Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 6131 ggr
[Hayabusa]
2016-04-27 10:22

Unga flickor i slöja

Att bära slöja är ett ämne som diskuterats, i diverse media, fram & tillbaka flera gånger. Här är en text som är författad av Didine Bedraoui i Helsingborgs Dagblad:

http://www.hd.se/min-mening/2016/04/26/unga-flickor-i-sloja-visar-att-svt-inte-tar-alla-barns-rattigheter-pa-allvar/

Saxat ur texten:

"Mina barn har frågat mig varför vissa (unga) flickor som är med i olika program på Barnkanalen bär slöja. Jag har inte kunnat svara dem. Jag vill helst inte svara att det är föräldrarna som "tvingar" flickorna att bära slöja.

Andra skulle helt enkelt svara att det är "på grund av deras religion". Inte jag. Barn kan inte begripa sig på något så abstrakt som gud och religion. Föräldrarna kan vara religiösa. Barnen gör som föräldrarna."

"I Sverige ligger vi långt framme när det gäller barns rättigheter. Aga har varit förbjuden sedan 1979 och vi var först i världen med det. Alla institutioner, från förskolan till vården, ser till att våra barn får det bästa och att deras rättigheter blir respekterade. Mycket görs för att flickor och pojkar inte ska behandlas olika."

"Men så fort religionen finns med i bilden bortser man från alla grundregler. Plötsligt är det helt accepterat att utgå ifrån att ett barn är moget nog att välja sin religion och leva enligt strikta religiösa lagar. Plötsligt är man tolerant mot det intoleranta. Plötsligt tar man bort rättigheten att vara barn."

Annons:
Calcifer
2016-04-27 10:38
#1

Suck att det ska antas att alla föräldrar tvingar sina barn att bära slöja…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Hayabusa]
2016-04-27 10:48
#2

#1 Gör det?

Hoseok
2016-04-27 11:40
#3

När jag läser sådant här så tänker jag bara på alla kristna barn jag kände när jag växte upp samt de som var i Jehovas Vittne-familjer. Satan vad de blev tvingade att bära vissa typer av kläder, klippa sig på ett visst sätt och bära kors av olika slag. Tvingade att gå till kyrkan, tvingade till att inte umgås med vissa barn som kanske inte tyckte och trodde som dem (T.ex. mig).

Men inte snackar man om dessa stackars barn. För det "syns" inte lika mycket.  Utan det är alltid muslimer i fokus.

Med det sagt så är jag emot all form utav "Min religion = Din religion för du är mitt barn".  Men i grunden bryr jag mig bara om att barnet mår bra. Som blivande grundlärare sitter jag inte och tycker synd om barnen på de skolor jag jobbat på som bär slöja.

Calcifer
2016-04-27 11:47
#4

Står svart på vitt i originalinlägget: "Jag vill helst inte svara att det är föräldrarna som "tvingar" flickorna att bära slöja." Varför skulle det ens behöva vara ett möjligt svar om man inte gör antagandet att det stämmer?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Bermudas]
2016-04-27 11:55
#5

#0 Så här förklarar en Islamblogg vilka tillfällen och vilka man som kvinna INTE behöver bära slöja inför: "hennes make hennes nära släktingar män som är fria från sexuella begär och som ofta besöker husen bebisar och små barn innan de hunnit få någon uppfattning om det sexuella" Eftersom småflickor således redan är så sexuella av sig ( enligt deras definition) och dessutom omgivna av småpojkar som är sexuella och tittar på flickor med lysten blick kan det vara bra att de bär slöja. Man vet inte hur de vuxna männen känner när de ser obeslöjade småflickor heller. Bäst att få småflickor att visa sig kyska i tid. Det är väl så man resonerat antar jag. När man läser vad muslimerna själva säger om orsaken till slöjan är det för att skydda kvinnor mot lystna blickar.

[Bermudas]
2016-04-27 12:04
#6

Men i den blogg jag läste anser man inte att det behövs bäras slöja förrän puberteten…enligt koaranen Citat: "När man skall bära slöja Man kan inte anses vara ansvarig innan man nått puberteten. Innan puberteten är varken pojkar eller flickor ansvariga, då profeten – över honom vare frid – sade: Pennan är lyft från tre: från barnet innan det nått puberteten, från den som sover tills denne vaknar och från den som förlorat förståndet till denne tillfrisknat.12" Så då kan man ju undra varför vissa klär på sina småflickor slöja. Är lite äckligt kan jag tycka…man sexualiserar småtjejer. Låt barn vara barn. http://islam.se/kvinnosyn/slojan

Annons:
[Hayabusa]
2016-04-27 13:43
#7

#4 Jo, men författaren till texten påstår/antar inte att "…alla föräldrar tvingar sina barn att bära slöja…". Menar du att små barn, 1-3 år, bär slöja baserat på ett 100% eget beslut? Eller vad anser du själv är svaret?

Jag anser att man bör läsa texten i sin helhet och dra slutsatser därifrån.

[Bermudas]
2016-04-27 14:05
#8

#3 Och sen tycker inte jag att man kan jämföra ett litet kors i kedja runt halsen med slöjan. Jag har heller aldrig hört någon reagera det minsta över att någon bär fatimas hand som smycke. Slöjan är en annan sorts symbol ett slags skydd mot sexualiteten helt enkelt. Och Så här stod det att läsa i SvD: ”Slöja på barn bör förbjudas” "Hennes bok vände slöjdebatten i Frankrike och bäddade för beslutet om ett förbud i landets skolor. ”Ner med slöjorna!” av den iranska författaren Chahdortt Djavanns vibrerar av ilska mot islamister, franska intellektuella slöjförsvarare och slöjbärande ”trendbrudar”. "…. för att få muslimska kvinnors egen bild av slöjan. Chahdortt Djavann var en av dem. Kvinnor av främst nordafrikanskt ursprung vittnade om situationen i förorterna, les cités; om inlåsning, tvångsgiften och gruppvåldtäkter som drabbar flickor som vägrar bära slöja och därmed betraktas som fritt villebråd. Ett offer, Samira Bellil, gav 2002 ut den uppmärksammade ”Dans l”enfer des tournantes”, I gruppvåldtäkternas helvete. Chahdortt Djavann vittnade om hur hon som 13-åring i Iran, efter ayatolla Khomeinis islamiska revolution 1979, tvingades dölja varje hårlock eller gnutta hud. Tvingades avstå från alla tidigare rättigheter; studera det hon ville, umgås med pojkar, bada i havet" http://www.svd.se/sloja-pa-barn-bor-forbjudas Det finns många olika röster i denna fråga.

kamera0710
2016-04-27 15:14
#9

#8 Det kan handla om mer än ett litet kors. Läs t ex länkad artikel om Laboraskolan, som drivs av en sluten kristen sekt. 

Själv anser jag att inga barn ska tvingas in i religion/tvingas bära religiösa attribut och det gäller ALL religion, inte bara islam.

"Laboraskolan beskriver sig som vilken friskola som helst på många sätt: den finansieras av skattemedel, den är officiellt öppen för alla och skolledningen hävdar att utbildningen ser ut precis som på andra skolor.

Kritikerna målar upp en helt annan bild av verksamheten på skolan.

- Jag ser skolan som skattefinansierad hjärntvätt. Lagar stiftade av Sveriges riksdag gäller inte för de här eleverna. Det här med människors lika värde… gäller inte för de här eleverna, säger Jakob Widström, ombudsman på Lärarnas riksförbund till Dagens Arbete.

Nya numret av Dagens arbete kommer i dag.

Skolinspektionen, som ska se till att skolan följer skollagen och läroplaner, har vid sina granskningar kritiserat brister i saklighet och allsidighet, att undervisningen styrs för mycket av barnens föräldrar - och att skolan inte ska ha följt likabehandlingsplanen."

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/barnen-isoleras-i-sekten-i-smaland/

kamera0710
2016-04-27 15:30
#10

#0 Hur ser du Hayabusa på statens roll när det gäller religionen? Vill du ha en sekulär stat eller delar du SD:s åsikt att "Kristendomen bör i kraft av sin historia tillåtas att inneha en särställning i förhållande till andra religioner i Sverige."?

[Hayabusa]
2016-04-27 15:56
#11

#10 Personligen är jag inte särskilt intresserad av religion.

kamera0710
2016-04-27 15:57
#12

#11 Ska jag tolka detta som att du också föredrar en religiöst neutral stat?

[Hayabusa]
2016-04-27 16:02
#13

#12 Sverige är, vad jag förstår, ett av världens mest sekulära länder. Så tycker jag att det ska förbli. Anser jag att medborgare får tillskriva sig en religion? Så klart - men jag håller med om det som  Didine Bedraoui skriver. Och då alldeles oavsett religion.

Annons:
kamera0710
2016-04-27 16:06
#14

#13 Låter som vi är rätt överens på denna punkt.

[Hayabusa]
2016-04-27 16:11
#15

#14 Säkert. En annan sak som diskuterades på lunchen idag (i verkligheten alltså - inte på något forum) är om religionen för oss (människor) samman eller separera oss?

kamera0710
2016-04-27 16:19
#16

#15 Om religionernas TOTALA effekt på mänskligheten är övervägande positiv, negativ eller ingetdera är nog inte alldeles enkelt att svara på. 

Ett citat ur en bokrecension: "Breaking the Spell är en välformulerad och intellektuellt tillfredsställande behandling av ett synnerligen angeläget ämne. Dennett börjar med att peka på världsläget och de religiösa drivkrafterna hos ledarfigurer som George W. Bush och Usama bin Ladin, för att slå fast vikten av att vi snarast skaffar oss en fördjupad förståelse för fenomenet religion i dess olika former. I denna argumentation håller han huvudet något kallare än t.ex. Sam Harris eller Richard Dawkins, bl.a. genom att han tar på allvar religionens trygghets- och meningsskapande inverkan på millioner människors liv, och konstaterar att frågan om huruvida religionens totala effekt är positiv eller negativ inte är så lätt att besvara – men väl värd att studera vidare."

http://www.vof.se/folkvett/ar-2006/nr-4/duger-det-att-sta-utanfor-och-se-in/

[Hayabusa]
2016-04-27 19:42
#17

#16 Nej, det är säkerligen inte enkelt att svara på den frågan. Men det var inte den frågeställningen jag avsåg utan hur religionen delar upp oss i grupper. Är religion en faktor när det kommer till segregation?

kamera0710
2016-04-28 06:04
#18

#17 Religion kan nog vara en negativ faktor när det gäller segregation. En av många orsaker till att jag är emot religiösa friskolor, även om de naturligtvis ska undervisa OM religion.

[Hayabusa]
2016-04-28 07:30
#19

#18 Det är också min personliga uppfattning, att det bildas grupperingar typ "vi & de" som inte hjälper integration ett dugg.  Den inställningen finns då inte bara bland "infödda svenskar" utan samtliga.

[Bermudas]
2016-04-28 09:06
#20

#9 Du vill inte ha religiösa friskolor, det har nog inte undgått någon att du tycker. Det är det många som håller med dig om. Jag är själv inget fan av religiösa friskolor. ( Tycket dock våra vanliga skolor är rätt värdelösa dom med nuförtiden, men tror inte heller dom ska förbjudas, men det är en annan diskussion.) Så om vi ska hålla oss till TS: Tycker du det är OK med slöjor på småtjejer? Tycker du det är OK att svt normaliserar slöjor på barn, med tanke på att slöjan symboliserar "kyskhet" och "beskydd" mot sexualitet, sin egen och andras, enligt muslimsk tro och sed.

Annons:
kamera0710
2016-04-28 11:36
#21

#20 Som jag skrev ovan: "Själv anser jag att inga barn ska tvingas in i religion/tvingas bära religiösa attribut och det gäller ALL religion, inte bara islam." Jag räknar in slöjor i religiösa attribut och anser inte att barn ska tvingas på detta.

kamera0710
2016-04-28 11:42
#22

Hur ser ni andra här på omskärelse av småbarn av religiösa skäl? Själv är jag helt emot det.

Länkar till gällande lagstiftning.

https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010499.htm

[Bermudas]
2016-04-28 11:54
#23

#21 så det ska vara förbjudet enligt dig att barn bära smycken eller symboler på sina kläder. Inga kors, ingen fatimas hand, inget davidskors, ingen tors hammare etc? Du likställer dessa smycken med slöjan med andra ord? Det ena en diskret symbol för en tro, de andra en ganska påtaglig beklädnad i syfte för kyskhet? På barn? Sexualisering av barn? #22 kan vi hålla oss till ämnet nu först och främst. Det blir lite rörigt annars.

kamera0710
2016-04-28 12:04
#24

#23 Ett smycke eller så kan väl vara OK, inte alldeles enkelt att dra en skarp gräns. Eller är det möjligen bara muslimska attribut som ska bannlysas?

Är inte omskärelse relevant att ta upp när det gäller barns rättigheter kontra föräldrarnas tro? Omskärelse är ett ingrepp som är irreversibelt, en slöja lämnar åtminstone inga fysiska men. Men nog om omskärelse i denna tråd, jag ska starta en ny tråd i ämnet.

[Bermudas]
2016-04-28 12:13
#25

#24 så du svarar alltså om jag förstår dig rätt att det ska vara okej med kors i kedja och andra religiösa symboler ( ja även muslimska!) men inte slöja? Om du svarat så så tycker vi lika! :-) Jag tycker inte flickor ska behöva gå i slöja, dom ska få räknas som oskuldsfulla barn och inte heller hämmas av en slöja när dom leker och stojar. Omskärelse borde förbjudas. Är min åsikt. Men jag vill hålla TS om slöja! Har du någon kommentar till min artikel jag citerade #8?

starhawk
2016-04-28 12:54
#26

#18:"En av många orsaker till att jag är emot religiösa friskolor, även om de naturligtvis ska undervisa OM religion. "

Man kunde åtminstone förr råka ut för det i den "vanliga" skolan också, jag började lågstadiet 1960, då var det ren indoktrinering av kristendomen, det var först i högstadiet-gymnasiet som dom började undervisa om religion istället för att indoktrinera kristendom.

Beträffande slöja så är det inte en muslims sedvänja, det är en arabisk sedvänja Bosniens muslimer t.ex. bar inte slöja så när man skulle omplacera dom till ett "muslimskt" land skar det sig direkt. Och hos Tuaregerna är det männen som bär slöja, kvinnorna har det inte.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Bermudas]
2016-04-28 13:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#26 plus att det är först på senare år som alla ska påtvingas slöja. Detta har radikalfeminster och "slöjbärande trenbrudar" missat. Men de verkar inte bry sig om att läsa på ordentligt antar jag.

Annons:
kamera0710
2016-04-28 14:45
#28

#25 Slöja ska inte tvingas på barn, sedan är det ju svårt att sätta någon exakt gräns för vad som bör godtas och inte. Ska det vara vid en viss vikt eller storlek, ingen enkel fråga.

Artikeln kan jag inte läsa i sin helhet, har förbrukat månadens "ranson" när det gäller SvD-artiklar.

[helga21]
2016-04-28 17:17
#29

# 28 Slöja ska inte tvingas på någon!

[Hayabusa]
2016-04-28 19:36
#30

Det stora avslöjandet 😉

kamera0710
2016-04-29 06:03
#31

#28 Nej, slöja ska inte tvingas på någon. Men nu nu var det ju slöja på unga flickor som tråden tar upp.

Ebolaa
2016-04-30 18:53
#32

Jag anser själv att ämnet kring huruvida slöjan verkligen står för kvinnoförtryck eller är ett val enbart från kvinnan är inte helt lätt att besvara. Det finns som vanligt väldigt många nyanser av denna fråga. Jag tycker däremot inte att man bara ska utgå ifrån att tro att slöjan står för en symbol för kvinnoförtryck. Det kan lika väl vara så att en kvinna i en icke-religiös familj bär slöja för att hon själv vill göra det av sin egen övertygelse, så kan det även vara så att det är mer eller mindre påtvingat från andra runt omkring henne.

En kollega sa till mig (som har en muslimsk pappa, men som aldrig själv burit slöja) att hon förstått att slöjan från början infördes i syfte att göra kvinnan mer fri. Detta genom att profeten ville att männen skulle låta andra kvinnor vara, då det under den tiden var så att vilken man kunde våldöfra sig på vilken kvinna han kände för. Alltså under en rätt barbarisk tid. Min kollega ansåg att man lika gärna kunde jämföra detta med stringtrosan idag, att kvinnor använder den på grund av den sexism och masochism som råder i det västerländska samhället.

Vi är ju inte vana att se slöjan här, så det kanske är upp till muslimska kvinnor själv att definiera vad slöjan symboliserar för dem, vi lägger gärna in värderingar i vad en slöja innebär för oss i västvärlden. Alltså kvinnoförtryck.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Bermudas]
2016-05-01 08:38
#33

#32 Men nu handlar tråden om barn som bär slöja. Och det du säger överensstämmer än idag tydligen, som du kan se i den artikel jag länkat till i #8 "…. för att få muslimska kvinnors egen bild av slöjan. Chahdortt Djavann var en av dem. Kvinnor av främst nordafrikanskt ursprung vittnade om situationen i förorterna, les cités; om inlåsning, tvångsgiften och gruppvåldtäkter som drabbar flickor som vägrar bära slöja och därmed betraktas som fritt villebråd. Ett offer, Samira Bellil, gav 2002 ut den uppmärksammade ”Dans l”enfer des tournantes”, I gruppvåldtäkternas helvete." Friheten att välja slöja för att vissa män anser att de har rätt att gruppvåldta den som ingen har?

Ebolaa
2016-05-01 10:05
#34

#33 Jag såg det i efterhand jo, att tråden handlar om unga flickor. Jag håller med de flesta som skrivit att barn överlag inte ska påtvingas en religion eftersom det är upp till barnen själv att leva det liv dom vill (barnkonventionen). Sen kan det dock vara så att unga flickor väljer att bära slöja eftersom hennes mamma gör det, och detta helt oreflekterat i ung ålder. Sen om det är något bra eller dåligt, det är ju en annan sak.

Jag skrollade igenom kommentarerna och såg det du hade länkat till. Alltså, det förefaller väl ingen som något nytt att slöjan kan användas som ett verktyg i kvinnoförtryck. Däremot när man talar om slöjan i västvärlden eller rent av i Sverige, så behöver man kanske lägga ifrån sig sina egna värderingar och idéer om vad slöjan betyder för en själv - eller hur den används i "mindre utvecklade" delar av världen. Att man istället behöver "utreda" vad slöjan betyder för kvinnor med utländskt påbrå här i Sverige eller andra delar av västvärlden. 

För lika mycket som slöjan kan användas för kvinnoförtryck även "här", så kan den även stå för mycket annat, att det också kan vara kvinnans eget val att använda den - utan påtryckningar från sin familj.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
[Hayabusa]
2016-05-01 16:44
#35

Det kan också vara kvinnans eget val att använda stringtrosor - utan påtryckning från familj, samhälle etc.

PS Var kom nu underkläder in i tråden? Jo, det nämndes i #32.

[Bermudas]
2016-05-01 17:15
#36

#34 Ja vi pratar alltså om slöja på barn först och främst i den här tråden. Och jag respekterar att kvinnor av religiösa och kulturella skäl vill gå med sjal. Så visst kan det vara eget val, även om de ofta är ett "val" under grupptryck också. (Så ditt lilla "lägga sina egna värderingar åt sidan- snack" var lite malplacerat här :-) Vad jag nämligen reagerade på var ditt citat från din vän: "…att hon förstått att slöjan från början infördes i syfte att göra kvinnan mer fri. Detta genom att profeten ville att männen skulle låta andra kvinnor vara, då det under den tiden var så att vilken man kunde våldöfra sig på vilken kvinna han kände för. " Det ser inte jag (till skillnad mot dig och din väninna tycks göra) som ett uttryck för "fritt val" utan mer som ett MÅSTE för att slippa bil våldtagen. Något som kvinnan i Frankrike säger gäller än idag.

Ebolaa
2016-05-01 19:19
#37

#36 Nå, grupptryck kan vara en orsak, likt att eget val på grund av den egna övertyglesen är en annan, eller rädsla, tradition, av utseendemässiga skäl också är det.  Osv osv. Vi assosicerar gärna slöjan med kvinnoförtryck, men det kvarstår även ett faktum att det råder många individuella uppfattningar om vad slöjan står för. Vi som inte har det i vår kultur, ser gärna det som är ont och det som är kontrast till vår egen kultur.

Liksom, varför råkar det sig så att vissa blir utsatta för påtryckningar av sin släkt för att bära slöja, medans andra inte? Och hur kan man veta att det verkligen är så att kvinnor exempelvis i västvärlden känner sig tvingade att ha på sig slöjan offentligt…?

…. Endast genom att fråga dessa kvinnor själv.

Du och jag använder inte slöja, så hur kan man ta för givet att det handlar om att "de använder slöja för att inte riskera att bli misshandlad/dömd/våldtagen". Världen är inte såpass snäv. 

Jag har flera i min klass på socionomprogrammet som använder slöja, hälften av dem går lika ofta utan, och ibland tar de av den under skoldagen eftersom det antagligen blir lite varmt. Och vi har samtidigt män i klassen. Dessa kvinnor är "som oss" rent socialt och hur de relaterar till män. Så jag tror inte på att slöja är endast ett verktyg för kvinnoförtryck eller betyder att det handlar om grupptryck eller liknande. Det finns många andra förklaringar.

Bör man införa ett slöja-förbud för att komma "tillrätta" med problemen. Det finns alltid andra vägar för kvinnoförtryck så jag tror inte riktigt på sånt.

Sen handlar det nog snarare om radikalisering i området gällande din länk som förklarade hur det gick till i ett område i Frankrike.

Ciao.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Bermudas]
2016-05-02 09:03
#38

#37 "Du och jag använder inte slöja, så hur kan man ta för givet att det handlar om att "de använder slöja för att inte riskera att bli misshandlad/dömd/våldtagen". Världen är inte såpass snäv." Nu påstod inte JAG det. Din väninna påstod att det var ursprunget till slöjan. Du får nog läsa om min text för det känns som om du diskuterar med dina egna fantomer.

[Bermudas]
2016-05-02 09:06
#39

Eftersom vi redan lite släppt TS så fortsätter jag med den linjen. Två muslimskor från Egypten och indien säger va DE tycker om hijaben. "As Muslim women, we actually ask you not to wear the hijab in the name of interfaith solidarity" -- “Hijab” literally means “curtain” in Arabic. It also means “hiding,” ”obstructing” and “isolating” someone or something. It is never used in the Koran to mean headscarf." -- "For us, as mainstream Muslim women, born in Egypt and India, the spectacle at the mosque was a painful reminder of the well-financed effort by conservative Muslims to dominate modern Muslim societies. This modern-day movement spreads an ideology of political Islam, called “Islamism,” enlisting well-intentioned interfaith do-gooders and the media into promoting the idea that “hijab” is a virtual “sixth pillar” of Islam, after the traditional “five pillars” of the shahada (or proclamation of faith), prayer, fasting, charity and pilgrimage. --- We reject this interpretation that the “hijab” is merely a symbol of modesty and dignity adopted by faithful female followers of Islam." ---- "Born in the 1960s into conservative but open-minded families (Hala in Egypt and Asra in India), we grew up without an edict that we had to cover our hair. But, starting in the 1980s, following the 1979 Iranian revolution of the minority Shiite sect and the rise of well-funded Saudi clerics from the majority Sunni sect, we have been bullied in an attempt to get us to cover our hair from men and boys." https://www.washingtonpost.com/news/acts-of-faith/wp/2015/12/21/as-muslim-women-we-actually-ask-you-not-to-wear-the-hijab-in-the-name-of-interfaith-solidarity/

Ebolaa
2016-05-02 10:50
#40

#38 Det du citerade från mitt inlägg var ett svar på ditt citat: "Det ser inte jag (till skillnad mot dig och din väninna tycks göra) som ett uttryck för "fritt val" utan mer som ett MÅSTE för att slippa bil våldtagenNågot som kvinnan i Frankrike säger gäller än idag." Så du säger ju definitivt att du ser slöjan som ett måste och inte ett val (i alla fall i viss kontext) för att inte bli utsatt för påtryckningar eller att inte riskera att bli våldtagen.

Det är inte heller en "väninna" jag talade med om detta, utan en kollega.  Du kanske bör läsa mina inlägg lite noggrannare istället för att tro att jag inte läser igenom dina, för det gör jag.

#39 Ja, jag vet fortfarande att slöjan används som ett verktyg i att förtrycka kvinnor. Vem är det som inte förstått det, med tanke på att du känner ett behov av att upprepa det om och om igen ?

Liksom, ja kvinnors liv styrs och kontrolleras på all möjliga vis i dessa länder. Slöjan är egentligen det minsta problemet, utan det handlar om ojämna maktstrukturer, var kvinnan i generell bemärkelse ses som en ägodel som männen ska förvalta. Och detta på många olika plan. Det är inte bara slöjan utan det är också genom lagstiftning var inte våldtäkt är definierat osv. Det finns förstås också kvinnor i Sverige eller västvärlden som blir styrda mer eller mindre på samma sätt som i dessa delar av världen.

Däremot så tror inte jag att en tygbit i form av en slöja behöver vara ett verktyg för förtyck i alla sammanhang, det är det som är kontentan av det jag tidigare skrivit. Den kan vara det, men den behöver inte vara det. Jag tror ärligt talat att  vissa kvinnor skulle använda slöja även i en värld helt utan förtryck, därför att vissa tycker det både är fint och what not. Men den skulle antagligen inte användas i samma utsträckning som den görs i nuläget av de omständigheter som råder.

Tack och god natt.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Bermudas]
2016-05-03 08:51
#41

#40 Du sa "ta för givet". Jag har inte tagit något för givet. Jag bara skrev att på grundval av vad din kollega sa ( sorry att jag kallade henne din väninna) så är det inget " fritt val". Förstår du vad jag säger? Hennes förklaring suger helt enkelt som ursäkt. Ingen bra reklam för hijab med andra ord. "Det finns förstås också kvinnor i Sverige eller västvärlden som blir styrda mer eller mindre på samma sätt som i dessa delar av världen." Ja jättemycket på samma sätt…eller hur!? :-) Ganska milsvida skillnad skulle jag vilja säga. God morgon ;-)

Annons:
JonasDuregard
2016-05-03 15:39
#42

#0 Du glömde ta med SVTs svar (som är betydligt mer koncist och genomtänkt):

Vi visar barn som de ser ut

Alla barn är välkomna att vara med i Barnkanalen. Slöjan är ett klädesplagg som kan bäras av många olika anledningar. Hur föräldern ska förklara detta är upp till föräldern. Barnkanalen visar barn i Sverige som de ser ut och som de är klädda.

Safa Safiyari

kanalchef Barnkanalen, SVT

JonasDuregard
2016-05-03 15:40
#43

Man är ju lite intresserad av vad författaren till artikeln menar att SVT skulle göra.

72mm
2016-05-03 23:04
#44

#3 "Men inte snackar man om dessa stackars barn. För det "syns" inte lika mycket.  Utan det är alltid muslimer i fokus."

Precis som det ska vara. Det elände som kristna sekter väljer att indoktrinera sina barn med  kan inte på något vis jämföras med de enorma problem som islamiseringen innebär för det svenska samhället.  

#10 "Hur ser du Hayabusa på statens roll när det gäller religionen? Vill du ha en sekulär stat eller delar du SD:s åsikt att "Kristendomen bör i kraft av sin historia tillåtas att inneha en särställning i förhållande till andra religioner i Sverige."?"

Falsk dikotomi. Jag trodde vi redde ut det i någon annan tråd? 

#15 " En annan sak som diskuterades på lunchen idag (i verkligheten alltså - inte på något forum) är om religionen för oss (människor) samman eller separera oss?"

Historiskt har det nog varit av godo. Grupper av människor har klarat sig bättre i kampen mot andra grupper genom förenande krafter. Religion har varit en av dem. Det betyder inte att vi behöver den idag eller att den ens är av godo. 

#32 "Jag tycker däremot inte att man bara ska utgå ifrån att tro att slöjan står för en symbol för kvinnoförtryck."

Det är den inte. Den är en symbol för islamismen. Hijaben är en modernitet som främst används av Muslimska Brödraskapet för att signalera identitet och dominans. Den moderna slöjan är mer politisk än religiös. Ironiskt nog har Daesh större stöd i Koranen för sin behandling av oliktänkande än vad de har för sina krav på hur kvinnor ska klä sig. 

Problemet är att vi i Sverige inte har fattat detta. 

#37 "Jag har flera i min klass på socionomprogrammet som använder slöja, hälften av dem går lika ofta utan, och ibland tar de av den under skoldagen eftersom det antagligen blir lite varmt."

Intressant. Fråga dem varför de har slöja överhuvudtaget då. Varför är det viktigt att signalera att man är muslim? Det är tjejer i tonåren som självmant väljer att sätta på sig en hijab som skrämmer mig mest. De vandrande somaliska tälten tror jag inte har så mycket att säga till om. 

#0 Barn ska självklart inte vare sig indoktrineras i en viss religion eller sexualiseras genom slöjor. Vi tycker väl inte att det är OK med läppstift och stringtrosor på förskolebarn heller?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
2016-05-03 23:10
#45

#42 Svaret från SVT finns med i den länk jag hänvisar till. Jag skrev: "saxat ur texten" vilket innebär att jag inte citerade texten i sin helhet.

#43 Det bör han (textförfattaren) själv svara på.

72mm
2016-05-03 23:32
#46

#43 "Man är ju lite intresserad av vad författaren till artikeln menar att SVT skulle göra."

Vad tycker du själv SVT borde göra? Hur vill du att svensk public service ska förhålla sig till barn som tvingas bära symboler för politiska ideologier som sexualiserar barn och är helt oförenliga med svenska värderingar?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

JonasDuregard
2016-05-03 23:43
#47

#46 "Vad tycker du själv SVT borde göra?"

Vad får dig att tro att jag vill att de gör något? Jag har inte skrivit någon debattartikel. 

"Hur vill du att svensk public service ska förhålla sig till barn som tvingas bära symboler för politiska ideologier som sexualiserar barn och är helt oförenliga med svenska värderingar?"

Det kanske är bästa att du själv svarar på den frågan. 

Vore till exempel "undvik att ha med dem i bild" ett bra svar på den frågan tycker du? För det verkar vara det artikeln i #0 lutar åt.

72mm
2016-05-04 00:01
#48

#47 "Vad får dig att tro att jag vill att de gör något?"

Om du svarar så slipper jag spekulera i vad jag tror att du tycker, eller hur? 

"Det kanske är bästa att du själv svarar på den frågan."

Därför att du svarar aldrig på frågor som gör att du måste ta någon som helt ställning till någonting. 

För om inte den frågan var ledade nog för att man ska förstå vad jag tycker så vet jag faktiskt inte… Om det underlättar för dig kan vi ju byta ut SVT mot "förskolan" eller  "dagiset", det är faktiskt egalt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
JonasDuregard
2016-05-04 09:25
#49

#48 "Om du svarar så slipper jag spekulera i vad jag tror att du tycker, eller hur? "

OK, svaret är att jag inte har någon önskan om att SVT ska göra något särskilt. 

"Därför att du svarar aldrig på frågor som gör att du måste ta någon som helt ställning till någonting."

Kanske eller kanske inte 😉. 

Att inte ha åsikter i en del frågor är ju en lyx man kan  unna sig om man inte är politiker, och inte något jag skäms över. Jag förstår inte riktigt vad problemet med det är. Jag borde väl kunna diskutera vad det är artikelförfattaren egentligen vill utan att först ta ställning till om det är bra eller inte. 

"För om inte den frågan var ledade nog för att man ska förstå vad jag tycker så vet jag faktiskt inte… Om det underlättar för dig kan vi ju byta ut SVT mot "förskolan" eller  "dagiset", det är faktiskt egalt. "

Jag har fortfarande ingen aning om vad du vill att SVT ska göra 🤔. 

Artikelförfattaren verkar tycka att det är dåligt att SVT filmar barn med slöja, och jag antar att det hen kräver är att SVT slutar med det. Är det vad du önskar också?

Du frågade mig något i stil med hur jag vill att "svensk public service ska förhålla sig till barn som [bla bla bla svenska värderingar bla bla]". Mitt svar kan sammanfattas som att jag rycker på axlarna. Vill du svara på hur du anser att de ska förhålla sig nu?

JonasDuregard
2016-05-04 09:27
#50

#45 "Svaret från SVT finns med i den länk jag hänvisar till"

Håller du med om att det är ett ypperligt bra svar? 

Fyra meningar som fullständigt tar luften ur hela artikeln i #0.  Eller?

[Hayabusa]
2016-05-04 09:37
#51

#50 Ärligt talat, så kändes svaret från SVT inte helt oväntat. Hade de kunnat svara på något annat sätt och kommit undan med det? Nej, det tror jag inte.

Att svaret "fullständigt tar luften ur hela artikeln" håller jag inte med om. 

Min syn på det hela skrev jag i #13:

"Sverige är, vad jag förstår, ett av världens mest sekulära länder. Så tycker jag att det ska förbli. Anser jag att medborgare får tillskriva sig en religion? Så klart - men jag håller med om det som  Didine Bedraoui skriver. Och då alldeles oavsett religion."

[Bermudas]
2016-05-04 09:51
#52

Det här är Sverige och vi har en kultur där barn ska tillåtas vara barn och inte behöva bära varken kyskhetsbälte eller hijab för att visa att de är kyska och sexuellt ointressanta för förövare som behöver den signalen för att hålla tassarna borta. Inte ens i Koranen står det att barn ska behöva ha hijab. Men som 72mm skrev så ligger muslimska brödraskapet bakom denna överdrivna trend de senare årtiondena, en trend som brer ut sig mer och mer och ner i åldrarna. ( det är nästan som om man tävlar om att visa upp hur gudfruktig och "ren" man är) När vi nu vet vad hijaben symboliserar och vad ordet har har betydelse, och att det är ett uttryck för hårdare Isalmistiskt klimat, varför vill vi tillåta den att bli normaliserad - bland barn? Svt kunde helt enkelt bara ha den hållningen att inte vilja normalisera slöja på ungar för att visa att de tar ställning för det som är ett svenskt synsätt på barn. Ska det vara så svårt?

72mm
2016-05-04 10:10
#53

#49 "Du frågade mig något i stil med hur jag vill att "svensk public service ska förhålla sig till barn som [bla bla bla svenska värderingar bla bla]". Mitt svar kan sammanfattas som att jag rycker på axlarna."

Du rycker på axlarna för att du inte håller med om min beskrivning. Du har inte förstått vad en hijab innebär. Min gissning är att du av ren bekvämlighet inte har några åsikter i frågan. Det är ju så mycket enklare att vara "tolerant"mot sådant här, eller hur? 

"Vill du svara på hur du anser att de ska förhålla sig nu?"

Vi borde alla förhålla oss på samma sätt som vi skulle göra om några idioter fick för sig att börja klä sina småbarn i stringtrosor eller hänga på dem små svastikor. Dvs extremt kritiskt och restriktivt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

JonasDuregard
2016-05-04 10:13
#54

#51 Om du håller med artikelförfattaren kanske du kan svara på vad du anser att SVT borde göra?

JonasDuregard
2016-05-04 10:21
#55

#52 "Svt kunde helt enkelt bara ha den hållningen att inte vilja normalisera slöja på ungar för att visa att de tar ställning för det som är ett svenskt synsätt på barn."

Vad innebär det i praktiken? Att de undviker att filma barn som bär slöja?

"När vi nu vet vad hijaben symboliserar och vad ordet har har betydelse, och att det är ett uttryck för hårdare Isalmistiskt klimat […]"

Jag tror inte alla är överens med dig om det.

Annons:
JonasDuregard
2016-05-04 10:24
#56

#53 Anser du att SVT ska undvika att filma barn som bär slöja?

Anser du verkligen att det är en lika stark symbol som ett svastika? Betyder det att du tycker att det ska vara helt förbjudet att bära slöja?

[Bermudas]
2016-05-04 10:30
#57

Jag vill bara säga också, att jag känner en slags lojalitet med de muslimska kvinnor som kämpar mot dessa företeelser och som ser vad symbolen verkligen betyder. Tycker man borde lyssna mer på dem, de om några borde väl veta vad det handlar om. Att man filmar barn med slöja är inte samma sak som att bjuda in hijabbärande flickor i barnprogrammet. Det handlar om nyanser.

72mm
2016-05-04 10:41
#58

"Anser du verkligen att det är en lika stark symbol som ett svastika?"

Absolut. Den är på många sätt värre. Den är könsförtryckande och sexualiserar dessutom barn. Jag valde stringtrosor och hakors som jämförelse av en anledning. 

"Betyder det att du tycker att det ska vara helt förbjudet att bära slöja?"

Nej. Det bör inte vara förbjudet att bära svastikor på allmän plats heller. 

"Att man filmar barn med slöja är inte samma sak som att bjuda in hijabbärande flickor i barnprogrammet. Det handlar om nyanser."

Detta. Det är inte svårare än så.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
2016-05-04 11:17
#59

#54 Frågeställningen, enligt min mening, handlar inte om vad SVT borde eller inte borde göra. "Under strecket" ser jag det som en krock mellan yttrandefrihet & religionsfrihet.

kamera0710
2016-05-04 14:54
#60

#44 Är det du som framför Hayabusas åsikter i den frågan?

72mm
2016-05-04 19:35
#61

"Är det du som framför Hayabusas åsikter i den frågan?"

Nej, jag bara talade om för dig att frågan var felställd. Du gör ett felaktigt antagande om du tror att man måste tycka antingen A eller B. De utesluter inte varandra.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
2016-05-16 12:13
#62

#3 Trots allt är det väl ingen som fällts här för vägran att bära kors? Bara som en liten påminnelse om en annan realitet:

"Åtta personer har gripits i Iran för att de arbetat i ett modell-nätverk online på Instagram. Gripandena är en del av en tvåårig operation under namnet "Spindel II", där myndigheterna bland andra riktar in sig på kvinnor som lägger ut bilder på sig själva utan den obligatoriska täckande huvudduken hijab.

Myndigheterna har identifierat 170 personer som driver Instagramsidor. Bland dem finns 59 fotografer och makeup-artister och 58 modeller.

- De har spridit en omoralisk och oislamisk kultur och promiskuitet, säger Javad Babaei, som leder Teherans domstol mot cyberbrott".--

TT

Annons:
[Hayabusa]
2016-05-16 12:26
#63

#61 Exakt 👍

kamera0710
2016-05-16 12:33
#64

#61 Du menar tydligen att vi kan ha en stat som är både religiöst neutral och favoriserar en viss religion. För mig går det inte ihop.

72mm
2016-05-19 16:32
#65

#64 "Favoriserar" är ditt ordval. Jag har pratat om de enorma skillnaderna och hur vi bör förhålla oss till det. Du menar tydligen att islam och kristendom i stort är precis samma sak och att Sverige ska förhålla sig på exakt samma sätt till bägge. Det är enligt mig vansinne.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

JonasDuregard
2016-05-19 17:26
#66

#65 Varför måste Sverige alls förhålla sig till enskilda religioner? I sekulära stater betraktas religiösa övertygelser som privatsaker. 

Jag håller inte med dig om att #10 är en falsk dikotomi. En helt sekulär stat ska inte ge en särställning till någon religion. Möjligen kan man invända att sekularism inte är en binär egenskap utan mer av ett spektrum, så en stat kanske kan vara ganska sekulär,även om någon religion har en särställning (beroende på särställningens natur så klart).

72mm
2016-05-19 17:55
#67

#66 "Varför måste Sverige alls förhålla sig till enskilda religioner? I sekulära stater betraktas religiösa övertygelser som privatsaker. "

En stat behöver inte förhålla sig alls om de religiösa övertygelserna är just privata. I vilken mån de kan sägas vara det är en av de saker som skiljer sig markant mellan islam och kristendom. Det gör det omöjligt att hantera dessa på samma sätt. 

Håller du med om att islam kan sägas vara en politik ideologi lika mycket som en privat religiös övertygelse? Isf måste du väl även hålla med om att en stat  bör, eller åtminstone kan, förhålla sig till detta? 

"En helt sekulär stat ska inte ge en särställning till någon religion."

Det är inte fråga om att ge en särställning. Kristendomen har redan en särställning vare sig vi vill det eller ej. Kristendomen har haft en stor inverkan på svensk kultur, det måste vi förhålla oss till på något vis. Islam påverkar också samhället, så det måste vi också förhålla oss till. 

Det betyder inte att vi bör ha samma förhållningssätt till båda företeelserna. 

"Möjligen kan man invända att sekularism inte är en binär egenskap utan mer av ett spektrum, så en stat kanske kan vara ganska sekulär,även om någon religion har en särställning (beroende på särställningens natur så klart). "

Håller med om detta.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

JonasDuregard
2016-05-19 18:28
#68

#67 "Det gör det omöjligt att hantera dessa på samma sätt."

Har du försökt? Det är faktiskt inte svårt alls. 

Ett enkelt sätt är att begränsa sig till att bedöma individers handlingar istället för grupper av individer (som religioner). För en rättsstat skulle jag säga att det är det enda rimliga. 

"Håller du med om att islam kan sägas vara en politik ideologi lika mycket som en privat religiös övertygelse? Isf måste du väl även hålla med om att en stat  bör, eller åtminstone kan, förhålla sig till detta?"

Vad bör en stat göra åt det menar du? Dela ut partibidrag? Politiska ideologier är ju också saker som en demokratisk stat ska vara försiktig med att ta ställning till. 

Jag tycker det är stor skillnad på bör och kan. Stater kan förhålla sig nästan hur som helst till vad som helst. 

"Det är inte fråga om att ge en särställning."

Jo. Det är ordet som användes i #10 så det måste rimligtvis ha varit den frågan du syftade på när du svarade. Eller så missförstod du vad inlägget handlade om när du svarade. 

"Kristendomen har redan en särställning vare sig vi vill det eller ej."

Alla religioner har särställningar om man bara menar att de är speciella på sina alldeles egna sätt. Men du inser säkert att det inte är vad som avses. 

Vi pratar om att ges en särställning, av staten, inte om att ha en särställning.

72mm
2016-05-19 18:44
#69

"Vi pratar om att ges en särställning, av staten, inte om att ha en särställning. "

Jag anser att kristendomen har en särställning, och att den dessutom bör behålla stora delar av det. Jag anser vidare att detta inte behöver betyda att staten inte kan vara sekulär. Det var huruvida dessa två saker var förenligt som det handlade om ursprungligen. 

För mig handlar det om kultur och värderingar mer än om religiös övertygelse.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
kamera0710
2016-05-20 06:36
#70

#68 Hade en diskussion med 72mm i länkad tråd om staten och religionen, där jag ställde liknande frågor. Kan inte säga att jag blev klokare. 72mm vill tydligen ha en sekulär stat som inte är religiöst neutral…

http://politik.ifokus.se/discussions/56caf06ace12c425f2000a24-sd-om-religion-stat-och-integration

kamera0710
2016-05-20 06:39
#71

#67 Man kanske ska påminna om att vi har ett kristet parti i Sveriges riksdag, där det ibland poppar upp stolleförslag om att bibelns skapelseberättelse ska ges samma tyngd som evolutionsläran. Och att detta parti bildades som en reaktion på att Sverige med tiden blivit alltmer sekulärt. 

Liknande stolleförslag har för övrigt kommit från Julia Kronlid i SD.

kamera0710
2016-05-20 07:41
#72

#44 "Det elände som kristna sekter väljer att indoktrinera sina barn med  kan inte på något vis jämföras med de enorma problem som islamiseringen innebär för det svenska samhället."

Har du några belägg för detta? För den enskilda individen som kommer i kläm kanske det inte är någon större skillnad mellan kristen och muslimsk fundamentalism?

72mm
2016-05-20 10:14
#73

#72 Nu menade jag givetvis ur ett samhällsperspektiv. 

Menar du verkligen att du inte ser någon skillnad? Att du anser att resultatet av kristen fundamentalism och bokstavstroende är i paritet med motsvarande muslimskt samhällsbyggande?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
2016-05-20 11:50
#74

#73 Kan knappast utgå från vad jag "ser" utan litar mer på systematiskt gjorda studier. 

Länkar till ett tal av Livets Ord-grundaren Ulf Ekman, som kan vara en nyttig påminnelse om att kristendomen inte alltid är så fridsam som många vill hävda.

Vid 01:30: "En soldat är till för att kräla i gyttja, en soldat är till för att sticka bajonetten i magen på fienden."

Hur representativ han är för kristen fundamentalism får vara osagt.

http://perkornhall.se/LivetsOrd/media/Sound/forradare.mp3

72mm
2016-05-20 13:36
#75

#74 Då var vi igång med relativiserandet igen då. Vad fan har livets ord med "unga flickor i slöja" att göra? Ingen, allra minst jag,  har påstått att "kristendomen alltid är  fridsam". Du argumenterar mot halmgubbar. Som vanligt. 

Men om man jämför, något du visserligen inte verkar vara kapabel att göra utan "systematiskt gjorda studier", så ter sig kristendomen av idag som ett under av civilicerad fridfullhet jämte islam.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[[eskils_]]
2016-05-20 14:13
#76

kamera0710, kan du inte starta en egen tråd om KD och Livets ord, och låta den här tråden handla om unga flickor i slöja!!!???

Respektera andras rätt att debattera de ämnen som de väljer att debattera! Detta är inte din privata sajt, du är varken värd eller Medarbetare här. Du får nog lov att inse att var och varannan tråd inte kan handla om SD och KD. Eller religiösa friskolor.

I sajtreglerna står bl a detta:

Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.

Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna.

Jag tycker du bryter mot de reglerna gång på gång, och kommer i fortsättningen att anmäla inlägg från dig där du försöker avbryta diskussioner genom att flytta fokus. Gissar att fler kommer att göra likadant.

Som sagt, om du inte är ute efter att sabotera, utan verkligen seriöst vill debattera SD, KD och religiösa friskolor - starta egna trådar om dem! Nu har du chansen att visa om du är seriös eller sabotör! Are you man or mouse, 🤔

Annons:
[Hayabusa]
2016-05-20 15:10
#77

#76 Jag röstar på - Mouse 😉

[Nomen Nescio]
2016-12-12 10:11
#78

"Det var i september som den nioåriga flickan berättade för sin lärare vid en Uppsalaskola att hon flera gånger utsatts för våld i hemmet. Enligt flickan hade hon blivit slagen med tillhyggen av sin mamma som även dunkat hennes huvud i väggen. Orsaken var att hon inte ville ta på sig slöja. Flickan hävdade att även pappan var delaktig i brottet genom att uppmana mamman att slå dottern hårt."---

"När flickan togs till polisförhör var hon klädd i slöja. Vid nästa förhör någon månad senare kom hon dock utan slöja och förklarade att hon inte längre tänkte bära plagget. En lärare berättade för polisen att nioåringen hade tagit av sig slöjan i skolan men tagit på sig den strax innan hemgång och då verkat rädd för upptäckt. Flickan hade ärr på kroppen som enligt rättsläkare kunde ha orsakats av yttre våld. I november dömdes mamman av Uppsala tingsrätt mot sitt nekande till villkorlig dom för misshandel av dottern. Sedan mamman släppts från häktet har hon överklagat omhändertagandet. Hon begär att dottern ska återvända hem men flickan vill inte lämna jourhemmet."---

http://www.unt.se/nyheter/uppsala/nioaring-i-uppsala-vagrade-sloja-blev-slagen-4462960.aspx

[Carpinus]1
2017-06-04 11:50
#79

Kvällsposten granskar "Ljusets moské"  i Hässleholm.

"På en av moskéns gamla Facebooksidor finns inlägg där administratören kallar obeslöjade kvinnor för ”förhatliga och fördömda kvinnor”. Muslimska kvinnor som avstår slöjan kallas för horor och misstänks för att ”hata den religion som bevarar från otro och omoral”.---

http://www.expressen.se/kvallsposten/moskens-ledning-sprider-extremism-och-shia-hat/

lordgortor
2017-06-04 15:37
#80

En imam uttalade att "flickor som inte bär slöja när de uppnått 12-års ålder kommer att hamna i helvetet". Se där en riktig medeltida inställning. Naturligtvis vidskepelse då det varken existerar himmel eller helvete, bara gammalt ingrott förtryck.

Lakritsstjärna
2017-06-05 21:42
#81

Det är klar att flickorna "väljer" att ta på sig slöja om de får höra av en Iman att de hamnar i helvettet och gämförs med choklad utan papper på. Relion är något man ska välja själv men när man går på lekland och se barn i förskoleålder springa omkring med sjalar då är det knappast något självvalt. Slöjan står för att kvinnoförtryck och sexualiserar barnen då slöjan ska skydda henne mot mannens blickar. Skulle även kalla slöjan för mans förtryckande efter som man då måste mena att män skulle ha så svårt att kontrollera sina sexuella behov att kvinnor måste skyla sig.

[Carpinus]1
2017-06-12 12:20
#82

#81 Här är två som ger stöd åt din åsikt! Sara Mohammad och Helene Bergman från organisationen Glöm aldrig Pela och Fadime hävdar i en färsk debattartikel att mycket av det försvar för slöjbärande från kvinnor som lever i en hederskulturell krets och påstår att de bär slöja genom eget val i själva verket är en följd av en inställning som  grundlagts i tidiga barndomen genom påverkan från familj och omgivning. Debattörerna skriver:

"I hederskulturen räknas inte individen utan det handlar enbart om kollektivet, klanen, släktens och familjens heder. I det hederskulturella samhället är den kvinnliga sexualiteten en hjärte- och hedersfråga. Det är därför viktigt att flickor från späd ålder indoktrineras i att tro att det är deras egna fria val att vara kyska. Den yttersta symbolen för denna kyskhet är slöjan.

Argumentet att slöjbärande unga kvinnor säger att det är deras eget fria val att bära slöja, håller inte. Anledningen är att det inom hederskulturen inte finns något som heter individens egna fria vilja eller val. Tvärtom kan hederskulturen liknas vid ett drogberoende eller sektbeteende, eftersom du som individ är beroende av din familj, släkt, klan för din existens och överlevnad. Visserligen säger man inom klankollektivet att det är ”frivilligt” att bära slöjan, men livsfarligt att inte bära den. Kvinnliga islamister inte att förglömma, som bär slöjan för att skaffa sig bonuspoäng hos Gud i paradiset."---

http://www.expressen.se/debatt/dags-for-schyman-och-regeringen-att-fordoma-hederskulturen/

lordgortor
2017-06-12 23:44
#83

Religioner är ett otyg baserade på vidskepelse och maktbegär.

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-18 19:21
[Hayabusa]
2017-07-18 20:25
#85

#84 För helvete…🤮

[Carpinus]1
2017-07-22 19:24
#86

Devin Rexvid på Expressen debatt: "Symboler, inklusive slöjan, har en inneboende innebörd oberoende av bärarens intentioner."---

http://www.expressen.se/debatt/slojan-betyder-underkastelse/

Tjeja
2017-07-22 20:05
#87

Orkar inte läsa hela tråden just nu, Men vill bara komma med några kontroversiella påståenden.

1. Jo barn ÄR sexuella varelser med sexuella känslor etc! (Men de behöver få vara det på BARNS vis och nivå utan att tvingas på någon vuxen mognare sexuallitet för det!) Visst det är skillnad på vuxen medveten sexuallitet, men att påstå att barn inte är sexuella varelser är fel!

2. Barn gör och vill ofta göra lika dant som de vuxna gör! Dvs inte alla flickor har tvingats till att bära slöja! Många småflickor från muslimska hem vill vara som vuxna på samma sätt som när de klär ut sig eller leker med dockor etc.

3. Många barn har visst uppfattning och mognad att kunna förstå och ha åsikter vad gäller andliga saker, religioner, gud etc!  Givetvis inte alla, och inget barn skall behöva tvingas in i någon religion heller. Men faktum är att det finns många barn som har en större och djupare religiös övertygelse och tro än vuxna. Inte för inte som man i många religioner talar om "barnatro". Det handlar inte om att tvingas tro eller hjärntvättas, utan en inneboende känsla av att det finns något högre/större/mer än det vi kan se och förstå på mänsklig nivå. Detta är barn dessutom mer naturligt öppna för än vuxna som lärt sig att resonera bort all tro på något oförklarligt! "Tro" är faktiskt en del av barnets naturliga utveckling när de uppfattar att världen innehåller "magi"  etc. vanligen utvecklas den tankenivån på abstrakta saker mellan 2-6 års ålder… i folkmun kallad för förmåga till fantasi!  

OBS! Jag påstår INTE att någon religion är rätt eller att det är rätt att påverka barn i någon religiös riktning! Jag vill bara ge lite korrigerande kommentarer till flera förutfattade meningar som uttrycks både här i tråden och ofta i både media och på fikaraster etc.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
2017-07-22 20:49
#88

#87 Du skriver först att  du "vill bara komma med några kontroversiella påståenden", men avslutar med att du bara vill ge  "lite korrigerande kommentarer till flera förutfattade meningar som uttrycks både här i tråden och ofta i både media och på fikaraster etc. "

Kontroversiella påståenden är nog något helt annat  än att ge "korrigerande" kommentarer, för i det senare fallet gör man  anspråk på att vara den som sitter inne med sanningen. Det krävs kanske lite mer än påståenden om man vill korrigera debattörer och media på ett trovärdigt sätt?

I januari i år skrev integrationscoachen Bassam Al-Baghdady och Soheila Fors, grundare av projektet Khatoon, bland annat följande i ett debattinlägg som jag kan ta till mig: 

"Enligt Kübler Ross fem-faser-modellen befinner sig svenska debatten angående religiöst kvinnoförtryck fortfarande i sin första fas, förnekelse. Många förnekar att det existerar kvinnoförtryck i religiösa sammanhang i våra skolor, badhus och förorter. Många vill gärna tro att slöjan är ett frivilligt val som vilken sexårig flicka som helst gör. Ännu värre, man blundar helt för att just slöjan används som hedersmarkör i våra förorter. Markör för vilka flickor som är ”fina” nog och vilka som är ”billiga och tillgängliga”.---

"Det är en farlig idé som började sätta sina klor i vår vardag, att små flickor ner till sex års ålder lindas i tyg, paketeras i religiösa termer, och skickas ut för att signalera avhållsamhet. Avhållsamhet ifrån vad? Man undrar med all rätt, vad lider dessa föräldrar av som har sexuella tankar om sina sexåriga flickor. Var kom denna illavarslande idé om små flickor som sexuella objekt över huvud taget ifrån? Slöjan idag står för en rad kvinnofientliga religiösa och kulturella uttryck. Syftet med denna symbol är att inskränka kvinnans frihet och förminska hennes roll och betydelse som en människa. Samtidigt måste vi kunna respektera de val en vuxen individ gör av fri vilja och bekämpa ett religiöst betingat tvång.

Att flickor tvingas in i slöjans mörker i väldigt tidigt ålder gör inte saken bättre. De utsätts för extrem psykiskt och fysiskt våld som sätter sina spår resten av livet."---

https://nyheter24.se/debatt/873694-till-dig-som-ar-ung-tjej-och-muslim-brann-din-sloja-vagra-bli-fortryckt

Edit: Om du inte orkar läsa alla inlägg så läs åtminstone länken i #84 om en aktiv ledare i en muslimsk förening i Södertälje  som vid flera tillfällen uttalat sig i medierna i sin roll och som hade sina egna metoder att bestraffa en minderårig dotter som inte ville bära slöja (och hur han "satte guldkant på tillvaron"). Givetvis ett undantag, men bara det att han var ledare i en religiös förening får en att fundera på hur många han kan ha påverkat i sin tur…

Tjeja
2017-07-22 22:41
#89

#88 att barn är sexuella varelser med sexuella känslor och/eller att de har förmåga till fantasi och därmed ett religiöst tänkande rättfärdigar givetvis inget som helst tvång från vuxna på något av dessa områden.

Men barn är sexuella varelser och de har förmåga till fantasi och det som vuxna kallar för "andlighet". 

Säger inte emot dig på något vis faktiskt.  Snarare är det väl så att just dessa fakta utnyttjas av hederskulturer för att förtrycka både kvinnor och barn långt innan de är vuxna och mogna nog att förstå eller hantera vuxna relationer och sammanhang. 

Kvinnor och barn har rätt till sin sexuallitet utan att förtryckas för den! Ja, även barn! De skall få vara nyfikna på varför endel har snopp och andra snippa utan att det skall skuldbeläggas eller hedersbeläggas etc ö h t.  De skall få fantisera och tro vad de vill utan att vuxna tvingar dem att ändra uppfattning, agera , tycka eller tro annorlunda än de spontant gör.

Men som du också skriver om förnekande, dessa saker kommer inte att kommas till rätta med så länge man inte ens erkänner att barn är sexuella och fantiserande varelser med förmåga till abstrakt tänkande. För det är dem, väldigt tidigt till och med! Men naturligt utan skam och med nyfikenhet på hur världen ser ut och fungerar.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2017-07-22 23:30
#90

Den artikel som Carpinus länkar till i #86 fick ett svar av Kashif Virk (Imam, Ahmadiyya Muslimska Samfundet). Jag reagerade på en sak han skrev i repliken:

"Och för praktiserande muslimer är sexuell frihet inget att eftersträva, varför ”föräktenskapligt sex” är ett underligt argument för att bevisa muslimers ofrihet."

http://www.expressen.se/debatt/skillnad-mellan-hedersfortryck-och-slojan/

Jag betvivlar inte att det är så, att sexuell frihet inte är något som de eftersträvar. Men gör inte stora delar Sveriges befolkning det - strävar efter sexuell frihet?

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-23 08:11
#91

#90 Alltid trevligt när länkarna används, för de innehåller ju mer än det man citerat! Jag reagerade också på det Virk skrev (Virk är för övrigt en mycket aktiv slöjförespråkare, han har ett färskt inlägg på Expressen debatt just nu).

Själv tror jag att mycket av slöjdraperandet av barn till mycket stor del stavas Kontroll. Flickor tillvänjs manlig kontroll tidigt, och den kommer att vara livslång. De är en egendom som ingen annan man kommer att få visa intresse för, och när de når giftasvuxen ålder så är det ju ofta förekommande föräldrarna vem som skall bli den nya ägaren. Redan 2009 var det 70.000 ungdomar som var oroliga över att inte få välja partner själva - den siffran kan säkert dubbleras idag (källa hedersförtryck.se, Länsstyrelsen i Östergötland).Och det är flickorna som kontrolleras, killarna tillåts oftast sprida sin vildhavre på "orena" fält. Som Sara Mohammad har uttryckt det: "Om vi är likvärdiga, varför ska då inte män ha slöja?" (Rubrik på betalartikel i BT.) Hade det enbart varit en fråga om att begränsa sexualiteten så borde det ju faktiskt ha varit så. Men:

 _"Vi pratar med kvinnor som uttrycker att förorterna har blivit som deras hemländer. Att kvinnor inte längre får gå klädda som de vill och att flickor inte får besöka fritidsgårdarna för sina bröder. Många pojkar känner ett ansvar att kontrollera kvinnor, säger Astrid Schlytter.
_

I dagarna släpper hon en forskningsgenomgång där hon och en till forskare tittat på varför en del unga pojkar socialiseras till att kontrollera flickor. – Pojkarna har en nyckelroll i det här. Kulturell bakgrund och föräldrarnas religion spelar ofta in. Socioekonomiska aspekter kan också ha visst inflytande, säger Astrid Schlytter."--- (GP 9 augusti 2016).

#89 Barns sexualitet är kanske ett vidare begrepp än vilken religion de (eller deras föräldrar) tillhör, så jag avstår den delen av diskussionen. Vill dock påpeka att när du skriver "Men som du också skriver om förnekande, dessa saker kommer inte att kommas till rätta med så länge man inte ens erkänner att barn är sexuella och fantiserande varelser med förmåga till abstrakt tänkande" så är det inget jag har skrivit. Däremot citeras Kübler Ross om förnekelsestadiet, dock heller inte i de ord som du använder, så  de är kanske dina egna?  Jag anför inget emot själva påståendet, men som sagt, det är inte mitt!

[Hayabusa]
2017-07-23 09:57
#92

#91 Så klart läser jag bifogade länkar, det trodde jag att alla gjorde. Hur ska man annars kunna bilda sig en uppfattning? Jag uppskattar dina länkar 👍

Hur som helst, så var det även en annan sak som Virk skrev i sin replik som fick mig att fundera: "Värdepluralism". Intressant. Individer i ett samhälle kommer alltid att ha olika värderingar, men vilka kommer att ha tolkningsföreträde? För det oss samman? Är det en tillgång?

Det är inte ofta jag ser någon bära en Niqab, men igår var ett sådan tillfälle. Det hände i en känd möbelbutik och jag växlade några ord med hens sällskap i form av en äldre man. Vi gjorde så eftersom kaffeautomaten "tagit paus" (tömning av sump) och mannen i fråga undrade vad som händer - "kommer det något kaffe?" Nåväl, inga problem med det, men efteråt tänkte jag: "Hmm, individen i Niqab kommer jag aldrig någonsin att komma i kontakt med. Aldrig prata med eller ha någon form av utbyte med". 

Tro mig - folk får klä sig hur de vill. Jag ska erkänna att jag har lite svårt att vänja mig vid klädsel som täcker ansiktet, helt eller delvis, men är det deras val så får det vara så. Det är "Värdepluralism".  Men…för det oss samman? Är det en tillgång? I det förgångna var Berlin 1 stad men delad i 2 värderingar, avskilda med en mur. Precis som mellan mig och individen i Niqab.

Virk:

"I ett demokratiskt samhälle som har religionsfrihet måste värdepluralism tillåtas inom lagens ramar. Denna pluralism ska i grunden ses som en tillgång för samhället."

[Carpinus]1
2017-07-23 10:49
#93

Det är lätt att tro att slöjan är en generationsfråga. Dels att unga svenskar nu växer upp i slöjbärande omgivning och kommer att ta det som något naturligt med slöjor omkring sig, dels att invandrare i andra  och tredje generationen från muslimska länder kommer att lägga bort den slöja som deras mödrar och mormödrar valde/tvingades att bära. Men det senare kanske inte är alldeles givet: när vissa kvinnor frimodigt lagt av sig slöjan visar det sig att deras döttrar inte törs göra det, påverkade av sin uppväxtmiljö eller av moralpoliser i sin nya omgivning. Ett exempel ur DD (2013): 

"Hon kommer från Afghanistan. Hon och hennes två döttrar har bott i Sverige i sex år nu. Innan de kom till Sverige bodde de i Iran.

– Första gången jag tog bort min slöja var jag 33 år gammal.

– I början var det jobbigt men sen det var jätteskönt. Jag kände mig fri. Ibland kände jag att jag fortfarande var i mitt hemland och plötsligt blev jag rädd för att bli upptäckt. Men så småningom vande jag mig vid det. Jag känner mig lika som andra kvinnor utan slöja.

– Mina döttrar är tolv och tretton år gamla. Det var svårare för dem att ta bort slöjan, eftersom de bodde i Iran och det var obligatoriskt i Iran för tjejer och kvinnor att ha slöjan. När vi kom till Sverige var de rädda att se kvinnor utan slöja. De var chockade.

– Men nu har de vant sig."---

Tjejerna som var sex och sju år gamla när de kom hit var alltså så inskolade att kvinnor skall bära slöja att de skrämdes av kvinnor som inte gjorde det, och inte ens när deras mor lade bort slöjan kände de trygghet. Det hotet kan ju inte komma från ett oförstående mottagarland, utan från en begreppsvärld som sträcker från deras ursprungsland in i vårt sekulariserade samhälle. Vems är det felet? Är samhället så angeläget att predika att det är okej att bära slöja att det lämnar fältet fritt för sådana som förespråkar att även barn skall bära slöja? Exempel ur Borås Tidning om dagisbarn och slöja: 

"Det vi mött bland barn i förskolan är att de själva får välja om de ska ha slöja på sig eller inte, den har inte tvingats på dem av någon”, säger Marie Gerdin.

Så kan man resonera, så brukar vi resonera. Allt som inte skadar någon annan är OK."---

Edit.

[Hayabusa]
2017-07-23 10:56
#94

#93: "Vems är det felet? Är samhället så angeläget att predika att det är okej att bära slöja att det lämnar fältet fritt för sådana som förespråkar att man skall bära slöja?"

Kollisionen mellan multikultur och integration.

[Carpinus]1
2017-07-23 11:08
#95

#94 Precis.

[Carpinus]1
2017-07-24 07:57
#96

Jenny Sonesson ger oss på GP:s ledarsida bakgrunden till det sedan länge gällande franska  förbudet att bära "påtagligt religiösa symboler" i grundskolan. Hon skriver också bland annat:

"Liberalernas kvinnoförbund förordar föredömligt slöjförbud från förskola upp till mellanstadiet. Att vänsterfeminister blundar när det gäller heder är ingen hemlighet. Därför är det nedslående att Centerns liberala kvinnoförbund uppmanar oss att acceptera beslöjade småflickor. På förbundets hemsida står det: ”I barnkonventionen slås fast att ett barn har rätt till religionsfrihet. Med detta blir det för oss tydligt att barn som vill bära slöja och andra religiösa symboler skall få göra det.” 

Bristen på barnperspektiv är häpnadsväckande. Minderåriga som lever i patriarkal och religiös kontext har ytterst svårt att hävda en egen vilja. Centerkvinnorna har missat att liberalismens främsta lojalitet alltid är med den enskilda individen, som ofta är den svagaste parten, och aldrig med kollektiv som klan eller kyrka. Dessutom är slöjan könsdiskriminerande. Det är inte pojkar som måste skyla sig. Samtidigt är det inte förvånande att just Centerns kvinnoförbund blåögt undergräver integration. Centern var på god väg att skriva in acceptans för månggifte i partiprogrammet och slopad skolplikt för några år sedan. Det var först när förslagen möttes av svidande offentlig kritik som Annie Lööf backade. "---

"Inför slöjförbud på barn i grundskolan" (GP)

Tjeja
2017-07-24 14:25
#97

#90 Jag är nog benägen att hålla med om att om inte det västerländska generellt så åtminstone Sverige eftersträvar sexuell frihet. #91 som svar på mitt inlägg i #89.

Att jag tar upp förnekandet om barns sexualitet beror på att "barn ej är sexuella" är ett vanligt argument som används i flera debatter och diskussioner.  Folk argumenterar då emot slöjan eftersom slöjan "sexualiserar" barn/småflickor. Som om prepubertala barn utan vuxnas drifter och former inte hade någon sexualitet.

(Lämnar ett sökexempel här istället för att rada upp allt för många länkar  på rad direkt här i inlägget)

Jag menar att man varken skall förneka existensen av sexualitet hos barn lika lite som man skall förtrycka den just för att den finns där.

Jag tänker lite grand  som Marika Formgren skriver om nästan idyllen på -70 talet här: Varken behå eller slöja 

" Även om det alltid förekommit sexuella övergrepp mot barn tror jag att de flesta av oss 70-talister minns en uppväxt där vi badade nakna på sommaren utan att någon oroade sig för pedofiler" 

Jag menar att man varken skall förneka existensen av sexualitet hos barn lika lite som man skall förtrycka den just för att den finns där. Tänker att man bekämpar inte pedofiler och religiös/kulturellt förtryck genom att förneka sexualitetens existens. Pedofiler fanns som sagt även på -70 talet! Religiöst och kulturellt våld och förtryck också, även om det senare var betydligt mer ovanligt i Sverige på den tiden.

Jag menar att frihet får man först när man erkänner verkligheten som den är: Ja kvinnor (och även små flickor/barn i många sjuka människors ögon) är sexuellt åtråvärda på grund av sin sexualitet. Ja de har en sexualitet. Men man får inte frihet genom att dölja eller förneka det. Utan när man ser verkligheten som den är och försvarar den som sådan!

Kvinnor är sexuella varelser med lika stor rätt att "knulla runt" som män!

Barn är sexuella varelser lika mycket som de är små människor. Deras sexualitet kommer mogna med åldern. När de är vuxna är deras sexualitet tillgänglig för andra vuxna. För barn är deras sexualitet på deras nivå och de skall inte utnyttjas av vuxna på en vuxen nivå. De har rätt att vara fria OCH nyfikna på sig själva och sina kroppar som de upptäcker och lär sig om på samma vis som allt annat i världen.

Sex är lika naturligt som att äta, kissa, bajsa, tänka, finnas. Alla, även barn och kvinnor har rätt att leva ut det på sina egna villkor utan att våldföras på eller själviskt utnyttjas av andra.

Slöjan menar jag därför är inte sexuell i sig, utan ett uttryck för kontroll och förtryck eller en egen genuin övertygelse/tro/åsikt. 

Tror därmed varken på förbud eller tvång på individuell nivå i privatlivet. Men om förbud av religiösa symboler i förskola/skola skulle lösa problem i samhället kan jag varken säga bu eller bä om. Det kanske är bra? Eller så hittar de som vill tvinga på sina barn slöja bara någon annan väg att få sin vilja igenom ändå i menlösa Sverige som inte har vett att försvara sin egen sekularisering. 

Tjeja - tja.. jag är en analytiker som person, jag har sällan  enkla svar men hittar nästan alltid saker att ifrågasätta och fundera över.  ;)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Hayabusa]
2017-07-24 14:40
#98

#97 Som jag var inne på tidigare, religion och dess symboler bygger murar. Integration? Nej, knappast.

[Carpinus]1
2017-07-24 15:02
#99

#88 En reflektion över raderna  "Man undrar med all rätt, vad lider dessa föräldrar av som har sexuella tankar om sina sexåriga flickor. Var kom denna illavarslande idé om små flickor som sexuella objekt över huvud taget ifrån?" Javisst undrar vi - men är det så långsökt egentligen? 

När Muhammed, femtiotre år gammal, enligt de heliga skrifterna skrev äktenskapskontrakt för Aisha var hon sex år och äktade henne när hon var nio  verkar det inte vara något för rättrogna att ifrågasätta, eftersom han var ofelbar. Kan det vara därifrån den "illavarslande" synen kommer?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aisha

Tjeja
2017-07-24 16:14
#100

#99 Exakt! Det jag menar att långsökt är det ju egentligen inte! 

Barn skulle inte sexualiseras i samma grad om de var lika asexuella som en brädgård eller hushållsassistent. Men så är det inte. De har rätt att vara sexuella individer - på sin respektive nivå - UTAN att Muhammed med anhängare eller Peddoniklas skall få förtrycka eller utnyttja eller något annat ö h t med deras sexualitet!

Ett barn borde få upptäcka sitt kön och ha glädje av det och sin kropp på sin nivå utan att någon vuxen lägger sig i varken med skam eller påtvingas eller manipuleras till vuxen sexualitet på något vis!

Jag vill att barn skall få vara lika fria som i "-70 tals idyllen" utan behöva rädas eller ens tänka på äktenskap eller pedofiler eller andra vuxna roller, regler, normer och bruk .

Det är vårt vuxna ansvar att skydda dem mot detta! Och jag menar att det gör man inte genom att dölja barnen i kläder/symboler eller stänga in dem rädsla för pedofilerna.  Utan det gör vi genom att stoppa själva pedofilerna (oavsett om det sker i någon kulturs/religions eller sjuk vuxensexualitets namn!  

Men det gör man inte om man förnekar att barn är sexuella varelser! Förnekelsen är lika bedräglig om inte värre, än "överbeskyddet" där de skall skyddas från vuxna mäns lystna blickar, vare sig det är med slöja eller utegångsförbud etc.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2017-07-24 16:27
#101

Jag tänker att det är med barn på samma sätt som när det gäller våldtäkt på vuxna kvinnor. Det spelar ingen roll hur de klär sig eller beter sig, INGEN har rätt att förgripa sig sexuellt på en annan människa för det!  En utmanande/lättklädd kvinna skall inte behöva "skylla sig själv" om hon är "på fel plats". Det är ändå en våldtäkt och man stoppar inte våldtäktsmän genom att låsa in alla kvinnor. Kvinnorna har rätt till sin fria sexualitet utan att utnyttjas. Samma sak med barn! Barnens sexualitet ligger ju dessutom på en helt annan mognadsnivå än hos en vuxen kvinna, vilket gör det än mer fel att våldföra sig på eller  moralisera över eller förneka. 

Låt naturen vara som den är liksom! Utrota förövarna och förövandet istället! Tror ni förstår vad jag menar. Och ja jag förstår att detta är en utopi i dagens situation i svenska samhället. Men det är vad vi bör sträva emot i Sverige tänker jag. Inte gulla med förövarna och som nu, låsa in (svenska samhällets "lösning") eller gömma (beslöja) potentiella offer.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
2017-07-24 17:11
#102

#100 Vi diskuterar nog runt varandra. Det är klart att barn har sin sexualitet och har rätt till den.  Om nu barn i smyg sinsemellan pillar på varandra och "leker doktor"- so what? 

Men att flickor i sexårsåldern viras in för att inte väcka åtrå är inte riktat mot andra barn, utan mot vuxnas blickar. Och där menar jag att det inom islam finns en tydlig tradition från Muhammeds dagar och sannolikt före det att se barn som objekt, i sexuell mening eller som handelsobjekt. Hundratusen barn och ungdomar i Sverige oroar sig inte utan skäl för att bli bortgifta med någon de inte vill ha (oavsett ålder), och lika många tjejer i vårt land känner sig inte utan orsak övervakade av sin familj eller av andra i sin omgivning. (Där kan man ju fråga sig varför inte pojkarnas oskuld försvaras på samma vis, även minderåriga pojkar utsätts ju för övergrepp!)

I väst har vi också våra avarter i form av pedofilringar och verksamhet på dark Internet, men då rör det sig om "outlaw" som bekämpas, inte sympatiseras med eller tystas ner av samhället. Och vi har förvisso också problem med tjejer i vårt sekulariserade land som får höra att de är "slampor" och klär sig "luderaktigt" o.s.v. (Vi minns ju Ulrika i Västergöhl i Utvandrarna, som säkert hade sin motsvarighet IRL). Men om det sker systematiskt och organiserat idag så lär det nå media på nolltid via Facebook och Twitter - men bara undantagsvis från våra parallella samhällen.

Om vuxna kvinnor bär slöja så gör de det förhoppningsvis av övertygelse, inte tvång. I så fall, och så länge det inte sker där det råder förbud mot allt symbolbärande, så är det utanför den här diskussionen, som handlar om beslöjade barn, vilket väl är i sektorn från lekis till mellanstadiet.

[Hayabusa]
2017-07-24 20:33
#103

#102 Instämmer. En skillnad är att frågan om bl a sexuell frihet är på den svenska (om uttrycket ursäktas) agendan men inte på praktiserande muslimers. 

Se även #90

[Carpinus]1
2017-11-18 10:00
#104

Under Liberalernas partidagar i helgen kommer två heta motioner att avhandlas. Det ena är förslag till avskaffandet av religiösa friskolor, det andra gäller ett förbud mot slöja på flickor i grundskolan. Den senare motionen har skrivits av Maria Winberg Nordström, kommunalråd i Helsingborg, som på Expressen debatt förklarar sitt ställningstagande. MWN skriver bla:

"Barn har rätt till en grundskola som är likvärdig och jämställd. Grundskolan i Sverige ska vara fri från hederskultur. Slöjan är klädkod för hederskulturen. Därför har jag som medlem i Liberalerna lämnat in en motion till Liberalernas landsmöte om att barn inte ska tillåtas bära slöja i grundskolan."---

"Slöjan är uttryck för djup ojämställdhet och hederskultur. Slöjan är en del av helt system med värderingar och regler som går ut på att mannen är överordnad och kvinnan underordnad, att flickor och kvinnor har mindre frihet och mindre makt över sitt liv än pojkar och män. Värderingarna i hederskulturen står i strid med de värderingar om jämställdhet och allas lika värde som ligger till grund för svensk lagstiftning. Bruket att flickor och kvinnor ska täcka sitt hår är konkret uttryck för en syn på kvinnan och flickan där hon genom att bära slöja visar att hon är ärbar och inte ska dra till sig sexuellt intresse från det motsatta könet. Motsvarande krav på pojkar och män finns inte."---

 Ökad jämställdhet vinns stegvis. Det är nu dags att ta nästa steg där barn i grundskolan ska vara fria från slöja och andra uttryck för hederskultur. Frågan kan uppfattas som både het och känslig men det är liberalers skyldighet att inte vika undan när värderingar krockar.  Jämställdhet går före religion och tradition."

https://www.expressen.se/debatt/forbjud-sloja-pa-alla-flickor-i-grundskolan/
Återstår att se om motionen går igenom. Jag tror inte det.

Annons:
Lakritsstjärna
2017-11-18 13:42
#105

Skulle vara jätte bra om det gick igenom. Hederskultur påverkar många unga kvinnor och barn i Sverige. Slöja är som du skriver ett uttryck för hederskultur och ett sätt att sexualisera barn. Varför ska en 6 årig lära sig att de ska skydda sig för att inte dra till sig sexuellt intresse. Det är i så fall den som har ett sexuellt intresse av ett barn som har problem. Barn behöver vara barn Blir så ledsen när jag ser barn i förskola/grundskole åldern på tex lekland springa omkring i sina sjalar och leka. Det är inte ett frivilligt val. Man kan fråga sig hur frivilligt det är alla gånger för många att bära slöja då de har en hel släkt som förväntar sig att kvinnan ska bära sjal. Många har drillats från tidig ålder att en kvinna utan sjal är en dålig kvinna och liknelser finns mella godis utan omslagspapper och kvinnor utan sljöja. Om en vuxen myndig kvinna väljer att bära sjal så ska hon självklart få göra det men det måste finnas fler frizoner för barn så det sedan känner att de lättare kan ta ett självständigt val som vuxna. Det finns en risk med att förstärka hederskulturen genom att normalisera slöja på barn.

Zepp
2017-11-18 18:31
#106

Uhm.. det var för många inlägg för att jag skulle orka läsa alla.. så ursäkta på förhand!

Iallafall.. i det här landet, dvs med vårt klimat halva året så är det bäst om barnen bär någon huvudbonad.. helst skall den då täcka öronen iomed att de äer mest utsatta!

Såå.. slöja vore bra.. mössa går lika bra.

Men.. i världens största Muslimska land där bär kvinnor inte slöja, dvs i Indonesien, däremot så bär vissa män Fez.. och det vill jag förbjuda, främst för att det är en olämplig huvudbonad i vårt klimat!

Så jag är för ett förbud mot Fez.. iallafall under vintern där mössa är lämpligare!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fez

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-11-19 14:09
#107

#104 Liberalerna gick på sin kongress emot förslaget om förbud mot slöja i grundskolan.

Zepp
2017-11-19 17:44
#108

Antar att de.. de sk liberalerna oxå lever i vårt klimat, dvs man bör införa lag som tvingar föräldrar att förse sina barn med lämplig huvudbonad.. andra kläder efter årstid!

Huvudet är extra utsatt vid kall väderlek.. för att inte tala om öronen!

Såå ett påbud om slöja/tofsmössa eller liknande klädesplagg kan tex i svensk lag helt eller delvis synkroniseras med påbudet om att ha vinterdäck på bilar.

Och märk väl.. sjal/slöja  finns även i  tjocka kvaliteter/med extra isolering!

Men det bör hur som helst vara förbjudet med Fez.. på barn,, under samma tid som det råder påbud om vinterdäck på bilar.. vid okänlig väderlek!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-11-19 17:47
#109

#108 Favorit i repris, eller sviktar närminnet? (#106)

Zepp
2017-11-19 17:49
#110

Favorit i repris.. du tog mig på bar gärning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-03-06 17:08
#111

Den fjortonåriga flickan ville inte bära slöja, misshandlades med ett baseballträ av sin äldre bror.

https://www.expressen.se/kvallsposten/flicka-ville-inte-ha-sloja-misshandlades-av-bror/

Annons:
Zepp
2018-03-07 20:16
#112

Förbud för äldre syskon att ha åsikter om vad som är lämplig huvudbonad för yngre syskon måste å det snaraste införas i svensk lag!

Vad gör Liberalerna egentligen, varför framför de inte sådant i riksdagen!

Samtidigt vill jag att föräldrar får böter för varje omyndigt barn som påträffas utan väl täckande och isolerande huvudbonad utomhus vid samma period som det råder krav på dubbdäck, på samma premisser, dvs otjänlig väderlek!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-07-01 08:32
#113

Maria Rashidi, kvinnorättsaktivist, på GP debatt: "Den svenska skolan skall inte agera moralpolis".

[Hayabusa]
2018-07-01 08:42
#114

#113

"I dagens Iran fängslas kvinnor för slöjvägran men i svensk media är det nästan tyst om hijab-upproret. Kungliga Dramaten och H&M gör till och med reklam för den ”svenska hijaben” som kanske ses som en ”tygbit”, ett harmlöst utryck för mångfald. Med hjälp av Orwells nyspråk – där slaveriet heter frihet – omtolkas könssegregationens verktyg till ett ”feministiskt” modeplagg."

Zepp
2018-07-17 15:29
#115

Sådå återkommer vi till vad som är lämplig huvudbonad,, främst för kvinnor?

Iallafall med utgångspunkt från den kristna bibeln bör alla icke slavar, skall alla kvinnor bära huvudok, dvs det finns inga kristna kvar i det här landet.. och det samma gäller för kvinnor av Mosaiska åskådning!

Så frågan kommer då osökt in på huruvida det finns några kristna kvar i det här landet.. iomed att Bibeln påbjuder att kvinnor som inte är slavar bär huvudok/täcker sitt hår!

Dvs traditionen att täcka sitt hår/sin barm/annat är en tradition tagen från kristenheten/mosaisk tradition/religion!

Oså lever vi i ett sekulärt samhälle.. det skall vi vara glada för.. iallafall så är Iran inte lika sekulärt/Turkiet närmar sig detta, men är fortfarande rätt sekulärt och i Indonesien som är största muslimska nationen där bär kvinnor inte hijab.. men vissa män bär Fes!

Dvs jag vill införa i svensk lag att äldre syskon inte skall få lov att ha synpunkter på att yngre syskon bär hijab eller Fes!

I övrigt så vill jag ha infört i svensk lag att man som myndig person får lov att bära vilken huvudbonad som helst.. även om lagen om vinterdäck råder!

Iallafall så är Fes helt fel under perioden då det som regel råder lag här i landet om vinterdäck!

Menna.. vem är jag att komma här och pådyvla folk som är myndiga att inte bära Fes?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2018-07-17 15:49
#117

Svaret på din fråga är att Iran varken är ett sekulärt eller ett  demokratisk land!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Roe Deer]
2018-07-17 17:15
#118

Jag har fått intrycket av att svenska kvinnor som har konverterat till islam och valt att bära slöja gör det för att de redan är övertygade om de "goda ting som står i koranen" och därför inte ifrågasätter något så ytligt som kläder…  Jag är av den åsikten att kläder inte borde komma på tals när det gäller någon/något så allsmäktigt som Gud och att dessa koran-stycken därför är av s.k. "falska gudar".  Klart att jag inte vill se nakna människor sitta med bara ändan på gemensamma bänkar… Men någon form av balans bör det finnas. 

Att vara rädd för Gud är inte kärlek. Att vara rädd för straff för att man inte döljer sitt hår… Det smärtar mig. Det hela handlar nog i grund och botten om att veta var man har sina tankar, vad ens agenda är med att visa håret eller inte. 

Men att tvinga på någon sin tro och klädkod, nej det känns inte bra. Allt bör vara frivilligt på den fronten. <3

Annons:
Pyttelite
2021-09-05 00:39
#119

Slöja och andra synliga religiösa symboler ska förbjudas för anställda i Varbergs kommun. Det föreslår Erik Hellsborn (SD) i en motion till kommunfullmäktige. Centerns Christofer Bergenblock motsätter sig förslaget och kallar det ”patetiskt och misogynt”.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/sd-i-varberg-vill-forbjuda-sloja-for-kommunanstallda


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Slöja och andra synliga religiösa symboler ska förbjudas för anställda i Varbergs kommun. Det föreslår Erik Hellsborn (SD) i en motion till kommunfullmäktige. Centerns Christofer Bergenblock motsätter sig förslaget och kallar det ”patetiskt och misogynt”.
[Hayabusa]
2021-09-05 09:42
#120

Det är en god idé att försöka hålla en tråd "på spåret" dvs hålla sig till ämnet och undvika att diskussionen spårar iväg. Lätt hänt, och det händer allt som oftast, men något att ha i åtanke.

kamera0710
2021-09-05 09:50
#121

Sd i Varberg verkar i alla fall vara konsekventa och förespråka förbud mot ALLA religiösa symboler på arbetstid. Så är det inte alltid när det gäller Sd.

[Hayabusa]
2021-09-05 09:55
#122

#121 Det är INTE vad tråden handlar om.

Pyttelite
2021-09-05 09:58
#123

#120: Nu sökte jag på slöja eftersom jag fått anmärkning på att jag startade så många trådar. Det verkar vara många kunniga värdar på denna sajt dör var och en riktar in sig på att kommentera mig.

Skärpning - är inte baksätesmoderering förbjuden här precis personangrepp.

I fortsättning kommer jag att skapa nya trådar för allt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2021-09-05 10:00
#124

#123: Det är en god idé att hålla sig till trådens ämne och undvika att diskussionen spårar ur.

Ibland är det rimligt att starta en ny tråd, ibland inte.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: