Annons:
Etikettvård-och-omsorg
Läst 883 ggr
landsbygdsbo
2/19/16, 7:15 PM

Framtida problem att finansiera våra pensioner

De flesta av oss börjar uppmärksamma problemet, men jag tror knapast några är medvetna om att vi måste höja avgifterna med 1/4 till pensionskassorna bara för att dagens 40, 50 åringar ska få ut sin pension

Flera regeringar i rad har hävdat att migrationen är en lösning. Fine det är den, om vi kastar ut dem samma år de fyller pension. Vilket vi naturligtvis inte kan göra.

Vad är då lösningen?

Att ta in fler är att pinka i sängen, det funkar bara en kort stund, sedan är det bara kallt o otrevligt.

Alltså är lösningen inte att plocka in mer folk.

Min lösning är att vi går över till ett individuellt pensionssystem där var och en betalar in till sitt eget konto och pengarna förvaltas i stället att som nu betala dagens pensionärers pension.

Då skulle staten få lösa det problem som S o dåvarande L försatte folket i.

Jag börjar närma mig pensionsåldern och har de senaste 30 åren konsekvent gjort val som säkrat kapital utom räckhåll för statens fingrar.

Får inte ut så mycket i pension men har byggt upp en skuldfri förmögenhet som kan omvandlas till korv på limpan och en liten klar på ålderns höst

Annons:
kallepudas
2/19/16, 7:28 PM
#1

Bra skrivet. 

Det bästa hade ju varit att man själv förvaltade pensionsbeloppet och på så vis hade man bara haft sig själv att skylla på ålderns höst.

landsbygdsbo
2/19/16, 7:45 PM
#2

Det riktigt grymma är ju att så många köpt politikernas fagra löften.

En liten parentes

Om en Spanior flyttar till Sverige och bor o arbetar här i 20 år får han bara 1/2 garantipensionen 20/40. så som det ska vara.

Men om en Syrian flyttar hit o erhåller permanent uppehållstillstånd och bor här i 5 år får han full garantipension..kan du förklara det?

[helga21]
2/20/16, 12:00 AM
#3

# 2 Nej det kan jag inte - kan du? I så fall var så god och gör det för jag vill väldigt gärna få svaret.

landsbygdsbo
2/20/16, 6:09 AM
#4

Nej jag kan inte förklara, bara konstatera….

gruvel
2/20/16, 8:41 PM
#5

Skattebetalarna, Folksam och något statligt (Riksrevisionen?) gjorde för ett par år sedan beräkningar, som befarade att de som nu är 40-50 kan få ner till 40-45% av lönen i pension. Allt fler behöver då mer tillägg av något slag för att klara sig,  det kommer kosta.  - Förr tyckte jag det generella välfärdssystemet i en nationalstat verkade sunt. Men är kanske bättre att man själv får betala in för sina viktiga försäkringar och pensioner till förvaltande bolag, mot ett klart lägre skattetryck. Bolagen konkar ju om de pytsar ut medel till dem som inget bidragit med medelinförsel.  Men 80-90 % av riksdagen skulle aldrig köpa sådan linje där de mister en del kontroll över hur medborgarnas skattemedel fördelas.

Ang. pensionssystemet läste jag en norsk analys som jämförde Norge och Sverige. I Norge delar pensionärskollektivet och staten på riskerna, ex.vis vid sämre tider får inte pensionärerna ta hela smällen utan staten tar en del av stöten. Typiskt för Sverige att pensionärerna tar hela.

#0  Tror inte heller lösningen är ta in mer folk. De yngre åldersklasserna sväller då men de går i pension efter några årtionden (ofta med otillräcklig egen pension då de kanske började jobba först vid säg 35, tillskott behövs då från andra när de blir gamla) och gamlingarnas åldersklasser sväller då, varför man ser sig behöva ta in än fler utifrån för att klara äldreomsorg och vård. Känns som en pyramidspelsidé. Globalt sett osunt med ev. överbefolkningskris om 100 år.  Flera jordklot önskas.

Upp till toppen
Annons: