Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 2118 ggr
Vanja
1/23/16, 8:50 AM

Brukar du ge pengar till tiggare?

Brukar du ge pengar till tiggare? 
Då pratar vi om de som sitter invirade i en filt utanför ica med en pappersmugg i handen. 

Jag gör det inte. Men det har hänt att de fått baguetter och vatten.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Lestrade
1/23/16, 8:57 AM
#1

Jag ger praktiskt taget alltid tiggare pengar eller mat.

Magi-cat
1/23/16, 8:58 AM
#2

Ja, det gör jag. Jag har även gett andra saker.

Det är självklart att man delar med sig. 

Många blir lite bekanta med tiggaren utanför vår affär och stannar och pratar, så gott det går.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
1/23/16, 9:06 AM
#3

Nej.

Har inte kontanter, men har erbjudit mat.

[Thiah]
1/23/16, 9:08 AM
#4

Nej. Har sällan kontanter och ger inte ändå. Däremot ger vi pengar till välgörenhet månadsvis här hemma

Maria
1/23/16, 9:16 AM
#5

Jag brukar ge.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Bermudas]
1/23/16, 9:26 AM
#6

Jag har gett en hel del pengar och mat under årens lopp. Men ställer mig numera tveksam till det, eftersom det riskerar att cementera utsatta människor situation , människor som faktiskt utnyttjas…så länge det finns en grogrund här kommer det fortsätta. Bättre att satsa lokalt på romerna i hemlandet och bryta den onda cirkeln. Jag skänker dock fortfarande till en man som spelar vackert på sitt dragspel.

Annons:
Aleya
1/23/16, 10:02 AM
#7

Ger inte. Varken mat eller pengar. Har nog med att föda mig själv. Kan inte börja föda alla tiggare som jag ser.

Så jag har valt att inte ge en enda krona till någon som tigger, sen finns det en massa organisationer i min stad som vill hjälpa dessa, så kan tycka att dom kan söka sig dit för att få hjälp. istället för att sitta och tigga.(inte bara pengar med cigaretter också tydligen har jag märkt)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Farwuq
1/23/16, 10:25 AM
#8

Vanligtvis lite lättäten mat, ibland en peng.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

kamera0710
1/23/16, 10:41 AM
#9

Skänker dem en slant ibland.

Stallmima
1/23/16, 10:45 AM
#10

Ger inte pengar till någon form av "tiggeri" eller välgörenhet. Har sett vad topparna inom vissa insamlingsförbund får i lön så det är en principsak att inte ge några pengar då jag tycker de hamnar i fel fickor

Hoseok
1/23/16, 10:58 AM
#11

#7 Jag ser inte varför det skulle vara konstigare att ge en tiggare på gatan en cigarett jämfört med någon i kostym som väntar på bussen bredvid en. Jag är en sån människa som ger cigaretter till många som frågar (Om jag har tillräckligt många cigaretter kvar till mig själv) vem de än är. (Så länge de har åldern inne..)

För alla är trots allt människor. Jag menar inte att du gör det, men jag har sett så många avhumanisera tiggare och kritisera att folk ger dem cigaretter. Har hört folk fnysa när jag gett en tiggare en cigarett. Som att tiggare inte kan vilja röka lika mycket som Niklas 40 år som också kan fråga en främling efter en cigarett när han är på väg till jobbet?

Som sagt, avhumaniseringen är skrämmande.

Farwuq
1/23/16, 11:01 AM
#12

Tja vi har ju röda korset i klart minne.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

fridelfina
1/23/16, 11:04 AM
#13

Ger endast uppmärksamhet, ett hej och ett leende. Tänker att jag inte vill ignorera en människa som vänder sig till mig.

 
 

Annons:
[Zachapacka]
1/23/16, 11:09 AM
#14

Ibland men inte ofta eftersom att jag i princip alltid handlar med kort och inte har några kontanter. Men har jag några kronor i plånboken så ger jag och det händer att om jag bara ska snabbt in på coop och köpa typ en snickers så köper jag två och ger en till personen som sitter utanför.

Dissonance
1/23/16, 11:37 AM
#15

#11 När jag rökte så gav jag inte bort till personer som själva inte hade råd. Det blev bara om de glömt köpa eller något sådant.

Jag röker inte längre och har inte rökt på flera år. Varför ge cigaretter till någon som inte har råd att röka, då är det väl bättre att man slutar?

Maria
1/23/16, 11:41 AM
#16

#15 I utsatta situationer så är det kanske inte så lätt att hitta motivation att sluta röka.

Jag ger fullkomligt attan i om"mina pengar" används till att köpa cigaretter eller mat.

Jag har också varit storrökare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hoseok
1/23/16, 11:42 AM
#17

#15 För att jag inte lägger mig i andras vanor så länge de inte är mindreåriga. Jag gillar att hjälpa till och jag vet hur jobbigt det är med nikotinberoende. 

Det är självklart att det är superenkelt att bara säga "Nej jag har inga cigaretter" men jag gillar inte att ljuga för främlingar heller. Det är min svaghet.

Vanja
1/23/16, 11:52 AM
#18

#17 Haha jag känner igen det där så väl, provade någon gång att svara "nej det här var min sista" , när jag stog och rökte och det kom fram en främling och frågade efter cigaretter. 
Det var inte min sista, men jag fick så dåligt samvete att det var helt sjukt. Det gjorde jag inte om. ( Om jag nu inte har knappt några själv, men det har typ aldrig hänt).

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Hoseok
1/23/16, 11:53 AM
#19

#18 Dessutom så vet jag ju att jag lika gärna kunde varit den där personen som frågade efter en cigarett.. 😂
Men nuuu blev det galet off topic här, känner jag.

Vanja
1/23/16, 11:56 AM
#20

#0 Nej jag har ju läst i tidningar och sett på kallafakta . Så jag vet att en del tiggare får inte se röken av sina pengar, andra används för att de är handikappade. De som sitter allra, allra längst ner i näringskedjar utnyttjas, och det är knappast något som jag kommer stödja på något plan överhuvudtaget. 

Så ska de ha något ifrån mig så blir det vatten eller någon form av mat, baguetter eller så. Men det är inte ofta som jag ger det till dom heller, men det har att göra med att en av gångerna som jag gav en tiggare mat var i centrala Örebro, det satt en tjej utanför en liten kiosk och tiggde, så jag köpte korv med mos åt henne, som hon kastade på mig och skrek :  "Pengar pengar", efter det är jag väldigt försiktig med vem jag ger mat.

En del lär mig sig att de är snälla om man passerar dom ofta, man hinner se andra ge dom mat och hur dom reagerar.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Aleya
1/23/16, 11:58 AM
#21

#11 jag ger inte någon cigg. Men jag kan väl tycka att om nu cigg är något viktigt för dom så får dom väl betala det lika väl själv. Om än jag är fattig som en kyrkråtta så om jag vill ha cigg så köper jag det själv och går inte och tigger det av andra. Då får man väl välja vad man prioriterar kan jag tycka, är cigg viktigt en dag så får man väl satsa på att köpa ett paket. Som vilken vanlig människa i denna världen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ebolaa
1/23/16, 12:06 PM
#22

Jag brukar inte ge pengar åt tiggare, men som jag skrev i den andra tråden "Jag har varit organiserad tiggare", så har jag faktiskt tänkt om efter att jag läste en nyhetsartikel i Aftonbladet om en romsk man. Han hade ett jobb i Rumänien men på grund av att lönen var så extremt låg så sade han upp sig och kom till Sverige för att tigga. Av dessa gåvor kunde han sedan köpa sig ett hus hemma i Rumänien. Så tydligen är våra småpengar väldigt mycket värda nere i Rumänien och för EU-migranterna.

Tydligen ligger minimilönen i Rumänien på 217 €, alltså lite mer än 2000 svenska kronor. Det säger något om deras ekonomi.

https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=minimil%C3%B6n+Rum%C3%A4nien

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Hoseok
1/23/16, 12:38 PM
#23

#21 Jag förstår inte riktigt hur du ens kan jämföra dig själv med någon som tigger, ekonomiskt? Den enda logiska förklaringen jag ser till det är att du själv bott på gatan och fått in 10-100 kr om dagen. Isåfall: Okej. Annars: Men alltså…

Vi är väl helt enkelt olika. jag har inga problem med att "tigga" cigaretter av andra.

Aleya
1/23/16, 1:27 PM
#24

#23 Det jag skrev är väl att man får prioritera som alla andra människor. Är det något annorlunda då man är tiggare? Tycker inte det då det fortfarande är en människa som du skriver lite högre upp. Och eftersom jag inte ger andra cigg så tänker jag inte av "tycka-synd om- attityd" börja föda andra med cigg som frågar efter det, tiggare eller andra.

Folk får tigga cigg bäst dom vill, men jag tycker fortfarande att ska man ha cigg får man själv kanske göra den prioriteringen att man köper det själv. Oavsett hur rik eller fattig man är.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

hankans91
1/23/16, 2:15 PM
#25

Svar nej. Man behöver inte tigga Sverige så stora klyftor har inte Sverige. Sverige har ett trygghets system som gör att ingen behöver bo på gatan. Så romerna borde gå till migrationsverket och ansöka om de kan få asyl i Sverige. Får de inte asyl i Sverige så får de välja att gå till ett annat land eller åka hem till Rumänien. Sverige borde förbjuda tiggeri för det finns ingen anledning till att tigga i Sverige.

vendelay
1/23/16, 2:41 PM
#26

Jag ger inte längre några pengar för jag har inte råd, men mat, skor och sånt har jag gett. En mobil en gång. Ett cykellås en annan gång. Alla kan inte ge pengar men ALLA kan ge något - även om det "bara" är ett leende.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
1/23/16, 2:45 PM
#27

Förstår inte hur folk kan säga att de borde åka hem till sitt hemland och liknande. Jag har en vän, en 25årig kvinna från Rumänien, som bor i en husvagn och tigger pengar varje dag för att klara sig. Hon kan åka tillbaka till Rumänien där hennes 70årige man finns och vara hans slav, för hon har inget värde där. Hon har knappt något värde i Sverige men här har hon i alla fall kvinnor som kan hjälpa henne här. Tänk om det vore du som inte hade något värde, som bara levde för att vara hustru och mamma? Tänk om du levde i ett samhälle där våldtäkt var detsamma som samlag och du inte har någonting att säga till om? Om det hade varit du hade du sett på saken annorlunda.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Vanja
1/23/16, 2:47 PM
#28

#27 Varför söker hon inte asyl i Sverige om hon ändå inte vill återvända? Då kan hon ju få hjälp med lägenhet osv.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

vendelay
1/23/16, 2:50 PM
#29

#28 Hennes barn är kvar i Rumänien, hennes man låter henne inte ta med sig dem. Hon skickar hem pengarna hon får i Sverige till sin son. Jag har frågat samma sak, försökt övertala henne men det är ju hennes barn. Hon kan inte lämna sina barn.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Vanja
1/23/16, 2:53 PM
#30

#29 Om hon bor i Sverige och inte vill tillbaka till Rumänien så har hon ju redan övergett sina barn?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

vendelay
1/23/16, 2:55 PM
#31

#30 Hon åker tillbaka till Rumänien ca en gång i halvåret. Hon har inte övergett sina barn, hon försöker rädda dem.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Vanja
1/23/16, 2:58 PM
#32

#31 Okej! Då kan hon väl lika gärna söka asyl här, få en lägenhet och någon form av ersättning och åka och hälsa på sina barn en gång i månaden.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Magi-cat
1/23/16, 3:03 PM
#33

#32 Och varför tror du inte romerna gör som du föreskriver? Har de något slags förkärlek för att hellre sitta på gatan i kylan och tigga och utsätta sig för allt som kan hända där, eller vad?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vendelay
1/23/16, 3:06 PM
#34

#32 Läs vad #33 skriver. Allt är inte svart eller vitt. Självklart är det lätt för oss att säga att hon bara ska söka asyl men verkligheten kanske inte alltid är så enkel.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
hankans91
1/23/16, 3:08 PM
#35

#31 Men hon låter sina barn vara kvar hos den 70årige mannen? Men är det inte ganska dyrt att åka tillbaka en gång i halvåret hur har hon råd med det? Är du verkligen säker på att hon talar sanning? :/

Vanja
1/23/16, 3:08 PM
#36

#34 Så du kanske kan hjälpa henne? 
Jag menar inte att låta hård, men det finns inte en chans i havet att jag skulle låta min 25åriga väninna sitta och ruttna i en husvagn, med en dagssyssla som innebär fullständig förnedring för att ha råd att hälsa på sina barn en gång i halvåret. 
Är det en vän får man väl se till att offra sig. Har du inte en soffa som hon kan sova på?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Magi-cat
1/23/16, 3:11 PM
#37

#36 Vet du om att du låter totalt kallsinnig?

Det tror jag inte du är, men tänk på att allt inte är så enkelt som man kanske tror utifrån sin egen ombonade sfär som kan verka som rena lyxen för många som inte har något bättre val än att tigga av oss mer lyckligt lottade.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vanja
1/23/16, 3:12 PM
#38

#37 Jag säger inte att det är enkelt att söka asyl eller liknande. Men det är enkelt att erbjuda en sovplats i sitt eget hem om det är en vän som verkligen är i behov av det. 
Hur får det mig att låta kallsinnig?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Denna kommentar har tagits bort.
vendelay
1/23/16, 3:15 PM
#40

Okej, förlåt, jag vet att jag inte får svära men jag blev allvarligt riktigt ledsen över påhoppet. Antar att det var du Vanja som tog bort mitt inlägg så då har du ju läst det jag skrivit i alla fall. Menade inte att vara så elak, jag blev bara så himla ledsen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Vanja
1/23/16, 3:17 PM
#41

#39 Varför sover hon hellre i en husvagn än hemma hos dig kan man ju undra isåfall. Jag har haft en vän som inte hade någonstans att bo, och ja, han fick bo hos mig. Han vantrivdes i husvagnen som han bodde i , han frös och det var fuktigt. Så när jag erbjöd en sängplats tog han mer än gärna den chansen. 

 din vän kanske bor i en husvagn som har värme och så?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Vanja
1/23/16, 3:19 PM
#42

#40 Det var inte ett påhopp, jag beskrev hur jag skulle göra och sen frågade jag dig om du inte hade en soffa som hon kunde sova på. 
Jag kanske kunde ha uttryckt mig bättre. 
Men jag blir upprörd när människor säger att de är "vän" med någon som är hemlös. För om de var uppriktiga vänner skulle denne person inte alls vara hemlös. Finns det hjärterum så finns det stjärterum.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

vendelay
1/23/16, 3:21 PM
#43

#41 Självklart får hon bo med mig. Hon vill inte av flera olika anledningar men främst för att hon inte vill utnyttja mig (eller hur jag ska förklara det, minns inte orden hon använde). Hon ogillar djur (och jag har husdjur) och en massa andra anledningar.

Ja, de har möjlighet att elda så värme finns. 

Men jag säger som jag sa i inlägget som togs bort - jag avslutar det här nu. Jag behöver inte förklara mig eller henne. Vi gör så gott vi kan. Självklart skulle hon få sova hos mig om hon ville men jag kan inte tvinga henne. Hon är min vän men jag kan inte bestämma över henne. Väljer hon att inte söka asyl så är det hennes val. Föreslår att ni går tillbaka till ämnet nu istället.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
1/23/16, 3:22 PM
#44

#42 Det finns massor med hjärterum och stjärterum men jag kan inte tvinga in någon bredvid min stjärt och så så enkelt är det faktiskt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Vanja
1/23/16, 3:24 PM
#45

#43 Ja, det är klart att ni gör det bästa av situationen. Men i mina öron låter det väldigt, väldigt skumt att hon skulle tacka nej till ett boende om ni nu är vänner. 

men sen kanske vi har olika definitioner på vänner.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Tant Grön
1/23/16, 4:29 PM
#46

Någon skrev i tråden att hon köpt mat till tiggare men fått det kastat i ansiktet. Så lustigt att detta bara händer de som röstar SD. 🤪Har hört två andra säga samma sak, att dom fått det kastat i ansiktet, båda röstar SD. Så elakt och känslokallt att inte ens unna dom stackarna mat, utan försöka påverka andra att inte ge.
Själv har jag gett mat många gånger och alltid fått ett tacksamt leende och ett tack tillbaka.

Magi-cat
1/23/16, 4:38 PM
#47

#46 Visst är det "konstigt"….🤦‍♂️ 

Jag har också bara mött en stor tacksamhet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vanja
1/23/16, 5:43 PM
#48

#46 Jag röstar inte SD, vart har du fått det ifrån? 
Jag skrev att det bara har hänt en gång, men efter det är jag mer försiktig vem jag ger mat till.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
1/23/16, 6:02 PM
#49

# 46 jag röstar inte heller på SD och kommer så aldrig att göra, jag har dock inte fått mat kastad efter mig men blivit spottad efter.

Vilket givetvis inte hjälpte på något vis till att jag ska börja anse att jag borde börja skänka pengar till tiggande romer än andra av mig valda mål att hjälpa

fridelfina
1/23/16, 6:08 PM
#50

Asyl kan man väl bara söka från krigshärjade områden? Däremot kan man få arbetsuppehållstillstånd om man har anställning. Vendelay; Hjälp kvinnan få vitt jobb så kan hon försörja sig och ta hit barnen.

 
 

ElisabethB
1/23/16, 6:09 PM
#51

Jag ger aldrig pengar till tiggare, kan inte se någon orsak att göra det. Hur ska de få bättre i Rumänien genom att sitta och tigga i Sverige?

Tidigare gav jag pengar till tiggare, men de blev oftast väldigt påträngande när jag gav så det blev en väldigt negativ upplevelse. Om de får en peng ska de inte springa efter personen som gett pengar genom halva stan innan de ger sig..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Lubsan
1/23/16, 6:59 PM
#52

Jag ger alltid pengar när jag har kontanter på mig. Dom tiggarna vi har i stan sitter med en mugg i handen, ger ett stort leende och säger hej. Jag tycker det är trevligt och hälsar alltid tillbaka (även om det såklart sticker till i hjärtat att se dom sitta där). Önskar man kunde göra mer, försöker ha kontanter på mig när jag går fram på stan just av denna anledningen och ibland ger jag och min sambo tjejen utanför ica våra pantburkar (kan va värt 100kr ungefär).
Ingen människa skulle sätta sig på gatan och tigga pengar av en annan om det inte vore för överlevnad. Om det nu är så att personen i fråga blir tvingad att ge någon annan en viss procent av pengarna insamlade (även om jag tror att det endast är en liiiiten procent av dom som är här som blir tvingade till det) så ser jag hellre att personen får 5 kr av mina 10kr jag ger, än noll.

Om man  inte vill ge pengar till dessa personer så är det såklart ingen som tvingar en till att göra det, det är helt upp till var och en. Men tycker det är väldigt underligt att man vill förbjuda tiggeri, om det finns människor som VILL ge pengar, som ser en anledning till det varför ska då någon annan bestämma att vi inte får göra det? Att det ska vara olagligt att hjälpa en annan person? Tycker det är jätte konstigt resonemang. Det går inte förbjuda fattigdom.
Och att vi ger pengar till dessa personer här i Sverige gör såklart inte att det blir bättre i rumäninen precis i denna stund, men undertiden man arbetar med att förbättra romers status i Rumänien och göra liven mer drägliga där,  varför kan vi inte få hjälpa dom som är här undertiden? Det ena måste inte utesluta det andra.

[Daisy-Moa-Elsa]
1/23/16, 7:28 PM
#53

# 52 "Ingen människa skulle sätta sig på gatan etc"… läs gärna Maga Gads reportage. Hon gör många på plats, däribland från Rumänien

Zyperior
1/23/16, 7:31 PM
#54

Har gett pengar en gång. Fick dåligt samvete och kommer aldrig göra om det igen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Aniara14
1/23/16, 8:49 PM
#55

Jag gör likadant som Johan von Schreeb, katastrofläkaren som grundade svenska Läkare utan gränser, och även utsetts till Årets svensk.

"Johan von Schreeb om varför han lindrat lidande i världen i ett kvartsekel men aldrig ger en krona till tiggare."

Söndagsintervjun med Johan von Schreeb, vid 32 min och framåt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[Hayabusa]
1/23/16, 9:04 PM
#56

Jag skänker något som inte går att värdesätta i pengar - mitt eget blod.

Zadeira
1/23/16, 9:26 PM
#57

#56 Det är guld värt! Skulle också vilja men jag får inte ge blod :(

[Hayabusa]
1/23/16, 9:42 PM
#58

#57 Ja, det är guld värt. Det finns en ständig brist på blod. Det flesta förväntar sig att det är något som bara ska finnas när man behöver det. Så är det tyvärr inte.

Vanja
1/23/16, 10:25 PM
#59

Jag lämnar också blod och plasma :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
1/23/16, 10:42 PM
#60

#59 👍 Vanja!

Tjeja
1/23/16, 11:13 PM
#61

Sällan men det händer. Sällan jag har mynt eller pengar ö h t på  mig nu för tiden. Men har jag det så kan de få om de sitter någon på rätt plats vid rätt tillfälle. 

Har däremot köpt ätbart och gett ibland.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Halvdansken
1/24/16, 9:07 AM
#62

Man kan väl inte få asyl om man kommer från ett EU land? Det där med att vårt trygghetssystem gör att alla har rätt till bostad är en myt. Det finns många hemlösa svenskar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Marinas Mix
1/24/16, 9:12 AM
#63

Ger aldrig pengar, då jag inte har mer än att det precis räcker till det jag och katten behöver.
Situationer där tiggare har fått mat av givmilda personer och sedan spottat efter givaren har jag sett flera  gånger.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Hayabusa]
1/24/16, 9:16 AM
#64

#62 Nej, det låter orimligt (asyl). Kan inte heller se att det finns något system som ger en rätt till boende.

[Bermudas]
1/24/16, 11:59 AM
#65

#63 jag var med om en gång att få "onda ögat" av en kvinna jag gav frukt. Hon gjorde en gest mot munnen som om hon var hungrig och allt jag hade var frukt i en kasse, inga kontanter så jag gav henne frukt…hon tog emot men såg skitsur ut och kollade ilsket efter mig när jag gick och jag kände mig nästan skuldmedveten. Jag tror att vissa visar missnöje kan dels bero på att de helt enkelt blir besvikna och dels att de kanske känner sig lite förödmjukade när de får mat. Ger man pengar blir man klart mer poppis, helt klart.

Tant Grön
1/24/16, 4:42 PM
#66

#63 att tiggare spottat på någon har aldrig jag sett eller hört talas om. Har väldigt svårt att tro det. Däremot att folk spottat på och trakasserat dom.  Om dom spottade på folk så skulle dom ju inte få in varken pengar eller mat.

Vanja
1/24/16, 5:16 PM
#67

#66 kan du svara på vart du har sett eller hört att jag röstar SD? För det är inte sant, jag har aldrig och kommer aldrig att rösta SD

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Marinas Mix
1/24/16, 5:33 PM
#68

#66 Så bara för att DU aldrig sett eller hört om det så är det omöjligt eller?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

pysseltigern
1/24/16, 5:35 PM
#69

#66 Påstår du att Marina ljuger? Det var ju lögn när du påstod att vår Sajtvärd röstar på SD och det vet de flesta här. Vi andra håller oss till sanningen. Det blir trevligare diskussioner då. Du får gärna ta efter oss sanningssägare.

Annons:
[VSK]
1/24/16, 7:03 PM
#70

#68

Tyvärr så funkar det så hos alldeles för stor del av befolkningen. -åt båda håll skall sägas.

Marinas Mix
1/24/16, 8:18 PM
#71

Jag antar att det är ovanligare att rapportera när tiggarna bär sig illa åt mot människorna omkring sig än när  icke tiggare bär sig illa åt mot tiggarna?
#66 jag skrev inte "spottat på" utan "spottat efter" givaren.
Klart att de helst av allt vill ha pengar.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

thea_thea
1/25/16, 10:21 AM
#72

Jag brukar inte, men har gett några gånger (ca 5?).

[Hayabusa]
5/8/16, 10:27 AM
#73

"– Man kan inte låta bli att känna medlidande, säger Florin. Det känns kanske bra att ge pengar, men bättre än medlidande är organiserat medlidande. Vi måste behandla roten till problemet, inte dess frukt. Ta dig istället tid att välja en organisation som du tycker gör ett bra jobb, och ge pengar till den istället."

http://www.svd.se/hjalporganisationer-sluta-ge-pengar-till-tiggare/om/gatutiggeriet

Paxxie
5/8/16, 4:25 PM
#74

Ger aldrig pengar då jag aldrig har kontanter på mig, men om de sitter utanför en affär och jag ändå ska gå in och handla brukar jag köpa något till dem. Nu när det varit så varmt ute har jag mest köpt dricka. Brukar tänka att jag ändå antagligen inte hade använt de där 20 kronorna till något vettigt.

DogeLove
5/15/16, 11:43 AM
#75

Jag och min familj brukar ge om vi har kondanter.

Tjeja
5/15/16, 11:02 PM
#76

Hellre till tiggare som bygger nya hus i sina egna hemländer sedan än att ge till någon organisation där det sitter någon fet VD och lyfter jättelöner för att hen skänker en tiondel av inkomna bidrag till något projekt som inte har stöd i den behövande lokalbefolkningen ändå och därför inte fungerar. 

Jag var emot att ge tiggare pengar förut, men nu har jag sett vad en del av dessa tiggare faktiskt åstadkommit med sina "inkomster" och även när de haft någon "boss" över dem att betala "hyra" till.. har de fått betydligt mer och bättre möjligheter ut utav det än både radiohjälpen, röda korset osv osv osv tillsammans!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[helga21]
5/16/16, 7:59 AM
#77

# 76 Problemet är att många romer inte äger marken de bor på och därför inte har någonstans att var skrivna och därför inte får någon hjälp från den egna staten. Ett moment 22.

landsbygdsbo
5/16/16, 8:09 AM
#78

Det är väl mer så att staten (Ungern, Bulgarien , Rumänien ua.)aktivt genom sina företrädare arbetar för en exkludering ur samhället. Svårigheter att få identitetshandlingar, att få den hjälp medborgare i landet har rätt till, svårigheterna att motiveras till utbildning et c etc

[helga21]
5/16/16, 8:16 AM
#79

# 78 Problemet ligger at de är så fattiga att de inte har råd att köpa en tomt och därför inte kan mantalsskriva sig där. Är de inte skrivna där så finns de inte!

Upp till toppen
Annons: