Annons:
Etikettideologi
Läst 2567 ggr
[Carpinus]
2016-01-16 09:00

"Journalister vinklar för att inte gynna SD"

Givetvis ingen nyhet, men det kan inte sägas tillräckligt många gånger…

"Mörkar journalister information och nyheter för att inte gynna SD? Påståendet avfärdas som foliehattsteori. Men journalister som jag är i kontakt med vittnar om problem."---

"Häromdagen ställde jag följande fråga i sociala medier: ”Ni som jobbat som/är journalister. Har ni varit med om att redaktionen velat tona ner eller undvika ämnen pga ’kan gynna sd’?” Journalister i olika åldrar, män och kvinnor, med olika bakgrunder och från olika medier, hörde av sig. De som svarade offentligt på Twitter gav mestadels nej-svar, de hade inte stött på det. De som hörde av sig privat gav en mer bekymmersam bild."---

"Uppmaningen att vara försiktig återkommer. En person har betts att vara det när frågan om problem vid ett boende för ensamkommande ungdomar kommit på tal. Ytterligare en person berättar att en äldre kollega med starka politiska åsikter har stoppat reportage om stök vid ett asylboende. Andra beskriver en försiktighet med ordval, nyhetsvärdering eller signalement i syfte att inte gynna främlingsfientlighet."---

"En journalist som har förmedlat nyheter som rör integration och invandring i många år uttrycker att ”detta ämne är superkänsligt”. Det finns en yngre generation som tänker svart-vitt, menar personen: ”Om något som den intervjuade säger komplicerar tesen och ens egen världsbild klipper man bort det ur reportaget.” När journalisten själv har låtit olika röster komma till tals har det lett till påhopp från andra journalister. Numera gör jag mycket försiktigare reportage, berättar personen. ”Orkar inte ha ovänner”, är förklaringen."----

"Landets medieredaktioner behöver fundera ett varv: ska vi uttalat vara emot SD? Om inte; hur säkrar vi att journalistiken sköts? Det är lätt att ropa ”konspirationsteori!” åt all kritik. Desto svårare är det att se sin egen roll i att förtroendet för medierna sjunker, medan SD-sajterna firar seger efter seger."

Sakine Madon i Expressen

Annons:
[Carpinus]
2016-01-23 09:20
#1

#0 _"I min förhållandevis lågmälda text skrev jag att journalister i regel gör opartiska nyhetsvärderingar, men att det finns exempel på när medieredaktioner anpassar sitt arbete för att inte stärka SD (16/1). Om en redaktion uttalat är emot SD är det inget bekymmer. Men säger man att konsekvensneutraliteten gäller – men ändå ”justerar” journalistiken – tar trovärdigheten för etablerade medier stryk. SD-sajterna växer."---

"I veckan har ytterligare ett tiotal etablerade journalister hört av sig och vittnat om fenomenet. Det är som att hela medie-Sverige vet vad som pågår. Men utåt vill få yttra sig, och förnekelsens kraft är stark på vissa redaktioner."---

"Det har påståtts att jag misstänkliggjort kolleger. Att jag hävdat att ”alla” redaktioner ”mörkar fakta”. Och att jag har svikit mitt uppdrag genom att inte genomföra en vetenskaplig studie._

I stället för dessa sandlådefasoner borde journalister ställa sig frågor som: Vad gör vi åt problemet? Var går gränsen mellan aktivism och journalism? Ska vi vara uttalat emot SD, eller hålla på konsekvensneutraliteten? Och kan vi inte prata öppet om detta i stället för att kolleger måste kontakta Sakine Madon och kräva källskydd?

Som Lotta Engzell-Larsson på Dagens Industri uttrycker det i en utmärkt text: ”Ideologi och ängslighet är dåliga följeslagare till god journalistik” (20/1). Mer komplicerat än så är det faktiskt inte."

Sakine Madon i Expressen

http://www.expressen.se/ledare/sakine-madon/madon-journalister-ska-inte-bli-aktivister/

[VSK]
2016-01-23 09:26
#2

Journalister har ju ljugit och mörkat bra länge nu. Betydligt längre än SD funnits i den position de är i nu. Vilka var lögnerna före SD för att inte medla sanningen till svenska folket?

kamera0710
2016-01-23 10:47
#3

Dessutom är medier till största delen kommersiella företag, även om företrädarna inte vill kännas vid detta när de tar till brösttoner om att de är demokratins företrädare med mera.

[Carpinus]
2016-02-02 16:06
#4

"Som journalister ska vi beskriva verkligheten och ingenting annat. Det har jag alltid hävdat, säger Janne Josefsson."---

"– Vad det här handlar om är att vi i grunden är journalister. Vi kan inte hålla på att diskutera vem en publicering gynnar eller gå någons ärenden. Vi ska berätta om det som är sant och bygger på fakta, säger han.

– Vi får inte vara journalister som i en totalitär stat där man berättar sagor.

Vad som hänt, menar Janne Josefsson, är att det uppstått en "clash" mellan vad journalister rapporterar om och vad som människor ser."---

HD

[Nomen Nescio]
2016-05-22 10:04
#5

Joakim Lamotte på GP, en journalist som har förmågan att se tillvaron ur mer än en vinkel, vittnar i dagens tidning om hur man som reporter som ställer obekväma frågor till "fel sida" alltid riskerar att utsättas för rasistkortet.  Han avslutar sin krönika i GP: "Det spelar ingen roll hur ofta man tar ställning för allas lika värde och mot rasism, för så fort något redovisas som inte passar in i vänsterns världsbild klistras epitet på en. Eftersom ingen vettig människa vill bli kallad rasist har det länge funnits viss beröringsskräck för vissa ämnen bland landets journalister.

_Jag har personligen suttit på redaktionsmöten på SVT när väl ansedda reportrar argumenterat för att en del uppslag, som till exempel hederskultur, bör undvikas. På senare tid verkar beröringsskräcken minskat något, men ändå fortsätter vissa att gödsla journalistkåren med rasistanklagelser.
_

För egen del har jag slutat bry mig, men vet duktiga kollegor som inte pallar trycket. Det mest tragiska i sammanhanget är emellertid den totala blindheten för vilka konsekvenser det får att grundlöst skrika rasist till allt och alla. Nämligen att begreppet urholkas. Kanske kan man kalla det normalisering."

[Bermudas]
2016-05-22 10:28
#6

STOCKHOLM Nyheter Idag har talat med den norske journalisten Anders Magnus från NRK som gjort det uppmärksammade reportaget från Järvafältet som kommit att bli en snackis i Sverige. – Jag tycker det är bedrövligt att inte svenska journalister varit mer upptagna med reella problem i sitt eget land, säger han till Nyheter Idag. http://nyheteridag.se/norska-nrk-journalisten-totalsagar-svenska-journalistkaren-bedrovligt/ ------- Hanif Bali om DN:s agenda journalistik: STOCKHOLM Ännu en gång möter Dagens Nyheter svidande kritik för sin journalistik efter att tidningen publicerat en artikel som menar att ett samarbete mellan Moderaterna och Miljöpartiet kan bli verklighet efter valet. Men DN-artikeln är inte sann, det menar den moderate riksdagsledamoten Hanif Bali. – Det finns inga planer presenterat för mig eller för någon annan för den delen om ett samarbete med MP, säger han till Nyheter Idag. http://nyheteridag.se/moderat-riksdagsledamot-sagar-dagens-nyheter-agendajournalistik-in-action/ ----------- Tyst om denna polisrapport i media? "Nyligen publicerade polismyndigheten en rapport om sexövergrepp på sin hemsida där övergrepp på bland annat badhus har undersökts. I rapporten beskrivs flera fall av sexövergrepp där förövarna är unga asylsökande, något som enligt rapporten är vanligt vid brott som rör gärningsmän i grupp." "Några exempel ur rapporten på hur övergrepp gått till I polisens rapport listas några exempel som beskriver hur unga flickor blir utsatta för sexövergrepp. Samtliga exempel är sådana som är fysiska och inte sådant som sker över internet eller telefon. “En sextonårig flicka blev angripen av ett stort antal pojkar som ‘var utländska och talade dålig svenska’ som försökte slita av henne kläderna. Några fotograferade händelsen. Flickan var på väg hem tillsammans med sin pojkvän från en fest då hon blev överfallen. Pojkvännen blev vittne till händelsen” “I en liknande situation överfölls två flickor av ett gäng om 10-20 killar med ‘afrikanskt ursprung’ som var 15-20 år gamla” “Vid ett överfall mot en flicka i en park ledde ett sexuellt ofredande till en fullbordad våldtäkt av flera killar i grupp. De hade tidigare varit på samma fest och såg henne lämna stället” “Vid ett överfall mot en 12-årig flicka uppgavs följande signalement; ‘fyra män i 20-25 års ålder som såg ut att vara araber och talade utländska, möjligen arabiska dem emellan’. En förbipasserande ung man gick emellan och blev misshandlad” “En flicka uppgav att hon skulle kissa i en buske då tolv gärningsmän kom fram till henne och ofredade henne sexuellt. I samband med detta hade gärningsmännen tillgripit målsägandes plånbok. ‘Det sexuella ofredandet bestod bland annat i att okänd gärningsman tog målsägande på rumpan’” “En flicka på 17 år, vilken gick från ett köpcentrum, blev förföljd och stoppad av tre ‘afrikanska killar’ som angrep henne genom att klämma hennes rumpa så hårt att hennes byxor gick sönder” “En flicka på 13 år som går i särskola blev närmad av ’4-5 utländska killar’ som talade svenska med brytning. De tog på henne, en i taget ‘på ställen som hon inte tyckte om, bland annat på hennes stjärt och på brösten’” http://nyheteridag.se/polisrapport-om-sexovergrepp-i-grupp-garningsmannen-ar-framst-unga-asylsokande/

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-02 10:02
#7

Idag skriver Peter Kadhammar i Aftonbladet om ett upprörande men långt ifrån unikt fall av brottslighet mot gamla, i detta fall en 97-årig dam. Han gör det dock med följande brasklapp:

"Det här är en besvärlig text att skriva. Inte för att beskriva brottet som sådant men för att berättelsen blir explosiv i ett land där majoriteten av invånarna enligt en opinionsundersökning känner pessimism och oro för framtiden, och där riksdagens tredje största parti lagt ut en valfilm vilken beskriver en nation på randen till inbördeskrig."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/J1ooqm/ranaren-fann-97ariga-offret-genom-hemtjansten

Kadhammar tvekar alltså att återge en sann berättelse i rädsla för att inte oroa, och för att den kan tänkas gynna riksdagens tredje största parti. Men det är ju inte fråga om att "gynna" någon - i ett ansvarstagande samhälle borde det ju istället missgynna de politiker i ansvarig ställning som genom sin maktutövning gör sådan här brottslig vanlig och lönsam.  Som Håkan Carlsson på Polisens Cirkagrupp uttrycker det

"Eftersom gärningspersonerna ofta återfaller i samma typ av brottslighet krävs ett högt straffvärde för att minska deras motivation att begå brott i Sverige."

[Carpinus]1
2018-01-22 10:31
#8

#5 Skulle gärna vilja se Lamotte som ersättare för Janne Josefsson som slutar på UG i vår.

https://politik.ifokus.se/discussions/5a65acb48e0e745c900031fd-inte-svartmalning-att-saga-sanningen

[Carpinus]1
2018-02-23 09:22
#9

"Före hösten 2015 kunde det vara riskfyllt för en journalist att uppfattas som alltför intresserad av migrationens baksidor. Många kolleger har genom åren förpassats ut i marginalen, ut på journalistisk ökenvandring, för att de uppmärksammat problem som invandringen till Sverige fört med sig. Jag har själv avstått från potentiellt kontroversiella reportage för att undvika problem."---

 https://kvartal.se/essaer/drfr-frgar-jag-om-migrationen

Jörgen Huitfeldt, redaktör på Kvartal, och tidigare programledare i Sveriges Radio, talar klartext om hur politik och journalistik gick armkrok under några för Sveriges framtid avgörande år. Hans bild av perioden är mycket talande och läsvärd.

[Hayabusa]
2018-02-23 09:40
#10

#9 Så klart - det var ju ett "kompetensregn" som var ledordet 2015.

[Göstage]
2018-05-25 23:04
#11

Johanne Hildebrand tackar för sig som kolumnist i SvD, och hon gör det genom en både indignerad och resignerad blick tillbaka. Bland annat skriver hon: 

#0 "Den sorgligaste lärdomen efter 23 års kolumnskrivande är dock hur många som av rädsla för att förlora sin makt, position och vänskapskrets hellre tiger och försöker tysta dem som för fram avvikande åsikter. Som när Sakine Madon skrev att redaktionerna vinklade sin rapportering för att inte gynna SD, efter att flera journalister både anonymt och offentligt hade bekräftat saken för henne. Men få vågade stå vid hennes sida när kolumnen publicerades och hon blev rejält påhoppad.

Det är många som borde skämmas för hur de betett sig genom åren, men med tiden sållas alltid agnarna från vetet."---

https://www.svd.se/ni-borde-skammas-for-hur-ni-betett-er

Upp till toppen
Annons: