Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1263 ggr
[postmortum91]
2016-01-23 02:59

Jag har varit organiserad tiggare

Ja, det stämmer. Senast i somras höll jag på med organiserat tiggeri.
Jag jobbade för flyktingorganet UNHCR och gick runt på gator och torg och tiggde om månadsgivare. Jag gick även HEM till folk och knackade dörr, och bad dem om att ge pengar, inte en gång utan VARJE månad.

Jag tycker inte att det är ultimat att romer tvingas tigga för deras överlevnad. I den bästa av alla världar skulle även de få jobb i sitt hemland och få sina rättigheter erkända. Nu är det dock så att många har inget annat val, och det är dumstridigt att påstå att ALLA romer blivit lurade att tigga i Sverige. Dessutom, var är denna svarta stora dyra bil som kör runt dem? Det är ALLTID någon som säger: En jag känner har sagt att hen sett en lyxbil köra omkring dem. Dock har jag aldrig hört ett förstahandsvittne. Det skadar inte mig om en rom sitter utanför Ica och tigger, jag får inget sämre liv för det. Ingen tvingar mig ge dem pengar.

Som pappa sa till mig i höstas: Fy fan, hon utanför Ica, hon hälsar ju för fan hela tiden på mig TROTS att jag sagt att jag inte har något att ge, så jävla respektlös.
Då svarade jag: Men tror du helt på fullaste allvar att hon sitter och håller ett protokoll på vem som säger nej och vem som inte gör det? Ska hon sitta där med papper och penna och skriva ner vem som inte vill bli hälsad på och vem som inte vill det? 
Snacka om vrickad värld. Min pappa, blir provocerad av att han blir hälsad på och kräver att varenda rom ska ge fan i att hälsa på honom, för han tycker det är jobbigt. Samtidigt sitter kvinnan där och pratar om att hon har barn hemma i Rumänien som hon endast får träffa 1 gång i månaden.

Annons:
rudyC
2016-01-23 07:02
#1

själv så tycker jag att det viss skillnader på tiggeri och tiggeri … 
"hon utanför ica "sitter där för att hon är tvingad till det på ett eller annat sätt … inte för att hon är fattig och om du går förbi där flera gånger om så kommer du märka ett och annat
vi har en familj som sitter och glor utanför vår affär och ibland så sitter dom och pratar i telefon Iphon (inte ens jag har det )det som fick mig att dö av skratt var att mamma och dotter satt på samma ställe men en på övervåningen en på under och båda två hade skyllt med att dom hade 3-4 barn( dottern var ca 20? )en vecka senare satt dom där igen och denna gången så hade dom 1-2 barn… nån som tror att dom sålt barnen?

men då du "tiggde" gick du runt och gjorde nått  inte bara satt på din bak och såg allmänt bedrövlig ut

har varit i polen flera gånger där dom har tiggeri men på ett annat sätt som jag respekterar mer än att sitta och glo … dom säljer blommor eller annat bös dom gör

hankans91
2016-01-23 08:40
#2

#0 Du kan inte jämföra det med tiggeri. Du ställer ju bara frågan skulle du kan skänka pengar till oss så vi kan hjälpa fler utsatta människor runt om i världen. Men Sverige är inget land man där man behöver hålla på med tiggeri för att överleva det är ju därför många tycker det konstigt att se romer tigga på gatorna. Sverige har som land alltid haft en social trygghet med att ingen ska behöva bo gatan. Men romerna har valt att ställa sig utanför detta system för att de är rädda för myndigheter så de kan bli hemskickade till Rumänien. Sen Romer som folk är ju ett komplicerat folkslag de kallas ju för det flyende folket. Romer har alltid velat haft ett eget land och har man den inställningen så blir det svårt att anpassa sig till ett samhälle. När de ställer sig utanför samhällena gång på gång så är det ju klart att du tvingas till att sitta och tigga. Man snackar hela tiden om att vi måste hjälpa romer jovisst ska man göra det men även romer har ett ansvar att försöka anpassa sig till samhällena. Tänk om till exempel varenda flykting hade resonerat så vi skippar att gå till migrationsverket och sätter oss med en mugg vid en matbutik?

72mm
2016-01-23 11:34
#3

#0 "Jag tycker inte att det är ultimat att romer tvingas tigga för deras överlevnad."

Vem har påstått att de är tvingade? Det är ett antagande som DU gör för att du själv aldrig skulle tigga om det inte var fullständigt, absolut nödvändigt för din egna överlevnad. Du snubblar på din egna kulturrelativism.   

"I den bästa av alla världar skulle även de få jobb i sitt hemland och få sina rättigheter erkända.

Vilka rättigheter har t.ex. rumän som inte en rom från Rumänien har? 

"Nu är det dock så att många har inget annat val, och det är dumstridigt att påstå att ALLA romer blivit lurade att tigga i Sverige."

Nej, alla romer har givetvis inte blivit lurade, men alla har ett val. 

"Samtidigt sitter kvinnan där och pratar om att hon har barn hemma i Rumänien som hon endast får träffa 1 gång i månaden."

Så antingen så har någon som har det så knappt att man inte kan försörja sig själv ändå valt att skaffa barn och anser sig nu, trots barnbidrag i hemlandet, tvungen att överge dessa barn för att tigga ihop pengar i ett annat land. Ansvarslöst. 

Eller så ljuger hon helt enkelt om barnen för att effektivisera tiggeriet. Respektlöst.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Ebolaa
2016-01-23 11:56
#4

#0 Fin människosyn, det är bra att du bidrar! Stör mig också på att människor blir så jäkla förnärmade av tiggare som hälsar. Eftersom jag alltid går samma väg ner till skolan, så stöter jag alltid på samma romska migranter, vi hälsar alltid glatt på varandra, nickar om någon är upptagen med något annat. MEN jag brukar inte ge pengar, tror jag hör till dem som känner att man inte hjälper dem om man ger pengar. MEN…

Jag har faktiskt tänkt om när det gäller den saken, det stod ju i Aftonbladet att en man hade lämnat sitt extremt lågavlönade jobb i Rumänien, för att istället komma till Sverige och tigga, för den "lönen" lyckades han sedan köpa sig ett hus hemma i Rumänien. Tydligen är ju våra gåvor så mycket mer värda än man kan tro. EU-migranter är nog här för att stanna, i alla fall så länge läget ser ut i Rumänien som det gör.

#2 Jag brukar i alla fall jämföra röda korsets organisation med tiggeri, för det är väl det det när man går runt och frågar folk om pengar. Det är ju fortfarande en "good cause" när man ger det till EU-migranter, en del av röda korsets pengar hamnar väl till dem också. Så jag skulle nog snarare säga att Röda korset är en form av organiserat tiggeri, men de utnyttjar ju inte människor som i den kriminella formen av organiserat tiggeri.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
2016-01-23 14:28
#5

#3 Här är en DN-artikel om just diskrimineringen av romernas rättigheter:

 http://www.dn.se/debatt/rumanien-doljer-krankningar-av-romers-rattigheter/

Men om man hade två val som rom, eller en annan EU-medborgare; att antingen bo kvar i Rumänien och leva som fattig , i form av att slita med ett väldigt lågavlönat arbete, eller som arbetslös/bostadslös, eller att antingen resa till Sverige för att tigga och skaffa sig en bättre försörjning. Vad skulle du själv välja? Tycker den ekvationen ser rätt enkel ut.

Hur tror du möjligheterna ser ut gällande att göra en abort för en fattig romsk kvinna som bor i Rumänien? Jag tycker det låter som att du i lika stor utsträckning talar utifrån dina egna privilegierade erfarenheter som en svensk man. 

Ett val är inte antingen eller, svart eller vitt, utan det är mycket bakomliggande faktorer som kommer påverka det ena eller andra valet.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

72mm
2016-01-23 15:16
#6

"Här är en DN-artikel om just diskrimineringen av romernas rättigheter"

Ett debattinlägg av Kurdo Baksi (MP) utan källor? Jo, tjenare. 

"Hur tror du möjligheterna ser ut gällande att göra en abort för en fattig romsk kvinna som bor i Rumänien? Jag tycker det låter som att du i lika stor utsträckning talar utifrån dina egna privilegierade erfarenheter som en svensk man."

Rumänien har haft fri abort sedan 1990. Menar du att i Rumänien så finns inga preventivmedel utan alla bara aborterar oönskade graviditeter?  

Skillnaden är att jag inte automatiskt gör romer till offer.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Zadeira
2016-01-23 16:47
#7

Jag blir precis lika, om inte mer, arg och irriterad när dessa himla hjälporganisationer kommer fram till mig på stan och tigger mina pengar till något ändamål som ska hjälpa andra. För mig är det precis samma "skit" som om tiggaren utanför ica ber mig om pengar. Om jag vill ge mina pengar till någon eller något ändamål så söker jag upp den personen eller organisationen. Kom inte och tjata på mig för då får du inte ett öre. Det är just det här med att man antar att jag har råd att avvara pengar bara för att jag är svensk och bor i sverige som gör mig förbannad.

Men att som pappan i #0 bli arg för att tiggare hälsar förstår jag inte. Antingen hälsar man tillbaka eller så stänger man öronen och ignorerar hälsningen. Men man väljer ju vad man vill lägga ner sin energi på, och är det att gå runt och vara arg på att någon hälsar på en så får man väl göra det.

[postmortum91]
2016-01-23 18:07
#8

#7 Jag har träffat många på stan som tänker som dig. Problemet vill jag säga är att du lägger värderingar i det hela. Du TROR att vi tänker så, vi som går runt. Man gör massa antaganden, om att vi tycker att man som svensk ska ha råd eller vad det nu kan vara. Det är faktiskt så enkelt som att: Hjälporganisationerna får in mer pengar genom att fråga folk istället för att bara vara passiv, så enkelt är det. Det har ingenting med att göra att du är svensk och borde ge pengar. Jag har värvat många f.d flyktingar också. Vi sitter inte på kontoret och säger "anledningen till att vi går runt på stan är för att folk BORDE ge pengar eftersom de är SVENSKAR. Vi sitter och diskuterar hur mycket mer pengar vi får in till att hjälpa människorna som behöver hjälpen. Det är vad allt går ut på.  Sedan går inte jag som arbetare runt och lägger värderingar i alla som säger nej. Däremot är många extremt respektlösa gentemot oss, och det kan jag lägga värderingar i. Man behöver inte ge, men kan man visa respekt gentemot oss som jobbar.

Många har sagt till mig: Om folk vill gå med så söker de upp er, ge fan i att kontakta oss och tigg.
Att tigga för hjälporganisationer är att vara försäljare, och det är mitt jobb att övertyga människor om att det är en bra sak, att skänka pengar. Många har gått med och många har även sagt "vilken tur att du kom hit, jag har länge funderat/tänkt att hjälpa men aldrig gjort något åt det". 
Många har stått och fällt tårar och en del har även fått en ny insikt. Det handlar inte bara om att samla in månadsgivare, utan även att informera och lyfta fram situationen.

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-23 18:12
#9

Hm… fast om du jobbade för UNHCR så utförde du inte tiggeri du bad om en donation till en organistation, varför väljer du att likställa det med tiggeri?

Och vem har ”tvingat” alla dessa romer att åka hit och tigga? Javisst jag kan låta kallhjärtad men i mitt val av vilka jag hjälper så är Romer med ett boende i sitt hemland och fri rörelsefrihet inom EU inte till vilka jag ger pengar till.

Intressant att ni som så gärna ger pengar till romer, antar några kronor hit och dit, så gärna också fördömmer andra som väljer att inte ge pengar till romer. Varför fördömmer ni att andra i världen inte är värda hjälp? Varför dömmer ni folk som väljer att inte ge till romer som hjärtlösa? Vi kanske bara har ett annat val av vart vi vill ge våra pengar och jag vill gärna tro att jag har den friheten att välja vem jag hjälper.

[postmortum91]
2016-01-23 18:22
#10

#9 Jag menar inte att ALLA blir tvingade hit. Anledningen till jag skrev så är för en enkel anledning, om jag inte gjort det så hade någon skrivit: "Men dom blir ju lurade att tigga i Sverige, och det står du för ?". 
Det är så många påståenden ang romer och övriga tiggare och jag vill inte ta parti för något av dessa påståenden, om de blivit lurade, kommit frivilligt eller vad det än är då samma sak gäller: att det skadar ingen om de sitter utanför ica och tigger, ingen tvingas att ge dem pengar. Det är inte ultimat för dem att få pengar på det sättet, men det tycks inte vara så mycket val de har då lönerna i hemlandet suger. Jag har aldrig levt i den fattigdom som de gör, så jag kan omöjligt stå bredvid och lägga värderingar på hur de gör för att få in pengar, för vad vet jag egentligen? De vet bättre om sin egen situation än någon annan, och om de anser att det är deras bästa chans till ett bättre liv, ja låt dem då göra det. Samtidigt kan vi försöka förbättra situationen i deras hemland så att de så småningom väljer en annan väg men det är inte vår sak att bestämma åt dem då deras val är så pass begränsade.

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-23 18:31
#11

# 10 du skriver romer och övriga tiggare, var tar du upp övriga tiggare?

Varför ska Sverige lösa problematiken för Romer? Är det inte ett EU anvar?

Känns som om ditt inlägg är grunder på ett "här och nu" känsla utan vidare tanke för världen som helhet. Jag hoppas dock att du får ett vidare perspektiv over jordens befolkning.

[postmortum91]
2016-01-23 18:33
#12

#11 Det är allas ansvar, och Sverige har en del av det ansvaret.
Det är ju inte 100% av tiggarna som är romer.

Ebolaa
2016-01-23 18:39
#13

#6 "Debattartikel"; haha, ooops! Tyckte den var rätt intressant, men missade det om "debatt-inlägg" där högst upp. Är själv inte särskilt familiar med Kurdo Baksi, eftersom jag inte noterade debattartikel, så tänkte jag inte på vem som hade skrivit den heller.

Även om Rumänien har fri abort så verkar det inte vara helt synonymt med att den rättigheten är helt "förankrad" i samhället och för invånarna. De har genomfört ett lagförslag 2008 som försvårade abortprocessen eftersom kvinnor nu måste gå igenom 3 besök men också se på en ultraljudbild av fostret innan de får säga att de "bestämt" sig. De bemöts även med "samvetsvägran" under religiösa helger, var sjukhusen vägrar genomföra aborter. 

http://hbl.fi/nyheter/2012-08-08/nytt-lagforslag-vill-forsvara-aborter-i-rumanien

http://www.etc.se/utrikes/har-ar-abortratten-hotad

Jag ser inte romer som offer, inte över huvudtaget. Däremot ser jag inget konstigt med att fattiga skaffar barn, desto mindre utvecklat ett samhälle är så desto vanligare är det väl med fler barn också. Romer har det inte särskilt bra på många många håll, det är nog många på det klara med. Även i Sverige blir EU-migranterna diskriminerade genom att de sjasas ut från restauranger osv. Rumänien har ju fått en "strukturfond" för att hjälpa de "mest utsatta" i Rumänien, men en mindre del har gått till just det ändamålet. Där är de vanligare att romer står utan bostad, jobb och utbildning än i jämförelse med resterade rumänska invånare.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-fastnar-eus-miljarder-till-romerna/

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-23 18:41
#14

# 12 så klart det är allas ansvar varför se vi inte resten av EU ta ansvar, varför duggar det?

Näe det är inte 100% av alla tiggare som är romer, men de tycks ha ett företräde I Sverige. Varför öppnar sig Stockolms kyrkor sig för romer vid minus 7 grader? Varför har de inte gjort detta tidigare för hemlösa svenska tiggare och varför är det enkom för romer? Varför ska hemlösa svenskar frysa vid minus 7 grakder?

Känns lätt diskriminerande av svenska kyrkan och döm mig gärna, men jag är galte glad att jag lämnat denna ( ursäkta min franska) anala instution som fördömmer fattiga svenskar.

[postmortum91]
2016-01-23 20:00
#15

#14 Jag vill gärna ha källor på det du säger nu, ang. kyrkorna etc. 
Ska vi sitta och säga "Nej, det landet gör inget, därför skiter vi också i det."
Vi ska föregå med gott exempel och det rätta är att hjälpa

Zadeira
2016-01-23 20:23
#16

#8 Det har inget att göra med att jag är svensk eller "borde" ha råd säger du. Och nej, visst kunder jag varit vilken nationalitet som helst, men ni (hjälporganisationer) hade inte frågat mig om ni inte trodde att jag hade råd. Om ni sitter och diskuterar vem som ger och inte ger skiter jag fullständigt i, jag pratar om bemötandet jag får under tiden som jag tackar nej.

Jag visar respekt om jag får respekten tillbaka. Nu vet jag inte om du eller just den organisationen du jobbade för gör så, men faktum är att hur många gånger har ett simpelt "nej tack" räckt? Då kommer genast följdfrågor som "varför inte det? Några kronor kan du väl skänka? " osv.

Jag förstår att såna organisationer behöver gå runt och fråga folk och visa sig ute för att folk ska få upp ögonen. Det har jag inget emot. Det är just att jag personligen aldrig mött en person som står på gatan och "tigger" för en organisation som accepterar ett nej utan att det blir nån form av följdfråga på det.

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-23 20:49
#17

# 15 tyvärr "orkar" jag inte googla på det som, jag läste idag. Men behöver du källä sök yahoo, ,,, sök pöå kyrkor I Stocholm annars om du inte klarar av det senare I vecka 4 till dig.

Så klart vi ska föregå med gott exempel… men vem … ditt eller mitt`?

[postmortum91]
2016-01-23 20:58
#18

#16 Jag har alltid tagit ett NEJ, likaså de som jobbat i mitt team. Jag har varit säljansvarig och även coach och var väldigt noga med att man respekterar när personen säger NEJ. Dock när de kommer med invändningar som exempelvis "Jag vet inte, jag ger redan till andra" så bemöter man den invändningen. Men säger personen NEJ, då är det nej. 

Dessutom, det är amatöraktigt att stå och ha fördomar när man är försäljare på stan. I början, som nybörjare kanske man bara hälsade på folk som såg "välförmögna" ut, men ganska snabbt lär man sig att det spelar ingen större roll hur mycket pengar personerna har, för det är inte deras ekonomi som påverkar om de vill bidra eller ej. Dessutom är det väldigt svårt att se om någon har bra ställt eller ej och om man bara tar de som ser rika ut så lär man inte få många "sälj" under det passet.

Zadeira
2016-01-23 21:25
#19

#18 Då har jag haft otur, eller så är det olika från organisation till organisation och beroende på var man befinner sig i landet.

[postmortum91]
2016-01-23 22:45
#20

#19 Jag kan bara prata utifrån organisationen jag jobbat för, och de är seriösa och tycker det är viktigt att ha ett bra utseende utåt, vilket också påverkas hur deras värvare agerar. Sedan träffade jag på värvare från andra mindre kända organisationer som betedde sig som idioter både mot oss och vanligt folk på gatan.

Annons:
Tjeja
2016-01-23 23:16
#21

Många av dem kan få och får jobb i sitt hemland men väljer att åka hit istället då tigga här ger mer pengar än de uselt betalda jobben där tyvärr.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zyperior
2016-04-20 08:29
#22

En läsvärd historia om organiserat tiggeri ifrån, hör och häpna, Aftonbladet;

http://tiggarslavarna.story.aftonbladet.se/

Själv har jag skänkt pengar en enstaka gång till en tiggare utanför en lokal mataffär. Jag mår illa efter att läst detta. Gick mina pengar till Andrei månntro?

Sen betvivlar jag, (utan att försöka apa efter Huygens), polisens påstående att "De flesta som tigger gör det frivilligt utan koppling till organiserad brottslighet" i faktarutan längs ner.

Det är ungefär lika möjligt att det är tvärt om. Jag tror inte polisen har jättehög prio på att utreda varenda tiggare i Sverige och belägg för detta uttalande är nog näst intill obefintliga och de få som finns är hörsägen, inget annat.

Bättre att påstå att "ingen vet hur mycket av tiggeriet som är organiserat av brottslingar".

En sak är säker, jag tänker inte skänka mer pengar till "Andrei".

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
2016-04-20 08:47
#23

#22 Fruktansvärd läsning, men säkert bara en historia av många.

Upp till toppen
Annons: