Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1114 ggr
Vanja
2016-02-05 13:25

13-åriga tjejer ofredade

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6360348

Och svaret är väl ibland e sämsta jag hört, föräldrarna vill alltså ha skolskjutsar till sina barn för att de ska slippa sexuella trakasserier. Svaret blir då att de inte är aktuellt efter som "Vi måste kunna ha olika kategorier av kunder i samma buss."

Ja men dåså, varför inte ha IS-soldater, Breivik, och dömda våldtäktspedofiler på samma buss då. Och så kan vi slänga in Hitler och Saddam Hussein på den bussen också. 
ELLER så vill man inte ha människor som ofredar andra människor på sina bussar, enklare än så borde det inte vara. Så kanske ska kontrollanten åka med fler gånger än bara en, det känns lite som att de inte tar tjejerna på allvar om de inte fortsätter med att ha kontrollanter. Även om kontrollanterna inte hittar några busar och inga övriga fel så slipper iallafall tjejerna råka illa ut och känner sig dessutom tryggare med kontrollanter på bussen.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
VildaVittra
2016-02-05 13:49
#1

Fast är inte det att överreagera lite? Det var ett enda anmält fall, ska bussföretaget verkligen sätta in extrabussar för det?

Händer det så ofta så får de se till att anmäla det, man kan inte utgå ifrån hörsägen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tjeja
2016-02-05 14:18
#2

#1 Vadå sätta in extrabussar? Förövarna får väl lära sig att låta bli att trackassera eller såfår de gå. Punkt! Men för deras skull kan man ju sätta in kontrollanter på bussen under en övergångsperiod medan de lär sig. Då får de en chans att stoppas i början när deras kåta instinkter slår till. Kan ju liksom inte vara så lätt att göra rätt och lära sig tygla sina instinkter o reflexer direkt så att säga…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vanja
2016-02-05 14:32
#3

#1 Jag har inte sagt att det är självklart att föräldranas barn ska få en egen buss, utan att det inte är självklart att män, som uppenbarligen ofredar barn, inte ska få åka med. 

#2 Precis! Vad ska de ha att göra på bussen. Han får det ju att låta som att alla är välkomna på hans bussar, även de som trakasserar unga tjejer. Inte okej!

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2016-02-05 14:39
#4

#2 Nu var det ju inte jag som tryckte på någon sådan lösning, utan föräldrarna.

#3 Hur ska chaufförerna kunna se på passagerarna vilka som kommer att tafsa?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vanja
2016-02-05 14:43
#5

#3 Nej men de lät veta ungefär vilka som har tafsat och då förbjuda dem att åka med. 
Därför tycker jag att det ska åka med fler kontrollanter. Så att de kan se själva vilka det är som tafsar och sen förbjuda dem att åka med bussen.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2016-02-05 14:47
#6

#5 Chaufförer kör hundratals människor per dag och de ska hålla reda på hur alla ser ut? 

Visst kan man sätta in kontrollanter, de kostar pengar och när bussbolagen sedan vill höja priserna så gnölar folk om det istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Tjeja
2016-02-05 14:50
#7

#4 Det är väl inte svårare än att man med kontrollanter ser vilka som tafsar eller försöker sog på att tafsa eller skapa bråk. När det händer får bussen stanna o slänga av dem helt enkelt så förövarna får lära sig konsekvenser av sitt handlande! (Eller nej just det… att kräva att förövare ska behöva ta ansvar och stå för sina handlingar även om de inte är etniskt svenska eller ens identifierade alls, är visst rasistiskt att tycka.. Men det skiter jag i! Isåfall må jag vara rasist som tycker att förövarna och inte offren ska stå för konsekvenserna oavsett etniskt påbrå! Och det står jag för!)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vanja
2016-02-05 14:50
#8

#6 Jaha, nej men du kanske har rätt. Vi låter ofredarna tafsa bäst de vill på småflickorna. Vi vill ju inte riskera att få betala högre priser när vi åker buss. HUA

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Tjeja
2016-02-05 14:54
#9

#6 Med det luddiga resonemanget kan man ju göra en opinionsundersökning av vad folk föredrar. 1. trakasserier eller 2. lite dyrare biljetter eller 3. slänga ut förövarna ur landet om de inte är födda här… Undrar vad resultatet skulle bli? Om 15 år är majoriteten förövare födda här.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

VildaVittra
2016-02-05 14:56
#10

#7 Vart läser du om tafsarnas etnicitet i artikeln? Och man slänger av folk från bussarna redan, det är liksom inget nytt som behövs införas. Frågan är hur man som personal ska kunna se på folk i förväg att de tänker tafsa. 

#8 Får man inte se praktiskt på ämnena? För det här är ungefär som att vi skulle stänga alla akutmottagningar för att en och annan patient kan vara bråkig. Skulle du själv känna igen några hundra människor om dagen som du snabbt hinner se i ögonvrån?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2016-02-05 14:58
#11

#9 "3. slänga ut förövarna ur landet om de inte är födda här..."

Jaha, så det är okej enligt dig att tafsa på småflickor om man är svensk. Intressant. 

Se hur intressant det blev när jag betedde mig precis som du alltid gör.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[AnimeV4]
2016-02-05 15:00
#12

Hur många ska behöva bli sexuellt trakasserade och våldtagna innan det inte är överdrift? Hur många stackars barn ska man offra innan något görs?

Vanja
2016-02-05 15:00
#13

#10 Jag tror inte att det handlar om några hundra som tafsar utan kanske tre eller fyra pers. Och att känna igen 3 eller fyra stycken utav 100 borde vara genomförbart.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Tjeja
2016-02-05 15:01
#14

#10 Vart har jag skrivit att man ska se något i förväg? Antingen tar man dem när de bråkar/begår synden eller så nekas dem tillträde pågrund av att de redan är kända för sina synder så att säga.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vanja
2016-02-05 15:02
#15

#12 Precis! Jag tycker att det borde göras något redan nu när problemet har uppmärksammats, varför vänta på att fler ska bli antastade?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[AnimeV4]
2016-02-05 15:04
#16

#15 Äsch, det är ju bara svenska barn det handlar om. Inga 35-åriga barn. Då kan det vänta tills ett par stycken blivit mördade. Ellerhur, Röfven?😎

Fy f*n🤮

VildaVittra
2016-02-05 15:16
#17

#14 Återigen, vart läste du i artikeln om dessa personers etnicitet? 

#13 "Jag tror inte att det handlar om några hundra som tafsar utan kanske tre eller fyra pers. Och att känna igen 3 eller fyra stycken utav 100 borde vara genomförbart. "

Och hur blir det med 30 personer av 1000, skulle du känna igen dom om du såg dom en sekund varannan vecka?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[AnimeV4]
2016-02-05 15:19
#18

#17 Så man ska bara skita i det istället för att lägga mer vikt vid att förebygga genom att ex. sätta in en extra buss? För att det blev lite jobbigt? Hur jobbigt blir det inte för offren som inte får någon hjälp och 0 stöd när de blir utsatta?

Vanja
2016-02-05 15:25
#19

#17  Fast du vet ju inte alls vilka turer den personen brukar köra och hur många personer den träffar om dagen. Men ja, det skulle jag nog. Speciellt om jag har vetskapen att de brukar tafsa på småtjejer. 
Men vad har du förlösningar då? 
Om fler kontrollanter och igenkänning inte är en lösning.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2016-02-05 15:36
#20

#18 Vart har jag skrivit att man ska skita i det? Jag har bara påpekat det orimliga i att kräva fler bussar när det hänt en gång och det dessutom på busstorget, så inte ens i bussen. 

#19 Min lösning är att folk slutar att gnöla när kvalitet kostar pengar. Det gäller hela samhället, som när folk inte vill betala skatt, men sedan klagar på att det inte finns tillräckligt med ambulanser osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Vanja
2016-02-05 15:43
#21

#19 Okej, ja så vad är din konkreta lösning till just det här problemet?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2016-02-05 15:46
#22

#21 Pengar som sagt. Exakt lösning beror ju på vilka övriga behov som finns just där. Eller så enkelt som regler om att barn ska sitta längst fram.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vanja
2016-02-05 15:51
#23

#22 Så vem ska ha pengarna? 
Jag frågar dig, en enkelt fråga som du lyckas ge mig ett luddigt svar på. 
Vad ska man göra i just den här specifika situationen? Svaret kan inte vara "pengar". Okej om svaret är om man ska ge pengar till busschauffören eller bussbolaget så att det kan tillsättas en buss eller mer kontrollanter. 
Så vad tycker du att pengarna ska gå till? "övriga behov" känns också extremt luddigt när man vet exakt vad det finns för behov eftersom man vet exakt vad problemet är.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[AnimeV4]
2016-02-06 01:56
#24

#20 Du tycker inte att en gång är för mycket? Med tanke på hur mycket "en gång är ingen gång" (snarare många fler) det varit på senaste tiden kommer även att detta gå åt fanders. Varför inte förebygga när det uppenbarligen finns problem? Skulle det vara en migrant skulle de hosta upp flera miljoner utan att blinka.

Varför ska vi begränsa oss? Är det inte vårt land? Är det som i videon där rektorn säger att man inte ska provocera dem för att undvika sexuella övergrepp?

Hoppas att regeringen blir utbytt så att det kan börjas lägga pengar på rätt saker.

[Adri]
2016-02-06 08:08
#25

Det spelar väl ingen som helst roll vilken etnicitet, sånt här ska omedelbart stoppas. Fortsätter vi dalta med förövare så kommer det bara att öka och öka så all trygghet berövas både barn och vuxna.

Är det nån från annat land så skicka hem utan att blinka för så här gör man inte i Sverige, är det en Svensk lås in och kasta bort nyckeln. Det är såna personer som ska frihetsberövas inte offren som går i rädsla att utsättas igen.

Det finns inga som helst ursäkter för sånt här, det ska till varje pris stävjas.

[AnimeV4]
2016-02-06 21:34
#26

#25👍

[Alvsyssel1967]
2016-02-06 21:39
#27

Byt skola och se till att skilja elever från mobbare och sextrakasserande individer. Det finns privatskolor som alternativ, det finns också möjligheterna att skicka mass mail till skolinspektion, kommunerna, politikerna mm mm. Kämpa på för barnens rättigheter !

Annons:
[AnimeV4]
2016-02-06 21:48
#28

#27 Jag förstår inte varför det alltid är offren som ska maka på sig. De skulle nog må lika bra av detta som jag gjorde när mina lärare sa att det var mitt fel att jag var mobbad. Stäng av de som inte kan sköta sig, för flyttas de runt kvarstår problemet! Och nu menar jag givetvis inte "småsaker" utan upprepad mobbning, sexuella trakasserier och våldtäkt.  Jag kämpar på genom att stötta SD.

Vanja
2016-02-09 21:21
#29

Väntar fortfarande på svar ifrån vildavittra.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Vanja
2016-02-09 21:23
#30

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22235835.ab

Så länge kan jag ju läsa om lösningen!. :) 

Extra buss OCH vakter. Det känns som att lösningen var precis så enkel. 

"13-åriga flickor har slagit larm om att de blivit tafsade på ombord på en skolbuss till Oskarshamn.

Föräldrar har protesterat mot kommunen som nu valt att separera barnen från vanliga resenärer och satt in en extra skolbuss samt vakter."

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[AnimeV4]
2016-02-10 00:42
#31

Skönt att något gjordes! Men synd att det ska behövas.

[AnimeV4]
2016-02-11 01:52
#32

Ja, de är ju bara nyfikna! Precis som de afrikanska "barn" som sexuellt trakasserade två flickor i samma klass (12 år gamla) och våldtog den ena analt efter att rektorn förklarat för flickorna att pojkar är nyfikna på kroppens förändringar. http://qet.se/2016/02/10/skolbussar-maste-ha-vakter-ombord-nyfikna-ensamkommande/

[Bermudas]
2016-02-11 07:12
#33

#32 Den där historien ( Grönkullaskolan Alvesta) är en skandal utan like…och som nästan tystats ner totalt. Rektorerna på dessa skolor - vad i herrans namn tänker dom med?!!! Det enda som fick fart på skolan och kommun var att pappan hörde till slut av sig till en nättidning och berättade hela historien. Men i och med att pojken anses vara minderårig så har historien kunnat tystas ner. Det skrevs dock en hel del i lokaltidningen. (Tyvärr måste man betala för att läsa hela artiklarna man kan bara se rubrik och ingress.) Trots att flickan läkarundersökts och allt efter våldtäkten och det rådde ingen tvekan om vad hon utsatts för så gick kommungubben ut och nekade brottet.

Vanja
2016-02-11 10:24
#34

32# #33, Källa på det? (Alvesta)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Bermudas]
2016-02-11 10:36
#35

#34 Som sagt MSM valde att ligga lågt. Expressen skrev litegrann http://www.expressen.se/kvallsposten/skola-i-alvesta-stangd--ledningen-fortegna/ http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2887897-misstankt-valdtakt-pa-skolgard "Polisen i Alvesta utreder just nu en misstänkt våldtäkt på en skolgård i kommunen. Alla inblandade, både offer och de två misstänkta förövarna, är minderåriga. Ärendet rubriceras således som våldtäkt mot barn, skriver Smålandsposten. " Pappan berättar via nättidning. Det är där vi får mer detaljer. ( hade det inte varit för nättidningen så hade inte händelsen kommit fram i MSM alls)

Upp till toppen
Annons: