Annons:
Etikettlivskvalitet
Läst 1284 ggr
Tjeja
3/27/16, 3:05 PM

Bevara sommartiden hela året?

"– Man kan inte ta bort vintern, men man kan göra den ljusare, säger Robert Hannah.

– Människans beteendemönster förändras. När vi hade enbart vintertid var det för att vi var ett bondesamhälle där man vaknade upp tidigt på morgonen. I dag har vi mycket av vår fritid på eftermiddagen, ändå väljer vi att ha mörka eftermiddagar.

Ljusa eftermiddagar, säger han, leder till bättre fysisk och mental hälsa, inte minst för barn. I sin motion hänvisar han till en studie från London School of Hygiene & Tropical Medicine, som visar att barns rörlighet ökar med två minuter per dag när klockan vrids fram.

– Ju senare det blir mörkt, desto mer tid har man för att motionera och vara ute i ljuset."

Robert Hannah (L) i DN 

Vad tycker ni? Skulle ni föredra att ha Sommartid hela året och slippa ställa om klockan varje år, eller skulle ni hellre ha vintertid hela året utan att ställa om klockan varje år och få ljusare förmiddagar och mörkare eftermiddagar istället?

Eller vill ni rent ut av ha kvar de årliga tidsskiftningarna så som det är nu?

Personligen skulle jag gladeligen ha kvar sommartiden året om så jag hade mer ljus tid på eftermiddagarna på vintrarna! ☀️ För det jobbiga med att ställa om till sommartid är ju själva omställningen, inte tiden i sig. Slipper man ställa om klockan fler gånger och väljer en fast vinter eller sommartid så föredrar jag ljusa eftermiddagar framför ljusa förmiddagar på vintern.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Calcifer
3/27/16, 3:16 PM
#1

Jag förstår inte ens varför konceptet finns. I Japan finns inte konceptet och där fanns inte ett enda problem skapat av det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tjeja
3/27/16, 3:22 PM
#2

#1 Jo för förr i tiden när vi hade övervägande jordbrukssamhälle och dessutom inte elektricitet med belysning som vi har idag. Då behövde man ta till vara den den ljusa tiden på ett annat sätt för att hinna med allt med sådd och skördar resp. vinterarbete under vinterhalvåret.

Idag lever vi i ett helt annat typ av samhälle där vi inte är beroende av dagsljuset på samma vis för att utföra våra arbeten. Däremot är vi beroende av dagsljuset för vårt välbefinnande och vår utevistelse på fritiden.😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sindri
3/27/16, 3:26 PM
#3

NEJ, NEJ, NEJ och åter NEJ. Jag lider mycket av sommartiden. Har 25-26-timmarsdygn i kroppen, nu kommer jag ännu mer i otakt med tiden.
Första veckorna är pest, mitt i sommaren går det lite bättre, men sista veckorna är en mardröm.
Fattar inte alls varför det finns. Den som vill kan väl bara gå upp en timme tidigare, och lägga sig en timme tidigare. Tycker det är ett vansinnigt påhitt.

Zadeira
3/27/16, 3:39 PM
#4

För min del spelar det inte så stor roll om vi har "normaltid" eller sommartid. Det som stör mig är att hoppa mellan dessa. Jag hade hellre sett att vi hade en tid året runt utan att ställa om klockor och hålla på.

Jag är egentligen inte särskilt styrd av ljuset, utan min kropp följer sin egen klocka. Känner mig ofta som Skalman i Bamse, med en mat och sovklocka som följer samma mönster dygnet runt oavsett omständigheterna.

[helga21]
3/27/16, 3:43 PM
#5

Det gick bra att ha jordburk innan sommartiden också vi bor så långt norrut att den knappast påverkar och som boden kan du gå upp när du har lust! Men jag har gärna sommartid året runt.

"Sommartid innebär att lokal tid justeras fram en timme under en del av året i syfte att bättre nyttja den ljusa delen av dygnet under sommaren genom att människor följer klockan vid uppstigning. I länder närmare polerna, som i de nordiska länderna, gör sommartid inte lika stor skillnad, eftersom dagsljuset på sommaren sträcker sig längre än den delen av dygnet de flesta är vakna. Många ifrågasätter därför bruket av sommartid på dessa breddgrader."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sommartid

Leffe
3/27/16, 3:52 PM
#6

Jag tycker att man nu till sommaren kunde vridit fram klockan en halvtimme och sedan aldrig mer

Annons:
Aniara14
3/28/16, 9:51 PM
#7

Jag håller med #3 i denna fråga, och det gör 62 % av dom röstande på SVT Västs hemsida också.

Av ren princip så tycker jag automatiskt illa om allt som inte är valfritt utan tvingas på alla, oavsett om man gillar och mår bra av det eller inte. Sånt är diktaturfasoner enligt min åsikt, och borde inte få förekomma i s.k. demokratiska länder.

Förresten så heter det inte "Vintertid" det vi har på vintern, utan "Normaltid".

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Sindri
3/28/16, 11:21 PM
#8

#7 av: Aniara14
bra att du påpekade normaltid, brukar också framhålla det! 😃

Zepp
3/29/16, 4:06 PM
#9

Skit samma med sommartiden.. den gör vi vad vi vill med.. behåll i stället sommaren året om!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Stallmima
3/29/16, 9:37 PM
#10

Hahahahaha #9 Det skulle vara bäst med sommar året runt  😃  jag skulle vilja ha den vanliga sommartiden hela tiden istället för att ställa om klockan

Upp till toppen
Annons: