Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 2291 ggr
72mm
2016-05-12 09:02

Jag har ändrat inställning

Jag har så länge jag varit politiskt vaken alltid varit extremt skeptisk till alla som pratat om tvingande "repatriering" av invandrare. När SvP fanns så var detta centralt i deras program. De ville, på strikt etniska grunder, helt enkelt slänga ut icke-svenskar i en ganska stor omfattning. Exakt hur urvalet skulle göras var höjt i dunkel, men hela frågan var ordentligt otrevlig och gav mig en dålig smak i munnen, minst sagt.

Ingen, inte ens SD, har vågat prata om hur flyktingar kan, bör, eller ska kunna flytta tillbaka till sina hemländer. Nu har SD visserligen börjat prata om att man ska kunna "riva upp uppehållstillstånd som gjorts på felaktiga grunder", men frågan är om det räcker.

Jag läser media och trådar såsom "Förutsättningar för ett normalt samhälle" här på iFokus och jag undrar om vi inte är förbi den punkt där det räcker med att "stänga gränserna" i ett par år för att reda upp situationen. 

De flesta partier har ju fortfarande en inställning i frågan som går ut på att vi ska sträva efter att  ta emot, och ta hand om/försörja, så många "flyktingar" som det bara går. Det är som om hela Sveriges välfärdsapparat endast är till för att höja levnadsstandarden för envar som lyckas  knacka på och påstå att de är flyktingar. Detta helt utan krav. Man kan i princip bete sig hur som helst, bryta mot vilka lagar som helst och ljuga hur mycket som helst och ändå inte riskera uppehållstillståndet. Det hela är absurt

Istället skulle vi behöva en total omvändning av tänket. Vi måste ta varje chans vi får att bli av med individer som inte kan hålla sig till de lagar och regler vi har. En nolltolerans mot brott av asylsökande måste införas. Kravet på laglydighet måste vara absolut och utan undantag. Minsta lilla negativa kontakt med polisen ska kunna resultera i ett snabbt avslag på asylansökan, indraget uppehållstillstånd eller en öppning av en snabbutredning om befintligt uppehållstillstånd verkligen har givits på korrekta grunder. 

Ett hot, en sten mot polisen, en olovlig körning, ett rån, en våldtäkt eller sexuellt övergrepp, en lögn till migrationsverket  bör resultera i indraget uppehållstillstånd, indragna bidrag, utvisning. 

Är man av den oroliga anti-nationalistiska typen som anser att ett land inte har möjlighet att själva bestämma i sådana här frågor kan jag bara referera till FNs flyktingkonvention. Vi inte bara har rätt, vi bör faktiskt göra på det här viset. 

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Vanja
2016-05-12 09:10
#1

Du har så rätt så. Jag är så trött på politiker som inte vill ta tag i problemet för att de är rädda för att bli kallade rasister. Och så sitter de och gömmer sig i sina herrgårdar och kan därför aldrig heller se kaoset med sina egna ögon.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Huygens
2016-05-12 13:02
#2

Article 2 tar inte med kvinnorna (använder "he").

KimE
2016-05-12 13:51
#3

Det vore märkligt att börja kasta ut folk som anser sig vara mer svenska än utländska utan anledning och det är inte praktiskt genomförbart. En kraftig minskning av invandringen är nödvändig för att de som kommit ska kunna anpassa sig.

72mm
2016-05-12 14:15
#4

#3 "Det vore märkligt att börja kasta ut folk som anser sig vara mer svenska än utländska utan anledning och det är inte praktiskt genomförbart." 

Utan anledning? Läste du vad jag skrev? Kriminalitet är en mycket bra anledning. Vidare så är vad kriminella invandrare anser sig vara fullständigt irrelevant. Varför skulle det inte vara praktiskt genomförbart? 

"En kraftig minskning av invandringen är nödvändig för att de som kommit ska kunna anpassa sig."

Dessutom ja. Ett absolut stop av all asylinvandring är fullständigt nödvändig. I flera år. Vad jag pratar om här är inställningen till de som kommit hit.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
2016-05-12 15:28
#5

"Ett hot, en sten mot polisen, en olovlig körning, ett rån, en våldtäkt eller sexuellt övergrepp, en lögn till migrationsverket  bör resultera i indraget uppehållstillstånd, indragna bidrag, utvisning."

Men, bortsett från bidragen, anser du att detta även ska gälla den som en gång kommit hit som flykting och nu har exempelvis jobb och egen försörjning?

72mm
2016-05-12 16:13
#6

#5 Det bör gälla samtliga i Sverige bosatta som inte har svenskt medborgarskap.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Ebolaa
2016-05-12 17:06
#7

#0 Egentligen så återfinns allt du önskar gällande avvisad ansökan och utvisning även i vår lagstiftning. Kolla Utlänningslagens (2005:716) kapitel 8 (§1, p.4, §3 punkt 2, 3 och 5, och §6) och samma lag men kapitel 8a (§1, punkt 1 och 2, §3, §4). Något som även är viktigt att kolla upp i samma lag är kapitel 12 eftersom det handlar om varför man inte får utvisa någon, eller hur man verkställer en utvisning osv.

 Kolla även "Lag (1996:95) om vissa internationella sanktioner" under paragraf 13 (som berör avvisning), i dess första punkt hänvisas man tillbaka till samma lag men paragraf 1 (som syftar till både FN-stadga och EU-lagstiftning), men också till paragraf 8, punkt 2 (som handlar om straff utifrån EG-författningen, om ekonomisk brottslighet). Sveriges lag måste ju anpassas till dessa författningar, så därför måste de ovanstående förändras om vi vill ha en ännu mer detaljstyrd reglering av flyktingar eller nya invandrare.

Det enda jag egentligen ställer mig lite med förbehåll till i ditt inlägg har med ditt följande citat att göra; "Minsta lilla negativa kontakt med polisen ska kunna resultera i ett snabbt avslag på asylansökan, indraget uppehållstillstånd eller en öppning av en snabbutredning om befintligt uppehållstillstånd verkligen har givits på korrekta grunder". Du vet, det finns faktiskt poliser med främlingsfientliga åsikter och som skulle kunna använda sin makt i ett sådant scenario till att göra livet surt för vissa flyktingar eller invandrare och på väldigt vaga, eller rentav felaktiga grunder, få människor utvisade. Det är förstås inte något jag vill att ska ske.  

Detta utifrån FN-konventionens artikel 7.1 och 7.2: "a Contracting State shall accord to refugees the same treatment as is accorded to aliens generally."

och 7.2: "After a period of three years' residence, all refugees shall enjoy exemption from legislative reciprocity in the territory of the Contracting States."

Källa FN-(flyktingsartiklarna)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

KimE
2016-05-12 17:57
#8

Kasta skräp på marken och bli utvisad?

hankans91
2016-05-12 20:33
#9

I många länder finns det flyktingläger där flyktingar får skydd till kriget lagt sig men dessa flyktingläger är inte bra. Men i Sverige har vi asylboende där menningen är att alla ska bli en del av samhället och permanent bosätta dig här. Det EU skulle gjort är att vi skulle byggt upp ordentliga flykting läger där folk får ett hyfsat boende plus att man borde bedriva lite skola så barn och unga kan lära sig läsa samt skriva. EU kunde hjälpt Grekland, Italien och Turkiet med detta. Men Tyskland och Sverige är så naiva och tror att man löser ett jävla krig med att ta hit en massa flyktingar som ska bli medborgare och får folk från hela mellanöstern att vandra hit.

KimE
2016-05-12 21:32
#10

Det verkar bli en million flyktingar i Grekland i år då överenskommelsen med Turkiet är på väg att spricka. Några har försöka simma 16km tillbaka från interneringsläger på öarna närmst Turkiet. Turkiet är på väg in i Syrien med militär för att skapa en säkerhetszon mot gränsen så kriget hamnar ännu närmare europa.

Tjeja
2016-05-12 22:38
#11

De flesta som kastar sten och bråkar är ungdomar.. merparten av dem födda här i Sverige… Majoriteten av dem antagligen andra generationens invandrare. Hur löser man problemen med dem?

Frågar man många  andra generationens invandrarungdomar idag så vill många, om inte t o m de flesta av dem inte heller ha hit flyktingar (förutom sin egen familj och släkt förstås), de vill själva ha mer från samhället först istället och retar sig på att nykomna får mer hjälp än dem vars föräldrar redan spenderat kanske 20 år i Sverige utan att få jobb etc. Bittra att de växt upp här men ändå inte räknas som svenskar av samhället och hamnat utanför medan nykomlingar får all hjälp i världen i deras ögon.

"vi" Svenska politiker och samhället är så förblindat och oförstående till vad som egentligen rör sig bland "utanförsområdena".

Att bli radikaliserad muslim innebär inte på något vis att man per automatik skulle vara för multikulti och fri invandring här alls, men det utgår man ifrån per automatik här.. Totalt verklighetsfrånvänt.

Jag vill också bli av med all olaglighet och våld. För mig kvittar etniciteten, kunde jag lagstifta att alla som begår våldsbrott fick utvisning på livstid skulle jag författat den lagen för flera år sedan!  

M a o.. det är redan försent och görs inget nu blir det bara ännu värre för varje dag som går och i utanförskaps områdena finns lika många anledningar och syften med bråken som det finns individer. De är inte alla överrens om varför de bråkar eller vad dem egentligen vill åstadkomma annat än att Svenska samhället är en av alla deras fiender, de har ju ofta lika mycket bråk sinsemellan också, bara det att den som är "starkast/våldsammast" för stunden är den som bestämmer.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

hankans91
2016-05-12 22:43
#12

#10 Läste i DI att om avtalet rivs upp med Turkiet planerar EU att bygga ett gigantiska flyktingläger på de grekiska öarna.

Zepp
2016-05-15 19:33
#13

Jag är mer för att utvisa en hel del svenskar och behålla utläningar som bidrar till samhällets utveckling.

Tex så borde det vara ett krav för medborgarskap att ha åtminstone studentexamen.. iallafall om man inte ännu är pensionär.

Såå.. jag har inte ändrat inställning alls!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Tjeja
2016-05-15 20:26
#14

#13 

"Jag är mer för att utvisa en hel del svenskar och behålla utläningar som bidrar till samhällets utveckling."

Ett sällsynt tillfälle när jag faktiskt i denna mening håller med dig fullständigt Zepp!!! 👍

För min del ser jag gärna alla dömda våldsverkare utvisade rätt upp och ned rakt av oavsett etnicitet! Gärna skickade till en isolerad ö utan möjlighet att ta sig tillbaka till fastlandet igen dessutom! 😃

Jag röstar för att Grekland får omvandla den planerade lägerön till deportering av våldsverkande kriminella istället för flyktingar!  🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
2016-05-15 22:27
#15

# 14 Och vad har grekerna gjort för ont för att  förtjäna detta? 😃 Australien är en forna fångkoloni till  det Storbritannien.

Tjeja
2016-05-15 22:52
#16

# 15 men det är ju en alldeles YPPERLIG jämförelse i sådana fall!!! För se hur det gått för Australien!? De kriminlla då lyckades tydligen vända på steken till sist när det var sina egna vapen dem mötte. Och idag är det ett lika civilicerat samhälle som övriga världen! Borde det inte vara bevis för att deportering av våldsverkande kriminella faktiskt fungerar i längden? 😃 

Äh Måste inte alls vara i just Grekland för min del, i austrailens mittersta mitt finns nog gott om områden att isolera dessa grupper i också. Eller vilken ö som helst som har tillräckligt med avstånd till fastland för att ingen ska kunna simma över till "frihet" i alla fall. 

Vart bryr jag mig inte om, bygg en konstgjord ö i mitten av östersjön for all I care. så blir det blligt och snabbt dit deporterade! Svårt att få till en ö stor nog bara kanske. Men åtminstonne det dräg vi idag har i fängelserna borde gå att få plats med där i alla fall! Så får de själva bygga sitt eget samhälle hur de själva vill liksom. bara de håller sig inom en max 1 sjömiljs avstånd till sin ö. Där kan murarna vara placerade så blir "vallgraven" bred nog för att inte allt för lätt forceras! *spånar* 😃

Ärligt tarlat… även om  jag slänger up spånande tok ideer här nu, så tror jag att det skulle vara en ypperlig lösning och jag skulle stödja den med hela min varelse!

BORT med alla våldsbrotslingar från vårt land! Ursprung, etnictet, hemvistelse etc spelar ingen roll. Är du född Kalle Johansson i Edsforsen sedan 20 generationer tillbaka eller har kommit hit som flykting. Får man en fällande dom för att med avsiktligt våld ha åstakommit någon annan skada man hänvisas till deportationsön el pronto!  👍

OM man dessutom har begått dessa brott i jäng i samband med stenkastning emot tjänstemän och du grips vid aktionen så skall du räknas som minst medhjälpare och åka på samma straff direkt utan slösa några större eller längre rättegångskostnader på vederbörande!

Tänk vad snabb Sverige skulle bli lugnare och tryggare igen? Och ingen skulle kunna skylla det på den eller den etniciteten, eftersom vi skickar vårt eget brotslingsdrägg till samma ställe under samma premisser på samma villkor! HA!

Då slipper vi BÅDE den importerade våldsamheterna OCH våra egna dumskallar på samma gång! Vilket KLIPP det skulle vara!

Nästan att någon här i vår riksdag varit lika galen som Trump och vågat väcka en sådan seriös debatt i ämnet och driva igenom det!  Jag gillar inte Trump.. men använde han sin galenskap på rätt sätt på rätt saker kanske det kunde bli bra rent ut av! ha ha ;-b

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Joppo
2016-05-15 23:09
#17

#14 Det är ju lite synd då att du inte fick möjlighet att födas i Sovjetunionen när det begav sig. Där gjorde de sig av med "oönskade" på en massa finurliga sätt. Du hade nog trivts som fisken i vattnet!

Tjeja
2016-05-16 05:40
#18

#17 vem riktar du dig till? (Antar du menar mig och att du har totalt missförstått hela budskapet i så fall. Alternativt inte alls läst mitt inlägg ordentligt. Det handlar inte om att göra sig av med någon på grund av åsikter eller etnicitet. Utan att oskadliggöra människor som begår våldsbrott och avsiktligt fysiskt hotar och skadar andra. Ryssland handlar om politiska åsikter och att straffa folk som tex älskar fel person o s v. Det är ju raka motsatsen och inte jämförbart!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
2016-05-16 08:21
#19

# 16 Ursprungsbefolkningen har nog en annan uppfattning misstänker jag! 😭

landsbygdsbo
2016-05-16 08:43
#20

Den principen man måste utgå ifrån är likhet inför lagen.

Sven eller Mustafa ska få samma påföljd för samma brott

Alltså att ingen ska få ett lindrigare eller hårdare straff avhängigt av etnicitet eller medborgarskap.

Självklart kan man bygga in en säkerhetsventil in i proceduren kring PUT exempelvis att den som begår och fälls för upprepade brott inom 5 år efter det att ett tillfälligt uppehållstillstånd medgivits (eller ankomst o registrering i Sverige) , förverkar detta.

Och ja, det innebär att jag anser att PUT inte ska medges förr än efter 5 år.

Samtidigt kan man då söka medborgarskap under förutsättning att man inte finns med i belastningsregistret.

Annons:
72mm
2016-05-16 11:15
#21

Man behöver inte slänga ut kriminella medborgare (även om något sådant skulle vara möjligt), det skulle vara direkt kontraproduktivt om man vill öka värdet av ett medborgarskap. 

Varje stat måste hitta ett sätt att hantera den brottslighet som alltid finns. Det är inte det som det handlar om här. 

#20 "Den principen man måste utgå ifrån är likhet inför lagen.

Sven eller Mustafa ska få samma påföljd för samma brott"

Absolut, med tillägget att "Mustafa" ska förlora UT och bli avvisad från landet efter fullgjort straff. Detta borde vara en fullständig självklarhet. 

De som tror att man inte kan utvisa kriminella invandrare utan medborgarskap därför att man inte kan göra det med svenska medborgare är en del av problemet. De står för precis de åsikter som har fört oss till den situationen vi är i.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Halvdansken
2016-05-16 12:34
#22

#18 - Läs vad #17 skrev;  "Sovjetunionen". Ska lova dig att det inte handlade om homomosexuella och politiska åsikter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tjeja
2016-05-16 13:13
#23

#22 Sovjetunionen handlade om förtryck.

Det är knappast förtryck att deportera svenskt dömda våldsverkare! Talar inte här om att deportera matsnattare, "desertörer" eller politiska motståndare! och om du inte tror att Sovjetuniounens förtryck inte handlade om politiska säråsikter, etnicitet och livsstilar (sex, religion etc etc)… vad tror du då att det handlade om?

Enbart minorieterter kanske och att våldsverkande kriminella skulle vara en "minoritet" och några vi behöver värna om kanske? Det är ju vad Svenskt rättsväsende och kriminalvård handlar om nu för tiden.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Halvdansken
2016-05-16 21:05
#24

Sovjets deportationer och terror handlade till största delen om Stalins paranoia, samma som Mao, och Pol Pot mfl.
Det hade intet med sex eller religion att göra. Och de största kriminella skurkarna gick fria en tid, tills diktatorn fick för sig att de var "samhällets fiender" som alla andra vanliga, dvs de hade sagt nåt negativt om honom, eller berättat ett skämt, eller lyssnat på fel musik eller liknande.  I Kina kunde det handla om att man smugglat undan en handfull ris för att mätta familjen eller gömt en järngryta för att kunna laga mat, i Kambodja  att man använde glasögon. 
Det är fruktansvärda berättelser som kommer fram efterhand,  läs tex "Flyken från kamp 14"  och "Inget att avundas" (Nordkorea),  "Maos famin" (svält)" (Kina),  olika berättelser om Gulag (Sovjet), eller se filmen "The killing fields"(Kambodja) . 
Jag har några hyllmeter litteratur om detta, om du har vägarna förbi Danmark.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
2016-05-16 21:13
#25

Problemet är fortfarande att Grekland inte förtjänar ett sådant öde, deras befolkning har lidit nog av olika korrupta regimer.

Ett annat problem är att det är skriande brist på kvalificerad arbetskraft i det här landet!

Samtidigt som vi har hög arbetslöshet.. och då talar jag inte bara om nykommna analfabeter utan folk som är födda här i landet men som ändå är oanställningsbara.

Grejen är att man aldrig kan förlora ett Svenskt medborgarskap när man väl fått det.. det är väl okej.. men kriteriet för att få detta är för lågt.. man bör ha minst studentexamen och sen anställning för att få behålla det.

Hur j*vla svårt kan det vara att lära sig ett yrke?

Jag säger inget om de få procent av befolkningen som föds med handikapp, fysiska eller mentala.

Hur j*vla svårt kan det vara att sen komma och gå till en arbetsplats och där prestera något som en arbetsgivare blir nöjd med?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tjeja
2016-05-17 01:18
#26

#24 Altså med andra ord helt fel att jämföra det med att deportera våldsverkare. Ingen här, allra minst jag, har talat om några andra grupper. De som syftas till i dagens sverige som våldsverkare är tex de som kastar sten på brandkår, ambulanser o polis lika väl som de som våldtar, slåss och misshandlar andra. Du kan inte jämföra dem med de som stalin i sin noja gav sig på ö h t! Du gör ju bara bort dig själv när du påstår att jag skulle trivts i Sovjet bara för att jag vill se konsekvenser som skapar skydd och trygghet mot våldtäktsmän, nöjjesvåldsverkare, huliganer och stenkastare!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2016-05-17 06:16
#27

#25 Vad gäller svårigheter på arbetsmarknaden: Du kanske hört skämtet om att man helst bör vara 20 år och civilingenjör med minst 5 års arbetslivserfarenhet och barn som är fullvuxna och utflugna?😃

Dessutom måste vi komma ihåg konflikten mellan arbetslöshet och inflationsbekämpning, vilken gör att våra styrande inte vill ha hur låg arbetslöshet som helst. Om detta verkar många av våra makthavare inte så villiga att tala klarspråk.

Annons:
Halvdansken
2016-05-18 18:47
#28

#26, det var inte jag som skrev att du skulle trivas i Sovjet.  Jag reagerade bara på ditt inlägg #23 "om du inte tror att Sovjetuniounens förtryck inte handlade om politiska säråsikter, etnicitet och livsstilar (sex, religion etc etc)… vad tror du då att det handlade om."

Hatar cancer och älskar vårlökar.

JonasDuregard
2016-05-19 10:45
#29

#0 Menar du att det ska räcka med misstanke om brott för att man ska utvisas?

72mm
2016-05-19 16:12
#30

#29 Nej.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

JonasDuregard
2016-05-19 17:16
#31

#30 Menar du att man ska ha dömts i domstol? För vanligtvis är det ju domstolar som avgör skillnaden mellan misstänkta och konstaterade brottslingar. Då är det du förespråkar kanske inte så där väldigt kontroversiellt. 

Men du skriver också "Minsta lilla negativa kontakt med polisen ska kunna resultera i ett snabbt avslag på asylansökan […]", och det låter mer som misstänkt än konstaterad skuld.

72mm
2016-05-21 01:00
#32

#31 "Menar du att man ska ha dömts i domstol? För vanligtvis är det ju domstolar som avgör skillnaden mellan misstänkta och konstaterade brottslingar. Då är det du förespråkar kanske inte så där väldigt kontroversiellt. "

Ja. Och det är inte det minsta kontroversiellt, det är kanske det mest sorgliga av allt - diskrepansen mellan hur (misstänker jag) en majoritet av svenskar tycker det borde fungera och hur verkligheten faktiskt ser ut. Många går nog även runt och tror att vi faktiskt slänger ut kriminella utlänningar. 

"Men du skriver också "Minsta lilla negativa kontakt med polisen ska kunna resultera i ett snabbt avslag på asylansökan […]", och det låter mer som misstänkt än konstaterad skuld."

Polisen blir kallad till ett asylboende för att några boende har hotat personalen. Anmälningar tas upp. Ska detta vägas in i asylprocessen? Jag tycker det. Vi har vare sig resurserna eller viljan att ta emot alla, får man chansen att på ett tidigt stadie gallra ut självklara ruttna äpplen för att på så vis kunna lägga begränsade resurser på dem som verkligen förtjänar dem ska man ta den. 

Det kan inte vara rimligt att man kan komma hit, påstå att man flyr för sitt liv, söka asyl och bli försörjd på svenska skattebetalares bekostnad samtidigt som man lever rövare, hotar och ställer krav och tro att man ändå ska få asyl. Idag är det dock exakt vad som sker.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
2016-05-21 10:01
#33

#32 En annan aspekt (när det gäller hot på boende) är att några få element gör livet surt för övriga boende. Något som definitivt bör beaktas och är även det en anledning till att agera.

Zepp
2016-05-21 15:11
#34

En tredje aspekt är att det alltid i detta landet och mest troligt i alla andra länder alltid förekommit personer som gör livet surt för sin omgivning!

Jag inbillar mig att de flesta flyktingar flyr från förtryck/krig/annat elände.. då borde det iallafall vara tryggt på asylboendena.

Gäller således att slippa angrepp både från utomstående och inneboende.

Det är samma problem.. tror lixom inte vi är där ännu när alla problem är undanröjda?

Utan där är jag rätt övertygad om att likabehandling är rätt modell, dvs det är synd att vi inte kan utvisa de som inte uppfyller kraven för ett svenskt medborgarskap.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Ebolaa
2016-05-21 15:26
#35

#32 Jag var inne på samma spår som Jonas Duregaard i mitt inlägg #7. Även i ditt exempel gällande bråk och stök på asylboenden så tror jag det blir svårt att bedöma vem som egentligen gjort vad. Därför behöver saken i alla fall utredas av polis och att åklagare får åtala någon för "saken".  Är båda sidor anklagade - ja då måste saken upp i rättegång - så att migrationsverket över hvuudtaget kan ta ställning i dessa frågor.

Grejen är den att vi har ju hört om att vissa flyktingar tar med sig konflikterna hit till Sverige, och det är ju inte så konstigt med tanke på vad som skett i Syrien. Även om de har gemensamt att de flyr från krig - så är detta antagligen ett väldigt känsloladdat ämne för dem, båda sidor har släktingar eller vänner som dött eller blivit mördade av varandras "sidor". Man önskar att de alla kunde tänka att "nu får vi en nystart", men det är inte så lätt.

Så jag kan tänka mig att de med liknande bakgrund håller ihop och kan skylla på andra att de gjort eller ställt till med något som inte stämmer, att polisen då kommer dit och hör fler som säger en sak gentemot en annan - eller att det verkligen är ord mot ord - ska polisen då föra bort dem därifrån och ta ifrån dem deras uppehållstillstånd/indragen asylsökan/utvisa dem i samma veva? 

Det är inte så "bara" att göra det. Då kommer även detta untyttjas, även av poliser som är främlingsfientliga kommer kunna använda denna makt till sin fördel, och något sånt vill jag inte se.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

JonasDuregard
2016-05-21 15:48
#36

#32 "Polisen blir kallad till ett asylboende för att några boende har hotat personalen. Anmälningar tas upp. Ska detta vägas in i asylprocessen? Jag tycker det."

Du ger väldigt dubbla budskap nu. Först svarar du nej på frågan om ifall misstanke är tillräckligt, och du svarar ja på att det är domstolsbeslut som avgör. Men nu skriver du att en anmälning kan vara nog? En anmälning som vem som helst kan göra.

"får man chansen att på ett tidigt stadie gallra ut självklara ruttna äpplen för att på så vis kunna lägga begränsade resurser på dem som verkligen förtjänar dem ska man ta den"

Och vem är det som gallrar? För vanligtvis vid brottsmisstanke så låter man ju domstolar avgöra, även när någon tycker skulden är självklar, och ibland visar det sig att det självklara inte alls var så självklart.

.

Sammanfattningsvis, vilket av de två diametralt motsatta svaren du ger är det som gäller?

72mm
2016-05-21 16:56
#37

#35 Man måste givetvis ha förtroende att polisen kan utreda brott  på ett adekvat sätt, även om det gäller  asylsökanden. Dina farhågor om främlingsfientliga poliser som skulle sätta detta i  system ger jag inte mycket för.  

#36 Det är inget som är diametralt  motsatt, det är en fråga om hur man formulerar ev. regler  eller lagar och hur strikt man tolkar och tillämpar dessa. 

Dagens system fallerar grovt i att upprätthålla artikel 2 i flyktingkonventionen. Vi ger uppenbart asyl till horder av människor som inte lever upp till de kraven.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Ebolaa
2016-05-22 12:39
#38

#37 Det jag menar är att flyktingar diskrimineras om man gör skillnad på dem och människor med fullt medborgarskap bara med hänsyn av att de är flyktingar eller av utländsk härkomst. Och det går emot samma flyktingkonvention du hänvisar till. Se artikel 3, 16, 23, 32 punkt 1 och 2. 

Enligt flyktingkonventionen får man bara utvisa individer för brott som har med nationens säkerhet eller den allmänna ordningen att göra - och då har även staten rätt att utvisa individen till ett land man egentligen inte får utvisa till. 

Sen finns det lagregleringar i vår egen nationella lag (Utlänningslagen som jag hänvisade till i #7) som säger att man inte behöver bevilja asyl/medborgarskap till personer som det är högst troligt att kommer begå kriminella handlingar här. Men hur de ska veta det när man inte har lyckats med att kontrollera flyktingarnas bakgrund, är ju en annan femma.

- "Dina farhågor om främlingsfientliga poliser som skulle sätta detta i  system ger jag inte mycket för." Är det inte troligt enligt dig? Klart att det finns poliser som skulle utnyttja detta, de kan ju skriva vad som helst i sin rapport. Så att göra det möjligt att slänga ut individer på väldigt vaga grunder är inte okej - och något som inte heller uppmuntras i FN´s flyktingkonvention.

Sen kan jag hålla med om att man hade portarna "lite väl" öppna, man måste ju kontrollera vem som kommer in i landet. Men nu är det gjort och det är lätt att vara efterklok tyvärr.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

72mm
2016-05-22 14:38
#39

#38 Finns inget i det du hänvisar till som omöjliggör att man slänger ut kriminellt avskum som utger sig för att vara flyktingar. 

Du är medveten om att nästan inga av de som vi delar ut uppehållstillstånd och asyl till räknas som flyktingar enl. FN-konventionen?

Vi har otroligt mycket större lagligt spelrum än vad invandringsfanatikerna vill låta påskina. Se på Finland. Har de tecknat andra internationella avtal än Sverige?  

_3. The Contracting States shall apply the provisions of this Convention to refugees without discrimination as to race, religion or country of origin.
_

16. A refugee shall have free access to the courts of law on the territory of all Contracting States.

2. A refugee shall enjoy in the Contracting State in which he has his habitual residence the same treatment as a national in matters pertaining to access to the Courts, including legal assistance and exemption from cautio judicatum solvi.

3. A refugee shall be accorded in the matters referred to in paragraph 2 in countries other than that in which he has his habitual residence the treatment granted to a national of the country of his habitual residence.

_23. 'The Contracting States shall accord to refugees lawfully staying in their territory the same treatment with respect to public relief and assistance as is accorded to their nationals.'
_

32. The Contracting States shall not expel a refugee lawfully in their territory save on grounds of national security or public order and in pursuance of a decision reached in accordance with the process of law.

Each refugee shall be entitled, in accordance with the established law and procedure of the country, to submit evidence to clear himself and to be represented before the competent authority.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Ebolaa
2016-05-22 14:53
#40

#39 Jag är född och uppvuxen i Finland så jag är väl medveten om skillnaden i flyktingfrågan. Det är både bättre kontroll vid gränserna och man tar inte emot mer än man mäktar med, men inte utvisas folk hur som helst i Finland heller. Om du läser artikel 32 punkt 1 så står det att man får utvisa någon enkomst av hänsyn till brott för den nationella säkerheten eller med hänsyn för den allmänna ordningen. Vid dessa omständigheter får man utvisa till länder som man vanligtvis inte får utvisa till. Det är inte alla kriminella handlingar och brott som skulle ingå i denna definition, inte ens upprepad brottslighet heller. Så att utvisa någon för upprepad brottslighet gäller bara när en individ kommer från ett land som man får utvisa till.

Plus att det står i flyktingkonventionen att det bara är under de första tre åren som man får göra vissa särskiljanden mellan individer som är flyktingar och svenska medborgare. Efter det är det inte applicerbart.

Vad menar du med "Du är medveten om att nästan inga av de som vi delar ut uppehållstillstånd och asyl till räknas som flyktingar enl. FN-konventionen?

Flyktingar behöver väl ansöka om asyl eller uppehållstillstånd när de kommer hit..? Så jag hänger inte med gällande hur du menar med ovanstående citat. Det är ju "tack vare" deras flyktingstatus som de får uppehållstillstånd - eller har jag uppfattat detta fel?

Se migrationsverkets info.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

72mm
2016-05-22 15:30
#41

_#40 Flyktingar behöver väl ansöka om asyl eller uppehållstillstånd när de kommer hit..? Så jag hänger inte med gällande hur du menar med ovanstående citat. Det är ju "tack vare" deras flyktingstatus som de får uppehållstillstånd - eller har jag uppfattat detta fel?
_

Definitivt. Sverige beviljar inte asyl och uppehållstillstånd till flyktingar utan på grundval av "särskilt ömmande fall". Definitionen av detta är givetvis helt upp till oss själva. Detta är ovanpå de schablonmässiga uppehållstillstånden som delas ut till alla som säger sig (avsaknad av ID-handlingar är inget problem) komma från Syrien, Eitrea eller Somalien. 

Migrationsverket är ett dårhus. Du borde rikta om din oro över inkompetenta poliser till migrationsverket.  Man har på något vis lyckats slå i befolkningen att alla som får asyl är flyktingar. Inget kunde vara längre från sanningen.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Zepp
2016-05-22 16:03
#42

Nämen vad f*n.. det är väl lika bra att utvisa alla som inte uppfyller kraven för Svenskt medborgarskap.. till största delen sk svenska medborgare?

Al shabab har läger i Somalia där de kan få lära sig att frukta gud (Allah) och följa strikta regler, (sharia, Gamla testamentet)!

Whats the problem.. lika inför lagen?

Sen det där med asylprocessen är rätt komplicerat.. dels så krävs styrkt medborgarskap i något oroligt land dels krävs styrkt att man är förföljd/utsatt!

Sen det där med vad som händer på asylmottagningarna.. man kan vara en person med skyddsbehov oavsett hur man uppför sig där!

Prexis som vissa som är födda i Sverige har avvikande beteenden!

Några är psykiskt sjuka/traumatiserade.. andra är bara drägg/bottenskrapet av samhället/psykopater!

Varför har vi fängelser över huvdtaget i det här landet när vissa länder mot en mindre pekuniär ersättning/muta tar emot nästan vem som helst.. ja även psykiskt sjuka?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ebolaa
2016-05-22 16:05
#43

#41 Det verkar snarare som att du har lite låg koll på det där. När jag kollade upp länken jag länkade i föregående kommentar står det att "synnerliga ömmande omständigheter" för uppehållstillstånd endast sker i undantagsfall, de vanligare formerna är "konventionsflykting" samt de  gällande alternativt eller övrigt skyddsbehov. Det finns också kvotflyktingar men dessa är också på en låg nivå - likt de med synnerlig ömmande omständighet.

Vad som berör synnerliga ömmande omständigheter är genom följande definition från Migrationsverket: "Det handlar då om synnerligen ömmande omständigheter, som är direkt knutna till deras personliga förhållanden, som synnerligen allvarligt hälsotillstånd, anpassning till Sverige och situationen i hemlandet. En samlad bedömning av sådana omständigheter kan leda till uppehållstillstånd. För barn gäller att uppehållstillstånd kan beviljas om det föreligger särskilt ömmande omständigheter. Eftersom det i dessa fall inte handlar om att ge skydd kan man inte heller få någon skyddsstatusförklaring". 

Ditt citat: "Man har på något vis lyckats slå i befolkningen att alla som får asyl är flyktingar. Inget kunde vara längre från sanningen."

???  

Av de 12.289 hittils beviljade asyl/uppehållstilstånd under 2016 var 722 synnerliga ömmande omständigheter, alltså 5,8 procent. Hur är detta långt ifrån sanningen :P

Källa

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

72mm
2016-05-22 21:26
#44

#43 Enl. din källa så är 4850 av 12289 flyktingar (dvs. kvotflyktingar och konventionsflyktingar) resterande fick asyl på andra grunder. Jag skulle vilja påstå att det är ganska långt från föreställningen att de som får asyl får det för att de är flyktingar som "flyr för sina liv". 

Medan du har statistiken uppe, ta och kolla upp hur stor del som överhuvudtaget har ID-handlingar, dvs som kan bevisa att de är de de säger att de är. 

Sanningen är att vi ger asyl till folk som vi inte ens vet vilka de är. Det säger sig självt att det kan bli problem att avvisa sådana. Det hela är fullständigt vansinne.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Silvestris
2016-05-25 21:01
#45

Yeah! Och bygg straffläger till oss som haft turen att födas in som svenska medborgare och därmed inte kan kastas ut. Givetvis ska staten kräva samma laglydighet av oss som av invandrare men eftersom vi inte kan kastas ut får det duga med straffläger.

Jag är på!!! 🤮

72mm
2016-05-26 00:49
#46

#45 Du tycker inte Sverige bör försöka avvisa kriminella migranter och asylsökande som faktiskt bryter mot inte bara svenska lagar och regler utan även mot FNs flyktingkonvention? 

Du anser att man ska kunna bete sig hur som helst under tiden som man väntar på att bli livstids försörjd av svenska skattebetalare? 

Tycker du nuvarande fullständigt kravlösa system fungerar bra? Du är nöjd med det?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Silvestris
2016-05-26 10:28
#47

#46

Dömda brottslingar ska självklart straffas och redan idag ingår utvisning som en del av straffet. Men i stort anser jag inte att människor med utländsk bakgrund ska behandlas annorlunda än de med svensk.

72mm
2016-05-26 14:53
#48

#47 "och redan idag ingår utvisning som en del av straffet."

Knappast som en självklar del eller tillnärmelsevis i så stor utsträckning som behövs. Det ska ju i princip till ett rånmord av en blind rullstolsburen pensionär eller ett sällsynt vidrig våldtäkt för att åklagare ens ska yrka på utvisning. 

"Men i stort anser jag inte att människor med utländsk bakgrund ska behandlas annorlunda än de med svensk."

Du missar poängen. Att utvisa kriminella som saknar svenskt medborgarskap är inte att behandla människor annorlunda, det är att utnyttja de medel man har för att skydda sina medborgare. Det borde vara en skyldighet för våra politiker.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
JonasDuregard
2016-05-26 15:09
#49

#48 Har du någon statistik på hur ofta det yrkas på utvisning, hur ofta det verkställs och så vidare? (ursäkta om jag missat det tidigare i tråden)

72mm
2016-05-26 15:23
#50

#49 Nej, fast det skulle vara intressant. Jag grundar mitt resonemang på ett ganska stort antal fall där  vi inte har lyckats utvisa trots ordentligt vidriga brott och så har jag dragit slutsatsen att det betyder att mindre allvarliga brott sällan, eller ens någonsin resulterar i utvisning. Fast det kan ju vara en felaktig slutledning.

Anekdotiska belägg är ju inte svåra att finna, ordentlig statistik vet jag inte ens om det finns. Är väl en google-övning kanske.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

JonasDuregard
2016-05-26 16:19
#51

#50 "Jag grundar mitt resonemang på ett ganska stort antal fall där  vi inte har lyckats utvisa trots ordentligt vidriga brott och så har jag dragit slutsatsen att det betyder att mindre allvarliga brott sällan, eller ens någonsin resulterar i utvisning."

Är du säker på att det är brottets 'vidrighet' som är avgörande? Det kanske mer handlar om andra omständigheter som hur gångbart det är att utvisa till området förövaren kommer ifrån eller hur denne skulle tas emot där. I så fall håller inte din slutsats.

EDIT: Här står det att en bedömning görs utifrån återfallsrisk och brottets allvar. Enligt åklagarmyndigheten har det "relativt strikt" följts en riktlinje om att utvisa för brott som ger ett års fängelse eller mer, och i undantagsfall för mindre allvarliga brott än så. 

.

Om det här "bara" handlar om resursfrågan, alltså att inte belasta den svenska fångvården med utländska brottslingar, så känns det viktigt att veta omfattningen av problemet för att avgöra hur mycket resurser som ska läggas på att få till en ändring. 

En sak som du kanske inte har tänkt på är att om man utvisar en dömd brottsling till ett område med ett illa fungerande rättssystem eller radikalt annorlunda lagar så finns det en risk att de går fria där.

72mm
2016-05-26 16:46
#52

#51 "Om det här "bara" handlar om resursfrågan, alltså att inte belasta den svenska fångvården med utländska brottslingar, så känns det viktigt att veta omfattningen av problemet för att avgöra hur mycket resurser som ska läggas på att få till en ändring. 

En sak som du kanske inte har tänkt på är att om man utvisar en dömd brottsling till ett område med ett illa fungerande rättssystem eller radikalt annorlunda lagar så finns det en risk att de går fria där. "

Brottslingar ska givetvis först ta sitt straff i Sverige, som vanligt. Efter det är de dömda brottslingar och ska inte ha möjlighet till vare sig UT eller medborgarskap. Asylansökningar kan direkt avslås.  På kort sikt är det alltså  en kostnad,  inte en besparing. På lång sikt så har Sverige inte råd att inte göra på det här viset. 

Vad som händer med  dessa människor när de kommer tillbaka till sitt hemland bryr jag mig inte det minsta om.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2016-05-26 18:55
#53

Jag är fortfarande för att utvisa svenska medborgare till typ Mogadishu om de tar emot.. typ Leif Axmyr.. en del andra som sitter på Kumla och andra anstalter med hög säkerhet!

Utvisa dem till Afrika.. sen så får de söka sig hit via flyktingsmugglare och ansöka om flyktingstatus!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
2016-05-26 20:30
#54

Ur DN från 2008: 

"År 2006 började 2.903 utländska medborgare att avtjäna fängelsestraff i Sverige. Det var 28 procent av samtliga som påbörjade fängelsestraff. Av dessa dömdes 696 till utvisning efter avtjänat straff."

Jag vet inte vart jag ska ta vägen när jag läser sådant här… en tredjedel (!) av fängelse-dommarna 2006 var icke svenska medborgare och bara en tredjedel av dem blev dömda till utvisning. Vem vet hur många vi faktiskt lyckades bli av med… 

Finns det problem med att utvisa kriminella invandrare till vissa länder så får man väl förhandla fram en lösning! Vad ska vi annars ha utrikespolitiken till? Det är ju bara att sätta press på de stater som inte vill ta sitt ansvar. Flatheten vet inga gränser.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Silvestris
2016-05-26 20:51
#55

#54

Men du vet ju inte vad de har fällts för. Som angetts tidigare yrkas det på utvisning om fängelsestraffet övergår 1 års fängelse och det är iaf i min mening fullt rimligt att låta de med mildare domar få stanna kvar.

Hur ska vi förhandla fram lösningar med länder som inte vill (eller kan pga. en kaotisk situation i landet)? Det handlar nog inte så mycket om flathet utan om enorma diplomatiska problem.

Annons:
hankans91
2016-05-27 00:34
#56

#53 Det finns ett uttryck som heter: ta hand om din egen skit. Varför ska Sverige ta hand om folk som begår brott som inte har medborgarskap här? Varför ska vi skicka över våra med medborgarskap till "Mogadishu" som begår brott? Eller du kanske tycker att Somalia förtjänar att få våra brottslingar? Nej den skiten kan vi behålla men däremot kan Somalia ta tillbaka sin skit som begår brott här som inte har svenskt medborgarskap!

Tjeja
2016-05-27 09:36
#57

Håller med #56 !

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
2016-05-27 19:29
#58

#56

Det är rätt enkelt faktiskt.. varför bedömma och behandla folk olika beroende på ursprung?

Jag hade väldigt gärna sett Leif Axmyr i något av Al Shababs fångläger!

Nu skall han visst få tidsbestämt straff.. och komma ut som fri i Sverige.. vilket jag överhuvudtaget inte vill!

Varför är det så svårt att beröva någon ens medborgarskap.. varför gör vi inte samma för alla.. dvs de som är mest till besvär skickar vi till Afrika.. där kan de då få lov att lära sig frukta Gud (Allah),. vörda sina föräldrar/ de som är äldre, ta ansvar för detta och skaffa sig ett liv/utbildning/egen försörjning?

Vi har råd med detta.. det krävs förvisso en del mutor men vi är en rik nation som saknar arbetskraft.. kvalificerad sådan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tjeja
2016-05-28 00:14
#59

#58 Ja det hade varit skönt att slippa vår egen skit också faktiskt! Jag hade gärna sett att man utvisade/förvisade alla grova våldsbrottslingar. Men inget annat land än sverige o tysklan är så mesiga att de behåller både sin egen och andras skit. Sverige har blivit till världens avskrädeshög dit andra nationer "förvisar" sina egna brottslingar och de accepterar inte att få dem tillbaka.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JonasDuregard
2016-05-28 13:24
#60

#59 "Men inget annat land än sverige o tysklan är så mesiga att de behåller både sin egen och andras skit. Sverige har blivit till världens avskrädeshög dit andra nationer "förvisar" sina egna brottslingar och de accepterar inte att få dem tillbaka."

Ett par ganska iögonfallande påståenden där, och helt utan belägg dessutom. Skulle du vilja förklara hur du kommit fram till att Sverige och Tyskland är unika ur det här hänseendet? 

Jag skulle säga att mycket tyder på motsatsen. Enligt rapporten "Information on Criminal Aliens Incarcerated in Federal and State Prisons and Local Jails" så var till exempel 27% av fångarna i USA icke-medborgare år 2005.

Tjeja
2016-05-30 21:41
#61

#60 vi snackar Europa nu inte USA som är ett land skapat av immigranter under historisk tid!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JonasDuregard
2016-05-30 23:34
#62

#61 Det borde du skrivit i så fall. Då är det alltså Sverige, Tyskland och USA som är nya listan på "världens avskrädeshögar" som du kallade det. Och i USA är det OK av någon oklar anledning. Att flytta målstolparna kallas det…

Men jag kan jobba med de nya målstolparna också. Du har fortfarande fel om att Sverige och Tyskland har högre andel utländska fångar än andra länder. 

Siffran för Schweiz är enligt uppgift 73% (en av de högsta i världen) och i Grekland är det 58.3%. Österrike har 50.9%. De ligger i Europa och har mycket högre siffror än Tyskland och Sverige. 

Sverige kommer på 15:e plats i Europa vad gäller andel utländska fångar och Tyskland på 19:e plats.

Är du beredd att medge att du hade fel?

Källan för alla siffror är institute for criminal policy research:
http://www.prisonstudies.org/highest-to-lowest/foreign-prisoners?field_region_taxonomy_tid=14

Högst andel utländska fångar i världen har för övrigt Förenade Arabemiraten.

Annons:
kamera0710
2016-05-31 06:35
#63

Väntar med spänning på fortsättningen i diskussionen om andelen utländska fångar.

Zepp
2016-05-31 19:32
#64

Det är alltid kul med en match där målstolparna flyttas hela tiden!

Handlar det inte om icke EU-medborgare ena stunden så handlar det om nordiska medborgaren nästa gång!

För att senare flyttas till EU-medborgare!

Är det lixom inte lika bra att behandla alla lika inför lagen?

Ut med de som inte sköter sig helt enkelt.. tex vissa i SDs ledning/svans.. skicka dem till Afrika och ta ifrån dem deras eventuella Svenska medborgarskap/deras rätt att vistas här i landet!

Lika för lika!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kamera0710
2016-06-01 12:05
#65

#64 Alla som ogillar invandring borde återvända till vårt afrikanska ursprung, så att de i någon mån sonar sina utvandrade förfäders synder.

hankans91
2016-06-01 18:07
#66

#64 och #65 tycker ni verkligen det är rätt att en nyanländ begår brott som att tex kniva någon, sexuellt ofredar eller våldtäkt har rätt få stanna kvar i Sverige och få ta del av vårt generösa välfärdssamhälle? Tycker ni att det är rätt att Sveriges skattebetalare ska betala deras fängelsevistelse och få en andra chans? En flykting flyr från krig, förföljelse och otrygghet säger dom. Men en flykting som kommer hit till Sverige och skapar otrygghet har i mina ögon ingen rätt att stanna kvar och få ta del av generösa Sverige.

Upp till toppen
Annons: