Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 980 ggr
Vanja
2016-05-03 16:35

Vill du ha ett medborgargarde?

Skulle du känna dig tryggare om det fanns ett? 
Eller finns det ett där du bor och det gör dig tryggare? 

Med handen på hjärtat kan jag säga ärligt att jag känner mig tryggare, åtminstone när jag gick ut i mörkret på nätterna med hunden. Men det har mer med rädsla för mörker att göra än någon annan rädsla.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
landsbygdsbo
2016-05-03 16:40
#1

Medborgargarde har en dålig klang. Men grannsamverkan låter bättre.

Här på landsbygden håller vi numera koll på vad som rör sig.

Till många utlands/falskreggade skåpbilars förtret.

Tack vare telefon och olika fora på nätet sprids bilder o positioner med blixtens hastighet.

För egen del har jag viltkameror strategiskt (tveksamt om det är riktigt lagligt) placerade.

Dessa ringer upp mig och ngr grannar om det passerar bilar på onormala tider

Hittills har ett par inbrottsförsök och skräpdumpningar stoppats "in flagrante" så att säga 🤦‍♂️

Vanja
2016-05-03 16:43
#2

Ja grannsamverkan är väl inte riktigt som ett medborgargarde, det är svårt med grannsamverkan i större städer.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2016-05-03 16:56
#3

Mycket svår fråga. Jag önskar att Polisen har resurser nog att sköta om detta.

Kallaterrier
2016-05-03 17:15
#4

Nej, jag är räddare för så kallade medborgargarden än dem som de tydligen ska "skydda" mig  mot.

Vanja
2016-05-03 17:21
#5

#4 Men när har ett medborgargarde skadat någon ?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Kallaterrier
2016-05-03 17:29
#6

#5 Jag har inte blivit skadad av någon alls, (jag inser att det inte var det du menade) jag ser det från ett annat perspektiv. Jag tycker att det är oerhört skrämmande att obekanta främmande människor tycker att de kan ta lagen i egna händer och ta på sig uppgifter som de inte är utbildade att göra och gå runt och sprida rädsla. Jag tycker verkligen inte om det.

Annons:
Maria
2016-05-03 17:34
#7

Nej absolut inte.

Jag skulle vara mer rädd för ett garde och vad det kan leda till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
2016-05-03 17:37
#8

Problemet är väl när dessa garden tar lagen i egna händer.

Tänk dig att 6,7 grabbar har ett garage med gamla bilar i.

Så kommer de upp när en narkoman brutit sig in och förstör och förser sig.

Jag har en vag känsla av att polisen inte tillkallas direkt….

Paxxie
2016-05-03 21:56
#9

Nej. Jag känner mig väldigt sällan rädd när jag är ute och tror snarare att det hade känts mer obehagligt om det fanns människor som sprang runt och försökte ta lagen i egna händer.

Zyperior
2016-05-03 22:06
#10

Intressant fråga i #5, med tanke på att de enda som skadats den senaste tiden är medborgargarden. Av vänsterfolk och vanligt folk. Men det är tydligen medborgargarden som är farliga enligt många här?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

gruvel
2016-05-04 11:58
#11

Kanske garden där ett ett par deltagare är kontaktmän och får viss instruktion. Inga vapen inget våld.  Känner till behov i område med åverkan på bilar och stölder, ofta skolinbrott. Att observera sin omgivning och rapportera är ok. I Herrljunga gör några det från bil vilket väckt protester. 

Där jag bor undviker man helst röra sig sent ensam i centrum.  Ett par små vuxengrupper som cirkulerar skulle vara bra.  Utan påkar. Garde har dålig klang men vad lägger man in i det. I Kungsbacka har röster höjts efter flera kvinnoöverfall.

Vanja
2016-05-04 12:07
#12

#11 Varför protesteras de mot de som åker runt i bil? 

Jag som ganska liten kvinna skulle också kunna tänka mig att patrullera i bil just för att jag behöver ett tillflyktsfordon ifall något händer. 

Men sen har jag funderat på om man inte kunde starta något typ som ett alternativ till medborgargarde som typ inriktar sig på att följa människor hem. Där man måste visa upp ett rent brottsregister för att vara med och sen att man har en fbsida eller så där människor kan fråga om sällskap om de ska hem på nätterna eller så. Och så kan de som ställer upp bära namnbricka och så för att det ska bli mer seriöst på något sätt. Och ha typ reflexvästar på sig där de står något i stil med "Säker hemgång" eller så. :) Bara en idé iofs.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Tjeja
2016-05-04 14:42
#13

#12 I endel städer fanns det i af för några år sedan "tjejtaxi" vilket innebar att taxichauffören följde med kunden fram till dörren till bostaden. Typ sådana saker skulle ju inge mer seriöst intryck och förtroende tänker jag.

I varje fall så tänker jag att medborgargarden i sig inte behöver vara negativa eller fel utan frågan är bara vem och vilka som håller i dem och deltar samt hur det organiseras och sköts. Som typ grannsamverkan, nattvandrande föräldrar etc som faktiskt redan finns och försigkommer lite här och var emellanåt. Bara det att man inte hört så mycket om dessa engagemang på senare tid då det överskuggas mycket av de kriminella gängens engagemang i "medborgargarden".

Tänk t e x om organisationen Missing People hade en systerorganisation som bestod av nattvandrare? Vanliga civila som promenerar runt på stan i par och brydde sig om folk? Sedan finns det ju endel städer kyrkor som engagerar sig i samhällets nattliv med kaffe och bullar utdelning, går omkring och pratar med folk och bara finns där som en trygghet också. (även om endel av dem kan vara lite jobbiga med sitt Jesusprat emellanåt så är det ju ganska harmlöst i jämförelse med våldsverkare liksom)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
gruvel
2016-05-05 12:09
#14

#12 Protesterna kom mest från bevakningsföretag som menade att de ska göra jobbet mot betalning, skydda mot inbrott, stöld eller annat otillåtet, skapa trygghet. - Intressant konfliktzon mellan civilsamhällets och civilpersoners rätt att söka hindra kriminell aktivitet å ena sidan, å andra sidan den kommersiella sidans önskan om jobb för särskilt utbildade anställda.  Är det bara köpt eller samhällsbekostad trygghet som får organiseras/finnas?  Skulle polisens resurser inte räcka till i ex.vis Kungsbacka så får man finna sig i det och som en rekommendation var att undvika gå ensam sent?

Aniara14
2016-05-05 17:37
#15

Precis som med frågan om ifall homosexuella ska få adoptera så går det inte att svara generellt på detta.

Om ett medborgargarde är bra eller dåligt beror ju helt på vilka som ingår i det, och vad dom har för moraliska värderingar och beteenden. Det kan ju vara allt ifrån  100 % positivt till 100 % negativt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

gruvel
2016-05-05 20:03
#16

#15 Det kan jag hålla med dig om, både när gäller garden och homosexuellas adoptionsrätt. Liksom med en hel del annat finns inget generellt giltigt svar.

Upp till toppen
Annons: