Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 4784 ggr
[Carpinus]
2016-02-22 13:09

(M): Inför samhällstest för alla nyanlända

Moderaterna presenterar idag två nya förslag på hur man skall öka jämställdheten i integrationsarbetet. Det här föreslår de i korthet:
_
"Av nyanlända inskrivna i Arbetsförmedlingens etableringsuppdrag, i 18 månader eller längre, har endast drygt en tredjedel deltagit i samhällsorientering.Samhällsorienteringen måste därför bli obligatorisk på riktigt."---
_

  • Alla nyanlända till Sverige ska ha genomgått samhällsorientering inom ett år från att etableringen inleddes. Frånvaro ska leda till nedsatt ersättning. Det bör också införas en examination i samhällsorientering. Om man inte klarar examinationen bör man helt eller delvis göra om samhällsorienteringen och examinationen."---

  • "Det är inte rimligt att olika insatser fokuserar mindre på kvinnor än på män. Målet måste vara att kvinnor och män får samma tillgång till bra insatser. Instegs- och nystartsjobb bör i lika hög utsträckning komma ifråga för kvinnor som för män."---

Anna Kinberg Batra, Partiledare (M) och Elisabeth Svantesson, Arbetsmarknads- och integrationspolitisk talesperson (M) på Aftonbladet debatt.

Ett samhällstest för erhållande av medborgarskap motionerade SD om 2010. Vad jag vill minnas var det inte direkt populärt. Nu vill (M) införa det som obligatoriskt för nyanlända. Tiderna förändras. Och partierna.

Frågan är vad man gör med dem som inte klarar examinationen? Hur många gånger skall man kunna genomgå den, och vad gör man med dem som inte uppfyller kraven trots flera försök? Utvisning, skamvrån eller klapp på axeln?

Annons:
Tride
2016-02-22 13:17
#1

Undrar hur ett sånt test kan se ut? Om jag, infödd svensk, skulle klara det?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

KimE
2016-02-22 13:36
#2

Om samma mängd åtgärder satsas på kvinnor som på män får kvinnorna fem gånger så mycket resurser.

Zyperior
2016-02-23 00:01
#3

"Frånvaro ska leda till nedsatt ersättning" Blir så jävla trött på sån här rasistisk politik. Varför ska de få betalt över huvud jävla taget för att bli integrerade? Varför är det upp till dem om de ska lära sig om svenska värderingar och landet de uppenbarligen vill bo i? Det borde stå "Frånvaro ska leda till avslag på asylansökan och utvisning".

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kamera0710
2016-02-23 06:13
#4

#1 I Danmark finns tester för de som vill bli medborgare i landet. Där har det visat sig att många infödda danskar inte heller klarar dessa tester…

[Carpinus]
2016-02-23 14:57
#5

"För två år sedan protesterade M:s Elisabeth Svantesson när Sverigedemokraterna föreslog en obligatorisk samhällsorientering för nyanlända.

Nu har hon fört fram det som ett eget förslag.

– Vi har ju omprövat vår politik, förklarar hon.

Sverigedemokraternas gruppledare i riksdagen, Mattias Karlsson, konstaterar att det är bra att Moderaterna "svänger och kopierar vår politik på område efter område", men han frågar sig samtidigt på Facebook:

"Hur kan partiledningen gång på gång komma undan med att säga att man inte kan samarbeta med SD för att vi inte har någon integrationspolitik och inte några lösningar på samhällsproblemen, samtidigt som man direktkopierar just våra lösningar?"

Expressen

[Carpinus]
2016-02-23 19:06
#6

"Som Expressen beskriver på nyhetsplats tycks det inte vara särskilt lång hållbarhet på den moderata flyktingpolitiken. För två år sa partiet nej till krav från SD på samhällsorientering för nyanlända. Nu är det M-politik. Anna Kinberg Batra stjäl ogenerat delar av SD:s politik, samtidigt som hon försöker göra gällande att det ska gå att genomföra den i en Allians där Centern ingår."

K-G Bergström i Expressen

Annons:
Zepp
2016-02-23 20:21
#7

Mm.. kan inte mer än hålla med, VG i svenska/samhällsvetenskap/religionsvetenskap/matte/engelska på gymnasienivå borde vara obligatoriskt för svenskt medborgarskap/pension/avdrag/bidrag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tride
2016-02-24 10:16
#8

Låter bra, Zepp!  Skall genast börja plugga så jag inte mister min, som jag trodde, ärligen intjänade pension. Hoppas jag hinner bli klar innan Alzheimer bryter ut. 🥳🤐

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Zepp
2016-02-25 19:37
#9

Du får pension beroende på hur mycket skatt du betalat/dvs hur mycket du bidragit med till samhället!

Bra va?

Ju mer du bidragit med till det allmänna ju högre pension får du!

Och man bör helst tjäna minst 350,000 om året eller mer för att få rösta.. annars är risken att rösterna bara går till partier som vill dela ut bidrag och avdrag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tride
2016-02-25 19:54
#10

Som förr i världen då? När bara de rika(männen)  hade rösträtt. Jomen det var bättre förr!😂😈

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Halvdansken
2016-02-25 20:15
#11

Danmar har ju som #4 påpekade, en samhällstest. Jag klarar den fint, men många av frågorna är idiotiska, som när Danmark vann fotbolls VM, och frågor om Jyllingestenen (Danmarks mest kända runsten). Vad det har med medborgarskap att göra vet jag inte.
Men en del frågor är bra. Hur fungerar folketing och regering, jämställdhet, vem får rösta, demokrati osv. Det tycker jag är ok frågor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
2016-02-25 21:02
#12

#10

Javadådå.. du ser ju hur det gått.. alla skriker efter bidrag, avdrag eller pensioner som de inte betalat avgifter för!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
2016-02-26 00:02
#13

Jag såg en "test" för de som ville bli medborgare i USA det fick frågan om de skulle kunna tänka sig att ta till vapen för att försvara landet. Sa du nej då kan du tänka ni hur det gick!

Annons:
kamera0710
2016-02-26 06:33
#14

#13 Vidrigt, om än inte överraskande.

Zepp
2016-02-26 16:08
#15

Jag är i princip inte emot ett medborgartest.. men det skall gälla alla.. även infödda svenskar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
2016-02-26 19:34
#16

# 15 Men tänk dom de testar dig och du inte klara detta var skulle du då ta vägen? 😃

Zepp
2016-02-27 12:41
#17

Mm.. då får väl jag flytta till Danmark?

Iomed att jag är till hälften skåning på fadernet!

Nämenaltså.. grejen är väl snarare att vi har drösvis med infödda sk svenskar.. som inte lyckats att aklimatiserat sig till det svenska samhället!

Det är hur lätt som helst att peka på utrikesfödda som inte aklimatiserar sig och aldrig kommer till landets fördel.. när många infödda knappt uppfyller samma kriterier!

Jag är för gammeldags svenska värderingar.. ingen mannamån, klipp dig och skaffa en vettig frisyr och  sen ett jobb där du betalar skatt och bidrar till det allmänna!

Hur svårt kan det vara?

Jag är för att vi byter ut odugliga svenskar som inte bidrar till det allmänna mot välutbildad arbetskraft från tex Syrien!

WTF.. vårt kungahus är invandrare.. flera ministrar/företagsledare!

Vi har flera problem i det här landet.. deflation är bara en sak, brist på arbetskraft är en annan, beroendet av bidrag/avdrag ett annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
2016-02-27 15:26
#18

# 17 65 %  av budgeten i  socialnämnden i form av försörjningsstöd i denna kommun går till 10,9 utlandsfödda.

Zepp
2016-02-27 15:33
#19

Mm.. och alla andra får sitt stöd via avdrag/subventioner på annat sätt!

Det tar några år innan man har kommit dit hän.. numera så överstiger RUT/ROT försvarsbudgeten!

För att inte tala om anslagen till kungahuset!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
2016-02-28 00:54
#20

# 19 Bevisa detta du!

Annons:
Zepp
2016-02-28 12:13
#21

När staten ersatt bostadspolitik med skattepolitik har hyresrätten hamnat i strykklass. Genom ränteavdrag och rot-avdrag stöds egnahem och bostadsrätter med cirka 40 miljarder kronor per år genom skattesystemet. Inte en krona går till hyresrätter.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article19936028.ab

För att Försvarsmakten ska kunna lösa sina uppgifter tilldelas myndigheten varje år cirka 40 miljarder kronor.

http://www.varldenidag.se/nyheter/forsvaret-kostar-40-miljarder-per-ar/cbbjkc!vDdEyzjGz2sX6IFKnCaIow/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[[eskils_]]
2016-02-28 12:41
#22

#18 65 %  av budgeten i  socialnämnden i form av försörjningsstöd i denna kommun går till 10,9 utlandsfödda.

Det var väldigt generöst av den kommunen att ge så mycket av sina skattepengar till människor från andra länder, kan man tycka.

I Schweiz funderar man, liksom M i Sverige, på att ställa mer krav på invandrare:

"I dag är det folkomröstning i Schweiz om att ytterligare skärpa lagarna mot icke-medborgare som döms för brott. Även mindre förseelser som trafikbrott och slagsmål ska kunna leda till utvisning.

Dagens folkomröstning, som drivits hårt av det högerpopulistiska Schweiziska Folkpartiet, SVP, kommer dock att bli en jämn historia.

Opinionerna för och emot förslaget är ungefär lika stora, och de 5 procent av väljarna som kommer att avgöra, har ännu inte bestämt sig, visar opinionsundersökningar.

Omröstningen i Schweiz kommer i en tid när flera europeiska länder skärper lagarna för icke-medborgare."

DN

[helga21]
2016-02-28 12:42
#23

Av vad jag kan utläsa så är det 14 miljarder per år i ROT och man måste bo i huset. RUT kan inte sluka resten av pengarna.

Det är helt uppåt väggarna att man inte får göra samma avdrag för hyresfastigheter men frågan är om de som bor i dessa är så intresserade av att få renoverat. Men det behövs ett byggande för folk som vill ha hyreslägenheter helt klart och en ändring av reavinstskatten för annars så säljer inte folk sina hus.

Att försvarsanslagen minskat visste jag men inte så drastiskt.

"Det är inte rimligt att samhället varje år bidrar med 14 miljarder kronor för att människor ska kunna tapetsera i sovrummet och riva ut fullt fungerande spisar i sommarhuset i Spanien men inte satsar mer än några hundra miljoner kronor på energieffektivisering av våra miljonprogramsområden."

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/rotrutarbete.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html

Fillifjonkan60
2016-02-28 12:52
#24

#7 Seriöst?


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Zepp
2016-02-28 12:52
#25

Jag läser samma tidningar som dig.. på Internet!

Hur det hänger ihop är inte alltid lätt att veta.. mest troligt handlar det om minskade anslag till försvaret!

http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-myndigheten/ekonomisk-planering-och-redovisning/forsvarets-andel-av-bnp/

Och de ökade ROT/RUTavdragen.. vi lär knappast ha råd med bägge?

Som fastighetsägare så gråter jag givetvis hela vägen till banken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2016-02-28 21:34
[Carpinus]1
2017-06-07 22:34
#27

Danmark har förnyat sitt medborgarskapstest, och danska TV2 har lagt ut det på nätet (jag förmodar att det finns flera varianter). Jag kan inte bli dansk om jag nu skulle vilja det - jag klarade 24 av 40 frågor. 😕Fast jag är inte ensam - 45% av de 36818 som hittills svarat på testen blev underkända…

http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-06-07-her-er-den-nye-indfoedsretsproeve-test-dig-selv-kan-du-faa-dansk-statsborgerskab

Annons:
Zepp
2017-06-07 23:25
#28

Blev heller inte kvalificerad för att bli Dansk.. och då är jag halvskåning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
2017-06-07 23:59
#29

Jag är dansk medborgare sen mars, behövdeinte göra nån test iom att jag är svensk. Rent pappersarbete. Givetvis är det enklare att svara på frågorna om man bott här några år, vilket man måste ha gjort som icke-nordisk. Plus att det finns många tester man kan träna på, typ som teoriprovet till körkort eller liknande. Så det är inte så jättesvårt att klara provet om man anstränger sig lite.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Carpinus]1
2017-06-08 00:11
#30

#29 Får väl erkänna att jag hafsade igenom provet, kanske hade man kunnat pressa sig upp i trettio rätt. Jag har dock en känsla av att våra nordiska grannar i allmänhet vet mer om oss än vi om dem. Hur många svenskar kan på rak arm säga vad stadsministrarna i Danmark, Finland och Norge heter? (Jag kan det absolut inte!)

[Carpinus]1
2017-11-14 09:03
#31

Vellingemoderaterna fortsätter att sticka ut hakan. Deras förslag om tiggeriförbud på några centrala delar av orten har fått underkänt av Länsstyrelsen, men de verkar inte nedslås av det. Nu vill de se ett integrationsprov, en idé som såväl deras moderparti (TS) som Socialdemokraterna varit inne på, liksom Liberalerna vid flera tillfällen  på den tiden de hette Folkpartiet. Liberalerna lokalt spolar dock Allianskamraternas förslag. (Att det är ett förslag som även SD på riksnivå lagt fram kanske inte behöver sägas?) Så här skriver KvP om Vellingeförslaget: 

"Nyanlända som kommer till Vellinge kommun ska tvingas gå en kurs på 60 timmar i svenska värderingar, och därefter göra ett prov för att visa att de förstått. Den som uteblir kan inte räkna med någon form av ekonomiska bidrag. Det är innebörden i Vellinge-Moderaternas nya förslag om "integrationsplikt", som Kvällsposten berättade om på söndagen."---

"Balqis Khattab, 24, i Malmö som jobbar med ungdomar, föräldrar och integration, tycker att förslaget är bra, fast kortsiktigt. – Jag tycker det låter bra med ett prov. Tester använder man ju i alla system. Men frågan är vad som händer sedan? Hur vet man att folk utövar det de lärt sig? säger hon. Hennes erfarenhet är att en del föräldrar med invandrarbakgrund även efter flera år i Sverige kan ha dåliga kunskaper om landet. – Systemet i Sverige är svårt att förstå. De demokratiska värderingarna, men även föreningslivet, till exempel. I våra länder är det liksom en chef som bestämmer över sina Medarbetare, säger Balqis Khattab. En del av problemet är att det svenska samhället inte pratar med de vuxna. – Skolpersonalen går oftast genom barnen. De skickar hem en lapp – "förklara för dina föräldrar". Om skolan hade pratat direkt med de vuxna hade man skapat trygghet, säger hon. Idealet vore att myndigheter hade en "förmedlare", någon som kunde förklara de svenska kraven."---

"Även i partipolitiken har idén med "integrationsplikt" skapat debatt. Anders Cnattingius, som är gruppledare för Liberalerna i Vellinge, menar att M-förslaget är att "slå in öppna dörrar". – Det är en icke-fråga. Det är klart att det finns ett brett stöd för att nyanlända anpassar sig. Jag förstår inte varför man lägger ner så mycket engagemang på det, säger han."---

"Förslaget är en uppdatering av integrationsplanen som redan finns. Det ska tas upp av kommunstyrelsen den 21 november, i fullmäktige i december och om det röstas igenom blir det verklighet i januari."

https://www.expressen.se/kvallsposten/balqis-24-kurs-i-svenska-varderingar-ar-en-bra-ide/

landsbygdsbo
2017-11-14 09:09
#32

#9 Är det inte så idag då?

Din pension är direkt avhängig av din skattade livsinkomst…exakt så som det ska vara

Sedan har vi ett skyddsnät, där du får ca 1/40 garantipension för vart år du varit skriven i Sverige…med ett urbota dumt undantag. De utomeuropeiska invandrare som får uppehållstillstånd får full garantipension oberoende av det antal år de bott här.

landsbygdsbo
2017-11-14 09:12
#33

#14

Militärtjänst vid mobilisering är en samhällsskyldighet . accepterar man inte det..ja då har man inte i det samhället att göra. Undantag, ja, som militär sjukvårdare…

landsbygdsbo
2017-11-14 09:14
#34

#21 Du glömmer att räkna med de skatteinkomster som kommer in nu, istället att som för stannat kvar i den svarta ekonomin.

Annons:
landsbygdsbo
2017-11-14 09:20
#35

#22

Kravkedja för uppehållstillstånd(permanent) och senare ev medborgarskap

1.    1;åriga uppehållstillstånd, som per automatik förnyas om personen inte begår brott.

2.    Efter det att personen skaffat sig eget arbete och egen bostad och haft detta i 3 år,  kan han söka permanent uppehållstillstånd.

I samband med att han inte uppbär försörjningsstöd kan han ta hit sin familj, under förutsättning att han kan bevisa sin försörjningsförmåga

3.  efter 4 år med permanent uppehållstillstånd kan han söka medborgarskap.

4 Permanenta uppehållstillstånd kan och ska återkallas vid upprepad grov brottslighet.

Det är en rimlig kedja som dels ger dem som är seriösa en möjlighet att skapa sig ett liv här och dels ger samhället möjlighet att returnera dem som inte är seriösa.

papa-bear
2017-11-14 11:11
#36

hur skall kursen och värderingarna utformas? utifrån något partipolitiskt system? det som bör påpekas är att svenska värderingar är något helt annat än det som typ mattias karlsson, sd, för fram. där är det folkdans och gammeltjo som skall presenteras för de nyanlända. svenska värderingar i mina ögon är demokrati och jämlikhet, och trots att jag är emot allt vad religion heter, finns det inslag i bibeln som kan införlivas i de svenska värderingarna, behandla din medmänniska som du själv vill bli behandlad. do good, be treated good, do evil, die by the devil.

Zepp
2017-11-14 22:16
#37

#31

Problemajset med det förslaget är att stora delar utav sveriges befolkning skulle bli utvisade om de inte klarade provet.. det vore ioförsig rättvist.. men skulle lixom inte vinna några röster till riksdagen!

För du menar väl inte att man skall ställa särskilda krav på personer av utländsk härkomst, utbildningsnivå, litterat nivås, språkförståelsenivå?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2017-11-14 22:20
#38

#32

Nej det är inte så i dag att man bör tjäna minst 350,000 för att få rösta!

Annars så håller jag med.. man får pension utefter hur man bidragit och betalat skatt!

Och de som valt att tjäna mindre får således mindre pension.. rättvist!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-11-14 22:39
#39

#37 Eh menna, problemajset är lixom att det vad jag kan se inte står någonstans att den som inte klarar testet skall utvisas. Det är rätt många som lever här utan att vara svenska medborgare. 

http://vellinge.moderatweb.se/m-vill-infora-integrationsplikt-for-nyanlanda-i-vellinge/

Zepp
2017-11-15 19:16
#40

Bra klargörande.. medborgarprov utan att det ens får någon som helst konsekvens?

Sååå.. då kan vi altså lika gärna slopa det testet?

Men så lätt slipper du inte undan.. för jag anser att det borde vara en självklar sak för att få lov att rösta.. samt minst 350,000 i årlig inkomst!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
2017-11-15 19:53
#41
Annons:
[Carpinus]1
2017-11-15 20:13
#42

#40 Om du bemödat dig att läsa länken, vilket du uppenbarligen inte gjort, så hade du sett att provet är avslutning på en utbildning som man har nytta av. Som det heter i presentationen: "god förståelse och kunskap om vad som gäller i Sverige ökar möjligheten att komma in i det svenska samhället". Hänger man inte med får man försöka ta till sig informationen på nytt, värre är det inte med det.

Om det sedan sitter bakåtsträvare ute i Hillbilly-Knohult som tycker att det är fel så är det inte mycket att göra åt den saken.

Zepp
2017-11-15 20:18
#43

Mm.. som regel så kallas sådant för integrationsutbildning och fucking inget medborgarprov!

 Och jag vet inte om jag slår dig med häpnad men allt sådant som leder till ökad förståelse för hur det svenska samhället fungerar är positivt.. så låt oss även införa det som en obligatorisk del i svenska skolan.. för det verkar fattas en hel del av detta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-11-15 20:29
#44

#43 Det är lite skillnad att gå i svenska skolan i åtminstone nio år och att komma hit i vuxen ålder och försöka sätta sig in i de mest elementära saker. Som Balqis Khattab uttrycker det här ovan: "en del av problemet är att det svenska samhället inte pratar med de vuxna" (invandrarna). Det är precis det som Vellinge vill göra enligt sitt projekt. Vet inte hur det kan vålla några olägenheter för din del.

papa-bear
2017-11-15 22:25
#45

#44 det finns de som gått igenom det svenska skolsystemet i 12 år och kan ändå inte klara sig. finns trådar lite grann överallt här inom ifokussystemet där det är tydligt att många inte ens vet hur det fungerar med kontakten med myndigheterna, hur man gör de simplaste saker som att betala räkningar, hur det fungerar med att få lön och lämna rätt skattetabell. 

det som ni kräver är att det svenska ungdomar knappt klarar av efter 12 års skolgång, det skall invandrarna klara på en 2-veckors kurs, eller?

[Hayabusa]
2017-11-16 06:00
#46

Kan det inte vara så att en hel del invandrare tycker att det är bra & positivt att få info om hur landet Sverige fungerar? Att lära sig språket kan knappast vara något negativt. En invandrare lär sig inte språket för min skull utan för sin egen.

[Carpinus]1
2017-11-16 08:10
#47

#45 Har du läst förslaget? Jag tycker att det verkar genomtänkt, med en presentation av och utbildning om samhället flyktingarna valt att komma till, alternativt slussats till av staten. Man kommer givetvis att få fråga sig fram också, precis som ortsbor i alla tider fått göra, men har man fått en orientering kanske man får ett hum om vem man skall fråga.

Hur lång utbildningen är framgår inte, men den kommer inte att ersätta annan utbildning som samhället står för, så invandrarna i Vellinge kommer att kunna få en mer komplett utbildning än vad man får på många håll. Jag förstår inte riktigt varför människor som varken kommer att stå för utbildningen eller genomgå den ser något negativt med den.

#46 Precis! Jag vet inte varför man skall vara negativt när det görs sådant som kan förbättra integrationen? Det kan knappast vara bättre med enklaver där samhället kommunicerar med familjen genom barnen, eftersom föräldrarna varken förstår språket eller hur samhället fungerar. Men man hör ju oräkneliga exempel på hur barn får ta ansvaret för att utbilda sina föräldrar. Återkommer strax med utdrag ur en tankeväckande artikel.

[Carpinus]1
2017-11-16 08:21
#48

#47 För tio år sedan skrev journalisten Checo Pekgul en debattartikel i Expressen om problemet för familjer och samhälle när ansvaret för familjens kommunikation  med samhället läggs på invandrarbarnen. Pekgul var optimistisk - med dagens perspektiv nog lite för optimistisk. Några utdrag ur artikeln, men läs helst hela:

"Språket är nyckeln till integration. Inte bara för att få ett arbete, utan minst lika mycket för att få en väl fungerande familj i Sverige. Många barn med utländska föräldrar börjar tidigt att tolka för föräldrarna på vårdcentralen och i skolor. Föräldrarna tappar sin auktoritet eftersom de blir beroende av sina barn. Lika mycket respekt som föräldrarna får när de talar på sitt eget språk förlorar de när de behöver barnens hjälp i det svenska samhället. Det är ett stort problem, men det är inte omöjligt att lösa. Det skriver i dag Cheko Pekgul, journalist, som själv kom till Sverige som flykting."---

"Ett annat problem i många invandrarfamiljer är att barnen kan bättre svenska och är mer integrerade i samhället än föräldrarna. Då låter föräldrarna barnen ta över alla kontakterna med det svenska samhället. Många barn börjar i tidig ålder att tolka för föräldrarna på vårdcentralen och i sina skolor. Föräldrarna tappar sin auktoritet eftersom de blir beroende av sina barn. För många av föräldrarna är umgänget med landsmän den viktigaste delen av deras liv. På möten och fester med landsmän är deras ställning självklar och uppenbar för alla. Men barnen får en kluven bild av sina föräldrar. I vissa sammanhang har de vuxna pondus och i andra är de som barn. Lika mycket respekt som föräldrarna får när de talar på sitt eget språk på ett möte förlorar de när de behöver barnens hjälp i kontakt med hyresvärden."---

https://www.expressen.se/debatt/spraket-ger-barnen-makten-i-familjen/

Nu invänder kanske någon att det faktiskt finns utbildningar för invandrare redan, men varje komplettering bör väl vara av godo? Dessutom är det aldrig fel att ställa krav - det gäller inte bara på invandrare. När man säger att svenska elever minsann inte lyckas lära sig något på alla år i skolan så är det inget försvar för att inte utbilda invandrare, utan kritik av den kravlösa skolan.

Annons:
[Hayabusa]
2017-11-16 08:34
#49

"Det handlar ofta om invandrarområden med en befolkning där de flesta talar samma modersmål, tillhör samma religion och har sitt ursprung i samma del av världen. De är lika homogena som stadens vitaste stadsdelar.

På förskolan pratar personal ofta på sitt modersmål med barnen. Det gör man aldrig på platser där barnen verkligen kommer från världens alla hörn, där svenska blir ett naturligt gemensamt språk.

I homogena samhällen behöver man inte lära sig att interagera med människor utanför den egna gruppen.

I sådana miljöer förstärks och frodas ofta fördomar och rasism, antisemitism och islamofobi.

Där måste man jobba aktivt för kunskapen att människor har flera identiteter och inte är begränsade till en. Men det händer inte om vi utgår från att mångkulturalism finns naturligt där många inte har svensk bakgrund."

https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/federico-moreno/-dags-att-begrava-myten-om-mangkulturella-malmo/

[Carpinus]1
2017-11-16 08:47
#50

#49 Ibland funderar man över vad som  har skett under tio år. Kanske lika ofta finns det skäl att fundera över vad som inte har skett under samma period…

Zepp
2017-11-16 20:16
#51

#44

Om nu Vellinge kommun tagit sitt förnuft till fånga och satsar resurser på integrationsutbildning så är jag ingen motståndare till det.. för övrigt så trodde jag att det var varje kommuns skylldigthet?

Återstår då bara att införa detsamma i den obligatoriska nioåriga grundskolan!

Vad är det för fel på det gamla epitetet.. kamma dig, skaffa en utbildning och sen ett jobb!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-12-12 23:03
#52

Läst idag…

"På tisdagen presenterade Expertgruppen för Studier i Offentlig ekonomi (ESO) en ny rapport om integrationspolitiken. Där jämförs Sverige med Danmark, Norge, Nederländerna och Tyskland. Det är länder som har mycket gemensamt även om det svenska flyktingmottagandet är långt större.

_
Det visar sig att alla länder har betydande integrationsproblem. Men Sverige sticker ut i flera intressanta avseenden. Sverige är det enda landet med egenbosättning (EBO) och med svag statlig styrning över var de nyanlända bosätter sig. Vi har också få insatser under asyltiden jämfört med andra länder. Dessutom är Sverige ensamt om att erbjuda permanenta uppehållstillstånd utan några språkkrav._

_
Här finns mycket att lära för Sverige. Inte minst behöver vi bli mycket tydligare med vad vi förväntar oss av nyanlända. Språkkrav och andra prov liksom tydliga ekonomiska incitament, såsom ett bidragstak, skulle vara god signalpolitik både inåt och utåt.
Det får aldrig vara kravlösheten som blir skälet att välja Sverige."_

https://www.expressen.se/ledare/krav-pa-nyanlanda-ar-en-sjalvklarhet/

"Regeringen ska se över innehållet i samhällsorienteringen för nyanlända. Undervisning om normer och svenska värderingar ska få ökat utrymme, säger arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson."---

_
 "Jag tror att vi kanske har känt oss obekväma att ta de här värderingsdiskussionerna och kanske heller inte har förstått hur viktigt det är för den som är ny i Sverige att få en chans att förstå och ta till sig de värderingar och normer som kommer till uttryck i lagar och regler och organisation."_

SR

Hoppla!

landsbygdsbo
2017-12-13 03:00
#53

Krav på den som vill vara medborgare

1 Att först ställa upp på och acceptera de krav samhället normalt ställer på sina medborgare. Kräver samhället värnplikt med vapen i hand..så hör detta naturligtvis till. Att acceptera och följa de lagar och det regelverk vi har.

2 Först i andra hand kommer de rättigheter man som medborgare får.

Naturligtvis ska försäkringar, pensioner vara avhängiga av vad man betalat in. En grundtrygghet ska existera men den ska helt klart ligga på ett minimum.

Samma sak med boende, för egna pengar kan man välja plats o standard, för samhällets pengar ska man acceptera plats o standard som tilldelas.

kamera0710
2017-12-13 06:43
#54

#53 Är du emot möjligheten till vapenfri tjänst?

Zepp
2017-12-15 19:56
#55

Um.. för att bli svensk medborgare krävs.. iallafall för män genomförd värnpliktsutbildning.. synd att man slopade denna så numera får nästan alla mannliga vara utlänningar!

Och på något sätt så är det väl rättvisst, man får bedömmas på annat sätt, tex utbildningsnivå och hur mycket man betalar i skatt.. dvs hur mycket man bidrar med?

Och då kommer vi osökt in på vad medborgarskapet handlar om.. det handlar främst om vad vi bidrar med.. inte om hur mycket bidrag/avdrag vi som individer kan tänkas få för egen nytta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Carpinus]1
2018-03-01 08:22
#56

Hur stort ansvar skall samhället ta för att göra sig förstått, och hur mycket ansvar åvilar på den enskilde inflyttade att själv tillägna sig förutsättningar att förstå och göra sig förstådd i landet man valt att vistas, leva och bo i? Den frågan har diskuterats i decennier, och ett debattinlägg i GP i dagarna tyder på att inte mycket händer beträffande språk och inlärning och rätten till kostnadsfri tolkningsassistans. En av frågorna som ställs där är: "Vad händer om incitamentet för en nyanländ att lära sig ett nytt språk inte finns där?"

#48 Cheko Pekgul, skrev i ett debattinlägg i Expressen 2007: "Språket är nyckeln till integration. Inte bara för att få ett arbete, utan minst lika mycket för att få en väl fungerande familj i Sverige. Många barn med utländska föräldrar börjar tidigt att tolka för föräldrarna på vårdcentralen och i skolor. Föräldrarna tappar sin auktoritet eftersom de blir beroende av sina barn. Lika mycket respekt som föräldrarna får när de talar på sitt eget språk förlorar de när de behöver barnens hjälp i det svenska samhället. "---

I GP den 26 februari 2018 skriver Ernest Radal, politiker (L) och själv tolk :

"Den som behöver tolk eller översättare vid sina kontakter med svenska myndigheter bör få sådant bistånd i all rimlig utsträckning. Detta regleras i flera lagar, framför allt i förvaltningslagen. Men är tanken verkligen att myndigheterna ska kunna åberopa tolk oavsett hur lång tid det tar för en nyanländ att behärska svenska? Bland nyanlända finns i dag ett stort hinder till språklig utveckling, nämligen möjligheten till tolk över obestämd tid. Även om vi i Sverige har rätt till tolkstöd vid behov anser jag att vi bör ställa högre krav på nyanlända att lära sig svenska. Istället bromsar vi självständiga vuxna personers möjligheter till språklig utveckling.
Vad händer om incitamentet för en nyanländ att lära sig ett nytt språk inte finns där?"---

"Förutom att vi försvårar för vuxna nyanlända genom att inte ställa krav på dem att faktiskt lära sig svenska, förstärks också känslan av maktlöshet genom att barnen till invandrarna ofta utses till föräldrarnas företrädare."--- "Det finns också en ekonomisk aspekt att ta hänsyn till. Endast i Göteborg stad spenderade man under 2017 strax över 32 miljoner kronor bara på kostnader för tolk. Den största köparen var stadsdelsnämnden Angered, följt av Östra Göteborg och sedan Västra Hisingen. Merparten av pengarna, cirka 21,6 miljoner användes av verksamheten Individ och Familjeomsorg."---

http://www.gp.se/nyheter/debatt/tillgången-till-fri-tolk-hinder-för-integrationen-1.5231605
Se även
http://www.gp.se/ledare/sonesson-se-över-kostnader-för-tolkar-1.5241420

Är det så att hemspråksundervisning och "svenska som andraspråk" är mer angeläget för politiker och samhälle  än att uppmana och uppmuntra hitflyttande att lära sig det språk som talas och används här?

[Hayabusa]
2018-03-01 09:22
#57

#56 Beröringsskräck. Att frågan på något sätt & vis ska tolkas som att "vårt språk är bättre än ert", vilket det ju givetvis inte alls handlar om. Det är många invandrare som vittnar om hur språket är nyckeln in i samhället, vilket jag själv är övertygad om att det är. Det handlar inte om att att någon vit maktstruktur med piskan i högsta hugg ska assimilera migranten in i det "Svänska". Inte alls, men den som inte lär sig att behärska språket som brukas i det land man lever i begränsar däremot sina egna möjligheter. 

Moreno (Kvp):

"Bara de som lär sig språken har nycklar till portalerna.

Malmö har många invånare som har de där nycklarna.

Men också sådana som inte har någon nyckel alls.

De språklösa.

Människor som kallas tvåspråkiga bara för att de har föräldrar med utländsk härkomst men som egentligen inte kan något språk överhuvudtaget.

Det finns förskolor och grundskolor i Malmö där en majoritet av eleverna pratar samma begränsade språk. Där en del av de vuxna tilltalar eleverna på ett bristfälligt modersmål.

Barnen får dålig svenska och knappt någon modersmålsundervisning alls."

landsbygdsbo
2018-03-01 09:34
#58

#54 Nej, men de som inte vill göra vapentjänst ska ställa upp på annan samhällstjänst under samma tidsperiod som de som gör vapentjänst.

Sjukvårdare inbäddade i förband exempelvis.

[Carpinus]1
2018-03-01 13:27
#59

#56 Ännu en som vill se en ändring i rättigheten till tolktillgång:

"Rätten till tolk i domstol, slås fast i förvaltningslagen. Alla personer som vill ha en tolk när de har med myndigheter att göra, har rätt till kostnadsfri tolk. Men i framtiden skulle det kunna se annorlunda ut – om riksdagsledamoten Anders Hansson (M) fick igenom sitt förslag till lagändring.

”Kostnaden för anlitande av tolk bör i större utsträckning åläggas den enskilde om denne haft möjlighet och skälig tid på sig att lära sig det svenska språket. Detta medför såväl ett större incitament för personen att skyndsamt lära sig svenska som att statens tolkkostnader kan begränsas”, skriver han i motionen som just nu bereds i konstitutionsutskottet."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/han-vill-lagga-tolkkostnader-pa-den-enskilde

[Göstage]
2018-03-14 19:11
#60

#56 Det rör på sig…

  "Nyanlända som inte lär sig tillräckligt bra svenska för att jobba ska bli av med sitt försörjningsstöd. Det löftet går Socialdemokraterna till val på. – Om man talar så pass dålig svenska att det är ett hinder för att få jobb tycker jag att det är rimligt att ställa krav på att man ska lära sig, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S)."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/vmzJM4/s-lovar-hardare-sprakkrav-pa-nyanlanda

[Göstage]
2018-03-14 19:12
#61

I samband med valet 2014 föreslog den socialdemokratinära professorn Bo Rothstein i en debattartikel i GP fem strategier för att "vrida vapnet ur händerna på SD" . De var:

* Stäng ner de religiösa friskolorna eftersom de till sin natur ökar segregationen och dessutom strider mot grundlagens krav om ”opartiskhet och saklighet” vid fullgörande av offentliga uppgifter.

* Öka radikalt sysselsättningsgraden genom att med mycket omfattande skattesubventioner sänka lönekostnaderna för de som under lång tid varit arbetslösa.

* Använd de mycket omfattande arbetskraftsbehoven inom den offentliga sektorn för att sysselsätta de som inte kan få arbete på annat sätt. Eftersom dessa personer ändå måste försörjas är det bättre att de gör produktiv nytta inom till exempel vård- och omsorgssektorn.

* Inför absolut nolltolerans mot varje form av hedersrelaterat våld och förtryck. Stäng ner alla bidrag till alla religiösa och kulturella organisationer som inte står på demokratins och jämställdhetens grund.

* Inför krav på grundkunskaper i svenska språket för medborgarskap. Man kan inte vara ”med-borgare” i ett land om man inte kan kommunicera med merparten ”med-borgare”.

http://www.gp.se/lär-av-historien-så-vrids-vapnen-ur-händerna-på-sd-1.238562

Mot detta var Adam Cwejman, då på Timbro, "starkt kritisk". Idag är det Cwejman som finns på GP, och nu är nog inte hans protester lika intensiva. Och Rothsteins förslag verkar till slut slå rot rot hos Socialdemokraterna. Fast fyra år försent…

[Göstage]
2018-03-28 10:35
#62

Hur går det här ihop?

#60 Johansson: "Nyanlända som inte lär sig tillräckligt bra svenska för att jobba ska bli av med sitt försörjningsstöd. Det löftet går Socialdemokraterna till val på. – Om man talar så pass dålig svenska att det är ett hinder för att få jobb tycker jag att det är rimligt att ställa krav på att man ska lära sig, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S)."---

Ledarsidorna: "I den gamla förvaltningslagen kunde myndigheten avslå tolkningsassistans på rent praktiska grunder, såsom att den ”enskilda parten” mycket väl behärskar det svenska språket, att översättning eller tolkning inte är relevant för ärendet, att kostnaderna skulle skena iväg och belasta skattebetalarna för mycket, eller att ett visst språk skulle vara för perifert för att tvinga myndigheten att skaka fram en tolk på kort varsel.

Denna frihet att laga efter läglighet och i enlighet med vad förnuft och sedvana hittills har föreskrivit kommer nu att inhiberas. ”Enskild part” kan hädanefter kräva tolkning och översättning efter eget skön, vid vilka förhandlingar och av vilka dokument som helst, utan att myndigheten exempelvis skulle kunna andra kostnadsskäl för att inte gå motparten till mötes. Här finns en tidsinställd kostnadsbomb inbyggd i själva lagtexten som bara väntar på att brisera."---

https://ledarsidorna.se/2018/03/forvaltningslagen-en-kostnadsbomb-som-vantar-pa-att-brisera/

Edit.

Annons:
[Hayabusa]
2018-03-28 10:42
#63

#62 Bra fråga. Känns som ett ärende för någon myndighet eller utredning.

[Göstage]
2018-03-28 10:47
#64

#63 Ja, det ligger väl i luften…🥵

[[eskils_]]
2018-03-28 11:15
#65

#0 Självklart måste nyanlända delta i obligatorisk undervisning i samhällsfrågor, svenska/västerländska värderingar och svenska språket. Och självklart ska permanent uppehållstillstånd, för att inte tala om medborgarskap (!), bara ges till personer som aktivt deltagit i och bevisligen tagit till sig den undervisningen.

#62 Tidsinställd kostnadsbomb var ordet! 🤢 Det finns absolut ingen anledning att staten eller kommunen ska stå för tolkkostnader och försörjningsstöd hur länge som helst! Då tar man bara bort sporren för de nyanlända att lära sig svenska fort och försämrar därigenom deras möjligheter att få jobb och klara sig själva. (Dvs de som är seriösa och vill integreras, alla vill ju inte det…)

Dessutom har ju många nyanlända både språkliga och ekonomiska resurser själva i sina föreningar. Från Vivallamoskéns hemsida:

"Moskéns målsättningar

(…)

_10. Att arrangera Hajj och Umrah resor för Örebros muslimer samt att hjälpa dem ekonomiskt om det skulle behövas.
11. Att kunna förmedla och lösa oenigheter och konflikter bland muslimerna om det skulle uppstå.
12. Att besöka muslimerna på sjukhus, fängelse och mm…
13. Att stödja muslimerna i deras livsfrågor och vardag som t.ex. När det gäller begravning, vigsel, skilsmässa och mm…"
_

[Göstage]
2018-03-28 11:29
#66

Det blir väl som vanligt att löftena förhandlas eller utreds bort. Att utfärda ett vallöfte är lätt, när man vet att det inte kan genomföras på grund av en kommande lag eller får stryka på foten i ett partisamarbete.

Som  luttrad svensk kastar man som vanligt en avundsjuk blick på Danmark och deras oförfärade diskussionsklimat.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-01-13-regeringen-og-df-laer-dansk-eller-betal-for-din-tolk-selv

Edit.

[[eskils_]]
2018-03-28 11:41
#67

#66 Länken fungerar inte. Den har ett mellanslag på slutet……… 😉

Nu funkar den: http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-01-13-regeringen-og-df-laer-dansk-eller-betal-for-din-tolk-selv

Ett citat:

"Lumnia Hassane er ikke en kvinde af mange ord. Særligt de danske volder hende store problemer.  Et "hej" er det eneste, hun rigtig har lært at sige efter 18 år i Danmark."

Så efter bara 18 år har hon lärt sig säga hej på danska. Fantastiskt!! 🏆  (ja, ironi)

[Göstage]
2018-03-28 12:05
#68

#67 Tack- korrigerat! 

Reagerar också över kvinnans ord. Uppenbarligen är det lokala språket inte någon förutsättning för livet i  parallellsamhället - eller kanske man skall säga parabolsamhället? Kristina från Duvemåla planterade äppelkärnor för att känna sig närmare hemlandet genom trädet, nu är det bara att sätta upp en parabol och få nyheter och samhällsbild på sitt eget språk i direkttid. Varför då se på lokala kanaler och tvinga sig höra ett språk som man inte känner att man behöver förstå?

[[eskils_]]
2018-03-28 12:23
#69

#68 Inte ens de som lever på bidrag kan bara sitta hemma och se på parabol-TV. Förr eller senare tvingas de ha kontakt med t ex barnens skola, eller vårdpersonal eller polis/jurister och måste kunna kommunicera själva. Ur artikeln:

"Hun har været i Danmark i mere end 3 år - og ifølge en ny bestemmelse i finansloven betyder det, at hun nu selv er ansvarlig for at kunne dansk. Kan hun ikke det, må hun betale en tolk af egen lomme."

(Hon har varit i Danmark i mer än 3 år - och enligt en ny bestämmelse i finanslagen betyder det, att hon nu själv är ansvarig för att kunna danska. Kan hon inte det, får hon betala en tolk ur egen ficka.)

Ordning och reda i praktiken - inte bara i tomma ord - det har de i Danmark. 👍

Annons:
[Göstage]
2018-03-28 12:42
#70

#69 Tror att det är andemeningen i de inlägg jag har skrivit. Men att det är lätt att inhämta information på sitt invanda språk men att man måste förlita sig på hjälp för att kommunicera i det samhälle som man fysiskt befinner sig är ett problem som bidrar till parallellsamhället. Det löser man inte genom påfund som den nya förvaltningslagen.

papa-bear
2018-03-28 18:47
#71

#62 tänk om de resonerat så när finnarna kom hit på 50-talet och började jobba i industrin, många som lever från den generationen talar fortfarande inte svenska. Ylva Johansson känns det som att hon håller på att bli SD:s nyttiga idiot.

[Göstage]
2018-03-28 19:31
#72

#71 Det var ett annat samhälle på 50-talet, de finska arbetskraftsinvandrarna fick knappast någon tolkhjälp på den tiden, och det behövdes nog inte i samma utsträckning eftersom det fanns många tvåspråkiga att tillgå. Om den epoken finns det mycket skrivet och att forska i, om man vill. Nöjer mig med att citera historieprofessorn Dick Harrison: 

"Immigrationen gynnades av att den var billig. Nykomlingarna bidrog utan tvekan till ekonomins expansion under "rekordåren" och kostade samhället föga. En dåtida arbetskraftsinvandrare betalade mycket mer i skatt än vad han eller hon kostade i form av bidrag, pension och andra transfereringar."---

https://www.svd.se/finsk-invandring-var-uppseendevackande-stor

Den 18 april behandlar Riksdagen ett förslag från moderat håll om hur länge det är skäligt med fri tolkhjälp. Förslaget har lagts av moderaten Anders Hansson, som säger: "– Tre år tycker jag är en rimlig tid, vi har folk som lär sig svenska på ett år, en del tar det 18 månader för, en del på två. Vid tre år tycker jag att man bör ha lärt sig svenska."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/han-vill-lagga-tolkkostnader-pa-den-enskilde

[Göstage]
2018-03-28 19:47
#73

#72 Tror beslutet om att tolkhjälp bör finnas att tillgå vid myndighetskontakt inte kom förrän i Förvaltningslagen av 1986, den som nu alltså skall ersättas av en ny med skarpare formuleringar. I den gamla heter det: "När en myndighet har att göra med någon som inte behärskar svenska eller som är allvarligt hörsel- eller talskadad, bör myndigheten vid behov anlita tolk."

[Göstage]
2018-04-28 20:17
#74

I likhet med Danmark har Norge numera ett medborgarskapstest.

"Det har blivit svårare att bli medborgare i Norge. Sedan drygt ett år tillbaka krävs både språktest och ett särskilt medborgarskapsprov, men provet har visat sig svårt för många att klara."---

"Frågorna spänner över ett brett område, allt från historia och geografi till norsk kultur och norska värderingar. Men provet har visat sig tufft att klara. Hittills har var tredje som försökt misslyckats. – Det är frågor om hur man tar hand om barnen i Norge, hur vi lever, om Norge är ett kungadöme, hur många som bor här -  kunskaper om det norska samhället helt enkelt, säger Gina Lund, direktör på myndigheten Kompetens Norge, som utarbetar testen. – Man kan göra om testet om man misslyckas, men det kostar förstås pengar. Och så är det inte så många provtillfällen om året."---

"– De andra partierna har närmat sig oss, säger Jon Helgheim, invandringspolitisk talesperson för Fremskrittspartiet. – Vi menar att man måste ställa högre krav på att invandrarna ska intressera sig för det norska samhället. De måste lära sig språket och norska värderingar."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skarpta-krav-for-att-bli-norsk-medborgare

Tycker faktiskt det ligger en del i tanken  att om man verkligen vill bli medborgare i ett land så bör man intressera sig för det landet.

[Hayabusa]
2018-04-29 09:46
#75

En fotbollsspelare som accepterar tränarens spelsystem & strategi har störst möjlighet att få speltid. I annat fall ska kvinna/man kanske söka sig till en annan klubb?

[Göstage]
2019-10-29 19:47
#76

"Det är helt rätt att införa språk- och kunskapsprov för att bli svensk medborgare. Men Januaripartierna borde gå längre", skriver Expressens ledarsida. Januarijuntan har alltså  till sist landat i att en utredning kring förutsättningarna för att bli svensk medborgare kanske kan vara något:

"På tisdagen presenterade Januaripartierna direktiven till en utredning som ska lämna sin slutrapport 1 maj 2021. Att det har krävts två decennier för att komma till skott säger mycket om hur känsligt ämnet har varit. Det har ansetts stötande och ”exkluderande” att ställa krav på den som vill bli svensk medborgare. Precis som Sverige har varit extremt generöst med att dela ut permanenta uppehållstillstånd sticker vi ut internationellt med lågt ställda krav för medborgarskap."---

Frågan är varför Januaripartierna valde att stanna där. Det rimliga hade varit att i stället ta ett helhetsgrepp om medborgarskapsfrågan. Våra nordiska grannländer ställer genomgående högre krav för att erhålla medborgarskap än vad Sverige gör.

I Danmark krävs exempelvis att personen i fråga har varit bosatt i landet nio år, i Norge minst 7 år och i Finland 4-7 år. I Sverige räcker det med en hemvisttid på 5 år som huvudregel och 4 år för flyktingar och statslösa. I Danmark krävs vidare att den sökande har försörjt sig själv under de senaste fem åren före beslutet. I Sverige finns inga sådana krav. Listan kan göras mycket längre, exempelvis kring möjligheten att återkalla medborgarskap.

Allt detta borde utredningen ha fått i uppdrag att se över. Det är hög tid att uppvärdera det svenska medborgarskapet."

https://www.expressen.se/ledare/stall-hogre-krav-for-att-bli-svensk-medborgare/

Fetstilen är Expressens.

Annons:
LBB
2019-10-30 12:24
#77

Varför inte gå ett steg längre? Inför ett kunskapstest för alla…som vill rösta. Utan godkänd kunskap ingen rösträtt 😉

kamera0710
2019-10-30 12:26
#78

#77 Har också funderat i liknande banor, är det bara invandrare som måste visa vad de kan?

[Göstage]
2019-10-30 12:39
#79

Är det bara i Sverige som det är fult att ställa krav på den som på eget initiativ önskar bli medborgare? Som det sägs i ledaren:

"Att det har krävts två decennier för att komma till skott säger mycket om hur känsligt ämnet har varit. Det har ansetts stötande och ”exkluderande” att ställa krav på den som vill bli svensk medborgare. Precis som Sverige har varit extremt generöst med att dela ut permanenta uppehållstillstånd sticker vi ut internationellt med lågt ställda krav för medborgarskap."---

Ett beslut att införa kunskapstest för alla ligger sannolikt bättre i mun för korrekthetsapostlarna än att införa prov för nyanlända. Till och med blotta tanken på att tillsätta en utredning verkar väcka indignation hos de rättrogna.

LBB
2019-10-30 13:49
#80

#78 Har för mig jag skrev " ett kunskapstest för alla…som vill rösta."   Man skulle alltså anmäla sitt intresse för att erhålla ett röstkort. Sedan skulle man få göra ett kunskapstest och slutligen skulle man få bevisa att man inte sitter på psyket eller på ngn kåk. Om man då får grönt ljus så….

Det skulle naturligtvis krävas kraftiga grundlagsändringar.

Och visst skulle det ha nackdelar..men även fördelar..som allt annat.

LBB
2019-10-30 13:53
#81

#79  Finge jag bestämma skulle medborgarförfarandet ske i flera led.

1 Uppehållstillstånd  (aldrig permanenta, utan max 5 år)

2 Vid ansökan om förlängning (efter 5 år) läggs samtidigt in en ansökan om medborgarskap.

3 Efter ytterligare tre år medges detta.

Slutligen. hamnar individen i upprepad brottslighet och döms..så medges helt enkelt ingen förlängning på uppehållstillståndet och medborgarskap medges ej.

kamera0710
2019-10-30 15:01
#82

#80 Det var det jag också syftade på.

[Göstage]
2019-10-30 15:09
#83

#80 I den medborgarskapsutredning som regeringen ämnar tillsätta ingår direktiv att utredaren inte får föreslå grundlagsändringar. So sorry, du får nog vänta på nästa utredning. Eller nästa därefter. Eller…

Källa

Annons:
LBB
2019-10-31 10:20
#84

#83  Nja den får jag nog vänta rätt länge på.  Problematiken är uppenbar. Ett kompetenskrav skulle vara ett intrång i demokratin.  Samtidigt som de grupper som idag faller för lockrop från både höger och vänster skulle tvingas engagera sig och sätta sig in i den politik de vill välja.  Vi skulle få en ngt mindre valmanskår, men en med betydligt större kunskap.

Och..detta skulle behöva gälla även val till kommun o regionvalen med.

[Göstage]
2019-10-31 10:32
#85

Någon form av test inför medborgarskap i Sverige borde som sagt inte var värre här än i länder som inte är mindre demokratiska än vårt och redan tillämpar detta.

Däremot ser jag det som ett direkt hot mot demokratin att genom kompetensprov kunna utestänga medborgare, infödda sådana såväl som nyblivna, från att rösta. Det vore en återgång till flydda tiders samhällsordning.

LBB
2019-10-31 18:59
#86

#85  Ja till viss del håller jag med. Men i forna tider var det inte kompetens som gav rösträtt utan  din förmögenhet.

I sig inte helt orättvist eftersom de förmögna var de som betalade in flest skattekronor.

Men att ha någon form av kompetenskrav, ingen doktorshatt, men grundläggande kunskap om vad man röstar på och vilka följder den politik man röstar på kan komma att ge.

Jag är medveten om att det inte går att genomföra. Men när man hör en del politiker lova guld och gröna skogar utan att ge en förklaring hur man ska lösa detta så torde man i alla fall kunna kräva ngn slags test för att bli förtroendevald.

[Göstage]
2019-10-31 19:35
#87

#86 Ja, slutklämmen håller jag helt med om! 🙂

Upp till toppen
Annons: