Annons:
Etikettarbetsmarknad
Läst 671 ggr
landsbygdsbo
2016-05-30 10:17

Stort snyftreportage i tidningen "tjänar bara 5 kr

Stort snyftreportage i en lokaltidning

Om en kille som bara tjänar 5 kr i timmen.

Men som vanligt är det lögn.

"

Så här ser X:s ekonomi ut.

Aktivitetsersättningen uppgår till 6 424 kronor efter skatt.

Hans hyra är på 3 488 kronor.

Bostadstillägg 3 147 kronor

Habiliteringsersättning för heltid är 700 i månaden, 5 kr/tim eller 35kr/dag. Om det inte har varit helgdagar eller semesteruppehåll. Då blir det inga pengar för dagarna som går bort. Lunchen kostar 36 kronor vilket gör att den som äter går back 1 kr/dag.

Totalt har han – om han inte äter lunch – 6 783 kronor kvar när hyran är betald och 6 063 om han äter lunch. Som alla andra har Andreas kostnader för resor till jobbet, försäkringar och annat som ingår i livet.

Enligt FUB är 38 000 personer diagnostiserade med utvecklingsstörning enligt FUB

I Linköping har 570 personer beslut om daglig verksamhet enligt LSS."

Det blir på inkomstsidan med en 40 timmars vecka ca 62 kr per timme som kommer in på hans konto. Eller nästan 150 spänn i timmen före skatter o avgifter…….

6000 spänn när bostaden är betald, det kan man väl leva på eller?

Annons:
tlover
2016-05-30 10:28
#1

Nu kan jag inte hitta nån länk till artikeln men 6000:-/mån kan vara riktigt lite om man har extrautgifter pga sin diagnos eller följdproblem.

Sen så är ersättningen bara 5:-/timmen, det är ingen lögn. Inte räknar du med barnbidrag som lön i en barnfamilj eller gör du det?

l'm back

landsbygdsbo
2016-05-30 10:40
#2

Ersättning från samhället

Aktivitetsersättningen uppgår till 6 424 kronor efter skatt.

Bostadstillägg 3 147 kronor

Habiliteringsersättning för heltid är 700 i månaden,

inget av detta är lön.

Men det är hans inkomst, dvs det han tjänar.

Och då är det bara att dela den totala inkomsten med 160 timmar…

Och ja, jag räknar barnbidrag som en del av familjens inkomster.

Tror att socialen gör det med när man beräknar en familjs disponibla inkomst

http://www.mvt.se/nyheter/linkoping/andreas-tjanar-5-kronor-i-timmen-om4155758.aspx

Det är rätt många pensionärer som tvingas leva på ca 10 000 i månaden (bostadstillägg inkluderat) Och de flesta av dem har jobbat och betalat in skatt.

Jag får ingen lön för det jag gör. Men jag  tar ut en ersättning från mitt företag, dvs jag tjänar pengar….

tlover
2016-05-30 10:45
#3

#2 Man betalar även in skatt på aktivitetsersättning och jobbar gör dom också så mycket dom kan annars hade dom varit hemma på heltid.

l'm back

landsbygdsbo
2016-05-30 10:48
#4

#3

Jag betalar också skatter o avgifter på det jag tjänar, ca 2/3 på var hundralapp jag får in…

Så ska det väl vara. Annars får ju samhället inte råd med alla sina utgifter.

tlover
2016-05-30 11:02
#5

#4 Syftade på detta "Det är rätt många pensionärer som tvingas leva på ca 10 000 i månaden (bostadstillägg inkluderat) Och de flesta av dem har jobbat och betalat in skatt."

Det låter där som om de som har tex aktivitetsättning, sjukersättning m.m inte betalar skatt

l'm back

landsbygdsbo
2016-05-30 12:40
#6

#5

De betalar skatt på det skattefinansierade understödet.

Bostadstillägget är väl skattefritt i alla fall för pensionärer..

Aktivitetsersättningen uppgår till 6 424 kronor efter skatt.

Och skatten på de 700 rör sig väl om en hundralapp.

Och då blir det närmare 10 000 kr per månad efter skatt eller hur?.

Det betyder att en företagare måste tjäna närmare 30 000 per månad före skatter o avgifter  för att kunna lyfta samma summa……

Annons:
Upp till toppen
Annons: