Annons:
Etikettom-ifokus-och-sajten
Läst 1297 ggr
[Klave]
6/14/16, 5:08 PM

Finns yttrandefrihet på ifokus?

(Jag lägger detta här eftersom det är den enda iFokus sajten jag inte tror inlägget kommer bli borttaget ifrån.) Jag har hängt på iFokus från och till i 3 år nu och en del sajter är verkligen fyllda med jätte fina människor men har dock stött på antal gånger personer som missbrukar sin makt som sajt värd eller Medarbetare genom att censurera saker av personliga skäl. Självklart måste man följa svenska lagar och även sajtregler (fast än det på många sajter är förbjudet att ifrågasätta åsikter och värderingar även ifall detta görs på ett korrekt sätt dvs. Att man argumenterar moget och inte sänker sig till personangrepp ellerliknande). Jag har fått inlägg och kommentarer borttagna med meddelanden från sajtvärdar eller Medarbetare som säger att de är pga. Att de inte håller med det jag skriver eller att jag inte håller med om deras åsikter. Självklart säger jag inte att jag är perfekt och aldrig uttryckt mig på ett sätt jag ångrar men jag tycker att frågan behövs ställas. Finns yttrandefrihet på hela iFokus eller endast på vissa sajter?

Annons:
Zadeira
6/14/16, 5:15 PM
#1

Är det inte så att varje Sajtvärd är ansvarig för sin sajt och i princip kan bestämma exakt hur den vill att sajten ska se ut, vem som får skriva, vad osv?

Honestyisdead
6/14/16, 5:21 PM
#2

Sajter kan ses som sajtvärdens hem. Du är där som gäst och vill sajtvärden får denne be dig gå eller inte prata om en viss sak.

Yttrandefrihet är inte samma sak som att sajtvärden måste publicera åsikter.

OlgaMaria
6/14/16, 5:21 PM
#3

Ja sajtvärdarna får bestämma över sina egna sajter. Alla sajter är väl kanske inte tänkta att vara allmänna diskussionsforum, utan mer en samlingsplats för likasinnade. 

På min egen sajt har jag endast tagit bort obscena inlägg. Vill verkligen att det ska vara en öppen sajt där alla kan komma till tals, men det är också ett okontroversiellt ämne sajten handlar om så det blir sällan några problem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Niklas
6/14/16, 5:34 PM
#4

Yttrandefrihet råder i hela Sverige. Däremot finns det ingen publiceringsplikt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Inkanyezi
6/14/16, 5:35 PM
#5

Som du säkert redan har förstått, kan sajtvärden hantera yttrandefrihet efter eget skön. Begränsning kan ske på två sätt:

  1. Inlägg kan tas bort (eller redigeras).
  2. Användaren kan stängas av.

Om man blir avstängd från att skriva, får man inte heller läsa på sajten.

Det är egentligen likadant på i stort sett alla nätforum. Den som driver forumet bestämmer enväldigt vad som tolereras. Så ett forum är vad sajtvärden gör det till.

Ebolaa
6/14/16, 6:05 PM
#6

Precis så som ovanstående redan har antytt råder det en form av dikatur på varje sida, eftersom det är ett par individer som bestämmer och styr så som det passar dem. Detta är för det mesta av välvilja - eftersom de vill att alla ska trivas och att detta forum inte ska likna mer oseriösa forum. Men visst ibland finns det förstås bristande kunskap hos sajtvärdarna - och det kan man inte klandra dem för heller eftersom man inte kan veta allt. Detta medför då att de kanske inte vill se vissa åsikter komma på tal - eftersom de har en syn på saken medan en annan har en annan syn på saken. Tyvärr är det bara att gilla läget, här råder subjuektiva bedömningar.

Men visst, det finns en sida som jag är bannad på och det har bara av personliga skäl att göra och därmed använder den Sajtvärd makten att "tysta" mig genom att stänga av mig från sidan. Och det här får man bara ta som medlem. I början gjorde det mig faktiskt förbannad (har haft fler duster med samma individ) - eftersom jag själv ansåg det jag skrev som skäligt men också av medkänsla osv, medans sajtvärden inte kunde se saker ur mitt perspektiv och ansåg (förmodligen) att jag var alldeles för icke-konventionell. Den gången tipsade jag en användare om meditation vid ångest. Det var droppen för sajtvärden.

Men det finns absolut sajtvärdar som själva går över gränser och så vidare, jag vet två - samma som ovan och en annan. Tänk på att det är deras tillkortakommanden när de mår bra av ett maktövertag - det säger en hel del om dem - och låt dem få denna lilla fristad här så kan man bara önska att de inte trycker ned andra utanför iFokus. Även om det är rätt så otroligt.

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Inkanyezi
6/14/16, 6:10 PM
#7

Jag tänker mig att man kan tillägga till det Ebolaa nämner om sajtvärdar som själva går över gränser och inte tolererar "fel" åsikter, att de kanske inte själva är medvetna om vad de gör. De behöver inte alls "må bra av ett maktövertag" - kan till och med egentligen må ganska dåligt av det. Men de är ändå den som bestämmer, och det får man bara foga sig efter.

Ebolaa
6/14/16, 6:14 PM
#8

#7 Det var precis det jag skrev. Se första stycket.

Jag har dock sett båda delarna - såna som gjort det av okunskap (att de inte vet bättre), men också såna som verkligen vill se andra lida och faktiskt vara rentav jävliga mot andra användare.

Och jag hoppas verkligen att de mår dåligt över det.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
6/14/16, 8:03 PM
#9

Ett, i mitt tycke, ständigt återkommande beteende är hur svårt människor har att acceptera en avvikande åsikt. Då utbryter ett käbbel som går ut på att "vinna" en diskussion. Man gör allt för att "besegra" sin motståndare med påstående & fakta etc. Fullständigt meningslöst - typ: "Grattis, du vann en diskussion på ett forum". I verkligheten förändrades absolut ingenting.

Tjeja
6/15/16, 1:09 PM
#10

#0

Jag tycker du ställer en relevant och intressant fråga att fundera över. Dvs vad innebär egentligen yttrandefrihet? Du har även fått flera olika bra svar här i tråden tycker jag.

Tråkigt för dig om du känner att du blivit orättvist behandlad av någon eller några sitevärdar. Tyvärr kan sajtvärdarnas rätt till att styra sina sidor ibland kännas orättvis, men det är deras rätt att styra sin sida utifrån sin subjektiva uppfattning. 

iFokus är ju ändå ett privat upprättat forum och inte något statlig forumsinstutition. Och så är det ju med i stort sätt alla forum på nätet. De är inte öppna kommunala torg där man söker tillstånd hos polisen för att få demonstrera. Utan det är mer som att kliva in i ett privatägt köpcenter där varje butiksägare/site själv bestämmer vad de vill ha med eller inte.

Själv är jag inte Sajtvärd varken här eller på någon annan sida på iFokus. Men jag är medhjälpare/moderator på den här sidan och i våra regler på PiF står även inskrivet att Sajtvärd och moderator har rätt att ta subjektiva beslut.

Vi som är Medarbetare här på PiF försöker vara så neutrala som möjligt i vilka åsikter som får uttryckas. Dvs ingen av oss modererar bort något enbart grundat på att vi själva har en annan åsikt. Däremot försöker vi hålla diskussioner rena från tomt "tjaffs", ot som sticker iväg för mycket, och personliga påhopp. Vi försöker också bevara någon form av balans i de åsikter som yttras så att alla sidor skall få komma till tals på ett respektfullt sätt.

Men som andra ovan skriver, vi är människor vi med, har fel och brister, gör så gott vi kan, och framför allt, vi gör detta arbete helt ideellt på vår fritid efter bästa förmåga. Det är inte alltid vi hinner med att "hålla rent" i alla debatter när vågorna går höga. Men vi gör vårt bästa och försöker.

Så tror jag ändå att de flesta sitevärdar och moderatorer på iFokus försöker göra och vara. Tyvärr delar alla inte samma världsuppfattning och har inte samma värderingar om vad som är acceptabelt och inte, och ibland på vissa sidor får man stå ut med att sajtvärdens åsikter styr hela sidans inriktning. Det är ju ändå deras sida och ansvar så länge det hålls inom lagens ramar.

Och som Niklas skriver i #4, Vi har yttrandefrihet, men vi har inte publiceringsplikt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: