Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 3814 ggr
[Bermudas]
2016-04-12 09:45

Dags börja kartlägga hudfärger?

Oj oj oj vad har nazisterna hittat på nu? Nej det är Botkyrka kommun och Tobias Hübinette ( han som bl a en gång sagt "Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande" och att det är ok att känna att den vita rasen är underlägsen ) som satt igång med projekt: kartläggning hudfärg och religion. "Botkyrka kommun vill samla in uppgifter om hudfärg och religion för att motverka diskriminering. Foto: TT Botkyrka kommun vill samla in uppgifter om hudfärg och religion – så kallad jämlikhetsdata. Detta för att identifiera grupper som utsätts för diskriminering. – Vi kommer att kunna ringa in en snävare problembild, säger Helena Rojas, på Botkyrka kommun. I Botkyrka söder om Stockholm har de flesta av invånarna utländsk bakgrund. Kommunen är först ut i landet med att mäta diskrimineringen mot olika grupper, genom så kallad jämlikhetsdata. Metoden går ut på att skicka ut enkäter som invånarna svarar på anonymt. På det viset ska kommunen kunna upprätta statistik på diskriminering, för att ta reda på vilka grupper i samhället som är mest marginaliserade. – Det är en metod där de svarande själv identifierar sig i den grupp eller grupper som de anses sig tillhöra, säger Tobias Hübinette, som är lektor i interkulturella studier vid Karlstads Universitet, och författare till rapporten ”Vad är Jämlikhetsdata?”. http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kommun-vill-fora-statistik-pa-hudfarg-och-trostillhorighet Tobias Hübinette var en av den som startade expo. Politikerna har inget problem med honom eftersom hans öppet rasistiska uttalanden kommer från"rätt" håll dvs från en som inte är etnisk svensk….det brukar inte var något problem. Så nu ska vi i det godas namn börja med en slags raskartläggning i Sverige. Lite fler citat från mannen ifråga https://sv.m.wikiquote.org/wiki/Tobias_Hübinette

Annons:
[Bermudas]
2016-04-12 09:50
#1

Länk till lite mer läsning om Tobias Hübinette https://expomakt.wordpress.com/tobias-hubinette/

[tk1971]
2016-04-12 10:30
#2

Jag läste lite på den där länkade bloggen. Skrämmande läsning. Där uppmanar man att registrera människors bostadsadresser, mailadresser etc. Varför då? Tänker man attackera dem på nåt sätt? Nåt annat syfte ser jag inte. Är det verkligen tillåtet att sprida länkar här till såna här hatsidor?

[Bermudas]
2016-04-12 10:49
#3

#2 Jag har inte läst runt på bloggen ännu. Men texten som jag länkat till tar upp det som han själv sagt och vad han sysslar med. Han ska som den makthavare han är granskas såklart. Expo sysslar med kartläggning och AFA med våld och Tobias är har haft att göra med båda organisationerna. Jag tycker det är skrämmande att en man som denna ska organisea en form av rasregistrering.

[Hayabusa]
2016-04-12 11:18
#4

Rent spontant känns det som fel väg att gå.

[Bermudas]
2016-04-12 11:26
#5

Borttaget inlägg pga missförstånd från min sida.

[tk1971]
2016-04-12 11:37
#6

#5: Jag har vanligtvis inga problem att läsa text, men jag har ingen aning om vad du säger. Du är väldigt osammanhängande, skriver i affekt pga nåt jag inte har nån aning om, anklagar mig för nåt jag inte har nån aning om.

Detta är nog inte rätt forum för vad det nu är du vill säga.

Annons:
[Bermudas]
2016-04-12 11:46
#7

#6 Jag missförstod nog dig. Jag tolkade det som om du inte reagerade det minsta på att en rasist har dragit igång en registrering av hudfärg, utan istället började prata om andra saker, en blogg. Ber om ursäkt.

[Bermudas]
2016-04-12 18:44
#8

Undrar om kommunpolitikerns fattar vad dom gett sig in i?Kopplingarna till Tobias Hubinette gör det hela så extra knepigt. Känner mig inte alls bekväm med honom med tanke på hans rasistiska uttalanden. Jag tror en sådan registrering kan användas i vilka syften som helst om saker och ting går snett. Hubinette som talade om att han ville att vita skulle dödas och det turkiska ordförandet häromdagen som höll tal om att han ville se armeniers blod flyta. Såna uttalanden borde oroa. Tycker jag. Hanif Bali är dock kritisk till denna sjuka idé och skriver i Expressen: "Detta kallar man absurt nog för "jämlikhetsdata". Via enkäter ska kommunens invånare identifiera sin hudfärg, grupptillhörighet och ras. Denna skallmätning-by-proxy är ett initiativ från Kitimbwa Sabuni (Afrosvenskarnas riksförbund) och hans fru Fatima Doubakil (Muslimska mänskliga rättighetskommittén) som tillsammans bildat ett rasräkningsbolag som kommunen, utan upphandling, ska köpa denna tjänst ifrån. Detta projekt understöds av Sveriges främste proponent för rasräkning, Tobias Hübinette. Även Ibn Rushd och Sveriges unga muslimer, två organisationer med kopplingar till islamistiska Muslimska brödraskapet lovordar initiativet. Representanter av Sveriges erkända minoritetsgrupper – samer, judar och romer – har tagit avstånd från detta projekt." http://www.expressen.se/debatt/kommer-s-att-stoppa-raskartlaggningen/

[[eskils_]]
2016-04-13 11:23
#9

Men vad är detta för vansinne!? Har sossarna blivit spritt språngande galna!?😮😮😮😮

"Även Ibn Rushd och Sveriges unga muslimer, två organisationer med kopplingar till islamistiska Muslimska brödraskapet lovordar initiativet."

Fler citat från artikeln av Hanif Bali (m) som länkas i #8:

(Muslimska mänskliga rättighetskommitténs representant) "Doubakil gjorde sig ett namn när hon bjöd in Munir Awad till att tala om "Terrorlagstiftningens terror", bara månader innan han gjorde sitt försök till terrorattentat mot Jyllands-Postens redaktion. En annan inbjuden deltagare var Ali Berzengi, även kallad "Terrorimamen", dömd för terrorbrott.

Hade vi tyckt att det vore lämpligt att någon som aktivt hade bjudit in och propagerat för en terrorist, exempelvis Anders Behring Breivik, hade varit lämplig att få föra rasstatistik över vår befolkning med offentliga medel? Det tycker tydligen Socialdemokraterna i Botkyrka."

(mina understrykningar)

Hela upplägget verkar nästan vara beställt av terrororganisationen IS/Daesh! De hatar ju allt vad mänskligt samförstånd och samarbete över religionsgränserna heter. Det är därför de så frenetiskt har förstört fina gamla kulturarv som t ex Palmyra, som var byggt av människor från flera kulturer i samarbete. IS anser att bara en "ras" är godkänd, nämligen fanatiska muslimer, alla andra människovarianter är "fel". IS vill ju helst att invandrade muslimer i Sverige ska radikaliseras och sluta samarbeta med vanliga svenskar.

Och detta ska nu de tydligen urblåsta sossarna i Botkyrka medverka till…………..

Islamister, terrorister och Muslimska brödraskapet ska över huvud taget inte yttra sig om jämlikhet och diskriminering! Hur kan sossarna och Hübinette ge dessa personer trovärdighet - är de hjärntvättade, mutade, superfega eller vad?

[Bermudas]
2016-04-13 12:20
#10

#9 "Hur kan sossarna och Hübinette ge dessa personer trovärdighet - är de hjärntvättade, mutade, superfega eller vad? Att den hatiske Hübinette kan det är inte förvånande, han är ju som han är, men att sossarna går in i sånt här är upprörande, men å andra sidan vad kan vi förvänta oss av politiker och makthavare som konstant krattar grusgången för terrorister och kriminella våldsverkare att etablera sig i vårt land? Doubakil ska vi inte tala om heller. Såg ett debattprogram med henne, hon är fullkomligt rabiat!

[Carpinus]1
2017-06-23 10:10
#11

#10 "Doubakil ska vi inte tala om heller. Såg ett debattprogram med henne, hon är fullkomligt rabiat!" Lite kan vi ändå tala om henne, för hon har en rätt intressant bakgrund: 

"Fatima Doubakil, styrelseledamot i Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén (MMRK) och initiativtagare till hijabuppropet, bjöd exempelvis in Munir Awad och Ali Berzengi till ett seminarium 2010. Berzengi hade 2005 dömts för att ha samlat in runt en miljon kronor till islamistiska terrorister i Irak. Samma Munir Awad dömdes 2012 till tolv års fängelse i Danmark efter att ha planerat ett terrorattentat mot Jyllandsposten. Doubakil själv är även knuten till organisationen Charta 2008 som tar dömda terrorister i försvar, bland annat Munir Awad. I går satte USA upp algeriern Said Arif på sanktionslistan för terrorister. Arif har haft nära koppling till den svenska organisationen Charta 2008."--- (2014)

http://magasinetneo.se/blogg/islamismen-ar-inte-representativ-for-islam/

"Pengar från Allmänna arvsfonden, Ungdomsstyrelsen och Folke Bernadotteakademin används till att finansiera antisemitisk propaganda som del i "antirastistiska" projekt, skriver Johan Lundberg: Under arbetet med slutkapitlet i min bok "Ljusets fiender", vilket handlar om vårens kravaller i Husby, kom jag i mitt sökande efter ideologiska underströmmar att stöta på en rad organisationer som förvånade mig genom att ett fåtal namn ständigt återkom: Mattias Gardell, Rashid Musa, Kitimbwa Sabuni och Fatima Doubakil, för att nämna några. Ibland hade dessa personer framträdande positioner i organisationerna."--- (2013)

http://www.expressen.se/debatt/med-antirasismen-som-tackmantel/

"I Sverige finns ett islamistiskt nätverk som talar om särskilda muslimska rättigheter och om ett muslimskt civilsamhälle avskilt från det gemensamma. I den här miljön är Fatima Doubakil en central person genom sin inblandning i Muslimska mänskliga rättighetskommittén, Centrum mot rasism, Charta 2008 och Afrosvenskarnas riksförbund. Hon låg bakom det så kallade hijabuppropet, där flera kända svenskar förmåddes att klä sig i slöja. Den nya kampanjen med hijab som politisk motståndssymbol är en del av samma aktivism."---

"Den ideologiska kontexten är alltså inte särskilt subtil och när det arrangeras en konferens med rubriken ”Hijab som politiskt motstånd” förstår de flesta att det inte handlar om avståndstagande från brutala regimer med strukturell underordning av kvinnor. Det personerna i den här kretsen tycker illa om är det samhälle som ger dem större jämställdhet än de flesta andra samhällen, och dessutom yttrandefrihet, föreningsfrihet och föreningsbidrag."

Lars Åberg, journalist och författare på GP debatt 16 mars 2016

[Carpinus]1
2018-02-28 19:32
#12

 Göteborgs stad har som medarrangör av visningen filmen Burka 2.0 (ingående i Europride) inbjudit Fatima Doubakil att tillsammans med andra slöjförespråkare föra ett samtal i samband med visningen: Jenny Sonesson i GP uppmärksammar att inga slöjkritiker är inbjudna. 

Sonesson:  "Göteborgs Stad ska vara en aktiv part i Europride som under sommaren anordnas i både Stockholm och Göteborg. På kommunens hemsida kan man läsa att Europride är en del av stadens arbete med mänskliga rättigheter och normkritik. Det framgår också att olika ”arenor för lärande och samtal” skapas inför festivalen. En sådan aktivitet anordnar Göteborgs Stad och Stadsledningskontoret den 14 mars då filmen Burka Songs 2.0 visas."---

"Varför bjuder Göteborgs Stad in personer till Europride som relativiserar hedersförtryck och likställer bekämpning av terrorism med rasism utan att dessa får något mothugg? Om slöjförbud och den franska lagstiftningen ska diskuteras vore det väl även på sin plats om någon som motsätter sig det patriarkala förtrycket slöjan utgör får komma till tals. Europride handlar trots allt ändå om normkritik, och vilken norm begränsar fler kvinnor i världen än att de måste skyla sig i offentligheten för mäns blickar?"

http://www.gp.se/ledare/sonesson-burkans-kritiker-måste-också-bjudas-in-1.5235913

Annons:
[Carpinus]1
2018-03-01 17:03
#14

#12 Visningen av Burka 2.0 har ställts in. En eloge till de som uppmärksammade visningen och dess ramverk, samt till Göteborgs stad, som insåg sitt klavertramp. Läser man vidare i GP:s artikel så ser man hur rätt det var att ställa in eländet:

"En planerad filmvisning av Burka Songs 2.0 med efterföljande samtal har fått hård kritik för att vara ensidig. Nu ställer Göteborgs stad in arrangemanget.

– Vi ser att vi skulle ha tänkt till ordentligare, säger Klas Forsberg, mänskliga rättigheter-chef vid Göteborgs stad."---

"Filmens regissör Hanna Högstedt håller dock inte med om kritiken."---

"Hon säger att hon tycker att det är synd att Göteborgs stad ”böjer sig för kritik som bygger på felaktiga uppgifter”. – Filmen och samtalen efteråt handlar om tolkningsföreträde, vem som kan tala för vem och vem som anses trovärdig eller inte. Där har vi ett fördjupande samtal mellan Fatima Doubakil och mig om frågor kring rasistiska strukturer, vithetsprivilegier och islamofobi, så det blir helt felriktat att komma och kräva att en motståndare till slöjan ska bjudas in. Att arrangemanget ställs in på grund av högröstade kritiker som inte har sett filmen belyser snarare de strukturer som vi pratar om, vem som blir lyssnad till, säger Hanna Högstedt."---

 http://www.gp.se/nyheter/göteborg/filmvisning-och-slöjsamtal-ställs-in-efter-kritiken-1.5242923

[Carpinus]1
2018-03-03 10:42
#15

Gulan Avci och Maria Nilsson från Liberalerna ser ett återkommande mönster bakom tanken på att presentera Burka 2.0 i Göteborg utan störande motargument. Så här skriver de bl.a.  på Expressen debatt:

"Man kan verkligen ifrågasätta om Göteborg överhuvudtaget borde arrangera denna typ av evenemang. Inte minst i en tid när de har så stora problem med radikalisering i sina utanförskapsområden."---

"Kansliet för mänskliga rättigheter skulle bjuda in Fatima Doubakil som talare och anlita Maimuna Abdullahi som moderator utan att bakgrundskontroll. Hade de gjort en enkel googlesökning hade de fått veta att båda har en lång bakgrund i Muslimska mänskliga rättighetskommittén. En organisation som 2010 bjöd in Munir Awad till ett seminarium om svenska antiterrorlagar. Samma person som senare greps och fälldes för att ha förberett ett terrorattentat mot Jyllands-Posten i Danmark.

Burkan kommer alltid vara en symbol för kvinnoförtryck oavsett vilket perspektiv man tittar ifrån. Istället för att arrangera seminarium om burkan vore det mer lämpligt att Socialdemokraterna i Göteborg liksom regeringen tog sig an den verkligt viktiga uppgiften, nämligen att försvara alla kvinnors frihet. Det är vi skyldiga kvinnorna som flytt från förtryck och ofrihet i tron om att komma till ett land som Sverige och få sina mänskliga rättigheter respekterade."

https://www.expressen.se/debatt/nar-ska-s-komma-till-insikt-om-islamisterna/

[VSK]
2018-07-10 07:56
#16

Hanif Bali på facebook:

IS-terrorister och barbarer är tydligen svenska krigsveteraner, enligt Tobias Hubinette, som är ”(ras)forskare” på den identitetspolitiska tankesmedjan Mångkulturellt Center i Botkyrka.

Hübinette är tidigare dömd för ofredande av Uppsala Tingsrätt och har en bakgrund i AFA. Han har varit en av de viktigaste aktivisterna i den identitetspolitiska vänsterakademin som drivit hårdast för att man ska börja rasindela folk.

[Hayabusa]
2018-07-10 07:57
#17

#16 Komplett galet.

[VSK]
2018-07-10 08:01
#18

#17

Visst är det så.

[Göstage]
2018-09-29 09:14
#19

#15 "De två aktivisterna Fatima Doubakil och Maimuna Abdullahi från organisationen Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén (MMRK) stämmer kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) för ”för förtal med hatbrottsmotiv”. Enligt Doubakil och Abdullahi har Hermansson bland annat kallat dem för ”extremister” på sin blogg", skriver föfattaren och journalisten Magnus Sandelin i ett debattinlägg i GP, och han anför samtidigt att Hermansson har fog för sina anklagelser, vilket han motiverar i sina långa och väl underbyggda debattartikel.

http://www.gp.se/debatt/r%C3%A4tt-att-klassa-mmrk-s-f%C3%B6retr%C3%A4dare-som-extremister-1.9515625

[Göstage]
2018-10-02 16:26
#20

#19 Även terrorforskaren Magnus Ranstorp instämmer med Hermansson:

"De två debattörerna, som är talespersoner för Muslimska mänskliga rättighetskommittén (MMRK), har kallats "extrema röster" av Ann-Sofie Hermansson som också anklagat dem för samröre med dömda terrorister.

_Nu får hon stöd av Magnus Ranstorp, forskare och terrorexpert vid Försvarshögskolan. Doubakil och Abdullahis juridiska ombud har meddelat att ingen av dem inte vill kommentera det Ranstorp säger, vilket framgår senare i artikeln.
_

– Båda har uppträtt i Svenska förenade muslimers regi, som har varit en extremistisk hubb där Mikael Skråmo (svensk IS-resenär) och andra funnits i närheten. De har också bjudit in CageUK, en organisation vars uppgift är att neutralisera det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism i Storbritannien, och de har relativiserat terrorismen och extremismen i varje hörn, säger Magnus Ranstorp.

Han pekar också på att organisationen bjudit in Munir Awad, som senare dömts för attentatsplaner mot Jyllands-Posten i Danmark, som talare samt försvarat den terrordömde imamen Ali Berzengi. Ranstorp har inga problem med att kalla Doubakil och Abdullahi för "extrema".

– Ställer man upp bakom dömda terrorister och individer som senare döms så är man en extrem röst. Man använder mänskliga fri- och rättigheter som ett sätt att försöka neutralisera anklagelser mot de här terrordömda individerna, säger han. Han lovordar Ann-Sofie Hermanssons hårdföra linje i frågan.

_– Jag står självfallet bakom Ann-Sofie Hermanssons position och önskar att fler politiker hade haft den ryggraden. Vi har från vår horisont stått upp mot detta i över tio år och det är inte många som haft en ryggrad värd att respektera, de flesta har vikt ned sig som disktrasor.
_

– Ska vi komma till bukt med extremismen så krävs politiker som förstår problematiken och vad det innebär för ett samhälle – politiker som vågar sätta ned foten."---

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/terrorexperten-backar-hermansson-de-är-extrema-1.9656394

Annons:
[Göstage]
2019-03-18 10:39
#21

Riksdagsledamoten Leila Ali Elmi (MP) ansluter sig till  rasregistreringstanken.

https://www.expressen.se/nyheter/mp-ledamoten-kartlagg-manniskor-efter-deras-r/

[Hayabusa]
2019-03-18 11:27
#22

😮

LBB
2019-03-18 18:18
#23

Om man frågar sig vad denna "jämlikhets-datan" ska användas till så blir väl svaret att man ska förhindra diskrimminering..och hur? förmodligen genom att använda positiv särbehandling.

Då jag är emot diskriminering i alla former så…stöder jag inte tanken att ta fram ett verktyg för positiv diskriminering.

JonasDuregard
2019-03-19 09:08
#24

Handlar det fortfarande om anonyma enkätundersökningar? I så fall har jag svårt att bli så upprörd. Vi gör ju redan opinionsundersökningar om partisympatier utan att det räknas som åsiktsregistrering…

Handlar det om att ha med det i folkbokföringen eller något är jag emot förslaget.

[Hayabusa]
2019-03-19 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

*

[Göstage]
2019-03-19 10:40
#26

#24 Enligt artikeln säger miljöpartisten att hon stöder Vänsterpartiets tankegångar och är positiv till att införa jämlikhetsdata "där man registrerar människor efter deras ras", men att hon "lämnar åt experterna" hur det skall utformas. Alltså "register", inte "enkät".

Källa

JonasDuregard
2019-03-19 14:13
#27

#26 Det där verkar vara ett missförstånd i något led. Det V-kongressen beslutat om och som hänvisas till i artikeln handlar om anonym statistik insamlad av SCB, alltså precis som valundersökningar. 

En av motionärerna själva säger "Det handlar om självidentifiering och anonymitet". Och säger vidare "Jag kan inte se hur uppgifter som är anonyma och som handlar om jämlikhet kan utnyttjas",  jag är benägen att hålla med men jag kanske missat något.

Annons:
[Hayabusa]
2019-03-19 14:20
#28

"Förra gången det här förslaget togs upp stod Vänsterpartiet bakom utspelet. Under 2018 röstade Vänsterpartiets kongress för att SCB skulle börja föra statistik över “etnisk tillhörighet, nationellt ursprung, hudfärg och religion eller annan trosuppfattning”."

http://www.blt.se/ledare/nej-vi-ska-inte-registrera-manniskor-efter-ras/

[Göstage]
2019-03-19 14:26
#29

SCB verkar ha stått frågande inför det eventuella uppdraget.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/scb-v-forslag-inte-forenligt-med-lagen

[Hayabusa]
2019-03-19 14:51
#30

#29 🙂

Det hade förvisso varit rätt kul att fylla i ett dylikt formulär…

"Jag är Rögleit som tror på laget före jaget - det är min "religion".  Min färg är grön långt in i själen, ja hjärtat är så grönt det kan bli."

SCB:

"Då ska vi se…förbluffande! På Bjäre ser vi många anhängare till Rögle, de har gröna hjärta tydligen. Någon traditionell gud har de inte, men många nämner en Kenny Jönsson..? Ingen bön men ofta hejaramsor vid sammankomster i "Ladan"..? Vi behöver nog gå till botten med detta för att tyda dessa sensationella fakta. Utredning anbefalles!"

[Göstage]
2021-09-30 17:35
#31

#19 ff Målet har drivits till hovrätten som enskilt åtal. Liksom tingsrätten friar hovrätten Ann-Sofie Hermansson för anklagelserna om grovt förtal mot Fatima Doubakil och Maimuna Abdullahi, och de senare (eller deras stödstyrkor) ådöms att betala rättegångskostnaderna på 376.000.

Doubakil och Maimuna Abdullahi tänker dock driva målet vidare till Högsta domstolen.

Den tidigare S-toppen Ann-Sofie Hermansson frias även i hovrätten. På sin blogg beskrev Hermansson två kvinnor som ”extr
Carmarino
2021-09-30 17:48
#32

#31: 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: