Annons:
Etikettekonomi
Läst 1024 ggr
[helga21]
6/9/16, 12:37 PM

Storbolag betalar inte skatt

Flera av våra största bolag betalar ingen skatt i Sverige. Detta trots att de delar ut vinster till aktieägarna. Vad tycker ni om detta? 

http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sveriges-storsta-bolag-nolltaxerar

Annons:
kamera0710
6/9/16, 3:21 PM
#1

Åt h-e, men knappast förvånande att de utnyttjar de möjligheter som står till buds.

Stallmima
6/9/16, 9:14 PM
#2

Visst är det åt hellskotta att storbolagen inte betalar skatt, men det är ju det som kallas skatteplanering !!!

kallepudas
6/10/16, 8:01 AM
#3

Vad jag verkar förstå så följer bolagen lagstiftningen och då ser jag inget som helst problem med detta. 

Vi vanliga"skatteplanerar" ju också så mycket det  går hela tiden eller gör ni inte det?

Tjeja
6/10/16, 9:37 PM
#4

Jag förstår inte varför det ens är en nyhet när detta är allmänt känt och skattaplanering i storföretag alltid funnits lika länge som skatten självt. Bara det i sig gör mig arg, att det trumpetas ut som någon "nyhet" som om verkligheten inte existerar.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Huygens
6/11/16, 10:32 PM
#5

Reinfeldt och Borg har belönats rikligt för sitt genomdrivande av lagstiftning som möjliggjort att storföretag med miljardvinster, totalt kan undgå skatt.

Kolla vilka jobb dom har idag. Tar betalt 188000 kr/föreläsningstimme.

[helga21]
6/12/16, 9:12 AM
#6

Flera av bolagen har förlorat skatteprocesser i domstolar. Och inom EU håller man på att täppa till hålen. Det är inte rimligt att en egenföretagare ska betala mer i skatt än ett storföretag. H&M betalar mest skatt i  Sverige utan att skatteplanera.

Annons:
Ebolaa
6/12/16, 10:22 AM
#7

#0 Jag har funderat mycket på den här formen av girighet. Det är synd att de inte fattar eller bryr sig om att de är en del av ekonomin och istället bryr sig om sin egen förmögenhet. Jag menar, det är så jädra omoraliskt det bara kan bli. Detta med hänsyn till att företagen samlar in pengar från samhället och enskilda individer, men sen vägrar de ge tillbaka den del av skatten som bidrar till samhällsbyggandet och en ekonomi. Pengarna de tjänar är inte DERAS pengar, utan det är samhällets pengar.

Det är girighet på högsta nivå!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

kallepudas
6/12/16, 10:58 AM
#8

#7 Det är ju lagstiftningen som det är fel och jag vill nog inte kalla det girighet när man följer lagen och resultatet blir noll skatt.

Med den logiken så är ju alla vanliga småsparare som har ett investeringssparkonto också små giriga personer där dessa helt undgår skatt på sina aktieutdelningar och det är ju inte deras pengar egentligen för vinsten skapas ju av att någon konsumerar någonstans. 

Samhällets pengar?       Samhället vad du nu menar är ju allt som oftast en stor utgiftspost med en massa kostnader som storföretagen finansierar indirekt genom att dom skapar en massa arbeten där deras anställda betalar skatt på sin inkomst som direkt finansierar någon lärare eller sjuksköterskas lön. 

Innan man kör med girighet så kanske man ska se att den ene behöver den andre för att få ett fungerande samhälle så det vore kul om någon räknade på om volvo,skf med flera packade ihop & tog sitt flyttlass till något annat land. Tror lilla sverige hade kört i diket väldigt fort då.

Ebolaa
6/12/16, 11:54 AM
#9

#8 Bara för att de "följt regelverket" betyder det verkligen inte att det är moraliskt eller etiskt rätt att handla på det viset. Betalar inte de stora företagen skatt riskerar faktiskt vår väldfärdsapparat att gå i spillror. Därför ser vi också att de kommer förändra lagstiftningen för de multinationella företagen, eftersom de av någon konstig anledning betalar mindre skatt än mindre och medelstora företag.

Ja, samhället ja. Och de lärarna utbildar i sin tur nya högutbildade som kan arbeta på dessa företag. Det är så en ekonomi går till, runt! Att dra in vinster från medborgarnas konsumtion och sen inte betala skatt, eller att sätta pengarna på diverse skatteparadis och dylikt är därför inte okej.

Att det inte handlar om skatteplanering tror jag inte ett dugg på. Jag tror att de har full koll på var företaget ska skrivas (alltså i Sverige) och var produktionen och så vidare ska ske så att de blir att betala så lite skatt som möjligt. Det är ju helt självklart.

Man betalar visst skatt på aktieutdelningar, det är 30% av en schabloninkomst multiplicerat med stadslåneräntan. Det handlar om en procent men det är i alla fall något.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

kallepudas
6/12/16, 12:32 PM
#10

#9 Nej aktieutdelningarna blir skattefria schablonskatten baseras på totala värdet på kontot aktieutdelningarna blir alltså skattefria. 

Har man köpt 100 aktier i ett företag där utdelningen blev 10kr och dessa förvaras på ett ISK så hamnade det 1000kr på kontot när utdelningen betalas ut skatten blev alltså NOLL.  

Så rent moraliskt så bör ju vanlige svensson inte använda sig utav ett skatteeffektivt ISK utan istället ett vanligt aktiekonto som beskattas med 30% kapitalskatt på vinster och utdelningar. 

Som jag skrev i inlägg #3 så skatteplanerar ju vi småsparare hela tiden och det genom att följa reglerna sedan om det är moraliskt att använda sig utav ett konto som bara beskattas med en schablonskatt kan ju tvistas om. 

Om sedan storföretag använder sig utav exakt samma regler som staten satt upp så förstår jag inte felet.

Ebolaa
6/12/16, 12:45 PM
#11

#10 Men va? Du förklarar lite otydligt för att jag ska fatta vad du menar.

Såhär står det i länken jag länkade i #9:
"FAKTA Investeringssparkonto Skatt: Innehavet på ISK beskattas årligen. Det totala innehavet multipliceras med statslåneräntan den 30 november. Under 2013 var den 2,09 procent. Detta ger en schablonintäkt, vilken beskattas med 30 procent. Samma skattenivå som inkomst av kapital. Ingen fast avgift för kontot."

Det blir cirka 1,25 procent år 2013 med andra ord! Och man betalar alltså inte bara skatt på vinsten utan på det som finns på kontot. Så visst tusan betalar man skatt.

Däremot så läste jag att man kan använda pengarna innan man skattar - så på det viset går det ju förstås att "skattesmita", genom att man placerar om pengarna.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

kallepudas
6/12/16, 1:58 PM
#12

#11 Utdelningar på dina aktier, liksom de vinster du gör på att köpa och säja värdepapper, beskattas vanligtvis inte alls i en ISK. Du behöver inte heller deklarera dessa utdelningar och vinster.

källa: http://www.investeringssparkonto.se/

Zepp
6/12/16, 8:34 PM
#13

Nämen som sagt, inga nyheter utan gammal skåpmat!

Det är främst fattiga som skall betala skatt.. och amortera sina lån.. annars så går landet under!

De rika är så få så de får fördelar för att fortfarande vara skrivna i Sverige.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[helga21]
6/13/16, 11:59 AM
#14

# 8 Om man förlorar flera mål i rättsliga instanser så är det knappast lagstiftningen det är fel på. Möjligtvis att man vi få fram ett prejudikat och som H&M gör så kan man faktiskt betala skatt om man vill istället för att trixa mellan bolagen.

[helga21]
6/13/16, 12:06 PM
#15

# 13 De är inte skrivna i Sverige och kan därför laborera med att ta hem vinsterna där det är mest lönsamt. Och det är företag det är fråga om inte privatpersoner.

kallepudas
6/13/16, 5:58 PM
#16

Man kan ju undra vilket som stör mest om det är att företagen inte betalar skatt eller att dom delar ut vinsten till aktieägarna som satsat pengar i företagen? 

Vill man vara med & ta del av vinsten så är det bara att öppna plånboken & ansluta till oss som gör på det viset och väljer man att låta bli så blir det ju lika dumt som att vänner på en arbetsplats ska tippa på v75 men så vill någon inte vara med men när dom sedan vinner då vill den som avstod vara med & dela på vinsten.

[helga21]
6/17/16, 6:26 PM
#17

Att bolagen inte betalar skatt då de tjänar miljarder. Skatten går till landet ifråga och vår välfärd. Egna aktievinster går ned i din egna fickan.

gruvel
6/19/16, 4:22 PM
#18

#16  Du kan bra detta med hur det funkar med skatter, jag kan inget. Bara någon allmän reflektion. Den som har låg inkomst och klen kassa vågar kanske inte riskera köpa aktier. Hade förut närstående exempel. En person med ett par miljoner i aktier kunde ta det lugnt när några tappade i värde ett tag men den som hade ett hundra tusen blev bränd vid motsvarande och vågade inte ha kvar ifall det inte skulle vända uppåt på länge.  En variant på "när det regnar manna småningom har den fattige ingen sked"  (vågade inte satsa på behålla den). 

För åratal sedan hörde man att i Jämtlands län gjordes försök med att några öre per kW(?) skulle stanna i länet. Detta har väl upphört? Verkade sympatiskt att en liten del av vinsten gick rakt till den trakt där den uppstod. Kan förmoda att staten inte giller detta, den vill själv ha all kontroll över medlen och portionera ut efter eget skön.

kallepudas
6/19/16, 6:01 PM
#19

#18 Vill inte påstå att jag bra på skatter men att staten vill ha kontroll det har du rätt i och dom styr ju det mesta så att vi helst ska stå med mössan i näven mest hela tiden.

Jag tror inte staten vågar bråka för mycket med företagen för det jag vill förmedla är att dom kan packa ihop & flytta verksamheten någon annanstans vilket kan bli förödande för då får staten en stor utgiftspost istället när dom ska ta hand om personer som blir arbetslösa.

Kommer att tänka på Ebba gröns låt staten & kapitalet och att dom sitter i samma båt vilket talar för sig själv.

[helga21]
6/19/16, 6:27 PM
#20

Men en del av bolagen kan inte flytta utomlands. Skogsbolagen t.ex. Eller ska de ta skogen med sig? Och en del av bolagen har svenska rötter vilket de vilar stadigt sig på.

Dessutom så täpps håle till för dessa bolag inom EU så dit kan de inte flytta och så vill de gärna sälja sina produkter inom EU också.

Skatt det är vad vi betalar för att få en dräglig tillvaro i form av vård, skola och omsorg. Var för sig skull vi inte klara av detta. Eller vill du privatisera detta? Ska vi börja med polisen då kanske. Har du inte betalat till dem så kan du inte räkna med deras hjälp heller. Eller sjukvården kanske. Ska de kolla om du har något kreditkort på dig innan du får hjälp akut?

Annons:
kallepudas
6/19/16, 8:02 PM
#21

#20 Jag tog bara ett sakligt exempel på ett företag som ganska lätt hade kunnat packa ihop och ändå sälja sina bilar runt om i världen. Varför klämmer staten inte åt företagen då om dom inte är rädda för något?

gruvel
6/19/16, 10:41 PM
#22

#19  Ja så är det nog. Det blir något av ett "chicken race" mellan nationer, klämmer ni åt vissa större företag för hårt flyttar de till oss, och vice versa? Ett slags balansspel nationer emellan. Staten vet att kalkylera med sådant.

Minns när för många år sedan däckgummifabriken i Bodafors flyttades till Portugal, delvis med EU-medel om minns rätt. Folk blev arga. Kanske ingick i det rika Nords stöd till Syd inom EU då. Helga21 säger ovan att dessa omflyttningshål nu täpps till inom EU, det visste jag inte. Får man inte då ha en konfektionssyfabrik i Litauen längre.

[helga21]
6/20/16, 7:33 AM
#23

# 21 och # 22 Det som täpps till är sättet att ha en ekonomi där man lånar av sig själv till hög ränta i länder med  låg skatt och sen skattar där istället för i högskatteländer. Det har inget med EU-bidrag att göra. Flera stora företag har förlorat i flera rättsinstanser och kommer att få betala skatt här. Men det är ett sätt för företagen att få veta vad som gäller nämligen att låta en domstol avgöra hur det ska vara nämligen genom ett prejudikat. Det finns produkter som lever på att vara svenska även om de inte är det och det gäller att få rätt folk också att arbeta för en. Kina må ha många människor men de har ingen historia av biltillverkning. Sen ska vi ha klart för oss att så gott som alla länder vill ha in skatt både från företag och privatpersoner och det går att bojkotta företag som inte beter sig riktig fair. Inte bara i Sverige. Blir det rikitgt dåligt i ett land så hotar revolution glöm inte det.

gruvel
6/20/16, 10:12 AM
#24

#23 Var intressant veta, då förstår man mer. Som EU-skeptiker känns "Bryssels" maktcentraliseringssträvanden hotfulla men på vissa områden, som detta, kan man nå resultat som vore svårt annars.  (Annat gränsöverskridande kan röra miljö-fiske-tull-polis-.)

[helga21]
6/20/16, 2:17 PM
#25

# 24 Problemet med EU är att allting med EU inte är negativt men att det är vad man får  veta i media 😃

Upp till toppen
Annons: