Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2544 ggr
[Carpinus]
2/5/16, 9:59 PM

"Flickor larmar om kränkningar från äldre elever"

"Flera högstadieflickor på Vårboskolan i Arlöv vittnar om att de känner sig förföljda och sexuellt trakasserade av äldre elever på skolans språkintroduktion. – Jag känner mig inte trygg i skolan längre, säger Emilia, fjorton år."---

"De tre pojkar de känt sig förföljda av är i övre tonåren och går på Burlövs språkintroduktion för nyanlända flyktingungdomar.

Tidigare har antalet nyanlända på Vårboskolan legat på cirka femton på högstadiet och trettio på gymnasieenheten. Under hösten har antalet på skolan ökat med cirka hundra elever i olika åldrar.

– Det förekommer kränkningar på alla högstadieskolor. Det påverkar ändå en skola när balansen mellan pojkar och flickor förändras så snabbt som det har skett under hösten, säger Anders Öhlin, chef för kultur- och utbildningsförvaltningen i Burlöv.

De äldsta nyanlända eleverna är i tjugoårsåldern.

– En del av de yngsta flickorna som bara är tretton tycker att det är jobbigt med mycket främmande män på skolan som de inte kan prata med, säger Anders Öhlin."---

Sydsvenskan

Annons:
[Carpinus]
2/5/16, 10:28 PM
#1

#0 "De hade också ett möte med Anders Öhlin. Mamman till en av flickorna berättar att hon upplevde det som att en stor del av diskussionen kretsade kring flyktingdebatten på en nationell nivå.

– Jag bryr mig inte om vad som händer i flyktingpolitiken i hela Sverige. Jag bryr mig om vad som händer med mitt barn.

– Hur ska man kunna fixa betyg och höga mål när man är rädd för att gå i skolan? Min dotter har persiennerna neddragna hela tiden. Jag förstår att personalen på skolan kämpar. Det är inte de anställdas fel, men det här kan inte fortsätta.

I slutet av veckan valde föräldrarna därför att polisanmäla sjuttonåringen för sexuellt ofredande och hänvisar till dels fysiska närmanden under hösten, dels händelsen utanför fritidsgården. I början av veckan har även Burlövs kommun valt att polisanmäla."---

Sydsvenskan

Tjeja
2/6/16, 1:04 AM
#2

😕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zyperior
2/6/16, 8:10 AM
#3

#mångkultur

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Adri]
2/6/16, 8:16 AM
#4

Bedrövligt :-(  det är hög tid  att sätta stopp för det här nu.

[Carpinus]
2/6/16, 8:38 AM
#5

_"Det skulle bli en så fantastisk skola, tonåringar från hela Stockholm skulle vilja ta tunnelbanan till ­Tensta, miljoner östes in. Tretton år senare läggs den ner. Staden ger upp. Skol­inspektionens rapport, 33 sidor klar ämbetssvenska, blev droppen: sida upp och sida ner om kränkningar, hot, kaos."---

"Elever skulle vallfärda och tadam: invandrade killar och tjejer integreras i det svenska samhället. 32 miljoner kronor fanns att fiska in från Kompetensfonden.
Det nya hette Ross, kommer från USA, och går ut på att ersätta böcker med bloggar och hemsidor. Ingenting av det förväntade inträffade, nya miljoner kastades in, men betygen sjönk, färre sökte, allt urartade - en våldskultur fick fäste.
Lärare hukade för att ­slippa stryk, slutade ingripa, brydde sig inte om att ­anteckna frånvaro, under­visade för döva öron medan elever diskuterade eller såg film. De vågade inte ens längre sjasa bort blossande elever från ingången. Då kunde de få rök blåst i ansiktet med kommentaren: ”Vem är du?”---

"En mening på sidan 18 i Skolinspektionens rapport: ”Lärarna berättar i inter­vjuer att de uppfattar att samhällets lagar inte gäller på skolan”.
Rektor säger sig vara ­säker på att det nya värdegrundsarbetet kommer att lösa problemen. Vad en ­sådan förnekelse bottnar i kan man undra."---_

Kerstin Weigl i Aftonbladet

[Carpinus]
2/6/16, 8:41 AM
#6

#5 "Själv tycker jag att kärnproblemet är betydligt större än denna skola. Händelserna som beskrivs går igen på flera håll – simhallar, festivaler – i ett samhälle där vuxenvärlden går till reträtt och gängmentaliteten kommer in i dess ställe.

Den ”djungelns lag” som lärare talar om i rapporten är inte bara ett problem för Ross Tensta gymnasium."

Erik Helmerson i DN

Annons:
Zyperior
2/6/16, 8:44 AM
#7

#6 Gängmentaliteten? Jo, så kan man ju också förklä det om man vill undvika obekväm sanning.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[postmortum91]
2/6/16, 11:15 AM
#8

Jag blev själv utsatt flera ggr i veckan av sexuella övergrepp när jag gick på högstadiet. Då var förövarna enbart svenska pojkar

[postmortum91]
2/6/16, 11:16 AM
#9

Och sexuella trakasserier

[Carpinus]
2/6/16, 11:25 AM
#10

#9 Så då finns det inget skäl att göra polisanmälan i Arlöv eller lägga ner Ross gymnasium?

[Daniela1983]
2/6/16, 1:08 PM
#11

# 8 Det har jag aldrig nånsin varit med om i någon skola på vår tid. För 10-17 år sedan. Och vad var det för sexuella trakasserier då? Klädde av dig, tafsade på dig som flyktingar sysslar med?

jag vet inte men jag har väldigt svårt att tro att svenskar beter sig lika illa som flyktingar från andra kontinenter.

Zyperior
2/6/16, 2:06 PM
#12

#11 Ja man undrar ju om dessa (am)sagor som nu börjat dyka upp för att relativisera problematiken med ansvarslös massinvandring. Folk beklagar sig om hur det va i mellan/högstadiet och hur svenska barn/ungdomar beter sig. Bara massa berättelser, från framför allt feministiska aktivister. Säger inte att alla är lögn, men det finns ju ingen som helst fakta som stödjer deras påståenden.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

nypisnina
2/6/16, 3:26 PM
#13

Man ska såklart inte minimera ett problem som uppenbarligen alltid har funnits.
Sexuella trakasserier är alltid ett problem, det är aldrig ok oavsett vem som gör det och man ska inte misstro någon. Men att inte erkänna att det har blivit värre, att inte erkänna att det är i andra former - grövre former och dessutom att det händer oftare nu vad jag förstår det som, att inte erkänna att det beror på en kulturkrock för att invandrare som kommer hit har en annan syn på tjejer än vad svenskar har är faktiskt bara dumt anser jag. Naivt är det också. Jag anser att man måste vara blind om man inte förstår det. Vi vet inte ens vad det är för människor som kommer hit…
Invandrarkvinnorna säger själva att de inte har fått en fristad - varför ser inte feministerna det också? Varför blir vi kallade för rasister när vi säger samma sak som invandrarkvinnorna?  Eller är det för att man inte ska lägga sig i en annan kultur?
Hyckleri anser jag att det är.

Jag blir bara arg, finner inte de rätta orden längre för det händer så mycket skit nu att jag har svårt att ha fokus på ett problem i taget. Det värsta är att många svenskar väljer att blunda för problemen. Jag förstår inte att man kan vara så blind.
Alla i min närhet är frustrerade, arga och vi känner oss maktlösa. Vi pratar dagligen om hur man ska kunna värja sig, att man hoppas att det aldrig händer en själv eller någon man känner, att vi inte bör gå ensamma.
Så finns det andra människor som väljer att inte ens se problemet, som inte vill erkänna att vi har ett problem för att svenskar är likadana!? Jag blir bara matt.
De som blir mest utsatta är tjejer, varför kan inte vi tjejer bara stå enade, måste det handla om vem som är rasist och inte? Kan vi inte bara stå enade och säga; det är inte ok! Kan vi inte bara vara glada att svenska män bryr sig om oss och inte vill att det ska hända oss något? Kan vi inte bara säga att de som kommer hit har en annan syn på oss och vi behöver göra något åt det? -  Det är ju bara fakta, någon jag fick lära mig i tidig ålder då jag frågade en muslimsk tjej varför hennes bröder kallade mig för hora? Det är f-n inget nytt eller något som gör mig till rasist.

Anledningen var för att hennes pappa uppfostrade pojkarna som så att svenskor är horor, dem kan du ligga med, men du ska gifta dig med dina egna kvinnor.
Detta var en kompis till mig som berättade det och jag kan också berätta att hennes kompisar som också var muslimer instämde, det gällde deras pappor och bröder också. Jag vet inte huuuuur många gånger jag har blivit kallad för hora eller svennehora, fått frågan hur mycket jag kostar utav utländska killar för att jag ser svensk ut.
Jag kanske ska lägga till att jag alltid är påklädd när jag har blivit kallad det. Ibland vinterutstyrsel med långbyxor, halsduk, vantar och en stor vinterjacka.
En svensk bekant till mig konverterade till islam för hennes kille var muslim. Detta berättade jag för en annan bekant som var muslim, hon var utstött från hela sin familj för att hon inte betedde sig som hennes familj ville - jag vet inte exakt vad hon gjorde för fel men hon var i min ålder (då var jag runt 26) hon var ogift och var ute och drack alkohol med tjejkompisar som inte var muslimer - hur ofta ser jag det? Aldrig kan jag säga, en muslimsk tjej ser jag aldrig ute och på krogen. Så jag antog att det var för att hon levde som vilken svensk 26 åring som helst som hon var utstött.. Men vad vet jag? Hon var bara en bekant.
Hon frågade; är hon dum i huvudet? Jag visste inte vad jag skulle svara eftersom denna tjejen själv var muslim, men jag hade frågat mig själv samma fråga.
- Vet hon ens vad hon ger sig in i? Frågade hon. Hon blev uppenbart upprörd men jag ville inte riskera att trampa på henne eller hennes familj på något sätt så jag sa inget mer och inte hon heller. Men det var hennes reaktion när jag berättade om en svensk tjej som konverterade till islam.

Om vi nu redan har problem som jag förstår att vi har, det finns våldtäktsmän bland alla män och kvinnor oavsett var man kommer ifrån, så ska man kanske ta hand om de problemen först i en kultur som man känner till - inte ta in flera tusen människor från en annan kultur som vi inte förstår oss på, eller som vi inte vill se som något annat än snälla änglar som inte gör en fluga förnär. Hur i h-vete tänker folk??? Det är ju uppenbart att vi är olika.
Jag hade reagerat likadant mot vem som helst som kom hit och våldtog landet och trakasserade tjejer.

Jag kan iaf säga att där jag bor har vi alltid haft väldigt många muslimer, de gånger jag har blivit tafsad på, gnuggad mot, upplevt en form av köttmarknad på dansgolvet på krogarna - så har det ALLTID varit invandrare.
Det har blivit värre de senaste åren. Det har aldrig varit någon svensk som har gjort så. ALDRIG.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2/6/16, 5:13 PM
#14

#8 antar att när du gick i högstadiet och blev utsatt för dessa övergrepp var av personer din egen ålder och inte som här i tråden vi pratar om flickor början av sin tonårstid och män som passerat den tiden?

[Alvsyssel1967]
2/6/16, 5:42 PM
#15

#8 Varför tror jag inte på dig ?

När jag gick i grundskolan och gymnasium och på Universitet märkte jag och mina nära tjejkompisar ALDRIG av att etniska Svenska pojkar/män begick sexuella trakasserier eller övergrepp mot någon vare sig på Svenska eller andra etniska folkgrupper. Däremot talades det hela tiden om utländska folkgrupper som behandlade Svenska etniska flickor och kvinnor som horor och allmänna villebråd vilket gjorde att vi Svenskar skyddade våra tjejkompisar på raster, i matsalar, utanför omklädningsrum och toaletter samt till o från skolorna, detta kunde vi med egna ögon se hur irriterande det var för mångkulturen att vi Svenskar beskyddade våra egna, deras hat lyste i ögonen ständigt …. Just idag är vi tvungna att göra det extra mycket då mångkulturen inte har samma kvinnosyn som vi Svenskar har. Detta svineri och grovt kriminella beteende måste upphöra. Livstids utvisning är ett av de bästa alternativ, och då skall hela familjen repatrieras, sådana svin är inte välkomna i det Svenska samhället, och den som påstår att andra kulturer inte förstår hur man behandlar Svenska kvinnor kan stoppa upp allt som går där bak .. FÖR om dessa gjort så i sina hemländer hade det fått könsorganen avskurna, eller blivit grovt torterade eller mördade på de populära sätten ( avskurna halsar mm mm mm ) så kom för f*n inte o säg att dom inte fattar eller vet ….. Det är rent naivt nonsens och lögnaktig ovetskap i så fall.

Naturligtvis finns det en liten del onda etniskt Svenska män ( och faktiskt kvinnor ) som begår sexuella övergrepp, det är lika illa och dem skall vi sätta på långa tider i fängelse för att skydda allmänheten från deras avskyvärda beteende !

Vanja
2/6/16, 5:56 PM
#16

#15 Fast du kan inte sitta här och veta vad  #8 har varit utsatt för. 
Vad du tror eller inte spelar mindre roll. 
Det är bara hon som vet sanningen om just den saken.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Alvsyssel1967]
2/6/16, 6:29 PM
#17

#16 Jag har min absoluta FULLA rätt till mina åsikter, kom inte och tala om för mig vad jag skall tycka eller inte, mina tvivel och min samhällsuppfattning är inget du skall gå på, då är det personangrepp så BARA LÄGG AV DIREKT Vanja ….

Detta är demokrati, och du är INTE den som talar om för mig eller andra vad vi tycker eller tänker, vad vår intuition är eller ej ….. Ge dig inte på mig igen på det viset .. Du kan ju börja läsa reglerna i forumet en gång till om du är osäker. Godtyckligheten och fullkomligheten klär dig inte, det är dessutom felaktigt SÅ LÄGG AV DIREKT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tjeja
2/6/16, 7:46 PM
#18

Vänta lite nu Alvsyssel #17!  Nu får du tagga ner! #16 säger ingenting som förtjänar en sådan otrevlig avhyvling! Har sett dig skriva otrevligt och respektlöst i flera inlägg nu och varnat dig privat i PM nu får du en varning till och sedan blir du avstängd!

Dessutom är Vanja Sajtvärd här på Politik i fokus och hon jobbar hårt för att vara neutral och rättvis i både modereringar och ordningshållning här på forumet! 

Man skriver inte med stora bokstäver (skriker) åt någon som säger att du inte kan veta vad en annan människa upplevt eller känner…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vanja
2/6/16, 9:13 PM
#19

#17 Vad i hela friden håller du på med? 
Vad har du för anledning att brusa upp så? 
Ja du har rätt till dina egna åsikter. Men du kan inte komma och påstå att människors upplevelser inte existerar. 

Och ja, jag är Sajtvärd. Så har du problem med mig så kan du ta det i PM.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Carpinus]1
6/19/17, 5:23 PM
#20

#0 #1 Apropå Arlöv, är detta någon av de äldre eleverna som det talades om förra året, tro?

"En 17-årig pojke döms till tio månaders sluten ungdomsvård och utvisning i tio år för grov våldtäkt mot en ung kvinna. Det var i mitten av januari i år som 17-åringen och en 14-årig kamrat stämde träff med kvinnan norr om Malmö. I ett grönområde i Arlöv tvingade pojkarna sedan till sig olika former av sex."---

"Den 17-årige pojken döms även för olaga hot mot kvinnan. Den yngre pojken är inte straffmyndig och kan därför inte dömas, men han har blivit föremål för åtgärder inom socialtjänsten, skriver Sydsvenskan."

TT

Annons:
Upp till toppen
Annons: