Annons:
Etikettpolitiker
Läst 2685 ggr
Huygens
4/1/16, 12:37 AM

Moderatpolitiker mördad? (Bengtsson)

En av Moderaternas politikern kan ha blivit mördad 2016-03-24.

Personen är inte identifierad (pga polisens saktfärdighet?), men befaras i media vara moderata politikern Alexander Bengtsson.

.

Bengtsson engagerade sej i frågor för minoriteter och kämpade mot rasism och homofobi. Bengtsson berättade i SVT Gomorron hur han utsatts för 50 mordhot. Mordhoten skickades också ut till samtliga lokala medier, inklusive SVT Nyheter Uppsala.

Rasister har skickat mail och berättat hur dom skulle skjuta, knivhugga och spränga ihjäl Bengtsson.

Bengtsson fick nyligen ett SMS med meddelandet att en han skulle få ett skott i pannan. Jag säger som GW Persson, måste vara busenkelt för polisen att ladda ner telefonväxeldata och spåra avsändaren.

Bengtsson ville se en moské i Stenhagen och fick därför utstå en omfattande hatkampanj på nätet. Bengtsson utsattes även för en knivattack i sitt hem och kan därför haft anledning att frukta för sitt liv.

.

Svensk polis trodde inte på Bengtsson, utan delgav honom istället misstanke om falsklarm för mordhoten, dagen innan han kan ha blivt mördad. Svensk kvalitetspolis tar det också lite piano med själva mordutredningen och har redan avskrivit misstankar om brott.

Han tog nog livet av sej, är polisens uppfattning. Dock är den döde fortfarande inte identifierad. Svensk kvalitetspolis kommer därmed knappast lägga två strån i kors för att kolla upp vem som har IP-adresserna till mordhoten.

.

Visst, självmord.

Tro på det. Tro på polisen.

Killen sätter sej i en bil och tänder på. Dessutom sitter han bara kvar och brinner upp. Knappast troligt.

50 mordhot och ett knivöverfall.

Annons:
[helga21]
4/1/16, 1:55 PM
#1

Har han rapporterats försvunnen?

Huygens
4/1/16, 4:39 PM
#2

Frågan är vad som hänt?

Har polisen mördat Alexander Bengtsson?

.

Vi har ett tidigare tillfälle år 2012, där polisen bestämde att en knivhuggen man i en brinnande bil (nederst på sidan) i Vargön begått självmord.

"En bil på parkeringen började brinna kraftigt och på passagerarsidan i framsätet hittade räddningstjänsten en död person. Mannen hade en kniv i bröstet"

"I bilen fanns också en gasflaska av den typ som används i husvagnar och dylikt. Locket var avskruvat och när den tänts på har den omedelbart exploderat."

Självmord.

Mannen har alltså skruvat av locket på gasflaskan som exploderat rakt upp mot honom. Därefter begick den sprängde och brinnande mannen, självmord genom att hugga en kniv i bröstet (!).

Tror ni på det?

.

Varför vill mördarna sätta eld på bilen efter mordet? Idag är DNA-teknik så utvecklad att ett sätt att ordentligt röja undan DNA är att sätta eld på bilen.

.

Polisens prioritering pekar också på att polisen kan vara skyldig till mordet. Polisen hade alltså samlat ihop ett 50-tal mordhot mot Bengtsson, men istället för att leta upp IP-adresser och ladda ner telefonväxeldata (SMS-hoten), anklagde polisen Bengtsson för falsklarm i 3 fall.

Är det logiskt?

47 fall av mordhot återstår alltså, men polisen spekulerar i falsklarm pga att "uppgifterna pekade åt olika håll" i 3 av mordhoten. Lägg märke till polisens formuleringen. Är den inte minst sagt diffus? Bengtsson hade tydligen utsatts för hot sedan 2013, men polisanmälde troligen inte hoten förrän 2015, och senare under 2016 när fler hot inkommit.

Det känns som fel ordning på polisens prioriteringen av ärendena. Tänker polisen så här:

"Låt oss se nu, vi har 47 möjliga mordhot och 3 mordhot som kan vara falsklarm. Vilka mordhot ska vi prioritera att först undersöka i vår utredning?"

.

Nu kommer det konstiga.

Åklagarmyndigheten går ut med ett pressmeddelande på eftermiddagen (efter att polisen hittat Bengtssons utbrunna bilen) där polis och åklagare tillkännager att Bengtsson är delgiven misstanke om falsklarm i tre fall.

Hur ofta har ni hört att åklagarmyndigheten går ut med ett pressmeddelande om misstänkt falsklarm?

Hur ofta?

Aldrig.

Jag har aldrig hört talas om att polis eller åklagarmyndighet gör pressmeddelande för ett så ringa brott.

.

Inte ens SVT verkar tro på polisens påstående om självmord. SVT nämner inte ens polisens påstående om självmord, även om SVT skriver att polisen ej misstänker brott.

Antingen har polisen mördat Bengtsson eller så skyddar polisen mördarna. Det är lite väl exakt i tid att Bengtsson delgavs misstanke om falsklarm dagen innan han kan ha mördats (identiteten på den döde är okänd).

.

Dessutom är det underligt att Rättsmedicinalverket, som redan utfört obduktionen, inte kan fastställa identiteten. Polisen säger i sitt eget pressmeddelande:

"Polisen i region Öst har fått information som gör gällande att en komplett identifiering av kroppen kan komma att ta ytterligare flera veckor."

Det känns som att polisen vill vinna tid, tills medias intresse lagt sej.

Cragan
4/1/16, 4:44 PM
#3

#2 jisses människa eller vad man nu ska kalla dig, vill du få minsta lilla trovärdighet i din tes om att polisen är skyldig så presentera iaf någon typ av bevis på vad dom eventuellt skulle kunna vinna på att mörda nissen och sedan städa undan det som självmord

Huygens
4/1/16, 4:55 PM
#4

#3 Du låter som mina bekanta, när jag första gången sa att Thomas Quick var oskyldigt dömd för 8 mord, i en serie av konspirationsteorier med polis, domare och åklagarmyndighet…

[Carpinus]
4/1/16, 5:31 PM
#5

#0 "Han tog nog livet av sej, är polisens uppfattning."

#2 "Inte ens SVT verkar tro på polisens påstående om självmord. SVT nämner inte ens polisens påstående om självmord , även om SVT skriver att polisen ej misstänker brott."

Saknar länk i dina inlägg till någon källa där Polisen påstår att Bengtsson har tagit livet av sig. Polisen brukar inte gå ut med uppgifter om att namngivna personer tagit av sig.

Cragan
4/1/16, 5:38 PM
#6

#4 Quick där fanns det en vinst för åklagaren kolla bara hur den karriär gick efter det uppmärksammade fallet och åklagaren visst att det skulle gå bra för han vid en eventuell fällande dom i det fallet, så den utredningen blev ju som känt ganska kraftigt bristfällig

Annons:
[helga21]
4/1/16, 6:29 PM
#7

Så han är inte rapporterad saknad av närstående?

[helga21]
4/1/16, 6:57 PM
#8

Googe  is Your friend, i synnerhet när man inte får något vettigt från T.S

"Resultaten talar i stället starkt för ett befarat självmord, enligt ett pressmeddelande från polisen."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article22540475.ab

Huygens
4/1/16, 6:59 PM
#9

#5 Polisen:

"Identifiering av kroppen kunde inte genomföras på platsen och identifieringsarbetet är ännu inte klart. Uppgifter som framkommit i utredningsarbetet visade tidigt att det inte fanns anledning att anta att ett brott var begånget och förundersökning har inte inletts i ärendet.

. . .

Resultaten talar starkt för ett befarat självmord."

.

Självmord.

Uppgifter som framkommit…

Tro på det, med en död oidentifierad kropp.

Visade tidigt…

Självmord.

.

Och, ja, Bengtsson är namngiven i polisens pressmeddelande.

Konstigt, inte sant.

[Carpinus]
4/1/16, 7:08 PM
#10

#8 Ser ut som ett frånsteg från Journalistförbundets etiska regler: "8. Iaktta stor försiktighet vid publicering av självmord och självmordsförsök särskilt av hänsyn till anhöriga och vad ovan sagts om privatlivets helgd."

#9 Där finns det en sammankoppling mellan namnet och rubriceringen "befarat självmord." I ett annat fall får ett polisbefäl en fråga om varför man inte informerar om självmord och svarar: 

"Det är med hänsyn till de anhöriga såklart, och också för att vi tycker att det är tragiska händelser helt enkelt. Det är klart att vi kan berätta om dem för medierna och medierna brukar ta ert ansvar och inte rapportera om det heller, så att jag ser ingen fara i att vi skulle lämna ut uppgifter om ett självmord heller."

Uppenbarligen finns det då inget som formellt hindrar polisen att uppge dödsorsaken självmord, vilket jag trodde, och i så fall har de inte gjort något fel i det här fallet.

Huygens
4/1/16, 7:11 PM
#11

#10 Det handlar om att polisen så tidigt som möjligt ska påverka folks tankar med att det inte var polisen som mördade Alexander Bengtsson.

MKULTRA mind control i svensk myndighetstappning.

Ebolaa
4/1/16, 8:47 PM
#12

#0 Alltså, det finns ju ytterst lite att gå på just nu. Det här är helt enkelt min egen teori.

För det första så har jag väldigt svårt att förstå hur någon människa tar livet av sig genom att sätta eld på sig själv. Det är ett helt sjukt brutalt sätt att dö på.

MEN, det finns ju som sagt åtal mot Alexander om ett falsklarm gällande knivattacken i hans hem - var polisen av någon anledning har ifrågasatt detta. Kanske hans historia inte höll ihop på något vis om hur denna knivman har tagit sig in i hans hem och var på kroppen detta knivsåret var? (detta är rena spekulationer från min sida) Så det finns alltså en misstanke om att Alexander rubricerat detta (dock vet vi ju inte i vilken utsträckning eller om det är så som jag "kan tänka mig" att det är OM så är fallet).

OM så är fallet söker han uppmärksamhet genom de mest yttersta sätten. OM det nu är så finns det ju en möjlighet att han har blivit rädd för att allt ska uppdagas, och därför tar livet av sig.

Däremot så kan jag inte förstå varför han väljer att ta livet av sig på detta sätt. Tänkte han verkligen in i det sista försöka gå på sin "story". Jag vill liksom inte tro att det är så. Det är bara för sjukt för att vara sant. Jag vill verkligen veta vad som hänt.

#2 Gällande det andra självmordet Huygens så är det knappast så att mannen först har öppnat en gasflaska som han tänt eld på för att sedan sticka sig i bröstet med en kniv. Han har antagligen låtit gasflaskan sipprat, sedan stuckit en kniv i brösten och slutligen tänt eld på gasen. Kaboom - död. (Eller månne det vara så att någon gjort det mot honom - ja- det kan inte vi veta)

Jag känner faktiskt en person som under kraftig alkoholberusning (och i hjärtekross) stack sig själv i bröstbenet och tyvärr träffade han sig själv i hjärtat, så han förblödde på bara ett par minuter. Så fruktansvärt…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Huygens
4/1/16, 8:52 PM
#13

#12 Var har du hittat ditt påstående om knivattacken? Ge gärna en källa, eller citera polisen direkt.

Annons:
Ebolaa
4/1/16, 9:00 PM
#14

Jag kan ha uppfattat det fel, det står så otydligt om falsklarmen gäller själva knivattacken eller tre upplevda mordhot efteråt. Kan ju möjligtvis vara så att knivattacken var riktig, och att han efter det har blivit mer spänd och paranoid (av förklarliga skäl i så fall) och sedan uppfattat mordhot som inte "fanns".

Såhär står det:

– Det pågår en utredning, säger vice chefsåklagaren vid Åklagarmyndigheten Magnus Berggren och fortsätter:

– Alexander Bengtsson har uppgett att han under en lång tid mottagit hot av olika karaktär – redan innan den misstänkta knivattacken. Efter det att vi hade samlat ihop en stor volym bevismaterial efter knivattacken fanns det detaljer i tre av de anmälda hoten som pekade åt olika håll. Då valde vi att dra igång en utredning kring falsklarm i de tre fallen.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/polisen-alexander-bengtsson-befaras-dod

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Huygens
4/1/16, 9:13 PM
#15

#14 Du har länken i #0. Enligt vice chefsåklagaren Magnus Berggren rör det sej om tre fall av anmälda hot, citat:

"Efter det att vi hade samlat ihop en stor volym bevismaterial efter knivattacken fanns det detaljer i tre av de anmälda hoten som pekade åt olika håll. Då valde vi att dra igång en utredning kring falsklarm i de tre fallen."

Vanja
4/2/16, 9:06 AM
#16

Hjälp vilka konspirationsteorier. 

Jag brukar titta främst på motiv, så vad sjutton skulle polisen ha för motiv att mörda honom?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

72mm
4/2/16, 9:45 AM
#17

Tja, polisen hade nog inte tid att följa upp de påstådda hoten, de hade väl fullt upp att bekämpa all brottslighet som inte följt på de öppna gränser, multikultur, islamism och "antirasism" som herr Bengtsson så innerligt propagerade för.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Huygens
4/2/16, 9:57 AM
#18

#16 Motiv är en svår fråga. Leif GW Persson har ju vägrat diskutera motiv för olösta brott i TV-programmet Veckans Brott och andra sammanhang.

En av GW Persson förklaringar är att man väldigt lätt kommer in på fel spår.

.

Men om jag tvingas nämna motiv, kan det vara politiskt. Eller det kan vara en psy-op av SÄPO, som genomförts av lokalpolisen, kanske med koppling till militären. Eller det kan vara hatbrott. Det är lätt för polisen att få ett mord att likna självmord.

Bengtsson arbetade för bygget av en moské i Stenhagen, han var svart, han var homosexuell, allt detta kunde ge honom fiender.

Kom ihåg hur svensk polis tycker illa om homosexuella och under många årtionden leta polisen homosexuella som registrerades i polisens Bögregister. Att vara "bög" ansågs som liktydigt med en sort brottsling av polisen. (Jämför med polisens romregister.)

Här har vi Sveriges Radio: Bögskräcken lever kvar inom polisen.

.

Vi vet även att svensk polis mördat ett antal person genom åren av politiska eller militära skäl; Cats Falck, Lena Gräns, Olof Palme, Algernon, Kristina Winberg och Claes-Ulrik Winberg, det brittiska popbandet Viola Beach m fl.

Så polisens mord på Alexander Bengtsson kan ha skett på uppdrag av SÄPO, t ex  som en psy-op för att undersöka allmänna reaktioner.

Att hitta poliser som inte gillar moskébyggen, svarta och homosexuella lär knappast vara svårt.

.

Vi har ett annat mystiskt mord som svensk polis tystat ner.

Den iranske regimkritikern Sohrab Rahimi hittades död i en utbrunnen bil 2016-02-11, något mer än en månad innan svensk polis mördade Bengtsson. Rahimi var författare och hade skrivit ett stort antal diktsamlingar och böcker.

Under torsdagen 11 februari 2016 hittade polisen en död kropp som polisen trodde var Rahimis i en utbränd bil. Polisen arbetade under torsdagseftermiddagen efter teorin att det inte rörde sej om ett brott. Visserligen upprättade polisen en anmälan om mord, men tappade efter några timmar intresset för att undersöka saken vidare.

Tack för den.

Samma morgon som författaren Rahimi mördades skulle han träffa en kollega för att göra klart arbetet med en ny bok. Enligt polisen körde Rahimi in nära golfbanan i Bara, Malmö. Rahimi parkerade bilen vid midnatt på gräsmattan vid vägen och han tände därefter eld på bilen varefter Rahimi brann upp och dog.

Polisen misstänker inget brott.

.

Rahimi verkar ha blivit snabbare identifierad än den fortfarande okända kroppen i Alexander Bengtssons bil.

Med händelsen som jag nämnt i #2 har vi tre bilbrandsmord som polisen ignorerat eller deltagit i. I bästa fall har vi en höggradigt inkompetent och likgiltig polis.

I bästa fall.

72mm
4/2/16, 10:07 AM
#19

#18 "Men om jag tvingas nämna motiv, kan det vara politiskt. Eller det kan vara en psy-op av SÄPO, som genomförts av lokalpolisen, kanske med koppling till militären. Eller det kan vara hatbrott. Det är lätt för polisen att få ett mord att likna självmord."

…eller så kan det vara rymdödlor kanske? 

"Den iranske regimkritikern Sohrab Rahimi hittades död i sin utbrunna bil 2016-02-11, något mer än en månad innan svensk polis mördade Bengtsson. "

Jasså nu har det i ditt huvud blivit ett faktum att polisen mördat Bengtsson? Du har ganska svårt att hålla isär dina egna konspirationsteorier och fakta va? 

Underhållande är du iaf. 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Huygens
4/2/16, 10:22 AM
#20

Om vi återvänder till polisens påstående om tre falsklarm i #0, får man ju fundera på om det är troligt att en person som utsatts för 50 mordhot, skulle ha behov av att förfalska 3 av mordhoten.

Det stämmer illa.

.

Vad har hänt med Alexander Bengtsson?

1. Brandkåren får larm kl 10, 2016-03-24.
2. Brandkåren är snabbt på plats och släcker bilbranden.
3. Polisen/brandkår ser att det sitter en kropp i bilen.

4. Polisen bör vid det här laget veta vem som äger bilen.
5. Polisen meddelar pressen att en kropp hittats i en utbrunnen bil.

6. Åklagarmyndigheten går ut med ett pressmeddelande att Alexander Bengtsson är misstänkt för tre fall av falsklarm.

.

Lägg märke till att det är misstanke (ej åtal), endast misstanke om tre fall av ringa brott. Hur ofta går Åklagarmyndigheten ut med pressmeddelanden om misstankar om ringa brott?

Alaxander Bengtsson delgavs misstanke om falsklarm dagen innan (den 23:e) . Det verkar finnas en målsättning från rättsapparaten att svartmåla Alexander Bengtsson så snabbt som möjligt.

Annons:
72mm
4/2/16, 12:28 PM
#21

"att svartmåla Alexander Bengtsson så snabbt som möjligt."

Roligt ordval. Höhö. 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

hyvetytte
4/3/16, 2:24 PM
#22

#21 Sitter du seriöst och skämtar om honom efter det tragiska som hänt? Aldrig varit maken till osympatisk människa.

[Otippbar]
4/3/16, 2:56 PM
#23

Det är jäkligt märkligt och troligtvis tragiskt att Bengtssons trovärdighet ifrågasätts så grundligt, vad det verkar. Samtidigt som det kan vara så att en eventuell brottsling går fri. Det stinker obehagligt om det här fallet, vad sanningen än är. Hoppas verkligen att polisen inte bara försöker dölja eventuella egna misstag och fobier, genom att kalla det här för självmord och lägga ner en rättvis utredning som Alexander förtjänar, efter allt gott som han har kämpat för.

72mm
4/3/16, 3:05 PM
#24

#22 Absolut skämtar jag seriöst. Jag skämtar alltså inte om att jag skämtar, jag skämtar på riktigt. Alltså seriöst skämtande. 

Huruvida du finner det roligt eller osympatiskt är en annan femma.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Aniara14
4/3/16, 4:11 PM
#25

Jag har googlat lite på honom, och om jag fattat det hela rätt så var han både svart, adopterad och homosexuell.

Alla dessa tre grupper brukar i diverse studier och forskningsrapporter beskrivas som att dom har märkbart större risk för både psykisk ohälsa och självmord än genomsnittspersonen som inte är någotdera. Om man då som han tillhör alla tre samtidigt, så borde det ju rimligtvis öka sannolikheten för att det faktiskt kan röra sig om självmord.

Men oavsett vad som hänt, om det är mord eller självmord, så hoppas jag att sanningen kommer fram snarast möjligt så att ev. gärningsmän kan ställas till svars, och inte kommer undan som i fallet med Olof Palme.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Huygens
4/3/16, 10:02 PM
#26

Alla tre bilbrandsmorden har avskrivits på sätt som stinker i högan skyn.

Det första bilmordet från 2012 (se #2) kan alltför lätt ha utförts av en mördare som hugger en kniv i bröstet på offret och sedan tänder på gasolflaskan i bilen.

.

Dom andra två fallen har karaktären av politiska mord och då ligger tankar på terrorism nära. Att polisen efter bara några timmar säger att inget brott ligger bakom bilbrandsmordet på Rahimi (se #18) är uppåt väggarna.

Hur kan polisen veta säkert att mördare inte sövt Rahimi med bensinångor och satt eld på bilen? Hur kan polisen veta att Rahimi inte mördats på ett sätt som arrangerats så att det ska likna självmord? Utländsk säkerhetstjänst?

Svensk polis är en parodi på vad en brottsutredande ordningsmakt ska vara.

Nonchalant och likgiltig.

.

Och bilbrandsmordet på Bengtsson är extremt. Redan innan påsk informerades anhöriga om detaljerna, vilket inte görs om brott misstänks. Det pekar på att polisen redan dagen (långfredagen?) efter bilbranden avskrivit mordet på (ännu ej identifierad) Bengtsson, som "inte brott".

50 mordhot, ett knivöverfall, pressmeddelande samma dag om "misstänkt falsklarm", en oidentifierad kropp och polisen avskriver fallet inom 24 timmar.

Det gör svensk polis till huvudmisstänkt till att ha utfört mordet på Alexander Bengtsson.

.

När Bengtsson framträdde i SVT några dagar innan bilbrandsmordet fick han frågor om säkerheten och polisens arbete. Väldigt få nazister skulle ta risken att mörda honom ifall han var omgärdad av skydd och av polis. Så vem annan än polisen kan vara mördarna?

Och varför bilbrand?

.

Om polisen vill att mordet ska se ut som självmord, kan det vara för riskabelt för polisen att utföra dådet i eller nära bostaden där både DNA-spår kan lämnas och vittnen kan observera saker.

Kanske har Bengtsson förmåtts att åka till en avskild plats. Troligen har Bengtsson därefter kidnappats och körts 200 - 250 km (?) från Uppsala till Ödeshög, där han mördats av polisen i en bilbrand. Polis kör Bengtssons bil till mordplatsen.

Polisen placerar därefter den drogade eller med bensinångor sövda Bengtsson i bilen. Polisen måste sedan bränna bilen för att göra sej av med sina egna DNA-spår.

.

När Åklagarmyndigheten är säker på att Bengtsson inte överlevt och säker på att inget besvärande bevismaterial påträffats av brandkåren eller vittnen i närheten, släpper Åklagarmyndigheten pressmeddelandet "misstanke om falsklarm i 3 fall". Åklagarmyndighetens syfte är att skandaliser Bengtsson och förhindra att media intresserar sej för ärendet.

Pressmeddelandet släpptes efter att kroppen påträffats i Bengtssons bil.

Branden var synnerligen grundligt gjord, så hur kan polisen säga att dom inte misstänker brott, hur kan polisen veta en sådan sak?

Hur kan polisen veta att ingen mördat Bengtsson och fått det att se ut som självmord? Hur kan polisen vara så kvick?

Efter 50 mordhot.

.

Jämför polisens mord på Bengtsson med morden på dom sk "balkongflickorna". Under många år och fortfarande idag, tar svensk polis det ganska piano med mord på balkongflickorna.

Struntar i det.

Minns ni Fadime. Dagen innan Fadime skulle flytta ihop med sin pojkvän, blev han antagligen mördad, prejad av vägen och dog. Polisen avskrev mordet på Fadimes pojkvän, som "trafikolycka".

Även Fadimes syster dog 2014, dödsfallet utreddes av polisen, men avskrevs.

.

Fadime dog i Uppsala, Fadimes syster och Alexander Bengtsson bodde i Uppsala. Läs Sveriges Radio Kaliber P1 år 2006 om balkongflickornas "självmord".

Ska man tro media verkar det som att svensk polis avsiktligt släpar fötterna efter sej när det gäller morden på balkongflickorna. Polisen struntar i att göra sitt jobb. Och med Alexander Bengtssons död känns det som att polisen utfört själva bilbrandsmordet.

Hur ont och obehagligt måste det inte kännas att bränna sej själv till döds? Och varför göra det i en bil?

Huygens
4/5/16, 3:30 PM
#27

Har svensk media lagt två strån i kors för att granska eller ens ifrågasätta polisens påstådda arbete?

Jag kan se att Aftonbladet har ett par artiklar om händelserna, men saknar riktigt ifrågasättande. SVT och Sveriges Radio har artiklar där dom utelämnar polisens påstående om självmord. SVT har ifrågasättande av polisens saktfärdighet och åklagarens pressmedddelande. DN och Expressen har påfallande lite (inga?) artiklar om Bengtsson, nästan som om tidningarna lagt locket på.

.

Jag vill återvända till polisens och Åklagarmyndighetens påstående om dom tre falsklarmen, för det finns ganska lite mediaifrågasättande av polis och Åklagarmyndighet, eller av dessa myndigheters "kåranda" i relation till mordet på Bengtsson.

Det rör sej om högst tre misstänkta fall av falsklarm. Åklagaren säger att ett eller flera av dom misstänkta falsklarmen kan vara sanna larm, dvs riktiga mordhot.

En riktigt luddig formulering.

.

Och nu börjar det bli problem för Åklagarmyndighetens påhitt att hänga ihop.

Om en person som är misstänkt för falsklarm avlider, läggs åklagarens utredning ner, därför att det saknas person att kunna driva ärendet mot. Åklagaren säger det här själv, om Bengtsson är död läggs utredningen ner, ärendet om falsklarm läggs ner, för det saknas person att driva ärendet mot och åtala.

Torsdag förmiddag släcker brandkåren den brinnande bilen och poils/brandkår hittar den döde i den utbrända bilen. Snart misstänker polisen att det kan vara Alexander Bengtsson.

.

Nu (torsdag middagstid 2016-03-24) bör alltså Åklagarmyndigheten veta om att Bengtsson troligen är död. Det är därför stor sannolikhet att misstankarna om falsklarm kommer att avskrivas, då det saknas person att driva ärendet mot.

Polis går under eftermiddagen ut med ett pressmeddelande att en död person påträffats i den utbrända bilen. Nu måste polisen ha informerat Åklagarmyndigheten att Bengtsson kan vara död. Åklagarmyndigheten måste inse att det finns risk att en mördare förverkligat ett av dödshoten mot Bengtsson, mördat Bengtsson och bränt upp bilen.

Ändå väljer Åklagarmyndigheten att gå ut med ett pressmeddelande att Bengtsson är misstänkt för falsklarm i upp till tre fall. Larmen kan vara sanna eller falska, åklagaren vet inte riktigt vad som gäller.

Det luktar ryktesspridning och smutskastning.

.

Från UNT:

"_Samtidigt meddelade på torsdagen Åklagarmyndigheten i Uppsala, sedan uppgifterna om det befarade dödsfallet blivit kända, att en förundersökning om tre misstänkta falsklarm hade inletts mot Alexander Bengtsson.  . . .
_

Åklagaren konstaterar att det inte finns någon anledning att ifrågasätta anmälningarna om hot i ett stort antal fall."

Varför väljer Åklagarmyndigheten att gå ut med ett pressmeddelande om misstänkt falsklarm för ringa brott, mot en person som redan kan befaras vara död?

Har Åklagarmyndigheten alls gått ut med pressmeddelanden av den typen av ringa brott förut?

.

Det återstår minst 47 fall av mordhot som polisen inte lyckats utreda alls sedan 2015, då Bengtsson tröttnade på alla mordhot han fått sedan år 2013 och han började anmäla dom första mordhoten 2015. Bengtsson fortsatte anmäla mordhot även under 2016, också efter knivattacken.

Polisen har i bästa fall ansträngt sej lika mycket som i fallen med dom sk balkongflickorna jag nämnt tidigare i denna tråd. Och mycket tyder på att polis och åklagarmyndighet sammarbetet och genomfört mordet på Bengtsson.

Först konfronteras Bengtsson med vaga uppgifter om falsklarm i tre fall. Dagen därpå kidnappas Bengtsson av polis, han drogas, bränns till döds och slutligen skandaliserar Åklagarmyndigheten honom genom att publicera ett pressmeddelande om den befarat döde som rör falsklarm, där Alexander Bengtsson anges med namn.

Dolkstötstaktik.

.

Lyssna på åklagaren, lyssna på hur vag han låter. Politikersnack. Jag hör en akademiker som ljuger så att hans sockar trillar av.

Annons:
Cragan
4/5/16, 7:27 PM
#28

#27 skulle ens hälften av dina teorier stämma med verkligheten så skulle du inte kunna skriva om det utan du skulle bara försvinna du är medveten om det va?

Huygens
4/5/16, 7:58 PM
#29

#28 Du låter som mina bekanta, när jag första gången sa att Thomas Quick var oskyldigt dömd för 8 mord, i en serie av konspirationsteorier med polis, domare och åklagarmyndighet, som det kanske är meningen att några av oss ska avslöja. En psy-op. Jag fick då ungefär samma svar som du precis gett:

"… om det är sant kommer missbrukaren Thomas Quick bara att försvinna. Överdos."

[helga21]
4/5/16, 8:01 PM
#30

# 29 Har du inget annat exempel att komma med för du har använt det tidigare och bl.a Leif GW Persson hade samma åsikt som du.

72mm
4/5/16, 8:13 PM
#31

"Du låter som mina bekanta, när jag första gången sa att Thomas Quick var oskyldigt dömd för 8 mord, i en serie av konspirationsteorier med polis, domare och åklagarmyndighet, som det kanske är meningen att några av oss ska avslöja."

Du menar att du hade fel även om Thomas Quick? Mycket kan man säga om den historien, men någon konspiration var det rakt inte.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Huygens
4/5/16, 8:52 PM
#32

#31 Hur gammal är du? Jag vet att det har gått några år sedan rättsskandalen med Thomas Quick utspelade sej.

I korthet:

På uppdrag av skurkpolischefer gav skurkläkare narkotikamedicin till Thomas Quick som belöning varje gång Quick kom med nya "erkännanden". Skurkdomare och skurkåklagare medverkade i rättsskandalen och hyrde in skurkprofessorer som under ed svor att Quick var en galen mördare.

Envisas du med att rättsskandalen kring Thomas Quick inte är en serie av konspirationsteorier?

[helga21]
4/5/16, 10:11 PM
#33

# 32 Betydligt äldre än vad du tror det är helt klart. Jag känner väl till Quickfallet och tillhör dem som också tyckte det var underligt men samtidigt så tillät Quick inte sin advokat att överklaga domarna i tingsrätten till hovrätten. Om det sen är en konspiration det vet jag inte. Det var en kvinnlig terapeut inblandad i det hela också och i en hel del andra  ärenden också där de "skyldiga" fått resning och blivit friförklarade.

72mm
4/5/16, 10:12 PM
#34

"narkotikamedicin" - jag slutade läsa där ungefär…

Men i alla fall; du får nog ta och skilja på rättsskandal (absolut) och inkompetens gränsande till kriminalitet (Christer van der Kwast, Göran Lambertz, Margit Norell) och konspiration

Det är inte samma sak. Inte heller ger det ena automatiskt det andra.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[helga21]
4/5/16, 10:17 PM
#35

# 34 Quick fick frikostig med narkotiska preparat under sina utredningar om de "mord han begått". Han var helt beroende av dessa. Detta framgick dessvärre med önskvärd tydlighet när man fick se de rekonstruktioner som gjordes med Quick och även att han fick "hjälp" av en speciell polis när han mindes fel. Allt filmades nämligen och visades senare i SVT.

72mm
4/5/16, 10:51 PM
#36

#35 Visst, jag vet att han var medicinerad, det var mest uttrycket "narkotikamedicin" som jag tyckte var lite kul.  "Narkotika" har två helt olika betydelser beroende om man ser det som en juridisk eller medicinsk term.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[helga21]
4/6/16, 10:38 AM
#37

# 36 men det är narkotikaklassat. Och det var i högre doser än vad som vanligen förskrivs.

Huygens
4/15/16, 2:08 PM
#38

Polisen inledde aldrig någon förundersökning när dom hittade den döde och ihjälbrände Bengtsson. Och fortfarande har ingen förundersökning inletts rörande bilbranden och dödsfallet.

Jag tar det en gång till.

Polisen har inte lyft ett finger, inte lagt två strån i kors för att undersöka om den 50 gånger mordhotade Bengtsson, mördats.

.

Polisen visste alltså om att Bengtsson mordhotats 50 gånger och så en vacker dag hittar dom honom ihjälbränd i en bil.

Borde inte polisen inleda en förundersökning?

Kolla däckavtryck i omgivningen, fotspår, brännbara vätska/föremål i omgivningen, kolla mobilsamtal mm?

.

Polisen konstaterar bara att det fanns inget uppenbart som tyder på att brott begåtts, så då gör polisen inget. Precis som i fallen med "balkongflickorna". Ungefär samma öde, som för killen som fick en kniv i bröstet och sedan brändes ihjäl i sin bil eller som ödet för den iranske författaren som skulle till jobbet, samma morgon som han ihjälbrändes, för att avsluta arbetet med en ny bok.

72mm
4/15/16, 7:50 PM
#39

"Precis som i fallen med "balkongflickorna"."

Du menar att det skulle vara politiskt inkorrekt och känsligt att utreda orsaker till varför unga politiker med möjlig förföljelsemani tar livet av sig? Känner du till fler än ett sådant fall? Eller menar du att det är polisen som har varit i farten och knuffat flickor över balkongräcken också?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Huygens
4/15/16, 9:14 PM
#40

#39 Du får väl undersöka saken. När du vet svaret, kom tillbaks och berätta för oss.

Huygens
4/16/16, 9:06 AM
#41

Kan vara värt att notera dödsfallet med Lars Carlander, "Svartenbrandt", där polisen genast startade en mordbrandsutredning trots att det inte finns någon misstänkt.

Som jämförelse bestämde sej polisen nästan omedelbart för att det inte fanns anledning till att misstänka brott vid mordet på Alexander Bengtsson i bilbrandsmordet, trots att Bengtsson utsatts för 50 mordhot.

Så vem är mördarna, om inte polisen?

.

Likaledes bestämde sej polisen snabbt att bildbrandsmordet på den iranska författaren inte rörde sej om brott och samma sak med mannen som höggs ihjäl med en kniv i bröstet och vartefter bilen antändes. Dessutom är polisen kvick med att bestämma sej för att brott inte misstänks vid fallen med balkongflickorna.

Annons:
Cragan
4/16/16, 9:24 AM
#42

#41 i fallet med den knivhuggne i brinnande bilen har du information om att sticket var direkt dödligt och att branden startade när den var avliden så vill nog polisen ta del av informationen. 
i fallet med svartenbrandt med tanke på hans karriär så skulle det förvåna kraftigt om inte polisen utredde oavsett dödsorsak är ju inte som att han levde som en ängel eller bara hade folk som var som änglar i sin bekanskapskrets

Huygens
4/16/16, 9:56 AM
#43

#42 Du kan väl ge den informationen till polisen själv? Och du tycker inte det är konstigt att en politiker som bilbrandmördas efter 50 mordhot, som rispats med kniv i magen, snabbt avskrivs som "inte brott" av polisen, medan Svartenbrandts död undersöks som misstänkt mordbrand?

Kan vara lämpligt att du tittar igenom tråden igen, ser på detaljerna och funderar på rimligheten i det som hänt i dom olika fallen.

72mm
4/16/16, 12:32 PM
#44

#42 Problemet Huygens har är att han utgår från att hans egna antaganden eller misstankar (ofta rena konspirationsteorier) är sanning och fakta, och så argumenterar han utifrån detta. På så sätt skapas dessa cirkelresonemang. 

#43 "Och du tycker inte det är konstigt att en politiker som bilbrandmördas efter 50 mordhot…"

Nu är det ju bara DU som påstår att detta är sant, då kan man inte använda det som fakta på det viset du gör. 

Man kan kanske tycka att mina skämt om Bengtsson tidigare var osmakliga, men jag håller ju iaf inte på och ältar massa konspiratoriskt skit på en död människas bekostnad. 

Jag tror att alla har förstått att Bengtsson troligen inte var så lycklig i livet och hade ordentligt med personliga problem. Det är dessutom extra olyckligt när det handlar om en ung politiker. Sverige behöver engagerade sådana mer än någonsin. Hans död är tragisk på många vis. Det finns givetvis också personer som sörjer, är du säker på att de uppskattar dina idéer om konspirationer till höger och vänster? 

Vi kanske ska låta honom vila i frid?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Huygens
4/16/16, 12:52 PM
#45

#44 Du låter som du också är beredd att låta balkongflickorna "vila i frid".

Sluta ifrågasätta.

Mörka.

Huygens
4/16/16, 1:37 PM
#46

Det kan vara lite intressant att jämföra polisens resonemang i fallet med bilbrandsmordet på Alexander Bengtsson och den nu misstänkta mordbranden hos Svartenbrandt.

.

Enligt den inspelade intervjun med polisen är orsaken till att branden hos Svartenbrandt klassas som en misstänkt mordbrand:

* En person har påträffats död.
* Branden har inte uppstått naturligt.
* Stora värden har gått till spillo i lägenheten. (Av rökskador?)

Branden uppstod vid 17-tiden på eftermiddagen.

Nu kommer det knepiga. Förutom att ingen är misstänkt för mordbrand, hade branden redan slocknat när brandkåren kom till plats. Om branden redan slocknat när brandkåren kom till platsen, måste "stora värden" mest bestå i att begagnade möbler blivit rökskadade och måste slängas.

Varför misstänker polisen mordbrand hos Svartenbrandt, men anser att bilbranden och mordet på Bengtsson är "inte brott".

.

Det råder ungefär samma omständigheter vid bilbrandsmordet på Bengtsson som vid den misstänkta mordbranden hos Svartenbrandt:

* En person har påträffats död.
* Branden har inte uppstått naturligt.
* Stora värden har gått till spillo. (En bil totalförstördes.)

Kom nu inte och säg att socialfallet Svartenbrandt hade en lyxig lägenhet med exklusiv inredning, vars andrahandsvärde var betydligt högre än priset på en medelstor bil.

.

Omständigheterna är identiska, med den enda skillnaden att Bengtsson utsattes för 50 mordhot och en knivattack innan han bilbrandmördades.

Vi har i stort sett bevisat att polisen mördat Bengtsson.

[Otippbar]
4/16/16, 1:53 PM
#47

Huygens Jag tycker också att det verkligen är befogat att ställa sig undrande till varför man inte bemödar sig att utreda något alls gällande Bengtsson. Det är verkligen ignorant att bara anta att det handlar om självmord pga sin hudfärg eller homosexualitet. Att bara gå på vad forskning och statistik säger kan vara förödande, och leda till mord. Självmord eller mord. Att enkelt anta att Bengtsson led av förföljelsemani tycker jag är rent idiotiskt eftersom ingen verkar ha bemödat sig om att ta reda på sanningen. Ingen bryr sig väl om den. Måste bara uttrycka det här, pga egen erfarenhet av polismyndighetens nonchalans mot utsatta människor. Jag blir tokarg verkligen!!!… sorry. Heja dig huygens!!! I åtminstone detta fall ;) :)

72mm
4/16/16, 3:17 PM
#48

#47 "Det är verkligen ignorant att bara anta att det handlar om självmord pga sin hudfärg eller homosexualitet"

Vem säger att någon antar detta då? Polisen är ofta mycket förtegen om just självmord just med tanke på familj och vänner. Vad folk har skrivit här är att det inte skulle vara konstigt om det skulle vara självmord med tanke på hur många riskgrupper han lyckas pricka.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Cragan
4/16/16, 4:49 PM
#49

#46 vart i följande text står det att branden självslocknat?

Det var vid 17-tiden som polisen larmades till platsen.
- Vi fick larm om ett bråk i en lägenhet på Bergmästaregatan i Kopparberg. När vi kom till platsen möttes vi av att det brann i bostaden, så vi larmade räddningstjänsten, säger Lotta Lindblad, vakthavande befäl på Örebropolisen.

Initialt fanns uppgifter om att det fanns bensin i lägenheten, något som kan förklara det häftiga brandförloppet. Vittnen som NA talat med berättar hur eldkvastar slog upp och ut genom ventilationen. Lika plötsligt som elden flammade upp, lika plötsligt dog den. Sedan ska en ordentlig rökutveckling ha tagit vid.
Räddningstjänsten påbörjade släckning av branden. Klockan 18.14 kunde en kvinna med hjälp av brandkårens kranbil evakueras från lägenheten via ett fönster.

klippt och klistrat från http://na.se/nyheter/ljusnarsberg/1.3769345-bekraftat-svartenbrandt-dod-i-branddrama

o tja dom där uppgifterna om bensin i en lägenhet som brunnit gör det nog intressant i utrednings syfte

Huygens
4/16/16, 5:16 PM
#50

#49 Stycket: "Lika plötsligt som elden flammade upp, lika plötsligt dog den."

.

Se även SR:

"Själva branden hade dock redan slocknat när brandkåren kom fram. 

– Det fanns lite rök i trapphuset. Det var det som fanns, säger Fredrik Bjelke, brandmästare vid räddningstjänsten."

.

Lite rök i trapphuset…

Det fanns ingen brand att tala om. Ändå inledde polisen genast en mordbrandsutredning för händelsen hos Svartenbrandt.

Däremot Bengtsson som var så svårt förbränd i bilbrandsmordet, att han inte kunde identifieras på flera veckor, som utsatts för 50 mordhot och en knivattack, där klassade polisen samma eftermiddag bilbrandsmordet som "inte brott".

Cragan
4/16/16, 5:25 PM
#51

#50 bilbrand lämnar inte mycket kvar och bränbara vätskor finns det gott om i en bil i en lägenhet finns det oftast inte lika mycket vätskor med liknande förbrännings förlopp dvs det väcker genast misstanke om anlagd brand det gör ej en bil brand.
vet ju ej heller vad polisen säkrade för bevis som tyder på att det ej var andra som låg bakom bilbranden, fast vem vet du verkar ju sitta på bevis i andra fall som du ej delar med dig av så du har säkert en video som visar det hela

Huygens
4/16/16, 5:28 PM
#52

#51 Väldigt vad din argumentation hela tiden blir personlig. 

Du fick svar på din fråga.

[Otippbar]
4/16/16, 6:42 PM
#53

#48 72mm

Det är jag som säger att du verkar anta det. Är det fel? 

Enligt mitt synsätt så är det inte en fråga om vilka riskgrupper som "han har lyckats pricka", utan vilka riskgrupper som han har blivit placerad i. Därför måste ifrågasättande alltid utgå ifrån individen, och inte som grupp. Det är allvarligt om det skulle vara så att de här kategoriseringarna görs frekvent även inom polismyndigheten.

Vad som händer då är att offret kan bli felbedömd, omedvetet/medvetet, tankar som "det skulle inte vara konstigt om…". Det framstår tyvärr som att Bengtsson är den som oreflekterat och självklart är mindre betrodd och pålitlig än någon annan. Den allmänna uppfattningen om polismyndigheten, som riskgrupp, är att denna alltid står för trygghet och beskydd i samhället. Oreflekterat. Vem är ansvarig för fallet undrar jag? Vem är han/hon?

Ja, självklart så ska närstående respekteras, oavsett mord eller självmord. Jag vet för lite för att säga att det är respektfullt att inte göra en ordentlig utredning.

Cragan
4/16/16, 7:13 PM
#54

#52 när du sitter säger saker som att dom vore bergssäkra så tar jag förgivet att du har någon sorts bevis och då du ej har presenterat den i denna tråden eller någon annan tråd som jag har sett iaf så är enda resonemanget jag kan komma på att du vägrar att dela med dig av den eller så har du ingen information men försöker få det att verka som att du har det.

o jo jag fick mitt svar inte alltid min dyslexi låter mig hitta sådana detaljer i texter om jag inte ids läsa om dem ett par gånger o det orkade jag ej med helt enkelt o missa att det stod så tackar för den men vad jag kunde läsa så verkar hela brandförloppet va så pass att en flyktig brandfarlig vätska är väldigt trolig som det som brann alltså måste en utredning till

Huygens
4/16/16, 7:26 PM
#55

Media kommenterar ganska sparsamt att polisen inte lagt två strån i kors för att undersöka dom 50 mordhoten, trots att 8 månader passerat. Och då var flera av mordhoten SMS och mail, bl a fick flera lokaltidningar ta emot samma mordhot mot Bengtsson via mail.

Så polisen har haft åtskilliga spaningsuppslag, IP-adresser och mobilteledata som polisen kunnat identifiera användarna med.

.

Istället ansåg polisen att det fanns 3 högst svävande misstankar om falsklarm. Åklagaren låter i SverigesRadio som mer oklar än en drogad riksdagspolitiker. Flummig haschrökare, kom jag osökt att tänka på.

Varför gör polisen en sådan urspårning, när polisen har 47 säkra mordhot dom kan följa istället. Dessutom, en person som utsatts för 47 mordhot har ingen anledning att falsklarma 3 hot till.

.

Däremot om polisen består av högerextremister, och om polisen pratat ihop sej kan bägaren runnit över när Bengtsson gick ut offentligt och berättade att inget hänt med alla mordhoten på mer än ett halvår i SVT.

Polisen hade bara rullat tummarna i takt med att Bengtsson lämnat fler och fler mordhot. Vissa av hoten kom kanske från poliserna själva.

Polisens knivattack hade inte gett effekt.

Så några dagar senare gör polisen en skenmanöver och arrangerar 3 misstankar. Åklagarmyndighten ställer upp i bästa kåranda. Sedan kidnappar polisen Bengtsson och mördar honom i en bilbrand 250 km från hans hem.

Dagen därpå hugger Åklagarmyndigheten dolken i ryggen och skandaliserar den person som rättsmakten mördat. Statsterrorism.

Polisen har i bästa fall misskött sitt jobb. Det kan man tro på om man har höga tankar om polisen.

Annons:
72mm
4/17/16, 12:44 PM
#56

#53 Jag har förtroende för polisen och tror nog de kan utreda händelsen sakligt och korrekt utan att göra de missbedömningar som du pratar om. 

Vi amatörer här i tråden kan ju bara bedöma vad som är troligt utifrånvad vi vet.Huygens gör detta och kommer fram till att han mer eller mindre har bevisat att polisen mördade Bengtsson. Andra drar helt andra slutsatser.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Huygens
4/17/16, 3:10 PM
#57

Mordet på politikern Alexander Bengtsson ska ses i ett större sammanhang där polisen använder allt mer kriminella och våldsamma metoder.

.

Det börjar nu framkomma indikationer på att polisen även mördat Svartenbrandt.

Vi har redan tidigare tillfället där svensk polis mördade Sinthu Selvarajah genom att polisen applicerat olagligt dödstrycket på ryggen av den passive Selvarajah och kvävde honom till döds samtidigt som dödsgas sprayades in i munnen på honom för att stoppa honom från att andas.

Fyra poliser satt på ryggen och höll ner Selvarajah tills han slutat leva.

.

Så sent som förra året hade Svartenbrandt hotat och sparkat poliser.

Nu får vi veta att polisen redan varit på plats och pratat med Svartenbrandt innan "mordbranden". Polisen har sedan gått in i lägenheten. Svartenbrandt var en klen liten man på 70 år. Kanske fick polisen nog och beslutade mörda Svartenbrandt på samma sätt som polisen mördade 28-årige Selvarajah?

Ett tryck på ryggen av Svartenbrandt och en tung polis som håller emot. Sedan avlider Svartenbrandt och polisen startar en "mordbrandsutredning" för att mörka vad som verkligen hänt.

Brandkårens personal hölls dessutom tillbaka, medan polisen undanröjde alla spår av mordet i lägenheten, precis som vid mordet på Selvarajah.

.

Lägg märke till hur noggrant polisen mörkat i SVT och i Sveriges Radio att polisen först var på plats och både pratade samt såg Svartenbrandt innan han mördades. Hela "mordbrandsutredningen" är en fars, en fasad. Polisen tar det väldigt piano med att genomföra själva utredningen.

Lägenheten skulle initialt undersökas för spår på lördagen, men polisen ljög och nu struntar polisen i den saken och kanske undersöker lägenheten på måndag.

Tack vare att polisen inlett förundersökning om mordbrand råder sekretess och polisen kan därför mörka vad dom verkligen gjort i Svartenbrandts lägenhet.

.

Någon förundersökning för bilbrandsmordet på den 50 gånger mordhotade och knivattackerade Alexender Bengtsson, blev det aldrig. Ärendet lades ner som "inte brott".

I stort sett samma öde rönt den iranske författaren. Efter 3-4 timmar hade polisen lagt ner utredningen om bilbrandsmordet i Bara, Malmö.

Det fanns inget som gjorde att polisen kunde misstänka brott.

Huygens
5/11/16, 12:04 PM
#58

Det kan vara viktigt att jämföra dödsfallet av artisten Olle Ljungström med mordet på Alexander Bengtsson.

Efter att Alexander Bengtsson mördats gjordes aldrig någon förundersökning och ingen riktig mordutredning. Den officiella orsaken var att det saknades någon misstänkt. Bengtsson hade angripts med kniv och utsatts för 50 mordhot. Ändå sa polisen att mordet på Bengtsson ansågs vara "inte brott".

.

2016-05-04 påträffades artisten Olle Ljungström avliden. Ljungström hade varit sjuklig, hade drabbats av stroke och hade alkoholmissbruk bakom sej. Polisen inledde ändå genast en mordutredning och en förundersökning trots att ingen misstänkt gärningsperson fanns. Polisen fortsatte dessutom sin mordutredning till 2016-05-11 innan polisen sa till pressen att mordutredningen kring Ljungströms dödsfall inom kort skulle läggas ner.

"Inom kort kommer polisen att avsluta ärendet och hela förundersökningen."

Ljungström död utreddes i 6 dagar. Polisens mord på Alexander Bengtsson utreddes troligen inte ens i 6 minuter.

Huygens
5/27/16, 12:20 PM
#59

Ännu en person hittad död i en utbrunnen bil, denna gång i Södertälje. Polisen på plats och räddningstjänsten missade (enligt Aftonbladet/LT) att det satt en person i bilen.

Till skillnad från mordet på Alexander Bengtsson, har polisen i Södertälje denna gång inlett förundersökning om mord på den okända person som polisen missade att hitta i den utbrunna bilen.

Ett underben stack ut ur bilfönstret. Polisen säger sej vara förbryllad över att dom missade den döde. Mamman som upptäckte liket försökte lugna barnen genom att säga att det bara var en skyltdocka.

Upp till toppen
Annons: