Invandring och integration

(M): Inför samhällstest för alla nyanlända

2016-02-22 13:09 #0 av: [Carpinus]

Moderaterna presenterar idag två nya förslag på hur man skall öka jämställdheten i integrationsarbetet. Det här föreslår de i korthet:

"Av nyanlända inskrivna i Arbetsförmedlingens etableringsuppdrag, i 18 månader eller längre, har endast drygt en tredjedel deltagit i samhällsorientering.Samhällsorienteringen måste därför bli obligatorisk på riktigt."---

• Alla nyanlända till Sverige ska ha genomgått samhällsorientering inom ett år från att etableringen inleddes. Frånvaro ska leda till nedsatt ersättning. Det bör också införas en examination i samhällsorientering. Om man inte klarar examinationen bör man helt eller delvis göra om samhällsorienteringen och examinationen."---
  • "Det är inte rimligt att olika insatser fokuserar mindre på kvinnor än på män. Målet måste vara att kvinnor och män får samma tillgång till bra insatser. Instegs- och nystartsjobb bör i lika hög utsträckning komma ifråga för kvinnor som för män."---

Anna Kinberg Batra, Partiledare (M) och Elisabeth Svantesson, Arbetsmarknads- och integrationspolitisk talesperson (M) på Aftonbladet debatt.

Ett samhällstest för erhållande av medborgarskap motionerade SD om 2010. Vad jag vill minnas var det inte direkt populärt. Nu vill (M) införa det som obligatoriskt för nyanlända. Tiderna förändras. Och partierna.

Frågan är vad man gör med dem som inte klarar examinationen? Hur många gånger skall man kunna genomgå den, och vad gör man med dem som inte uppfyller kraven trots flera försök? Utvisning, skamvrån eller klapp på axeln?

Anmäl
2016-02-22 13:17 #1 av: Tride

Undrar hur ett sånt test kan se ut? Om jag, infödd svensk, skulle klara det? 

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Anmäl
2016-02-22 13:36 #2 av: KimE

Om samma mängd åtgärder satsas på kvinnor som på män får kvinnorna fem gånger så mycket resurser.

Anmäl
2016-02-23 00:01 #3 av: Zyperior

"Frånvaro ska leda till nedsatt ersättning"

Blir så jävla trött på sån här rasistisk politik. Varför ska de få betalt över huvud jävla taget för att bli integrerade? Varför är det upp till dem om de ska lära sig om svenska värderingar och landet de uppenbarligen vill bo i?

Det borde stå "Frånvaro ska leda till avslag på asylansökan och utvisning".

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Anmäl
2016-02-23 06:13 #4 av: kamera0710

#1 I Danmark finns tester för de som vill bli medborgare i landet. Där har det visat sig att många infödda danskar inte heller klarar dessa tester...

Anmäl
2016-02-23 14:57 #5 av: [Carpinus]

"För två år sedan protesterade M:s Elisabeth Svantesson när Sverigedemokraterna föreslog en obligatorisk samhällsorientering för nyanlända.

Nu har hon fört fram det som ett eget förslag.

– Vi har ju omprövat vår politik, förklarar hon.

Sverigedemokraternas gruppledare i riksdagen, Mattias Karlsson, konstaterar att det är bra att Moderaterna "svänger och kopierar vår politik på område efter område", men han frågar sig samtidigt på Facebook:

"Hur kan partiledningen gång på gång komma undan med att säga att man inte kan samarbeta med SD för att vi inte har någon integrationspolitik och inte några lösningar på samhällsproblemen, samtidigt som man direktkopierar just våra lösningar?"

Expressen

Anmäl
2016-02-23 19:06 #6 av: [Carpinus]

"Som Expressen beskriver på nyhetsplats tycks det inte vara särskilt lång hållbarhet på den moderata flyktingpolitiken. För två år sa partiet nej till krav från SD på samhällsorientering för nyanlända. Nu är det M-politik. Anna Kinberg Batra stjäl ogenerat delar av SD:s politik, samtidigt som hon försöker göra gällande att det ska gå att genomföra den i en Allians där Centern ingår."

K-G Bergström i Expressen

Anmäl
2016-02-23 20:21 #7 av: Zepp

Mm.. kan inte mer än hålla med, VG i svenska/samhällsvetenskap/religionsvetenskap/matte/engelska på gymnasienivå borde vara obligatoriskt för svenskt medborgarskap/pension/avdrag/bidrag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-02-24 10:16 #8 av: Tride

Låter bra, Zepp!  Skall genast börja plugga så jag inte mister min, som jag trodde, ärligen intjänade pension. Hoppas jag hinner bli klar innan Alzheimer bryter ut. PartajarTyst

Tride.

Anmäl
2016-02-25 19:37 #9 av: Zepp

Du får pension beroende på hur mycket skatt du betalat/dvs hur mycket du bidragit med till samhället!

Bra va?

Ju mer du bidragit med till det allmänna ju högre pension får du!

Och man bör helst tjäna minst 350,000 om året eller mer för att få rösta.. annars är risken att rösterna bara går till partier som vill dela ut bidrag och avdrag!

Anmäl
2016-02-25 19:54 #10 av: Tride

Som förr i världen då? När bara de rika(männen)  hade rösträtt. Jomen det var bättre förr!GapskrattarDjävlas

Tride.

Anmäl
2016-02-25 20:15 #11 av: Halvdansken

Danmar har ju som #4 påpekade, en samhällstest. Jag klarar den fint, men många av frågorna är idiotiska, som när Danmark vann fotbolls VM, och frågor om Jyllingestenen (Danmarks mest kända runsten). Vad det har med medborgarskap att göra vet jag inte.
Men en del frågor är bra. Hur fungerar folketing och regering, jämställdhet, vem får rösta, demokrati osv. Det tycker jag är ok frågor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2016-02-25 21:02 #12 av: Zepp

Javadådå.. du ser ju hur det gått.. alla skriker efter bidrag, avdrag eller pensioner som de inte betalat avgifter för!

Anmäl
2016-02-26 00:02 #13 av: [helga21]

Jag såg en "test" för de som ville bli medborgare i USA det fick frågan om de skulle kunna tänka sig att ta till vapen för att försvara landet. Sa du nej då kan du tänka ni hur det gick!

Anmäl
2016-02-26 06:33 #14 av: kamera0710

#13 Vidrigt, om än inte överraskande.

Anmäl
2016-02-26 16:08 #15 av: Zepp

Jag är i princip inte emot ett medborgartest.. men det skall gälla alla.. även infödda svenskar!

Anmäl
2016-02-26 19:34 #16 av: [helga21]

# 15 Men tänk dom de testar dig och du inte klara detta var skulle du då ta vägen? Skrattar

Anmäl
2016-02-27 12:41 #17 av: Zepp

Mm.. då får väl jag flytta till Danmark?

Iomed att jag är till hälften skåning på fadernet!

Nämenaltså.. grejen är väl snarare att vi har drösvis med infödda sk svenskar.. som inte lyckats att aklimatiserat sig till det svenska samhället!

Det är hur lätt som helst att peka på utrikesfödda som inte aklimatiserar sig och aldrig kommer till landets fördel.. när många infödda knappt uppfyller samma kriterier!

Jag är för gammeldags svenska värderingar.. ingen mannamån, klipp dig och skaffa en vettig frisyr och  sen ett jobb där du betalar skatt och bidrar till det allmänna!

Hur svårt kan det vara?

Jag är för att vi byter ut odugliga svenskar som inte bidrar till det allmänna mot välutbildad arbetskraft från tex Syrien!

WTF.. vårt kungahus är invandrare.. flera ministrar/företagsledare!

Vi har flera problem i det här landet.. deflation är bara en sak, brist på arbetskraft är en annan, beroendet av bidrag/avdrag ett annat!

Anmäl
2016-02-27 15:26 #18 av: [helga21]

# 17 65 %  av budgeten i  socialnämnden i form av försörjningsstöd i denna kommun går till 10,9 utlandsfödda.

Anmäl
2016-02-27 15:33 #19 av: Zepp

Mm.. och alla andra får sitt stöd via avdrag/subventioner på annat sätt!

Det tar några år innan man har kommit dit hän.. numera så överstiger RUT/ROT försvarsbudgeten!

För att inte tala om anslagen till kungahuset!

Anmäl
2016-02-28 00:54 #20 av: [helga21]

# 19 Bevisa detta du!

Anmäl
2016-02-28 12:13 #21 av: Zepp

När staten ersatt bostadspolitik med skattepolitik har hyresrätten hamnat i strykklass. Genom ränteavdrag och rot-avdrag stöds egnahem och bostadsrätter med cirka 40 miljarder kronor per år genom skattesystemet. Inte en krona går till hyresrätter.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article19936028.ab

För att Försvarsmakten ska kunna lösa sina uppgifter tilldelas myndigheten varje år cirka 40 miljarder kronor.

http://www.varldenidag.se/nyheter/forsvaret-kostar-40-miljarder-per-ar/cbbjkc!vDdEyzjGz2sX6IFKnCaIow/

Anmäl
2016-02-28 12:41 #22 av: eskils

#18 65 %  av budgeten i  socialnämnden i form av försörjningsstöd i denna kommun går till 10,9 utlandsfödda.

Det var väldigt generöst av den kommunen att ge så mycket av sina skattepengar till människor från andra länder, kan man tycka.

I Schweiz funderar man, liksom M i Sverige, på att ställa mer krav på invandrare:

"I dag är det folkomröstning i Schweiz om att ytterligare skärpa lagarna mot icke-medborgare som döms för brott. Även mindre förseelser som trafikbrott och slagsmål ska kunna leda till utvisning.

Dagens folkomröstning, som drivits hårt av det högerpopulistiska Schweiziska Folkpartiet, SVP, kommer dock att bli en jämn historia.

Opinionerna för och emot förslaget är ungefär lika stora, och de 5 procent av väljarna som kommer att avgöra, har ännu inte bestämt sig, visar opinionsundersökningar.

Omröstningen i Schweiz kommer i en tid när flera europeiska länder skärper lagarna för icke-medborgare."

DN

Anmäl
2016-02-28 12:42 #23 av: [helga21]

Av vad jag kan utläsa så är det 14 miljarder per år i ROT och man måste bo i huset. RUT kan inte sluka resten av pengarna.

Det är helt uppåt väggarna att man inte får göra samma avdrag för hyresfastigheter men frågan är om de som bor i dessa är så intresserade av att få renoverat. Men det behövs ett byggande för folk som vill ha hyreslägenheter helt klart och en ändring av reavinstskatten för annars så säljer inte folk sina hus.

Att försvarsanslagen minskat visste jag men inte så drastiskt.

"Det är inte rimligt att samhället varje år bidrar med 14 miljarder kronor för att människor ska kunna tapetsera i sovrummet och riva ut fullt fungerande spisar i sommarhuset i Spanien men inte satsar mer än några hundra miljoner kronor på energieffektivisering av våra miljonprogramsområden."

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/rotrutarbete.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html

Anmäl
2016-02-28 12:52 #24 av: Fillifjonkan60

#7 Seriöst?

Anmäl
2016-02-28 12:52 #25 av: Zepp

Jag läser samma tidningar som dig.. på Internet!

Hur det hänger ihop är inte alltid lätt att veta.. mest troligt handlar det om minskade anslag till försvaret!

http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-myndigheten/ekonomisk-planering-och-redovisning/forsvarets-andel-av-bnp/

Och de ökade ROT/RUTavdragen.. vi lär knappast ha råd med bägge?

Som fastighetsägare så gråter jag givetvis hela vägen till banken!

Anmäl
2016-02-28 21:34 #26 av: Zepp

http://www.svtplay.se/video/2816948/dokument-inifran-vad-hande-med-forsvaret/dokument-inifran-vad-hande-med-forsvaret-avsnitt-1

Anmäl
2017-06-07 22:34 #27 av: Carpinus

Danmark har förnyat sitt medborgarskapstest, och danska TV2 har lagt ut det på nätet (jag förmodar att det finns flera varianter). Jag kan inte bli dansk om jag nu skulle vilja det - jag klarade 24 av 40 frågor. LedsenFast jag är inte ensam - 45% av de 36818 som hittills svarat på testen blev underkända...

http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-06-07-her-er-den-nye-indfoedsretsproeve-test-dig-selv-kan-du-faa-dansk-statsborgerskab

Anmäl
2017-06-07 23:25 #28 av: Zepp

Blev heller inte kvalificerad för att bli Dansk.. och då är jag halvskåning!

Anmäl
2017-06-07 23:59 #29 av: Halvdansken

Jag är dansk medborgare sen mars, behövdeinte göra nån test iom att jag är svensk. Rent pappersarbete.

Givetvis är det enklare att svara på frågorna om man bott här några år, vilket man måste ha gjort som icke-nordisk. Plus att det finns många tester man kan träna på, typ som teoriprovet till körkort eller liknande. Så det är inte så jättesvårt att klara provet om man anstränger sig lite.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.