Annons:
Etikettideologi
Läst 835 ggr
[Nomen Nescio]
2016-06-04 07:34

Almedalsveckan 2016

Almedalsveckan 2016 går av stapeln 3-10 juli.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-06-04 07:38
#1

"Almedalsveckan i Visby närmar sig, och drar till sig landets politiker, föreningsaktiva, lobbyister, nyfikna medborgare, journalister och inte minst oss ledarskribenter. Det ordnas intressanta seminarier om allt mellan himmel och jord.

Att bli tillfrågad om att delta i olika event är förstås roligt. Men just inför Almedalsveckan varje år blir jag även påmind om att somliga arrangörer är mer intresserade av att ha ytlig mångfald på scen, än att i första hand söka deltagare med relevant kunskap eller intressanta åsikter.

Annars har jag svårt att förklara varför jag så ofta blir tillfrågad om att delta i diskussioner om sådant jag aldrig skrivit om, eller sagt något om."---

"Inte nog med att jag starkt ogillar kvotering och identitetspolitik - somliga tycks mena att det vilar ett ansvar på mina axlar att tacka ja, för ”mångfalden”.

Men varför skulle jag vilja sitta på en scen som ett exotiskt dekorationsföremål utan något att tillföra? Jag kan inte tänka mig att någon tänkande person skulle känna sig bekväm i den rollen.

Ändå är fokus på hudfärg och kön högsta mode. Medier gör rankningar, visar upp grafer och procentsatser: se hur illa ställt det är med representationen av rasifierade, av kvinnor, av personer med utländskklingande namn!

Föreningen Rättviseförmedlingen har som affärsidé att kategorisera och hyllas flitigt av politiker från höger till vänster.

Att prata hudfärg och kön tycks ses som ett kvitto på att man är för mångfald. Så bakvänt."---

"Lustigt är det även att Rättviseförmedlingen fram tills nyligen rekommenderade Yasri Khan, miljöpartisten som vägrade ta kvinnor i hand, som föredragshållare på temat ”Ledarskap ur ett jämställdhetsperspektiv”.

Så går det när man endast ser yta och struntar i innehåll."

Sakine Madon i Expressen

[Nomen Nescio]
2016-06-20 15:55
#2

"Almedalsveckan fortsätter att växa. I år kommer veckan att innehålla över 3715 evenemang – drygt 200 mer än fjolåret.

När man inte trodde att veckan kunde bli större så fortsätter den ändå att växa. 2016 blir ännu ett rekordår."---

"Just nu förbereds ett presscenter för de cirka 700 journalister som kommer att vara på plats."---

Hela Gotland

[Nomen Nescio]
2016-07-01 17:24
#3

"Även om Storbritannien ännu inte hade röstat för att lämna EU när de drygt 3 700 evenemangen för Almedalsveckan i Visby planerades lär ämnet ändå diskuteras i debatter, möten och mingel den kommande veckan.

– Brexit kommer alla att prata om. Brexit som en symbol för förändringar, både politiskt och i näringslivet, säger Stig-Björn Ljunggren, statsvetare och Almedalsveteran.

– För bara några år sedan var det ingen som berörde utrikespolitiska frågor i Almedalen, man levde i en bubbla och trodde att allt skulle vara som det alltid varit."---

Aftonbladet

[Nomen Nescio]
2016-07-01 17:26
#4

Partiledarnas tal (på partiernas dagar) i Almedalen:

Söndag 3/7: Liberalernas Jan Björklund.

Måndag 4/7 juli: Centerpartiets Annie Lööf.

Tisdag 5/7: Socialdemokraternas Stefan Löfven.

Onsdag 6/7: Kristdemokraternas Ebba Busch Thor.

Torsdag: 7/7: Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson.

Fredag 8/7: Miljöpartiets Isabella Lövin.

Lördag 9/7: Moderaternas Anna Kinberg Batra.

Söndag 10/7: Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt.

[Nomen Nescio]
2016-07-02 15:18
#5

Kommer inte att kunna följa Almedalen alla dagarna, men en del programpunkter kan man se i efterhand. I morgon är det liberalernas dag, vilket är av måttligt intresse för min del. Men det finns några direktsända evenemang som jag kan tänka mig att kolla in (de två sista krockar tidsmässigt, och då väljer jag nog "Dnjepr"):

Seminarium
"Kränkt i spalterna – då, nu och i framtiden. Blir fler kränkta idag?
TU - Medier i Sverige
3/7 2016, 16:00 - 16:45 Media/journalistik

Seminarium
Hur fungerar bilden i våra medier?
TU - Medier i Sverige, Svenska Fotografers Förbund
3/7 2016, 17:00 - 17:45 Almedalens Hotell, Strandvägen 8, Seminarium Media/journalistik

Seminarium
Operation Dnjepr – propaganda ur ett historiskt perspektiv
Armé- Marin- och Flygfilm
3/7 2016, 17:00 - 18:30 S:t Hansgatan 11, "Försvarspolitisk Arena" Filmvisning & diskussion Säkerhet/försvar, Internationella frågor

[Nomen Nescio]
2016-07-03 08:46
#6

_"Almedalen 2016 borde inte kretsa runt PR-utspel eller vem som är vassast i debatten, skriver mediestrategen Brit Stakston."---

"Vi behöver politiker som utgår ifrån att människor inte är dumma och vågar vara tråkiga. Skiljelinjen mellan populism och vanligt folk finns som en öppning. Men när politiker inte är förebilder längre tappar vanligt folk tron på dem och demokratin. Den rädsla som populisterna planterat växer sig fast när politiker visar sig vara maktfullkomliga och ointresserade av dialog.

Det offentliga samtalet kretar mest runt att få till en viral snackis och nås genom grova förenklingar eller lögner. Det blir viktigare att flörta med en medielogik som gärna ser en freakshow än att lågmält försöka förklara komplexa skeenden i en dialog."---

"Almedalen 2016 borde inte kretsa runt PR-utspel, jubel om rekordstort antal seminarier eller vem som är vassast i debatten. Och det borde inte bli ett företagsjippo där politiker flyger in och ut och låter näringslivets särintressen dominera.
Det behövs politiker som sitter lugnt i båten och gemensamt vill ta ansvar. Som vill möta det stora antalet samhällsengagerade människor på plats i Almedalen."---

"Almedalen som demokratiarena är unik. Politik bygger man gemensamt och detta är Almedalens kärna. Inte utspel eller jippon som förstärker bilden av maktelitens ytlighet och världsvändfrånhet. Politiker borde fundera på precis detta innan man rockar loss på onsdagens dj-battle."_

Brit Stakston på Expressen debatt

Annons:
Upp till toppen
Annons: