Ordet fritt. Fria diskussioner

Heberlein: "Samtalsklimatet i Sverige saknar mod"

2016-05-26 11:08 #0 av: [Nomen Nescio]

"Jag har aldrig haft så få uppdrag för kultursidorna som den här våren. Jag har nämligen brutit mot flera av de outtalade regler som finns. Som att ifrågasätta det mångkulturella samhället", skriver Ann Heberlein, författare och lektor i Etik vid Lunds universitet på Expressen debatt. Hon skriver bland annat:

"Min upplevelse är att diskussionsklimatet blivit öppnare på ledarsidor, men ännu slutnare och mer sekteristiskt på kultursidorna. Själv skrev jag en debattartikel om händelserna i Köln på denna sida. Jag föreslog att övergreppen inte kunde förklaras med ”manlighet” utan sannolikt också hade något med kulturella normer att göra. Polisrapporten gav mig så småningom rätt.
Det spelade ingen roll: Att jag skrev om Köln, på fel sätt, har stått mig dyrt. Jag har blivit kallad ”kulturalist”, ”fascist” och ”rasist”. Jag har blivit avfärdad som ”vit, priviligierad överklass”.---

"Ett par gånger i månaden föreläser jag för vårdpersonal, personal i skolan, socionomer och andra som arbetar ute i de där verksamheterna som går på knäna. De är bekymrade. De försöker förhålla sig till att leva med konkurrerande etiska och moraliska system, med att olika grupper av människor ser helt olika på män och kvinnor, på barnuppfostran, på begrepp som tid, heder, ansvar.

De törstar efter texter som på allvar behandlar den nya verklighet vi lever i, det nya land Sverige är. De är varken rasister eller rädda. De arbetar och vill väl. De vill förstå – och de uppskattar reflektion kring den vardag de lever i."---

Se gärna diskussionen "Är det kaxigt att vara uppriktig?" på Aktuellt i Fokus där den svenska offentliga uniformismen tas upp till debatt.

Anmäl
2016-05-26 11:21 #1 av: Sommarek

Var det inte snarare så att endast tre av över 50 gripna efter Köln-attacken var nyanlända? Hur ger det henne rätt?

Anmäl
2016-05-26 11:33 #2 av: [Nomen Nescio]

#1 Uppgifterna som spreds i svenska media om att endast tre av mer än 50 gripna var nyanlända har visat sig härstamma från en rubrik i The Independent. Här finns en krönika av Paulina Neuding i Dagens Samhälle som hänvisar till vad som faktiskt framkom i den offentliga undersökningen av Kölnhändelserna. Krönikan avslutas: "Kommer resultaten från den officiella utredningen av nyårsnattens händelser i Köln att få lika stor spridning som den missvisande rubriken från Independent? Om inte, varför?" Därmed är vi tillbaka i ruta #0.

Anmäl
2016-05-26 12:32 #3 av: Sommarek

#2 Nej, inte på ruta noll, men det är ju bra om vad som faktiskt hände kommer fram, oavsett vad det var.

Anmäl
2016-05-26 16:04 #4 av: 72mm

Neuding: "Utredningen slår också fast att nästan samtliga misstänkta gärningsmän, 149 av 153 personer, är invandrare. Av dessa kommer två tredjedelar från Marocko och Algeriet. 68 är asylsökande, 18 befinner sig illegalt i landet och 47 har okänd status, det vill säga man vet inte om de befinner sig i landet legalt eller illegalt. Fyra är ensamkommande minderåriga, tio har fått uppehållstillstånd."

#1 #3  Säg mig, läste du Neudings text  eller den länkade utredningen? Bet verkligheten på dig den här  gången eller riskerar vi att du om  ett år återigen påstår att vad som hände i Köln inte hade något med vare sig invandrare eller deras kultur att göra? 

Jag är liksom nyfiken på vad som  krävs för att spräcka bubblan. För om du verkligen trodde det du skrev i #1 så måste sanningen (i den mån du kan ta in den) kännas som att  bli överkörd bakifrån av ett godståg. Kan inte vara roligt.

Y2W på Flashback: "Ibland undrar man ju om hela MP inte bara är ett konstprojekt för att driva med demokratin.

Anmäl
2016-05-26 18:54 #5 av: Hayabusa

Intressant info från Tysklands inrikesminister. Innebär att Dinamarca hade fel.

Anmäl
2016-05-27 07:40 #6 av: Sommarek

#4 Jag har hur roligt som helst åt dig och din "sanning" som du väntar på att jag ska inse, var inte orolig.  Skrattar

Anmäl
2016-05-27 09:30 #7 av: Tjeja

Bra skrivet av Heberlein om behovet av reflektion i vård och skola etc! För det behövs! Och jag lovar att majoriteten i af inom vården är väldigt måna om alla sina nyanlända klienter, oavsett vilket sätt de kommit hit på, om de är här lagligt ens en gång eller inte.
Varje person man möter i vården är ju oavsett en utsatt människa med behov av hjälp. Och då behöver man i sitt yrke ofta hjälp att förstå och kunna förhålla sig till alla olika kulturer, tankesätt, normer och värderingar som alla dessa olika har. Det krockar ofta och är inte lätt alla gånger.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-05-27 14:50 #8 av: 72mm

#6 Nej, men allvarligt, du kan faktiskt svara på frågan. Trodde du att det förhöll sig så som du skrev i #1? Jag är uppriktigt nyfiken. 

Y2W på Flashback: "Ibland undrar man ju om hela MP inte bara är ett konstprojekt för att driva med demokratin.

Anmäl
2016-06-04 07:29 #9 av: [Nomen Nescio]

"Toleransen är väldigt låg i Sverige för påståenden om att toleransen är väldigt låg i Sverige.

Det leder till Ann Heberlein, en annan kontroll på den snitslade åsiktsbanan. Inte minst i denna tidning har hon de senaste veckorna fått sina fiskar varma. Ann Heberlein har velat diskutera de problem vi måste hantera i ett mångkulturellt samhälle. Lite yvigt ibland, men fullt begripligt om man är intresserad av att begripa. Och så har hon givit uttryck för uppfattningen att svensk debatt, åtminstone på kultursidorna, blivit ängsligare och mer fördömande.

Nu får man ställa sig i kö med stämpelkortet om man vill fördöma Heberlein. Huvudanslaget är ungefär det här: vi har visst en öppen diskussion här, om du bara kunde hålla käften och låta oss ha den i fred."---

Johan Hakelius i Expressen

Hakelius är ny krönikör på Expressen, och man kan väl säga att han stack ut hakan direkt...Cool

Anmäl
2016-06-04 08:50 #10 av: Hayabusa

#9 Gillar Heberlein. Hon har bra poänger i det hon skriver & säger.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.