Annons:
Etikettarbetsmarknad
Läst 2060 ggr
[helga21]
2016-07-12 18:36

Flera enkla jobb

Flera enkla jobb och lägre löner har en del partier som paroll. Men vad innebär egentligen detta. Blir det då som det är i USA nu?  Walmart är numera USA:s största arbetsgivare. 

"Det stora skiftet i amerikansk ekonomi och samhällsliv blir uppenbart om man ser vilka de tre största arbetsgivarna var år 1955:
1) General Motors (biltillverkare), 2) US Steel (ståltillverkare) och 3) General Electric (gigantisk industrikoncern).
– General Motors satte standarden för alla landets arbetsgivare vad gällde lön, semester, pension och sjukförsäkringar, säger Kent Wong på UCLA.
Det betydde att det normala för en amerikansk arbetare var att ha sin tillvaro någorlunda säkrad. Han eller hon behövde inte gå i ständig oro för sjukdom och ålderdom."

 dag är USA:s tre största arbetsgivare:
"1) Walmart (lågprisvaruhus), 2) Yum (snabbmatskoncern som äger Kentucky Fried Chicken, Taco Bell och Pizza Hut), 3) McDonalds (hamburgare).
– Det är företag som betalar fattiglöner, bekämpar fackföreningar och inte ger sina anställda vare sig sjukförsäkring eller pension. "

"Walmart har rådgivare enkom för att bistå anställda när de söker socialhjälp och matkuponger. Det betyder att skattebetalarna subventionerar Walmarts låga löner."

"Låt mig här betona att Brigettes och Adrians liv och arbetsförhållanden inte på något vis är extrema. USA har sett en explosion av låglönejobb, över 50 miljoner arbetare tjänar mindre än 15 dollar per timme."

(En US dollar 8,50 SEK)

"I den amerikanska valrörelsen är ordet medelklass ett av de vanliga honnörsorden, den medelklass som 1971 utgjorde 61 procent av de amerikanska hushållen men nu bara 50. Samtidigt ökar de fattiga och de rika och det är knappast så att medelklassen identifierar sig med dem däruppe."

Läs och begrunda!

http://denamerikanskavreden.story.aftonbladet.se/

Annons:
landsbygdsbo
2016-07-12 19:05
#1

Motsatsen har vi i Sverige där en oskolad hjälparbetare tjänar marginellt mindre än en akademiker (lågstadielärare)

Vari ligger rättvisan där?

Till det hela kommer att vi idag har en mycket stor grupp arbetslösa som konkurrerar om eu;s minska andel av jobb för oskolade.

Bättre med ett jobb + soc än inget jobb och soc. Bättre för individen på lång sikt.

[helga21]
2016-07-12 19:16
#2

# 1 Vad är en hjälparbetare och hur mycket tjänar denna och hur mycket tjänar en lågstadielärare? Om du ska jämföra dessa så måste du sätta det i perspektivet USA där man inte har någon ersättning för övertid eller ersättning för obekväm arbetstid. Du har ingen tjänstepension utan måste spar i hop till denna själv. Du har nog inte läst hela reportaget är jag rädd för.

landsbygdsbo
2016-07-12 22:21
#3

#2 en hjälparbetare är någon som innehar ett jobb man lär sig inom en vecka,

Sverige har den lägsta andelen i EU av den typen av arbete.

Samtidigt som vi idag får en stor mängd individer som inte har möjlighet till andra jobb än just dessa.

Jag vet att det inte är onormalt med 2 heltidsarbeten för att kunna överleva i USA.

Me för vår del så ser jag det som en möjlighet för många nytillkomna att få ett arbete och etablera sig, även om lönen måste kompletteras med soc.

[helga21]
2016-07-12 22:58
#4

Om du anser att man ska göra som i USA subventionera Walmart så tycker jag det inte så de kan  få högre vinster! Inte att man ska behöva ha två arbeten heller, Så svarade du inte mina frågor.

landsbygdsbo
2016-07-13 01:08
#5

#4

vad jag anser är, att de löner som utbetalas ligger i paritet med det värde som produceras och den utbildning som krävs för att utföra arbetet.

Soc ligger väl på ca 3000 + 6000 för bostad + lite div 10 000

vad det gäller lön så ligger väl snittlönen för en städare på 18 000/ månad exl skatt

då städaren betalat skatt o färdmedel till o från jobb så hamnar han på 10 000

lågstadie lärare 24 000

skatt 0,33          -7900

studieskulder avb -1000

bostad                         -6000

färdmedel                   -1000

netto                            9100

Så det är inte undra på att lärarna drar…

Cragan
2016-07-13 05:20
#6

#5 du glömde att räkna av färdmedel på soc delen det är inget som går att få ersättning för och har man en + div o går på soc så räknas den punkten av så du får mindre i bistånd.
bostadsbidrag kan man få utan avdrag från riksnormen dock har även hört att vissa får hjälp med elen från soc men det verkar vara lite si o så med den punkten vissa handläggare godkänner o andra inte.

Annons:
landsbygdsbo
2016-07-13 10:24
#7

#6 Ber om ursäkt exakta regler o siffror har jag inte. Men att vissa yrken med krav på akademisk utbildning bara betalt marginellt mer är Hjälparbeten är enligt mig principiellt fel. Och skickar ut en farlig signal.

[Hayabusa]
2016-07-13 11:18
#8

#7 Min uppfattning är att vi i Sverige, rent generellt, har en tämligen "platt" lönesättning. Det vill säga - det skiljer inte enormt mellan olika befattningar. Min uppfattning är att skillnaden är betydligt större på kontinenten. Har dock ingen konkret fakta på handen.

landsbygdsbo
2016-07-13 11:27
#9

#8

Du har alldeles rätt.

Till detta kommer att vi ställer högre kunskapsmässiga krav på vår arbetskraft. Andelen hjälparbetare är lägre här än utomlands.

Och det är väl bara att se hur kommuners grönytor ser ut nu för tiden så förstår man varför.

För egen del har vi använd icke svenskar vid planteringar o röjningar, detta med samma resultat som tidigare. Och till en lägre kostnad än om vi hyrt in svenska arbetare.

Bra? nej egentligen inte

För på sikt förlorar man en skicklig grupp motormanuella fällare. de som behövs vid besvärliga stormröjningar.

Dessa har tidigare "fyllt" sitt timbehov med röjningar o planteringar.

Stormröjningar sker numera  i allt större utsträckning med maskin.

[Hayabusa]
2016-07-13 11:37
#10

#9 Precis. En liknande situation finns inom transportbranschen. Oerhört många "icke-svenska" chaufförer, skälet är såklart kostnader.

[helga21]
2016-07-13 11:59
#11

# 5 Riksnormen för försörjningsstöd

http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen

Bostadsbidrag får du även om du inte går på försörjningsstöd.

Är en städare en hjälparbetare? Eller vad  vill du säga? Ska du städa så behövs kunskap om det vill jag lova för annars så blir det inte rent. I regel så har de åtminstone gymnasiekompetens om de är svenska. Och 18.000 minus skatt är ingen hög lön.

Personligen så tror jag det är en ingångslön på sin höjd för lågstadielärare.

Vad är det du vill säga? Att man får acceptera en lägre lön för ett sämre arbete? Eller att du vill sänka lönenivåerna över lag? Ska det bli som i USA att staten betalar kostnaderna för företagen genom matkuponger istället för att de har lön  för sitt arbete? Tycker du det är riktigt? För annars så måste du får en lön som går att leva på. 

Arbetstillfällen kostar vad du är beredd att betala för dem förutsatt att man inte får bättre ur försörjningsstödet. Kostar de mindre betalar någon annan. Du vill kanske bryta upp den svenska modellen med att arbetsmarknadens parter gör upp om lönerna?

landsbygdsbo
2016-07-13 13:29
#12

#11

Visst behövs det kunskap för att städa, framförallt om man ska klara de beting som brukar gälla.

Men  den kunskapen tar betydligt mindre tid att skaffa än den som det krävs för ex en lågstadielärare…

Medellön lågstadielärare 24 000.

Studieskuld 300 000

Avbetalning studieskuld 4000/månad. inkl ränta

[helga21]
2016-07-13 20:47
#13

Städare är alltså ingen hjälparbetare?

Annons:
landsbygdsbo
2016-07-13 23:07
#14

#13

Tja vad behöver du för utbildning för att börja som städare?

Det svaret säger dig om städning är ett "hjälparbete" eller ej.

Jag anser att den normale städaren har ett hjälparbete. ett jobb som han inte behövt utbildning för. Endast arbetsinstruktion som han lär sig på en vecka eller två.

[helga21]
2016-07-14 12:53
#15

# 14 Men det förutsätter att du har grundkunskaper om olika saker hur du ska använda dina verktyg. Städar du på sjukhus så måste du både kunna och förstå färgernas betydelse för att inte göra fel. Inte vill jag lägga mig på ett operationsbord där den som städat inte förstått detta.

Du får inget arbete innan du fyllt 18 år och som regel ha de flesta gymnasiekompetens vilket är en utbildning oavsett vad du anser.

landsbygdsbo
2016-07-14 13:57
#16

#15

Självklart kan du ställa ytterligare krav på et jobb ock därmed höjja kompetenskraven.

De är ju en viss skillnad i kompetenskrav på den som svetsar plogbillar och den som svetsar högtrycksrör på ett kärnkraftverk.

Men jobb som inte kräver längre inlärningstider är lågbetalda hjälparbeten.

Och det är en av anledningarna till att så många migranter jobbar med dessa jobb.

[helga21]
2016-07-14 22:48
#17

Vilka arbeten har migranter menar du?

landsbygdsbo
2016-07-14 23:24
#18

#17

Ser man till personer som inte permanent stannar i Sverige så handlar det oftast om skördearbete (bärplockning) Plantering och div entreprenadjobb.

Ser man till permanent boende i Sverige så är just städ, restaurang o taxi de vanligaste. eller hur?

[Hayabusa]
2016-07-15 07:00
#19

#18 Här i södra Sverige ser man "många" som jobbar inom lantbruk (diverse arbete på åkern) eller byggarbetare. På valfri större lastbilsparkering finner man, på helgerna, oerhört många utländska chaufförer/lastbilar som "campar".

Skulle vara intressant att få veta hur stor denna sektor är.

PS Jag pratar om EU-medborgare som inte bor permanent i Sverige

landsbygdsbo
2016-07-15 08:49
#20

#19

lastbilarna ska väl vänta på körningar söderut, men många stannar och fortsätter att köra i Sverige. Trots att det egentligen inte är tillåtet.

Annons:
[Hayabusa]
2016-07-15 09:38
#21

#20 Du får, som utländskt åkeri, göra tre tre transportuppdrag "internt" i landet men inom 10 dagar ska fordonet vara ute ur landet. Om det fuskas? Ja, det kan man nog säga.

[helga21]
2016-07-15 12:15
#22

# 18 Dessa kan knappast betecknas såsom hjälparbetare då de gör ett arbete som de får betalt för som svenska inte vill utföra. I bästa fall så åker de hem efter utfört arbete. Sverige har rätt att att in dessa under säsong.

# 21 Tyvärr ¨nöjer de sig bitne med detta utan stannar kvar i Sverige betydligt längre!

landsbygdsbo
2016-07-15 13:13
#23

#22

Beteckningen hjälparbete har knappast ngt att göra med vem som utför arbetet. Det är en beskrivning av arbetets krav på utbildning o kunskap.

En outbildad svensk kan göra jobbet lika gärna som en invandrad person.

Skulle bidragen sänkas o villkoren skärpas skulle man nog se fler svenskar på fälten

[helga21]
2016-07-16 14:33
#24

# 23 De allra flesta svenskar har någon form av skyddsnät. Det har inte de utländska. De svenskar vill heller inte bo i husvagnar och ha dåligt med tillgång till hygien. Förbättra villkoren så kommer fler svenskar att ta dessa arbeten. Problem är dock att de börjar innan gymnasierna slutar och att man behöver var ambulerande till viss del. Lite svårt om man har fast bostad och familj.

landsbygdsbo
2016-07-16 19:57
#25

#24

Mjae.. Under förutsättning att vi talar om vit arbetskraft (EU medborgare ) ska följande tecknas, enligt lag

Kollektivavtalet gäller och därmed ska de i kollek-

tiv

avtalet angivna arbetsmarknadsförsäkringarna

tecknas även för dessa anställda.

Vid anställning av arbetare ska följande försäk-

ringsavtal tecknas via Fora:

Tjänstegrupplivförsäkring (TGL)

• Avtalsgruppsjukförsäkring (AGS)

• Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA)

Omställningsförsäkring (TSL)

• Avtalspension SAF-LO
Så skyddsnätet ska vara detsamma.

[helga21]
2016-07-16 23:19
#26

Och ändå så kommer det folk från Öststaterna och vill plocka vår jordgubbar och betor! Jag kan meddela dig att det vimlar av polska studneter som gör det utan allting det som du skriver ovan.

landsbygdsbo
2016-07-16 23:45
#27

Jag kan inte försvara lagbrott.

Men det kan ju vara så att de är här som egna företagare och därför på eget samvete skattar o försäkrar sig själva.

Betorna är jag något tveksam till eftersom det jobbet görs av maskinstationer eller stora gårdar med maskiner i mångmiljonsklassen…

Annons:
[helga21]
2016-07-17 00:10
#28

# 27 Nej men det gå bra att äta av jordgubbarna. JA

Jag är inte säker på att det är betor som de arbete med ute på fälten men något var det i alla fall och inte det var inte jordgubbar. Nej jag betvivlar att dessa är egna företager. Eller rättare sagt  jag vet att de inte är det då jag haft med dem att  göra. Det är universitetsstuderande som söker något att tjäna en slant på under sommaren.

landsbygdsbo
2016-07-17 06:31
#29

#28

Du har samma problem inom restaurang o andra näringar.  Vi har en lagstiftning som ska reglera detta.

säsongsarbete har alltid varit en gråzon.

Men de som utför plantering hos mig är egna företagare.

Skulle inte förvåna mig om de som jobbar med kål , bär o salladsplockning inte jobbar på samma vis.

De får då ut en timpeng som i stort motsvarar den som svensk lagstiftning ska ge dem. Men jag misstänker att de inte tar upp lönen till beskattning hemma och ej heller betalar in de sociala avgifter o försäkringar som de ska.

Jobbar de som anställda i Sverige så ska avgifter o försäkringar betalas in av arbetsgivaren.

Och vad det gäller konsumtion av varar så gör jag som de flesta, handlar utan att reflekterar över,  om de som tagit fram produkten fått skälig lön eller ej. Vare sig det gäller grönsaker, bomullsprodukter eller skor.

Carmarino
2016-08-26 12:30
#30

Apropå låglönejobb:

In the new version of the law of supply and demand, jobs are so cheap - as measured by the pay - that a worker is encouraged to take on as many of them as she possibly can. Barbara Ehrenreich, journalist and author


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-05-15 08:48
#31

De enkla jobben är kanske inte alltid så enkla…

"För man måste ju hitta på vad som göras, och det är inte lätt. Vilket Stefan Löfven med all önskvärd tydlighet visade i debatten. Han gav ett exempel på vad en extratjänst kan vara: "Man kan sitta och läsa för de äldre." Den nyinvandrade som kan läsa svenska så bra högt ur böcker och tidningar att seniorerna hänger med - den personen hittar ett vanligt jobb med riktig lön."---

http://www.expressen.se/ledare/lofven-helt-svarslos-om-de-enkla-jobben/

"Tänkte inte på det?"

[Carpinus]1
2017-10-04 08:48
#32

Kartan och terrängen stämmer inte alltid överens - en beprövad sanning som ofta visar sig äga sin riktighet…

"Trots målsättningen om att skapa enkla jobb till personer som befinner sig långt från arbetsmarknaden så har en majoritet av de statliga beredskapsjobben gått till högutbildade, det visar en ny rapport från Statskontoret."---

"Tanken med beredskapsjobben är att de ska vara enkla, men trots det uppger 40 procent av de myndigheter som inrättat dem att en större del av jobben kräver minst gymnasieutbildning."---

"På det hela taget är arbetsmarknadsministern nöjd med satsningen, målet om att inrätta 500 statliga beredskapsjobb under år 2017 är redan uppfyllt. Men två tredjedelar av jobben finns hos Arbetsförmedlingen."---

"Av Statskontorets rapport framgår också att det, hos 60 procent av myndigheterna som inrättat beredskapsjobben, förekommer att personerna som fått jobben tidigare haft en praktikplats inom en annan arbetsmarknadsinsats, "Praktik i staten".---

"– Det blir ju samma personer som får hjälp av flera satsningar och det är något som vi rekommenderar regeringen att fundera på, säger Maria Karanta, utredare på Statskontoret."---

SR

[Hayabusa]
2017-10-04 08:57
#33

#32 Bra jobbat! 

Beredskapsjobb ger mig vibbar från tidigt 80-tal. Undrar om KAS finns kvar?

[Göstage]
2018-06-25 07:39
#34

#31 Att det för att erbjuda "sysselsättning" skapas olika sorters extratjänster är både välkänt och kanske behjärtansvärt, men ibland kan konsekvenserna bli de motsatta. En undersökning från fackligt håll visar att extratjänsterna liksom ruckandet på kompetenskraven för fasta tjänster inom äldrevården riskerar gå ut över såväl de äldre som de utbildade anställda. Naomi Abramowicz uppmärksammar i GP en verksamhet där ivern att erbjuda jobb skapat otrivsel och merarbete. 

"Kommunalarbetaren har gjort en stor granskning av vilka konsekvenser det kan få, både för brukare och övrig personal, när människor som arbetar inom äldreomsorgen inte kan svenska (12/6). Det är bedrövlig läsning. Larm missas på grund av personalens bristfälliga svenska. En brukare får sitta på altanen i timtal, för att timvikarien inte har förstått att vederbörande vill gå in. Personal utför inte sina arbetsuppgifter ordentligt på grund av att de har svårt att förstå instruktionerna från arbetsledaren."---

 "Förutom att språksvårigheterna orsakar problem för de äldre blir den tunga arbetsbördan än tyngre för de andra som arbetar inom äldreomsorgen. De behöver både ta ansvar för sina kollegers bristfälliga svenska och ta över vissa av deras arbetsuppgifter. Varför anställer man egentligen personal som saknar svenskkunskaper? För det första finns det inga tydliga språkkrav för anställda inom äldreomsorgen. Det är upp till kommunerna själva att bestämma hur god svenska personalen bör kunna. För det andra behöver man alla händer man kan få inom äldreomsorgen. Redan i dag råder skriande brist på personal. Och det kommer att bli värre framöver när befolkningen blir äldre och vårdbehovet ökar."---

 "Personalbristen är ett bidragande skäl till att regeringen slussar nyanlända till äldreomsorgen, bland annat genom ”extratjänster” – en anställningsform som helt och hållet bekostas av staten. Extratjänsterna är inte bara till för att skapa jobb åt nyanlända och långtidsarbetslösa inom välfärden, tanken är att de ska utgöra en resurs och avlasta och stötta övriga anställda. Utifrån Kommunalarbetarens granskning verkar det som att effekten kan bli den motsatta. Situationen blir svårare för de andra när de behöver ta på sig sina icke-svensktalande kollegers arbete eller hålla ett extra öga på att uppgifterna utförs korrekt."--- 

http://www.gp.se/ledare/abramowicz-samhällsproblem-dumpas-på-de-äldre-1.6712756

Annons:
[Göstage]
2018-08-04 11:13
#35

#34 Ännu en åsikt i samma ämne:

”Såväl förskolor som skolor och äldrevård ska fungera som integrationscentraler, för att det råder personalbrist där. Tanken är god teoretiskt. Men i verkligheten är det synnerligen dåligt genomtänkt”, skriver Rebecca Weidmo Uvell i ett debattinlägg på SVT Opinion.---

"Vi kan inte förvandla välfärden till ett stort integrationsprojekt och låta små barn, sjuka och gamla vara några slags medel på vägen till integration. De som behöver vår omsorg mest ska inte reduceras till integrationsredskap."---

[Hayabusa]
2018-08-06 08:20
#36

"Integrationen, som det ständigt talas om och som ska lösa segregationens problem, har aldrig blivit definierad och den ter sig alltmer avlägsen när ett långvarigt omhändertagande av ett stort antal nykomlingar byggs ut utan krav på synbara resultat. Den inhemska biståndspolitiken speglar tillkortakommandena hos den utrikiska och den bäddar för samma slags cynism hos allmänheten."

Lars Åberg

Carmarino
2018-08-19 13:36
#37

Huvudledare i Sydsvenskan idag.

_Pengar för ingenting.
Att betala folk för att inte arbeta är en dålig strategi för Sverige.Det säger Catherine Mann, chefsekonom på amerikanska storbanken Citi och med en bakgrund i både den amerikanska centralbanken Federal Reserve och Världsbanken.
__Inget man behöver vara stjärnekonom för att räkna ut, tänker sannolikt de flesta.
_Säg inte det. I alla fall föredrar den rödgröna regeringen att betala människor just för att inte arbeta, framför att de arbetar i enkla jobb med lägre lön.

-----

_Bland de långtidsarbetslösa är nu närmare sex av tio födda utanför Europa.
__På tio år har gruppen inskrivna arbetslösa som saknar grundskoleutbildning ökat från cirka 25 000 till 66 000. Och av dessa är åtta av tio födda utanför Europa.
__Rosenbad, vi har en utmaning.
__"Om du ska använda statens budget så kan du antingen hjälpa människor att bli en del av arbetskraften och den långsiktiga framgången för svensk ekonomi, eller också kan du betala dem för att inte göra det", säger Mann till Svenska Dagbladet under sitt Sverigebesök i veckan.
_Mann syftar självfallet på alla dem som försörjs via olika former av bidrag. Men staten betalar även stora delar av lönen för många som faktiskt jobbar. Genom lönesubventioner.

-----

_Att "hjälpa människor att bli en del av arbetskraften", som Mann talar om, kan ske på olika sätt. Utbildning är en viktig åtgärd. Men det krävs fler verktyg. Särskilt för den stora och växande gruppen med riktigt låg utbildning.
__Ett sådant verktyg är enkla jobb. Och enkla jobb kräver låg lön. Vilket facket bromsar då det anses pressa lönerna för alla arbetstagare. Men kraftiga subventioner skapar å andra sidan undanträngningseffekter.
__Att förhindra att Sverige glider isär, tudelas, innebär stora vinster. Mänskliga såväl som ekonomiska.
_Det borde vara fullt möjligt att hitta former för enkla jobb med lägre lön som minimerar risken för lönepress. Om viljan finns.

https://www.sydsvenskan.se/2018-08-19/pengar-for-ingenting


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-08-19 17:13
#38

#37 Man behöver inte vara stjärnekonom för förstå dilemmat - så sant.

[Göstage]
2018-10-19 14:34
#39

https://www.expressen.se/debatt/miljardnota-sa-gommer-s-de-nyanlanda-i-latsasjobb/

Gulan Vici (L),vice ordförande i arbetsmarknadsutskottet, påminner om miljardrullningen i en debattartikel i Expressen.

[Hayabusa]
2018-10-19 15:40
#40

#39 Oj då…😕

Carmarino
2018-10-19 15:51
#41

#39 Men det är ju bara skattebetalarnas/väljarnas pengar som slösas bort, så då gör det inte så mycket. 🤪🥵


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
2018-10-20 10:27
#42

#41 Dags att dela med sig…a.k.a. "Skatteparadiset".

Carmarino
2018-10-20 15:30
#43

#42 Ja, men bara för vissa.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: