Annons:
Etikettekonomi
Läst 501 ggr
Vanja
2016-05-17 11:36

Sälja varor till de som lever på marginalen.

http://www.expressen.se/nyheter/oppnar-butik-for-de-som-ar-extra-utsatta/

Det här är en fin sak, i mångt och mycket. 

MEN, jag önskar att det inte behövdes, att de inte fanns så pass många som står utanför systemet att de behöver en billigare mataffär.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[TanatosNyx]
2016-05-17 11:47
#1

varför kan inte bara de vanliga butikskedjorna ha små avdelningar på plats i butiken? stötta frukter och kort datumprodukter kan inte vara så svårt att göra lite plats åt.. Det finns ju redan i viss mån, bla brukar frukten erbjudas gratis till barn, och kort datum brukar säljas till halva priset. Kan man inte spinna vidare på det?

rudyC
2016-05-17 12:11
#2

jo idén är god men det är inte dom "utsatta"som skulle vara där först och rota

det vet du väl själv är det nått till halva priset så köper du ju det ist för det som kostar det orginlapris

jag gör det…

vet annat folk som tänker att du kan ju få två till priset av ett osv osv

Vanja
2016-05-17 12:22
#3

#1 Ja, jag har också tänkt att det borde fungera så. Men jag tror att hur man än gör så är risken att även de som har råd att handla de "dyrare" kommer att handla det billigare bara för att de är just billigare. Och då kommer det inte bli mycket över till de som faktiskt behöver.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[TanatosNyx]
2016-05-17 13:14
#4

Hur hindrar man de välställda att gå och storhandla i en butik för utsatta menar ni? Sker det någon kontroll av ens ekonomi för att bli insläppt?

Zadeira
2016-05-17 13:24
#5

Det blir lite intressant att se hur de löser detta: (från artikeln)

Alla kommer vara välkomna att handla i Örebros blivande sociala supermarket, men de som ekonomiskt lever i marginalen kommer att få lösa ett medlemskap för att kunna handla till de låga priserna. Än så länge är kriterierna inte fastställda.

För övriga kunder är det butikspriser som gäller.

Åsa S
2016-05-18 06:32
#6

Det fanns ju en sån här butik i stockholm tills den brändes ner nyligen och det funkade bra allt såldes till lägre priser till alla men via något av socialkontoren kunde man få ett kort så då kunde man få handla till ännu lägre priser. Butiken hade väldigt varierande utbud det berodde på vad man fått tag på just den veckan till butiken. Jag tycker det är bra att vi försöker sälja sånt som har kort datum eller små skönhetsfel som annars kanske bara hade slängts. Jag brukar handla sånt som är på väg att gå ut i våran lilla butik det är ju inget fel på kött ex. som går ut samma dag man handlar, tänker som så att annars har djuret dött för ingenting ifall det annars bara slängs.

Annons:
[TanatosNyx]
2016-05-18 06:52
#7

Absolut det är ett jättebra steg mot att minska matsvinnet! Det är vansinnigt hur mycket ätbar mat som slängs medan folk går hungriga.

Upp till toppen
Annons: