Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2054 ggr
[Nomen Nescio]
5/26/16, 11:08 AM

Heberlein: "Samtalsklimatet i Sverige saknar mod"

"Jag har aldrig haft så få uppdrag för kultursidorna som den här våren. Jag har nämligen brutit mot flera av de outtalade regler som finns. Som att ifrågasätta det mångkulturella samhället", skriver Ann Heberlein, författare och lektor i Etik vid Lunds universitet på Expressen debatt. Hon skriver bland annat:

"_Min upplevelse är att diskussionsklimatet blivit öppnare på ledarsidor, men ännu slutnare och mer sekteristiskt på kultursidorna. Själv skrev jag en debattartikel om händelserna i Köln på denna sida. Jag föreslog att övergreppen inte kunde förklaras med ”manlighet” utan sannolikt också hade något med kulturella normer att göra. Polisrapporten gav mig så småningom rätt.
Det spelade ingen roll: Att jag skrev om Köln, på fel sätt, har stått mig dyrt. Jag har blivit kallad ”kulturalist”, ”fascist” och ”rasist”. Jag har blivit avfärdad som ”vit, priviligierad överklass”.---
_

"Ett par gånger i månaden föreläser jag för vårdpersonal, personal i skolan, socionomer och andra som arbetar ute i de där verksamheterna som går på knäna. De är bekymrade. De försöker förhålla sig till att leva med konkurrerande etiska och moraliska system, med att olika grupper av människor ser helt olika på män och kvinnor, på barnuppfostran, på begrepp som tid, heder, ansvar.

De törstar efter texter som på allvar behandlar den nya verklighet vi lever i, det nya land Sverige är. De är varken rasister eller rädda. De arbetar och vill väl. De vill förstå – och de uppskattar reflektion kring den vardag de lever i."---

Se gärna diskussionen "Är det kaxigt att vara uppriktig?" på Aktuellt i Fokus där den svenska offentliga uniformismen tas upp till debatt.

Annons:
Sommarek
5/26/16, 11:21 AM
#1

Var det inte snarare så att endast tre av över 50 gripna efter Köln-attacken var nyanlända? Hur ger det henne rätt?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Nomen Nescio]
5/26/16, 11:33 AM
#2

#1 Uppgifterna som spreds i svenska media om att endast tre av mer än 50 gripna var nyanlända har visat sig härstamma från en rubrik i The Independent. Här finns en krönika av Paulina Neuding i Dagens Samhälle som hänvisar till vad som faktiskt framkom i den offentliga undersökningen av Kölnhändelserna. Krönikan avslutas: "Kommer resultaten från den officiella utredningen av nyårsnattens händelser i Köln att få lika stor spridning som den missvisande rubriken från Independent? Om inte, varför?" Därmed är vi tillbaka i ruta #0.

Sommarek
5/26/16, 12:32 PM
#3

#2 Nej, inte på ruta noll, men det är ju bra om vad som faktiskt hände kommer fram, oavsett vad det var.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

72mm
5/26/16, 4:04 PM
#4

Neuding: "Utredningen slår också fast att nästan samtliga misstänkta gärningsmän, 149 av 153 personer, är invandrare. Av dessa kommer två tredjedelar från Marocko och Algeriet. 68 är asylsökande, 18 befinner sig illegalt i landet och 47 har okänd status, det vill säga man vet inte om de befinner sig i landet legalt eller illegalt. Fyra är ensamkommande minderåriga, tio har fått uppehållstillstånd."

#1 #3  Säg mig, läste du Neudings text  eller den länkade utredningen? Bet verkligheten på dig den här  gången eller riskerar vi att du om  ett år återigen påstår att vad som hände i Köln inte hade något med vare sig invandrare eller deras kultur att göra? 

Jag är liksom nyfiken på vad som  krävs för att spräcka bubblan. För om du verkligen trodde det du skrev i #1 så måste sanningen (i den mån du kan ta in den) kännas som att  bli överkörd bakifrån av ett godståg. Kan inte vara roligt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
5/26/16, 6:54 PM
#5

Intressant info från Tysklands inrikesminister. Innebär att Dinamarca hade fel.

Sommarek
5/27/16, 7:40 AM
#6

#4 Jag har hur roligt som helst åt dig och din "sanning" som du väntar på att jag ska inse, var inte orolig.  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Tjeja
5/27/16, 9:30 AM
#7

Bra skrivet av Heberlein om behovet av reflektion i vård och skola etc! För det behövs! Och jag lovar att majoriteten i af inom vården är väldigt måna om alla sina nyanlända klienter, oavsett vilket sätt de kommit hit på, om de är här lagligt ens en gång eller inte. Varje person man möter i vården är ju oavsett en utsatt människa med behov av hjälp. Och då behöver man i sitt yrke ofta hjälp att förstå och kunna förhålla sig till alla olika kulturer, tankesätt, normer och värderingar som alla dessa olika har. Det krockar ofta och är inte lätt alla gånger.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

72mm
5/27/16, 2:50 PM
#8

#6 Nej, men allvarligt, du kan faktiskt svara på frågan. Trodde du att det förhöll sig så som du skrev i #1? Jag är uppriktigt nyfiken.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Nomen Nescio]
6/4/16, 7:29 AM
#9

"Toleransen är väldigt låg i Sverige för påståenden om att toleransen är väldigt låg i Sverige.

Det leder till Ann Heberlein, en annan kontroll på den snitslade åsiktsbanan. Inte minst i denna tidning har hon de senaste veckorna fått sina fiskar varma. Ann Heberlein har velat diskutera de problem vi måste hantera i ett mångkulturellt samhälle. Lite yvigt ibland, men fullt begripligt om man är intresserad av att begripa. Och så har hon givit uttryck för uppfattningen att svensk debatt, åtminstone på kultursidorna, blivit ängsligare och mer fördömande.

Nu får man ställa sig i kö med stämpelkortet om man vill fördöma Heberlein. Huvudanslaget är ungefär det här: vi har visst en öppen diskussion här, om du bara kunde hålla käften och låta oss ha den i fred."---

Johan Hakelius i Expressen

Hakelius är ny krönikör på Expressen, och man kan väl säga att han stack ut hakan direkt…😎

[Hayabusa]
6/4/16, 8:50 AM
#10

#9 Gillar Heberlein. Hon har bra poänger i det hon skriver & säger.

72mm
6/4/16, 11:03 AM
#11

Sommarek, kan du svara på min fråga i #8 om hur du tänkte när du skrev #1?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]1
12/4/17, 10:36 AM
#12

Lotta Gröning trädde på SVT Opinion i januari i år till försvar för debattörer som går mot strömmen och därför ständigt har åsiktspoliserna i hasorna. Texten har nu aktualiserats på sidan, och drevet mot de tre har ju inte direkt avtagit på sistone…

"I rädslan för att skapa rasism har känslomässiga positiva argument om invandring dominerat det politiska samtalet, länge fanns ingen debatt alls. Det räckte med att någon sa att invandringen är för stor för att denne skulle stämplas som rasist."---

"Men frågan är fortfarande oerhört känslig. Etablerade partier har skrämt bort sina egna väljare till främlingsfientliga partier. Fortfarande gäller det dock att väga sina ord på guldvåg när man talar om Sverige och flyktingar för att inte hamna utanför åsiktskorridoren och bli stämplad rasist.

Några har valt att ta steget och bestämt sig för att våga säga vad de tycker. Jag tänker speciellt på Katerina Janouch, Ann Heberlein och Tino Sanandaji. Det är tre kända personer som utmanat åsiktskorridoren, tre personer som alla är uthängda, skinnflådda och nedvärderade i egenskap av sina åsikter. De har gått utanför ramarna och fällan har obönhörligt slagit igen. Yttrandefriheten blir ett gungfly när åsiktspoliserna rycker ut.

Jag menar inte de som kritiserar vad som sagts och skrivits och tar avstånd, det tillhör också yttrandefrihetens spelregler. Åsiktspoliserna är något annat. De går över gränsen, drar kritiken så pass hårt att det liknar förföljelse och häxjakt."---

"Det är skillnad på folk och fä. Heter du Katerina Janouch och kritiserar Sverige och flyktingpolitiken i tjeckisk tv då tar bokhandlare bort dina böcker och du blir uppsatt på åsiktskorridorens skamlista."

https://www.svt.se/opinion/sluta-slapa-skribenterna-till-skampalen-1

[Göstage]
8/11/18, 8:31 AM
#13

"Det är symptomatiskt att ingen av partiledarna, som gjort ett stort nummer av sitt engagemang för likabehandling, där och då ifrågasatte upplägget som exkluderade partiledaren för ett av Sveriges största partier."---

"Hur kan det komma sig?(---) Kanske var man rädd för att ett sådant ställningstagande skulle tolkas som sympati för SD? Anledningen kvittar, det är bristen på civilkurage enligt principen att mobbning är fel oavsett vem som utsätts, liksom viljan att hålla sig väl med den ståndpunkt som uppfattas som politiskt korrekt för dagen som är problemet. 

Med fyra veckor kvar till valet framstår frågan om mod som ytterst angelägen. Om innevarande mandatperiod lärt väljarna något så är det att inget till syvende och sist är heligt. Det som är politiskt omöjligt kan bli politiskt nödvändigt över en natt om makten står på spel.

Men det är svårt att vara modig när man saknar principer, liksom det är svårt att hålla sig med principer om man saknar mod. Pride-debatten kan tyckas harmlös men illustrerar samtiden väl: alla frågor, särskilt de mest komplexa, kan reduceras till ett svartvitt ställningstagande, för eller emot. Den som ställer följdfrågor antas vara emot, den som slukar bilden som serveras utan eftertanke kan däremot räknas som progressiv och god. Därför gör man klokt i att tiga och följa strömmen. När vinden vänder kan man ju alltid hävda att man varit naiv och att ens avsikt varit god."---

"Men att i praktiken (med risk för social utfrysning och mediala påhopp) stå upp för att också de vars åsikter man ogillar ska behandlas väl tycks vara desto svårare - och därför så mycket viktigare."

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-sverige-behöver-modiga-politiker-1.7587550

Alice Teodorescu tar Pridedebatten som ett exempel på den politiska feghet som rått i svensk toppolitik åtminstone sedan DÖ ingicks, och som kom till pinsamt uttryck i flaggviftandet på paneldebatten under Pride.

Annons:
[Hayabusa]
8/11/18, 8:56 AM
#14

9:e september 2018:

Domen föll på en morgonflight till London
Som tysta tunga steg på väg mot dig
Domen föll trots att du alltid använt kondom
Och med lien på svaj så väntar din gamle vän

KENT

72mm
8/11/18, 11:24 AM
#15

#13 Bilden på våra partiledare som med pride-flaggor i händerna faller för mobbing och grupptryck i förskolenivå kommer gå till historien. "Upp med handen alla som  hatar tjocka Åsa!!"

Och dessa djävla syltryggar till as aspirerar till att leda och "ta ansvar" för landet. Fy fan. 

Handen upp alla som har ett enda dugg av illusion kvar om att Sverige kan räddas med mindre än att allt detta destruktiva, kulturmarxistiska trams rensas bort, och det illa kvickt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
8/11/18, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

"Upp trälar uti alla stater…"

Edit.

[GIKmio]
8/11/18, 2:50 PM
#17

Såg den på Twitter med dessa kommentarer. När fröken säger hoppa så hoppar ni alla.. Åh vad duktig du är Jonas som kan vifta högre med flaggan än dom andra barnen 🙂

[Göstage]
8/12/18, 10:42 PM
#18

"På Pride-scenen står partiledarna och det är bilder som tacksamt låter sig parodieras. Om bara inte skrattet fastnat i halsen. Om bara inte dessa plågsamma ögonblicksbilder mest av allt speglat det som präglat och handlingsförlamat svensk debatt under många år: rädsla."---

"Men ingen av de partiledare som hade invändningar på tungan vågade uttala dem. Svenskt debattklimat inbjuder inte till att gå mot strömmen och att vara rädd och följa flocken är mänskligt. Mänskligt men farligt, när man är politiker och bör lyssna på väljarna, tala med dem, övertyga dem, omvända dem, hellre än vifta bort dem."---

"Alla har sitt kort att dra den 9 september.  Även dem man fördömt, förmanat, hånat, uteslutit och skrattat gott åt. Den sista strofen i Titanic-visan? ”Vi går till botten där vi står, men flaggan, den går i topp”.

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/det-kan-fa-sd-elefanten-att-vaxa-sig-annu-storre/

Upp till toppen
Annons: