Annons:
Etikettkungahuset-kungligheter
Läst 1621 ggr
kamera0710
2016-04-04 12:19

Dags att öppna arkivet, kungen

Historikern Mats Deland i Aftonbladet:

"Jag är sedan många år professionell historiker och slutför just ett projekt bekostat av Vetenskapsrådet (den myndighet som finansierar huvuddelen av svensk forskning). Som ett led i detta har jag bett att få tillgång till material i det Bernadotteska familje­arkivet, bland annat Karl XV:s audiensböcker. Men jag fick inte det. Beslutet saknar motivering och kan inte överklagas. Över ­arkivet bestämmer kungen. ­Andra kan besluta i hans ställning, men han har sista ordet.

Jag vill inte vara så konspiratorisk att jag tror att beslutet skulle ha att göra med att jag för fem år sedan tillsammans med Kalla faktas redaktion avslöjade kungens svärfars nazistiska förflutna. Tvärtom skulle jag välkomna att stiftelsen och hovet entydigt förklarar att detta inte har med saken att göra (och i stället motiverar sitt beslut). Kalla faktas Johan Åsard har tidigare visat hur drottningen med ryktesspridning försökt påverka min karriär, och vi behöver inte fler exempel på hur kungafamiljen angriper yttrandefriheten och lägger sig i myndighetsutövning (som forskning är).

Men det är ändå orimligt att en enskild familj har möjlighet att påverka våra kunskaper om de senaste två hundra årens historia. Bernadottearkivet innehåller stora mängder viktigt källmaterial om den makt som monarkerna faktiskt hade, även över utrikespolitik och krig och fred, och det är inte vettigt att jag och ­mina kollegor i vår yrkesutövning ska vara utlämnade åt en familj som alldeles uppenbart saknar både mänsklig och politisk mognad för att utöva den sortens makt."

http://www.aftonbladet.se/kultur/article22451945.ab

Annons:
Huygens
2016-04-04 12:33
#1

På 1700-talet hade Illuminatifamilj Rothschild börjat ta över större delen av världens banker. På 1800-talet accelererade bankövertagandet och samarbetet med olika europeiska kungahus, däribland Karl XV. Det är nära att tro att kungen försöker mörka sambandet mellan Karl XV och efterföljare till Mayer Rothschild, som ska ha sagt:

"Let us control the money of a country, and we care not who makes its laws."

Upp till toppen
Annons: