Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1161 ggr
[Hayabusa]
2016-05-14 09:39

De kallar oss "svennar"

Det har varit på tapeten förr, kan även personer som är födda i Sverige utsättas för rasism? Ja, då tänker jag på den grupp som generellt anses vara "vita", infödda personer utan utländsk bakgrund. De som kalla "Svennar" (av vissa åtminstone).

"Jag har sett och hört det flera gånger förut. Men kanske inte reflekterat över det. När jag var ute på jobb. Besökt skolor, föreningar, socialt utsatta områden. Föraktet. Orden om "de där jävla svennarna".

http://www.expressen.se/kvp/kronikorer/federico-moreno/de-fragar-varfor-jag-maste-skriva-om-detta/

Annons:
_Fisken
2016-05-14 10:03
#1

Jag kan tänka mig att vårt mottagande och smyg-rasismen som finns skapar en grogrund för förakt, ilska och irritation. Jag är inte det minsta förvånad.  Vi har oss själv att skylla. 
Jag kan mata mina barn med pengar men samtidigt kan jag också göra så de blir fruktansvärt irriterade på mig. (Dålig liknelse men…)

[Hayabusa]
2016-05-14 10:19
#2

#1 Är det så enkelt? Läser man artiklarna i serien så tycker jag att man kan se att det finns flera sidor av myntet.

"När Theodore Niemann växte upp fick han slåss för att han var en av få som inte hade invandrarbakgrund i sin skola. Till slut låtsades han att han själv inte var helsvensk. I dag tycker han det är lite pinsamt.

– De trodde att jag var rik, att jag hade det lättare i livet. Men så var det verkligen inte. Jag blev stämplad för att jag är svensk. Det fanns ett svenskhat. Jag hade lätt att få tjejer också och det stack i mångas ögon."

"Theodore Niemanns kompisar pratade om alla svenskar som rasister. Han började tala bruten svenska för att inte stå ut i mängden.

Han kunde se de ekonomiska skillnaderna mellan olika områden, stadsdelar och människor. Och visst var fler av föräldrarna med utländsk bakgrund arbetslösa.

Men vännerna skyllde alla problem på svenskarna. Även på grannarna som fanns i deras närhet och som inte heller hade någon bra ekonomi.

– Folk är inte så kunniga. De känner att svensken är någon som är över dem. Att svensken är ett problem som står i deras väg. ”Kalle och Anton får jobb, det får inte vi”."

gruvel
2016-05-15 10:26
#3

#2 För #1 är det nog så enkelt liksom för andra mainstream. Man kan ju undra då varför så rekordmånga tar sig just hit på olika vis med tanke på landets undermåliga mottagande och mentalitet. En åsikt man kan se är  att folk flyr, av olika skäl (ekonomiska är ett), från länder dominerade av stam-/klan-strukturer och/eller religiöst tvingande krav, med nära nog permanenta oroligheter som följd, till ett lugnt land som Sverige där vissa basbehov (föda, tak, skydd,…) tillgododses med god möjlighet få uppehållstillstånd. Av två enligt väl #1 otäcka länder att vistas i väljer man fly till det som ger säkrast och mest materiellt utbyte, som dagpenning m.m.  Man väljer tvingas leva med att innevånarna inte spontant välkomnar alla som infinner sig.  

För några år sedan blev lite rabalder efter ett reportage från en ungdomsgård. Besöktes bara av svenska tjejer samt killar med invandrarbakgrund då svennarna inte var välkomna.  Personalen medgav förhållandet något generad.  Kritiken mot detta otillbörliga reportag gick ut på att strukturell diskriminering orsakar företeelsen som blir självklar följd och inget att reagera på. (Man funderade inte på vilka som står för den skattebas om möjliggör gården.) Detta skulle väl somliga här skriva under på?

[Hayabusa]
2016-05-15 11:49
#4

#3 Att folk flyr eller flyttar för att försöka skapa sig ett bättre liv - det har jag full förståelse för. Att etablera sig/integrera sig en helt ny miljö & kultur är mycket svårt. Bara att lära sig språket är stor utmaning. Lägg till att nivån på utbildning är låg eller obefintlig. Många misslyckas och det bidrar till segregation och frustration som många gånger blir missriktad (se artikelserien).

Frederico Moreno:

"Jag började fundera på vad det gör med oss. Vi som växt upp i det här landet med utländska föräldrar. Hur påverkas vi av den föraktfulla jargongen att det svenska är dåligt.

Kanske är det därför ”Hatet mot svennarna” handlar lika mycket om de föraktfulla som om människorna som utsätts.

Ett förakt som de inte uttrycker mot ett system. Utan mot sina egna grannar."

hankans91
2016-05-15 14:14
#5

Men varför ska de ha en nedlåtande attityd mot svenskar och kalla oss för svennar för det säger dem inte i en positiv menning. De gräver bara en stor grogrund för sig själva. För de behöver komma i kontakt med Svenskar så de lär sig språket bättre, vårt levnadssätt, värderingar och de får kontakter med folk som har jobb så de själva får större möjligheter till jobb. Men har de en pissig attityd mot svenskar kommer de bli kvar i sina förorter med stor arbetslöshet och där det finns dåliga framtidsutsikter. För ingen Svensk vill inte ha någonting att göra med en utländsk med en nedlåtande syn på så kallade "svennar".

[Hayabusa]
2016-05-15 14:26
#6

#5 Det stämmer. Saxat ur artikelserien:

"Ett tag fanns ett boendecafé i kvarteret. En kväll skulle de visa film. Eva Ek Törnberg och en väninna ville ta med lite vin och ost. Då blev det rabalder. De andra tyckte att de blev kränkta om någon satt och drack ett glas vin till filmen.

När de haft festival i området, med mat från hela världen, har ingen velat röra den svenska maten.

– Jag blir nog mer ledsen än det här slitna ordet ”kränkt”. ”Vad menar ni?” ”Nä men vi kan inte äta svensk mat”, sa de. Det finns en misstänksamhet. De brukar svara att de inte tycker om maten. Det kan de ju inte veta om de inte smakar. Varför är det så lite nyfikenhet på oss? Vi älskar att smaka på andra maträtter."

Annons:
Upp till toppen
Annons: