Annons:
Etikettinfrastruktur
Läst 2403 ggr
kamera0710
2016-04-05 11:55

Homosexuella snillet som knäckte nazikoden

En bok om datageniet Alan Turing har nu kommit i svensk översättning. Den kan vara en nyttig påminnelse om att det är i ganska sen tid som HBT-personer fått sina rättigheter. 

"Matematikern Alan Turing (1912–1954) var frälsaren som knäckte Nazitysklands kodmaskin Enigma, en avgörande insats i andra världskriget.

(…)

Nu hade Alan Turing knappast låtit sig förföras av det motsatta könet. Han föredrog män, och var inför vänner och bekanta öppen med detta i en tid när homosexualitet var olagligt. Till slut beseglade det sannolikt hans öde.

Vi vet inte exakt vad som fick honom att ta livet av sig genom att äta ett cyanidspetsat äpple den 7 juni 1954. Däremot vet vi att han 1952 dömdes för grovt osedlig handling med mansperson, något som avslöjades efter att Turing anmält ett inbrott.

I enlighet med tidens progressiva strömningar kunde han välja behandling framför fängelse. Östrogen opererades in, han blev impotent och utvecklade bröst. Behandlingen var avslutad sedan ett år när han tog sitt liv, men han kan inför sommaren 1954 ha vägrats tillstånd att lämna landet. Utlandsresor var efter domen hans sista erotiska frizon."

http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article22550419.ab

Annons:
Magi-cat
2016-04-05 12:02
#1

Kan också rekommendera Janna Levin: "A madman dreams of Turing machines"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]
2016-04-05 12:05
#2

#0 Du får det att låta som om homosexuella inte är lika kompetenta som heterosexuella att lösa komplicerade problem - varför annars poängtera "homosexuella" snillet? Han var väl ett snille oavsett sexuell läggning?

Att Turing gick ett tragiskt öde till mötes och att han utsattes för förföljelse är djupt sorgligt, men har nog inget med hans genialitet att göra. Utan att luta mig mot någon undersökning förmodar jag att såväl den homosexuelle  som den heterosexuelle kan vara klok eller tok.

kamera0710
2016-04-05 12:16
#3

#2 Rubriken var en del av texten som jag "snodde", då jag tycker orden sammanfattar det hela bra.

Har inte påstått att det öde han gick till mötes berodde på hans genialitet utan på att han var homosexuell, därav rubriken.

Att hävda att jag menar att homosexuella inte skulle vara lika kompetenta som heterosexuella tycker jag är en rätt krystad slutsats om texten jag länkar till.

[Hayabusa]
2016-04-05 12:49
#4

En tragisk historia på alla sätt & vis.

 Finns en i mitt tycke bra film baserat på Turings liv vid tiden kring & efter WWII - "The Imitation Game". Hur sanningsenlig filmen är, det vet jag inte, men väl värd att se. 

En annan person som spelat en (mycket stor) roll när det gäller kryptomaskiner är en svensk - Arne Beurling. Det har skrivits några böcker om Beurling och även en TV-dokumentär har gjorts: "G som i hemlig".  Varför just bokstaven G? Jo, sommaren 1940 knäckte Beurling tyskarnas kryptomaskin G-skrivaren (Siemens Halske T52 Geheimfernschreiber).

Peter Bratt skrev 2/2-94 "Ett geni som ensam knäckte tyskarnas kod" i DN.

Huygens
2016-04-05 15:54
#5

Det kan vara så att Alan Turing blev mördad av FBI, tillsammans med MI5 som bistod vid mordet.

Officiellt dog Alan Turing, den moderna datorns fader, av cyanidförgiftning 1954. Men släppt informationen visar att Turing utsatts för våld och troligen slagits ihjäl med knölpålar av MI5- och FBI-agenter, med den brittiska regeringens goda minne.

Turing visste antagligen alltför mycket om den "tyska" Enigmamaskinen för att FBI skulle låta honom leva. Och dessutom, vem uppfann Enigma och skänkte den till Hitler; IBM eller Arthur Scherbius? Arthur Scherbius fick sitt amerikanska patent på Enigma godkänt 1928. År 1929 dog Scherbius mystiskt i en hästvagnsolycka.

Man kan fundera på vad obducenten skrev om Turing:

"The final sentence on the pathologist report says it all: 'Death appears to be due to violence.' Mr. Bristow, a former mayor … believes the code-cracker was killed by the FBI because he had information that would be 'extremely damaging or embarrassing.'"

[helga21]
2016-04-05 16:48
#6

Jag har också sett en film om denne man och hans arbete men jag är inte säker på om det var samma som # 4 sett. Fick också det intrycket att han blev mördad men det framgick inte av vem. Men jag är osäker på att hans sexuella läggning hade något med det hela att göra.

Annons:
[Hayabusa]
2016-04-05 17:51
#7

Då måste man ju med rätta fråga sig hur Arne Beurling kunde leva så pass länge som han gjorde.

[helga21]
2016-04-05 18:16
#8

# 7 Men han var väl inte homosexuell? Dessutom svensk!

[Hayabusa]
2016-04-05 18:23
#9

#8 Troligen hetero. Svensk var har, det är riktigt. Men alldeles oavsett det så satt han ju inne med en mängd kunskap = farlig i "orätta händer".

Enligt filmen jag nämnde, så ville Britterna inte låta omvärlden få veta att man knäckt Enigma dvs att man hade kunskaper om kryptomaskiner som andra stater kanske inte besatt. Som man sa; "Det kommer alltid nya krig".

Huygens
2016-04-05 18:34
#10

Vi vet inte hur många kryptoforskare strukit med.

[Hayabusa]
2016-04-05 18:35
#11

#10 Nä, det är en krypterad hemlighet.

[helga21]
2016-04-05 20:50
#12

# 9 Jaha det var så du menade. Jag tror att Enigma är ganska obsolet nu för tiden när man har datamaskiner men de var väldigt avancerade för sin tid och fanns i många olika svårighetsgrader. Polen lyckades bygga en maskin och smuggla över den till Stor-Britannien. Det är helt riktigt att de inte ville att det skulle komma ut för då hade tyskarna förstått att de kunde knäcka deras koder.

# 11 😂

[Hayabusa]
2016-04-05 21:08
#13

#12 Ingen aning om Enigma är obsolet eller ej, men en annan intressant person i sammanhanget är (ännu en svensk) Boris Hagelin.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Boris_Hagelin

Författaren och tillika svågern Sixten Svensson skrev en bok om Hagelin:

Borisprojektet: Århundradets största spionprojekt

http://www.vaktelforlag.se/bocker/borisprojektet.htm

Väl värd att läsa, tycker jag.

Annons:
[helga21]
2016-04-05 22:02
#14

Min man menar att den är obsolet då det finns datorer idag som har kapacitet utöver deras teknik. USA tog ju fram dessa och fortsatte att knäcka koderna. Churchill lär ha varit tvungen att inte varsla folk för ett anfall som tyskarna gjorde.

Själv läste jag boken " Enigmna- knäck koden" av  Robert Harris för drygt 20 år sedan och en var vansinnigt spännande.

[Hayabusa]
2016-04-06 07:55
#15

#14 Så är det säkert. Den där händelsen om att inte varsla förestående attacker förekommer i filmen jag nämnde tidigare.

72mm
2016-04-07 08:24
#16

#2 Prick på. Aftonblaskan verkar fokusera på hans sexualitet, som om den skulle göra hans snille mer eller mindre stort. Tröttsamt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Gronstedt
2016-04-07 09:25
#17

#16: Fokus ligger snarare på att hans sexualitet medförde att han förhindrades att utveckla och tillämpa sitt snille. Viktigt och aktuellt.

[Carpinus]
2016-04-07 09:56
#18

#17 Vet vi med säkerhet att hans läggning innebar "hinder att utveckla och tillämpa sitt snille" för honom? Tänk om hans eventuella sociala isolation tvärtom fick honom att fördjupa sig i de yrkesmässiga problem han ställdes inför - "per aspera ad aspera"?

Kollade på Wikipedia (vilket förvisso inte är någon absolut sanningskälla). Där kan man bl.a. läsa "Turings naturliga fallenhet för matematik och naturvetenskap gav honom ingen respekt hos lärarna på Sherbourne, vars definition på utbildning var mer betonad på den klassiska litteraturen. Trots detta fortsatte Turing att visa stor förmåga i ämnen han tyckte om bäst." För mig ger det inte bilden av en undfallande och påverkbar person.

Jag har inte läst boken och vet ytterst lite om Alan Turing, men om påståenden om att  hans läggning utgjorde ett hinder i hans arbete med Enigma styrks med källhänvisningar kanske man kan få en klarare bild. Kamera0710 som väl läst boken han presenterar kanske kan bläddra fram uppgifter?

[Hayabusa]
2016-04-07 10:20
#19

#18 Intressant fråga som tas upp i filmen jag nämnt tidigare. Som jag tidigare nämnt så vet jag inte hur sanningsenlig filmen är, men jag tror att frågan är komplex. Turings arbete med Enigma och de trauma som  hans sexuella läggning skapade är två olika ämne, så uppfattar jag det. Jag tolkar det som att alla de som arbetade vid Bletchley Park inte fick någon cred, beroende på arbetets natur, för den insats de gjorde. Personligen kan jag föreställa mig att det måste ha varit ett hårt slag för personerna i fråga. 

Att Turing inte kunde leva ut sin sexualitet och fick begränsa sitt liv är givetvis djupt tragiskt. Men har det något med Enigma att göra? Jag är osäker.

[Carpinus]
2016-04-07 11:18
#20

#19 Låter tänkvärt! Jag förmodar att de som arbetade med sekretessbelagd forskning av säkerhetsskäl var förtegna med sitt sociala liv utanför arbetet även inför varandra. Man kan väl ändå utgå från att säkerhetstjänsten kände till Turings läggning (annars vore det inte mycket till säkerhetstjänst…).

Annons:
Magi-cat
2016-04-07 11:25
#21

#20 "Kände till"??? Om de kände till…???

Han blev tvingad till kemisk kastration, förföljd och förbjöds arbeta inom den offentliga sektorn! Så nog kände de till alltid och det t.o.m. överskuggade en stor del av hans liv. Något erkännande för sina insatser fick han inte.

Till slut blev han "benådad" år 2009…

"– Doktor Alan Turing var en exceptionell person med en briljant hjärna. Hans senare liv kom att överskuggas av domen för sexuell aktivitet, en dom som i dag skulle bedömas som orättvis och diskriminerande och som nu blivit upphävd, säger justitieminister Chris Grayling till BBC."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18078909.ab

""I started my research in 1977 only a decade after homosexual acts became legal in England and Wales," says Hodges. "Some people were still ill-at-ease at that point contemplating Alan's sexuality. Sixty years ago Alan Turing was subjected to chemical castration for the crime of being gay. It's shocking now."

http://www.bbc.com/news/magazine-27701207


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2016-04-07 11:28
#22

#20 Så var det säkert. Filmen ger en vad, jag tror, rätt bra bild om hur situationen var (händelseförlopp såväl under som efter WWII). Jag vet givetvis inte, men jag kan tänka mig att det var ett hårt slag för hängivna personer som Turing - att hela hans arbete & insats i ett slag bara löstes upp och lades i glömska som om det aldrig hänt. Inte heller kunde de prata om något av det som de varit med om. Säkerligen en mycket säregen & svår situation att hantera. 

#21 Som sagt - vem vet exakt vad som utspelades sig på Bletchley Park? Personligen tror jag att man bör särskilja arbetet där, och det trauma som det innebar, med det trauma som uppstod efter  kriget. Det är exempelvis inte säkert att Turings sexualitet spelade någon roll under tiden på Bletchley Park. Jag gissar att det inte gjorde det, med tanke på hans framgång. Tiden efter Bletchley Park ger sannolikt en helt annan bild, där hans sexualitet låg honom i fatet.

kamera0710
2016-04-07 11:44
#23

Det tragiska i detta är i mina ögon främst hur HBT-personer betraktats långt in i sen tid, oavsett om det handlar om genier eller inte. Här i Sverige betraktades homosexualitet som en sjukdom fram till 1979.

[Carpinus]
2016-04-07 11:49
#24

#21 Det jag skrev i #20 avsåg situationen under WWII. Turings läggning blev "offentlig" först 1952 i samband med ett inbrott. Sannolikt hade myndigheterna av olika skäl föredragit att detta aldrig kommit ut.

"Något erkännande för sina insatser fick han inte." Turing utnämndes till officer av Brittiska imperieorden 1945. 

Diskussionen från min sida gäller inte de avskyvärda övergrepp Turing senare råkade ut för, det klargjorde jag redan i mitt första inlägg. Vad jag främst reagerade på var rubriken på tråden, där en del av en tidningsrubrik valts på ett i mitt tycke  olyckligt sätt.

Källa Wikipedia.

[Hayabusa]
2016-04-07 11:51
#25

#23 Absolut, därom råder inget tvivel (att det är en tragisk händelse). Men hade det något med Turings arbete på Bletchley Park att göra? Jag är tveksam.

72mm
2016-04-07 13:00
#26

"Fokus ligger snarare på att hans sexualitet medförde att han förhindrades att utveckla och tillämpa sitt snille."

Säger vem? Turing har gått till historien som en av datavärldens giganter. Hans snille har blivit ordentligt tillämpat, var så säker.  Normala människor tänker på honom som just en sådan intellektuell gigant, inte utifrån hans sexualitet. Somliga är helt fixerade vid vad folk gör nakna, det är helt otroligt. 

Om man pratar om Alan Turing så är det väl för högre farao inte vem han hade sex med som är intressant? Det fanns åtskilliga förtryckta homosexuella på 40 och 50-talet, Alan var i det avseendet inte annorlunda. Varför är det mer synd om Alan för att han inte kunde vara så öppen med sin sexualitet som han ville än om Joe tvärs över gatan som som inte var mattesnille och inte kom att figurera i historieböckerna? 

Den enda anledningen varför  HBTQ-folket intresserar sig för Turing är ju bara för  vem han ville stoppa snorren i, de har ingen aning om vad ett Turing test är, på vilket sätt idéerna bakom vad som kallas en "Universal Turing machine" var revolutionerande eller vad som var nytänkandet i ACE. 

Ni förminskar en stor man till en sexuell läggning. Skäms på er!

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Gronstedt
2016-04-07 13:18
#27

#18: Han blev som nämnts kemiskt "behandlad" och utvecklade synliga fysiska särdrag, vilket gjorde hans "straff" och därmed hans läggning uppenbar. Han fråntogs alltså inte bara sin sexualitet utan fick dessutom sin läggning offentliggjord. Det är i alla fall för mig ytterst sannolikt att detta både påverkade omgivningens vilja att samverka med honom och ta honom på allvar och minskade hans ork och förmåga att ägna sig åt det han var bra på.

#26: "Turing har gått till historien som en av datavärldens giganter. Hans snille har blivit ordentligt tillämpat, var så säker." Men inte av Turing, utan av andra som utnyttjar och utvecklar frukten av hans snille.

"Ni förminskar en stor man till en sexuell läggning. Skäms på er!"

Skrivet av en som i meningen ovanför förklarar att HBTQ-relaterad läggning gör människor oförmögna inte bara att förstå matematik och fysik utan också förtar dem läsförståelsen … för varför skulle annars "HBTQ-folk" inte ha någon "aning om vad ett Turing test är, på vilket sätt idéerna bakom vad som kallas en "Universal Turing machine" var revolutionerande eller vad som var nytänkandet i ACE."? De vet nog i genomsnitt lika mycket eller litet om det som  den samlade mänskligheten.

Naturligtvis är det inte mer eller mindre "synd om" Turing än om vilken homosexuell som helst. Det enda som antytts är att det är beklagligt på ännu fler plan när en människas insatser förminskas eller förkastas av omgivningen till följd av vederbörandes sexuella läggning och att Turings öde är ett exempel på det.

Annons:
[helga21]
2016-04-07 13:32
#28

# 23 Detta var bedrövligt. Det ansåg jag redan då och anser även nu. Tack och lov så har det ändrats. Men jag förstår inte vad det har att göra med Turing och hans arbtete under WWll

72mm
2016-04-07 14:58
#29

#27 "Men inte av Turing, utan av andra som utnyttjar och utvecklar frukten av hans snille."

På samma sätt som Einstein aldrig fick det erkännande för sin relativitets-teori som han förtjänade. Ett nobelpris t.ex. 

Nej du, att andra "utnyttjar och utvecklar" frukterna av någons snille är nog det vanliga. Vi står alla på axlarna av giganter, ingen inbillar sig något annat. 

"Skrivet av en som i meningen ovanför förklarar att HBTQ-relaterad läggning gör människor oförmögna inte bara att förstå matematik och fysik utan också förtar dem läsförståelsen"

Dumheter

Det "HBTQ-folket" jag syftar på är de som ivrigt politiserar folks (ofta någon annans) sexuella läggning för att använda det som plattform för diverse opinionsbildande. 

Det HBTQ-folket jag syftar på innefattar allehanda vänster-, feminist- och "antirasist"-slödder som i tid och otid ska utnyttja dessa frågor för sin egna politiska vinnings skull. 

Det HBTQ-folket jag syftar på är alltså allt som oftast heterosexuella själva, de har bara inga problem med att känna sig "kränkta" på någon annans vägnar. 

Jag pratar om det politiska HBTQ-folket. Homosexuella är nog som folk är mest vad det gäller läsförståelse eller tekniskt kunnande, med det HBTQ-folk som jag syftar på och vars dravel man måste utstå har jag inget för. 

"Det enda som antytts… 

 …och att Turings öde är ett exempel på det."

Pyttsan. Hela artikeln är ju ett enda stort exempel på  just den vedervärdiga politisering som jag menar. Turing tas som ett exempel på en homosexuell, inte som ett exempel på ett snille. Hade han inte varit bög hade inte artikeln skrivits. 

Den förminskar.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
2016-04-07 15:16
#30

# 27 Ingen har förnekat vad Turing utsattes för - efter kriget, och jag har inte sett någon här som försvarat detta.  Men läser man mer i den recension som citeras i ingressen så ser man att allt inte var en tjock smet av förföljelser. Svensson skriver: "Nazisterna rensade ut homosexuella med liknande nit som man rensat ut judarna. Det var förödande för deras matematiska kompetens och forskning. Runt den åtminstone relativa toleransen och dekadensen i Cambridge flockades samtidigt en intellektuell elit. De kom att spela en avgörande roll för krigslyckan.

 Tänk att denna allvarstid med dess blod, svett och tårar kunde bereda en central plats åt ett lekfullt intellekt."---

Vi vet vad som sedan hände  i sent 40-tal till mitten av 50-talet, när Joseph McCarthy drev häxjakt i USA på påstådda kommunister och oliktänkande. Svensson igen:  "Storbritannien och USA vände raskt ryggen åt den relativa frihet och tolerans som räddat dem, och började jaga homosexuella och andra avvikare som ansågs hota det ordnade samhället. En fotnot griper tag. Självmordets år 1954 var kulmen på så mycket oro och elände. Strax därefter dalade McCarthys stjärna och internationell avspänning minskade staternas paranoia. Experternas gräl om huruvida homosexuella var sjuka eller kriminella lämnades också därhän när reklam, resor och underhållning gjorde sexualiteten till en lockelse. Om Alan Turing bara hade kunnat uthärda!"---

Tror att man måste ha med sig den biten av historien för att få helhetsbilden klar för sig.

[Bermudas]
2016-04-07 15:20
#31

#29 Väl skrivet! Du har rätt. Och se slutklämmen i artikeln som TS tar upp " Och Alan Turing, frälsaren och profeten, dog för våra synder." Känns de religiösa tongångarna igen? Märk ordvalen i vår tid. Svart och vitt. Ondska versus frälsare….man vill polarisera eller dra poänger. OCH hela tiden denna arvssynd som i synnerhet vita, hetrosexuella män görs ansvariga för dvs alla övergrepp och orättvisor, det ska vävas in hela tiden på ett eller annat sätt… " våra synder" Snacka för dig själv Mattias Svensson ! Skuldbeläggning har blivit en slags industri..

kamera0710
2016-04-07 15:59
#32

#29 Kalla det politisering eller vad i h-e du vill. Själv anser jag att det är bra att påminna om att HBT-personers rättigheter kommit i ganska sen tid. Och att detta är resultatet av kamp och ingen skänk från ovan.

I Storbritannien var privat homosexualitet straffbar fram till 1967, kalla det dravel och politisering om du vill. (Källa: Illusionen om gud av Richard Dawkins)

Ingen tvingar dig heller att lyssna på eller läsa det du betraktar som dravel.

[Bermudas]
2016-04-07 16:27
#33

Det är ju naturligtvis fruktansvärt att man behandlat en homosexuell människa så illa som man gjorde med den här mannen. Men jag tycker det känns tendentiöst att journalisten snackar till och med om att Turing "dog för VÅRA synder. Vilka har mer dött för "våra synder" ? Vi har en historia med tvångsteriliseringar i vårt land. Än idag tvingar man folk att ta elhocker som i många fall är fullkomligt förödande. Sverige ligger i täten här. Till och med små barn under FYRA år blir elchockade. Folk tar livet av sig för mindre. Och detta pågår nu…inte för sextio år sen. #17 "Fokus ligger snarare på att hans sexualitet medförde att han förhindrades att utveckla och tillämpa sitt snille. Viktigt och aktuellt." Du får ursäkta mig men jag har så svårt att se att homosexuella skulle ha särskilt svårt med sina karriärer och att utveckla sitt snille nuförtiden. Jag har en hel del homosesexuella i min bekantskapskrets och faktum är att de är alla riktigt framgångsrika. Jag har inte hört någon säga att dom inte fått jobb etc på grund av sin läggning.

[Bermudas]
2016-04-07 16:36
#34

#0 "En bok om datageniet Alan Turing har nu kommit i svensk översättning. Den kan vara en nyttig påminnelse om att det är i ganska sen tid som HBT-personer fått sina rättigheter. " Du glömde Q! Queerpersonerna!

Annons:
kamera0710
2016-04-07 16:47
#35

#33 Vad gäller uttrycket att han dog för våra synder kanske man ska påminna om att jag länkar till en kulturartikel, inte en nyhetsartikel.

[Bermudas]
2016-04-07 17:11
#36

#35 Och? Vad har det med saken att göra?

kamera0710
2016-04-07 17:34
#37

#36 Kultur- och ledarsidor är ju trots allt mer av personliga åsikter än vad nyhetssidorna är. (Därmed inte sagt att jag tycker att vilket strunt som helst är acceptabelt, framför allt kan man begära att även kultur- och ledarskribenter skiljer på åsikter och fakta. Men om detta har jag inget att invända i artikeln jag länkar till.)

[helga21]
2016-04-07 17:51
#38

# 32 Rösträtten var också en kamp och är ännu inte ens 100 år gammalt i Sverige om jag inte missminner mig?

72mm
2016-04-07 18:55
#39

"Kalla det politisering eller vad i h-e du vill. Själv anser jag att det är bra att påminna om att HBT-personers rättigheter kommit i ganska sen tid. Och att detta är resultatet av kamp och ingen skänk från ovan."

Våga inte blanda ihop de som verkligen har stått på barrikaderna för jämlikhet, rösträtt, demokrati och homosexuellas rättigheter med det avkok av antidemokratiska vänsterpropagandister som nu febrilt försöker hitta mitten på en alltmer uppenbar och falsk åsiktskorridor. Genom att vara god och duktigt "påminna" om hur nya många av dessa rättigheter faktiskt är, så vill man gärna ta lite av glansen och låtsas som om man har haft något med det att göra. 

Inget kunde vara mindre sant. 

"Ingen tvingar dig heller att lyssna på eller läsa det du betraktar som dravel."

Nej, har jag påstått det?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
2016-04-08 06:12
#40

#38 Håller med.

kamera0710
2016-04-08 06:17
#41

#39 Har jag blandat ihop antidemokrater med dem som kämpat för HBT-personers rättigheter, för att jag påpekar att dessa rättigheter tillkommit genom kamp i ganska sen tid? 

Jag har aldrig påstått att jag personligen har någon ära i detta, jag var t ex elva år när homosexualitet inte längre sågs som en sjukdom i Sverige (1979). Äras den som äras bör.

Annons:
[Carpinus]
2016-04-08 07:35
#42

Den här debatten är ett exempel som återkommer, där en person bygger en diskussion utifrån vad någon annan tycker om en bok istället för att själv bilda sig en uppfattning om boken ifråga. Därigenom förvandlas en referens till en källa. Vill man ställa frågor om boken så får man inga svar, utan diskussionen byggs på vad någon tyckare i en tidning skrivit om boken. Det är ett märkligt sätt att föra en debatt!

Som jag ser det är det här bara ett utnyttjande av författarens arbete om en märklig begåvning och ta situationen i England för sextio år sedan som en del i dagens HBTQ-debatt i Sverige. Detta framkommer med all önskvärd tydlighet i #23 - vi diskuterar inte geniet Turing, vi diskuterar inte boken om geniet Turing, utan vi diskuterar slutsatser en enskild person dragit om situationen för HBTQ-personer i vår tid baserat på en tidningsrecension. TS gör därmed bokens huvudpersons sexuella läggning till slagträ i en konstlad debatt.

Tappra försök att diskutera personligheten Turing faller på hälleberget, det är inte han som är intressant i sammanhanget. Trots att väl samtliga som uttalar sig här uttrycker sin avsky för hur Turing behandlades efter kriget så kretsar hela debatten kring detta överfört i nutid.

Jag vill fråga Kamera 0710 två saker:

1. Har du själv läst boken? (Jag har redan frågat det utan att få svar.)

2. Är du överhuvudtaget intresserad av Turing som person och vill diskutera honom?

kamera0710
2016-04-08 11:44
#43

#42 

1 Har inte läst boken, hade missat din fråga.

2 Tog upp detta främst av anledningen jag skriver i första stycket: "Den kan vara en nyttig påminnelse om att det är i ganska sen tid som HBT-personer fått sina rättigheter. "

Kanske jag borde ha valt en annan rubrik.

Upp till toppen
Annons: