Annons:
Etikettkyrkan-religion-och-politik
Läst 1882 ggr
[Carpinus]
1/30/16, 7:55 AM

Med det religiösa förtrycket i bagaget

 Soheila Fors, grundare av Khatoon, en förening som jobbar med stöd och hjälp till invandrarkvinnor utsatta för våld, undrar på Expressen debatt "Finns det Sverige där religionsfrihet råder?" Fors skriver bland annat:

"Vi var många som trodde att vi reste till friheten. När vi packade våra väskor och köade till passkontrollen låg världen som ett öppet fält framför oss. Bakom oss lämnade vi den inskränkta islamismen och dess religiösa förtryck. Nu skulle vi äntligen få leva, få tillbe Gud på vårt sätt, få somna trygga om natten, nu började livet!

Vi placerades i en förort, Bergsjön, Vivalla eller Råslätt hette den visst, men vi kom försent. Det religiösa förtryck som vi flytt från hade hunnit före oss. Den hade bränt sitt eget land och flytt från sin egen förödelse. Nu väntade den på oss och satte åter sin fot på vår nacke. Cirkeln slöts åter."---

"Det finns jättefina toleranta muslimer, det är både sant och samtidigt något som man alltid måste säga i varje samtal i Sverige. Men det finns också de som vill etablera samma förtryckande kultur i Sverige som i hemlandet. Min undran är naturligtvis: Har de inget lärt sig om den intolerans som förött deras hemland? Har de inte lärt sig något om den döda hand som lagts över alla länder där civilisationen föddes? Lär inte ruinerna och lidandet dem något om hatet?

Naturligtvis har jag ännu fler frågor: Finns det Sverige som jag flydde till? Finns det Sverige där religionsfrihet råder? Eller har Sverige varit en dum gås som låtit sig plockas? Som i naiv, självgodhet över sin tolerans inte bara bjudit in intoleransen utan också gett den nycklarna till huset?"

Nu har hon väl bara att invänta bemötanden om att "kristendomen minsann är värre", och att "i vårt land är det minsann religionsfrihet för alla"…

Annons:
[Carpinus]
1/30/16, 9:01 AM
#1

_"Under hösten har Sveriges asylmottagningssystem utsatts för stora påfrestningar med det stora antalet asylsökande som sökt sig till Sverige. I synnerhet har det varit svårt att hitta boende till de alla som kommit."---

"Olika grupper står mot varandra där, och det fortsätter här. Dessutom kommer de asylsökande till en helt annan kultur. Flickor/kvinnor utsätts för kontroll och övergrepp utifrån synen på kvinnan, som inte stämmer överens med vår.
Men även religion spelar roll. Kristna jag mött uppger hur de flytt från förföljelse för att sedan möta på det igen på asylboenden här i Sverige. Hot, trakasserier och våld med kniv är dessvärre inte ovanliga. Detta är naturligtvis oacceptabelt."---

"Den person som hotat och utsatt en annan person på ett asylboende drabbas sällan själv av förflyttning när det uppdagas. I stället är det brottsoffret som tar den konsekvensen. Det är inte rimligt.

I december ställde jag en skriftlig fråga till justitie- och migrationsminister Morgan Johansson om det växande problemet med oroligheter och motsättningar på asylboenden. Då främst kring kristnas situation där motiven är kristofobiska, där konvertiter som övergått från islam till kristen tro utsätts mest. Vi ser nu också problem för kvinnor vars rättigheter inskränks.
Ministern negligerar i sitt svar problemets allvar och omfattning. Han menar att brottsliga handlingar i Migrationsverkets boenden ska anmälas till polisen. Det är självklart.

Samtidigt vittnar många inom polisen hur svårt ansträngd kåren är. Vi har i dag HBTQ-certifierade asylboenden. Är svaret att vi ska behöva ha speciella boenden för kristna och kvinnor också? Det vore ett nederlag.

Samhället ska inte kapitulera inför intolerans, varken på grund av religiösa tillhörigheter, kön eller sexuell läggning. Jag har nu lämnat in en interpellation i riksdagen till Morgan Johansson och önskar kraftfullare besked denna gång."_

Désirée Pethrus, riksdagsledamot och integrationspolitisk talesperson (KD), på Aftonbladet debatt.

Tjeja
1/30/16, 10:38 AM
#2

Precis #0 Mina muslimska vänner lever i samma förtryck och rädslor igen nu. HÄR i Sverige. Regeringen och Alliansen har jobbat hårt för att tillåta och breda ut det förtrycket ytterligare i Sverige…!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2/1/16, 11:36 PM
#3

"I Sverige råder religionsfrihet. Vi har rätt att välja och välja bort religion. I teorin, alltså. I praktiken kan det vara svårare. Särskilt om man är muslim och vill lämna islam."---

"Vilken sida man än tar i debatten så går det inte att komma ifrån det faktum att synen på avfällingen är oerhört negativ i både Koranen och i Muhammeds yttranden. Jag har som sagt hört imamer i moskéer fördöma avfall i stränga ordalag, men jag har aldrig hört en imam försvara religionsfriheten och dem som lämnar islam. Jag har aldrig hört en svensk imam, klart och tydligt, säga att man som muslim har en självklar rätt att lämna islam och att vi som muslimer borde respektera detta val. Aldrig. Och jag har hört åtskilliga imamer."---

"Jag döptes som barn och växte upp som kristen i Svenska kyrkan. Men i mina sena tonår bestämde jag mig för att bli muslim. Det handlade delvis om att jag ville utforska mina rötter. Jag blev aldrig hotad av kristna. Själva tanken ter sig absurd. Tvärtom blev jag bemött med respekt. Vissa blev ledsna förstås, men aldrig arga. Så småningom när jag gav ut diktsamlingar som hyllades på kultursidorna och blev en etablerad kulturpersonlighet bjöds jag in till kyrkor för att tala om islam. Skulle en muslim som blivit kristen bjudas in till en moské för att tala om kristendomen? Jag vågar nästan säga aldrig. Inte i Sverige och inte någon annanstans heller.

#0 I Sverige finns det personer som har mottagit hot efter att ha lämnat islam. Soheila Fors kommer från den kurdiska delen av Iran. Hon har konverterat till kristendomen och hjälper kvinnor som är utsatta för hedersförtryck. Hon har blivit kallad ”hora” och dödshotats. Soheila Fors har aldrig blivit inbjuden till någon moské eller islamisk förening för att berätta om sin tro och sin omvändelse. Ingen imam har tagit henne i försvar."---

Jag tycker att vi ska kunna förvänta oss av muslimska ledare i Sverige att de klart och tydligt och utan reservationer står upp för religionsfriheten. Muslimska organisationer som tar emot bidrag från staten bör avkrävas ett ställningstagande i frågan. Muslimska invandrare bör upplysas om att i Sverige har man en absolut rätt att lämna islam. Religionsfriheten gäller alla."

Mohamed Omar på "Det goda samhället"

[Nomen Nescio]
7/26/16, 3:20 PM
#4

_"Familjen har redan förlorat två barn på grund av en genetisk dödlig sjukdom. Nu riskerar också deras yngsta dotter att dö på grund av trakasserierna som familjen utsätts för.
David och Sara heter egentligen något annat. Men för deras säkerhet har vi bytt ut namnen.
De bor i en Gävlestadsdel med sina tre barn."---

"Under en längre tid har barn i åldrarna åtta till tretton år kastat ägg och sten mot deras balkong och fönster. På vintern snö genom brevinkastet. Läkaren fortsätter.
"Omgivningen orsakar i många avseenden stor stress för familjen, även barnen påverkas med oro, sömnsvårigheter etc."---

"Ofta står de som trakasserar nedanför balkongen och ropar sonens namn som är typiskt kristet från Mellanöstern.
– När vi sedan inte svarar på några gånger så kastar de sten upp på balkongen. De hatar oss för att vi är kristna. Det innebär inte att de kommer till oss och säger det. Men de beter sig som att de hatar oss. De är rasister mot ickemuslimer, säger David.
Balkongen har flera fläckar från de kastade äggen. Ovanför fönstret sitter fasttorkat skal. David visar bilderna från tidigare sten- och äggattacker. Två gånger har fönstret gått sönder."---

"Utanför leker sonen. Han har flera kompisar, många muslimer, som står upp för honom och skyddar honom. Men det är inte alltid de finns i närheten.
Två gånger har han blivit fasthållen och slagen med motiveringen att han skulle vara jude. Första gången sprang han hem gråtande och frågade sina föräldrar vad jude var för något.
– Där vi bodde i Mellanöstern delade vi aldrig in varandra i olika grupper beroende på om man var kristen eller muslim. Men så är det här i Sverige, säger Sara.

Gavlegårdarna har pratat med några av de som trakasserat men det har inte hjälpt. David och Sara har gjort sex polisanmälningar som inte lett någonstans. Peter Jernqvist på Gävleborgspolisen säger att dessa typer av trakasserier är svåra för dem att utreda.
– I och med att de är så unga och inte straffmyndiga så blir det ett problem för oss. Förmodligen så har vi skickat det vidare till socialtjänsten, säger han."---_

Gefle Dagblad

[Nomen Nescio]
8/29/16, 8:56 AM
#5

"Ali och Rami flydde båda från krigets Syrien och har konverterat i Sverige. Båda uppger att de tidigare varit muslimer och kom i kontakt med kristen tro genom kyrkornas flyktingarbete. – De började be för alla människor oberoende av bakgrund eller religion. Jag tänkte att den som ber utan att få något för det måste ledas av en kraft och jag försökte ta reda på vad den var, säger Ali. Han berättar också att kriget i Syrien påverkat hans syn på livet. Rami håller med. – Jag kom från en muslimsk familj, men tyckte inte om islam eftersom jag sett vad som hänt i mitt land, säger han."---

"Ingvar Briland, präst i Jönköpings pastorat, bekräftar bilden att konvertiterna är utsatta. – Jag vet de som utsatts för ganska hårda påtryckningar. Man har ett socialt nätverk som man tappar helt och hållet och det är påfrestande, säger han."---

"Svenska kyrkan uppger att de brukar informera muslimer som vill konvertera till kristendom om riskerna konvertiterna utsätter sig för, men Ingvar Briland menar att frågan inte är enkel. – Jag tror inte man ska förhasta sig utan vila lite på det hela. Det kan ju inte vara förbjudet att konvertera heller, säger han."

SVT

Linn Is The New
8/29/16, 9:53 AM
#6

Jag kan knappt gå på stan med mitt kors runt nacken utan att jag får ett förtryck och att muslimer tycker det är "rasistiskt". Går i kyrkan på söndagar och folk kollar snett på mig om jag ber en bordsbön eller att jag ber om något annat. Lite OT, läste inte alla inlägg men ville bara säga att vi kristna inte heller känns så välkomna i dagens samhälle. Från eget perspektiv :)!

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
[Nomen Nescio]
8/29/16, 10:17 AM
#7

#6 Intressant synpunkt!  Någon har uttryckt det ungefär så här: Kristendomen anses  i de statsbärande ideologierna som ett konservativt arv som helst bör elimineras, vilket gör att det är fritt fram att förlöjliga och förakta den och dess troende, medan all kritik och ifrågasättande av  islam och dess troende ses  som föraktfullt och "islamofobiskt". Jag tycker att det ligger mycket i det.

[Hayabusa]
8/29/16, 10:26 AM
#8

#6 & #7 Intressanta synpunkter.

Linn Is The New
8/29/16, 3:22 PM
#9

#7 Det som är extremt synd, för det stämmer det du skriver. Jag är stolt över min  tro, men när det börjar gå så långt att folk börjar kalla mig rasist och homofob så undrar man verkligen. Måste gömma korset ibland, speciellt om det är muslimer eller så.  Jag blir rädd, och det är inte rätt. Kan tillägga att min religion står för fred och hänsyn, och detta ser jag inte i vårat samhälle. Det är som dom kristna invandrarna som kommer, dom måste slänga sina kors eller bli hotade för livet på boendena eftersom det mest är muslimer som är väldigt religiösa.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Hayabusa]
8/29/16, 3:34 PM
#10

Ghost:

"Vi vill peka på det tokiga i hur folk behandlar varandra i Guds namn. I de ”goda” religionerna ska man vara snäll – men många är ganska blint elaka. Och människor som bekänner sig till en mörkare filosofi kan vara ganska snälla. Det här med gott och ont borde man syna i sömmarna mer."

kamera0710
8/30/16, 3:08 PM
#11

#9 Jag skulle snarare säga att likheten är stor mellan fundamentalisterna inom kristendom, judendom och islam. Alla har de den ende och sanne guden, alla har de skrifter som är okränkbara och måste följas, och alla har de gett bränsle till fruktansvärda krig. 

Sedan kan jag hålla med om att islam är det största bekymret just nu av dessa religioner.

[Nomen Nescio]
9/2/16, 3:40 PM
#12

#5 "Det finns radikala muslimer som utövar påtryckningar på personal och andra flyktingar på svenska asylboenden. Migrationsverket känner inte till den här gruppen, men deras underleverantörer vittnar om rädslorna.

– Jag har mött ateister som inte vågar berätta att de är ateister, säger Magnus Thelin, som driver asylboenden. Flera personer SVT Nyheter Jönköping pratat med vittnar om att de utsätts för hot, påtryckningar och ibland till och med våld av radikala muslimer på asylboenden i Sverige. En av de utsatta grupperna är muslimer som konverterat till kristendom. Ali och Rami vill vara anonyma eftersom de bor kvar på asylboenden. – Vi är tyvärr väldigt rädda. Eftersom vi bor i en flyktingförläggning känns det som om vi är kvar i Syrien. Det kan till och med vara värre än i Syrien, säger Ali."---

_"**I början på ramadan, den muslimska fastemånaden, fanns det några asylsökande som vägrade att kristen personal serverade maten – vilket ledde till en konflikt.
**– Det var lite tumult kring det de två första dagarna. Några tolkade det som att det var ett måste, säger Thelin.
_Vad tycker du om att man ställer den typen av krav?_
– Det är egentligen inget krav man kan ställa, säger han.
Konvertiten Ali uppger att han är oroad över att radikala muslimer kommer till Sverige.
– Det är ett öppet folk och civiliserat folk som får möta extremism och folk som är bredda att göra vad som helst för sin tro, säger han."_

SVT

(Fetstilsmarkeringarna har jag gjort)

[Carpinus]1
5/21/17, 8:15 AM
#13

Eshtar Faris vittnar på Expressen debatt om en förföljelse som sällan uppmärksammas i Sverige. Hon skriver:

"Under gymnasiet blev jag kallad ”hora", "halalkött att knulla" och "smuts". Varför blev jag, som invandrartjej med arabisk bakgrund, kallad för dessa saker? Jo, för att jag tog mig rätten till min egen kropp, dejtade och sågs ute på klubb, skriver Eshtar Faris."---

"Så varför skriver jag det här? Efter nyheten om flickan i Malmö som trakasserades på grund av att hon åt fläskkött skrevs det förvånat och chockat i sociala medier. Jag blev snarare förvånad att folk inte varit medvetna om det? För problemet har alltid existerat. Den rasismen invandrargrupper emellan har alltid existerat. 

Efter gymnasiet flyttade jag till Uppsala för studier. En flytt som snarare kändes som en flykt. Jag orkade inte med den stagnerade och konventionella mentaliteten i Trollhättan. Det är inte heller sällan jag får höra från nyanlända att man flytt undan förtryck av sin minoritetsreligion, bara för att förtryckas på nytt här i Sverige."---

http://www.expressen.se/debatt/blunda-inte-for-rasismen-invandrargrupper-emellan/

Annons:
lordgortor
5/22/17, 10:49 AM
#14

#11 Alldeles korrekt. Det bästa hade naturligtvis varit om alla religioner självdött. Religioner grundar sig på vidskepelse och passar inte in i världen av idag.

[Carpinus]1
10/25/17, 11:19 AM
#15

#2 Krönikören Elaf Ali i Expressen är trött och ledsen på den präktiga svenska "förståelsen" för det som hon själv upplever som ytterligheter i islam. Hon skriver: 

"Det gör ont i mig varje gång jag möter en kvinna med heltäckande slöja och hennes man går bredvid med shorts och T-tröja."---

"Jag läser den ena texten efter den andra som handlar om att vi inte ska lägga oss i hur folk lever: Om någon vill vara gift med fyra fruar och täcka sig från topp till tå så ska de få göra det. Jag blir ledsen när jag ser människor som annars är kloka resonera på det sättet, men inte förvånad. För de har inte vuxit upp och kämpat mot förtrycket. De har vuxit upp och tagit friheten för given."---

"Men Mellanöstern har inte alltid sett ut som det gör nu. När jag kollar på mina föräldrars gamla skolfoton ser jag min mamma och hennes väninnor i likadana kläder som jag bär i dag. Min pappa fick en chock första gången han hälsade på i Irak efter mer än tio år i Sverige. Plötsligt var alla kvinnor beslöjade och allt var uppdelat mellan könen. Politisk islam hade tagit makten och lagarna kom att styras av religion.

 Därför blir jag ledsen när jag ser vissa i Sverige ta så lätt på frågor som handlar om jämställdhet mellan könen när det kommer till religion. Majoriteten av oss har flytt hit för att slippa förtrycket – och här ska det tolereras? Även om kvinnorna själva säger att de inte vill bli hjälpta så borde Sverige som land inte sända ut signaler om att vi accepterar en sådan kvinnosyn."---

https://www.expressen.se/kronikorer/elaf-ali/vi-maste-sluta-tro-att-alla-muslimer-ar-extremister/

Upp till toppen
Annons: