Annons:
Etikettövrigt
Läst 1280 ggr
[helga21]
6/20/16, 7:56 AM

Förbud mot utländsk mat

SD vill stoppa all utländsk mat i Alvesta kommunen.

"På fredagen blev Sverigedemokraternas förslag till budget för nästa år offentligt. I sitt förslag lyfter de frågan om vikten av att servera närproducerad mat inom kommunens verksamhet. Till skillnad från andra partier går SD ett steg längre när de skriver att de vill förbjuda inköp av all utländsk mat."

Något säger mig att om MP kommit med detta förslag så hade det applåderats.  Jag förstår att det inte går att få tag i viss frukt och vissa grönsaker inom Sverige men närproducerat borde väl ändå gynnas anse jag om vi vill ha något jordbruk kvar.

http://www.smp.se/alvesta/sd-vill-stoppa-all-utlandsk-mat-i-alvesta/

Ursäkta glömde länken!

Annons:
tlover
6/20/16, 8:20 AM
#1

Även om jag är helt för att äta så mycket närproducerat som möjligt är jag totalt emot ett förbud, varesig det kommer från SD eller MP.

Vad ska tex vi som inte tål gluten äta till fika, en kokt kall potatis?
Är SD medveten om att de flesta grönsaker inte finns året om i Sverige även om det kanske finns på sommaren?

Nej, totalt galet förslag, även deras andra förslag i budgeten som tex att sluta med SFI och bryta all kontakt med migrationsverket.

l'm back

[helga21]
6/20/16, 8:38 AM
#2

# 1 Hur kände du till detta med de övriga förlagen i budgeten då jag glömt lägga in en länk till vad jag tagit det ifrån? 😃

tlover
6/20/16, 8:47 AM
#3

#2 Såg länk på ett annat ställe och förslaget är nog originellt för att vara samma

l'm back

[helga21]
6/20/16, 2:04 PM
#4

# 3 Nej det är inte originellt då flera SD-föreningar föreslagit detta i bl.a Göteborg och Norrköping. Angående SFI alltså. Här finns det inte med i budgeten men däremot så finns krav på närproducerad mat.

tlover
6/20/16, 2:18 PM
#5

#4 Det var alltså maten jag syftade på. Så korkad kan man ju inte vara på flera ställen (får man hoppas) att man tror att folk tänker vara utan tex kaffe bara för att det inte odlas i Sverige

l'm back

[helga21]
6/20/16, 2:24 PM
#6

# 5 När det gäller just kaffe så tror jag inte det serveras i skolmatsalarna vilket är den stora summan i sammanhanget.  Under kriget gick det bra med kaffesurrogat och jag dricker inte kaffe. Jag dricker svart te med mjölk, en kopp per dag men jag skulle kunna vara utan denna också. Det är viktigt att stödja svenskt jordbruk medan vi har något kvar.

Annons:
tlover
6/20/16, 3:28 PM
#7

#6 Kommun har även tex ålderdomshem, kommunhuset osv

Ja det är viktigt att stödja svenskt jordbruk men jag tror inte att man kommer att börja odla maskros eller rallarros för att göra kaffe och te substitut.

Viss handel med mat utomlands kommer alltid att ske, att endast köpa tex svenskt kött där det finns en svensk motsvarighet är jag helt och hållet för (jag köper själv aldrig utländskt kött men en hel del te tex).

Sen så undrarjag hur dom tänkt att glutenallergiker ska äta, visst potatis funkar men svensk kost som den är idag innebär bland annat mycket bröd. Då skolan ska ha med sig mackor på en skolutflykt ska de glutenintolleranta barnen tugga på kall potatis då eller?

l'm back

[[eskils_]]
6/20/16, 6:43 PM
#8

#0 Trevligt om partier över alla gränser kan erkänna att de är överens i vissa sakfrågor! Närproducerat bör absolut gynnas, bl a av miljöskäl. Inte rimligt att fortsätta frakta livsmedel kors och tvärs över jordklotet. Men förbud är kanske inte rätt väg att gå.

Viss import måste fortsätta, enligt förslaget:

"SD om matförslaget: Ris och bananer okej (…) Men SD:s gruppledare i Alvesta, Benny Lundh Johansson, säger till SVT Nyheter Småland att det inte handlar om ett förbud, och att skrivelsen medger att undantag görs när det gäller vissa matvaror:

– Vi ser helst att vi har närproducerad mat, sen får man vara lite flexibel. Som det här med bananer. Det förstår man ju att vi måste importera, säger han."

SVT

Gissar att kaffe, te och kakao får dispens också…

Tjeja
6/20/16, 6:53 PM
#9

Nej förbud är i detta fallet absolut helt fel väg att gå tycker jag!

Istället kan man främja närproducerad mat på annat vis och göra den billigare i inköp än långfraktad mat. Men det finns en massa importerad råvara som vi har stor nytta av och faktiskt lyfter folkhälsan massor att vi har tillgång till. Som till exempel något så enkelt som c-vitaminrika citrusfrukter om vintern. Innan dem var anemier och skörbjugg mycket vanligare att folk råkade ut för.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
6/20/16, 7:07 PM
#10

#8 "Gissar att kaffe, te och kakao får dispens också…" och glutenfria alternativ hoppas jag, det baseras ju ofta på tex ris el majs (som inte odlats i Sverige)

l'm back

landsbygdsbo
6/20/16, 7:34 PM
#11

Skulle nog stöta på rätt så höga böter…är väl att betrakta som handelshinder inom EU

[helga21]
6/21/16, 5:19 PM
#12

För att bena ut det hela. Det är ett politiskt förslag och kommunen har rätt att ställa krav på det som upphandlas vilket gör att EU inte har med det att göra.

Vi måste börja handla mera närodlat för att få behålla vårt jordbruk som faktisk är ett av de bästa i världen både vad det gäller kött -och odlingar. Livmedelsverket fann inga tungmetaller eller antibiotika i de kött som man hade analyserat från svenska djur.

Jo visst finns det ytterligare verksamhet inom kommunen. Men den är inte särskilt stor i förhållande till skolan så det utgör ingen större utgift i budgeten vad det gäller kaffe.  Nej jag tror inte heller folk kommer att börja göra kaffesurr.

När det gäller gluten så behöver de inte äta på en kall potatis. Personligen gör jag det själv gärna istället för en smörgås då jag älskar råa kalla potatisar. Jodå det är sant! Det finns mängder med andra frukter och grönskar som man kan servera.

#9 Trevligt att du förstått att vi behöver c-vitaminer även vintertid. En annan peson som jag inte sett något av på länge hävdade i en annan tråd att vi inte alls led brist på detta innan vi fick in potatisen för detta är  faktiskt en stor källa till c-vitamin. Nej den är inte så rikt på c-vitamin men vi äter så mycket av den.

När jag gick i skolan så hade vi inget höstlov dvs det kallades inte för det utan för potatislov då det var dags för potatisen att plockas upp. Min man hade lingon-lov då de fick gå ut i skogen och plocka lingon till skolan så de kunde koka sylt av dessa.

# 10 Majs odlas i Sverige. Här södra delarna av landet vajar majsfälten höga.

tlover
6/21/16, 6:27 PM
#13

#12 och all den majs görs om till mjölmix och liknande för glutenintolleranta?

Nu är det ju inte så enkelt som att det bara är att byta ut en macka mot en frukt. Delvis då det inte ger lika mycket energi och många tål ju inte svenska frukter heller. Jag tål tex varken gluten, äpplen, päron eller morötter för den delen

edit: dessutom så gör EU regler att man måste upphandla i hela EU ang inköp för tex kommuner

l'm back

Annons:
Halvdansken
6/21/16, 8:03 PM
#14

Närodlat och säsongstänkande tycker jag är utmärkt. Man måste inte ha färska jordgubbar i oktober. Men att förbjuda all utländsk mat är idiotiskt, tycker jag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

landsbygdsbo
6/21/16, 8:53 PM
#15

#12

Det har kommunen, dvs ställa krav på hur ngt odlas eller kött produceras. Men ställer man krav på var det odlas, så stöter det på patrull. Då handlar det uppenbart om handelshinder.

[helga21]
6/21/16, 10:52 PM
#16

# 13 och # 15 Om man vill ha ekologiskt kött eller kött som producerats enligt svensk djurskyddslag så får man faktiskt göra detta. Precis som om an vill ha kött som inte innehåller några tungmetaller eller antibiotikarester. Så ifall ligger resten av världen risigt till.

[helga21]
6/21/16, 10:53 PM
#17

# 13 Vad man gör med majsen skrev jag inte men du skrev att det inte odlades i Sverige vilket jag ser årligen med egna ögon.

[helga21]
6/21/16, 10:55 PM
#18

# 14 Ifall du läser hela artikeln så är det inte frågan om att förbjuda import till Sverige som helhet utan att man vill få in mera svensk mat i kommunernas matsalar.

[helga21]
6/21/16, 10:58 PM
#19

Vad tycker ni själva? Ska man importer kyckling från Thailand och servera till våra förskole - och skolbarn? Ska man importera alltings som går att få billigare får utlandet som ex danskt fläsk? Ska vi köpa in mjölk från utlandet så den sista mjölkbonden faller ifrån? Tala om vad ni vill?

tlover
6/21/16, 11:00 PM
#20

#16 Pratar du privat nu eller? För kommuner m.m har en hel del EU regler och följa.

#17 Nu räknar jag inte mindre kvantiteter eller kvantiteter som går till tex djurfoder utan sånt som faktiskt kan användas av tex allergiker.

Nej jag hoppas för alla med speckost skull att detta aldrig blir verklighet.

Som sagt så är jag för att man köper svenskt där det går men där det inte går så ska man kunna köpa utländskt.

Ni som tycker att det är en så bra idé skulle ni kunna tänka er att leva utan salt? Salt är ju ett livsmedel som inte produceras i Sverige (i lagom stor mängd).

Eller tex peppar, saffran (visst det finns svensk saffran men den är svindyr) och mycket mer

l'm back

Annons:
tlover
6/21/16, 11:02 PM
#21

#19 Jag har sagt det tidigare i tråden och jag säger det igen. Där det finns svenska alternativ så är det bra att köpa det svenskt men det finns som sagt inte alltid svenska alternativ och då ska man inte behöva vara utan vissa saker pga tex speckost eller helt enkelt för att det inte finns nog mängd av något som är livsnödvändigt (tex salt) som produceras i Sverige

edit: alltså om det nu skulle gått lagmässigt, vilket det inte finns för kommuner idag. Däremot så kan man ju som konsument göra val

l'm back

landsbygdsbo
6/21/16, 11:03 PM
#22

#16

Och skrev jag inte, att kommunen kan ställa villkor på hur maten produceras?

Men inte var den produceras. Så tanken med att förbjuda utländsk mat funkar inte. Det har vi inte lagrum för.

Säger vi däremot att maten ska vara odlad enligt vissa specifikationer så är det upp till leverantören att uppfylla dessa krav. I Sverige eller utomlands.

Så Helga 21, det handlar inte om vad vi vill utan vad vi kan o får göra.

[helga21]
6/21/16, 11:12 PM
#23

# 20 Här säljs majsen som människoföda i affärerna. Salt behöver vi då det är tillsatt jod och vi inte har tillräckligt av detta i våra jordar. Det tror jag inte någon tänker sluta importera. Saffran är inget vi måste ha men OK vill någon ha det till lussebullarna så är det helt OK för mig. Vad det är fråga om är vad vi vill att kommunerna ska upphandla till sina "gäster".

Med kommuner avses även landstingen som också lyder under Kommunalvalen och som har patienter som inte tål olika saker och det är inte frågan om att dessa ska tvingas att äta något som de är allergiska mot.

Nej jag tänker inte privat utan för kommunernas budgetar. Man kan specificera vad man vill ha inför en upphandling och vill man ha ekologiskt  så måste det vara det precis som med att köttet ska vara slaktat enligt svensk djurskyddslag.

tlover
6/21/16, 11:15 PM
#24

#23 Svensk majs som man kan baka bröd eller liknande på?

Salt och saffran är två exempel på livsmedel som (till största del) importeras så varför får det undantag men inte annat?

Men man kan inte kräva att det ska vara svenskt enligt EU regler

l'm back

[helga21]
6/21/16, 11:18 PM
#25

# 24 Jag utgår att det går att göra vad man vill av detta. De säljs färska i grönsaksdisken när de har skördat dem. Själv brukar jag mest koka dem och äta dem med smör på.

Nej men man kan kräva att det ska vara hanterat på ett visst sätt!

tlover
6/21/16, 11:20 PM
#26

#25 Så du tror att skolor ställer sig och bakar bröd av dom till glutenallergiker? Faktum är att dom antagligen inte ens får det (eftersom dom tillagar mat som har gluten i sig om inte hela skolor ska bli glutenfria)

edit: kan vara värt att tillägga att salt behövs även för annat än joden. Men beroende på vad man äter så kan det finnas nog naturligt salt i växterna /animalierna själva men det är inte säkert.

Sen undra jag också hur det är tänkt med selen för de som lever på kommunal kost till 100% med tanke på våra selenfattiga jordar

l'm back

[helga21]
6/21/16, 11:35 PM
#27

# 26 Jag tror ingenting. Jag talar bara om att det odlas i Sverige. Punkt slut.

När det kommer till selen så är det fattigt på detta. Man kan äta räkor som innehåller detta ämne med man måste få sig ungefär 1/2 kg skalade räkor om dagen för att uppnå de mängder som man behöver. Då myndigheterna inte har för avsikt att gödsla våra jordar med selen som de gör i Finland så föreslår jag att var en tar en tablett på 50 mikrogram natriumselenat per dag så täcker det behovet. Det är viktig att det är den formen och inte chelerat selen som lägger sig musklerna utan den andra som lägger sig och skyddar nerverna. Annars är chelerade produkter bättre än icke chelerade.

Nej vi får inte i oss tillräckligt med jod om vi inte saltar maten.

"Jodbrist

Brist leder till struma, förstoring av sköldkörteln, som var en vanlig sjukdom i Sverige på 1800-talet och i början av 1900-talet. Jodbrist under fosterstadiet är särskilt allvarligt och kan störa utvecklingen av nervsystemet, den fysiska utvecklingen och leda till psykiska utvecklingsstörningar. Efter införandet av jodberikning av hushållssalt på 1930-talet minskade förekomsten av struma väsentligt i Sverige men förekom i vissa områden så sent som på 1960-talet varav nivån på berikningen höjdes till 50 mikrogram jod per gram salt. Globalt är jodbrist fortfarande ett problem i många länder."

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/jod/

Annons:
tlover
6/22/16, 5:22 AM
#28

#27 Fast då är det ju samma problem som om det inte skulle odlas i Sverige

Finns det i svenska räkor (finns det ens? har dålig koll på västkustmat), hur ska fiskallergiker  och vegetarianer göra då tänker du? Är det alltså okej att importera saker för att berika jordar och foder? Det är alltså endast det som människor äter som ska vara svenskt? (förutom massa undantag du redan sagt ska finnas som tex tabletter, salt m.m.)

Jag skrev inte att vi inte behövde jod utan att vi behöver salt även för annat än jod, stor skillnad.

l'm back

[helga21]
6/22/16, 7:55 AM
#29

# 28 Det är helt OK att importera vad som helst. Inte bara jordar och foder vad jag nu har sagt detta för någonstans? Frågan är vad kommunerna ska servera? De som äter där har knappast något val.

För övrigt förstår jag inte vad du menar med första meningen?

Ja det finns västkusträkor som numera är tillåtna att äta. Fast inte ens jag skulle palla med 1/2 kg räkor per dag som älskar räkor så jag tar en selentablett istället.

Naturligtvis behöver vi salt för annat än joden i den. Inte vill jag äta havregrynsgröt utan salt? Vill du?

tlover
6/22/16, 8:02 AM
#30

#29 Så man ska bara stödja svenska bönder när det gäller människomat? Då vet jag.

Just precis, de som äter tex i skolan har inget val och dom vill nog också ha salt i maten.

Jag menar att om den svenska majsen inte används till att göra glutenfria mjölmixar eller liknande så är det ju samma som om den inte hade odlats i Sverige för de glutenintolleranta.

Så tabletter är alltså tillåtna att importera för att komplettera att man måste köpa in all mat i Sverige i kommunerna?

Nej jag vill inte äta havregrynsgröt utan salt, det är en av anledningarna till att jag tycker det är totalt galet att all mat ska komma från Sverige.

l'm back

[helga21]
6/22/16, 8:27 AM
#31

# 30 Har jag påstått detta? Det är men än vad jag vet. Har jag  påstått att vi inte ska importera salt? Jag menar ingenting om den svenska majsen utöver att den odlas i Sverige vilket du helt felaktigt påstod att den inte gjorde. Hur vore det med att kolla med upp det innan du skriver? Du vänder och vrider på saker så du inte vet vad skriver till slut. 

Du ställde en fråga om selen som jag vänligen  besvarade men som inte har något med budgeten att göra. Vi har haft selenbrist i  Sverige i århundraden och det bryr de sig inte om vare sig myndigheter eller kommunala budgetar. Mina selentableter är tillverkade i Sverige för Apoteket Hjärtat om du nu vill veta detta också.

Jag anser att man ska köpa och servera så mycket svenskt närproducerat som möjligt inom kommunen precis som jag anser att man även som privatperson bör köpa och äta detta för att gynna det svenska jordbruket. Det gör inte att jag bojkottar apelsiner och bananer som inte odlas i  Sverige. 

Vill andra istället köpa importerat och skjuta det svenska jordbruket i sank så är det deras sak. 

Själv köper jag saker som vi inte tillverkar i Sverige. Elektronik t.ex.  och bilar och drivmedel.

[helga21]
6/22/16, 8:39 AM
#32

"Vad tycker ni själva? Ska man importer kyckling från Thailand och servera till våra förskole - och skolbarn? Ska man importera alltings som går att få billigare får utlandet som ex danskt fläsk? Ska vi köpa in mjölk från utlandet så den sista mjölkbonden faller ifrån? Tala om vad ni vill?"

Upprepar det jag skrivit tidigare och det skulle vara intressant om någon annan är tlover kunde svara på de frågorna jag ställde där.

tlover
6/22/16, 9:36 AM
#33

#31 nu handlar det ju inte om "så mycket som möjligt" utan "all mat" och salt är ett livsmedel så skulle SD få som dom vill (och dom mot förmodan skulle få det för EU) så skulle det innebära att skolorna mm inte skulle få ha salt i maten. Jag tror inte att någon här skulle ha något emot att mer svensk mat skulle serveras bara emot att all mat ska vara svensk. Vilket också flera sagt.

l'm back

landsbygdsbo
6/22/16, 10:31 AM
#34

#33

Självklart ska vi göra allt för att göra svenskproducerade livsmedel attraktivare.

Ett sätt vore kanske att staten går in och köper tjänsten av producenter att producera utan medicinering, kemi eller andra giftiga tillåtna sätt.

På så vis skulle priserna kunna bli konkurrenskraftiga gentemot importerad industritillverkad mat.

Genom detta "köp" skulle man kunna kringgå ev problem med handelshinder.

Annons:
[helga21]
6/26/16, 5:49 PM
#35

# 33 "nu handlar det ju inte om "så mycket som möjligt" utan "all mat" och salt är ett livsmedel så skulle SD få som dom vill (och dom mot förmodan skulle få det för EU) så skulle det innebära att skolorna mm inte skulle få ha salt i maten."

Just precis det så akta er för att rösta på SD för då kommer ni inte att få salta på er mat i fortsättningen när vi kommer till makten. 😂

Tjeja
6/27/16, 10:32 AM
#36

😂 tja.. vi svenskar saltar och äter på tok för mycket salt som ju bidrar till alka hjärtkärlsjukdomar vi har problem med i samhället. Så är det bara saltet som dras in vore det ju en stor bonus för folkhälsan!

Allt salt vi behöver för kroppens välmående finns naturligt i den mat vi äter ändå!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
6/30/16, 5:02 PM
#37

# 36 Nej det gör det inte och det finns  numera forskning som säger att vi behöver mera salt än vad man tidigare sagt och att detta inte höjer något blodtryck eller orsakar några hjärt-kärl-sjukdomar.

Tjeja
6/30/16, 7:01 PM
#38

#37 det finns forskning som understöder vad helst du vill! Frågan är hur vilken, hur mycket forskning, om det finns flera olika projekt som gett samma resultat osv osv.. för att inte tala om hur studierna är gjorda och hur dem har tolkats och presenterats osv osv igen.

Därmed är det vanskligt att snabbt slå fast nya forskningsresultat som faktum. Som i detta fall… när årtionden av studier sagt en sak och plötsligt säger en avvikande studie något annat.. det är lätt att misstänka den senare studigen som en artifact då. Framtiden lär utvisa.

Men som det är nu idag väger bevisen för att vi överkonsumerar salt och att det definitivt ger hjärt-kärlsjukdomar betydligt mer än de få senare studier, sponsrade av marknaden, som visar på något annat.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JonasDuregard
7/1/16, 8:57 AM
#39

En intressant sak i sammanhanget är att för många livsmedel står transport för en så liten del av energiåtgången att det inte spelar någon nämnvärd roll ur miljösynpunkt om de odlats lokalt eller inte, det är andra faktorer som avgör. En del saker är till och med avsevärt sämre för miljön att odla i Sverige än att importera, växthusodlade tomater exempelvis. Det finns många året-runtdrivna växthus för tomater i Sverige och mängden olja de bränner är ganska skrämmande. Man skulle behöva flyga tomaterna från Brasilien i ett Concorde för att komma upp i de nivåerna av miljöförstöring genom transport… 

Ett exempel: http://www.nenet.se/sites/default/files/PDF/vaxthus_hs.pdf

Tjeja
7/1/16, 9:51 AM
#40

#39 Då tänker jag spontant att det vore bättre med att utveckla andra bättre energilösningar för att driva växthusen än olja i så fall, snarare än att lösa problemet med import! 

Vi vill ju ha jobb och produktion kvar i sverige dessutom. Så det argumentet att tomater slukar olja ser jag som ett dåligt argument för import!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JonasDuregard
7/1/16, 10:04 AM
#41

#40 "Då tänker jag spontant att det vore bättre med att utveckla andra bättre energilösningar för att driva växthusen än olja i så fall, snarare än att lösa problemet med import!

Lyckas du med det är så klart hela miljökrisen över. Men just "bättre energilösningar" är kanske den enskilt största utmaningen mänskligheten står inför idag, så det är inget man löser på en kafferast direkt. 

"Vi vill ju ha jobb och produktion kvar i sverige dessutom. Så det argumentet att tomater slukar olja ser jag som ett dåligt argument för import!"

Jag pratade bara om miljöaspekten. Det kan vara bra att veta att närproduktion inte automatiskt är en miljöfördel. 

Protektionism har en del andra problem, till exempel att det bryter mot olika internationella avtal.

Annons:
Upp till toppen
Annons: