Annons:
Etikettutrikespolitik
Läst 553 ggr
[Carpinus]
2016-05-15 13:03

"Var är vänstern som brukar stå på barrikaderna?"

Peter Kadhammars krönika i Aftonbladet kommer nog inte att mottas nådigt på samma tidnings kulturredaktion…

"Jag sitter i en hörsal och lyssnar på en kortväxt man med sorgsna ögon och ­rufsigt hår. Han heter Mustafa Dzhemilev och är ledare för folkgruppen krimtatarer. Han befinner sig på Utrikespolitiska ­institutet i Stockholm eftersom den ukrainska halvön Krim har ockuperats och annekterats av Ryssland i strid mot internationell rätt."---

"Jag vänder mig om och ser på publiken. Några journalister. Akademiker. Pensionärer. Var är alla de som brukar vara med på barrikaderna, de som ropar solidaritet, frihet, broderskap? Särskilt vänstern brukar vara bra på det och observera nu att jag inte är ironisk."---

"Så varför finns det ingen stor och bred solidaritetsrörelse med Ukraina och det ockuperade Krim? För några veckor sedan besökte jag ett fullsmockat solidaritetsmöte för Palestina i Göteborg. Men Ukraina är ju betydligt närmare oss på alla vis än Palestina, Östtimor och västra Sahara. Därför att det saknas en sida som vänstern kan glorifiera och beundra. Ukraina är ”bara” om en svag och korrupt stat med en del vettiga politiker och en hel del skurkaktiga, en stat som lutar mer åt höger än åt vänster och som slits sönder av sin mäktiga granne. Därför att den som solidariserar sig med Ukraina i just detta fall ­ställer sig på samma sida som USA. Då är det bekvämare för så kallade vänstermänniskor att måla upp en amerikansk konspiration i Ukraina och Centraleuropa. - Vi hoppas att sanktionerna förmår ockupanten att lämna Krim, säger Mustafa Dzhemilev. Publiken applåderar och går ut i vårsolen och jag ser inte en enda representant för dem som alltid ­talar om solidaritet."

Peter Kadhammar i Aftonbladet

Annons:
Fialialej
2016-05-15 13:07
#1

Det är en väldigt ntressant frågeställning. Men jag tror att det enkla, tråkiga, och lite sorgliga svaret är att man kan inte göra allt.. Engagemang måste fokuseras i "kampanjer" för att göra någon skillnad. Folk byr sig säkert, men det är omöjligt att fronta varje lands, grupps, och persons rätt..

"På natten är alla katter svarta"

kamera0710
2016-05-15 13:12
#2

Verkar inte vara något större engagemang från höger heller, av Kadhammars beskrivning att döma. Den som anser att det är viktigare att engagera sig för Ukraina än för Palestina är som bekant fri att göra det.

Har ibland i andra sammanhang när jag haft "miniengagemang" i någon fråga fått kommentaren "det måste väl finnas viktigare saker att engagera sig i". Har då ställt motfrågan "menar du så'nt som du engagerar dig i?"

Då blir det märkligt tyst…

[Carpinus]
2016-05-15 13:23
#3

#2 Tror att det kändes naturligt för Kadhammar att jämföra med det "smockfulla solidaritetsmötet för Palestina". Det var säkert inte många från högern på det mötet heller, så det är väl vänsterns selektering av sin solidaritet som är ögoninfallande.

[[eskils_]]
2016-05-15 13:24
#4

De som kränker Ukraina idag är Putins Ryssland, som beter sig likadant som den sovjetiska kommunistdiktaturen.

Sanningen är väl att det fortfarande finns en del kommunister i Vänsterpartiet, fd VPK. Då blir det ju lite besvärligt om man ska mopsa upp sig mot chefen i Moskva. Ropen på solidaritet och frihet för alla gäller liksom inte längre då.

Zepp
2016-05-15 13:27
#5

Varför skall vänstern angagera sig i frågan om Ukraina och Krim.. en uppgörelse mellan två olika höger/center-inspirerade regimer?

För det första så var det en statskupp i Ukraina där den demokratiskt valda presidenten avsattes, för det andra så gav det Ryssland utmärkt tillfälle att blanda sig i Ukrainas inre angelägenheter.

Iomed att de lixom NATO/EU har folkrättsliga principer att luta sig mot.. typ i detta fallet en stor rysk etnisk befolkning och deras vilja.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[[eskils_]]
2016-05-15 15:52
#6

Sovjetunionens illdåd mot Ukraina får inte falla i glömska. Lika många människor som hela Sveriges befolkning mördades, i fredstid! Ur en artikel från 2009:

Stalin begick svältmord i Ukraina I helgen visas filmer på den internationella dokumentärfestivalen i Stockholm som anknyter till EU-parlamentets nya deklaration om det europeiska samvetet och diktaturen. En av dem är Sergiy Bukovskys The living . Den handlar om Holodomor , den stora svälten i Ukraina 1932-33 i vilken 7-10 miljoner människor mördades.

Inför den skandinaviska premiären träffar jag Kateryna Jusjtjenko, Ukrainas first lady , men också ordförande för stiftelsen Ukraina 3000 som är en av producenterna bakom filmen.

CA : Hur påverkade det dig?

KJU : Det är en del av min uppväxt. Min far berättade om folk som låg döda på gatorna, döda av svält. Jag drömde om det. Holodomor påverkade allt som min familj gjorde. Det var förbjudet att slänga mat.

CA : Ukraina 3000 verkar för att hedra offren för Holodomor och upplysa om vad som hände. Ukraina vill få svälten erkänd som folkmord. Varför är det viktigt?

KJU : Därför att det är ett faktum. Det var inte bara ett led i tvångskollektiviseringen av jordbruket, utan en del av försöken att knäcka den ukrainska nationen.

Hela regioner spärrades av och allt togs ifrån människorna. Inte bara utrustning och djur, utan till och med bestick. Man tog all mat. Barn som ertappades med att ha lite spannmål mördades. Alla som stod fria från regimens ideologi försvann.

_Det kan låta bra att tala om kollektivet, men kommunismen offrar individens rättigheter på bekostnad av kollektivet. Och om man gör det blir vad som helst möjligt.
_

Det viktigaste är att lära läxan. Om vi inte vet hur det kunde hända, kan det hända igen.”

SvD

Annons:
[[eskils_]]
2016-05-15 15:58
#7

#6 "Ukrainas parlament antog 2006 en lag som säger att Holodomor var ett sovjetiskt folkmord mot det ukrainska folket. Sammanlagt 233 av 450 ledamöter röstade för lagen. Bland de partier som röstade mot var Kommunistpartiet och Regionernas parti. Dåvarande premiärministern Viktor Janukovytj röstade mot lagen med motiveringen att det kunde skada relationerna med Ryssland.[19] Europaparlamentet erkände 2008 Holodomor som ett brott mot mänskligheten, vilket de menade genomfördes avsiktligt av den sovjetiska regimen för att kunna kollektivisera jordbruket mot befolkningens vilja.[20]"

Wikipedia

Zepp
2016-05-15 17:02
#8

#4

Du har nog missat att det är SDs kompisar som styr i Moskva i dag?

Dvs ett populistiskt center-högerparti vid namn Enade Ryssland!

"Enade Ryssland (ryska: Единая Россия, Jedinaja Rossija) är ett politiskt parti i Ryssland. Det grundades den 1 december 2001. Partiet kallar sig självt ett mittenparti och inkluderar både populistiska och konservativa element."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Enade_Ryssland

Vs förra partikompisar är förbjudna i Ryssland!

Spillrorna av det partiet sitter i opposition i Duman.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ryska_federationens_kommunistiska_parti

Såå.. åter till frågan.. varför angagerar sig inte SD och deras svans mer i Ukrainafrågan?

Joo.. några fåtal har faktsískt gjort detta.. men bara ett fåtal, de har gått med i en uttalad fasictisk militär enhet i Ukraina.

Såå.. åter igen.. varför skall vänstermäniskor angagera sig i en uppgörelse mellan olika populistiska till del fasicstiska högerpartier?🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
2016-05-15 17:34
#9

"8 Det är Peter Kadhammar som ställer frågan, och det som, "lixom", gör det lite pikant är att hans tidnings kultursida anses vara mycket Moskvaorienterad. Frågeställningen har inget med SD att göra - den är rak och kan inte missförstås om man inte är ute för att skapa egna konspirationsteorier.

Kadhammar svarar själv på varför han tror att vänstermänniskorna inte engagerar sig. Han skriver: "Därför att det saknas en sida som vänstern kan glorifiera och beundra. Ukraina är ”bara” om en svag och korrupt stat med en del vettiga politiker och en hel del skurkaktiga, en stat som lutar mer åt höger än åt vänster och som slits sönder av sin mäktiga granne. Därför att den som solidariserar sig med Ukraina i just detta fall ­ställer sig på samma sida som USA. Då är det bekvämare för så kallade vänstermänniskor att måla upp en amerikansk konspiration i Ukraina och Centraleuropa."

Zepp
2016-05-15 17:53
#10

#9

Sitt ner nu när du läser mitt inlägg.. jag delar till stora delar hans analys!😮

Och jag har anfört orsaker och litta analys för detta själv i inläggen ovanför!

"en stat som lutar mer åt höger än åt vänster och som slits sönder av sin mäktiga granne" är väl själva kärnan i varför "vänstern" inte angagerar sig särskildt mycket för Ukrainas sak?

Personligen som "vänster" så tycker jag mest synd om Ukrainas innevånare.. däremot så har jag lixom inget direkt till övers för den regim som nu styr landet.. de förefaller inte heller vara särskildt demokratiska de heller!

Jag är för den delen inte för de som styr och ställer i Östra Ukraina heller, de är och förblir under Rysslands kontroll.. dvs oxå under en annan populistiskt högerregim!

Därmed inte sagt att de som bor där och för övrigt på Krim borde ha något att säga om saken.. den frågan är för övrigt överspelad nu iomed kuppen mot Janukovitch.. vilket jag tror var ett allvarligt misstag.. som därmed blir oreparabelt iomed att det gav Ryssland rätt fria händer att agera.

Såå.. det finns antagligen rätt många skäl till varför vänstern inte angagerar sig i Ukrainas problem.. vem skall de i så fall stöda?

Finns det för övrigt något vänsteralternativ i Ukraina?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: