Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 580 ggr
Fillifjonkan60
6/11/16, 6:23 PM

Fri från IS - då kastar hon av sig niqaben

"Bilderna från byn i Aleppoprovinsen är en påminnelse om kvinnornas villkor under Islamiska statens styre.

Efter en veckolång offensiv i Aleppo har de syriska demokratiska styrkorna, SDF, omringat staden Manbij nära turkiska gränsen.

På vägen dit har de befriat flera byar och mindre städer som kontrolleras av IS.

En oidentifierad kvinna ler medan hon tar av sig sin svarta niqab – det klädesplagg som kvinnor måste bära om de inte vill riskera att fängslas av terrorsekten.

Bredvid henne står flera kvinnor i färgglada klänningar och firar."

”Tvingade oss att skyla våra ansikten”

I byn Abu Qalqal söder om Manbij är det samma glädje.

– Vi är fria! Vi är fria! skanderar en grupp kvinnor, enligt Foreign Desk News som hänvisar till lokala Ara News.

Khadija Abdu Al-Muotee har på sig en röd klänning i leopardmönster.

– De tvingade oss att skyla våra ansikten med slöja och hotade att döda oss. Från och med nu ska jag bara bära röda kläder, säger hon till Ara News.

Enligt tv-kanalen har det bara gått några månader sedan en 21-årig kvinna torterades till döds i Manbij för att hon bröt mot klädkoden."

Så var det med den frivilligheten. Men det fattar väl vem som helst att ingen frivilligt vill gå klädd så där.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22982608.ab


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
Tjeja
6/12/16, 3:05 AM
#1

Härligt att befrias från tvång! Vad tvång det än må vara. 🎈

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zyperior
6/12/16, 7:26 AM
#2

"Bilderna från byn i Aleppoprovinsen är en påminnelse om kvinnornas villkor under Islamiska statens styre". Pröva formuleringen "under Islam" istället.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Nomen Nescio]
9/7/16, 9:40 AM
#3

"Det var i början av augusti som den syriska staden Manbij befriades ur IS våld. Islamiska staten tog kontroll över staden för två år sedan. Efter befrielsen sågs kvinnor bränna de heltäckande kläder de tvingades bära medan män rakade av sig skäggen, och flera rökte cigaretter vilket var strikt förbjudet under IS skräckvälde. - Jag känner glädje och det är som en dröm. Jag kan inte tro det; jag kan inte tro det. Saker som jag sett har ingen sett, sa en kvinna i Manbij enligt Reuters."

GP

Upp till toppen
Annons: