Annons:
Etikettpolitiker
Läst 1453 ggr
[Carpinus]
2016-03-27 09:59

Sjöstedt vs Åkesson

"Fyrtio procent av männen har stort eller mycket stort förtroende för SD-ledaren Jimmie Åkesson.

Lika många kvinnor sätter Jonas Sjöstedt (V) som etta.

Aftonbladet/Inizios mätning av förtroendet för partiledarna visar på ett könskrig bland väljarna."---

Aftonbladet

Vem har du, man eller kvinna, störst förtroende för - Sjöstedt eller Åkesson?

Välj utifrån den kategori du tillhör, kvinna eller man. (Inga alternativ i form av andra partiledare eller "bara läsa" finns.)

Annons:
Vanja
2016-03-27 11:25
#1

Inte många män på Sjöstedt.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2016-03-27 12:53
#2

Jag har svårt att förlika mig med ett parti, dvs V,  som har sitt ursprung i kommunism.

"En av, om inte rentav den, sak som ledde till flest dödsfall under 1900-talet var tveklöst kommunismen".

[helga21]
2016-03-27 12:56
#3

Sjöstedt tycker att allting borde var gratis. Det har jag väldigt svårt att förstå så jag väljer naturligtvis Åkesson.

kamera0710
2016-03-27 13:31
#4

Jag är en av männen som föredrar Sjöstedt, utan tvekan. Vad gäller hans hållning till partiets förflutna tycker jag att han uttrycker det väldigt bra i denna debatt med Reinfeldt.

kamera0710
2016-03-27 13:48
#5

Kan lägga till att jag tycker det låter ganska krystat att tala om könskrig pga detta. Min motvilja mot de journalister som går under vinjetten "analys" eller "kommentar" förstärks alltmer, tycker inte de har så mycket vettigt att säga. Undantaget är möjligen K G Bergström.

Alana82
2016-03-27 14:05
#6

Hellre ett kommunistparti än nazistparti, så Sjöstedt för mig

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
[helga21]
2016-03-27 14:40
#7

# 6 Hur 17 kan du tycka att kommunismen är bättre än nazismen? Det är precis lika illa bägge två!

Zyperior
2016-03-27 17:24
#8

#7 Jag skulle nog säga att kommunismen är värre. Folk kan, trots de miljontals liv kommunismen har på sitt samvete, ändå kalla sig det idag i Sverige utan kännbara konsekvenser. Det är betydligt svårare att kalla sig nazist idag och komma undan med det. Det bör va lika omöjligt att kalla sig något av dem kan jag tycka.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[helga21]
2016-03-27 22:00
#9

# 8 Fast 6 miljoner judar skojar man inte bort så nazism är inget att leka med heller.

[Hayabusa]
2016-03-27 22:28
#10

Eller 43 miljoner kineser under "Stora språnget" 1958-62.

[Túrwen]
2016-03-27 22:47
#11

#9 Skulle säga att V är mer fientliga mot judar än SD i dagens läge.. 

Måste sedan säga att vara kritisk mot Islam är inte nazism ändå används uttrycket friskt i denna kontext vilket är helt fel.. 

Röstar varken på V eller SD

Mitralis
2016-03-28 11:12
#12

Kvinna, och väljer Sjöstedt 🙂



Tjeja
2016-03-28 14:21
#13

Kvinna och sjöstedt. Men helst hade jag plockat bitar ifrån dem båda, andra bitar av andra partiledare och sedan satt i hop bitarna till en egen snubbe! ha ha 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
snigelpiga
2016-03-28 14:51
#14

Röstade. Kvinna: Åkesson.

Carmarino
2016-03-28 16:29
#15

Saknar alternativet "Ingen av dem", för jag har inget förtroende för varken Åkesson eller Sjöstedt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]
2016-03-28 16:46
#16

#15 Sannolikt hade det blivit det vanligaste svaret, men eftersom frågan bygger på den omröstning som Aftonbladet presenterade finns bara dessa alternativ.

[helga21]
2016-03-28 20:33
#17

# 10 Fast det var inhemsk befolkning och avsikten var  väl inte att utrota ett folkslag? Frågan är vad avsikten var egentligen?

[Hayabusa]
2016-03-28 21:24
#18

#17 Avsikten med projektet (eller vad man nu ska kalla det) "Stora Språnget" var att komma ikapp västvärlden, industriellt, och öka jordbrukets produktivitet. Resultatet blev svält och ett ekonomiskt kaos.  Ett vansinnesprojekt, har vissa kallat det. Svårt att säga emot. 

Nej, avsikten var inte att utrota ett folkslag men det är en klen tröst för de som miste livet.

 Man kan nog med rätta kalla den tidens styre (Mao) som brutal - de som inte var med , var emot och många blev avrättade. Meningsmotståndare blev avrättade, ungefär som i andra länder med kommunistiskt styre. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunismens_svarta_bok

[Carpinus]
2016-03-29 08:21
#19

Med 51 röster inkomna kan man göra några konstateranden, t.ex. att det är betydligt fler kvinnor än män som röstat, 38 respektive 13. Vidare att det är övervikt för Åkesson i båda kategorierna, och att skillnaden är mindre mellan könen än väntat.

I Aftonbladet hade 41% av kvinnorna stort eller mycket stort förtroende för Sjöstedt och 16% för Åkesson. Här är det 57,9% (22 röster) som har stort eller mycket stort förtroende för Åkesson mot 42,10 (16) för Sjöstedt.

På manssidan har Aftonbladet 40% stort/mycket stort förtroende för Åkesson mot 26% för Sjöstedt. Här är siffrorna 61,5% (8) för Åkesson mot 38,5 (5) för Sjöstedt.

Ställningen i tråden oavsett kön är 58,8% för Åkesson mot 41,2 för Sjöstedt ifråga om stort eller mycket stort förtroende.

Att notera är att samtliga partiledare bedömts i Aftonbladet, medan vi bara har nöjt oss med de två ytterligheterna. I Aftonbladet hade Åkesson störst förtroende av alla partiledare bland männen medan Sjöstedt var kvinnornas favorit.

Terra Australis
2016-03-29 08:28
#20

Åkesson, helt klart.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Annons:
[helga21]
2016-03-29 10:45
#21

# 19 Åkesson tillhör inte ytterligheterna han ligger i mitten. KD ligger ytterst till höger.

[Carpinus]
2016-03-29 11:30
#22

#21 Ursäkta!

[helga21]
2016-03-29 11:32
#23

# 22 För all del 😂

Magi-cat
2016-03-29 11:35
#24

Må kvinnor (och Sjöstedt) leda landet.🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2016-03-29 12:16
#25

(Helt OT, apropå ytterligheter: I Topplistor.iFokus finns en lista över "Trevligaste politikerna". Av de 22 som fått röster ligger 3 på jumboplats: Adolf Hitler, Fredrik Reinfeldt, Josef Stalin. 🤔 😂)

[Túrwen]
2016-03-29 16:41
#26

#25 Tycker att det är beklämmande att Margot Wallström ligger så högt upp på denna lista. Hon och Mehmet Kaplan tillsammans är nog de i regeringen som får mig att vilja fly landet.. 

Men ska inte gå OT för mycket ;)

[Carpinus]
2016-03-29 17:45
#27

#26 Jag nominerade henne till den listan! 😃

Har kontakt med några personer som känner MW privat och de påstår att hon är en trevlig person, och hon verkar så när hon pratar rent allmänt i media. Fast jag är lite besviken på hennes politiska insatser, men det är ju inte de man skall bedöma på den listan.

Annons:
[helga21]
2016-03-29 18:26
#28

# 26 Tillhör dem som tyckte om MW innan hon satte sig i denna regeringen och  fick en lägenhet av Komunal.

72mm
2016-03-30 11:48
#29

#24 "Må kvinnor (och Sjöstedt) leda landet."

Det är ju i princip redan så. Det är anledningen till varför vi sitter i skiten så djupt som vi gör. 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
2016-03-30 12:10
#30

Vad är det ni ogillar så väldigt med Wallström? Erkännandet av Palestina?

Magi-cat
2016-03-30 12:16
#31

Margot Wallström är en juvel! ✨
Erkännandet av Palestina är ett exempel på modigt och rakryggat agerande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[helga21]
2016-03-30 16:47
#32

# 30 Bl.a att hon fick en lägenhet genom Kommunal och att hon tänkte erkänna Väst-Sahara som en stat trots att det inte har något eget styre. Ja att hon erkände Palestina som har noll koll på sitt område och att hon inte är välkommen i Israel.

kamera0710
2016-03-30 16:56
#33

#32 Personligen tycker jag det är ganska märkligt att riksdagsledamöter får bostad men inte statsråd.

All kritik mot Palestinaerkännandet ser jag som ett gott betyg. Israels ambassadörer kanske får förstöra några konstverk till i protest…

http://www.svd.se/israelisk-attack-mot-konstverk

[Túrwen]
2016-03-30 23:37
#34

Erkännandet av en terrorist stat som använder terror för att underkuva och hjärntvätta sina invånare för att de ska utöva våld mot judar? Skrämmande att folk kan tycka att det är bra att en sådan stat ska få finnas till. Att erkänna palestina är inte nödvändigtvis fel men den styrs just nu av en terrorist organisation vilket Wallström och Sahlin är trångsynta nog att bortse från.

Annons:
kamera0710
2016-03-31 06:23
#35

#34 Ja, låt Israel bedriva sin ockupationspolitik i fred. Och knysta inte ett ljud om hur de behandlade kärnvapenavslöjaren Vanunu. (För den som inte vet: Han kidnappades i Rom och fördes till Israel och fick fängelse i 18 år, se länken.)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=483099

[Túrwen]
2016-03-31 08:44
#36

#35 För det första tänker jag inte läsa din vänsterpropaganda så nej tack ;)

Du verkar ju redan extremt hjärntvättad av Hamas så går det ens att resonera närmare om saken? Måste först säga att jag stödjer inte den regering som styr i Israel just nu utan är mer mot mitten lagd just inom deras politik. Det det du, Wallström och hela vänstern gör är att framställa palestinierna som offer och deras ledare Hamas som en frihetsrörelse som inte utgör något form av hot överhuvudtaget.  Du har fel, även om tvåstatslösningen är målet har vapenvilan gång på gång brutits av Hamas som skjuter raketbomber på Israel, självmordbombsattacker och nu på senare tid knivattacker. Åter igen Hamas vill utrota den hela den judiska befolkningen som bor i Israel idag.  Något de uttalar sig om i media varje dag och lär sina barn att göra sedan dagisåldern. Att ni sedan ser det som ett icke-problem är skrämmande. 

Palestinska befolkningen är offer under en terrorregim som de själva röstat fram och hjärntvättar sin befolkning och använder de som mänskliga sköldar.

JonasDuregard
2016-03-31 09:06
#37

#36 "Det det du, Wallström och hela vänstern gör är att framställa palestinierna som offer och deras ledare Hamas som en frihetsrörelse som inte utgör något form av hot "

Fast så är det ju inte. Jag förstår att det kan vara svårt att undvika en retorisk överdrift då och då på ett politikforum, men det där är ju ren lögn. Wallström säger uttryckligen att Hamas är en terrororganisation och att regeringen inte kommer ha något direkt samarbete med dem (här till exempel).

"Åter igen Hamas vill utrota den hela den judiska befolkningen som bor i Israel idag.  Något de uttalar sig om i media varje dag och lär sina barn att göra sedan dagisåldern. Att ni sedan ser det som ett icke-problem är skrämmande."

Du kanske borde hålla dig till direkta citat, för du är inte särskilt bra på att sammanfatta dina meningsmotståndares åsikter. Vem har sagt att Hamas är ett icke-problem? På vilka grunder antar du att den hållningen är representativ för hela vänstern?

Är det omöjligt att betrakta Hamas som ett problem och samtidigt medge att det finns andra problem också? Varför?

#34 Tänk på att det är skillnad på att erkänna ett lands existens och att godkänna deras politik. Sverige (och alla andra FN-medlemmar) erkänner flera brutala diktaturer, helt enkelt för att det inte skulle tjäna något till att förneka deras existens. 

Så frågan som behöver ställas är inte ifall din ensidiga bild av läget är korrekt eller inte, utan ifall Palestina uppfyller en handfull kriterier som krävs för att erkännas som en självständig stat.

Man skulle kunna säga att din hållning är ganska inkonsekvent: Å ena sidan säger du att Palestina styrs av terrorister, å andra sidan förnekar du att Palestina inte ens ska räknas som ett land (och alltså att det inte styrs av någon alls).

[Túrwen]
2016-03-31 11:13
#38

Eftersom att jag skriver från mobilen just nu återkommer jag med referenser. Men jag skrev inte hur gärna du än vill sätta dit mig för det att palestina inte ska få existera då jag skrivit längre upp att jag stödjer mitten partierna i Israel som stödjer tvåstatslösning. MEN jag kan inte stödja det under Hamas! Säger inte att jag stödjer bosättandet vid Västbanken och tycker att det år förskräckligt att civila på påverkas på båda sidor.

kamera0710
2016-03-31 12:01
#39

#36 Är det vänsterpropaganda att hävda att kärnvapenavslöjaren Vanunu satt 18 år i fängelse? Då antar jag att du har faktauppgifter som säger något annat!

[Túrwen]
2016-03-31 13:44
#40

#39 Inte alls , men i den kontexten du valde att skriva om det tydde på att du inte är påläst om det . Jag förstår definitivt varför de fängslat honom även om jag inte tycker att man ska använda kärnvapen personligen. Han är brutit mot en tystnadsplikt och läcker han ut information kan det vara ett direkt hot mot staten om det skulle komma i fel händer. 

* Tycker inte att denna diskussion bör fortskrida i denna tråd specifikt eftersom att vi går OT då den handlar om Sjöstedt och Åkesson. Känner ni andra att det är nödvändigt att försvara Wallströms uttalanden så fine by me, i en annan tråd.. denna artikel förklarar rätt så bra hur jag ser på saken; http://www.expressen.se/debatt/desperat-wallstrom-skyller-pa-judarna/

[helga21]
2016-04-01 15:42
#41

# 35 Var har jag skrivit att jag tycker det är helt OK att Israel ockuperar Palestinsk mark eller bosättningar som de kallar det? Det tycker jag nämligen inte att det är.  Inte är jag heller speciellt förtjust i Staten Israel heller. Det betyder inte jag älskar Palestina. Ja jag vet att en Israelisk ambassadör förstörde ett konstverk och det anser jag inte heller vara rätt. Jag tycker inte heller att det är rätt att vare sig riksdagsledamöter eller statsråd ska få lägenheter av någon som de kan bli beroende av. Sluta upp med att tillskriva mig saker som jag inte står för för då börjar jag snart bli arg och göra detsamma med dig.

Annons:
kamera0710
2016-04-01 15:46
#42

#41 Mitt svar i #35 var inte riktat till dig.

Vad gäller bostäder har jag bara sagt att jag tycker att statsråd borde tilldelas en bostad, det är inte konstigare än att riksdagsledamöter tilldelas en.

[helga21]
2016-04-01 19:00
#43

# 42 Men i # 32 var det!

Ja naturligtvis så ska statsråd tilldelas en lägenhet av staten som de kan bo i så länge de är i tjänst.

Upp till toppen
Annons: