Annons:
Etikettövrigt
Läst 700 ggr
[tk1971]
3/21/16, 6:38 PM

Vad gör en till en rasist?

Ja, vad gör en människa till en rasist? Här är en utmärkt krönika som handlar om det: http://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/nej-det-ar-inte-karleken-till-ditt-land-som-gor-dig-till-rasist/

Annons:
[Anata]
3/21/16, 6:39 PM
#1

Ska man se de så. Då är alla rasister

jevc
3/21/16, 7:15 PM
#2

#1 Motivera/Förklara

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

[Anata]
3/21/16, 7:29 PM
#3

#1 

Tex nu. Adam blir ovän med Johan. Adam är muslim och Johan är Kristen. Dom blir stora ovänner. 

Adams vänner säger att så är alla kristna för dom har inte samma tro som Adam. Johans vänner säger att så är alla Muslim för dom tror inte på samma som Johan.

Alltså deras vänner triggar hatet för vad dom tror på. Inte för att deras personligheten inte ser saker och ting på samma sätt.

De är samma som att säga. Nu ett levande exempel.

Min granne som är muslim. Vi kunde prata mm. Men hans dotter valde att vi inte gillade varandra för att jag sa en sak hon en annan sak. Då vi såg problem på olika sätt. Hon sa till sin pappa att jag hatar Muslim och vill döda alla muslimerna. 

Men i själv verket gillade jag inte dotterns nonsalanta sätt och respektlösa sätt mot mig. Så hon kunde inte ta att jag var bra vän med hennes lilla syster och mamma samt pappa. Så hon ville skapa problem.

Är de hennes tro som hon nu påstår att hon är muslim. Eller är de hennes personlighet?

Jag ogillar hennes pappa pga de sätt han håller på nu men hot mm. Men de är han. Inte muslimerna. 

Alltså med de stora påtrycket vi har i massmedia idag. Där flera artiklar handlar just nu om massinvandringen av flyktingar. De skapar median. Inte min tro! De finns ingen tro som i sin läro säger att dom andra troarna är fel bara för att vi inte delar samma. 

Men ska man kollar religon så säger Kuranen och bibeln samma sak FAST den uppfattades av olika individer!

1 historia har alltid två sidor. Även de tidningarna skriver!

Ja de finns rövhåll i alla troar. Men de finns fina underbara människor med. 

Jag anser inte att man kan döma en hel folkgrupp pga en/flera röt ägg. Utan din tro skapar inte dig som individ. Utan din tro ska vägleda dig och hjälpa dig.

Jag har ALDRIG haft emot någons tro/religon. Jag kan inte döma en individ pga deras tro religon. Men jag kan döma dom pga deras personlighet! De är en skillnad. Tyvärr ser få människor de :(

Eller har jag helt fel?

[Anata]
3/21/16, 7:31 PM
#4

Hoppas att jag formelerade mig bra. OBS jag är INGEN rasist eller ras hatare

jevc
3/21/16, 7:40 PM
#5

#3 #4 Men jag förstår inte hur du menar när du säger att alla är rasister när man anses som rasist när man uttalar sig fördomsfullt och hatiskt pga att personen i fråga har en viss etnicitet .

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

[Anata]
3/21/16, 7:44 PM
#6

 5 tex nu min granne. Han hotar kränker mm mig. Jag är inte muslim.

De explett med Johan och Adam. Om du har 2 personer som bråkar blir de oftast hotfulla eller kränkande ord.

Idag har vi en media som gärna planterar tankar i våra huvud. Tycken mm. Alltså idag kan man göra. "Jävla muslim jävel" Alltså de är ett hat mot en folkgrupp av annan sort. I de fallet så heter de Muslim

Annons:
jevc
3/21/16, 8:08 PM
#7

Försökte uttrycka mig så o-bitchigt som möjligt

#6 Jag tror dock att det är långt från alla som skulle utrycka sig så. Dessutom skulle inte det innebära att man hatade muslimer på samma sätt. Man använder fortfarande muslim som ett skällsord men det är inte samma slags "hat".

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

[Anata]
3/21/16, 8:25 PM
#8

# 7 

Okej. Ja de är mycket möjligt att jag uppfattar situvationen fel/på ett annat sätt.

Jag vet bara om att Rastist är ett val i livet att bli. De börjar med en tanken som sen blir flera tanken som leder till handling som i sin tur leder till konsikveta saker.

Ingen människa föds till rastist. Ingen människa har en Rastisk störning i form av en psykisk sjukdom. " Då rasist inte är klassad som en psykisk sjukdom" Utan de är något man blir av olika anledningar.

Just nu ökar rasismen kraftigt pga massmedians spridning och artiklar. 

Vi människor är som barn när de kommer till intryck och hur vi blir påverkade. Om du har föräldrar som säger Hata alla ljudar och har bara fördomar så blir barnet oxå full med hat och fördomar. Samma är de med Media. De skriver att de är IS hit och dit. IS stör för muslimerna som vet rätt och fel. Men de skriver dom inte. Utan dom skriver IS som alla muslimer. Vilket blir att de man läser påverkar hjärnan och hur du ser saker och tänker på dom. Samma med vad du ser.

Om flera tidningar säger samma sak. Och politiken håller med. Så kommer människor bli påverkade vilket blir en negativ utkomst. Vilket tyvärr politikerna skiter i. "Förlåt men ser inte mycket hopp med dom just nu" 

Vet inte om mina tankar är helt fel. Men för mig är de logiskt. Jag läser knappt tidningen. Ja jag koller Aftonbladet gt mf. Men mer för att se om de är något nytt som händer och sen plockar jag orden efter hand men hur jag uppfattar sanningen. 

Jag ogillar stort IS. Jag hatar han som leder IS. Då han har planerat sina tankar i andras huvud. Men jag hatar inte Muslimer för de. 

Sen att jag hatar att Sverige inte ändra kraven i gränserna med att ta in flyktingar. De är inte Sverige utan dom "rövhållen" som styr just nu. 

Jag älskar mitt land och jag anser att om vår riegering hade handlat på ett annat sätt kunde alla njuta av vårt land likvärdigt. Men ja de är jag. Samtidigt som vi är i 2016 talet så är vi fast i 1800 talet. Där kvinnan ska vara hemma om hon jobbar är hon mindre värd som arbetskraft och får lägre lön. INTE okej!

Men jag är inte rasist. Utan anser att man får agera för att minska risken för ras hatet och sluta an till alla folkgruppen!

Just nu är människor värdens varderingar som i hundvärlden. 

En hund som är grov är en farlig hund! Alltså en människa med annan härkomst hatar vi för den KAN vara ett hot för oss. Men vi glömmer bort ordet KAN och säger att den ÄR!

Vet inte om de lät så bra som de gör för mig! Men vet inte hur jag ska uttrycka mig på bästa sätt

Vanja
3/22/16, 11:01 AM
#9

Ja, man är rasist om man kränker eller hatar någon PGA deras etnicitet. Men det är oftast inte så det går till. Utan andra, kan vinkla det till att någon tycker så även om hatet inte har ett dyft med etnicitet att göra.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Upp till toppen
Annons: