Annons:
Etikettdjurskydd-djurfrågor
Läst 2510 ggr
Vanja
2016-02-16 11:02

Starkare straff mot djurplågeri?

http://www.atl.nu/lantbruk/milda-domar-nar-djuren-far-illa

Jag tycker att det behövs hårdare straff, man ska inte kunna vanvårda sina djur till döds och sen slippa fängelse. 
Men jag misstänker att i detta fallet så var bonden gammal och att det kan ha förmildrats pga det. 
Men hårdare straff för djurplågeri är definitivt någon som jag är beredd att slåss för. 

Vad tycker du?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
CayKantos
2016-02-16 11:14
#1

Ja hårdare straff, men oxå borde också utredas bättre VARFÖR och VAD djuret lider av. :) T.ex. det med bonden, han borde straffas men kanske inte fängelse, han borde ha kontaktat någon eftersom han inte kunde ta hand om hunden.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

VildaVittra
2016-02-16 11:16
#2

Förhindrar hårdare straff att folk kommer drabbas av psykisk ohälsa?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

uffelarsen
2016-02-16 11:20
#3

Självklart skall hårdare straff mot alla former av djurplågare framtas, Alla människor kan hamna i en situation där det kan vara svårt att ta hand om sina djur, då är det ens förbannade skyldighet att se till att någon tar över/hjälper dig med djuren, jag förstår inte när man ser  tex 40 grisar som dött av svält i boxar som var till magen på djuren fulla av skit eller liknande situation, hur svårt kan det vara att ringa efter hjälp eller nödslakt eller vad som helst för att djuren inte skall lida. Djurmisshandel står inte högt alls på straffskalan, tyvärr.

uffelarsen
2016-02-16 11:39
#4

Som ett litet tillägg till tidigare text, Jag är en gubbe som har sett och gjort en del skit i min tid men vill inte påstå att jag är en tuffing ej heller någon vek liten sak, Efter en mc olycka som trasslade till mitt liv  började jag med fotografering, jag körde runt och fotade vad jag tyckte var intressant, En dag när jag var ute och fotade såg jag något som gjorde att jag bara satt och grät en bra stund i bilen, en stor biff (ko) hade tydligen dött ute på sitt bete, hon låg med alla fyra benen upp i luften, alla dom andra korna stod i  en ring omkring henne medan en var framme och puffade med huvudet på den döda kon, dom råmade så högt och puffade på den döda kon i säkert 60 min sedan började dom gå därifrån men 2 st  gick till baka och fortsatte att puffa på den döda kon för att därefter bara stå där och råma, det var precis som om dom stod och hade sorg över den den döda kon. Det är svårt att förklara men ljuden och synen av dom här korna kramade mitt hjärta, Vi människor är till stor del köttätare inklusive mig själv, Jag ser inget större fel i det men jag har en enorm respekt för djur, Man skall se till att djuren lider så lite som det är möjligt det är det minsta vi kan göra, och är det något jag inte klarar av så är det dom som på något sätt gör djuren illa , jag gillar frigående grisar, höns, alla former av djur som lever ett bra liv så länge det är meningen sedan om/när det är dags för slakt så skall den utföras på ett sätt som gör att djuret inte lider mer än nödvändigt.

[helga21]
2016-02-16 12:37
#5

Vad tog förslaget till den nya djurskyddslagen vägen. Nu är det Rätt regering för denna igen. Ja det är bedrövligt vad låga straffen är för våld och misskötsel av djur.

Halvdansken
2016-02-16 14:49
#6

#2. Det är väl inte alla som misshandlar djur som liter av psykisk ohälsa?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Fillifjonkan60
2016-02-16 19:50
#7

Ja absolut hårdare straff!


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[helga21]
2016-02-16 19:55
#8

# 6 Även om de gör det så kan de be om hjälp. Så här står det bl.a i artikeln som det är länkat till.

"Ett uppmärksammat fall gällde en lantbrukare som vanvårdat sina djur under längre tid. Sammanlagt hittade länsstyrelsen ett 50-tal självdöda nötkreatur på mannens två gårdar. Merparten hade dött av svält och/eller uttorkning. Av de 180 som fortfarande var vid livet fick 20 avlivas omedelbart."

VildaVittra
2016-02-16 20:14
#9

#6 En väldigt stor del av dom gör det. Och jag skulle hellre se att alla de kronor som hårdare straff faktiskt kostar, läggs på att förhindra att problemet ens uppstår. 
Lantbruk får besök av länsstyrelsen med jämna mellanrum, dessa besök skulle öka i antal, likaså skulle man kunna ge mer ekonomiskt stöd till lantbrukare så de inte behöver jobba sig till en depression eller vad denne nu drabbas av. Och om man ändå drabbas, så ska man inte behöva stå i kö i två år till öppenmottagningen innan man får hjälp. 

#8 Om man inte ens klarar av att be om hjälp till sig själv, hur ska man då kunna göra det till djuren? 
När man är deprimerad, så kan det kännas som ett maratonlopp att gå till kylskåpet och hämta ett glas mjölk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
2016-02-16 20:44
#10

# 9 Kan du ge dig för en gång skull. Läs vad som står ovan. Ett 50-tal självdöda nötkreatur. Det är på gränsen för vad man kan acceptera. Du ser dessa djur och gör ingenting. De skulle bli tvångsintagna. Varför är det alltid så synd om folk som låter det gå ut över sina djur. Om du bara visste hur många fall jag känner till.

VildaVittra
2016-02-16 21:02
#11

#10 Istället för att slå ifrån dig argument direkt, ta en stund och fundera på dom. Och jag gör saker, jag tvingade mig in hos en kompis som misskötte sina djur, jag sitter inte bara på nätet och gapar om högre straff för saker jag inte vet något om.

Jag vet också hur vardagen ser ut för bönder av idag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2016-02-16 21:20
#12

#11. Ska vi ha lägre straff då? Eller inga alls kanske?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2016-02-16 21:35
#13

#12 Ska man bestraffa psykisk ohälsa? Det rimliga vore att de som mår dåligt får hjälp istället, då kan man ju förekomma att de flyttar och skaffar nya djur som de missköter eftersom de fortfarande mår dåligt. Mår de bra efter vård och/eller har stöd så är ju chansen högre att de djuren kommer att ha det bra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[helga21]
2016-02-16 22:37
#14

# 13 Varför ska djuren lida för att deras ägare mår dåligt? Kan du svara på det? Läs gärna boken Katten som brottsoffer. Och nej de ska aldrig mera få ha några djur.  

Det finns folk som föder upp katter med lång päls och kallar dem för diverse raser utan några papper flera har blivit lurade och katterna har  varit sjuka och dött. Läs gärna inne på katter iFokus.

VildaVittra
2016-02-16 22:44
#15

#14 Vart har jag skrivit att djuren ska lida? Har jag inte skrivit att man ska förekomma att problemet uppstår samt om problemet uppstår så ska man hjälpa personen så det inte blir problem igen?

Men med hårdare straff förhindrar man absolut inget djurlidande förutom just medan personen sitter i fängelse, när de kommer ut kan de sedan flytta till Norge och skaffa nya djur att missköta, eftersom de fortfarande inte fått hjälp. 

Så varför vill du helga21  att djur ska lida skulle ju snarare vara frågan. Får hämnd dig att må bättre?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
2016-02-16 23:16
#16

# 15 Hämnd är det knappast frågan om för det är samhället som bestämmer straffen inte jag. Om du besvärar dig med att läsa hela artikeln så ser du att lantbrukare får lägre straff än folk som har sällskapsdjur och man kan fråga sig varför. Flytta till Norge lär nog inte mer än ett par stycken göra eller till Sverige då de blivit fällda i Norge. 

Så här fungerar rättsväsendet i Sverige. Läs och begrunda. Varför ska just djurplågare undantas från detta.  De har samma rätt som alla andra att få nedsatt straffa om det anses att de är sjuka på något sätt eller tycker du att alla som begår brott ska slippa straff eller gäller det just folk som begår brott mot djur som inte själva kan hävda sig? 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brottsprevention

VildaVittra
2016-02-16 23:34
#17

#16 Du kanske inte vet att man kan fortsätta ha djur om de är skrivna på någon annan? Så hur hade du tänkt att de djuren skulle få ha det om man inte tar itu med roten till problemet? 
Jag anser att alla som mår dåligt ska få hjälp istället för att stjälpas med straff, oavsett brott.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
2016-02-16 23:39
#18

# 17 OK VV Du är en liberal typ det är inte jag!

Halvdansken
2016-02-17 09:18
#19

#17. Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Om folk har psykiska problem ska de ha hjälp, så är det i alla straffrättsmål. Det är ju inte dem vi pratar om.

Men att höja straffen  sänder också en signal om att djurens anseende höjs i samhället, och det tycker jag är bra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Adri]
2016-02-17 09:21
#20

Det är en självklarhet att starkare straff ska införas, vi talar om liv som lider och inget liv ska behöva lida över huvud taget.

Självfallet ska straff även stärkas i fråga om psykisk sjukdom  där djur far illa samtidigt ska vi inte glömma alla dom fall där djur hjälpt människan till bättre mående och livskvalitet.

Äldre som fått en vän att dela sin ensam tillvaro med, sjuka som fått hjälp genom djuren och här rör det sig både om fysisk samt psykisk sjukdom.

Så länge djuret mår bra men den minsta tendens åt annat håll så bör man omedelbart omhänderta djuren och placera dom i hem där trygghet och kärlek råder.

Jag tycker inte det ens ska behöva diskuteras för djur är liv precis som vi, dom känner smärta, glädje, sorg så det ska inte råda någon som helst tvekan .

JA här behövs betydligt hårdare straff.

Annons:
Vanja
2016-02-17 09:39
#21

VildaVittra, varför tjafsar du om att vi vill straffa de som lider av psykisk ohälsa? 

Nu menar jag de som inte lider av psykisk ohälsa men som väljer att göra illa sina djur iallafall, behöver de hårdare straff ?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2016-02-17 09:50
#22

#21 Du länkade till en artikel som tar upp folk med psykisk ohälsa, vill du då inte tillåta diskussioner med den vinkeln så är det väl lämpligt att skriva det i TS? Ville du bara ha ja-sägare till din fråga i TS? Och vart tjafsar jag? Ser du några hårda ord? Däremot ser jag att en anklagade mig för att vilja att djur utsätts för djurplågeri. Det är kanske okej?

#19Om folk har psykiska problem ska de ha hjälp, så är det i alla straffrättsmål. "
Nej, så är det faktiskt inte. Det är bara om man inte är vid "sina sinnens fulla bruk" som de får hjälp, psykisk ohälsa räknas inte som det, då det inte är en synonym för psykisk sjukdom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vanja
2016-02-17 09:58
#23

#22 Men jag ställer frågan igen, hur vore det om du svarade på den? 

Vad tycker du om hårdare straff för de som plågar djur och inte lider av psykisk ohälsa?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[helga21]
2016-02-17 10:08
#24

# 22 Hur kan du då förklara att lantbrukare går fria utan att få sluten psykiatrisk vård för det är vad man får om man inte är vid sina sinnes fulla bruk. Man vare sig kan eller får  ge sig på djur pga att man själv mår dåligt.

Och i # 17 skriver du att alla som mår dåligt ska ha hjälp istället för straff. Gäller detta folk som kör rattfulla eller begår värdetransportrån eller ger sig på pensionärer och lever på att råna dessa?

VildaVittra
2016-02-17 10:09
#25

#23 Som jag redan skrivit i tråden så har hårdare straff har ingen brottsförebyggande verkan, så det vore ju dumt att  vara för dom. Det är dags att ta steget ur medeltiden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
2016-02-17 10:18
#26

# 25 Hur har du tänkt dig kriminalvården då? Åtminstone så kommer den procent som terrorisera andra att sitta inne ett tag så det blir lugnare för folk i allmänhet.

På vägen in till Dubai finns en marknad. När det är mört så går folk hem och lämnar det de har där och det står kvar nästa dag. Blir någon tagen  med att stjäla så hugger man av handen på denne.

VildaVittra
2016-02-17 10:30
#27

#26 "På vägen in till Dubai finns en marknad. När det är mört så går folk hem och lämnar det de har där och det står kvar nästa dag. Blir någon tagen  med att stjäla så hugger man av handen på denne."

Var det inte du som var rädd för att muslimerna skulle färga av sig på det svenska samhället? Och nu förespråkar du deras straffmetoder? 🤔

"Hur har du tänkt dig kriminalvården då? Åtminstone så kommer den procent som terrorisera andra att sitta inne ett tag så det blir lugnare för folk i allmänhet."

Tänk så här istället, när de där kommer ut igen, så kommer de med stor sannolikhet begå samma brott igen. Om man istället lägger pengarna på utbildning, vård osv, så minskar ju risken för återfall istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
micki78
2016-02-17 14:07
#28

Jag är Absolut FÖR hårdare straff för djurplågeri! Det är för lamt idag.

kamera0710
2016-02-17 14:12
#29

Undrar för övrigt om folk är beredda att betala lite mer för maten om djuren får det bättre, om det är så att bättre djurhållning är dyrare?

Vanja
2016-02-17 14:24
#30

#25 Fast det där tror jag inget på, jag vet ju med mig själv att jag skulle vara mer nogrann med att byta till vinterdäck eller sommardäck när det är dags om man fick fängelse för att man inte hade gjort det. 
Eller om man inte har bälte på sig så får man sitta inne i en månad, det skulle definitivt få mig att följa lagarna bättre. 

Men du menar alltså att du tror att det går att förebygga helt så att det aldrig mer någonsin förekommer igen?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[helga21]
2016-02-17 14:40
#31

# 27 Var har jag skrivit att jag är rädd att muslimerna ska färga av sig på det svenska samhället? Visa!

Em_
2016-02-17 14:51
#32

Böndernas liv är ju i princip redan förstört så fort brottet uppdagas. Deras företag går i konkurs, de står med stora skulder, de kan inte ha kvar gården, måste kanske flytta, förlorar sina vänner, kan inte få jobb i den enda bransch de kan och blir allmänt spottade på av alla som vet vilka de är - vilket är de flesta på orten när ryktet går… Tillsammans med bakomliggande psykisk sjukdom så vete fasen om jag hade brytt mig om vilket straff jag blev dömd till i det läget. Jag menar inte att förringa brottet, men det sociala och ekonomiska straffen blir per automatik rätt hårda. Tycker det är värre när folk slår eller vanvårdar sina djur, betalar några dagsböter och kan fortsätta sina liv som om ingenting hade hänt.


VildaVittra
2016-02-17 21:03
#33

#31 Varsågod, ett exempel: 
http://politik.ifokus.se/discussions/562e51c08e0e74747b0000d9-sharialagar-i-sverige?4d71244cb9cb4621410460e4-2#2

Om du inte vet det, så är hugga av handen en sharialag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2016-02-17 21:07
#34

#30 Jag tror att det går att förebygga så att det aldrig hinner gå så långt hos näringsidkare. Privatpersoner är svårare eftersom länsstyrelsen inte kommer på rutinkontroller. Men där kan man istället minimera återfallsrisken.

"Fast det där tror jag inget på, jag vet ju med mig själv att jag skulle vara mer nogrann med att byta till vinterdäck eller sommardäck när det är dags om man fick fängelse för att man inte hade gjort det. "

Vi är två väldigt olika människor, jag byter däck för att minimera risken för att jag eller andra ska förlora livet eller hälsan. Jag går hellre än att färdas på undermåliga däck.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[helga21]
2016-02-17 21:45
#35

# 33 Jag har inte skrivit något om att jag är rädd för muslimisering. Jag har skrivit  att svensk författningssamling gäller i Sverige. Det är vad vår svenska lagstiftning heter.

Nej jag visste inte att hugga handen av folk tillhör sharialag. Jag är inte så insatt i denna lagstiftning.

[helga21]
2016-02-17 22:16
#36

# 34 Man skriver inte lagar för folk om lyder  dem utan ifall folk inte skulle lyda dessa.

VildaVittra
2016-02-17 22:41
#37

#36 Nej, man skriver lagar för att folk ska följa dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kallepudas
2016-02-18 09:38
#38

#37 Och är lagarna och straffen för milda så skiter många i lagarna.

[helga21]
2016-02-18 19:23
#39

# 38 Naturligtvis 😃

VildaVittra
2016-02-19 04:44
#40

#38 och #39 Så med den logiken så plågar ni djur själv? Eftersom de lagarna är för milda och ni då känner att ni kommer undan med det? 
Hmm…

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kallepudas
2016-02-19 08:04
#41

#40 Som att debattera med ett barn men visst jag får väl förklara som man gör för ett barn då.

Om vi inte har några fartgränser på våra vägar och straff=påföljd för att man kör för fort  så skulle bilarna köra väldigt fort.

Annons:
Silvestris
2016-02-19 10:55
#42

Jag tycker vi först och främst ska tillämpa den straffskala vi redan har. Det är extremt ovanligt att någon öht döms till fängelsestraff när det gäller djurplågeri. Vi kan ju börja där. Få fler fall till domstol och börja utdöma fängelsestraff vid fällande domar.

Vi kan ha hur långa fängelsestraff som helst på papperet, om fängelse nästan aldrig utdöms betyder det ändå ingenting.

VildaVittra
2016-02-19 12:10
#43

#41 Jaha, att jag skulle vara som ett barn var det bästa du kom på när argumenten tryter eftersom ni målat er in i ett hörn. 😃 Varför inte tänka igenom saker innan uttalanden istället?☝️

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kallepudas
2016-02-19 12:33
#44

#43 Skrev väl mer i inlägget men du slutade läsa efter första meningen så du kan fortsätta debatten själv.

VildaVittra
2016-02-19 12:42
#45

#44 Hur vet du att jag slutade läsa? Det visste inte jag. Försök att hålla dig till ämnet utan att uttala dig om saker du omöjligtvist kan veta något om.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

landsbygdsbo
2016-02-19 12:57
#46

#0  i de flesta fall där bönder blivit fällda för vanvård ligger psykisk sjukdom bakom.

Och på samma sätt som en psykisk sjuk brottsling hanteras annorlunda, på samma vis ska en sjuk bonde hanteras annorlunda.

Men en skärpt lagstiftning överlag vore inte fel.

Spöket
2016-02-19 20:55
#47

Företräder M i djurfågor, har själv hästförbud  😕 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21918489.ab

Multi vad?

Spöket
2016-02-19 20:59
#48

Miljöpartist år 2013 som sitter (satt?) i kommunfullmäktige i Essunga

 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17499151.ab

Multi vad?

Annons:
Paxxie
2016-02-20 13:36
#49

Jag är tveksam till om hårdare straff faktiskt skulle göra någon skillnad, särskilt då rätten knappt verkar vilja tillämpa den straffskalan som vi har nu. Skulle nog hellre se ett effektivare djurförbud så att man faktiskt kunde förhindra djurplågare från att skada djur igen i framtiden. Förebyggande åtgärder som att ge länsstyrelsen mer resurser för att kunna öka antalet inspektioner på lantbruk skulle också vara en bra ide.

Fillifjonkan60
2016-02-20 21:17
#50

Men grejen är ju att alla som vanvårdar djur har ju inte psykiska problem, en del (många) är bara elaka eller helt enkelt bryr sig inte om djuren.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


kallepudas
2016-02-20 21:21
#51

#50 Sssh så får du inte säga för nu kommer någon att skälla ut dig skriftligt🙂

Fillifjonkan60
2016-02-20 21:37
#52

#51 Jo  men jag börjar bli van vid skäll 🙂


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Upp till toppen
Annons: