Annons:
Etikettövrigt
Läst 798 ggr
[Hayabusa]
2016-04-11 10:55

Att skilja på sak & person

På en annan sajt på iFokus fanns(finns) en diskussion om huruvida man kan, eller bör, skilja på sak & person. Går det verkligen? Min uppfattning är att man absolut bör skilja dessa åt, men inser att det är svårt eller t om mycket svårt. Hur som helst så tycker jag att John Rabe är ett bra exempel. 

Läs och gör en egen bedömning:

 https://en.wikipedia.org/wiki/John_Rabe

Annons:
[Hayabusa]
2016-04-11 10:58
#1

Saxat ur nedan text:

"When the invading Japanese Army overran the Nationalist Chinese capital in December 1937, soldiers embarked on a two-month rampage of looting, rape and killing that left tens of thousands of Chinese civilians dead in what became known as the Rape of Nanking.

Now a recently unearthed diary reveals an unlikely rescuer of thousands of Chinese: a German businessman living in China who was the leader of the local Nazi organization."

http://www.nytimes.com/1996/12/12/world/at-the-rape-of-nanking-a-nazi-who-saved-lives.html?pagewanted=all

Tjeja
2016-04-11 11:11
#2

Vad hände med förra tråden? Den blev visst inte bara rensad utan rakt av bortplockad, eller? 🤔👍

Äsch glöm det! rör ihop det!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2016-04-11 11:24
#3

#2 Vet inte vad som hände, men den spårade rätt ordentligt (enligt min mening).

Gronstedt
2016-04-11 11:45
#4

Är det verkligen så svårt? En god handling är god vem som än utför den. En ond handling är ond vem som än utför den. Man kan prisa vissa av Rabes gärningar i Nanking och ändå anse att Rabe var medlem i ett oacceptabelt politiskt parti. De kineser han hjälpte är inte mindre hjälpta för att han var medlem i nazistpartiet.

Nu vet jag ingenting om Rabe utöver vad som stod i denna länk, och äktheten hos innehållet kan jag inte heller bedöma, men det är lite fånigt att oreflekterat monsterförklara alla som var medlemmar i NSDAP. Många var vardagspragmatiska, vardagsfega, vardagslata, vardagsopportunistiska, vardagsonda och vardagsbekväma. Illa nog, men inte just värre än de flesta av oss.

[Hayabusa]
2016-04-11 12:17
#5

#4 Min uppfattning är det är en utbredd svårighet att skilja på sak & person.

landsbygdsbo
2016-04-11 16:56
#6

Självklart färgar en persons ställningstagande av sig på bedömningen av hans/hennes handlingar.

Ett bra exempel äv väl hur de flesta historiker idag bedömer kommunismen.

Rörelsen har utan tvekan haft stora influenser vid demokratiseringen av Västeuropa. Socialdemokratin har stora delar av sitt arvegods därifrån. Samtidigt som man(kommunismen) som statsbärande organisation placerat sig bland de främsta som både antidemokratiska och som folkmördare…

Annons:
Upp till toppen
Annons: