Annons:
Etikettövrigt
Läst 2756 ggr
[HundochKatt]
3/23/16, 4:07 PM

64,7 %= Fattigdom - Skriv på!

Admin får ta bort det här om det inte passar in på sidan. 

Nu när det pratas om Ålderspensioner, så glöms vi bort som har sjukersättning=sjukpension. Tyvärr är det många av oss som har det ännu sämre än vad ålderspensionärerna har. Där många av oss hamnar i ekonomisk skuld för att vi inte har råd att köpa nödvändiga kläder och annat kontant. Vi är många som är beroende av släkt och vänner för att klara en månad på tex. garantiersättningen som inkl. ev. bostadstillägg är LÄGRE än ålderspensionärernas. Medan ålderspensionärerna fick höjd pension så fick många av oss garantipensionärer sänkt sjukersättning. Ledsen

Även fast man inte är sjuk idag så kan man hamna där många av oss är idag. Sprid gärna för det här är viktigt både nu och för framtiden. 

http://www.skrivunder.com/647__fattigdom

Annons:
Tjeja
3/23/16, 6:13 PM
#1

Tycker det du tar upp är viktigt! Så illa ska ingen som är född här behöva ha det.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Stallmima
3/23/16, 8:58 PM
#2

Har skrivit under, det kan inte fortsätta på detta vis!

Fillifjonkan60
3/23/16, 10:42 PM
#3

Har också skrivit under, för detta är viktigt.

Dessutom är jag själv nybliven sjukpensionär.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


landsbygdsbo
3/24/16, 3:34 PM
#4

Garantipensionen ligger väl på 7014 - skatt.

Bostadsbidrag o annat gör väl att man hamnar på runt 10 000 efter skatt per månad

Existensminimum ligger väl på runt 4700. Bostaden betalar väl staten, liksom tandvård o annat så säg runt 10 000.  Jag som driver företag måste före skatter o avgifter dra in 30 000 per månad , för att kunna ta ut ca 10 000, mellan tummen och pekfingret, så så illa är det väl ändå inte….

Tjeja
3/24/16, 4:01 PM
#5

#4 Jag har bekanta som får ut mindre än 6000/mån. Oavsett hur mycket du drar in för att få ut din lön så hjälper det ingen fattigpensionär att klara sig speciellt långt på den inkomsten. Den inkomsten räcker inte ens till bostad för de flesta idag och allt fler pensionärer (både äldre och sjuka) är o blir bostadslösa idag utan att egentligen gjort något fel. Och utan möjlighet att förändra/förbättra sin situation själva alls. Eller tror du att du skulle klara av att hitta bostad o kunna försörja dig på så lite i månaden om det drabbade dig? Tänk om du stod där utan någon annan backup och utan ork, kraft eller kunskap om hur man kan göra eller vart man kan ta vägen?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Cragan
3/24/16, 4:10 PM
#6

#4 tandvård får man pynta själv bostaden kan man få hjälp med delvis iaf känner ej till någon som har bostadsbidrag på 100%.
så 7014 o så bort med statens del säger 2014 (är mer dock men för lätthetens skull) så är det 5000 kr kvar räkningar kan säga 1500 kr= 3500 kvar sen hyran den delen man själv får stå för kan säga 1500 där med = 2000kr kvar
busskort så du kan ta dig till affären/läkare och hem säger 1000kr där (här är dock buss dyrt så kostar mer än så finns säkert ställen där det är billigare också) så 1000kr kvar per månad som ska täcka mat, kläder och eventuella andra utgifter.
behöver du få en tand lagad så lycka till har inte ens råd att få den utdragen och det är billigare.
eventuella medeciner där är det lungt när högkostnads skyddet hoppat igång innan dess så är det värre (bara hoppas på familj/vänner som kan hjälpa till ekonomiskt på den punkten)

Annons:
Tjeja
3/24/16, 4:27 PM
#7

För övrigt #4 Staten betalar ingen bostad åt pensionärer! Inte ens om de behöver omvårdnad sonen de efter sjukhusvistelse finns någon garanti för att de får en vårdplats betald! Finns idag de som "skickas hem" till gatan utanför sjukhusdörrarna eller sin hemmorts busshållsplats. :-(

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
3/24/16, 7:02 PM
#8

Nu kan jag ju inte besvara enskilda fall, bara se vad som står i kommunallagen.

Och för att jag som egenföretagare ska ha samma resurser efter skatt som en som till 100% lever på soc så måste jag tjäna ca 30 000 brutto. Per månad.

Cragan
3/24/16, 7:05 PM
#9

#8 så du måste dra in 30 000 brutto som egen för att ha 3880kr i månaden?
tillåt mig tvivla på dom uppgifterna.  och ja soc ger under vad kronofogden betraktar som existens minimum

landsbygdsbo
3/24/16, 9:19 PM
#10

Soc är ex3900 + + bostad  Är ca 9000 - 10 000

För mig som egenföretagare gäller att av bruttoinkomsten

1/3 i egenavgifter

1/3 i skatt

1/3 till egen konsumtion så som hyra mat o kläder. Alltså 27 till 30 000 brutto för att kunna konsumera 9-10 000

Cragan
3/24/16, 11:02 PM
#11

#10 soc betalar dock inte hela hyran om dom kan slippa men kan man ej få bostadsbidrag så betalar dom om lägenheten anses passa den som bor där (är liten nog) men hyra och el får man extra för på soc resten ur egen ficka så att säga.
och som bonus så får man varje månad redovisa sin ekonomi via kontoutdrag eller internet bank så dom ser att pengarna går dit dom skulle.
rena fantasi siffror dom har på vad mat, hygien artiklar och kläder kostar är beräknat på lägsta möjliga pris fast helt utan hänsyn till hur många mil det är mellan affärer 

vet dock att det är sjukt vad det kostar för småföretagare och ej att glömma hur många karens dagar ni får om ni skulle bli så pass sjuka att ni ej kan jobba, o beroende på vilken branch man är i så kan det kosta otrevligt mycket om man ej kan utföra avtalade arbeten pga sjukdom.

landsbygdsbo
3/24/16, 11:27 PM
#12

till det hela så får du ju ofta betala in skatt o egenavgifter i förskott,,

med andra ord låna för att betala skatten.

Men nöden är uppfinningarnas moder.

Så 10 000 rent i månaden, utan att behöva eller tvingas att göra ngt. inte så illa.

Vissa månader får jag 30`` andra bara 10`` rent men jag har nog roligare än de flesta så jag vill inte byta.

Cragan
3/24/16, 11:39 PM
#13

#12 sen får man ju räkna med att det är dyrare att vara hemma hela tiden än att jobba, o för många så låter det ju skönt med all "fritiden" man har o det kan det säkert vara ett litet tag efter ett par år är ju nyhetens behag ganska bortblåst.
o många sjukpensionärer har ju extra kostnader som andra inte behöver tänka på och i många fall inte ens vet att dom finns.

men låter bra att du har ett jobb du trivs på även om vad du kan ta ut i lön verkar hoppa upp och ner ganska friskt.
skulle vara kul att hitta något sådan med något sådant jobb men ena intresset har jag inte råd med  krävs ett antal par miljoner och andra där ska jag nog inte ens ta upp problemen men är ett jobb som inte funnits i detta land på väldigt väldigt länge.

Annons:
landsbygdsbo
3/24/16, 11:56 PM
#14

#13, nej det stämmer inte riktigt

Till att börja med så kostar buss eller tågkort runt en tusenlapp per månad, till det kommer ofta att man får köpa mat och det går åt extra kläder.

Går man hemma har man möjlighet att laga mat i eget kök vilket alltid är billigare.

Sedan är det ju tyvärr så att varje individ har ett fönster, tidsmässigt där han eller hon har valfrihet och möjligheter. Sedan kommer omständigheter o ålder att hela tiden göra fönstret och därmed möjligheterna mindre och mindre…

[HundochKatt]
3/25/16, 12:01 AM
#15

Som  sjukpensionär som tråden gäller och inte företagare 🤪 så kan jag säga att garantipensionen är EFTER SKATT 6661 kr (för 100 % sjukersättning/sjukpension).  Ja, ni som tvivlar så betalar vi fortfarande skatt även på dessa låga summor.

Man kan få som högst 4650 kr i bostadstillägg OBS! Det är inte bostadsbidrag utan bostadstillägg pga låg inkomst. Detta gör att man som sjukpensionär kan få ut som MEST 6661 kr + 4650 kr =11311 kr  

(Taket på bostadstillägget för sjukpensionärer är också lägre än för ålderspensionärerna). 

Det låter kanske helt ok, men är man ensamstående och bor själv i lägenhet som idag kostar 6132 kr i  hyra så blir det inte många kronor kvar. För resten ska räcka till precis allt annat: telefon, tv, sjukvård, mediciner, kläder, mat, hygien osv. osv. 

Många sjukpensionärer idag har ådragit sig en massa skulder som man tvingats ta då man blivit behandlad som skit av förra regeringen och då syftar jag på utförsäkringar.  Många av oss har tvingats till arbetsförmedlingen och socialen och handläggningstiderna har varit väldigt långa så man har tvingats låna pengar för att klara uppehället. Många av oss har också tvingats att ta en massa krediter för att kunna köpa sådant som man absolut behöver. En ond cirkel alltså som vi inte ser någon chans att ta sig ur. 

Vet ni att förutom jag själv så finns det massor med sjuka människor som har bara knappa 2000 kr att leva på efter att alla räkningar är betalda. Jag själv har ca 1800 kr och då kan ni ju tänka er själva hur det är när pensionen kommer. Man handlar det man kan och sedan är pengarna nästan slut och det ska räcka till nästa månad. 

Och nej, vi får inte gratis tandvård! 

Vi har inte råd att gå till tandläkaren längre, vi har knappt råd med mediciner och det är många av oss som har massor med mediciner som kostar minst 202 kr i månaden. På konto i apoteket. Det låter inte mycket men det är det för den som har så lite. 

Många av oss har också diabetes, gluten, laktos som kostar mer i matväg. men vi har ta mig sjutton inte råd att äta rätt! Man kan inte sköta sin kropp på det lilla man har, det är omöjligt! Och på det blir det mer mediciner osv. 

Det ÄR tufft att vara sjukpensionär idag! Är man också ensamstående och inte har släkt och vänner som kan hjälpa till så är det ännu svårare och så ska det inte behöva vara! Man är ju sjukpensionär pga av många skäl och det är mer än tillräckligt i många fall men så ska man också behöva må ännu sämre för att man inte har pengar så det räcker!!

Tänk på att detta kan drabba vem som helst. Vi är många som har förlorat SGI pga år som sjuk och man inte fått tex. sjukpension. Det här kan drabba även dig som tjänar 30 000 kr i månaden så det är en angelägenhet för hela svenska folket!

Så snälla antyd inte att sjukpensionärer har det bra eller parasiterar på samhället för det gör vi inte! Det är inte vårt fel att vi hamnat i den situation vi är idag! Vi har bara haft otur i livet…..

Cragan
3/25/16, 12:04 AM
#16

#14 för en ensamstående är det billigare att köpa färdig mat än att laga en portion eller var det iaf sist jag såg beräkningar på det hela, inget problem för mig dock då jag lagar för mycket för att det skall gå att äta upp på en dag för att inte tala om en middag 🤪
mediciner ligger inte alltid under högkostnadsskyddet även om dom krävs för att kunna bibehålla puls och andning hos den som äter dem konstigt nog 🤔

landsbygdsbo
3/25/16, 12:09 AM
#17

#16

Njae, jag lade upp det så här nar jag bodde ensam.

Pasta, ris eller potatis lagades vid varje enskilt tillfälle.

Samma sak gällde de gånger jag åt fisk.

Kött lagade jag portionsvis. Och frös in

Så ville jag ha köttbullar o spagetti så fanns frysta hemlagade i frysen

Mikron

och sedan blandade jag allt samman i en stekpanna och fräste upp det hela.

Cragan
3/25/16, 12:35 AM
#18

#17 så du gjorde storkok mer eller mindre o jo med sådana blir det billigare men finns förvånads värt många som bara gör mat för en måltid = dyrt.
om man räknar med bas varor och kryddor som folk ofta glömmer i beräkningar.
själv tycker jag inte om hel eller halvfabrikat är petig i maten även därför jag inte kollar till mig själv och vad det kostar för mig utan kollar mer på uträkningar av andra.

förstår inte varför många tycks tycka att mat bara skall ätas nylagad och nästan vägrar matlådor med det dom åt som kvälls mat dagen innan.
tycks ju ha gått så pass långt på den punkten att aftonblaskan här om dagen skrev om rike knösar som var snåla pga att dom tog med egen matlåda, själv tycker jag att matlåda är en självklarhet och ofta godare än köpemat

[HundochKatt]
4/8/16, 12:48 PM
#19

Försöker lyfta den här tråden för det här är oerhört viktigt för ALLA! 

Alla kan bli sjuka och långvarigt sjuka så att man förlorar SGI och får bara garantiersättningen som är alltså 6661 kr efter skatt! 

OBS! En del som skriver på får ett bekräftelsemail så kolla mailen!

landsbygdsbo
4/8/16, 1:17 PM
#20

Ja det är ju bra att man får..

Självklart kan alla bli långvarigt eller permanent sjuk och därför bli beroende av välfärden för sin försörjning. Arbetslöshet kan ju drabba alla.

Men när det gäller att ta lån, så är det till syven o sist låntagaren som är ansvarig för dessa.

Klarar man inte av dess så hamnar man på existensminimum efter det att fogden tagit vad han ska.

Och som det ser ut idag så är väl en majoritet av finansiärerna (skattebetalarna)till denna vår välfärd införstådda med både nivåer och villkor.

11000 efter skatt är väl en normal månadsinkomst på 18 000.

Och det är väl inte så dåligt,  att utan motprestation få in på kontot varje månad

Annons:
[HundochKatt]
4/8/16, 4:19 PM
#21

Äh, lägg av! Det låter som om du tror att vi har valt att bli sjuka!😡 Och jo 11000 efter skatt är dåligt, i synnerhet om man lever ensam och inte har släkt och vänner som kan hjälpa till! Skärp dig!

Tillägg: Jag är så arg så jag bara kokar! Hur har du mage till att skriva som du gör? Antagligen är du frisk och har varit det hela tiden! 

Att skriva att det är bra "utan motprestation" är så lågt som bara den! 

Vad sjutton tror du? Tror du verkligen att alla vi som uppbär sjukpenning eller sjukersättning har valt det själva? Tror du att vi har valt att få diverse olika diagnoser frivilligt? Tror du att vi har valt att hamna i den ekonomiska situation som vi är i, många av oss!? Tror du att vi har valt att ha 10 olika mediciner?

Vet du att de flesta av oss önskade att vi var så friska så att vi kunde jobba! Men kroppen säger ifrån och/eller den psykiska hälsan. Det är inget vi kan göra något åt!

Nej, fy sjutton så lågt av dig!

[HundochKatt]
4/8/16, 5:19 PM
#22

Eftersom du antyder att vi har i princip oss själva att skylla så ska jag delge min egen historia, så kanske du fattar (och andra som tvivlar på oss som är sjuka).

Detta blir långt! Men läs gärna….

Jag som ung tonåring blev placerad på fosterhem, där jag sedan blev våldtagen och sexuellt utnyttjad av min fosterfar, tills jag som 17 åring flyttade därifrån. Detta ligger idag bakom ett par av mina diagnoser, men det har jag förnekat för mig själv i många år och jag berättade inte heller för någon vad jag varit med om förrän jag var 44 år. 

Som 35 + blev min värk i kroppen påtaglig så jag sökte sjukvård för det. Jag hade så ont i kroppen så jobbade jag som då, som lokalvårdare så blev jag liggande hela den dagen och dagen efter med värk. Så småningom blev min värk i kroppen ett stort hinder och det tog tid innan jag fick min första diagnos: Fibromyalgi.  

Jag fick sjukersättning (sjukpension) dock ej permanent så efter 7 år med den ersättningen så blev jag utförsäkrad 2010, pga dåvarande regering. Detta medförde allvarliga depressioner, ångest och självmordstankar!

För nu var det så att jag förlorade all min inkomst, hänvisad till Af, för en summa på ca 3000 kr (kommer inte ihåg exakt summa) och blev tvingad OCH FÖRNEDRAD att söka socialbidrag. Kan nämna också att min handläggare på Af tyckte att jag inte hade något på arbetsmarknaden att göra. 

Det tog tid att få socialbidrag så jag fick låna privat pengar för att klara mig samt att jag blev efter med en hel del räkningar. Efter 1 ½ år ungefär så ändrades reglerna och jag kunde sjukskriva mig igen och även där blev det ett glapp och jag fick inte tillräckligt med pengar…… OBS! Jag är ensamstående men tack och lov hade mina barn flugit ut. Lånade för att jag behövde ju betala räkningar och mat på bordet för att inte tala om mediciner….

Nu hade jag fått ytterligare diagnoser förutom fibromyalgi: Diabetes typ 2, somatoformt smärtsyndrom, whipflash skada, laktos intollerant, högt blodtryck, B-12 brist, höga blodfetter….. och på det ångest, depression! 

Den privata skulden uppgick till 60 000 kr!! Men jag hade lite tur i oturen, och fick en ersättning från "staten" pga min traumatiska tid på fosterhemmet. Dock gick merparten till skulder och komma ifatt med räkningarna och stoppa i hål här och där.  Och ersättningen var alldeles för lågt ska jag ärligt säga, men alltid något. 

Sjukskriven var jag till hösten 2014 och sedan blev jag utförsäkrad igen! Och så blev det ett glapp igen med pengar. Dock fick jag tillbaka min sjukersättning och nu permanent ett par månader efter utförsäkringen, men det tog mycket skada psykiskt och ekonomiskt igen och trots att jag fick lite  retroaktivt så ligger jag fortfarande efter. Och är man efter så lite så blir det en ond cirkel.

Allt det här är inget jag kan rå för. Jag kan inte rå för att jag blev utsatt för traumatiska upplevelser som ung tonåring och som jag får leva med,  jag kan inte rå för att jag blev utförsäkrad,  inte bara en utan två gånger och jag kan inte rå för att min kropp säger ifrån, jag kan heller inte rå för att min psykiska hälsa är skadad och att min ekonomi är under all kritik (dock har jag inte hamnat hos fogden ännu men det är väl en tidsfråga). 

Jag har mediciner som kostar, sjukvårdbesök som kostar - inget jag har valt!

Så att skriva 11000 kr utan motprestation är bra, det är så lågt man bara kan komma! Är inte ovan "motprestation nog"? För något som faktiskt samhället/staten/regeringen är stor skuld till! 

Detta är bara EN sjukdomshistoria och i så korta drag som möjligt, men vi är 1000-tals som har det på samma sätt! En del värre och andra lite bättre!

Det är nog att ha en massa diagnoser som får en att må dåligt och man ska också må dåligt pga en usel ekonomi. Det hjälper ju inte en att må bättre, eller hur? Vi vill också leva och ha lite guldkant på tillvaron emellanåt, men vi får försaka så enormt mycket! Sådant som ni friska arbetare tar för givet! 

Och till skillnad mot "egen företagare" så är INTE ovan SJÄLV VALT!

Ber om ursäkt om detta inte hör hemma på sajten men i och för sig så gör de det också för så här har vi drabbats och drabbas fortfarande av den politik som förs!

Man räknas inte om man inte är frisk och arbetar….

flyingdragon
4/8/16, 5:29 PM
#23

Har självklart skrivit på, finns inget att fundera på över det. 😃

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

[HundochKatt]
4/8/16, 5:32 PM
#24

#23 Toppen!

landsbygdsbo
4/8/16, 6:53 PM
#25

#22 jag antyder inte att du har dig själv att skylla.

Jag konstaterar bara att den välfärd vi långsiktigt kan hålla är den som svenska skattebetalare är villiga att finansiera.

Och många av dem som proportionerligt sett skattar mest ligger inte många tusenlappar över din månadsinkomst.

Jag själv är egenföretagare, Tar ut mellan 10 och 25 tusen efter skatt per månad beroende på hur affärerna går.

Har valt själv klagar inte.

Visst, jag skulle kunna gått sjukskriven pga av sönderbrända lungor (klorgas) div livshotande skador under åren, men då hade jag fått ge upp min frihet.

Jag föredrar att se glaset halvfullt, istället för halvtömt.

Välfärden är till för att tillhandahålla det nödvändigaste, resten får man fixa själv.

[HundochKatt]
4/8/16, 6:58 PM
#26

Skattar mest? Arbetare har fått jobbskatteavdrag, det har inte vi sjukpensionärer så i proportion till inkomsten, så är det vi sjukpensionärer/sjuka som skattar mest!

Åter igen så tycker jag att du yttrar dig väldigt klumpigt! Välfärden? För vem? Inte oss sjuka i alla fall och vadå resten får man fixa själv? Kan man det om man är sjuk? Om man har ett handikapp? Tycker att du kan lämna min tråd, för nu räcker det!

Zepp
4/8/16, 7:38 PM
#27

Eh.. det svider men jag kan iallafall delvis hålla med LBB.. 11000 är rätt bra efter skatt!

På det skulle jag kunna klara mig och även spara en slant varje månad.

Meen.. vi lever alla under olika förhållanden.. och det är där skon klämmer.

Grejen är att summan 11000 efter skatt är rätt bra.. fast de som alldrig haft möjligheten att tidigt i livet se om sin ekonomi så räcker det trots allt inte till.. iomed att man blir beroende utav att hyra av andra.

Såå har det sett ut i alla tider.. de fattigaste får betala dyrt.. för dessa är det alltid dyrtid.

Sen så finns det gott om folk som är helt friska och jobbar heltid som inte har råd fasten de får ut 20,000 per månad eller mer.

Frågan är väl därför om det är fel på ersättningarna eller kostnadsbilden?

Jag tror/tycker inte direkt att det är fel på ersättningarna, de baserar sig på vad jag begriper lägsta levnadsstandard.. dvs ingen behöver leva under de nivåerna.. och det är jag glad för.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[HundochKatt]
4/8/16, 8:03 PM
#28

Som jag har skrivit tidigare så låter inte 11000 så lite, eller 11311 kr i mitt fall (som är det mesta man kan få enligt garantinivån) Men detta är inklusive bostadstillägget och det varierar från person till person. Så många får bara 6661 kr och inget bostadstillägg. Eller några hundra…..

Sedan beror det också på vad boendet kostar. Min hyra är på 6134 kr, alltså efter att hyran är betald så har jag 5177 kr. Låter mycket ja, men då ska jag betala TV, telefon, bredband, el, mediciner, läkarbesök, receptfria mediciner, hygien, tvätt, kläder och skor, mat, frisör, tandläkare, skulder/krediter/avbetalningar…… I mitt fall så har jag 1800 kr kvar att leva på som går alltså till mat och hygien. 

Frisör har jag inte gått till på många år och inte heller tandläkaren, ibland får jag avboka läkarbesök för att jag inte har råd. 

Så även fast det LÅTER mycket så är det inte mycket för den som är ensamstående. Och att leva så här månad efter månad, år efter år, det fungerar inte.

Och ja, det är fel på ersättningarna! 

Det finns sjukpensionärer som har jobbat hela sina liv, tjänat 20-30-40 0000 i månaden och ändå får garantinivån på 6661 kr efter skatt!

Det är uppenbarligen inte något ni vill ta till er, men det är så det är för många, många människor. 

Alltså åter igen, efter långvarig sjukdom, kanske flera år så räknas SGI på tex. sjukpenningen man haft när man varit sjukskriven. INTE på det man har tjänat innan man blev sjuk! Det här är verkligheten för de flesta och framförallt efter utförsäkringarna och förhalandet med sjukersättningen. SGI räknas alltså på de åren som är närmast den dagen du får din sjukersättning (sjukpension). 

Men ok, tycker ni att det låter bra och vill ha det så, skriv inte på! Men ni andra som fattar och bryr er om nuet och framtiden hoppas jag bidrar med ert namn! :)

[HundochKatt]
4/8/16, 8:04 PM
#29

Som tillägg så är garantinivån flera tusen lägre än fattigdomsgränsen i EU. Och vi i Sverige som ska vara så duktiga???

landsbygdsbo
4/8/16, 8:06 PM
#30

#26

?? och på vilket sätt tjänar eller arbetar man ihop sjukpenning ?

Men det är klart, har man levt över sina tillgångar så kommer där surt bakefter.

Uttrycker mig klumpigt?

Bara för att vissa tar anstöt av att jag, i det här fallet beskriver hur landet ligger, dvs att produktionen i landet möjliggör den välfärd vi har.

Och på sikt kan eller får denna välfärd inte leva på lånade pengar.

Så jag säger som farsgubben brukade göra; - så länge du placerar benen under vårt köksbord så får du acceptera att det är vi som sätter villkoren. Eget köksbord, egna villkor.

[HundochKatt]
4/8/16, 8:22 PM
#31

#30 De flesta som blir sjuka, HAR ARBETAT tills de blivit sjuka och en del har fötts med handikapp. Därmed har alla vi också betalat skatt under våra friska år! OCH vi betalar skatt fortfarande! I skatten som vi betalar ingår det en sjukförsäkring, som ska gå till vård och omsorg. Tror du på fullaste allvar att det är bara de friska arbetande människorna som betalar skatt? Då tror du helt fel! 

Lever över sina tillgångar!? Så du anser inte att sjuka behöver mat på bordet? Eller kläder på kroppen, eller mediciner för att må bättre!

Åter igen så vill jag att du lämnar den här tråden, för jag anser att du inte har något som helst positivt att komma med till oss som är i en situation som vi inte har valt själva.

Uppenbarligen är inte du så sjuk så att du inte kan arbeta, men det är vi många som är! Men, men och jag brukar aldrig önska illa någon, men faktum är att jag önskar att DU hamnade i det många gånger helvete som vi är i så kanske du fattar något av det jag försökt att förmedla. Och du, jag tycker du ska tänka till innan du yttrar dig, för det du gör är att sparka på de svagare i samhället!

landsbygdsbo
4/8/16, 8:22 PM
#32

#28

Den som jobbat "hela sina liv" har jobbat hur många år?

Den som arbetat med en genomsnittsinkomst på 25 000/mån under 25 år bör ha en ordnad ekonomi så att även om han/hon bara får 6661 så ska det inte betyda ekonomisk ruin.

Medianlönen låg 2010 på 25 300 kronor. Sedan dess bör den ha stigit till närmare 26 000 kronor. 60 procent av det, som alltså utgör fattigdomsgränsen i rut-rapporten, är ungefär 15 550 kronor i månaden.

Medianlönen är den mittersta lönen bland löntagarna.

Snittlönen låg 2010 på 28 400 kronor.

Detta inkl bostadsbidraget

60% är ca 17 000

Du ligger på 171 000 exkl skatt eller 14250 per månad

Sedan tillkommer regionala skillnader

så bor du i Stockholm ligger du under, bor du i Norrlands inland ligger du över.

[HundochKatt]
4/8/16, 8:29 PM
#33

Min årsinkomst har inte du med att göra men den är förra året på 106500 kr. I år blir det mindre då jag har fått sänkt sjukersättning, liksom de flesta andra som får sjukersättning.

Bostadstillägget skulle jag inte behöva om jag fick en ordentlig  sjukersättning, men är ett måste för 6661 kr är inte tillräckligt. 

Och åter igen så heter det inte bostadsbidrag! Det är något helt annat! Det heter bostadstillägg, det borde väl du ha koll på som "vet" saker och ting eller?

landsbygdsbo
4/8/16, 8:29 PM
#34

#31

En del, de flesta betalar skatt på egna inkomster. Andra betalar skatt på andras inkomster, dvs de bidrag de erhåller.

Jag förstår att du vill att jag lämnar tråden, för mina åsikter är tydligen obekväma.

Men det ändrar inte det faktumet att all välfärd vi har här i landet är kapital som förs över från produktionen till sektorer med enbart konsumtion.

Vi alla har genom val skaffat oss representanter som administrerar denna överföring.

Ingen kan blunda för att det är en belastning för den producerande delen.

Men just för att samhället är empatiskt och för att vi alla inser att vi alla kan hamna i en situation som gör att vi behöver hjälp så accepterar vi det.

Men att blunda inför detta faktumet bäddar bara för de fördomar som existerar.

Jag anser att de som administrerar våra pengar ska hålla i dem och ha ett strikt regelverk.

Positivt eller inte, men det är realistiska åsikter !!

Annons:
landsbygdsbo
4/8/16, 8:34 PM
#35

#33

Först säger du att du betalar skatt sedan redovisar du din inkomst exkl skatt

Det du har att leva på är 11000 per månad vilket motsvarar en arbetares månadslön inkl skatt på ca 14500  Det är många städare , sjukvårdsbiträden o hamburgerflippare som får ut samma lön efter att ha jobbat 160 timmar…

Zepp
4/8/16, 8:38 PM
#36

En hyra på 6134 kr i månaden skulle inte jag heller ha råd med.. se till att byta till något billigare.

Då blir det ju inget över till något annat!

Nämenaltså.. grejen är fortfarande att allt är dyrt för den som är fattig.

Såå första grejen är att se till att man inte är fattig eller sjuk!

Det är ju oftast inget man kan påverka själv.. dock så framstår 11000 i måndaen efter skatt som en lyxtillvaro för rätt många.. och ett medel för att lägga undan en slant oxå.

Som sagt vad.. häng inte upp dig så mycket på summor, de är oftast beroende på kostnader i olika regioner.. och de varierar väldigt!

I Norrland kan du tillomed ta lån och köpa en fastighet för de summorna!

Det är väl tveksamt om du skulle få lån och så skulle ditt bostadstillägg sjunka motsvarande.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[HundochKatt]
4/8/16, 8:40 PM
#37

Problemet med dig är att du får det att låta som att vi parasiterar på samhället. Vilket vi absolut inte gör! Åter igen, det är inte själv valt att bli sjuk! 

Och sjuk kan man bli på många sätt, tex. en bilolycka! 

Om du visste vad jag kan gråta över min situation och hur mycket jag önskar att jag kunde jobba utan värk i kroppen och utan att ta morfinliknande preparat och tjäna så jag slapp oroa mig varenda dag för ekonomin! Du har inte den blekaste aning om hur och vad vi sjuka tänker och VILL! Men vi KAN INTE! Det är heller inte enkelt att bli sjukpensionär som du verkar tro med tanke på dina uttalanden. Det tar ÅR i de flesta fallen och som jag beskrivit ovan i ett inlägg och det är DÅ SGI sjunker, radikalt! Och till slut är det garantipensionen som gäller!

Jag har ALDRIG som du antytt levt över mina tillgångar, ALDRIG! Jag har ALDRIG köpt något på avbetalning, inte förrän jag blev så sjuk så jag inte kunde jobba och efter en skilsmässa, då jag blev ensamstående. Och framförallt efter åren med utförsäkringar och har man hamnat där så är det svårt att betala innan nästa grej går sönder som tex. TV. Men det kanske inte du anser att vi sjuka behöver? 

Du talar om sjuka som om de vore lata och parasiter och det gör ont ska du veta i varenda människa som inte har valt sjukdomen!

Du är helt enkelt en hemsk människa! Som saknar helt och hållet empati! Usch och fy!

[HundochKatt]
4/8/16, 8:52 PM
#38

#36 Håller med dig, det är en dyr hyra och tyvärr så har den höjts med 1000 kr sedan jag flyttade hit med min äldsta son (som är utflugen nu) 2008.

Tyvärr så kostar det en massa att flytta, så det har jag faktiskt inte råd med. Enda är om jag skulle bli sambo med särbon,  men då är det inte säkert att jag får något bostadstillägg alls utan har bara sjukersättningen och får då mindre pengar över till mig för personliga kostnader, för allt går till hyran och gemensamma kostnader. Och en sambo ska inte vara försörjningspliktig anser jag. 

Det som är det viktiga i den här frågan är garantipensionen (inte bostadstillägget för det varier från 0-4650 kr) om man har 100 % sjukersättning så är det alltså 6661 kr efter skatt. Och många har förlorat SGI… vilket är fel!

Som jag nämnt så är det många som har verkligen tjänat bra i 20 - 30 år och ändå får bara garantipensionen. 

Jag talar inte heller endast för min egen del utan ALLA sjuka därute och de som kommer hamna där vi är idag. Men man kanske behöver empati för att förstå hur illa det faktiskt är….

[HundochKatt]
4/8/16, 8:53 PM
#39

#35 Vill du se min deklaration? Det står 106500 på den.

Zepp
4/8/16, 9:24 PM
#40

Grejen är att det är ett helvete att vara sjuk och fattig.. fördelen däremot är att vi trots allt har ett skyddsnät där folk slipper att leva under existensminimum.

Och som LBB påpekar så är det många som har motsvarande löner.

Nu så hoppas jag själv slippa att leva så.. men pensionen närmar sig med stora steg, då skall man klara sig med halva lönen.. litta mer om man får tjänstepension.

Jag betalar mer i skatt än din inkomst.

Problemet med att vara sjuk och fattig är att man har väldigt få möjligheter att förändra sina kostnader.

Så grejen är litta det som LBB är inne på, vad är folk villiga att lägga på andra?

Summorna i storstadregioner kan verka vara höga.. men det är kostnaderna oxå.

Flytta till Norrland och ditt bostadstillägg skulle sjunka motsvarande.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[HundochKatt]
4/8/16, 9:39 PM
#41

#40 Ja, det är ett helvete att vara sjuk och BLI fattig på det. För alla har inte varit fattiga från början men hamnat där, ibland pga skäl som faktiskt vår föregående regering är skyldig till som jag också beskrivit i ovan personliga inlägg. 

Och är man sjuk så har man merkostnader som den friska inte har, ex. mediciner, läkarbesök, distriktsköterskan, sjukgymnast osv. 

Och nej som sjuk har man inte möjlighet att påverka sin situation och man får inte heller. Om man skulle kunna jobba 1 timme i veckan, eller mer en bra dag (då man inte har så ont tex.) så får man inte det, man får inte ha någon hobby som man ev. skulle kunna tjäna några kronor på. Så det finns inga möjligheter att få in några extra kronor. Inga alls!

De som är sambos eller gifta har det givetvis bättre i de flesta fallen, då de har stöd i partnern ekonomiskt. Men det finns så mycket sjuka och ensamma som inte har den möjligheten. Är det värdigt? Jag tycker inte det. 

Tyvärr verkar det finnas pengar till de som redan har. Det är fallskärmar i miljon och miljardbelopp. Politiker får uppbära pension från riksdagen och ändå jobba med något annat eller starta eget och tjäna pengar på det (hur många vanliga får det?). Så det FINNS pengar, men de svagaste i samhället prioriteras inte. Och kommer förmodligen aldrig att prioriteras heller om inte folk protesterar! 

Existensminimum skulle även det behöva höjas, för det är lågt räknat och har inte hängt med prishöjningarna.

Annons:
landsbygdsbo
4/9/16, 8:42 AM
#42

#39

javisst jag tror dig, men sedan får du ju hjälp med bostaden också, eller hur.

Därför, när jag gör en jämförelse så lägger jag till dessa pengar.

och jag går ju bara efter dina egna siffror.

landsbygdsbo
4/9/16, 8:51 AM
#43

#41

Livet är inte och kommer aldrig att bli rättvist.

Det kommer alltid att finnas de grupper som har mindre att leva på än andra.

De grupper som inte har egen inkomst utan lever på andras välvilja hör till de grupper som alltid kommer att ha lite resurser att leva på.

Och, jämför du med resten av EU så har just den gruppen du tillhör absolut inte sämst.

Du är till exempel garanterad pension, när den dagen kommer. I många länder får de som inte jobbat någon pension överhuvudtaget.

Att systemen behövde reformeras stod väl helt klart. och att  vissa grupper kom i kläm vid denna reformering erkänner jag också.

Men tack vare den och andra reformer så hade väl Sverige EU;s bästa ekonomi innan den sittande rödgröna röran tog över….

Cragan
4/9/16, 9:11 AM
#44

#43 nja att den tidigare röran verkade ha bra ekonomi berodde nog på en del dåliga affärer som försäljningen av systembolaget tex till kraftigt under pris (va en hel del pengar men långt ifrån vad det var värt)
o en fin skvätt med lån fast det är ju lån länder går runt på nu mera 🤔

landsbygdsbo
4/9/16, 9:39 AM
#45

#44

allt beror ju på vad man jämför med.

Dåliga affärer gjordes ju, det kan ingen förneka.

Men i stort fortsatte man ju Perssons städuppdrag och de flesta är väl överens om att man överlämnade ett land med betydligt bättre förutsättningar än i de andra EU länderna.

Vad som kommer att drabba utsatta grupper nu är överetableringen i dessa grupper.

Antalet individer som tvingas leva på stöd ökar explosionsartat.

Sociala myndigheter går på knäna liksom delar av sjukvården.

En bostadsbrist som gör det i stort sett omöjligt för en låginkomsttagare att förvärva en egen lägenhet och att få tag i en vettig hyreslägenhet är nära nog omöjligt, för att inte tala om de hyror som då blir aktuella.

Myglet kring garantipensioner (det att vissa slipper 40:årskravet till full garantipension) och andra tvivelaktiga åtgärder som regeringen tar till för att dölja eller kunna betala kostnader gör ju bara saken värre.

kallepudas
4/9/16, 10:22 AM
#46

#44 Systembolaget ägs till 100% av svenska staten.

Cragan
4/9/16, 10:29 AM
#47

#46 vilken del var det det franska bolaget köpte var det bara butikerna eller?
minns att det var ett pris som var en ganska fin bit under marknadsvärde iaf

kallepudas
4/9/16, 10:30 AM
#48

#47 Vin & sprit AB

Annons:
Cragan
4/9/16, 1:13 PM
#49

#48 så va den delen där den riktiga vinsten fanns dom sålde ut bara 🤪

[HundochKatt]
4/9/16, 1:36 PM
#50

#41 Ja, det stämmer att jag får hjälp i och med att jag får bostadstillägg. Det är inget jag har förnekat!

Men hela grejen handlar inte bara om mig! Även fast jag har förklarat min situation, för att folk som du ska förhoppningsvis förstå att vara sjuk är inte något som jag eller någon annan har valt. Och det är ju min egen historia som jag känner till bäst, eller hur?

 Visst, det finns folk som fuskar, för det är väl det som du vill komma fram till eller hur? Men det finns det i alla former, som ex. egen företagare, politiker osv. Tex du som är egen företagare har möjlighet att fuska till dig mindre skatt, dra av moms som du köpt tex. till ditt personliga hushåll osv.  

Så jag förstår verkligen inte din attityd mot mig och andra sjuka!? Och varför sparka på folk som redan är svaga pga sjukdom? Men, men, jag förstår nu av det du skriver att du är en moderat eller något ditåt och tänker som Reinfeldt, sjuka är inget värda… de är bara parasiter och lever på andras välvilja som du uttrycker det. Rena rama Hitler fasoner! 

Suck… Att bli sjuk, så man inte kan arbeta för sitt uppehälle, kan alla bli. Även du! Du kan bli påkörd imorgon och sedan sätts karusellen igång med förnedring etc. För du ska inte tro att det är så himla enkelt att vara sjuk. Visste du att många tog livet av sig pga utförsäkringarna? Jag var nära själv 2010… Nåväl, det skulle du slippa för nu är utförsäkringen borta!

Att vara sjuk och bli så illa behandlad av samhället är helt vansinnigt. Man har som sjuk nog med sin sjukdom/sjukdomar/skador/depression osv. Och så har man inte någon som helst trygghet egentligen, utan tampas också med en usel ekonomi. Jag vet tex. många som har bara några hundralappar kvar när det är ett par veckor kvar till nästa pension… och en del har inget! Då är man beroende av familj, vänner, att låna eller få en slant av! Och faktum är att det finns de som INTE har någon!

Som jag har skrivit tidigare så är garantipensionen endast 6661 kr efter skatt. För 100 % sjukpension. 

Bostadstillägget VARIERAR och har egentligen inte så stor betydelse i den stora frågan. För som sagt var det varierar från människa till människa (ja, vi är människor vi också). En del får inget, andra får fullt och så finns det allt däremellan. Allt efter bostadskostnaden och det eventuella gemensamma hushållet. 

Tror du att vi som får bostadstillägg vill ha det "bidraget" som du kallar det för? Nej, vi skulle hellre vilja ha en rejäl pension och betala skatt för hela jäkla beloppet istället! Det vore det smartaste tycker jag, men så räknar inte de som bestämt vilka belopp det ska vara. Så ja, vi är många som är beroende av bostadstillägget, inte bara vi sjukpensionärer utan även ålderspensionärer. För handen på hjärtat vem kan leva ensam på 6661 kr??? Och betala hyra, mat och allt däremellan!?

Det är också galet, att man som sjuk ska behöva vara beroende av andra, sin partner, sin släkt, sina vänner osv. Tror du att sjuka mår bättre av det? Och tror du att sjuka, om det fanns minsta lilla chans, kan bli så friska så att de kunde börja jobba igen, helt eller delvis när de mår dåligt pga en usel ekonomi? Det hjälper inte en enda människa att må bättre och den som aldrig varit sjuk och fattig, kan inte förstå hur det faktiskt är! Tyvärr!

De riktiga parasiterna i samhället, det är inte de sjuka och inte heller ålderspensionärer! Det är egen företagare, politiker, VD osv. Som kan fuska och få fallskärmar etc. Men du kanske tycker att de är värda dessa miljon och miljardbelopp?  Av VÅRA skattepengar!?

Det sjuka "får" är bara en droppe i jämförelse! Så att sparka på de sjuka som du gör, det är verkligen fult. Så otroligt fult! 

Själv anser jag att man ska som frisk vara glad för att man är frisk och tänka med hjärtat för de som är sjuka och svagare i samhället och inte vara sådana egoister!

För som sagt var, VEM som helst kan bli sjuk och när som helst, så sjukersättningen angår OSS ALLA! Alla vill väl ha ett värdigt liv? Det gäller även oss som är sjuka, men det finns ingen värdighet att vara sjuk och fattig! Det är för många så förnedrande att inte ha pengar så det räcker och ärligt talat, jag vet de som snattar för att de inte har pengar så det räcker att handla MAT för!! Och detta är inte bara sjuka utan ålderspensionärer! 

Så det enda jag begär, med att lägga in detta upprop, är att ALLA, vare sig ni är sjuka eller inte bidrar med en namnunderskrift för att förhoppningsvis få en förändring i slutändan. Det kostar ju inget att skriva på! Eller hur? 

Givetvis kan man låta bli att skriva under, det är ju frivilligt och jag förstår att folk som inte är sjuka, eller känner någon som är sjuk inte vet hur det verkligen är att vara sjuk, men tänk ALLA kan hamna där!

Och tänk, även fast ni tjänar 20 -30 -40 000 i månaden eller mer eller mindra, så kan ni hamna på garantinivån dvs 6661 kr netto! För 100 % sjukersättning! 

Med andra ord, man är inte trygg för att man tjänar bra som frisk!

landsbygdsbo
4/9/16, 1:52 PM
#51

#50

Då förstår du säkert varför jag räknar in bostadsdelen till ev sjukersättning eller a-kassa när jag jämför med en inkomstlön.

Och jag sparkar inte mot dem som lever på bidrag.

Vad jag gör är att jag konstaterar att bidragen och dess omfattning till 100% hämtas ur de skattemedel som flyter in till samhället.

Och nivån på detta flöde bestäms av våra valda representanter.

Så att det i praktiken blir väljarna som beslutar vilken standard vi ska ha på välfärden.

Och när du argumenterar för höjda bidrag så bör du argumentera så att de som bara ligger ett snäpp över dina inkomster fast de jobbar heltid accepterar det.

Och vår välfärd har vi TACK vare våra företagare. Det är nämligen företagande som skapar arbete och det i sin tur skapar de skatteintäkter du o andra behöver för att överleva.

Vi har det högsta eller näst högsta skattetrycket i världen.

Har då vi skattebetalare den bästa skolan, den bästa sjukvården i världen då?

Om inte så kan man fråga sig vart pengarna tar vägen.

Vi ska ha ett skyddsnät, vi ska ha en sjukvård som alla har råd med.

Boende och mat.

Och det har vi.

Guldkanterna på tillvaron är det inte samhället som ska stå för!

Jag har varit illa däran. Jag har varit sjuk. liksom de flesta.

Problemet är ju bara det att jag anser inte att samhället dvs skattebetalarna ska stå för din guldkant.

Jag och många med mig anser att det räcker med att vi håller dig med bostad och en ersättning som täcker det nödvändigaste.

Högkostnadsskydd hos apotek o landsting gör ju att det inte drar iväg där. Om du sedan själv väljer produkter som inte ingår i högkostnadsskyddet, ja det är ju ditt val.

Självklart har du rätt att väcka opinion för din sak. Men samtidigt har vi andra ju samma sak att sakligt belysa det hela i kallt realistiskt blått lysrörsljus…

[HundochKatt]
4/9/16, 2:19 PM
#52

#50 Jag har väl hela tiden skrivit vad jag får i bostadstillägg till min låga sjukersättning? Inget jag har hemlighållt! Men det är jag det, andra har ingenting!

Och varför ska inte vi kunna få ha en liten guldkant på tillvaron? Eller åtminstone ha så det räcker hela månaden ut och som får oss att må bättre? 

Vi är många som inte ens har matpengar så det räcker de sista veckorna före pension! Jag (givetvis tar jag mig som exempel eftersom jag känner mig bäst)  har inga….. Och det är 9 dagar kvar…. Och jag är definitivt inte ensam! För att vara ärlig så har jag inga egna pengar, men jag har lånade 200 kr + lite småskrammel + några burkar att panta som jag hittat. De lånade pengarna ska betalas tillbaka när pensionen kommer. En ond cirkel som vem som helst kan hamna i!! 

Varför ska vi sjuka behöva kämpa mer än nödvändigt? Det ÄR (vilket du inte verkar förstå) nog att vara sjuk, ha ont, inte kunna röra sig som man vill osv. Varför är inte vi sjuka värda ett värdigt liv? 

Så tycker du att det är tillräckligt, så FINE, skriv inte på! Men det räcker så! Andra får väl göra sina val som förhoppningsvis har hjärtat på rätta stället! Det behöver inte du lägga dig i, tycker jag!

Och du, till sist, så har jag också varit egen företagare. Men ändå hamnat i den här situationen, så kliv ner lite från dina höga hästar och tänk! 

Men du kanske har en sambo, som skulle kunna betala för dig om du hamnade där många av oss är? Men tänk, alla har det inte så! Och vad händer om BÅDA blir sjuka!? 

Hur som helst så har jag skrivit nog i den här tråden och jag är less på trångsyntheten från din sida och kommer förmodligen inte bemöta något mer som du skriver. Hoppas bara att jag kan hålla mig…..

landsbygdsbo
4/9/16, 3:10 PM
#53

Det är just det, FÅ.

Jag är , liksom de flesta beredda att betala skatt så att du har det allra nödvändigaste. Det har du i mina ögon rätt att FÅ.

Men guldkanten får du nog liksom alla andra fixa själv.

Ja varför ska vi alla behöva kämpa, i en perfekt värld så gör du det du vill och det du kan samt konsumerar det du har lust med.

Men vi lever inte i en perfekt värld.

Samhällets resurser är ändliga.

Och som det ser ut idag så lär dessa ändliga resurser få rätt många fler som ska dela på.

Så förutsättningarna för "guldkanter" är nog rätt mörka.

[HundochKatt]
4/9/16, 3:45 PM
#54

#53 Vet du att jag tycker att du är dummare än tåget! Vadå FÅ? 

VI ALLA HAR och BETALAR SKATT, så vi har all rätt att ha ett drägligt liv, för det har vi ALLA betalat till! Du har inte den blekaste aning om hur mycket jag eller andra har betalat INNAN vi blev sjuka!  Det är ju inte så att det är BARA DINA pengar som går till sjukpensionerna, utan det är ALLAS! Liksom det går till sjukvård, arbetslöshets ersättning m.m.

Och denna tråd handlar om sjukpensioner och ingenting annat! Friska,  arbetare, företagare, arbetslösa, ålderspensionärer etc. har sin fulla rätt att skapa sina egna trådar!

kallepudas
4/9/16, 3:45 PM
#55

Många verkar förlita sig på att staten ska ta hand om dom. Det är precis samma sak med pensionerna där människor förlitar sig på att efter 45 års arbetsliv kunna ha en pension som man kan leva på men det är inte så det fungerar och fler & fler ska vara med på att dela på pensionspengarna så jag kan upplysa er om att när ni går i pension om kanske 10-15-20-30-40 år så kanske vi inte ens har ett fungerande pensionssystem. 

Utgå ifrån att skiten rämnat så blir ni positivt överraskade om ni får några kronor till en liten brödbit.

Annons:
[HundochKatt]
4/9/16, 3:51 PM
#56

#55 Tack för din input! Precis! Alla är inte trygga som man kan tro, och det är stor snedfördelning på VÅRA skattepengar! 

Men, men… förr eller senare så hamnar man där och inser att det inte är så bra som man trodde det skulle bli  och då är det försent att väcka politikerna. 

Välfärden är inte vad den har varit, där de flesta kände sig trygga, men det är här och nu det gäller att vara med och protestera, för nutid och för framtiden!

För faktum är att det finns uppenbarligen pengar! Titta på alla pensioner och fallskärmar som våra skattepengar går till. Snedfördelning alltså!

kallepudas
4/9/16, 3:58 PM
#57

#56 Jag är inte mycket för fördelning utan man gör olika val. 

Tycker det är skrämmande när folk efter 45 års arbetsliv går i pension & dom äger inga betydande summor och en del har skulder trots att dom haft inkomst i 45år. Det handlar inte om snedfördelning utan dumhet. 

Vill man inte gynna vissa företag & deras VD så bör man sluta göra affärer med dessa företag.

[HundochKatt]
4/9/16, 4:33 PM
#58

#57 Vet inte om jag förstår dig rätt, men man gör inte alltid sina egna val. 

Vi sjuka har ju tex. inte valt att bli sjuka, vi har haft otur i livet. Inget vi har valt eller väljer att bli. 

Det finns saker och ting man inte kan påverka helt enkelt och sjukdom är en av dem. 

Sedan finns det naturligtvis de som begått massa dåliga val i livet, men som sagt var sjukdom är inte ens eget val. En del föds med handikapp, andra har varit med om olyckor, en del får följder efter traumatiska upplevelser, och en del bara blir sjuka utan någon som helst förklaring. 

Det är väl också så att ingen räknar med att bli sjuk, men allt kan hända tyvärr…

kallepudas
4/9/16, 4:48 PM
#59

#58 Nej ingen väljer ju att bli sjuk & ALLA kan ju drabbas fortare än vi säger sjuk så det är inte det jag menar med att göra val för att vara sjuk eller frisk väljer vi ju inte. 

Det vi väljer är ju att efter ett långt arbetsliv om vi nu lyckas vara friska och många är ju faktiskt friska hela livet i stort sett om man bortser mot vanliga sjukdomar & förkylningar men när dessa går i pension så har dom inga slantar undanstoppade och det är ju en sak man kan välja och man behöver då inte helt förlita sig på att staten i form av pension tryggar ens tillvaro. 

Om man är ung idag låt oss säga 20 åt & kanske precis börjat sitt första jobb så har den personen alltså 45 år på sig att fixa så den inte behöver sitta & klaga över att pensionen är dålig vilket är min poäng. 

Och som jag skrev tidigare så lär pensionerna bli sämre oavsett och vi kan skapa hur många listor som helst som vi kan skriva under på men det kommer inte att hjälpa för pengarna räcker inte. 

Att dom som är sjuka långa tider eller kanske hela livet har det dåligt är ju inget att ens diskutera egentligen men dessa personer läggs det inte stora resurser på vilket våra politiker borde ändra men det gör dom inte. Tror inte jag hört någon debatt om just dessa personer mer än att fiska röster inför ett val men sedan är det som om detta glöms bort. 

Min syn på det problemet.

landsbygdsbo
4/9/16, 5:08 PM
#60

#54

Ja jag är så urbota dum så att jag begriper att de pengar som samhället använder för ex just de pengar du lever på, kommer från produktionen i form av skatteinbetalningar.

Alltså även den skatt du betalar på de bidrag du erhåller.

Tänk att man kan vara så blåst. Men du skulle ju kunna förklara för mig varifrån dessa pengar kommer, om de inte kommer från produktionen.

Den skatt du betalat in gör inte att du har rätt till bidragen. Det gör däremot det faktumet att du är antingen svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd.

Det är en del i det trygghetssystem vi här i landet gemensamt byggt upp.

Och helt korrekt, tråden handlar om sjukpensioner, min infallsvinkel är, varifrån pengarna kommer som krävs för att det överhuvudtaget ska bli några sjukpensioner.

Men din inställning till företagande visar ju att du inte har den blekaste insyn i hur dessa resurser skapas

Zepp
4/9/16, 5:09 PM
#61

Vi berör i denna tråden livsvillkoren som råder i landet.. för olika personer!

Jag är helt för vårt skyddsnät för de som inte kan försörja sig själva via eget arbete.

Både TS, LBB och pudas framför olika argument för lite olika personer.

Som 60+ så har jag att se fram emot pensionering om några år.. då skall jag klarar mig på cirka 11000 i månaden före skatt enligt senaste pensionsprognos.

Troligen klarar jag mig rätt hyfsat på detta.. iomed att jag äger min egen fastighet, har inga lån på denna och har en slant på banken.. även om den inte utgör någon förmögenhet.

Riktigt var gränsen går för vad vi som arbetar är villiga att betala för de som inte klarar att försörja sig själva är jag rent ut sagt väldigt tvehågsen att uttala mig om.

Jag är för ett hyfsat försörjningsstöd för arbetsoföra.. de bör ha minst en dräglig levnadsstandard.. riktigt var den gränsen går vet jag inte.

Grejen med försörjningsstöd för arbetsoföra är att det betalas kollektivt av oss arbetsföra, det avlastar oxå oss så att vi slipper ta hand om föräldrar, barn och andra släktingar.

Jag tror att själva problemet är mångfaceterat.. dvs arbetsoförmögna fattiga/sjuka har alldrig förmågan att bygga upp några buffertar.

Oså kan jag då hålla med pudas.. har man jobbat i 45 år så borde man ha lagt undan till ålderdommen/sänkt sina utgifter/What ever/alla vet att man får leva på halva lönen vid pensioneringen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[HundochKatt]
4/9/16, 5:11 PM
#62

#59 Då förstår jag bättre och jag håller med dig. 

Dock tycker jag att man ska göra så mycket man kan för att förbättra för de svagaste och kanske en själv i framtiden. Även om det så  bara är att skriva på en namninsamling. 😉 För den gruppen jag är med i kommer inte bara att sluta med namninsamlingen utan det kommer att byggas vidare, så gott det går och vartefter nya ideér dyker upp för att synas och höras. Och i slutändan nå fram till politikerna. 

 Några i gruppen (admins) styr upp det hela men med hjälp av gruppens medlemmar och efter var och ens ork och förmåga. 

Är det ingen som bryr sig om tex. de sjuka i samhället och ingen protesterar så kommer det ju aldrig att väcka politikerna. För de som inte hörs, finns ju inte, eller hur?  Och det är väl så vi känner idag, vi finns inte! Vi är bortglömda!

Annons:
kallepudas
4/9/16, 5:20 PM
#63

#62 Vore något för politiker som vill lyssna på folket att ta tag i och inte just bara använda dom mest utsatta som ett debattämne utan faktiskt göra det dom säger för just denna grupp som tråden handlar om. 

Har ett flertal bekanta som under årens lopp fått gå otaliga ronder mot försäkringskassan och varenda gång så har det visat sig att dessa är såpass sjuka att dom inte kan vara i arbetslivet. Att vi ens har råd att ha folk som ska utreda samma sjuka flera gånger om måste ju vara ett stort slöseri med skattemedel.

[HundochKatt]
4/9/16, 5:22 PM
#64

#61 Där håller jag med dig. Var gränsen ska gå, det är svårt att sia om men uppenbarligen så har inte många sjuka tillräckligt, när de inte kan ta ut sin medicin, avboka läkarbesök för att de behöver mat på bordet. Visst det finns olika tak på både sjukvården och medicinerna. Men innan man ev får ett frikort så är det pengar som ska pungas ut. Alla har tex. inte konto på apoteket som jag har och kan dela upp det på flera månader. En del får inte den krediten och mediciner kostar! 

Har man ca 2000 kr kvar så är det inte lätt att punga ut 800 kr för en medicin. Jag själv skulle aldrig kunnat fixa det om jag inte haft kontot. 

Nu lämnar jag den här tråden, då det har tagit på mig alldeles för mycket och jag orkar inte mer. Men jag hoppas att så många som möjligt hjälper till med en namnunderskrift! Det kostar ju egentligen inget!

[HundochKatt]
4/9/16, 5:25 PM
#65

#63 Svarar bara det som du skrev om utredningar. Jag själv under 11 år genomgick 3 olika utredningar och svaret blev ungefär detsamma varenda gång, men f-kassan tyckte annat bla pga regler uppifrån dvs. dåvarande regering. Rena rama slöseriet tyckte jag då och nu.

Zepp
4/9/16, 5:49 PM
#66

Tack iallafall för en tråd som har varit ovanligt hyfsad för att vara detta forum!

Den belyser hur det kan vara för olika personer med olika förutsättningar.

Grejen är att 11000 före skatt utan att arbeta sticker i ögona på rätt många.

Själv är jag "normalinkomsttagare" på cirka 20,000+ efter skatt.. och jag vet de som menar att då är det inte värt att arbeta!

Det är det menar jag.. ger lixom inte det heller guldkant på tillvaron men ett visst manöverutrymme som gör att man kan sänka sina framtida utgifter.. främst vid pensioneringen!

Då vi alla skall kunna klara oss på halva lönen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

snigelpiga
4/9/16, 5:56 PM
#67

Även jag har skrivit under.

landsbygdsbo
4/9/16, 6:00 PM
#68

Pensionssystemet gick väl i diket redan de sista åren på 1950talet, då principen att arbetande generation inte skulle lägga undan till sin egen pension utan belala de pensionärer som just nu lever.

Det systemet är frestande att införa om inga existerande fonder finns.'+

att staten lättare kan gå in och "tulla" i kassorna när andan faller på.

Det enda riktigt rättvisa vore att var o en betalar in till sitt eget konto.

Som inte kan röras för än man pensioneras ej heller av storebror.

Skulle man avlida så förs pengarna man sparat ihop (dvs vad som finns på kontot)till maka/make/sambo eller barns pensionskonton. Så de resurser man arbetat ihop stannar inom familjen.

För dem som inte klarat av eller haft möjlighet att skapa ett eget konto, eller om innehållet blir för litet så ska vi ha en av samhället betald garantipension.

Men den ska då behovsprövas och utbetalas av soc.

Eftersom jag (+60) var medveten om systemets felaktigheter redan när jag började jobba så koncentrerade jag mig på att bygga upp egna reserver i form av fastighet och andra placeringar.

Inte så mycket per år men tillräckligt idag för att jag ska kunna leva drägligt på egna resurser och en mager pension.

Har naturligtvis inget emot att dela med mig i form av skatt. Men dela med sig betyder att man delar (50%)

Så hälften kvar har jag levt efter 😎

Cragan
4/9/16, 9:38 PM
#69

#68 nej nej nej låt inte soc bepröva och sköta utbetalningar om du inte vill att självmordsfrekvensen skall skjuta i höjden bland pensionärer.
det sociala stigmat att behöva gå till soc och tigga pengar må ha försvunnit men det är oerhört psykiskt nedbrytande att gå till dem och varje månad och vara satt i en beroende ställning.
(skulle dock funka om det bara var bra handläggare där men det är det ej finns en del som är lite väl maktberusade)

Annons:
[HundochKatt]
4/9/16, 10:48 PM
#70

Det är inte bara den sjuke som drabbas, utan även barnen! Men det tänker väl inte motståndarna till mer sjukersättning på. Eller de som tycker att det är bra som det är! :(

http://www.expressen.se/kvallsposten/sport/darfor-far-isac-8-inte-spela-i-fotbollslaget/

landsbygdsbo
4/9/16, 11:23 PM
#71

#68

Vem ska annars göra det?

De flesta med enbart garantipension som inte äger eget boende får ju bostadsbidrag.Men ha då kvar garantipensionen som den är. ..Som nedre bas och det man själv plockar ihop, det må va en väl unt.

landsbygdsbo
4/9/16, 11:33 PM
#72

#70

Jag tror du får svårt att hitta motståndare till högre sjukersättning.

Lika svårt som det är att hitta acceptera lösningar till hur man ska finansiera denna ökning.

Det handlar inte om att inte unna dig eller andra en guldkant, det handlar om hur man ska finansiera det + att man måste kunna försvara det hela inför dem som ska betala kalaset.

Den ena ensamstående mamman sliter häcken av sig på två jobb och lyckas utan bidrag ro runt sin budget.

Till kostnad av en massa svett och uppoffringar.

Ska då den andra mamman och hennes barn få det som mamman jag beskrev ovan avstod pga sin ekonomi? Jag anse inte det. Samhället ska hålla med det nödvändigaste. Lyxvaror o guldkant får man som jag sagt fixa själv

Jag tycker däremot att klubben i artikeln inte skötte det snyggt.

Klubben får bidrag från kommunen för sin ungdomsverksamhet alltså ska man inte peta ungar som inte klarar av att sälja lotter/kuponger.

[HundochKatt]
4/9/16, 11:56 PM
#73

" Lyxvaror o guldkant får man som jag sagt fixa själv"

Vad menar du är lyxvaror och hur i helsike ska en sjuk människa kunna fixa det själv? Förklara gärna det för mig! 

Jag har ALDRIG pratat om lyxvaror någonstans! Det är du som har förvrängt något av det jag har skrivit! Jag har bara talat för att folk ska ha råd med sådant som är en självklarhet för många andra! Som ex. mediciner, tandläkare, läkarbesök, mat på bordet!

En guldkant som jag har beskrivit det som,  kan bara vara att köpa en påse bullar eller baka bullar om man har kropp för det och ha lite gott till fikat när man får besök! Eller poppa popcorn en fredag kväll tillsammans med eventuella barn. Det finns massor av små saker som inte kostar alltför mycket man kan göra för att få en guldkant på tillvaron. Men är man fattig så väljer man en liter mjölk istället för popcornen. Fattar du? 

Det är INTE LYX med alkohol, otaliga restaurangbesök, dyra parfymer etc som jag har talat om! 

Jag är väl införstådd i att sjukpensioner finanseras av skattepengar (liksom det mesta annat), men det har alla vi bidragit till liksom alla andra som betalar skatt! Och skatt innebär inte bara det man tjänar vid arbete, utan allt man handlar också! 

Och det finns ta mig sjutton pengar eftersom politiker kan få dessa fallskärmar utan någon som helst motprestation och det i flera år efter att de lämnat sin post! Och de om någon har haft de pengar som du bla talar om - sparandet! Det finns pengar men det är så snedfördelat så det är otroligt! Tänk alla dessa miljon och miljardbelopp som ex dessa fallskärmar består av. Tänk vad mycket gott de skulle kunna göra för dem som verkligen behöver det. Inte bara en person utan MÅNGA!

En sjukpensionär har väldigt, väldigt liten chans att förändra sin ekonomiska situation bla pga sjukdom. Det skulle vara om det skedde ett under och man blev helt och hållet frisk! Men det händer inte och skulle under ske så är det ytterst, ytterst ovanligt och som sagt var ett under!

[HundochKatt]
4/10/16, 12:17 AM
#74

…. och till skillnad mot dig så har jag som 3 barnsmor och farmor empati för folk som inte har råd med saker och ting tex. till sina barn.  Som ex. mamman i länken jag la in som inte hade råd att ge sin son lite glädje i livet med kompisarna.

Som arbetare så har jag aldrig varit emot att någon som du beskriver det FÅR (vilket är fel uttryckt tycker jag eftersom alla är skattebetalare mer eller mindre) något medan den andra får betala. 

Jag hade inget emot att betala mer när jag hade råd och andra fick bidrag, inte alls! För jag förstår hur saker och ting är uppbyggt och jag förstår att folk kan hamna i situationer som de inte kan rå för.  

När barn drabbas, så gör det ont i mig. De är ju  helt oskyldiga!

Och jag tror gott om folket, de flesta är generösa och har empati för de svagare i samhället. Oavsett etnecitet eller livsöden! Men så finns det egoister tyvärr också….

[HundochKatt]
4/10/16, 12:24 AM
#75

Och så här fungerar uträkningen av sjukersättning, väldigt bra förklarat!

http://solrosuppropet.se/2016/02/sjuk-ersattning-sjukt-lag-ersattning/

landsbygdsbo
4/10/16, 8:28 AM
#76

#72-75

Tre inlägg men inget av dem förklarar för den som ligger precis ovanför gränsen varför de som ligger under gränsen ska få bättre villkor men inte han/hon.

Mp förde för ett antal år sedan fram tanken om en "samhällslön"

Istället för a-kassa, sjuklön eller garantipension.

På individuell basis så är det säkert en bra tanke. För samhället så skulle kostnaderna bli katastrofala såvida man inte håller samhälles -lönen på dagens garantinivåer.

Jag har aldrig hävdat att det är ett lyxliv som bidragen ger.

Jag säger bara att vi har idag ett av världens högsta skattetryck.

För att du ska få vad du vill så måste vi höja skatten. Och det beslutet får inte riksdagens majoritet och inte heller mitt stöd.

Visserligen har våra politiker bra pensioner idag, men deras löner hör ändå till EU;s lägsta

Vad ett AB gör med sina pengar i form av löner, fallskärmar etc har vi ingenting med att göra, det är bolagsstämman som beslutar och därmed bolagens ägare.

Annons:
[HundochKatt]
4/10/16, 2:30 PM
#77

#76 Det är bara du som tjatar om hur det ska finansieras. Vad har det för betydelse egentligen? Alla vill väl ha ett drägligt liv! Frisk som sjuk. Eller? Fast du är ju en stor egoist, det förstår ju jag när jag läser dina inlägg. 

Ärligt talat så bryr jag mig inte ett dugg om varifrån pengarna kommer, eftersom jag anser att många sjukpensionärer idag inte har ett värdigt liv! Det är nog att vara sjuk, något som INGEN VÄLJER!

Många kommer heller inte att leva fram till ålderspensionen! Och får då heller inte "glädje" av sina "sparade" skattepengar till ålderspensionen…

Det finns mycket jag inte vill bidra mina skattepengar till som ex. fallskärmarna, avgångsvederlag, men inte mycket jag kan göra något åt!

Det är mycket pengar som har försvunnit ur stadskassan i och med föregående regerings privatiseringar, sålda bolag som ex. apoteket, liksom rut avdrag och jobbskatteavdrag, förmögenhets skatt etc.

Bara sådant som gynnar de som redan har tillräckligt eller mer än tillräckligt! Det kallar jag för egoism!

En del av ovan finansierades av utförsäkringar! Men kostade ändå en himla massa i slutändan för socialbidrag fick betalas ut och det kostade på rejält på individernas hälsa! Många har blivit sämre pga det, inkl. jag! Smart drag av politikerna? Knappast!

För det är så om man tittar på helheten så får de svagare/fattigaste det bara sämre och de rika får det bara bättre! Ren jävla egoism från de rika, tycker jag! 

Hur som helst så är ändå inte poängen hur det ska finansieras, det är politikernas sak att fixa det, för pengar finns det! 

Och apropå ditt påstående :Lyxvaror o guldkant får man som jag sagt fixa själv, så har inte du svarat på min fråga! Hur i helsike anser du att en sjuk person ska fixa det själv? Förklara för mig det tack!

kallepudas
4/10/16, 2:45 PM
#78

#77 Men dina eller mina skattepengar går ju inte till fallskärmar till personer i Aktiebolag förutom om du inte är direkt kund hos företagen. 

Dom enda som tar del av dina skattepengar är ju politikerna som du försörjer men du röstar väl på dom också antar jag så rent praktiskt stödjer du dom ju. 

Våra politiker kan inte konfiskera Aktiebolagens pengar förutom i den form dom redan gör det det vill säga i form av skatter.

[HundochKatt]
4/10/16, 3:21 PM
#79

#78 Har jag skrivit det någonstans? Nej, det har jag inte. Det är något som ni har tagit ur luften!

Jag har hela tiden menat politiker, våra folkvalda som får fallskärmar (ja, man kan faktiskt kalla det för det) eller avgångsvederlag/pension när de avslutar sin tjänst och får även behålla det om de startar eget osv.  Vilket den vanliga människan inte får göra! Om ni läser ordentligt vad jag skriver så kanske saker och ting inte förvrängs till något som jag INTE har skrivit! 

Jag har inte ens nämnt AB!!

kallepudas
4/10/16, 3:42 PM
#80

I inlägg nr:50 drar du in alla som är VD i något företag eller är det någon speciell VD du syftar på? 

Vd=verkställande direktör 

Och när du drog in VD så drog du in alla företag som egentligen betalar hela kalaset som sjuka,arbetslösa,kommunalare,sjukvården,polis,räddningstjänst.

kallepudas
4/10/16, 3:45 PM
#81

I samma inlägg hoppar du på "Egenföretagare". Jo det är ju lyxigt dom har det som ska arbeta hela tiden….inte som mig som bara är anställd som många andra som bara kan knalla hem & strunta i resten.

landsbygdsbo
4/10/16, 4:20 PM
#82

#77

Jag citerar dig "Det är bara du som tjatar om hur det ska finansieras. Vad har det för betydelse egentligen?"

Betydelsen är väl att det skulle inte flyta in ett ruttet öre på ditt konto utan att någon eller något finansierar det hela.

Att jag är en stor egoist som inte unnar dig ett drägligt liv, tja den anklagelsen tar jag lätt på.

Nej, med dagens pensionssystem så "blåser" samhället pensionsspararna, de som avlider tidigt.

Det är bla därför jag är en förespråkare av privata pensionskassor, mod den man har i ex Tyskland. Där kan ingen, varken stat eller samhälle gå in och nalla utan lov. Dessa kassor grundades till del redan före första världskriget och har överlevt och fungerat sedan dess. I o m DDR-socialismens konkurs tog man dock ett beslut att släppa in fd DDR medborgare så att de skulle kunna få pension trots att deras regering försnillat alla pensionspengarna.

RuT o ROT har bidragit till att många jobb numera är vita istället för svarta.

Så jag tror knappast staten förlorat så stora belopp.

Förmögenhetsskatt o fastighetsskatt är bra att de är borta. Det rätta är att beskatta avkastningen.

Tjänar jag inga pengar på mitt kapital ska jag heller inte betala skatt på det.

Vad det gäller guldkant, så får du göra som jag, har jag inte råd med guldkanten så avstår jag från den

landsbygdsbo
4/10/16, 4:28 PM
#83

Skulle tro att det handlar om ett stressrelaterat tunnelseende. Man ser bara sina egna problem. Och ser sedan andra som har råd att åka till Thailand eller köra omkring i glassiga bilar.

Om ett par år kommer jag att ha en "glassig" segelbåt.

Har kommit ungefär halvvägs med den nu. bygger o donar själv.

Men när folk ser den ligga vid kaj med teakdäck o Bimminitop så kommer säkert många att muttra ngt om överklass o egoister.

Den enkla sanningen är ju, att från ingenting kommer ingenting.

Vill jag inte eller kan jag inte dra ihop de resurser jag behöver så måste jag nöja mig med de resurser som den produktiva delen vill avstå.

Så kallt och cyniskt kan man uttrycka det hela.

PS:   En verkställande direktör, på svenska vanligen förkortat vd, är den person som ansvarar inför styrelsen för den löpande förvaltningen i ett aktiebolag

Annons:
[HundochKatt]
4/10/16, 4:43 PM
#84

#80 Det har ryckts ur sitt sammanhang. Jag skrev så här: 

"De riktiga parasiterna i samhället, det är inte de sjuka och inte heller ålderspensionärer! Det är egen företagare, politiker, VD osv. Som kan fuska och få fallskärmar etc. Men du kanske tycker att de är värda dessa miljon och miljardbelopp?  Av VÅRA skattepengar!?"

Och med det menar jag vad jag har skrivit. Folk anser att vi sjuka är parasiter (!!), lata osv. Att vi "skor oss" på skattebetalarnas pengar. 

Och jag menade med de raderna att det är och som EXEMPEL egen företagare liksom VD'n  som kan fuska sig till att skatta mindre, politiker har sina "fallskärmar"/pension/avgångsvederlag och faktum är att det finns VD'n (eller de kanske kallas något annat?) i statliga bolag också som får dessa så kallade fallskärmar/pensioner. 

Så du har tolkat det helt fel och har jag varit otydlig mot all förmodan, så jo, då är det väl mitt fel!

[HundochKatt]
4/10/16, 5:00 PM
#85

#82 ALLA INVÅNARE oavsett om de är sjuka eller friska bidrar till den så kallade välfärden (som blir allt sämre) ALLA INVÅNARE betalar skatt och moms på ett eller annat sätt. 

ALLA INVÅNARE får sedan ta del av den så kallade välfärden genom sjukvård, pension, försörjningsstöd etc. etc. etc.  Allt efter behov!

ALLA BIDRAR! 

Men åh, jag har fel, det är bara du som betalar va? Knappast! 

Jag skiter fullkomligt i din LYX, den kanske du har förtjänat på ett ärligt sätt eller förmodligen inte…. 

Det jag bryr mig om är att ALLA MÄNNISKOR ska ha det bra! ATT ALLA MÄNNISKOR, ska har råd med tak över huvudet, med mat och vid behov sjukvård och mediciner! 

MEN ALLA HAR INTE DET!! Men det verkar inte du fatta! Sannolikt har du ingen i din närhet som har en garantipension eller nej visst nej, du bryr dig inte i alla fall!

Det är just det att du verkar inte fatta hur folk har det i samhället! Du verkar inte fatta att folk har jobbat i stort sett hela sitt liv innan de blivit sjuka och inte kunnat arbeta längre och ändå bara får garantipension! 

Man måste uppenbarligen vara fattig för att visa empati för andra! Nej, visst det är inte nödvändigt utan det behövs bara att ha hjärtat på rätta stället! Och det har jag och har alltid haft! 

Och är det så att du verkligen inte bryr dig om ALLA MÄNNISKOR, så förstår jag inte över huvudtaget varför du ens lägger ner din energi på den här tråden!? 

Den här tråden är ENBART TILL FÖR DEM SOM BRYR SIG! Inte något jävla TROLL!

landsbygdsbo
4/10/16, 5:46 PM
#86

#84

Om nu det är som du säger att "De riktiga parasiterna i samhället, det är inte de sjuka och inte heller ålderspensionärer! Det är egen företagare, politiker, VD osv." Vilka är det då som för in resurser till samhället så att du och andra kan få ut era bidrag?

Eller är de så illa att du i stridens hetta hävde ur dig en grundlös anklagelse och det i själva verket bla företagare som direkt eller indirekt står för dessa kostnader. För utan företagare så finns det inga jobb och det betyder ju att de anställda inte har ngn inkomst.

landsbygdsbo
4/10/16, 5:49 PM
#87

#82

På vilket vis bidrar en person som får hela sin utkomst från samhället?

Han betalar skatt på pengar han får från samhället.

Han betalar moms med pengar han får från samhället.

Han bidrar som individ och människa i samhället. Han kan vara en god vän, en god granne etc.

Men absolut inte ekonomiskt.

INSE detta enkla faktumet.

[HundochKatt]
4/10/16, 6:15 PM
#88

Och på vilket sätt bidrar inte vi sjuka till samhället!? 

Vi HAR och betalar fortfarande skatt och moms! Liksom alla andra oavsett om det är frisk, sjuk, arbetare, företagare osv. 

Så med andra ord så menar du precis vad jag har skrivit, att vi är parasiter på samhället och ska utrotas så som Reinfeldt tycker? Eller? 

Det vore väl en välgärning för samhället om alla vi sjuka och som kunde (en del är så gravt handikappade så de inte kan) tog livet av oss, så att NI sedan får ta del av alla skattepengar som VI har bidragit till! WOW! Så enkelt det vore för er egoister!

Förr fanns det något som hette solidaritet, det verkar det inte finnas idag! Egoister som du blir alltför många… 

Åter igen så betalar ALLA TILL VÄLFÄRDEN, INTE BARA DU, utan ALLA! 

Så ta ditt skitsnack och dra! Och ärligt måtte du bli påkörd så du blir rullstolsbunden och inte kan göra något! Så kan du titta på din jäkla segelbåt! 

Ja, jag är så himla arg på dina egoistiska uttalanden i den här tråden så jag önskar dig allt ont! Fult, ja, men du är fulare som antyder hela tiden att vi är parasiter!

landsbygdsbo
4/10/16, 7:38 PM
#89

#88

Sjuka bidrar till samhället, i form av människor o kunskap. Ytterligare varianter av mänskliga existenser. En människa som lever på samhället kan naturligtvis bidra som individ, genom sina åsikter, ja genom sin blotta existens.

Men ekonomiskt, Nej.  Det tar väl normalt sett 30 till 35 år av lönearbete. innan en invid når break even för samhället. Det är bla därför vi lär få uppleva en rejäl ekonomisk baksmälla av det senaste årets invandring…

Du snackar om att du betalar skatt, för vilken inkomst då om jag får fråga.

Du betalar moms, för vilka pengar då?

Jo för de pengar du FÅR av samhället.

Jag betalar skatt o moms för pengar, jag inte får utan tjänar

De enda som betalar till välfärden är de individer, de företag och de organisationer som på egen inkomst betalar skatt.

Så din argumentation når inte längre än att önska olycka över dem som inte delar din åsikt.

Säger förbaskat mycket mer om din inställning till demokratin än min till egoism.

PS. Min båt bygger jag upp från ett tomt skrov. gör allt jobb själv. Och tänker njuta av den oavsett all småsint avundsjuka. Drömmer redan om att gå genom kanalerna Tyskland-Frankrike-Medelhavet 🙂

[HundochKatt]
4/10/16, 8:32 PM
#90

Jag är inte ett dugg avundsjuk på dig, tycker bara synd om dig… kan inte vara lätt att vara en sådan egoistisk människa som du och ha en så usel människosyn som du har!🤮 Skulle inte förvåna mig om du var en genomrutten rasist också!

Jag vet mycket väl varifrån pengarna kommer, men nu är det så att tråden handlar om sjukpensioner och hur dagens sjukpensionärer har det! Att de inte själva har valt sin sits som du har!  Det är en otroligt stor skillnad!  Och det är det jag skulle önska dig, att du var i vår situation, då jag är 100 % övertygad om att det skulle låta annorlunda från din sida då! 

Men nu har DU haft tur i livet att inte hamna där många av oss har hamnat och det är ju lite tråkigt tycker jag för du låter så jäkla kaxig och nedlåtande mot oss som är sjuka!  Men glöm inte, jag har också varit företagare och det gick ganska bra, men jag hade otur och blev sjuk och kunde inte fortsätta. Men till skillnad mot dig och om jag fortsatt varit frisk och kunnat arbeta, så hade jag varit en generös människa! Inte någon jäkla egoist! 

Och är det så jäkla jobbigt att vara företagare och betala skatt därefter - som andra "nyttjar" - så bli en vanlig arbetare då! Det är ju för sjutton DITT VAL!

En sjuk människa, har mycket svårt för att förändra sin situation till skillnad mot en frisk människa! Det där tycks inte du kunna ta till dig riktigt och varför ska en sjuk människa drabbas inte bara en gång utan kanske flera gånger med flera allvarliga diagnoser och sedan ha det tufft ekonomiskt på det? Och inte ens ha råd med alla nödvändiga mediciner!

Du vet tex inte att alla mediciner inte ingår i högkostnadsskyddet! Det finns dyra sådana som man får betala av matpengarna! 

Så ditt snack om att FÅ, det hör inte hemma här! För det handlar inte om att FÅ, det handlar om att man får tillbaka av sina skattepengar!

Javisst, det finns de som är friska hela livet och aldrig behöver använda sig av sjukpenning, sjukvård, sjukpension osv. och det är ju TOPPEN! Att de får vara friska hela sitt liv! Men det är så att vi alla solidariskt bidrar till välfärden och i det SKA vara en trygghet för ALLA, för man vet aldrig vad morgondagen har i sitt sköte! Men tyvärr, det är inte så tryggt som många tror! Tyvärr! 

Som jämförelse så tar jag försäkringar. Jag har haft otaliga hundar i mitt liv och betalat försäkringar som jag aldrig utnyttjat. Jag gråter inte för att andra nyttjar "mina" pengar! Tvärtom är jag glad över att de kommer till nytta!

Man kan helt enkelt inte tänka som du!

Annons:
landsbygdsbo
4/10/16, 8:56 PM
#91

#90

så bra att du vet varifrån pengarna kommer. ""De riktiga parasiterna i samhället,/Det är egen företagare, politiker, VD osv. som står för fiolerna.

Din inställning till den hand som föder dig avslöjar rätt mycket….

Oj nu slängde du in rasist kortet också , Sorry, jag arbetar ihop med människor från Europa, Asien och Mellanöstern, allt på lika villkor. För mig spelar det absolut ingen roll varifrån du kommer. Dina handlingar talar för dig. Det räcker för min del.

Så den jokern hamnar där den hör hemma, i soptunnan.

Jag är medveten om att en mängd medikament inte ingår i högkostnadsskyddet, att en mängd medikament o behandlingar inte erkänns av svenska myndigheter. Men vad har det med saken att göra? Du väljer o prioriterar och om du prioriterar den typen av medikament så, varsågod.

Och vad det gäller solidariteten så har jag mer än en gång förklarat att vi ska ha den. Men att det är finansiärerna via sina folkvalda som ska avgöra storleken på denna solidariteten. Det är nämligen så de ska fungera i en demokrati.

[HundochKatt]
4/10/16, 9:22 PM
#92

#91 När ska du lägga ner? Uppenbarligen vill du inte förstå något av det jag skriver utan du har din förutfattade mening. Och dessutom förvränger saker och ting så det passar dig! Men en gång till: 

De riktiga parasiterna, alltså inte de sjuka, är de som skor sig på skattebetalarnas pengar! De som fuskar till sig mindre skatt/moms som företagare faktiskt kan göra! Även små företagare kan fuska, även fast det inte handlar om några enorma summor! Sedan finns säkert också den vanliga människan som begår skattebrott men oftast handlar det om små summor! Och även fast jag har bara tagit ovan exempel så inbegriper det ALLA oavsett kategori som skor sig på ett eller annat sätt på skattebetalarnas pengar!

En sjuk människa är inte och ska INTE SES SOM PARASIT   eller en belastning för samhället!!Som du hela tiden antyder! En sjuk människa kan inte rå för att de hamnat i den situation den är!

Och då det handlar om mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet, det kan vara faktiskt på RECEPT från behandlande läkare!!!  Så där hade du stort fel, det är inget man väljer! Utan kan vara en livsnödvändighet! Ta reda på fakta innan du yttrar dig i den saken! 

Jag skrev att det skulle inte förvåna mig om du var genomrutten rasist också med tanke på den människosyn du har på oss sjuka! Och det står jag för!

Och nej, jag är genomsvensk så du kan vara lugn på den punkten!

Uppenbarligen vet du inte vad solidaritet och demokrati är! 

Och nu får ni göra precis vad ni vill i den här tråden, för jag lämnar den för gott den här gången, för det är tråkigt att gång på gång mötas av en sådan människa som du! Som tänker så lågt om sjuka…. :(

landsbygdsbo
4/10/16, 9:39 PM
#93

!, Var tusan har jag skrivit att en sjuk mäniska ska betraktas som parasit?

Jag skriver ju att en icke arbetsför individ kan bidraga på andra sätt till samhällets mångfald.

Men, och det blundar du intensivt för, själva grundförutsättningen för att du ska kunna betala skatt är ju att vi andra som kan jobba betalar skatt utöver det som krävs för vårt välstånd, vår äldreomsorg.

Och jag vet att vissa läkare skriver ut medikament som ej ingår i högkostnadsskyddet.

Vad det gäller högkostnadsskydd så beslutar myndigheterna för vilka man väljer att subventionera. Baserat på priser, verkan o om det finns likvärdiga preparat.

Det finns en stor mängd preparat som läkare o patienter lyfter till skyarna men myndigheterna finner inte grund för godkännande.

Jag bryr mig inte det minsta om ifall du är etnisk svensk eller ej. Det har nada med saken att göra.

Och du verkar tydligen inte inse vad demokrati har med saken att göra,

En folkmajoritet ville ha en borgerlig regering för 2 valperioder sedan.

Det senaste valet blev ju i praktiken en patt riksdag.

Man kan bara hoppas att antingen socialdemokraterna eller moderaterna får leda en majoritetsregering nästa val för nuvarande situation kostar landet miljarder.

Och jag sänker mig inte till din nivå vad det gäller att blanda ihop sakdiskussion med person.

Jag bedömer bara att de personer som de närmaste åren är tvungna att leva på samhällets stöd lär få det tuffare pga antalet hjälpbehövande ökar explosionsartat.

Och en skattehöjning som skulle krävas för att avhjälpa det , ja den får nog svårt att få majoritet i riksdagen idag. Så fungerar demokrati !

annia1
4/10/16, 11:45 PM
#94

landsbygdsbo du bör läsa på när det gäller mediciner och högkostnadsskydd för det finns till och med läkemedel som är helt unika och som funnits i högkostnadsskyddet, men plockats bort därifrån. Det finns inget läkemedel som kan ersätta det då det är det enda i sitt slag så ibland finns det faktiskt inget val när det gäller läkemedel.

Att jag vet att det är så är för jag har själv ett läkemedel som är det enda i sitt slag och det finns inget som kan ersätta det. Det har funnits i högkostnadsskyddet men blev bortplockat för några år sen. Varför det plockades bort från högkostnadsskyddet vet jag inte.

.

landsbygdsbo
4/10/16, 11:58 PM
#95

#94

"

Vad det gäller högkostnadsskydd så beslutar myndigheterna för vilka man väljer att subventionera. Baserat på priser, verkan o om det finns likvärdiga preparat.

Det finns en stor mängd preparat som läkare o patienter lyfter till skyarna men myndigheterna finner inte grund för godkännande."

Skrev jag. Vad är det som inte stämmer i de meningarna?

Jag medicinerade själv för ngr år sedan, då fanns flera alternativ. det jag ansåg bäst ingick inte. Men det är bara att anpassa sig.

annia1
4/11/16, 12:14 AM
#96

Med tanke på det du även skrev i 91 så låter det mest som att man kan välja ett annat likvärdigt läkemedel som då ingår i högkostnadsskyddet. Så är inte alltid fallet.

.

landsbygdsbo
4/11/16, 7:07 AM
#97

#96

Samhället väljer vilka medikament man vill subventionera.

Och som jag förstår (kan ju ha fel) så väljer man till stor del bort icke konventionella medikament och icke godkända medikament.

Vilka livsviktiga preparat, som är godkända är idag är uteslutna och nämn gärna varför

Av ren nyfikenhet.

Såvitt jag förstår så sitter en speciell nämnd och tittar bla på om samhällsvärdet av preparatet motsvarar priset. Så att inte medicineringen av en person tar resurser från 1000 personer, och det bara för en livsuppehållande behandling under en eller två månader.

Så blir det tyvärr när resurser inte är oändliga..

Annons:
annia1
4/11/16, 3:55 PM
#98

Jag tänker inte tala om vilket läkemedel jag har som går utanför högkostnadsskyddet. Det har legat i högkostnadsskyddet förut, men togs bort för ett par år sen och det är inte speciellt dyrt. Så varför det togs bort vet jag inte. Även mamma har ett läkemedel som går utanför högkostnadsskyddet och inte är utbytbart.  Och både hennes och mitt är godkända läkemedel så ditt argument om icke godkända/icke konventionella håller inte.

Det finns troligen gott om godkända läkemedel som inte (längre) ingår i högkostnadsskyddet bara att man inte hör talas om det. Jag skulle tro att myndigheterna i smyg försöker spara pengar på patienters bekostnad. Om tidningar börjar skriva om det så tar det nog hus i helsike.

.

landsbygdsbo
4/11/16, 4:32 PM
#99

Så är skriver TLV om varför vissa läkemedel plockas bort.

"Om ett läkemedel inte uppfyller kriterierna i förmånslagen avslås ansökan och produkten kommer inte att ingå i förmånerna. Företaget får inför TLV:s beslut en utredningspromemoria som innehåller en preliminär bedömning om produkten kommer att ingå i förmånerna eller inte. Vissa företag väljer vid ett negativt preliminärt besked att dra tillbaka sin förmånsansökan, vilket medför att läkemedlet inte kommer ingå i förmånerna. I normalfallet får ett sådant läkemedel betalas fullt ut av patienten själv"

Personligen så tror jag att i de fall där behandling är nödvändig, så finns där alternativ som ingår i högkostnadsskyddet, i alla fall i de allra flesta fallen.

Självklar ska du inte plocka fram dina egna mediciner här, var bara nyfiken om du kände till preparat som plockats bort och varför.

Eftersom det inte är jag som argumenterar, det är ju TLV som beslutar. Jag bara spekulerar i grunderna till varför man exkluderar vissa preparat.

Vad jag hittat då jag hastigt ögnat igenom dokument är väl att man bla varit inne o petat i diabetes och blodfetts reglerande preparat. Men jag vet att många tar naturmediciner o homeopatiska preparat som inte ingår.

annia1
4/11/16, 5:35 PM
#100

Vad som står i regler och hur de tillämpas går inte alltid hand i hand utan många kringgår reglerna, även myndigheter. Och gör så så länge de inte blir upptäckta.

Ja det är möjligt att det i många fall finns utbytbara läkemedel, men inte alla.

Det är du som skriver här i tråden inte TLV så jo det är du som argumenterar om läkemedel.

Sen förstår jag inte varför du fortsätter ta upp om alternativ, icke godkända för det handlar inte om det utan om läkemedel som är godkända enligt alla regelverk som finns.

.

landsbygdsbo
4/11/16, 6:20 PM
#101

TLV har väl en grupp som godkänner eller inte godkänner medikament som ska ersättas av det allmänna eller hur? Vem är det annars som avgör? Inte jag i alla fall.

TLV säger själva :"-"Om ett läkemedel inte uppfyller kriterierna i förmånslagen avslås ansökan och produkten kommer inte att ingå i förmånerna."

Alltså uppfyller de medikament du vill ha inte längre TLV;s krav varför man inte längre subventionerar dem. Så enkelt är det väl. Sedan spelar det ingen roll hur godkända medlen är eller om leg. läkare skriver ut recept på dem.

annia1
4/11/16, 8:08 PM
#102

Som jag sa. Hur regler är skrivna och hur de tillämpas är inte nödvändigtvis samma sak. 

De har sannolikt likt så många andra myndigheter sparkrav på sig så det är inte alls säkert att de tittar på alla parametrar utan kanske bara tittar på kostnaden och att det då inte spelar nån roll hur många som är tänkta att använda den.

När ett nytt läkemedel kommer ut så är det i regel dyrare och en anledning är att under patenttiden ska de som tagit fram läkemedlet ta hem största delen av kostnaderna för utveckling av läkemedlet. 

Sen det du tar upp är i huvudsak när nya läkemedel ska godkännas, men varför de tar bort såna som funnits och fungerar är nog inte säkert att det är samma parametrar dom tittar på.

.

landsbygdsbo
4/11/16, 8:24 PM
#103

Jag tror inte reglerna har ändrats nämnvärt.

Däremot så ändras väl den här gruppens intentioner och så ändras förekomsten o priser på preparat. Patent går ut, kopior kommer till.

De nya preparaten kostar betydligt mer och gruppen ska enligt regelverket hålla koll på om kostnadsökningen motiveras av samhällsnyttan, inte individens nytta.

annia1
4/11/16, 9:14 PM
#104

Nu vet jag inte om jag missförstår dig eller om det är du som inte förstår det jag säger.

Reglerna behöver inte ha ändrats utan kan vara som dom alltid varit, men frågan är om dom som tar besluten verkligen följer reglerna när dom tar besluten.

Gruppens intentioner ska inte ändras, den ska vara att dom ska följa reglerna och inget annat.

Nu gäller det inte alla nya läkemedel, men de flesta brukar vara bättre/effektivare än gamla och därmed så blir det till nytta både för samhälle och individen.

.

Annons:
Aniara14
4/11/16, 9:31 PM
#105

#28 Du har alltså 11311 kr efter skatt per månad nu, och tycker att det är alldeles för lite.

Då skulle det vara väldigt intressant att få veta vad du tycker vore en lagom och acceptabel nivå i exakta siffror.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

landsbygdsbo
4/11/16, 9:40 PM
#106

#104

Regler kan vara de samma, det handlar då istället om hur man tolkar reglerna och vad man vill med dem.

Det är ju samma sak inom det svenska domstolsväsendet. Allt handlar om en tolkning av paragrafer.

Om reglerna till exempel säger att samhällsnyttan av en subvention ska vara större en kostnaden, är då inte evalueringen av samhällsnyttan en tolkningsfråga, som varierar med tolkarens inställning?

Alltså reglerna kan vara de samma.

Men vad samhällets representanter anser vara samhällsnytta kan eller rättare sagt har, ändrats.

[HundochKatt]
4/12/16, 1:11 AM
#107

#105 Jag skulle hålla mig borta härifrån men svarar dig ändå. 

Vad just jag har i månaden är inte det som man ska fokusera på för det beror på så mycket! Jag har bara tagit mig själv som exempel eftersom jag har mest koll på mig själv. Men är man ensamstående så är det mycket dyrare att leva. Då är man ensam om alla utgifter i hushållet. Ingen att dela dem med! 

Är man två så delar man på hyra, el, Tv etc. Det är alltså alltid dyrare att leva ensam och har man en urholkad buffert som jag har pga utförsäkringar, låg sjukpenning osv, så blir det lätt att man hamnar i skuld till slut och som man sedan måste betala av om man inte vill hamna hos fogden. (Och det vill inte jag!)

Detta gör i sin tur att man får mindre och mindre  kvar att leva på, som ska räcka till allt annat som är nödvändigt.  Går något sönder tex. glasögon, TV, mobil etc. så har man inte bufferten som man hade från början!  Man har heller inte kunnat börja spara på nytt för man har inte ekonomi till det. 

Behöver man nya skor för att de gamla är trasiga så måste man köpa på avbetalning. Behöver man nya ortopediska skoinlägg så måste man ta det från matpengarna för det kostar (800 kr sist betalade jag)  eller låna privat och som ska betalas tillbaka. Det handlar alltså inte om någon lyxfälla, med skulder för lyxvaror! Som vissa försöker antyda,  utan om sådant som man verkligen absolut behöver! 

Sjuka har som jag skrivit tidigare en hel del merkostnader som inte den friska har. Läkarvård, sjukgymnast,  ortopediska skoinlägg, mediciner  etc. ja listan kan göras hur lång som helst och det kostar och allt täcks inte av högkostnadsskydd eller subventioner. Utan man får betala ur egen plånbok. 

Det kan vara vanliga saker som friska anser vara en självklarhet men det är det inte för oss! 

Sjukersättningen är låg (om du läser länken jag lagt in längre upp så förstår du hur den räknas), har man dessutom bara garantinivån så är den endast på 6661 kr efter skatt, dvs om man har 100 % sjukersättning. Det blir givetvis mindre om man har 75 % , 50 % osv. 

Det är alltså grunden och vore tex  jag sambo/gift så skulle jag bara få det, för sannolikt skulle då partnern tjäna så pass bra och tyvärr räknas den gemensamma inkomsten ihop vid ansökan om bostadstillägg. 

Men i och med att jag inte har en sambo så är jag berättigad till bostadstillägg och det är då full bostadstillägg jag har.  Det är så systemet fungerar, men som jag har skrivit så är det dyrare för en ensamstående att bo och leva. Tyvärr!

Och har man barn som kräver en del så är det inte heller så himla lätt!

Hur mycket jag personligen, skulle vilja ha höjt, det varken kan eller vill jag sia om. Men klart är att systemet för uträkningen av sjukersättning är helt galen! När folk har jobbat 30 - 40 år av sitt liv och ändå bara blir  berättigad till garantipensionen och får förr eller senare leva i riktig fattigdom, i synnerhet om man är ensamstående som många är! 

Garantinivån är för låg och taket för bostadstillägget är också för lågt (och det ska inte vara skillnad på sjukpensionär och ålderspensionär) . Det skulle heller inte behövas om sjukersättningen vore rimlig och inte under EUs norm för fattigdom. 

En klok person skrev i tråden att sjuka har ingen som helst möjlighet att förändra sin situation. Och det är verkligen sant! Vi kan ju inte bara sådär bli friska och börja jobba och få ihop en riktig lön. Sjuka idag får heller inte tjäna extra som de fick förr och som ålderspensionärer får göra. Utan resten av livet ska de leva på den här låga sjukersättningen och ändå förmodligen hela tiden få mer och mer kostnader. 

Det tär på den sjuka människan och många hamnar förr eller senare i djupa depressioner och ångest, för det är inte lätt att leva i en konstant fattigdom!

landsbygdsbo
4/12/16, 6:33 AM
#108

Lösningen är ju rätt enkel.

För att höja pensionen så höj den personliga avgiften = mer pengar på pensionskontot.

För det går ju inte att äta kakan under arbetslivet i form av låg pensionsavgift och sedan kräva att någon annan ska betala bara för att man inte lyckats skrapa ihop till pensionen.

Inte i min värld i alla fall.

Det gäller dem du beskriver som "När folk har jobbat 30 - 40 år av sitt liv och ändå bara blir  berättigad till garantipensionen"

Tjeja
4/12/16, 7:12 AM
#109

#108

Det spelar ibland ingen roll om man sparar allt man kan i pensionssparande när t o m staten lagt upp det i fondformat som äter upp allt man stoppar in!

Själv gjorde jag så när jag var yngre att jag betalade in till pension så mycket jag bara kunde under några år. Idag har totalt närmare 100 000 kr sparade ätits upp så kvar är knappt ett värde av 30 k…

Då var jag noga med att spara i "trygga" fonder istället för "högrisker" som man skulle välja när man var yngre.  Så att betala in mycket garanterar inte på något vis att man får ut en bättre pension  i slutänden. Det ger bara ev bättre förutsättningar till det - om ekonomin i övrigt går bra - annars har man inte mer kvar till ålderdom eller sjukdom ändå! 

Det känns som att ni två har tagit varsin extrempol från varsin sida att resonera utifrån. Tillvaron är inte bara svart eller vit, det finns en himla massa gråskalor också och hur mycket man än gör sitt bästa kan det gå snett och illa ändå. Att resonera som att "man får skylla sig själv" hjälper inte någonting då!

Det är lätt att i efterhand säga hur man "borde" ha gjort. Men i varje situation kan man bara göra sitt bästa. De sjuka som talas för här avser inte dem som utnyttjar systemet, vill ha ut en jäkla massa pengar och sedan tjänar multum i smygjobb vid sidan av dessutom.

Det handlar om människor som gör sitt bästa, vill bidra till samhället man inte klarar av att ta hand om sig själva ens. De ska inte behöva leva som fattighjon i dagens samhälle anser i alla fall jag. 

Och "Guldkant i tillvaron" avser inte semesterresor till kanarieöarna eller spa-weekend i Sätrabrunn heller utan avser småsaker som att någon gång i månaden kunna unna sig fikabröd eller kunna ta bussen ut till kanten av stan för att ta en promenad i naturen (eller tvärt om beroende på vart man bor).

Att säga till någon i en svår situation att du får skylla dig själv som inte planerade bättre och sparat mer än vad som var rekommenderat och brukligt vid den tiden hjälper ju inte dessa i sin situation ett dugg.

Å andra sidan ligger det faktiskt mycket i det som "landsbygd" skriver att pengarna som betalar vår välfärd inte kommer ifrån återbrukade pengar inom den offentliga sektorn eller skatt på bidragspengar.  Det som försörjer vårt land är enbart de pengar som kommer in från den delen av privata sektorn som tjänar in pengar till Sverige från andra länder. Alla andra "inkomster" är bara återbruk av de pengar som redan finns i systemet. Därmed gör varken skatten på sjukpengar, landstingens läkarlöner eller kommunalt vägarbete något egentligt till statskassans ekonomi.

Men därmed inte sagt att dessa personer inte bidrar till samhället med sina skatter, för det gör dem, det är återbruk som är en viktig del i att hålla landet flytande!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
4/12/16, 7:25 AM
#110

#109

Det var ju det jag skrev tidigare. pensionssystemet har ett inbyggt systemfel.

Men för den som sparade i rätt fonder så har ju utvecklingen gått bra.

Samma sak gäller väl för dem som placerade sina surt förvärvade kronor i en villa eller bostadsrätt med bra läge.

Sedan är det ju en annan femma , vi räknar med att leva i pension ca 25 år.

För att ha samma pension som lön så måste vi alltså ha 25 årslöner undanstoppade i form av pensionen o sparat kapital, vem har det? + att vi måste betala till dem som inte kunnat eller lyckats skrapa ihop sin egen pension. och det på en allt kortare period av yrkesarbete. Någonstans går ekvationen inte ihop.Många  av oss mäktar inte med att fixa till en egen dräglig pension än mindre hålla andra under armarna.

Hur då en person som med möda håller näsan över vattenytan kommer att rösta då förslagen om höjda garantipensioner eller sjuklöner kommer upp kan ng de flesta räkna ut.

[HundochKatt]
4/12/16, 8:37 AM
#111

#108 "Å andra sidan ligger det faktiskt mycket i det som "landsbygd" skriver att pengarna som betalar vår välfärd inte kommer ifrån återbrukade pengar inom den offentliga sektorn eller skatt på bidragspengar.  Det som försörjer vårt land är enbart de pengar som kommer in från den delen av privata sektorn som tjänar in pengar till Sverige från andra länder. Alla andra "inkomster" är bara återbruk av de pengar som redan finns i systemet. Därmed gör varken skatten på sjukpengar, landstingens läkarlöner eller kommunalt vägarbete något egentligt till statskassans ekonomi.

Men därmed inte sagt att dessa personer inte bidrar till samhället med sina skatter, för det gör dem, det är återbruk som är en viktig del i att hålla landet flytande! "

Absolut sant! Och samtidigt måste jag påminna om att det som generationer sparat in för själva pensionerna  har urholkats av politikerna då det tagits från den kassan för att finansiera annat! Systemet för alla våra pensioner (ålder som sjuk) har ändrats och urholkats av våra politiker!  Och merparten av det har skett de senaste ca 10 -15 åren (kanske något längre tillbaks också, men på ett ungefär). 

Vart de pengarna tagit vägen är ju lätt att räkna ut, om man hängt någolunda med vad som hänt i Sverige under tiden…

Annons:
kallepudas
4/12/16, 9:12 AM
#112

#110 Lura inte i någon att Fonder är något bra. Det finns ett fåtal där fondavgiften är låg eller noll men förutom det så är det rena dyngan. 

Pensionssystemet har ändrats och tvingat människor att placera pengar i fonder och många har inte intresse av fonder & sådant och då kommer resultatet bli därefter….typ skit. 

Men jobbar du som fondförvaltare hos en bank eller på annat ställe då är det glada tider när dum & dummare kommer med sina surt förvärvade slantar och ska betala fondavgifter resten av livet.

Om man återgår till tråden så är det ju så här Landsbygdsbo att när löner stiger så stiger ju även kostnaderna i samhället men ersättningar för sjuka ökar inte så allt blir ju dyrare för dom. 

Du kan inte tjata emot även om jag håller med dig i sak i vissa inlägg men jag håller även med det HundochKatt skriver i många inlägg och det är så är "the poor pays more" som det så fint heter.

landsbygdsbo
4/12/16, 9:35 AM
#113

#111 hur kan man hävda att inbetalningar från en specifik grupp till samhället bidrar, om samhället först betalar ut dessa pengar till den gruppen?

Gruppen ifråga bidrar som människor, i form av kunskap, mångfald etc. Men rent ekonomiskt är gruppen en kostnad för samhället.

En kostnad vi bär som en form av försäkring så att vem som helst av oss har ett skyddsnät i falla det skulle gå snett.

Men vad som är jäkligt viktigt att komma ihåg, det är att den här verksamheten lever på det överskott som den arbetande befolkningen, de arbetande företagen och organisationerna står för.

Varifrån underskotten kommer ifrån? Grunden till dessa lades i början på 1960:talet då fördelningspolitik o välfärd inte längre kunde finansieras på ett sunt sätt, dvs genom tillväxt. De dåvarande regeringarna började låna och började en devalverings o inflationspolitik som nära nog drev oss till ruinens brant.

Tack vara att Göran Persson fortsatte den borgerliga politiken med nedskärningar och hårdare villkor vändes skutan.

#112

Just därför vore den tyska modellen, den att man inte skattar för reavinster på fastigheter o bostadsrätter om man haft dem i mer än 10 år.

Det ger dem +70 möjlighet att avyttra sitt för stora boende, införskaffa ett betydligt mindre och leva gott på det som blir över. En annan fördel är ju att fler stora lägenheter o hus kommer ut på en marknad som idag skriker efter dessa.

Vad det gäller sjukersättningen så har vi väl ett tak för utbetalningar från sjukkassan, men hur är det med inbetalningar. Betalar jag in lika många kr som den som tjänar takbeloppet om jag själv tjänar dubbelt så mycket eller skapas en form av smygbeskattning på det viset?

Sjukpenningen bör naturligtvis följa löneindex.

Detta samtidigt med brasklappen att sjukpenningen som sådan ska vara dels självförsörjande o dels tidsbegränsad. Om man inom en viss tid konstaterar att individen ifråga inte kan komma tillbaka ska denne fasas ut till förtidspension istället.

Skulle han/hon senare mot all förmodan återfå arbetskapacitet och få jobb , ja då återklassas han/hon enkelt.

För sjukförsäkringen är en försäkring som ska utbetalas under en icke permanent sjukskrivning.

[HundochKatt]
4/12/16, 9:58 AM
#114

#112 Tack för ditt inlägg! Det kändes positivt efter all negativitet om oss sjuka i samhället. 👍

Och till det här med sjukersättning inte ska vara permanent, det är det inte även fast folk uppenbarligen verkar tro det! Vartannat år så tar F-kassan kontakt med en för att höra efter hur läget är så där är också tryggheten bortblåst! Man vet aldrig vad FK (eller politikerna) får för sig…. 

Sedan vill jag också tillägga att denna tråd handlar om Sjukersättning (tidigare sjukpension), inte sjukpenning. Bostadstillägg och inte bostadsbidrag…

 Det är stor skillnad på dessa begrepp och bör inte blandas ihop med varandra!

landsbygdsbo
4/12/16, 11:36 AM
#115

Självklart är det så att den med dålig ekonomi får betala mer för samma sak, jämfört med den som har god ekonomi.

Dels för att den med god ekonomi kan köpa oavsett när ett bra tillfälle yppar sig.

Dels för att dem med god ekonomi hyr kapital (lånar) till ett lägre pris än den med dålig ekonomi.

Det är alltis dyrare att leva urhand/i mun. än att ha tillgång till en buffert.

Sedan, och det ska man nog vara medveten om. Ett bra läder ger ofta ett bra självförtroende vilket kommer väl till pass när det ska handlas o prutas.

Som exempel kan man ju ta oxfilé 😉den med tunnare plånbok köper 2 skivor till sig och den blivande för en romantisk middag. Till ett pris på 450:- kg

Den bra bra läder köper en hel filé , betalar 300kr/kg och fryser in resten putsad, uppskuren och klar för kommande kvällar.

Och det gäller även många vardagsvaror man behöver.

Med pengar på kontot o lite förutseende så kan man nog kapa upp mot 25% på kostnaden.

#114  Det är väl bra att kassan går in o kollar om bidragsbehovet ligger kvar, gör det det inte så ska ju inte bidrag betalas ut ur den kassan.

[HundochKatt]
4/12/16, 11:58 AM
#116

#115 Jag är nog lite dum, men hur prutar man på mat????? 

Jag kan ju inte gå till ICA och pruta på en "oxfilé" (varför ta upp lyx begriper jag inte, men jag förstår poängen) och få ner priset utan jag får vackert betala vad det står på prislappen, oavsett vad det är jag köper!

landsbygdsbo
4/12/16, 1:50 PM
#117

#116

du går till exempelvis en torghandlare och lägger ett bud 20% under det han begär.

du kan säkert gå till ICA och pruta på 10 hela filéer

Eller varför inte en hel låda spagettipaket.

jag fixade fruktsallad till en hel förskoleklass och det var inga större problem att få rabatt om jag tog den frukt som hade skönhetsfläckar.

så det är inte omöjligt att pruta på ICA

Tjeja
4/12/16, 3:44 PM
#118

#111 Ja det är ju tyvärr allt för lätt för rika politiker att ge bort andras pengar…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[HundochKatt]
4/12/16, 4:05 PM
#119

#117 Du är ju ändå patetisk! Det går inte att pruta på mat hur som helst. Inte på ICA, om det inte är ett kort datum och de har missat att sätta ner det. 

På torget är en helt annan sak, för där handlar småhandlare, men det är sällsynt även där att man får pruta och det är ingen som säljer oxfilé där inte! Inte i min värld i alla fall!

Att du fick billigt frukt till en förskoleklass är en stor skillnad. För du sa väl vad det skulle vara till och då är de sällan omöjlig, men du hade inte fått 10  oxfileér till det, det kan jag lova!

Vi kan inte bara gå in på ICA eller Konsum och säga du, kan jag få den där "oxfilén" billigare för jag är sjukpensionär. 

Ja, jisses vad en del folk inbillar sig att det är så lätt att leva på lite och skära ner kostnaderna för mat mer än vad man har gjort! 🤮

landsbygdsbo
4/12/16, 4:14 PM
#120

Ja med den förinställningen så lär du inte kunna förhandla.

Och som jag skrev tidigare så handlar förhandling ofta om självförtroende.

Naturligtvis är snabbköpen inte anpassade till detta. Men man handlar väl inte allt där.

Jag inbillar mig inte att det är lätt att leva på litet. Jag skrev ju tidigare (om du bemödat dig till att läsa) att för den fattige återstår bara alternativet att leva ur han/i mun dvs utan buffertar och möjlighet att göra goda inköp.

Bara det gör att man ligger upp till 20% över de kostnader den med resurser betalar för samma vara.

[HundochKatt]
4/12/16, 4:30 PM
#121

#120 Jodå, jag är en jäkel på att pruta! Så där har du fel! Men det fungerar inte på mat men däremot en del saker. 

Jag har läst alla dina inlägg och jag har också svarat på dem efter min förmåga, En del har jag bara struntat i för det bara är som det är! Du har en bild om sjuka och deras behov och jag har min som är mer verklighet än din fantasivärld!

landsbygdsbo
4/12/16, 7:09 PM
#122

#121

Skillnaden beror nog på att jag idag står på den givande sidan och du på den mottagande. Så av naturliga skäl så ser man ju på det hela från två håll.

Du ser att det som trillar ner i kontot inte räcker till det nödvändigaste.

Och jag ser hur pengar dras från mitt konto till ngt abstrakt om jag inte har kontroll på.

Jag gör vad jag kan, av företagsekonomiska orsaker, att hålla dessa kostnader så låga som möjligt för att i stället placera dem på produktiva saker som förbättrar mitt företag och i förlängningen mitt liv.

Jag ser samtidigt hur allt större andel av befolkningen inte har förmågan att försörja sig själva.

Vilket då ger två alternativ.

Bibehållet skattetryck och en försämring för mottagarna

Högre skattetryck och en bibehållen standard för mottagarna.

Vad leder det höga skattetrycket till då?

Ja exempelvis att jag har en fordonsstandard i företaget som egentligen inte är nödvändig.

Men ett alternativ till att skatta bort pengarna är exempelvis att så kör jag en ny pick-upp, byter traktorn, tröskan lite för tidigt.

Med ett normalt skattetryck (1/2 kvar) så hade nog jag och många med mig agerat annorlunda.

Upp till toppen
Annons: