Jämställdhet

"Kultur förklarar sexuella övergrepp"

2016-01-12 08:49 #0 av: [Carpinus]

"Efter händelserna i Köln är det som om hedersvåldsdebatten från början av 2000-talet sänds i repris. Från flera håll hörs argument som är karbonkopior av de som hördes från de som ville förminska, och helst förneka, att det fanns ett hedersvåldsproblem i Sverige.
Relativiseringen som hördes då var att våld mot kvinnor förekommer i alla kulturer. Nu får vi höra att det som hände i Köln händer överallt. Det är en förljugen och ofullständig bild av det som skett."---

"Det mest skrämmande är att det utifrån rapporterna från Köln finns anledning att befara att nyårsnattens händelser var organiserade av män i syfte att koordinerat begå övergrepp mot och råna kvinnor.
Det är som att kulturella skillnader helt har upphört att existera i Fahls och Marçals värld. Som om människor världen över enbart förenades, och skiljdes åt, av kön och möjligen av klass. En sådan analys är inget annat än en medveten fördumning. Om man på förhand bestämmer sig för att vissa förklaringar inte är acceptabla så kommer man aldrig att kunna skildra verkligheten på ett sanningsenligt vis."---

"Övergreppen i Köln och Stockholm handlar inte om etnicitet, utan om normer, värderingar och kulturella skillnader. Dessa mentala sammanhang överger inte människor bara för att de lämnar sina ursprungsländer."---

Att de systematiska övergreppen i Köln och Stockholm har begåtts av män från kulturer som har en mer traditionell kvinnosyn bör inte förvåna. Deras möten med västvärldens kvinnor, som är ute och roar sig utan vare sig slöja eller i sällskap av män, skickar signaler som kan uppfattas som både förvirrande och provocerande.
Efter höstens migrationsströmmar har Sverige fått en könsfördelning i vissa åldersgrupper som påminner om den som råder på den ryska eller kinesiska landsbygden, med betydligt fler män än kvinnor. För varje ensamkommande flicka som kommit till Sverige har samtidigt 11,4 pojkar anlänt.
Det är pojkar och män som uteslutande kommer från ”traditionella” kulturer. Den kulturkrock som uppstår ifråga om synen på relationer mellan könen ska inte underskattas. Ju snabbare vi inser detta, desto snabbare kommer vi att kunna undvika en ödesdiger upprepning av det som skedde när det svenska samhället valde att ignorera hedersvåldet."

Ur ledare av Adam Cwejman, läs hela i  GP

Anmäl
2016-01-12 09:30 #1 av: Hayabusa

Logisk förklaring. 

Anmäl
2016-01-12 10:32 #2 av: Vanja

Tänk vad många som kan sitta nu och säga "vad var det jag sa" , medans andra hävdar att svenska män är precis lika ruttna. 

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Anmäl
2016-01-12 11:24 #3 av: 72mm

#2 "Tänk vad många som kan sitta nu och säga "vad var det jag sa"

Ja, det är ju svårt som f*n att hålla sig från att göra just det.

"Övergreppen i Köln och Stockholm handlar inte om etnicitet, utan om normer, värderingar och kulturella skillnader. Dessa mentala sammanhang överger inte människor bara för att de lämnar sina ursprungsländer."

Vem påstår förresten att det handlar om etnicitet? Det är ju bara ett litet, litet fåtal som baserar sina analyser på rasistiska grunder. Man måste i princip själv leta upp dem för att kunna ta del av den typen av resonemang. 

Ironiskt nog hade Adam varit mer kontroversiell  om han förnekade att det hade mestadels med kön att göra. 

Y2W på Flashback: "Ibland undrar man ju om hela MP inte bara är ett konstprojekt för att driva med demokratin.

Anmäl
2016-01-12 11:47 #4 av: Hayabusa

Ja, kanske hade Ingrid Lomfors rätt - "Det finns ingen inhemsk svensk kultur".

Anmäl
2016-01-12 11:48 #5 av: Ebolaa

Det är ingen som har sagt att det inte finns kulturella skillnader när det kommer till sånt här, det är däremot väldigt vanligt att en tjej från Sverige har blivit sexuellt ofredad eller trakasserad. Därför tror jag att många av just dessa tjejer och kvinnor tycker det låter lite falskt att säga att vi är så himla jämställda här i Sverige. Vi har kommit en bit på vägen, men det är inte fullt jämställt i Sverige och bara för att vi jämför oss med andra länder betyder det inte att vi inte har saker och ting att ta itu med även här. 

Sen är det inte konstigt att, precis som Cwjeman säger, att dessa män har gjort detta i Sverige, eller i andra Europeiska länder, just för att det är ett extremt kontrast från deras hemländer. Där kvinnor är i princip en sak som ska förvaltas för männens del. Då är det inte heller så konstigt att de utnyttjar situationen. Får hoppas att de blir dömda för det här, men kan tänka mig att det inte är så lätt att identifiera alla gärningsmän.

Kan däremot inte riktigt hålla med om det som han säger gällande olika teoretiska perspektiv, de passar i olika sammanhang. Detta var en tydlig kulturkrock gällande maktstrukturer mellan kvinnor och män, där dessa män untyttjade kvinnorna på en plats där de lättare kan fly undan. Sen är jag rätt nyfiken på dessa mäns "socioekonomiska status" om de blir utredda lite närmare. 

Anmäl
2016-01-12 11:59 #6 av: Hayabusa

#5 Vill nog påstå att det finns de som pekar på att det är ett "mansproblem" och inte ett dilemma skapat av olika kulturer.  

Anmäl
2016-01-12 12:08 #7 av: Hayabusa

Linnéa Bruno & Gudrun Schyman:

" Enligt en aktuell studie med 42 000 kvinnor i EU uppger 55 procent sig utsatta för sexuella trakasserier efter sin 15-årsdag. Sverige toppar statistiken med hela 81 procent. En aktiv feministisk debatt i Sverige innebär en högre medvetenhet kring frågorna. Troligen är utsattheten i många andra länder mer tabu att tala om och därför underrapporterad. En annan tolkning som vissa forskare föreslår är att trakasserierna och våldet mot kvinnor faktiskt är högre här än i många andra länder. Vissa män provoceras av kvinnor som tar plats. Hatet och hoten mot många kvinnliga journalister, programledare, artister och politiker är reaktionen."

Det är med andra ord svenska mäns "kultur" som är boven i dramat. Men, visst - vit man född i Sverige är jordens ondska medan ynglingar från Afghanistan är en investering. 

Anmäl
2016-01-12 12:14 #8 av: [Carpinus]

I och för sig har jag inga svårigheter att inse att det finns avarter i kvinnosynen även inom "vår kulturgrupp". Det som jag vänder mig mot är att de likställs och kanske utnyttjas för att bagatellisera ett just uppmärksammat akut problem. I bakgrunden ringer förstås Schymans: "Diskrimineringen och kränkningarna ser olika ut beroende på var vi befinner oss. Men det är samma norm, samma struktur, samma mönster, som upprepas så väl i talibanernas Afghanistan som här i Sverige." Det är det mantrat vi nu hör upprepas, i olika former.

Jag hade gärna sett att dessa krafter hade erkänt att "det är förjävligt" det som skett mot de här småtjejerna. Punkt. Sedan kan man på annat håll fortsätta debatten om normerna här, som trots allt i huvudsak är vida skilda från de länder som de här orosstiftarna kommer från.

För övrigt tycker jag att det vi nu ser visar hur fel Schyman hade i sina analys.

Anmäl
2016-01-12 12:16 #9 av: Hayabusa

#8 Exakt.

Anmäl
2016-01-12 12:27 #10 av: Ebolaa

Som jag sa, så är det många som har blivit utsatta av svenska män också, så tror att många kvinnor som har blivit utsatta tycker det är konstigt att ingen pratar om det utan det är sånt himla fokus på just invandrare och vad dom gör. Med all rätt det med, det är ju tänkt att de ska integreras och bli en del av samhället då behöver vi också veta vem vi integrerar och det är inte bra att människor här ska vara rädda för dem, som vi nu ser.

Nå, det är inte svenska män som är någon bov i "dramat", varför känner ni ens träffade? Men som sagt, det finns avskum bland män, lika mycket som det finns avskum bland kvinnor eller invandrare. Det finns människor att investera från Afghanistan, däremot passar inte alla från deras samhälle i vårt land. Men jag vet 100% säkert att det finns män och kvinnor i Afghanistan som är jäkligt trötta på deras regim och kvinnoförtryck och skulle göra sig bra i Sverige. 

Anmäl
2016-01-12 12:32 #11 av: Ebolaa

#8 Ja, det är inte riktigt samma sak nej, urspunget är kanske det samma; icke jämställdhet och maktstrukturer. Men det finns definitivt skillnader i vad vi ser av i Sverige och vad som sker i "hederskulturer". Det är klart.

Vissa håller hårt på just feminism, när man egentligen ska använda teoretiska perspektiv beroende på kontext och sammanhang. Det finns inte en förklaringsmodell som passar in på allt. 

Anmäl
2016-01-12 12:34 #12 av: Hayabusa

#10 Personligen har jag aldrig känt mig träffad. Dock blir jag tämligen trött på teorier likt de som Schyman presenterar (se #8) vilket gör att jag slutar lyssna och tappar motivation. Rädd är jag verkligen inte, men något större tålamod eller överseende med dessa män har jag inte. Det är inte "mina bröder".

Anmäl
2016-01-12 13:04 #13 av: Vanja

Men som sagt, det finns avskum bland män, lika mycket som det finns avskum bland kvinnor eller invandrare

Ja, de finns avskum ibland svenska män, men de samlas inte i grupp på 100 man och ofredar kvinnor. Det går aldrig att jämföra en sådan sak. 
Jag personligen får hellre en smäll på röven på krogen än att puttas in i en grupp på hundra män som tafsar på mig.
Skillnaden på dessa två är så ofantlig så jag vet inte ens varför det tas upp.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Anmäl
2016-01-12 13:06 #14 av: Hayabusa

#13 Så sant.

Anmäl
2016-01-12 16:36 #15 av: [Carpinus]

#8 "Är det något som fördummar debattklimatet så är det den allt större oförmågan hos skribenter att kunna diskutera X utan att problem Y också måste adresseras.

Att varje text om högerextremism också måste innehålla brasklappar om vänsterextremism eller tvärtom. Det blir till slut helt omöjligt att på djupet debattera någon form av problematik om varje utsatt grupp kräver att just deras situation belyses vid varje tillfälle för att de inte skall känna sig osynliggjorda.

Jag har inga illusioner om att svensk jämställdhet är perfekt. Visst finns det män i Sverige med en kvinnosyn som gör den modigaste mörkrädd. Men det betyder inte att vi bör förminska det lidande som hedersförtryck leder till genom att låtsas som om det är samma sak som att bli tafsad på på krogen.

Inte heller bör vi blanda in detta av samhället icke accepterade tafsande i debatten om hur vi hanterar de situationer som uppstår när stora grupper av unga män tar med sig en annan kvinnosyn än den vi är vana vid till Norra Europa."

Malin Lernfelt, liberal debattör.

Expressen debatt.

Anmäl
2016-01-13 07:15 #16 av: [Carpinus]

"I en debatt i SVT:s Aktuellt hävdade Liberalernas Birgitta Ohlsson att samhället måste våga diskutera gärningsmännens bakgrund. Hon hänvisade till att hon tidigare kallats för rasist när hon debatterat hedersvåld och islamofob när hon diskuterat våldsbejakande islamism.

– Vi måste våga diskutera att olika kulturer har kommit olika långt när det gäller kvinnors och flickors rättigheter. Det finns manliga skitstövlar i alla samhällen och kulturer men olika kulturer har olika stor acceptans för det.

Att diskutera gärningsmännens bakgrund leder fokus åt helt fel håll, hävdade Rossana Dinamarca (V) i debatten.

– Sexuella övergrepp har funnits i alla tider, i Sverige och överallt i världen. Till 98 procent är det män som står för dem. Låt oss prata om kvinnors rätt till våra kroppar och mäns ansvar. Inte gå in på den rasistiska agendan, sa hon.

Det här höll inte Ohlsson med om, utan menade att det är att ”spotta på den feministiska kampen”.

– Vi har slagits för den här nivån av jämställdhet i Sverige och man kan ju inte säga att ett land som Sverige är på samma nivå som länder som Iran och Afghanistan. Vi ska ha en generös invandring och man får aldrig generalisera om individer men olika kulturer har kommit olika långt i jämställdhetsarbetet.

Den enda gemensamma nämnaren är att det handlar om män, menade Rossana Dinamarca."---

SVT

Anmäl
2016-01-13 07:35 #17 av: Hayabusa

#16 Ungefär så går diskussionen. En sida tycker si, den andra så. Vad är lösningen?Själv kan jag tycka att föräldrar som har söner har ett stort ansvar, men hur gör man då med ensamkommande ynglingar? 

För övrigt är det inte så att "vi män" träffas under gemensamma former och pratar om problem likt dessa. Även om vissa tycks tro det, så är det inte som så att byns alla män regelbundet träffas i något som liknas vid "Svenska Patriarkat Förbundet". 

Anmäl
2016-01-13 07:49 #18 av: [Carpinus]

Nej, vi män kan inte beskyllas att "ta plats" i den här diskussionen, det är samma kvinnor som återkommer. Att vissa av debattörerna syftar på att  komma åt männen är ju välbekant.

Dinamarca kan säkert ha rätt i att 98% av sexbrotten utförs av män (även om referenser saknas). Men det känns som om hon med detta vill hävda att 98% av männen är sexualbrottslingar, och det är klart att det skapar taggar utåt istället för att leda till en konstruktiv debatt. Förmodar att det är så hon vill ha det.

Anmäl
2016-01-13 08:13 #19 av: Bermudas

"Att varje text om högerextremism också måste innehålla brasklappar om vänsterextremism eller tvärtom."

Precis! Det där känner man igen! Vissa här på på ifokus har satt det i system att precis i vartenda inlägg göra så. Istället för att starta egna trådar hackar man sönder och flyttar fokuset från sakfrågan som man av någon anledning helst vill slippa ta i.

Anmäl
2016-01-13 08:28 #20 av: [Carpinus]

#19 Ja, det är tyvärr välbekant! Det är alltför många debatter som hackats sönder med ämnesovidkommande inlägg. Att det är satt i system av vissa är alltför uppenbart, somliga trådar känns det lika bra att lämna när de kommer med sin ämnesflykt för då vet man att nu väntar pseudodebatter och käbbel.

Och likadant är det alltså i samhällsdebatten! Flytta fokus när ämnet skaver och sätt vidvinkel på siktet - visst är det trist...

Anmäl
2016-01-13 09:04 #21 av: Bermudas

#20 "Och likadant är det alltså i samhällsdebatten! Flytta fokus när ämnet skaver och sätt vidvinkel på siktet - visst är det trist..."

Ja väldigt trist! Och ohederligt och fegt! Men dom är skolade i det.
Bra uttryck " sätt vidvinkel på siktet"
Den ska jag lägga på minnet och använda.
Pratar man om invandrares överrepresentation i sexuellt våld så kommer dom genast med denna vidvinkel......"det är ett strukturellt manligt våld" det är struktuuuuren man måste angripa, män som kollektiv på denna planet har ansvaret för att killar från Mellanöstern och nordafrika utmärker sig som våldtäktsmän i Sverige. Och svenska män kunde liiiiiika gärna gjort det som dom gjorde i Köln.

Anmäl
2016-01-13 19:17 #22 av: eskils

Viktig diskussionstråd! Håller helt med Carpinus och Bermudas.

Det är ju rent löjligt att börja gaffla om hur vissa svenska män beter sig mot kvinnor när man pratar om s.k. "hedersvåld", sexuella övergrepp o dyl, utförda av män som kommit till vårt land från andra kulturer med en grotesk kvinnosyn.

Visar bara att man är för feg för att prata om det som saken egentligen gäller. Då kan man ju vara tyst istället.

#16 Birgitta Ohlsson (L) var jättebra i TV-debatten! Glad

Anmäl
2016-01-13 19:47 #23 av: Fillifjonkan60

#20, #21 och #22 Instämmer!

Anmäl
2016-01-14 00:50 #24 av: Zyperior

Hear ye! Hear ye! Problemet löst!

Aftonbladet rapporterar att jämställdhetsministern lovar 100 miljoner extra till kvinnojourer och menar på att anledningen till våldtäkterna som ägt rum har att göra med att vi är inte gör tillräckligt för jämställdheten i Sverige. Inte att vi importerat massa kvinnofientlig kultur.

Med det sagt kommer nästa års "We are Sthlm" att vara lugnt som en filbunke och inga övergrepp kommer att ske. Kul. =)
 Tummen uppGladOberördLedsenArgSkämsKämparKräks

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Anmäl
2016-01-14 00:57 #25 av: Zyperior

Politiska åtgärder riktas nu mot något helt annat än vad det borde göras. Tack vare er som relativiserat problemet med dessa specifika gruppvåldtäkter.

Om inte SD hunnit rätta till detta innan min dotter blivit gammal nog, kommer hon garanterat inte få gå på några större event eller gatufester.
Jag utmanar er som skapat denna situation att låta era döttrar göra det. 
Helt jävla ofattbart.
(Egentligen ganska väntat med tanke på vilka som sitter i regeringen, men trodde ändå någon stans djupt inne att människor va bättre funtade än så här).

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Anmäl
2016-01-14 09:23 #26 av: Fillifjonkan60

#25 Tummen upp

Anmäl
2016-01-14 11:53 #27 av: Bermudas

#25 Jaaaa tack alla ni som relativiserar. Det är som att skjuta lerduva med bindel för ögonen. Jätteffektivt!
Fyfan vilket svek!

Anmäl
2016-01-17 19:41 #28 av: [Carpinus]

"Ensamkommande bör få sexualundervisning. Detta eftersom synen på sexualitet och kön skiljer sig från det svenska samhällets, anser RFSU."---

"Sexuella övergrepp har hamnat på tapeten sedan massövergreppen i Köln i Tyskland och den omtalade ungdomsfestivalen "We are Sthlm".
I Tyskland är de flesta misstänkta i utredningen från länder i norra Afrika och asylsökande. I Sverige ska många av gärningsmännen vara unga utländska män som kommit till landet utan föräldrar."---

"Behovet av kunskap om allt från könssjukdomar och kondomer till aborträtt, jämställdhet, lagstiftning och hbtq-rättigheter är akut", säger Kristina Ljungfors, förbundsordförande, och generalsekreteraren Maria Andersson i ett debattinlägg på Svenska Dagbladet.
Samtidigt betonar de att det inte finns en koppling mellan etnicitet och sexuella övergrepp. Sexuella övergrepp handlar snarare om kön, maskulinitet och makt. Men synen på sexualitet och kön skiljer sig åt, menar RFSU.
"En stor del av de ensamkommande flyktingpojkarna kommer från samhällen med normer och värderingar kring kön och sexualitet som på många sätt skiljer sig från det svenska majoritetssamhället".---

Omid Mahmoudi, från Ensamkommandes förbund, riktar skarp kritik mot RFSU:s förslag.
– Det stämmer att det handlar om makt och maskulinitet. Men det finns ingen kulturell skillnad i synen på sexuella övergrepp. Det är helt oacceptabelt i alla kulturer.
Samtidigt tycker han det behövs mer information om deras skyldigheter och rättigheter i Sverige.
– Men sexualundervisning behövs inte. Det är helt fel att klumpa ihop alla ensamkommande. De kommer från olika länder och olika kulturer. Vissa är högutbildade medan andra har vuxit upp på gatan och aldrig har gått i skolan."

TT

Anmäl
2016-01-17 21:54 #29 av: 72mm

"Men det finns ingen kulturell skillnad i synen på sexuella övergrepp. Det är helt oacceptabelt i alla kulturer."

Nej, men det finns avgrundsdjupa skillnader i synen på vad som utgör sexuella övergrepp. 

"– Men sexualundervisning behövs inte. Det är helt fel att klumpa ihop alla ensamkommande. De kommer från olika länder och olika kulturer. Vissa är högutbildade medan andra har vuxit upp på gatan och aldrig har gått i skolan."

Omild Mahmoudi visar här att han helt har missuppfattat. Vad som ska undervisas om är vad som gäller i Sverige, och det är det samma för alla, helt oavsett bakgrund.

Dessutom: "Det är helt fel att klumpa ihop alla ensamkommande." säger Omild från Ensamkommandes förbund Skämtar   

Det här är ju vare sig nytt eller specifikt för just vad som gäller runt sex, det här är ett genomgående problem i hela systemet. 

Y2W på Flashback: "Ibland undrar man ju om hela MP inte bara är ett konstprojekt för att driva med demokratin.

Anmäl
2016-01-18 08:03 #30 av: [Carpinus]

#29 Vad Omild verkar bortse från är att sexualundervisning i den svenska skolan är obligatorisk sedan 1955 (sedan kan den vad jag förstår vara mer eller mindre bra). Det innebär att de som genomgått svensk skolundervisning har fått sådan utbildning, medan Omild anser att "sexualundervisning inte behövs" för de ensamkommande. Min åsikt att de i högsta grad borde få åtminstone likvärdig utbildning som den som ges i den svenska skolan.

Anmäl
2016-01-20 00:36 #31 av: 72mm

Nu får känsliga tittare hålla i någon vuxen och se till att islamofob-metern inte exploderar för den här mannen håller inte tillbaka mycket. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.