Annons:
Etikettutrikespolitik
Läst 1161 ggr
Kyllan56
3/14/16, 10:48 AM

Ett hot mot demokratin!

Detta är nog något av det mest viktiga jag skrivit Snälla titta på detta program om TTIP, där ISDS ingår i frihandelsavtalet!  http://www.svt.se/dokument-utifran/

I TTIP - handelsavtalet, som EU vill ingå med USA - där ingår ISDS. Det ger storbolag/investerare makt att stämma stater, om de riskerar minskade intäkter på sina investeringar.

ISDS ingår redan som en del i handelsavtal världen över. Det kom till som ett sätt för bolag/investerare att skydda ”rätten” till länders naturresurser, land m.m. när kolonialmakterna försvann och ”ockuperade" länder fick självbestämmande.

ISDS har funnits länge och flera länder säger nu upp avtalen. Indonesien är ett land och Sydafrika är på väg att göra detsamma.

Sydafrikas regering blev stämda när de fattade beslutet att den svarta befolkningen i Sydafrika skulle äga aktier i Sydafrikanska bolag, som en del i att den svarta befolkningen får större inflytande i Sydafrika. Det ledde till en stämning p.g.a. diskriminering mot vita investerare.

I Egypten blev staten stämd för att vilja höja minimilönerna för de lägst betalda. Det gick emot investerarnas/bolagens vinstintresse!

ISDS kallas den tvistlösningsmekanism som ICSID, Världsbanken sköter, med säte i Washington. Tre domare - som inte alltid är jurister - skall lösa tvister, där alltid bolag/investerare stämmer och stater svarar. De har varsin domare och tillsammans väljer de en tredje. Man har märkt tendenser att USA favoriseras. Kanske därför USA blivit stämda 18 gånger, men aldrig blivit dömda utan klarat sig ur sina stämningar.

Bolag registrerar sitt huvudkontor i USA så de kan stämma den egna staten.

En ny trend har uppstått där investerare investerar i stämningar, vilket lett till att stämningar skjutit i höjden.

Vill vi, EU:s skattebetalare, ha det så? Att medelklassen och de fattiga ska föda dessa girigbukar , som bara blir rikare, när alla andra får det sämre ställt. Vill vi att den spillran av demokrati vi fortfarande har? Ska lämnas över till mammons präster, som blir rikare och får ännu mer inflytande över oss skattebetalare inom EU?

Tack du som orkat läsa hela inlägget! Ibland undrar jag verkligen varför jag engagerar mig när så många väljer att blunda. Men ärligt talat skrämmer det här mig och jag kan inte låta bli.

Skriv under mot TTIP och ISDS!

http://skiftet.org/kampanj/ttip

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
[Bermudas]
3/14/16, 11:08 AM
#1

#0 Jättebra att du engagerar dig i det här! Ja jag har förstått att det här är ett mycket allvarligt hot mot oss. Vi måste nog bli mer alerta och sätta oss in i det här nu innan dessa krafter kidnappar vår sista spillra av frihet och demokrati. "I Egypten blev staten stämd för att vilja höja minimilönerna för de lägst betalda. Det gick emot investerarnas/bolagens vinstintresse!" Det här och liknande saker kommer hända oss också om vi går med på att dessa rövare får all makt. Ska självklart skriva på.

Kyllan56
3/14/16, 11:25 AM
#2

Tack Bermudas!🌺Jag hoppas vi blir fler och fler… För vi måste vara många! En början är att skriva under mot TTIP, så EU:s politiker förstår att vi värnar om miljö, mänskliga rättigheter o.s.v. före att snuskigt rika människor blir rikare. Hela världen tjänar på det!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Bermudas]
3/14/16, 11:28 AM
#3

"#2 Tack själv. :-) Ja man kan börja med att skriva på. Sen kan man sprida information på social media. Många bäckar små…

Upp till toppen
Annons: