Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 1389 ggr
kamera0710
6/1/16, 3:55 PM

Kd på väg ut ur riksdagen?

"Hon har lett partiet till dess sämsta siffror någonsin.

Men KD-ledaren Ebba Busch Thor har inga planer på att sluta som partiledare.

(…)

När förre KD-ledaren Göran Hägglund brottades med lågt väljarstöd var Ebba Busch Thor en av dem som krävde hans avgång.

Men när hon pressas av Expressens inrikespolitiske kommentator K-G Bergström om de nya katastrofsiffrorna borde leda till att hon lämnar som partiledare förklarar hon att den frågan inte är aktuell."

Vad tror ni? Åker partiet ur riksdagen vid nästa val? 

http://www.expressen.se/nyheter/busch-thor-har-inga-planer-pa-att-sluta/

Annons:
Tjeja
6/2/16, 4:24 AM
#1

De lär inte få min röst i alla fall… Kanske både KD och MP får en paus från riksdagen nästa mandatperiod? KD kanske spelat ut sin roll dessutom nu när frikyrkosverige har höga kandidater som representerar dem i andra partier som i M t e x.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Åsa S
6/2/16, 8:34 AM
#2

Hon känns lite creepy, som hon kommer fån nån sekt el dyl. Att ha gått på Livets ords skola har nog satt sina spår. Röstde på dem när Alf Svensson satt han kändes jordnära och ärlig, någon sån känsla får jag inte närEbba pratar, känns mer som nån som är nyfrälst och som ettrigt försöker frälsa alla andra utan att tänka klart och logiskt så jag brukar sluta lyssna på henne rätt snabbt.

72mm
6/4/16, 12:43 PM
#3

Ebba har ju varit ganska osynlig tycker jag. Annars så måste jag säga att jag inte riktigt förstår varför det går så dåligt. KD borde kunnat klippa en massa konservativa röster från M när de gick och blev vänsterliberala… SD kan ju knappast ha lagt beslag på alla missnöjda gamla moderater? Eller så är det faktiskt så att migrations-frågan har varit så utslagsgivande att KD har fått lida för att de tvingats sluta upp bakom alliansens inställning. 

Kan inte annat än att undra vad som skulle hända om KD skulle gå ur alliansen och öppna för samarbete med SD som ett tredje block. Skulle de tappa sina sista kärnväljare och förvunna helt? Eller skulle de få tillbaka röster från övriga borgerliga partier? Skulle de rentav kanibalisera på SD?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
6/4/16, 4:13 PM
#4

Eh.. hela grejen med KD är/var att de är/var ett mjukare alternativ till moderaternas hårdare agenda!

Till stora delar hämtade från kristen/kyrklig/frireligiös miljö!

I samma stund som Ebba slängde ut sina rötter så föll oxå stora delar av valmanskåren bort?

Hon får gärna tro och därmed utmana M om att vara det mest/bästa konservativa partiet.. dock så har M dels större erfarenhet, större andel medlemmar/större valmanskår.. lång tradition!

Grejen är att man försöker ta plats i samma tunna så blir det trångt!

Den andra grejen är att jag inte riktigt begriper vilken tunna Ebba vill befinna sig i?

Kan det vara att hon dels vill dela tunna med SD och dels med M?

Hon kanske rent utav vill ta över SDs tunna?

Alf Svensson var iallafall ett socialliberalt alternativ inom borgerligheten/konservatismen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kamera0710
6/5/16, 11:12 AM
#5

Kanske bottnar de låga siffrorna också i att vi är ett sekulariserat land, där få tror på sagor om att gå på vattnet, även om exempelvis Alf Svensson gör det.

Jag instämmer personligen i Jan Guillous önskan om att det ska bära käpprätt åt helvete för partiet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article20284121.ab

[helga21]
6/5/16, 12:16 PM
#6

# 5 Åt himmeln menar du väl  😂

Annons:
72mm
6/5/16, 12:38 PM
#7

#5 Jo, givetvis så måste det i Sverige finnas ett visst motstånd mot ett parti som säger sig stå för "kristna värderingar" men måste (som i princip alla religiösa) hyckla bort alla det som inte är förenligt med det samhälle de flesta av oss vill ha.  

Å andra sidan så finns det ett annat parti vars retorik i många fall är mycket lik och som också säger sig värna om "kristet kulturarv och värderingar" och de har haft otroligt mycket bättre vind i seglen än KD.

Tror du inte svenskar är kapabla att se till realpolitik och lyssna på vad partier faktiskt vill göra och kanske komma fram till att KD, trots sin kristna utgångspunkt, är det parti som representerar deras åsikter bäst?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
6/5/16, 12:54 PM
#8

#7 Jo, jag tror att (sekulariserade) svenskar är kapabla att se till realpolitik, t ex det faktum att klassfrågor får en allt mer undanskymd roll i debatten.

Zepp
6/5/16, 2:28 PM
#9

Sekulariseringen i Sverige är så djupt bottnad att jag tror folk menar litta annat när de ser benämningen "kristna värderingar"!

Själv ateist, men håller med om de flesta sk "kristna värderingar"!

För övrigt andra sk religionsbaserade värderingar iomed att de till stora delar samma arv!

Dvs hur vi skall bli bättre människor och hur vi borde vara mot varandra!

Detta är något som går igen i de flesta religioner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kamera0710
6/5/16, 2:32 PM
#10

#9 Hoppas bara inte att du anser att vi ska bränna våra barn på bål om en röst från himlen beordrar oss?😉

Zepp
6/5/16, 2:47 PM
#11

#10

Nu så inbillar jag mig att de flesta sk kristna ser på Bibelns texter, som sedelärande berättelser?

Dvs det som Gud/Jahve/El gjorde vara att utsätta Abraham/Ibrahim för det yttersta provet!

"Till de mer kända berättelserna hör när Abraham sattes på prov av Herren och fick en befallning att fara till landet Moria för att offra sin son Isak som ett brännoffer. Abraham gör sig beredd att offra sin son men hindrades av att Herrens ängel ropar och säger till honom att offra en vädur istället. (Första Mosebok 22:1-18)."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Abraham_(patriark)

Denna text tolkas av de flesta som en förklaring till varför allt inte alltid går ens väg.. utan livet är en lång rad av prövningar!

Överfört betyder det att man skall prövas hela livet, och det räcker altså inte med en stark tro för att undkomma skärselden.. eller uppnå Guds/Allahs nåd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
6/5/16, 3:40 PM
#12

#8 Ah, så KD är helt enkelt för långt till höger för att dra fler väljare i Sverige än vad de gör? Jo, så kan det nog vara. Jag noterade att EBT gjorde en "vi står till höger om SD" markering i debatten nyligen.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
6/5/16, 4:17 PM
#13

#11 Författaren Eva Moberg tog upp detta väldigt bra för ett antal år sedan, i en artikel med rubriken Gud bevare oss för herren, se länken.

Ett bra citat:

"Likheterna mellan fundamentalismerna i de här tre religionerna - judendom, kristendom och islam - är för den utomstående människan mycket iögonfallande. Alla har de den ende och sanne guden, alla har de skrifter som är okränkbara och måste följas, och alla har de gett bränsle till fasansfulla krig i historien."

http://web.comhem.se/humanistgruppen/Extra%20laenkar/moberg_gudbevare.htm

Annons:
Zepp
6/5/16, 4:49 PM
#14

#13

Grejen är att det heter fundamentalister om extremisterna grundar sin övertygelse på någon religion!

Man behöver inte vara religiöst övertygad för att vara extremist!

Det är bara som så att man behöver en övergripande ideologi för att dels hålla ihop och sen för att attrahera fler!

Gärna då något som de flesta känner till.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
6/5/16, 4:59 PM
#15

#12

Det är nog inte så svårt iomed att SD är ett populistiskt mitten-höger-parti!

Rena högerpartier är mer Konservativa, dvs för bevarande utav Status Quo!

Instutitioner, kyrkan, monarkin, klasskillnader, osv!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konservatism

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
6/5/16, 8:07 PM
#16

#15 Så SD skulle vara mindre konservativa än "rena högerpartier" (såsom M eller KD?) då menar du?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]1
3/1/18, 9:14 AM
[[eskils_]]
3/1/18, 11:25 AM
#18

Jag tycker det är högst oansvarigt av KD att räkna med att tillräckligt många moderata väljare ska stödrösta på dem i det viktiga riksdagsvalet i höst. Partiet kan ju hamna på ca 3,0-3,9 %, vilket innebär över 200.000 bortkastade alliansröster (med en väljarbas på gissningsvis ca 6 miljoner). Tvivlar starkt på att alliansväljare skulle handskas så lättsinnigt med sin röst. Jag skulle aldrig göra det.

Därför bör KD snarast antingen 1) ingå ett valtekniskt samarbete med ett eller flera allianspartier, eller 2) lägga ner.

[Carpinus]1
3/1/18, 11:51 AM
#19

Fast i det här fallet verkar det vara moderatröstare som kan tänka sig att taktikrösta på  KD, så det är kanske de som borde lastas? Och det är klart, om de skulle lyckas baxa KD över strecket (vilket jag tvivlar på) så kan det ge mångfalt tillbaka - i det fall det blir ett Alliansen 2.0. Fast jag förmodar att de eventuella taktikröstarna väntar till de sista opinionsundersökningarna innan de gör sitt val - står KD runt 2,5% så är det nog bortkastat som du säger, tyder undersökningarna på att de mot förmodan ligger på 3,9% kanske en räddningsaktion är möjlig.

Taktikröstning är ju ett vedertaget "knep" - "kamrat fyra procent" har kommit till heders många gånger, och på den tiden dåvarande Folkpartiet hade råd med det stöttade en del av deras frikyrkliga väljare KD i streckmatchen ("kamrat kyrkobroder").

Inför förra valet visade det sig att hela 42% av väljarna var beredda att taktikrösta på något annat parti om situationen så krävde, så i skenet av det är det faktum att  17% av moderatväljarna kan tänka sig stödrösta på KD inte så skrämmande.

[[eskils_]]
3/1/18, 12:19 PM
#20

Om man är seriös med att vilja bilda en alliansregering så finns det inget att förlora på att ingå ett valtekniskt samarbete, där de röster som getts för ett parti som hamnar under 4%-gränsen automatiskt tillfaller ett eller flera av de andra.

Frågan är för viktig för att bara chansa! "Hoppsan, det fattas ett par tiondels procent, jaja, då får vi väl njuta av en S-MP-regering i fyra år till då. Så trevligt…" 🤪

Annons:
[Carpinus]1
3/1/18, 12:39 PM
#21

Ja, den liberale riksdagsledamoten Carl B. Hamilton förespråkar ju tekniska valsamarbeten, medan professor emiritus Hans Ruin tycker att det är ett "chockerande resonemang". Fast Ruin står Socialdemokraterna nära, så det kan ju förklara den saken…😎

Upp till toppen
Annons: