Annons:
Etikettdjurskydd-djurfrågor
Läst 4553 ggr
[[eskils_]]
2016-06-23 14:07

Upprop: "Alla katter förtjänar ett ökat skydd!"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Från Djurskyddet:

"I Sverige finns uppskattningsvis 100.000 hemlösa katter, vilket måste räknas som ett av våra största djurskyddsproblem.

Nu är det hög tid att visa att vi står upp för alla katter och att de får ett ökat skydd i nya djurskyddslagen som ska komma i höst. Skriv på vår namninsamling nedan och uppmana andra att göra det. Använd #allakatter när du delar på sociala medier.

 Alla katter
•förtjänar ett hem.
•behöver mat, värme och omvårdnad.
•ska födas efterlängtade.

Därför kräver vi:
•Obligatorisk ID-märkning och registrering.
•Obligatorisk kastrering för utekatter.
•Tydligare ägarkrav, inklusive 16-års gräns.
•Förbud att överge djur.

 Namninsamlingen avslutas augusti och kommer att överlämnas till landsbygdministern."

Hoppas det finns många djurvänner här på sajten som skriver på och sprider informationen! 👍 En jätteviktig insats som kan rädda tusentals kattliv. Hittills har 26.915 underskrifter kommit in, på bara några veckor.

(Namnen syns inte, så du är helt anonym.)

Annons:
Tride
2016-06-23 14:15
#1

Jag skrev på.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Katthemsmatten
2016-06-23 14:21
#2

Hoppas ni är riktigt många som stödjer kampanjen genom att signera. Sverige behöver ett bättre djurskydd!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Dimocarpus
2016-06-23 14:27
#3

Toppen, helt rätt #2!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Tride
2016-06-23 17:28
#4

Jag har en fin kisse, kastrerad med märke i örat. Jag är rädd om henne, och önskar att alla kattägare förstår att ta sitt ansvar.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Dimocarpus
2016-06-23 18:45
#5

#4, vad glad jag blir att höra det! Vi fortsätter att sprida detta vidare.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Tjeja
2016-06-23 21:17
#6

Påskrivet så klart! ❤️  🙂 Men så är jag ju kattmänniska också. 🐱

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Fillifjonkan60
2016-06-23 21:41
#7

Skrivit på


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


JonasDuregard
2016-06-23 22:00
#8

#0 Det låter som rimliga krav. 

Men vad innebär det att alla katter förtjänar ett hem? Är det för att de härstammar från husdjur (eller varit husdjur själva, vet inte vilket som är vanligast)?

[[eskils_]]
2016-06-24 11:54
#9

#8 Alla katter förtjänar ett hem därför att de är tamdjur (ursprungligen från medelhavsområdet), dvs de finns inte naturligt i den svenska faunan. De klarar inte att överleva våra vintrar utan hjälp från människan. En hemlös katt har en genomsnittlig livslängd av ca 2 år, medan en ägd välskött katt kan njuta av livet i ca 15-18 år. De har rätt till sitt liv.

Katter förtjänar ett hem därför att det är grymt och orättvist att de ska behöva plikta med sin hälsa och ofta med sitt liv för att deras fd ägare övergivit dem eller inte brytt sig om att ge dem livlinan bestående av ID-märkning, ägarregistrering och kastrering.

De förtjänar ett hem därför att de är älskvärda och tillgivna "familjemedlemmar" och det populäraste husdjuret i Sverige (finns ca 1,4 miljoner ägda katter).

(Nu har antalet underskrifter stigit till 26.966 st. 👍)

JonasDuregard
2016-06-24 13:03
#10

Tack för ditt svar. Jag har ingen stark åsikt åt endera hållet, men jag tycker det är intressant att höra moraliska resonemang om djurs rättigheter i förhållande till andra djur. 

Jag tycker nog inte att uppdelningen av djurriket i tamdjur och vilddjur är något som ger endera gruppen medfödda moraliska rättigheter den andra saknar. (Men det är inte en åsikt jag missunnar någon annan)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Schnauzertik
2016-06-25 09:20
#14

Registrering av hund hos jordbruksverket är obligatorisk, Det kostar 80:-

Jorbruksverket

Värd för Pensionärer

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[[eskils_]]
2016-06-25 12:03
#18

#10 Du antyder att jag tycker att bara tama djur har rättigheter, och inte vilda. Konstig slutsats, pröva och läs igen så kanske du förstår hur jag menar.

Mitt inlägg handlar alltså bara om katters rätt till ett hem hos människor, inte alls på bekostnad av något annat (vilt) djur. Eller tror du verkligen att t ex björnar och vargar längtar efter att få flytta in hos någon människa? Hos dig?

Självklart värnar jag om vilda djurs rättigheter till ett bra liv, men jag har engagerat mig för just katter. Det får du acceptera.

Schnauzertik
2016-06-25 12:07
#19

#17  Har svårt att tro att precis alla hundar registreras, det förekommer säkert insmuggling av valpar och några oseriösa uppfödare också.

Men betalar man 10-20 tusen för sin hund så har jag svårt att förstå varför man inte skulle betala en engångsavgift på 80:- för registrering.

Värd för Pensionärer

[[eskils_]]
2016-06-25 12:22
#20

#11 Det existerar väl redan idag ett förbud att överge djur och släppa dem vind för våg, eller hur?

Ja, det finns ett förbud att brista i sitt tillsynsansvar för hundar och katter, men det är belagt med straff bara när det gäller hundar, tyvärr. Källa: Jordbruksverket

Obligatorisk registrering, tja och vem ska betala registerhållningen då?

Katternas ID-märkning registreras idag hos DjurID (130 kr) eller Sverak (gratis). En mycket liten engångsavgift, precis som hundarnas registrering som Schnauzertik skriver i #14. (DjurID =  Svenska Kennelklubben.)

Idmärkning o registrering kan ske och sker i samband med försäkring, alltså kommer endast de som idag sköter sina djur att fortsätta göra det. knappast de andra.

ID-märkning av katt med chip kan ske hos veterinär när som helst. ID-märkning med örontatuering brukar göras hos veterinär i samband med kastrering, eftersom det kräver att katten är nedsövd. 

ID-märkning har inget samband med försäkring. Däremot erbjuder försäkringsbolaget Agria rabatt på försäkring av ID-märkta huskatter, säkert gör fler bolag det också. 🌺 

http://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/viktigt-att-id-marka-katter/

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[[eskils_]]
2016-06-25 13:02
#24

#23 Ja, det tycks vara främst på landsbygden som gammaldags föreställningar om t ex katters förmåga att klara sig själva lever kvar. Men även där går upplysningen framåt, och många jordbrukare kastrerar och märker sina katter nuförtiden, därför att de är rädda om dem.

I Skåne finns t ex Kastreringsbussen som gör en fantastiskt insats med begränsade resurser, helt ideellt, för att minska antalet oönskade och omärkta hemlösa katter. 🌺 Där borde kommunerna bidra till finansieringen!

De flesta människor bor ju numera i städer och tätorter och kattens roll håller på att förändras, från nyttodjur med låg status (vilket avspeglas i lagen som jag länkade till i #20) till en älskad familjemedlem.

Lagstiftningen behöver komma i takt med verkligheten!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[[eskils_]]
2016-08-03 11:19
#29

Du har väl skrivit på namninsamlingen för mer ansvarsfullt kattägande?? ☝️

Sista dag är söndag den 14 augusti, så än finns det tid att skriva på själv och att tipsa djurvänner bland släkt och bekanta. Det är alldeles gratis, går på 5 sekunder och man kan vara anonym. Ingenting att tveka om alltså!

Just nu har 28.237 underskrifter kommit in.

Här är länken igen.

[helga21]
2016-08-03 17:03
#30

 Det finns även lantbrukare som ger sina katter omvårdnad. De är kastrerade och id-märkt och de   får daglig tillsyn och blir avmaskade vid behov och får veterinärvård.

flyingdragon
2016-08-03 18:13
#31

Skrev självklart på.

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Katthemsmatten
2016-08-15 17:04
#32

Tiden för underskrift har blivit förlängd till den 19 augusti. Skriv under och uppmuntra dem du känner att också göra det.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[eskils_]]
2016-08-18 20:27
#33

Imorgon, fredag den 19 augusti, avslutas namninsamlingen för bättre trygghet och skydd för våra katter. Får idéFår idéFår idé 

Om förslagen här går igenom kommer det bidra till att drastiskt minska antalet hemlösa katter och kattungar, och större chans för bortsprungna katter att hitta hem igen.

Så skriv på direkt om du inte redan gjort det, och tänk efter - känner du inte minst en djurvänlig person till som vill göra en god gärning och hjälpa katterna? Skynda sprid, katterna tackar dig! Hjärta

Hittills har 28.394 personer skrivit på.

Här är länken igen, för sista gången.

kamera0710
2016-08-19 12:38
#34

Synd att en del inte håller koll på sina katter. På min uppväxtort blev en äldre kvinna av med en katt på 80-talet. Då polisanmälde hon alla grannar som var jägare och anklagade dem för att ha skjutit katten.

Vid denna tid var det i vilket fall lagligt för jakträttsinnehavare att skjuta de katter som påträffas.

Annons:
Katthemsmatten
2016-08-19 14:09
#35

Ta chansen att signera om du inte redan gjort det!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Katthemsmatten
2016-08-19 15:06
#37

Det är just det att de måste kontrollera att det inte är en ägd katt som det slarvas med.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kamera0710
2016-08-19 17:00
#38

#36 OK, hade för mig att det är hårdare nu på den punkten. Själv jagar jag inte.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-08-21 09:43
#40

Jag oroar mig lite för vad som kommer att hända med de katter som inte kommer att registreras om förslaget går igenom.

Kommer de att samlas upp och avlivas?

Kommer veterinärer att vägra behandla katter som inte är registrerade? (Jag tyckte det föreslogs något sådant högre upp i tråden.) Det vore i så fall inte bra för katterna i fråga…

På landsbygden där jag bor finns det lagårdskatter med lite oklara ägarförhållanden. De flyttar helt enkelt mellan stall och lagårdar. Jag tror, men är förstås inte säker, att en del av de här katterna kommer att förbli oregistrerade.
Märk väl, jag talar här inte om katter som har det dåligt! De får mat, omvårdnad och är tama och keliga. När veterinären kommer på ko-besök tittar hon till dem också, om det behövs.
Bara det att de strövar som det behagar dem.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-08-21 10:38
#41

#40 Om de strövar runt mellan olika gårdar, hur kan du då uttala dig så säkert om deras levnadsvillkor? Du kanske bara sett "systemet" där det fungerar som bäst, och det kanske är helt bedrövligt för flertalet katter under större delen av tiden. 

Tänk om det för varje katt du sett som är kelig och ompysslad finns fyra som svälter ihjäl i en närliggande skog?

Annons:
Magi-cat
2016-08-21 10:48
#42

#41 Jag uttalade mig om och uttryckte viss oro för de katter som har det bra och människor som bryr sig om dem - men trots det något oklara ägarförhållanden. Det är en realitet som jag ser.
Naturligtvis finns det katter som har det bedrövligt, som du säger. Det är jag smärtsamt medveten om.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2016-08-21 12:32
#43

Radioprogrammet Naturmorgon hade för några år sedan temat katters påverkan på fågelbeståndet, kan avlyssnas via länken. Någon stor påverkan har de tydligen inte, enligt gjorda studier. Men gråsparvens minskning de senaste decennierna kan delvis bero på katters predation.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/49754?programid=1027

[Hayabusa]
2016-08-21 12:37
#44

Katter är trevliga djur 👍

Katthemsmatten
2016-08-22 10:19
#45

#43 Jag känner mig tveksam till att katter blivit så mycket bättre jägare att det ger avtryck i antalet gråsparven på en mätbar nivå. Personligen tror jag att vi människor och vårt sätt att hantera miljön är ett väsentligt större hot. Inte bara för gråsparven.

Medarbetare Hittekatter iFokus

JonasDuregard
2016-08-22 10:44
#46

#45 "Personligen tror jag att vi människor och vårt sätt att hantera miljön är ett väsentligt större hot."

Katter är en del av det hotet, eftersom det är människor som spridit katter över världen. 

"Jag känner mig tveksam till att katter blivit så mycket bättre jägare att det ger avtryck i antalet gråsparven på en mätbar nivå."

Det handlar kanske inte främst om hur bra jägare de är utan om antal. Det finns mer än en miljon katter i Sverige, så jag gissar att det därmed är den största rovdjurspopulationen vi har. 

.

Det är oklart huruvida katter är ett hot mot svenska fågelarter, men ser man på resten av världen, och främst det känsliga ekosystemet i Australien, så är katter ett stort hot mot flera arters överlevnad.

kamera0710
2016-08-22 11:38
#47

#45 Litar mer på forskningen än på någon som "känner sig tveksam".

Magi-cat
2016-08-22 14:38
#48

Ska vi nu börja tala om katter som ett hot? Var det inte att de förtjänar bättre skydd som var frågan för tråden? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2016-08-22 14:40
#49

#48 Att skydda katterna från miljön och miljön från katterna går kanske hand i hand? Då behöver man inte välja det ena eller det andra.

Magi-cat
2016-08-22 14:50
#50

#49 Det blir lite tvära kast när man börjar prata om individer som förtjänar ökat skydd som hot.

Ska kanske inlåsning av katterna tillföras kravlistan? Eftersom de är hot mot miljön, menar jag.😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2016-08-22 17:02
#57

#56 Ett förslag var väl att kastrera och släppa ut katten (TNR). Några invändningar mot det?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-08-22 18:36
#61

#60 Du har inte rätt att göra det du gör.

Du måste kontrollera:

"Om en eller flera av följande faktorer uppfylls är det inte troligt att katten är övergiven eller bortsprungen utan att den har en ägare:

om katten uppehåller sig nära bebyggelse,

 bär halsband,

 är öron- eller chipmärkt,

 är välnärd och har fin päls,

inte är särskilt skygg.""

Många experter avråder från halsband, eftersom katter kan fastna med det. 
Katten du dödar kan dessutom ha tappat det, även om den hade halsband från början.
Du kan inte stifta dina egna lagar och ta dig friheter du inte har.

Och du, att katter skyggar för dig kan bero på att du ter sig hotfull för dem, inte att de är förvildade…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-08-22 19:00
#64

"Alla katter

•förtjänar ett hem.
•behöver mat, värme och omvårdnad.
•ska födas efterlängtade.

Därför kräver vi:
•Obligatorisk ID-märkning och registrering.
•Obligatorisk kastrering för utekatter.
•Tydligare ägarkrav, inklusive 16-års gräns.

•Förbud att överge djur."

Tyvärr hjälper alltså dessa punkter inte katterna om sign. landbygdsbo får syn på dem. De har ju inget halsband och skyggar….😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Katthemsmatten
2016-08-23 11:49
#81

#43 Läs den här artikeln om vad som förorsakar decimering av antalet fåglar och arter. Katten är i sammanhanget försumbar.  http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fagelarter-tar-stryk-nar-gamla-gardar-rivs/

Medarbetare Hittekatter iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[helga21]
2016-08-23 18:53
#89

landsbygsbo Och hur vet du att katten du skjuter inte har några ungar att försörja med mat. Det kan faktiskt vara en honkatt med ungar som du dödar. Och det har du inte rätt att göra!

Detta är vad som står om tillsyn av katter i lagstifniongen om hur de ska hållas.

"Inledande bestämmelse

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

https://lagen.nu/2007:1150

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[[eskils_]]
2016-08-23 23:04
#94

Landsbygdsbo, det här är en tråd som handlar om en konstruktiv namninsamling för att rädda katters liv, för att höja kattens status, för att kattägare ska ta bättre hand om sina katter, och för att bortsprungna katter lättare ska kunna återförenas med sina ägare. (Alla katter som går fritt ute är nämligen inte utsläppta eller övergivna som du tycks tro. Många av dem har sprungit bort i samband med en flytt eller från sin kattvakt och har gått vilse. Detta pga att katter är revirbundna. Har de blivit mer eller mindre förvildade under utevistelsen är bl a katthemmen experter på att få dem sociala igen, inga problem.)

Det är en tråd med empati och med kärlek till katter.

Där skriver du inte mindre än 27 inlägg - hittills - om att katter minsann skjuts ihjäl och det tycker du är bra, och det ägnar du dig själv åt också, och tänker fortsätta med, osv osv osv. Totalt empatilöst. 🤮

Ursäkta men det räcker nu! Vi vet att du ogillar katter.

[[eskils_]]
2016-08-23 23:13
#95

Landsbygdsbo, du skriver i

#60 Därför gör jag, enligt gällande lagstiftning bedömningen att det är en förvildad katt eftersom den inte har halsband och den befinner sig långt från bebyggelse.

#80 Knallar den ut i skog o mark får den skjutas , Punkt

Men du har fel! Så här skriver t ex Länsstyrelsen Västra Götaland på sin hemsida, avdelning Djurskydd:

"Herrelös katt – vad gör jag?

  • Sätt gärna upp lappar med en beskrivning och foto av katten i närområdet för att se om katten har en ägare
  • kontrollera om möjligt om katten är märkt (halsband, tatuering eller chip)
  • om katten är tam kan du fästa ett meddelande i ett enkelt kardborrehalsband på katten för att försöka få kontakt med en eventuell ägare
  • om du inte hittar någon ägare till katten, kontakta gärna ett katthem för att se om de har möjlighet att ta emot den
  • kontakta Länsstyrelsen
  • hjälp gärna till vid ett eventuellt omhändertagande så att rätt katt omhändertas    

Tänk på att eftersöka en ägare till katten så snart som möjligt när du upptäcker den! Om du har matat en katt en tid kan du ses som ägare till katten. Det är då din katt, som du har det fulla ansvaret för.  

Om det kan antas att katten är övergiven kan du som markägare själv avliva katten. Du behöver inte Länsstyrelsens tillstånd för detta. Det är mycket viktigt att avlivningen utförs på ett korrekt sätt. Tänk också på att det är viktigt att du är helt säker på att katten inte har någon ägare! I tätbebyggt område krävs tillstånd av polisen för att skjuta katter."

Du kan inte vara helt säker på att katten inte har någon ägare bara för att den inte har halsband på sig!!!

[[eskils_]]
2016-08-23 23:19
#96

Namninsamlingen för att hjälpa katterna fick 28.435 underskrifter.

Tillåt mig att, å katternas vägnar, framföra ett varmt TACK till alla gulliga, vänliga, konstruktiva personer här i Politik.iFokus som har hjälpt till! ❤️🌺

Nu hoppas vi på en ny och bättre djurskyddslag i höst.

[[eskils_]]
2016-08-23 23:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Svekatt har stött denna namninsamling och jobbar för samma mål. Här är en av deras affischer.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[[eskils_]]
2016-08-24 11:51
#111

#110 Landsbygdsbo, du har tydligen inte läst/förstått vad jag skrev i #94, så jag upprepar.

De katter som nu lever och lider i hemlöshet är till stor del katter som inte klarade av att familjen flyttade till en ny ort, eller att bli placerade hos en kattvakt, eller att bli transporterad till t ex veterinär. Eftersom katter är starkt revirbundna till sin natur rymmer de och försöker hitta tillbaka hem till sitt eget trygga revir, och går då vilse, eftersom de aldrig varit i de nya omgivningarna förut. Många kattägare känner inte till dessa risker, eller har otur med transportväskans konstruktion, och drabbas av att förlora sin älskade katt. Läs gärna på http://kattpolisen.ifokus.se/ om förtvivlade kattägares försök att hitta sina kära kissar igen.

En del hemlösa katter, i synnerhet okastrerade kattpojkar, är från början nyfikna ägda katter och slinker ut genom en dörr eller öppet fönster bara för att kolla in vad som finns utanför. Och går vilse.

Sedan finns det också en del stackars katter som blir dumpade utomhus av sina oempatiska ägare. Och så finns det folk som tar risken att låta sina katter gå fria ute, vilket borde vara förbjudet enligt namninsamlingsförslaget om katterna inte är kastrerade.

Du har alltså fel när du skriver i #108 "grundproblemet är ju fortfarande att ägaren släpper ut katten vind för våg, så det är hos honom/henne ansvaret ligger".

Annons:
[[eskils_]]
2016-08-24 12:03
#112

Landsbygdsbo, om du vill att katten ska få högre status, som du skriver, kan du gärna hjälpa till med upplysningsarbetet att få kattägare att kastrera, ID-märka och ägarregistrera sina katter, och att låta bli att överge dem. Det behövs hur mycket upplysning som helst om dessa saker, även om folk är mer medvetna nu än för ett par decennier sedan.

Du kan också bli stödmedlem i Svekatt, 200 kr om året. Väl använda pengar!

Om du vill få bort katter från dina marker kan du skaffa en kattavskräckningsmanick med ultraljud, ohörbar för människor:

http://www.motavack.se/katter-och-hundar.html

Ett par konstruktiva råd, till skillnad från ditt dödande…….

Katter har också rätt till sitt liv, liksom dina markhäckande fåglar!

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-08-24 12:15
#114

Länk om chippning och ägarregistrering:

http://www.skk.se/om-skk/djuridse-skks-agarregister/katt/id-markning-av-katt/

En konkret förbättring vore om det fanns teknik för att avläsa chip på ett visst avstånd från katten. Man skulle då kunna införa i regelverket att ingen katt får avlivas (annat än för att förkorta ett akut lidande) utan föregående chip- kontroll.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
2016-08-24 14:37
#119

Hejdå! 👋


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[helga21]
2016-08-24 16:17
#123

# 121 Fantastisk vad du kan mycket om katter. Vet du att katter jagar i gryning och skymning och då har du inte  rätt att skjuta. Du säger att du kan se på en katt om den har ungar. Grattis säger jag då 😂 Du kan låta som en mus och katten kommer springande till dig. En förvildad katt? 😃

Jag har nu talat med Statens Jordbruksverk som säger att du måste förvissa dig om att katten är hemlös eller förvildad vilket du inte kan genom ett kikarsikte det lovar jag dig.  Och att det inte finns ungar som är yngre än 12 veckor för då bryter du mot Djurskyddslagen. Jag har haft katt i hela liv och vet att även tama katter kan bete så sig som varande vilda.

Att jag nämnde att jag är gift med en jägare sa jag i all välmening då även han kan gällande lagstiftning på jakt vilket inte någon annan här har kunnat. Men du är hårt trängd förstår jag.

Det finns idag mellan 100.000 - 150.000 hemlösa katter. De är hemlösa 24/7. Om folk i allmänhet höll reda på sina katter och kastrerade dessa och id-märkte och registrerade dem så skulle problemet snart vara löst. Men så länge det inte är lag på detta och folk fortsätter att ta kullar på sina söta huskatter så har vi idag vårt  största djurskyddsproblem pga detta.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[helga21]
2016-08-24 19:14
#130

"Nya regler Sedan den 1 maj 2008 gäller flera nya regler för att hålla katt, bland annat följande: • Du eller någon annan ska se till dina djur minst två gånger per dag. Unga, sjuka eller skadade djur ska ses till oftare. • Katter ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett. • Katter får inte hållas bundna vare sig utomhus eller inomhus. Det är dock tillåtet att ta katter på promenad i koppel. • Katter som hålls i rastgårdar, boxar eller andra förvaringsutrymmen ska ha tillgång till miljöberikning (t.e.x. upphöjda liggplatser, möjlighet att klösa och gömställen). • Katter får inte förvaras i bur utom vid särskilda tillfällen (på utställningar, tävlingar och prov, träning inför tävling och i samband med transport)."

"Kattungar Så länge kattungarna behöver mjölk och omvårdnad från modern får de inte skiljas från henne annat än tillfälligt, dock tidigast vid 12 veckors ålder." Detta gäller envar, jägare eller ägare eller vem som. Det är brott mot Djurskyddslagen.

 "Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte det finns särskilda skäl. Det är inte lämpligt att kattungar under 6 månader sitter i karantän."

SJV har rätt att komma med förordningar som gäller som lag. 

Bara för att du inte är ägare till katten så innebär det att du har rätt att skilja modern från ungarna. Det sa de på Jordbruksverket då jag talade med dem idag. 

Men du är en modig man som vågar skjuta stora stygga förvildade katter så du bryr dig väl inte om några små moderlösa kattungar? Och det räcker inte med att du antar att katten är herrelös eller förvildad du måste försäkra dig om detta.

Du är inget vidare på lagstiftning när det gäller katter och du är urusel på att googla.

Du kan väl anmäla dig till hittekatter i fokus och hjälpa dem att fånga in förvildade tamkatter kanske då du är en sån expert på detta.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_3.pdf

[helga21]
2016-08-24 19:16
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[helga21]
2016-08-24 19:30
#133

#43 "Gråsparven uppträder i större delen av Sverige, utom i fjälltrakterna.[6] Den var tidigare mer vanligt förekommande men efter att jordbruksarealerna minskat i Sverige under senare delen av 1900-talet har gråsparvens antal gått ner, men uppgår ändå till ungefär 1 miljon individer"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A5sparv

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Vanja
2016-08-24 21:57
#140

Landsbygdsbo . Du är härmed portad ifrån den här tråden. Skriver du mer här så portas du ifrån politik helt. Det du skriver är ibland det sjukaste jag läst i en tråd som handlar om kärlek till katter. Har du några frågor till mig angående att du inte får skriva i den här tråden igen kan du skicka PM. Men den här tråden är inte till för respektlösa, empatilösa människor som skjuter katter enbart för att de tror att de är vilda. Det kan vilken människa som helst tolka ifrån ts. Nog är nog.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[[eskils_]]
2016-08-25 21:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

#140 Tack Vanja! Nu kan vi djurvänner och andra seriösa medlemmar skriva i tråden igen om vi vill. 🙂

Ett av kraven i namninsamlingen är att alla ägda katter i Sverige ska vara ID-märkta och ägarregistrerade, dvs både katter som tillåts gå ute och innekatter. Märkningen görs hos veterinär (inte dyrt) och registreringen får ägaren sedan oftast ordna själv, genom att skicka in ID-numret och uppgifter om katten på en blankett till DjurID (130 kr) eller Sverak (gratis) - eller båda. Här är en affisch från Svekatt om märkning:

Dimocarpus
2016-08-27 20:58
#142

Vi behöver så många fler. Sprid vidare!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Katthemsmatten
2016-08-29 16:57
#143

Snälla, signera och sprid. Sista dagen idag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

JonasDuregard
2016-08-29 18:55
#144

#143 Det har sagts minst två gånger tidigare i tråden 🙂.

Just nu står det för övrigt att sista dagen är på Onsdag, men det har förlängts om och om igen.

[[eskils_]]
2016-08-29 19:08
#145

Ja, de har tydligen förlängt tiden till 31 augusti.

Vore ju fint om det kunde bli över 28.500 underskrifter, en jämn och bra siffra. Det fattas bara 6 st underskrifter dit nu…!

[[eskils_]]
2016-08-30 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

Ge ditt stöd till uppropet, och hjälp till att minska antalet hemlösa katter! Snart kommer vinter och kyla. Här är länken.

Annons:
Vanja
2016-08-30 20:36
#147

Funderar på att bli stödmedlem.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[[eskils_]]
2016-08-30 21:14
#148

#147 Jag har varit stödmedlem i Svekatt i flera år. Känns väldigt bra, för då vet man att pengarna  (200 kr/år) går till dem som verkligen kämpar för att höja kattens status. ❤️🐱

Just nu har 28.657 personer skrivit under uppropet.

Vanja
2016-08-30 22:09
#149

200 kr per år känns väldigt lite. De är klart att de inte är det om de är många som är med och stödjar.  :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[[eskils_]]
2016-08-30 22:23
#150

#149 Nej 200 kr/år är inte så mycket, men vi är många, många djurvänner som hjälps åt. Varje krona gör nytta. 🌺

Om man vill och kan, kan man ju också bidra ekonomiskt till något bra katthem eller något projekt som Svekatt har. T ex den här sommaren har de jobbat hårt med att fånga in katter i en stor koloni hemlösa katter i Uttervik nära Nyköping  - vaccinera+kastrera+ID-märka katterna och ge dem goda hem. Här kan man läsa om det: https://www.facebook.com/Katterna-på-Uttervik-250966548601666/?fref=ts

Hittills har 28 katter i Uttervik kommit in i tryggheten, men ca 15 st går kvar ute, så projektet fortsätter. Ett samarbete mellan katthem som är medlemsföreningar i Svekatt.

[[eskils_]]
2016-08-31 13:33
#151

Sista dagen att skriva på uppropet för att hjälpa de hemlösa katterna är IDAG, onsdag!

Länken igen: http://www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/vara-kampanjer/alla-katter/

[helga21]
2016-08-31 18:24
#152

Om man är stödmedlem har man någon rösträtt då?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Tjeja
2016-08-31 20:24
#154

Nu har du gjort ditt här på Politik i fokus Landsbygdsbo Du fortsätter att provocera här inne trots tillsägelse!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Linn Is The New
2016-09-01 08:53
#155

Har skrivit på :)

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[[eskils_]]
2016-09-07 13:21
#156

Nu har den nya djurskyddslagen skjutits upp, igen!

"Ny djurskyddslag skjuts upp igen

Propositionen som var planerad för september 2016 blir aktuell först nästa år.

Tidigare än 2017 kommer det inget förslag från regeringen om en ny djurskyddslag. Ambitionerna om att en proposition skulle vara klar att lämna över till riksdagen denna månad har övergivits.

Elisabeth Backteman, statssekreterare hos landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S), nämner mängden av remissvar på den ursprungliga utredningen, och arbetet med två ytterligare analyser som den rödgröna regeringen tagit fram, som bidragande orsaker till att propositionen än en gång skjutits på framtiden.

Tidigast 2017

De nya analyser som krävts gäller kontrollmyndigheternas rätt till tillträde till enskilda bostäder, och frågan om sekretessbrytning när personal inom sjukvård eller socialtjänst får reda på att djur far illa.

– Vi håller nu på att bereda allt detta i regeringskansliet, och det är ett omfattande arbete, säger Elisabeth Backteman som inte vill gå närmare in på när under 2017 en proposition kan vara klar."

ATL

Katthemsmatten
2016-09-08 14:32
#157

Man kan undra varför den ursprungliga utredningen var så illa gjord att det blivit så många invändningar från remissinstanserna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[eskils_]]
2016-09-13 17:34
#158

#157 Nej, det är verkligen ingen fart på regeringens djurskyddsarbete!

Men på uppropet för bättre kattägande är det fart - drygt 32.000 underskrifter har nu kommit in! 🙂 

(Allra sista dag att skriva på är fredag 16 september klockan 12.00.)

Katthemsmatten
2016-09-14 14:30
#159

Kanske kan det bli en påtryckning. Ju fler som signerar och visar engagemang, ju större är chansen att man inte kan negligera detta.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[eskils_]]
2016-09-15 23:49
#160

Oj, vilken bra fart det är på namninsamlingen nu! Mer än 3.000 nya underskrifter bara sedan i förrgår! ❤️🌺🙂

Så känner du någon mer djurvän - be honom/henne att skriva på för ett bättre kattägande, nu, före kl 12.00 imorgon fredag. Alla tjänar på detta!

Här är länken

Just nu har 36.462 personer skrivit på……

Annons:
Katthemsmatten
2016-09-16 11:08
#161

Hoppas det blir många som tar chansen att skriva på den här sista timmen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[eskils_]]
2016-09-17 12:23
#162

Igår fredag avslutades namninsamlingen för ett mer ansvarsfullt kattägande.

39.585 underskrifter blev det! Pokal

Stort tack och kram till alla djurvänner som skrivit på och hjälpt till! HjärtaBlomma

http://www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/vara-kampanjer/39-585-underskrifter-for-katterna/

[[eskils_]]
2016-09-21 11:47
#163

#162 Länken fungerar visst inte längre. Här är en som fungerar:

http://www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/vara-kampanjer/alla-katter-fortjanar-ett-okat-skydd/

Och här överlämnas uppropet till regeringen:

http://tidningen.djurskyddet.se/2016/09/har-tar-regeringen-emot-kattkraven/

[[eskils_]]
2017-12-29 12:08
#164

Idag har GP:s ledarsida en bra artikel om kraven på bättre stöd i lagen för vårt vanligaste husdjur, katterna:

http://www.gp.se/ledare/sonesson-lagen-m%C3%A5ste-skydda-katter-b%C3%A4ttre-1.4948946

Toppen, heja GP!! Pokal  Verkligheten måste beskrivas sådan den är.

"Ideella katthem runt om i landet gör fantastiska insatser, med små ekonomiska medel, men kan bara ta hand om en bråkdel av alla samhällets olycksmissar."

Vad som behövs är:

 1) lag på kastrering av alla frigående katter utomhus,

2) lag på ID-märkning och ägarregistrering av alla katter,

3) kommunala bidrag till seriösa katthem. Eftersom problemet faktiskt är en följd av kommuninvånarnas beteende.

Tjeja
2017-12-29 15:02
#165

#164 UNDERBAR artikel! Heja GP! För tillfället min nya absoluta favoritdagstidning! 😃👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
2017-12-29 16:56
#166

Ingen dum ide. Samma rättigheter och skyldigheter för kattägare som för hundägare…undrar om kattägarna som här varit så positiva….är medvetna om vad ett strikt hundägaransvar innebär?

Rekommendation…ta reda på det😎

Det innebär bla om katten pissar och skiter ner en sandlåda hos grannen så blir kattägaren ersättningsskyldig, om katten blir påkörd och vid olyckan så skadas bilen..så kan kattägaren bli ersättningsskyldig.

Naturligtvis stöder jag lika rätt/skyldighet för katter o hundar.

Gör ni?

kamera0710
2017-12-29 17:17
#167

#164 Håller med om att katter som vistas ute bör vara kastrerade och att de ska ID-registreras. Och med ovannämnda erfarenhet hoppas jag att såväl hund- som kattägare inser att släpper man sitt husdjur fritt kan det hända olyckor.

Annons:
Magi-cat
2017-12-29 17:20
#168

#166 Är du lika entusiastisk över att skjuta vilsekomna hundar som när det gäller katter utan halsband?

(Är din portning från tråden upphävd nu? #140 )


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2017-12-29 19:02
#169

#168

Jag följer den lagstiftning som gäller. Accepterar därför demokratiska beslut och spelregler. Skulle kattägarna ha ett absolut ansvar liknande det som hundägare har, så skulle situationen vara helt annorlunda. Då skulle man ex. inte utan visst ägaransvar släppa ut katter vind för våg så som sker idag.

Jag försöker inte lägga munkavle på obekväma åsikter. Men det visar ju min Avatar..obekväma åsikter lever farligt.

Men hur ställer du dig till ett absolut kattägaransvar, villkoret för lika spelregler mellan kund o katt? Passar inte det😎

[Inlägg redigerat! Inga personliga påhopp  accepteras! Var försiktig nu om du vill få fortsätta skriva på PiF landsbygdsbo]

Magi-cat
2017-12-29 19:39
#170

#169  Men det visar ju min avatar..obekväma åsikter lever farligt, speciellt när sådana som du får bestämma.

Så det var dags för personliga beskyllningar nu, tyckte du.
Den här tråden har ett annat syfte.

Du blev portad från tråden av en anledning som du är väl medveten om, men du sätter dig medvetet över beslutet. Hur gick det nu med att acceptera fattade beslut och spelregler?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2017-12-29 19:49
#171

#170

Frågan var, hur du ställer dig till ett absolut kattägaransvar, det som skulle ge katten samma rättigheter som hundarna har.

Men det är tydligen för obekvämt att svara på.

Menar du då inte allvar med att försöka ge katten samma status som hunden?

Dimocarpus
2017-12-29 22:59
#172

Det känns inte så svårt. Alla mina är innekatter med koppelpromenader samt kastrerade allihop. Har uppfyllt allt och lite till. Jag volontärarbetar på ett katthem regelbundet också. Inget konstigt med det, snarare tvärtom vad bra. Katthem slipper tacka nej till hemlösa katter pga. platsbrist.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2017-12-29 22:59
#173

Det känns inte så svårt. Alla mina är innekatter med koppelpromenader samt kastrerade allihop. Har uppfyllt allt och lite till. Jag volontärarbetar på ett katthem regelbundet också. Inget konstigt med det, snarare tvärtom vad bra. Katthem slipper tacka nej till hemlösa katter pga. platsbrist.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[[eskils_]]
2017-12-29 23:06
#174

#172 "Alla mina är innekatter med koppelpromenader samt kastrerade allihop. Har uppfyllt allt och lite till. Jag volontärarbetar på ett katthem regelbundet också."

Vad bra! 👍🌺

"Katthem slipper tacka nej till hemlösa katter pga. platsbrist."

Hur menar du?

Annons:
Dimocarpus
2017-12-29 23:17
#175

Om alla tar sitt ansvar för sina katter, så som kastrera alla sina katter som inte ska gå i avel. Chippad, vaccinerad och släpp ut katten om den är kastrerad annars är innekatter med kontrollerad utevistelser funkar utmärkt då hade våra katthem vara hela tiden överbelastade med hemlösa katter och är tvungen att tacka nej till katter pga. platsbrist. Fruktansvärt! Det förslag som Eskils la ut är inte så svårt att uppfylla. Det borde ha varit lag på det föööör lääänge sen.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2017-12-29 23:17
#176

Om alla tar sitt ansvar för sina katter, så som kastrera alla sina katter som inte ska gå i avel. Chippad, vaccinerad och släpp ut katten om den är kastrerad annars är innekatter med kontrollerad utevistelser funkar utmärkt då hade våra katthem vara hela tiden överbelastade med hemlösa katter och är tvungen att tacka nej till katter pga. platsbrist. Fruktansvärt! Det förslag som Eskils la ut är inte så svårt att uppfylla. Det borde ha varit lag på det föööör lääänge sen.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[[eskils_]]
2017-12-29 23:32
#177

#175 Då förstår jag och håller med dig - om alla kattägare (inkl stallkattägare) tog sitt ansvar så skulle inte de hårt belastade katthemmen tvingas ha intagningsstopp ibland pga platsbrist.

Tjeja
2017-12-30 00:10
#178

Jag skulle gärna se att samma lagar och regler som gäller för hund började gälla för katt här i Sverige!

Den domesticerade katten skall inte gå fritt utan uppsikt och tillsyn lika lite som en hund. De klarar sig heller inte bättre själva vilda ute i det fria än vad en pudel eller schäfer skulle göra.  De har samma behov av omsorg och bekydd som hundar även om deras behov av rörelse och stimulans ser något annorlunda ut. Kan man inte ha katten i koppel bör man ha en inhägnad kattgård (som hundgård) för katten att röra sig i. Så anser jag!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
2017-12-30 08:59
#179

#178

med andra ord, så stöder du min åsikt om en strikt kattägaransvar, liknande det hundägare har. Med syfte att ge katten samma status som hunden har.

Tjeja
2018-01-01 00:16
#180

#179  Jag stöder att höja kattens status till samma nivå som hunden! Det har jag varit i många år. Även bidragit till och stöttar sidan Kattstatus.se t e x. 

Men Du Landsbygdsbo fick inte skriva mer i den här tråden enligt vår Sajtvärd Vanja.  Ändå skriver du vidare. Du fick en varning i PM tidigare men nu måste jag ge dig en avstängning från PiF.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[[eskils_]]
2018-01-09 22:16
#181

Den nya djurskyddslagen tycks nu vara på gång, nästan 7 år efter att det ursprungliga förslaget lades fram. Man nämner särskilt att övergivna och förvildade katter kommer att få ett stärkt skydd i den nya djurskyddslagen. https://www.dn.se/nyheter/politik/samhallet-ska-skydda-overgivna-katter/ respektive https://www.dn.se/debatt/straffbart-overge-katter-i-nya-djurskyddslagen

Ur debattartikeln av Sven-Erik Bucht (S) och Isabella Lövin (MP):

"Vi måste komma tillrätta med problemen med övergivna och förvildade katter. Att det i dag finns ett stort antal tamdjur som lever helt utan tillsyn och omvårdnad rimmar illa med grundsynen i djurskyddslagstiftningen. Om problemet får fortgå utan åtgärder riskerar dessutom synen på vad som är en god och ansvarsfull djurhållning på sikt att urholkas. Regeringen föreslår därför att det införs ett uttryckligt förbud mot att överge djur av tamdjursarter. Det ska också framgå klart och tydligt att övergivna och förvildade katter omfattas av djurskyddslagen. Det tydliggörs också att samhället har ett ansvar för att ingripa till skydd för katter utan ägare. Om man inte kan hitta en person som är ansvarig för katten har länsstyrelserna en skyldighet att ingripa, eftersom katter som överges eller föds i det vilda har en mycket dålig djurvälfärd.

Vi är medvetna om att det finns starka önskemål om att införa ett krav på märkning och registrering av katter och regeringen ser att det skulle kunna underlätta myndigheternas praktiska arbete med herrelösa katter. I djurskyddsutredningen fanns inte tillräckligt underlag för att gå vidare med detta. Därför kommer regeringen att särskilt utreda frågan om märkning och registrering av katter."

Verkar som det bidde en tumme… Ett förbud mot att överge sina katter är naturligtvis viktigt och bra, men om det inte åtföljs av ett krav på ägarregistrering blir det knappast särskilt effektivt.

Ingen av punkterna i #164 tycks bli tillgodosedda, tyvärr. 😕 Men vi får väl se på torsdag vad som står i förslaget.

Annons:
[[eskils_]]
2018-01-20 15:19
#182

#181 Aftonbladets Anders Lindberg kommenterar regeringens utspel:

"Förslaget till ny djurskyddslag är en typisk kompromiss. Det blir å ena sidan straffbart att överge katter, men å den andra ska katter fortfarande inte behöva registreras eller märkas på samma sätt som hundar.

Så hur ska myndigheterna veta vem som övergivit katterna? Registrering är ju bevisligen effektivt, förvildade hundar är ingen vanlig syn. Men regeringen vill eller vågar inte och begraver förslaget till kattregister i en utredning."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/L01ob9/mp-fegar-ur-om-ett-kattregister

Men hur kan han lägga skulden bara på det mindre partiet MP? Frågan är väl vilket regeringsparti som fegade ur - MP eller S, eller kanske båda…?Funderar

[[eskils_]]
2018-01-21 14:52
#183

Regeringens förslag får ett svalt mottagande av organisationer som arbetar aktivt med att hjälpa hemlösa katter. Krav på kastrering och samarbete mellan myndigheter och djurhem hade t ex varit mer effektivt, anser de.

http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2018-01-11/-Hj%C3%A4lporganisationer-om-nya-lagf%C3%B6rslaget-%E2%80%9DEtt-slag-i-luften%E2%80%9D-469615.html

"Vi vill ha ett lagstiftat krav på att myndigheterna ska verka för att djuren ska få fortsätta leva, säger hon."

kamera0710
2018-01-22 06:39
#184

#183 Att med offentliga medel hålla "överflödiga" katter vid liv låter tveksamt. Det finns viktigare saker att lägga pengar på. Men vill någon göra det ideellt är det upp till dem.

Tjeja
2018-01-22 10:02
#185

#182

Regeringen fegade ur! Och säkerligen riksdagen också uppenbarligen! Klart så!

Däremot, för att se något positivt med det hela: Det börjar i alla fall röra sig lite gällande detta ämne! Ett första steg mot förändring i attityder och fortsatta påtryckningar från oss kommer kunna leda till bättre lagändringar framöver! Ett steg i taget är ändå ett steg på vägen! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[[eskils_]]
2018-01-28 11:04
#186

#181 Sydsvenskan kallar utspelet ett försök från MP att vinna röster inför valet. Skriver bl a så här i en ledare:

"Vad skulle kunna rädda ett politiskt parti på dekis kvar i riksdagen när opinionssiffrorna viker och valet närmar sig oroväckande fort?

Kattungar, kanske?"

"Egentligen är det redan olagligt att överge en katt, men det skadar inte med ökad tydlighet. Nu föreslår regeringen ett uttryckligt förbud mot att överge tamdjur. Om ingen ägare kan hittas till en katt ska samhället, i detta fall länsstyrelserna, få ett ansvar att ingripa.

Intentionen med ett utökat kattansvar är god, men i praktiken blir uppgiften omöjlig att klara – utan ett krav på att varje katt märks och registreras, förklarar Marcus Björklund, chef för djurskyddsenheten vid Länsstyrelsen i Skåne. Han anser att ”kattstatusen” måste upp i nivå med ”hundstatusen” och önskar att många fler katter vårdas, kastreras, märks och registreras. Då kan katters lidande minskas rejält."

"Många människor vill värna djur, som tillhör de mest värnlösa i vårt samhälle. Det är förståeligt. Djuren, inte minst katterna, drar till sig en enorm tillgivenhet.

Att ett politiskt parti automatiskt skulle kunna växla in sitt djurintresse till röster i valet i september är dock ingen självklarhet."

"Säg att regeringen skulle ta steget fullt ut för att minska lidandet bland Sveriges uppskattningsvis 100 000 övergivna eller förvildade katter. Hur många tusen katter skulle polis och länsstyrelser hinna avliva innan en folklig vrede riktas mot miljöpartister och socialdemokrater?"

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-10/stackars-kattungar-nu-ska-djuren-radda-miljopartiet

[[eskils_]]
2018-01-28 11:27
#187

#184 Om politikerna lagstiftar om kastreringskrav för utegående katter + krav på ID-märkning och ägarregistrering så skulle detta gissningsvis åtminstone halvera antalet hemlösa katter, och alldeles gratis! 👍 De flesta människor är ju faktiskt laglydiga.

Eftersom politikerna nu inte gör så, bör de ta konsekvensen och bidra ekonomiskt till de hårt trängda katthemmen som kämpar för att rädda så många katter de kan, med pengar ur egen ficka.

Situationen med de ungefär 100.000 hemlösa katterna i Sverige kan liknas vid ett hus som är översvämmat därför att några vattenkranar står öppna. Den första åtgärden är rimligtvis att stänga av kranarna, eller hur?

[[eskils_]]
2018-02-18 15:44
#188

Tänka sig - i Belgien har man faktiskt en regering som inte bara snackar, man gör något åt problemen också. 😮 Låter konstigt för våra öron men så är det!

Där överges nästan 30.000 katter varje år och katthemmen har ingen chans att hjälpa alla. Nu har regeringen lagstiftat om att alla katter måste kastreras före 6 månaders ålder och även chipmärkas och registreras i ett nationellt register. Lagen har redan trätt i kraft i Bryssel och Vallonien, och ska gälla hela landet år 2020. Utvärdering ska göras om fem år.

Ann De Greef från djurskyddslobbyn Gaia säger:

"You can ask people to do sterilization as many times as you want, but as long as there is no legal obligation, they won’t do it.”

Heja Belgien!!   PartajarTummen uppBlomma

http://www.euronews.com/2018/02/07/belgium-is-slowly-sterilising-all-its-cats

Annons:
Magi-cat
2018-02-18 18:59
#189

#188 Vad tänker man göra med alla katter som inte är kastrerade före 6 månaders ålder och/eller inte är chipmärkta och registrerade?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2018-02-18 19:39
#190

#189

"Older cats will also need to be sterilized."

"The Belgian government has no plans to directly audit citizens’ compliance with the feline population control measures."

"Failure to comply with the rules can result in a fine of 50 euros, and if the owner refuses to comply over several years, a fine of up to 10,000 euros may be doled out."

"Animal rights groups across the world have long argued that sterilization is the only adequate response to overstretched animal shelters and forced euthanasia of surplus stray populations, as it helps create an equilibrium between arrivals and adoptions from shelters."

Man minskar antalet hemlösa katter inte genom att döda dem, utan genom att se till att färre blir födda.

Magi-cat
2018-02-18 19:41
#191

#190 Vad gör de med okastrerade, omärkta katter som de träffar på?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2018-02-18 21:23
#192

#191 Står också i artikeln:

"The logic is to stop the overpopulation of stray cats in the street. However, the measures will apply both to domestic and stray cats,” said Bianca Debaets, one of three ministers in Belgium responsible for proposing the law."

De ska också kastreras, id-märkas och registreras.

Observera ordet (slowly) i artikelns rubrik. Det indikerar att den här metoden tar tid, men den låter katterna leva. Och det är väl det viktigaste.

Magi-cat
2018-02-19 08:14
#193

#192 Tillåt mig tvivla. Att lagen låter katten leva, menar jag.

Vem ska kastrera, id-märka och registrera om ingen ägare gör det?

Det är bra att det görs men det finns en mycket bättre väg, särskilt för katten, och det är upplysning och information.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tjeja
2018-02-19 10:52
#194

#193 måste det ena utesluta det andra?

Jag tänker att det är fördel om både upplysning och lag går hand i hand.

Inledningen när lagen först tas i bruk kommer det förstås ge en viss starteffekt av ett eller annat slag innan populationen av katter har stabiliserats och lagen ger den effekt som är avsedd.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
2018-02-19 10:54
#195

#194 Och vad tänker du dig konkret för "starteffekt" innan populationen "stabiliseras"?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tjeja
2018-02-19 11:02
#196

Att en massa bekymmer kommer i dagen och måste hanteras/tas tag i!  Det tvingar fram ett agerande av ett eller annat slag beroende på vad folket beslutar etc.

Men att inte införa en långsiktig lag kommer inte innebära att problemen försvinner. De blir bara mindre uppenbara. 

Om lagen ej införs kommer problemen men vilda kattkolonier med miljoner av lidande katter att fortsätta öka. Med lagens införande blir det uppenbart vad som behövs. Tex någon som tar ansvar för alla hemlösas kastrering. Och man tvingas ta beslut för att åtgärda detta. M a o, fler katter kommer att bli kastrerade än om lagen inte införs. Och i långa loppet kommer färre katter lida totalt sett.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
2018-02-19 11:22
#197

Jag är rädd för att det blir "enkla" "lösningar" i form av resolut kostnadseffektivt handlande. 😕 Dvs avlivande av katter en masse, även sådana som inte lider.

Även om man låser in alla katter, chippar och kastrerar dem. innebär det inte automatiskt att de får det bättre.

Upplysning och information är en lösning som är bra för katterna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2018-03-09 17:49
#198

#197 Tror du är för pessimistisk! Just massavlivning av katter är vad man syftar till att slippa med de nya reglerna. Ca 15.000 katter per år avlivas nu pga att katthemmen är överfulla och inte har plats för dem, tills de hittat ett nytt hem. På sommaren kan ett enda katthem få in upp till 12 nya katter dagligen. Så katthemmen sätter stort hopp till den nya lagen:

"nearly 30,000 cats are abandoned every year, half of which are put to death due to overpopulation at cat shelters."

" “In the summertime, when the cats are in heat, we will receive up to a dozen cats on a given day. It stretches us thin, and we really hope that the new rules will bear some fruit,” said Lauren, a caretaker at the Veeweyde Animal Refuge in Anderlecht, a western commune of Brussels."

En annan bra sak är att djurskyddsorganisationen lyckats få igenom bildandet av ett nytt Djurskyddsdepartement, som inte lyder under Jordbruksdepartementet. Då slipper man intressekonflikter på den nivån. Det nya departementet kommer säkerligen att ägna sig åt upplysning och information. 🙂

"De Greef also successfully encouraged the Belgian government to make animal welfare policy a separate ministry from agriculture, which she said helped clear longstanding conflicts of interest and pave the way for sterilization."

Magi-cat
2018-03-09 18:05
#199

#198 Om du garanterar att inga katter som HAR hem avlivas bara för att de inte är chippade och/eller kastrerade, är jag med.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2018-03-09 18:31
#200

Hur ska man kunna veta om en katt har ett hem, om den inte är märkt?

Någonstans måste man börja för att få ner antalet avlivningar och hemlösa katter, och krav på kastrering och ID-märkning verkar för mig vara en klok och djurvänlig väg att gå.

Magi-cat
2018-03-09 18:53
#201

#200 Så då finns det alltså ett problem (och möjligen en risk) om den inte är märkt?

Som jag skrivit tidigare kan katter ha det bra fast de inte har ägare som chippar dem.

(Liksom aldrig så mycket kastrering, chippning och inlåsning inte garanterar ett gott liv.)

Det är en tekniskt enkel lösning eftersom den är lätt att kontrollera, men det är inte lika enkelt att veta om katten har det bra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2018-03-09 20:38
#202

Den nya lagen handlar inte alls om inlåsning.

Den handlar om två saker, som jag ser det:
1) att minska antalet hemlösa och avlivade katter i Belgien,

2) att sända en signal till befolkningen att katter är viktiga husdjur som ägarna bör ta ordentligt ansvar för. Man höjer kattens status helt enkelt.

Som svar på din fråga i #193 om vem som ska kastrera, ID-märka och registrera de hemlösa katterna - det är som nu katthemmen.

"Animal shelters have already been required by law in Wallonia to sterilize stray cats over the age of six months since 2013, and now the measures are working their way into the city of Brussels and the northern region of Flanders."

Annons:
Upp till toppen
Annons: