Annons:
Etikettvård-och-omsorg
Läst 1135 ggr
Petunia
1/17/16, 5:37 PM

Stölder på äldreboenden

Min mor avled för sju år sedan. Hon hade då bott på ett demensboende i sex år.

Jag var så glad när hon fick flytta dit! Men jag märkte ganska snabbt att det inte var så bra, som jag trodde.

Det började ett par veckor efter att min mor hade flyttat in. Hennes finaste klänning och hennes marinblå dräkt var borta.

Sedan försvann nyinköpt nagellack och dito örhängen, samt diverse dukar.

Det var inte slut med detta. 1000 kr stals från ett låst utrymme, dit endast viss personal hade nyckel. Då jag frågade om man hade polisanmält detta svarade man nej;polisen utreder inte sådana brott. Kommunen såg till att de 1000 kronorna betalades ut till min mor. Det var locket på.

Strax innan hon dog försvann hennes underbara silverring med en stor bergkristall, som betydde så mycket för henne.

När jag talade med personalen om dessa stölder, hade de alltid samma förklaring: att de andra dementa personerna på boendet gick in och plockade på sig saker. För mig är denna förklaring absurd! Min mor var "piggast" på avdelningen. De övriga var rullstolsburna och helt borta  och i många fall nerdrogade. Ingen av dem hade kunnat ta sig in i min mors rum och än mindre stjäla saker ur skåp och garderober.

Jag har förstått att sådant här händer frekvent, men att det tystas ner. Som barn till en dement person är man oerhört tacksam för att ens anhöriga blir omhändertagen och får rum och mat. Denna tacksamhet yttrar sig dessvärre i att man inte anmäler missförhållanden av den här typen.

Annons:
[Bermudas]
1/17/16, 7:12 PM
#1

Upprörande! Förstår ditt dilemma. Du ville inte göra dig ovän med personalen. Men kan du inte tala med någon vettig person på avdelningen som kanske är medveten om att allt inte står rätt till. Du kan kanske försöka få tag i någon reporter på en lokaltidning. För dom kommer mörka så länge Ingen sätter press på dem. Dålig publicitet kan ta skruv.

smellcaramell
1/18/16, 12:39 AM
#2

Har jobbat på demensavdelning(dock en "rörlig" sådan) och kan tyvärr säga att de boende ofta går in på varandras rum, och man kan som personal inte ha koll på alla hela tiden när man dessutom ska sköta tvätt, matlagning och all den personliga omvårdnaden, där vissa boende är dubbelärenden.

Personalen har i många fall koll på sådant den boende använder dagligen ( typ glasögon) men andra tillhörigheter är svåra att hålla koll på, speciellt om man inte alltid är på samma avdelning. Om man har en dement anhörig skulle jag rekommendera att låsa in de "viktiga" tillhörigheterna i till exempel medicinskåpet då den boende sällan är så pass pigg att denne kan ha en egen nyckel till sin lägenhet, åtminstone inte under någon längre tid.

Dock är det inte alls okej att pengar/föremål försvinner ur låsta utrymmen som endast personal har tillgång till. Att saker som "ligger framme" försvinner tror jag dock är oundvikligt på ett demensboende, speciellt där de boende är "rörliga".

Huygens
1/19/16, 5:37 AM
#3

Om saker försvinner ur ett låst utrymme, så är det någon som stjäl. Jag skulle polisanmäla.

Upp till toppen
Annons: