Annons:
Etikettövrigt
Läst 1743 ggr
kamera0710
6/22/16, 3:48 PM

Frikyrkopastor avstängd från facebook

Frikyrkopastorn Stanley Sjöberg har stängts av från facebook efter att  bland annat ha skrivit följande efter dådet i Orlando:

"Fortsätter "pridekulturen" att provocera kommer det som hänt i Orlando att upprepas i stad efter stad, land efter land"

Vidare:

"Varför kan inte dessa människor undvika att blotta sig med sin nakenhet och skrytsamt demonstrera för sin livsstil?!"

Var det rätt att stänga av honom? Själv tycker jag att även detta ska få yttras, även om det är djupt osmakligt. Kanske är sådana yttranden rentav en nyttig påminnelse om att HBT-personers rättigheter inte kan tas för givna?

Sedan avgör naturligtvis ägarna till facebook själva vilka som ska få ha konton, men tydligen har de inte velat svara på några frågor om denna avstängning.

http://www.expressen.se/nyheter/stanley-sjoberg-portad-fran-facebook/

Annons:
Sommarek
6/22/16, 3:53 PM
#1

Mysko, normalt är det ju bara kvinnliga bröstvårtor som bryter mot deras regler; mobbing, hot, nazism och annan homofobi verkar ju gå hem utan problem.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

kamera0710
6/22/16, 4:29 PM
72mm
6/22/16, 10:23 PM
#3

Facebook är ju ett privat företag så de får väl göra som de vill, men det är givetvis djupt beklagligt att folk blir censurerade pga åsikter. Det är verkligen inte vad vi behöver.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Sveavarelsen]
6/23/16, 11:04 AM
#4

Jag håller med Sjöberg. Jag tycker att HBTQ personer ofta är aldeles för öppna och ska skryta om hur speciella dom är. Jag gillar inte heller det här med "att komma ut". Varför ska jag gå och berätta för folk att jag är heterosexuell? Det spelar väll ingen roll för mer än mig och min pojkvän. Men om man är homosexuell så ska man tydligen berätta det för folk? Det är knäppt. Jag har sett många homosexuella och bisexuella skriva på sin instagram profil att de har den sexuella läggningen, men det är ingen heterosexuell som gör så? Det är fel att dom ska kasta deras sexuallitet i ansiktet på andra.

Sommarek
6/23/16, 11:18 AM
#5

#4 😂

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

72mm
6/23/16, 11:30 AM
#6

#5 Om du inte har något vettigare att komma med än att kalla andra för troll därför att de inte tycker precis som du kan du väl lägga ner? Jag kan garantera att det finns många i Sverige som delar de åsikter som #4 ger uttryck för. Många av dem torde dessutom vara just HBTQ-personer. 

Fast du har ju redan tidigare demonstrerat på vilka skakiga grunder du formar dina egna åsikter så jag är väl egentligen inte så förvånad. 

Ignoramus.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
kamera0710
6/23/16, 11:39 AM
#7

#4 Åsikter som dina (och Sjöbergs) är en bra påminnelse om att HBT-personers vunna rättigheter inte kan tas för givna.

Sommarek
6/23/16, 12:16 PM
#8

#6 Du menar till skillnad från dina egna argument, där du ignorerar fakta och sedan bara kommer med sandlåde-påhopp på folk som du inte känner men som inte tycker som du? Tala om att föregå med gott exempel.  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

kamera0710
6/23/16, 12:22 PM
#9

Borttaget!

Sommarek
6/23/16, 12:25 PM
#10

Borttaget.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

kamera0710
6/23/16, 12:28 PM
#11

#10 Ursäkta, läste slarvigt! Tur att det gick att ta bort!

Sommarek
6/23/16, 12:30 PM
#12

#11 Lugnt, har tagit bort mitt inlägg också. ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

kamera0710
6/23/16, 12:33 PM
#13

#12 När jag ser vem ditt inlägg #8 riktar sig till kan jag bara instämma.

Annons:
Zyperior
6/23/16, 5:22 PM
#14

#8 Haha. Hela ditt inlägg är ju "A men durå!?". Så du menar att om 72mm beter sig på ett sätt så rättfärdigar det att du beter dig så också?
Så anklagar du 72mm för sandlåde-påhopp? Lyckat.😴

Inlägg #5 är anmält btw, då man inte får kalla folk troll på sajten.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

72mm
6/23/16, 5:32 PM
#15

#8 "Du menar till skillnad från dina egna argument, där du ignorerar fakta"

Exakt vilka fakta är det som jag ignorerat menar du? Om du tycker det finns fakta som skulle göra att jag ändrar mina åsikter så är ingen mer intresserad än jag av att höra dem.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

JonasDuregard
6/23/16, 10:12 PM
#16

Det första citatet i #0 skulle kunna uppfattas som en uppmaning till eller ett hot om våld mot homosexuella. Möjligen gör det saken extra allvarlig?

[Otippbar]
6/23/16, 11:21 PM
#17

#16 Ja. Det andra citatet är kränkning och förtal. "Skrytsam demonstration"..hmm. Jag vet inte vad för "livsstil" han yrar om heller för den delen. Han vet ingenting om vad han pratar om, det är tydligt. Han känner sig nog bara väldigt liten på jorden.

kamera0710
6/24/16, 10:23 AM
#18

#17 Håller med om att han inte vet vad han pratar om. Men jag är tveksam till om avstängning är rätt väg. Personer av detta slag älskar ju att leka martyrer för yttrandefriheten, en avstängning ger vatten på deras kvarn.

kamera0710
6/24/16, 11:21 AM
#19

#16 Jag vill betona att jag finner Sjöbergs åsikter helt avskyvärda, men jag håller med Johan Norberg: Intolerans ska bemötas inte tystas ned. Jag unnar inte flummare av detta slag att få leka martyrer för yttrandefriheten.

JonasDuregard
6/24/16, 11:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#18 "Personer av detta slag älskar ju att leka martyrer"

Ja, verkligen. Jag gillar hans "självklart bråkar jag inte om det" och "inte med någon bitterhet", i samma andetag som "vi talar om vår demokrati och öppenhet" och "vi tror att vi har en enorm frihet, men det har vi inte".

Stanley är verkligen inte bitter. Och vill verkligen inte bråka. Han berättar för expressen om den här kränkningen av hans demokratiska rättigheter mest som en kul grej.

Annons:
landsbygdsbo
6/24/16, 11:39 AM
#21

#20

Vilken kränkning av demokratiska rättigheter?

Senaste jag läste igenom villkoren för ett Facebooks konto så ser jag att för att få tillgång till ett konto så måste man acceptera kontots villkor.

Eller är det så att någon anse att tillgången till ett Facebooks konto i sig är en mänsklig rättighet?

För det gör inte jag.

kamera0710
6/24/16, 11:49 AM
#22

#20 Träffande bild!

kamera0710
6/24/16, 12:02 PM
#23

#21 Naturligtvis är det Facebook som avgör detta. Men risken som jag ser är att en avstängning göder martyrskapet för dessa flummare.

JonasDuregard
6/24/16, 12:56 PM
#24

#21 "Vilken kränkning av demokratiska rättigheter?"

Ja, man undrar. Jag borde kanske skrivit "uppfattade kränkningen" för att understryka att jag inte delar Stanleys bild riktigt.

Zepp
6/25/16, 4:06 PM
#25

Jag kan till viss del förstå hans synpunkter.. samtidigt som jag är emot!

Det handlar mer om att se till kontext!

Jag är altså heterosexuell.. har lixom inget behov av att flascha detta här och där.. gå i parader eller liknade!

Men.. jag förstår skillnaden.. och har inget emot att gå i ett pridetåg.. dvs de har fortfarande en hel del fördommar att kämpa emot.

Dvs.. jag skiter i folks sexuella läggning.. så länge det handlar om kärlek mellan personer.

Kruxet är väl att det är rätt onödigt med Pridetåg om vi bara erkända varandras sexuella läggning och kärlek?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maria
6/25/16, 4:30 PM
#26

#25 Kruxet är väl att det är rätt onödigt med Pridetåg om vi bara erkända varandras sexuella läggning och kärlek?

Det är ju precis det som är problemet. Vi behöver Pridetåg för att det fortfarande finns människor som är homofober av olika slag. Ett sätt att fortsätta kämpa är bland annat pridetåg.

Den dagen det inte behövs är jag den förste att jubla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zepp
6/25/16, 4:40 PM
#27

Mm.. och därför lär vi nog fortfarande ha Pridetåg ett tag till?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
JonasDuregard
6/25/16, 6:10 PM
#28

Även om pridetåg inte skulle behövts skulle de vara tillåtna. Det är inte någon människas uppfattning av vad som  behövs och inte som styr vad man får och inte får göra. Om någon vill ha en parad för att fira heterosexualitet får de ha det också.

Zepp
6/25/16, 6:23 PM
#29

Tada.. nu skall även Ebbe Busch Thor (KD) gå i pridetåg.. fram för hennes rätt att gå i Pridetåg!

https://www.gp.se/nyheter/sverige/ebba-busch-thor-deltar-i-prideparad-kritiseras-1.3257918

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Sveavarelsen]
6/27/16, 4:13 PM
#30

#16 det första citatet i #0 uppfattar jag inte som ett hot. Utan som ett påstående. För om HBTQ personer inte blir nedtystade snart så kommer det att hända igen. Och Prideparaderna hjälper inte. De irriterar bara vanligt folk.

Maria
6/27/16, 4:17 PM
#31

#30 Och Prideparaderna hjälper inte. De irriterar bara vanligt folk.

Är det din uppfattning eller den galne pastorns?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
6/27/16, 4:23 PM
#32

#31

Vad har egentligen "pride" paraderna blivit? mer en exponering av kinky sex än ett sätt att få förståelse för en eller flera utsatta grupper.

Vad är bättre att visa att man som grupp existerar i samhället och bör så få göra, att göra det som normala samhällsmedborgare när dessa demonstrerar för en sak eller att exponera just det som gör att så många vänder sig från dem.

Med det menar jag att jag till fullo stöder HBTQ personers rätt att leva och verka i vårt samhälle och det på lika villkor. Men att jag inte delar deras åsikter och heller inte vill bli pådyvlad dem.

Maria
6/27/16, 4:24 PM
#33

#32 Normala samhällsmedborgare???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sveavarelsen]
6/27/16, 4:26 PM
#34

#31 det är min uppfattning

Annons:
Maria
6/27/16, 4:29 PM
#35

#34 Vanligt folk???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
6/27/16, 4:37 PM
#36

#32

ja som går klädda på samma sätt som när man handlar mat, går till jobbet och inte som när man ska in i sovrummet för att roa sig..

Det verkar som om deltagarna hellre exponerar sig och får en kick av det än att man vill vinna respekt och lika bemötande.

Valet är ju deras. De väljer vilket som, och skördar det som de sått.

Det är liksom lite svårt att ta en människas krav på likaberättigande på allvar när det framförs i 1/2 naket  tillstånd påhängd en massa attiraljer och allt detta till musik och viftande på rumpor.

För den gamla sanningen är ju, respekt tar man inte, den får man….

[Sveavarelsen]
6/27/16, 4:47 PM
#37

#35 det jag anser som vanligt folk är precis det som #36 säger.

Maria
6/27/16, 4:50 PM
#38

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JonasDuregard
6/27/16, 4:58 PM
#39

#30 "det första citatet i #0 uppfattar jag inte som ett hot. Utan som ett påstående."

Hot är ofta formulerade som påståenden (saker som "jag kommer döda dig" är till exempel också påståenden). Att säga saker som "om ni inte ändrar hur ni beter er kommer ni dödas" är ofta (men inte alltid) att betrakta som hot, speciellt när den som säger det representerar samma åsikt som mördarna hen talar om.  

"Och Prideparaderna hjälper inte. De irriterar bara vanligt folk."

Prideparaderna finns inte främst för att (direkt) motverka våld. Och de finns definitivt inte för din skull (med vanligt folk gissar jag att du menar dig själv). Så båda delarna oväsentligt.

JonasDuregard
6/27/16, 5:00 PM
#40

#32 "Vad har egentligen "pride" paraderna blivit? mer en exponering av kinky sex än ett sätt att få förståelse för en eller flera utsatta grupper."

Kan det inte vara båda delar? 🙂

Skämt åsido, du har fel när du säger att det är "mer" det förra än det senare. De flesta som går i paraderna ger inte uttryck för något som har med "kinky" att göra. Håller du med om det?

JonasDuregard
6/27/16, 5:10 PM
#41

#36 "Det verkar som om deltagarna hellre exponerar sig och får en kick av det än att man vill vinna respekt och lika bemötande."

Har du några siffror som backar upp att det gäller merparten eller ens en betydande minoritet av deltagarna?

Här är en bild från Stockholm pride: 
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stockholm_Pride_Parade_2009.jpg

Kan du peka ut vilka på bilden som bäst representerar det du talar om? Ifall du inte hittar någon enda, vill du kanske revidera ditt uttalande till något mer sansat?

"De väljer vilket som, och skördar det som de sått."

Talar du om våldsattentat då? I så fall håller jag verkligen inte med dig och tycker det är högst osmakligt sagt. 

"Det är liksom lite svårt att ta en människas krav på likaberättigande på allvar när det framförs i 1/2 naket  tillstånd påhängd en massa attiraljer och allt detta till musik och viftande på rumpor."

Oj! Du är verkligen kass på att ta människors krav på likaberättigande på allvar i så fall. Jag klarar det lätt som en plätt. Så det är visst dig det är fel på och inte dem. 🙂

"För den gamla sanningen är ju, respekt tar man inte, den får man…."

Du har fel när det handlar om att respektera rätten att inte mördas. Det är en rätt man får av samhället. Ganska barbariskt att betrakta det som något man måste förtjäna genom att tillfredsställa någons skumma sexualmoral.

Annons:
landsbygdsbo
6/27/16, 6:19 PM
#42

#41

Det är inga större svårigheter att hitta bilder på det jag beskrev, liksom det är lätt att hitta bilder på motsatsen.

Jag ser ingen principiell skillnad på krav som andra grupper i samhället ställer och de krav som HBTQ grupperna ställer. Kraven ska behandlas med samma värdighet och respekt. Men oavsett vad du anser så hänger en hel del av den respekt man får och det förtroende man inger på hur man agerar och hur man beter sig.

Vill man framföra en så allvarlig sak som rätten att leva utan att ständigt känna sig hotad så bör man försöka göra ett seriöst och allvarligt intryck på dem man vill vinna över på sin sida.

Varför, exempelvis går inte de politiker som visar sitt stöd 1/2? jo för då skulle de förlora det sista unset av förtroende de har hos många av de övriga väljarna.

Det handlar inte om respekten för lagen, den som förbjuder mord, hot o misshandel, Det handlar om den respekt man vill ha från det övriga samhället.

Respekt är alltid ngt man får, aldrig ngt man kan tilltvinga sig, vare sig med hot eller provocerande beteende.

Barbariskt? Knappast , det är så livet fungerar

Vi har lagar som reglerar hot, misshandel och mord.

Den lagen ska inte ta hänsyn.

Men vad folk tycker kan vi inte lagstifta om, vi kan bara långsamt bygga förtroende o respekt, ömsesidigt och frivilligt

Maria
6/27/16, 6:30 PM
#43

#42 Vad är det som är så provocerande?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
6/27/16, 7:04 PM
#44

#43

Ja vad kan det vara?

Det är ingenting som inte är helt naturliga variationer av mänskligt beteende.

Men lika lite som en hård- P rulle är provocerande att sända  klockan 1 på söndagsnatten, lika provocerande skulle den vara att sända klockan 17 00 på måndag em.

Det här är en demonstration där alla har rätt att vara alltså anpassar man sig till det.

Maria
6/27/16, 7:18 PM
#45

#44 Vilken jämförelse??!!

Javisst är det en demonstration där alla har rätt att vara. Jag förstår bara inte vem som ska anpassa sig till vad?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Otippbar]
6/27/16, 7:59 PM
#46

Den som inte känner så många HBTQ-personer har förstås usel koll på att de flesta av oss lever ett liv i samhället och bidrar lika respektfullt och seriöst med allt som förväntas och hör till livet som exakt som vilken annan som helst…eller "presterar" bättre just eftersom sådana som t ex pastorn gärna trycker ner människor pga att de själva uppfylls av egoism och respektlöshet gentemot människor. Jag själv går påklädd till jobbet och affären och bland folk. Har snarare mer kläder på mig än de flesta hetero-brudar som gillar att visa sina bröst på stan eller på Claes Ohlson. Det vimlar av dem. Men den sortens sexism förväntas jag ha respekt för. Verkar som att människor för övrigt tycker/tror att yttrandefriheten inte har någon gräns. Fastnar människor vid ordet "åsiktsfrihet" och orkar inte fundera längre än så? Vår sårbara demokrati är illa ute om människor börjar med att utnyttja denna rättighet för att hota eller trycka ner människor. Slött tycker jag! I dagens medvetna och bildade samhälle exv här i Sverige, så kommer denna gränsöverskridning, tyvärr för dig Sveavarelsen, aldrig att accepteras någonsin igen i vår framtid. Vi kommer inte att krypa undan och lägga oss platt pga hat och rädsla. Det tror jag inte. Snarare så tror jag att denna pastorns uttryck väcker ilska, vilket inte alls gynnar fred. Här finns att läsa om de mänskliga rättigheterna för den som är intresserad av även sina medmänniskor. http://www.manskligarattigheter.se/sv/de-manskliga-rattigheterna/vilka-rattigheter-finns-det/yttrandefrihet Vet inte varför det blir ett jävla fokus på just en prideparad som sker i några futtiga timmar en gång per år. Det vet väl alla att den dagen så kommer kamerorna att riktas mot de extrema 5%. Och inte är det HBTQ-personer som fotar och filmar! Nej ni straighta vill ju se detta och beklaga er över ert eget eländiga liv, ni som tycker att det är ett onödigt jippo. Otroligt missunnsamt! Att pastorn stängdes av är helt rätt. Yttrandefrihet innebär mycket mer än några bokstäver. Finns ett ansvar i ordet, det som demokratin vilar på.

landsbygdsbo
6/27/16, 8:09 PM
#47

#45

Ja vill man sälja in en ide så bör man nog anpassa sig till omgivningen.

Ide´n är att man vill ha mer respekt och kunna leva som man vill, öppet.

Och det säger jag ingenting om.

Jag bara påpekar, att provokationer många gånger är kontraproduktiva i sådana här fall.

landsbygdsbo
6/27/16, 8:13 PM
#48

#46

Att pastorns konto stängdes är väl helt enligt det avtal han slutit med Facebook. Så det är väl ingenting att orda om.

Och hur jäkligt det än är, den mest provokativa gruppen i en demonstration får alltid mest medietid och för över sitt beteende på resten av gruppen i folks medvetande.

Annons:
JonasDuregard
6/27/16, 8:43 PM
#49

#42 "Det är inga större svårigheter att hitta bilder på det jag beskrev, liksom det är lätt att hitta bilder på motsatsen."

Ah, men du sa att det var av mer av det du talade om. Tänker du presentera några belägg för den saken? Det låter högst anmärkningsvärt om du har rätt. Något kan du väl säga om vad du grundar din bestämda åsikt på?

"Vill man framföra en så allvarlig sak som rätten att leva utan att ständigt känna sig hotad så bör man försöka göra ett seriöst och allvarligt intryck på dem man vill vinna över på sin sida."

'Seriöst och allvarligt' låter som ett skittråkig tema för parad dock 😐. Tycker du att man måste vara seriös och allvarlig hela tiden bara för att man är förtryckt? Snacka om skruvat i så fall. 

Dessutom att ALLA i en grupp som omfattar flera hundratals miljoner världen över måste vara seriösa HELA tiden, annars tas inte gruppen på allvar? 🥵

Med dina högt ställda krav finns det troligtvis ingen grupp i världen som förtjänas att tas på allvar. 

"Det handlar inte om respekten för lagen, den som förbjuder mord, hot o misshandel, Det handlar om den respekt man vill ha från det övriga samhället."

Fast jo, just i det här fallet handlade det om ifall homosexuella får skylla sig själva när de blir mördade (något förenklat, läs tråden).

landsbygdsbo
6/27/16, 9:06 PM
#50

#49 din bild visade den ena sidan

Här har du en annan

http://*.se/majsan/2011/08/page/24/

Ersätt * med finest och det är en av de anständigare….

Nej man behöver inte vara seriös och allvarlig. Men man får finna sig att bli respekterad för vad man exponerar

Homosexuella får knappast skylla sig själva. Vi har lagstiftning som reglerar detta

Och homosexuella har tom bättre skydd vad det gäller straff än heterosexuella.

Det är betydligt hårdare straff för att misshandla en homosexuell för att han är homosexuell än en heterosexuell.

[Otippbar]
6/27/16, 9:41 PM
#51

#48 Möjligtvis var avtalet faktiskt formulerat utefter lagen, de mänskliga rättigheterna. Men jag vet just precis nu inte om det var så. Du kanske vet vad som stod? Ja tyvärr så är det precis så. De som öppet går till verkliga ytterligheter kan göra det svårare för oss andra. Bilden finns ju i människors bakhuvuden. Allt det som de tycker är så otroligt förvirrande och äckligt; kärlek, nakenhet och sex. Det är kanske så det blir när folk inte kan hantera sin skam över sig själv och sina förvirrade känslor, gissar jag ;). Avundsjuka att människor är så himla glada och har så kul och trevligt kanske också är vara otroligt provocerande. Inte konstigt att man fokuserar på de som är allra mest fria i sinnet, jag förstår att det kan bli så. Men jag tycker bara att det är fel när någon "hittar på", säger att exv alla skryter och vill ha uppmärksamhet pga sin sexualitet. För det är helt galet. Det är lögn. Det pågår för övrigt bra föreläsningar, utbildning och diverse annat under pride-veckan. Väldigt öppen och trevlig stämning brukar det vara överallt, och massor av heteros rör sig i mängden med för den delen. Det var längesedan jag åkte dit, men det brukar vara en blandning av olika människor som är så bra som den kan bli tror jag faktiskt. Rekommenderas :)

[Otippbar]
6/27/16, 9:54 PM
#52

#50 "homosexuella får knappast skylla sig själva. Vi har lagstiftning som reglerar detta". Fungerar det tror du? Kanske i många fall, men det görs nog en del inte så professionella subjektiva bedömningar också. Människor lämnar inte sin Gudstro, sina föreställningar eller sitt hat bara så enkelt när de kliver in på jobbet tyvärr.

landsbygdsbo
6/27/16, 9:58 PM
#53

#48 det var precis dit jag ville komma.

Inte att fördöma själva företeelsen för det är som jag ser det naturliga variationer av de mänskliga behoven.

Utan en kritik hur den här gruppen exponeras mot det stora flertalet andra.

Står man utanför kan det verka som en menageri parad för någon obskyr cirkus och det kan väl ändå inte vara syftet.

landsbygdsbo
6/27/16, 10:03 PM
#54

# 52

Tja misshandlar jag en kille svårt för att han är homosexuell så får jag svara för misshandeln + ett hatbrott

Misshandlar jag en kille svårt för jag tror han siktar på min tjej så åker jag dit för misshandel men inget mer.

Straffet för det första brottet, det mot den homosexuelle blir längre och dyrare för mig.

Sedan har samhället fortfarande fördomar. Dessa ska bekämpas. Samhället får inte acceptera detta.

Vill exempelvis en präst eller pastor inte viga homosexuella så ska han eller hon omgående bli av med den rätten Detta ska naturligtvis även gälla organisationer.

Men organisationen eller individen ska naturligtvis ha rätten att säga nej.

[Otippbar]
6/27/16, 10:16 PM
#55

#53 :)"obskyr cirkus"… ja faktiskt, om man nu väljer att bara titta på ytan av de mest extrema, utan att fundera på varför de är som de är just denna dag. Det finns alltid en historia. Och i många fall är den inte så trevlig och lättsam. Din kritik hur gruppen exponeras mot det stora antalet andra tycker jag är befogad. Som du tidigare skrev så tillför det ingen positiv förändring för det största antalet HBTQ, att vara extrem. Men detta handlar fortfarande dock bara om några timmars pride-tåg, och det finns ett allvarligt djup bakom dessa personligheter. Det kan lova.

Annons:
landsbygdsbo
6/27/16, 10:23 PM
#56

#55 Jag tror dig

[Otippbar]
6/27/16, 10:32 PM
#57

#54 Straffet borde vara detsamma oavsett vem som blir misshandlad. Graden av åsamkad skada borde avgöra omfattning på straffet, tycker jag skulle vara mer korrekt. Håller fullt ut med dig om det övriga som du skriver. Tumme upp för det!

landsbygdsbo
6/27/16, 10:33 PM
#58

#57

Straffet är detsamma men för det ena tillkommer ett hatbrott.

[Otippbar]
6/27/16, 10:54 PM
#59

#58 Jo visst. OM man kan hitta bevis på att du i det första fallet hatar en homosexuell och misshandlar pga hans läggning så tycker jag att det kan tilläggas ett hatbrott. Men det andra fallet kan i så fall även det vara ett hatbrott som ska undersökas på samma vis som det första fallet. För även bakom det andra kan finnas ett hat, även om det vid första anblick ser ut som att du enbart försvarar din kvinna. Våld är skit. Gonatt!

Herveaux
6/27/16, 11:39 PM
#60

Du landsbygdsbo…hur vet du att alla som går i Pride-tåget med en kreativ outfit eller utan någon alls tillhör HBTQ-rörelsen?
Hur vet du att det inte är heterofolk som passar på att få vara fria och lite galna för en dag?

Om man nu störs av Pride-parader behöver man inte titta på dem,
dom pågår ju ändå bara ett par timmar under en  enda dag / år.
Tyvärr tycker jag då det är en fantastisk upplevelse att få se en sån gemenskap, glädje och så otroligt mycket (öppen) kärlek. ❤️


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

landsbygdsbo
6/28/16, 8:44 AM
#61

#60 vad jag kritiserade var, att paraden inte blir det ansiktet utåt för de allra flesta därför att ett fåtal tillåts (av arrangören) att agera så utåtriktat och provocerande så att den allvarliga tanken bakom försvinner i anblicken av ett obskyrt cirkusmenageri.

Mig personligen gör det ingenting vad folk hittar på i en parad.  Så länge de inte skadar någon eller något.

Men här skadar det den viktiga saken, den att få folk att inse att HBTQ individer är helt normala människor med normala människors rättigheter och behov.

Vad folk nu gör, är att de minns cirkusen och dess menageri och dömer ut hela gruppen utifrån det.

Maria
6/28/16, 8:49 AM
#62

#61 Vad folk nu gör att de minns cirkusen och dess menageri och dömer hela gruppen utifrån det.

De orden får stå alldeles för dig själv. 

Jag tillhör inte "folk" i detta sammanhang och jag tror de allra flesta vet om allvaret och djupet bakom prideparaden och dess tillkomst och behov och bara ett fåtal "dömer" som du gör.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
JonasDuregard
6/28/16, 9:14 AM
#63

#61 "Vad folk nu gör, är att de minns cirkusen och dess menageri och dömer ut hela gruppen utifrån det."

Baserar du det på personliga erfarenheter från folk i din omgivning eller på något annat? 

Jag är själv något av en cyniker, och har inte alltid så höga tankar om folk, men inte ens jag tror att någon bredare del av befolkningen skulle vara så korkade att de inte kan förstå hur en parad fungerar. 

I den mån det förekommer gissar jag att det handlar om människor som redan är extremt intoleranta mot praktiskt taget allting. Människor som långt tidigare har dömt ut gruppen vi talar om. I det fallet spelar det dessvärre ingen roll hur prydligt man beter sig. 

De som påstår att våld mot homosexuella orsakas av deras beteende under pridefestivalen har uppenbarligen fel. Våld mot homosexuella är en tradition med tusentals år på nacken, pridefestivalen är betydligt yngre. 

Trakasserade grupper som väljer att ta plats i samhället utsätter alltid sig själva för en risk, oavsett om de går i en rolig parad eller skriver torra debattartiklar. Det betyder inte att de gör något fel eller att de på något sätt bär ansvar för förtrycket de utsätts för.

landsbygdsbo
6/28/16, 9:35 AM
#64

#63

Majoriteten av dem som bor i Sverige ser inte paraden på plats utan tar till sig de bilder o filmer man får via media.

Och media, som du vet söker så gott som alltid de "smaskigaste" bilderna de som säljer bäst. Och dessa blir då grunden för hur befolkningen kommer att uppfatta gruppen.

Så funkar det vid politiska demonstrationer och så funkar det även här.

Återigen, jag säger inte att de har fel, jag vill inte förneka dem rätten att demonstrera. Jag påpekar bara följderna av överdrifterna….

JonasDuregard
6/28/16, 9:41 AM
#65

#64 "Och media, som du vet söker så gott som alltid de "smaskigaste" bilderna de som säljer bäst. Och dessa blir då grunden för hur befolkningen kommer att uppfatta gruppen."

Jag håller inte med dig. Grunden för hur folk uppfattar homosexualitet har inget med pride att göra. 

"Återigen, jag säger inte att de har fel, jag vill inte förneka dem rätten att demonstrera. Jag påpekar bara följderna av överdrifterna…."

Du snarare spekulerar om följderna. Jag har inte sett skymten av bevis för att du har rätt. Pride verkar snarare ganska populärt.

[Bermudas]
6/28/16, 9:44 AM
#66

"Du snarare spekulerar om följderna. Jag har inte sett skymten av bevis för att du har rätt. Pride verkar snarare ganska populärt." Ni "spekulerar" båda två. Jag har sett skymten av bevis för att det finns folk som älskar paraden men också skymten av bevis för att andra finner den frånstötande. Kan ni inte komma överens om att ni båda har rätt?

landsbygdsbo
6/28/16, 9:50 AM
#67

#65

Då är du naivare än vad jag trodde.

För paraden hanteras på samma sätt som alla andra företeelsen i samhället.

Från medias bevakning av "raggarnas" midsommarfirande på sextio och sjuttiotalet till de stora mc träffarna över till politiska event som ex göteborgs-händelserna för ngr år sedan. Det är alltid fåtalets excesser som präglar medias bild av händelserna och därigenom även den bild som folk i allmänhet får av händelserna…

JonasDuregard
6/28/16, 9:58 AM
#68

Det fanns säkert många som tyckte att kvinnors uttryck i rösträttsrörelsen var oanständiga och kanske en smula överdrivna. Gränsen för var moralpaniken sätter in har ju varit flytande genom historien. 

Men då som nu ligger felet hos  förtryckarna och inte de förtryckta, och inget de förtryckta gör annat än att sitta still och hålla käften kommer vara tillräckligt bra för att förtryckarna ska vara nöjda. 

Haters gonna hate helt enkelt.

landsbygdsbo
6/28/16, 10:05 AM
#69

# 68

Visst värderingar ändras med tiden.

Men samtidigt visar även historien att de rörelsen som varit framgångsrika har arbetat med de värderingar som den aktuella tiden har

Suffragetterna sprang inte nakna, de mest framgångsrika spelade med i den tidens spelregler och vann därigenom de framgångar som ledde till rösträtt.

Det är som i allt politiskt maktspel, går man ut för hårt i början så brukar man sällan komma så värst långt..

Annons:
[Bermudas]
6/28/16, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Även homosexuella kan vara kritiska till pride. Så här skriver en bög om pride apropå denna pride-poster. "Sedan jag kom ut har jag hela tiden vetat om att homosexualitet är inget man väljer, utan man föds till det. Denna kampanj öppnar dörren till att homosexualitet är ett val man gör, och då även en möjlighet att välja att vara heterosexuell." Han fortsätter: "Herregud, bara för att man är bög så är man inte en jävla knullande sexgalning?!! Jag har faktiskt andra saker i huvudet än sex med andra av samma kön. Tro mig!! Vet faktiskt inte hur prideorganisationen tänker, eller om de ens tänker alls. Det fanns säkert en god tanke bakom det hela men nu uppmålas HBTQ-personer som promiskiösa sexgalningar inför allmänheten. Är vi inte mer än så i pride-organisationens ögon?" https://blog.qruiser.com/cigarbear/154144/arets-pridekritik

landsbygdsbo
6/28/16, 11:39 AM
#71

#70

Hear, hear..

JonasDuregard
6/28/16, 11:51 AM
#72

#69 "Suffragetterna sprang inte nakna, de mest framgångsrika spelade med i den tidens spelregler och vann därigenom de framgångar som ledde till rösträtt."

Så dagens spelregler är "var inte naken"? Vad var spelreglerna på 1910-talet menar du? Många skulle nog hävda att suffragetterna bröt mot alla möjliga regler. Bland annat ägnade sig delar av rörelsen åt mordbrand och skadegörelse. 

Det kunde man nästan tro var värre regeltrots än att visa lite hud 🤪.

.

Men om vi fokuserar på själva moralismen: Säg att jag organiserade en kvinnoparad back in the days när det var ungefär lika tabu för kvinnor att bära byxor som det är för dem att gå nakna idag. Skulle du klandra mig som arrangör om jag tillät byxklädda kvinnor i paraden?

landsbygdsbo
6/28/16, 11:56 AM
#73

72 det var det vanliga fåtalet som utmärkte sig.Det var det tråkiga politiska arbetet som gav resultat, inte mordbränderna och skadegörelsen dessa var i högsta grad kontraproduktiva

Varför ordnade du paraden? För att visa att kvinnor kunde gå i byxor eller för att lyfta fram rösträttsfrågan.

Var det det senare så bommar du målet för tidningarna skulle bara skrivit om brallorna och struntat i det som verkligen var viktigt. Så tack för exemplet 😉

JonasDuregard
6/28/16, 2:38 PM
#74

#73 "Det var det tråkiga politiska arbetet som gav resultat, inte mordbränderna och skadegörelsen dessa var i högsta grad kontraproduktiva"

Det slår omsorgsfullt hål på din "framgångsrika rörelse håller sig till samhällets spelregler"-hypotes dock. Eftersom ditt eget exempel på en framgångsrik rörelse begick betydligt grövre övertramp än att visa sig nakna. 

Jag måste säga att jag hoppades på en mer spektakulär undanflykt från dig. Jag menar den här talar ju praktiskt taget för min sak, att även rörelser där inte alla beter sig propert kan åstadkomma mycket. Är suffragetterna undantaget som bekräftar din regel kanske? Konstigt att använda som exempel måste jag säga…

"Var det det senare så bommar du målet för tidningarna skulle bara skrivit om brallorna och struntat i det som verkligen var viktigt. Så tack för exemplet Skämtar"

Och hade jag förbjudit dem hade de skrivit om vilken hycklare jag är, eller så hade de inte skrivit alls. 

Haters gonna hate som sagt. 

"Varför ordnade du paraden? För att visa att kvinnor kunde gå i byxor eller för att lyfta fram rösträttsfrågan."

En allmän parad för kvinnors lika rättigheter. Precis som pride är en allmän parad för HBTQ-rättigheter utan någon specifik politisk dagordning.

JonasDuregard
6/28/16, 2:40 PM
#75

#73 Roligt också att du ursäktar suffragetterna med "det var det vanliga fåtalet som utmärkte sig". Undrar vilken annan grupp det skulle kunna gälla 😃.

landsbygdsbo
6/28/16, 3:04 PM
#76

#75 I stort sett alla grupper oavsett vad, har sin svans som utmärker sig.

Annons:
JonasDuregard
6/28/16, 6:26 PM
#77

#76 Fint att du gör en helomvändning då. Dina senaste inlägg kan användas rakt av för att ursäkta hur en obetydlig minoritet av pride-deltagarna uppför sig 👍.

Herveaux
6/28/16, 7:20 PM
#78

#77 "If you can´t beat them - join them!" 😉


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

landsbygdsbo
6/28/16, 8:13 PM
#79

#77 problemet kvarstår dock. De organisationer som inta aktivt tar avstånd av svansen förknippas med den.

Ta exempelvis de organisationer som organiserade lagliga demonstrationer i Göteborg. De förknippas med upploppen så fort man nämner Göteborgs - kravallerna.

Så jag gör ingen helomvändning, jag konstaterar bara att en liten svans..kan ställa till mycket illa för moderorganisationen 😉

JonasDuregard
6/28/16, 8:42 PM
#80

#79 Så du vidhåller inte suffragetterna som ett bra exempel, eller?

landsbygdsbo
6/28/16, 8:58 PM
#81

#80 Varför inte. det fanns inom den gruppen både extrema och moderata element.

Och för media då det var aktuellt så valde man nog gärna de extrema framför de moderata. Och man gjorde det knappast för att främja suffragetternas sak, eller hur

Zepp
6/28/16, 10:42 PM
#82

Jisses.. låt dem spöka ut sig hur de vill.. det är ju för f*n en karneval!

Kika på karnevalen i Rio.. den är väl nästan heterosexuell.. och där flaschas både det ena och andra?

För övrigt så är jag för att Stanley Sjöberg alldrig skall/skulle få uttala sig alls.. inte ens i kyrkan.. han är direkt olämplig att lyssna på.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JonasDuregard
6/28/16, 10:43 PM
#83

#82 Det är därför ingen tar heterosexuella på allvar längre 🙂.

Annons:
Zepp
6/28/16, 10:46 PM
#84

Mm.. näe, för att vi bara tar första bästa tillfälle/karneval för att spöka ut oss och flascha både det ena och andra.. främst det ena.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: