Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1212 ggr
[helga21]
7/22/16, 3:26 PM

Bussförarens version

Många har säkerligen både hört och sett hur en bussförare misshandlat en asylsökande på en buss på Öland. Nåja han var inte helt oskyldig själv. Men ingen media har frågat bussföraren varför han betedde sig på detta viset. Det är i och för sig oursäktligt att slå passagerare men lika oursäktligt att slå till en bussförare så att denne bryter armen.

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/chaufforen-om-vad-som-hande/

Annons:
Fillifjonkan60
7/22/16, 3:43 PM
#1

Det är klart att dom inte frågar bussföraren 😡 Men det finns alltid två sidor av myntet.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[helga21]
7/22/16, 3:48 PM
#2

# 1 Nej naturligtvis inte. Det var en alldeles för bra story så man ska inte förstöra den med en massa fakta.

Herveaux
7/22/16, 4:38 PM
#3

Vill inte veta hur vidrigt det måste vara att kastas runt i media utmålad som en bindgalen rasist och inte få chans att ge sin sida av händelsen.

Jag vet att det inte är rätt sätt att ta tag i problemet, men det hade absolut brustit för mig också till slut. 😓


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JonasDuregard
7/22/16, 4:53 PM
#4

Man får tydligen inte ens spöa upp invandrare och kalla dem för jävla svin utan att man kallas rasist nu för tiden. 😎

#2 Så det busschauffören säger är fakta, det som syns på video och framförs av andra närvarande är inte fakta. Eller?

Herveaux
7/22/16, 5:28 PM
#5

#4 Nu var det ju tydligen "offret" som slog först, jag gissar att det var det som fick det att rinna över för föraren.
(Säger inte att det var rätt gjort, men jag hade som sagt också tappat det till slut…)

Räcker det att vara förbannad och våldsam mot en person för att det ska räknas som att man är emot en hel grupp av människor?
Isåfall är väl den asylskökande lika mycket rasist gentemot oss svenskar.
Tycker chauffören var tydlig med att de flesta asylsökande på Öland var trevligt folk och att det bara var ett visst gäng som retade gallfeber på chauffören och hans kollegor.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[helga21]
7/22/16, 5:59 PM
#6

# 4 Det framgick av trådstarten men den missade du uppenbarligen!

Det hade varit klädsamt om även bussförarens version framkommit!

Annons:
JonasDuregard
7/22/16, 6:22 PM
#7

#5 "Nu var det ju tydligen "offret" som slog först"

'Tydligen' eftersom "förövaren" hävdar det? 

"Räcker det att vara förbannad och våldsam mot en person för att det ska räknas som att man är emot en hel grupp av människor?"

Nej självfallet inte. Jag tycker mest det är lite lustigt hur retoriken går här. Jag vet inte om du märkt det men runt varannan tråd på den här sidan handlar om ena eller andra brottet som någon misstänker invandrare för. Tal om förmildrande omständigheter brukar få ett minst sagt kyligt mottagande. 

Frisk fläkt att så många är så förstående plötsligt bara 🙂. Ett forumklientel som i vanliga fall kan uppfattas som ganska hårdnackat när det gäller misstänkta brottslingar är plötsligt minst lika blödiga som de mest daltande vänsterflummarna. Jag personligen gläds åt utvecklingen och hoppas den håller i sig 👍.

Angående ifall busschauffören i fråga är rasist eller inte så kan vi så klart inte veta det. Det är inte en helt orimlig anklagelse skulle jag påstå. Någon slags attitydproblem lider han helt klart av och vi får väl hoppas att han vårdas för det oavsett. 

#6 "Det framgick av trådstarten men den missade du uppenbarligen!"

Vad missade jag?

JonasDuregard
7/22/16, 6:44 PM
#8

Här finns en klipp där man ser ganska tydligt hur det hela utspelade sig: 

http://www.barometern.se/kalmar/misshandlad-av-busschauffor/

Om passageraren alls utdelade något slag så får det nog klassas som nödvärn. 

Det verkar i alla fall finnas vittnen så om armen fick en fraktur (som busschauffören påstår), blev bruten (som det står i #0) eller kanske till och med amputerades med en rostig såg precis innan videoklippet började så är det säkert någon som kan intyga det. 

Det finns hur som helst inga tydliga tecken på att han är skadad under första delen av videon. Har han verkligen en bruten arm gör han en duglig imitation av John McClane när han ger sig på passageraren. Snarare ser det ut som han gör något för att åsamka sig själv skadan runt en minut in i videon, långt efter att han inlett handgemäng så att säga.

[helga21]
7/22/16, 6:45 PM
#9

# 7 Att jag skrev  "Det är i och för sig oursäktligt att slå passagerare men lika oursäktligt att slå till en bussförare så att denne bryter armen."

JonasDuregard
7/22/16, 7:12 PM
#10

#9 Det såg jag. Jag undrade mer vad det var för fakta du talar om i #2. För jag anser att det är skillnad på rena partsinlagor och fakta. 

Och det där med att hans arm är bruten i videon ska man kanske ta med en nypa salt. Eller är det bara jag som är cynisk?

Undrar om han själv körde bussen därifrån. Med den brutna armen och allt. Han verkar inte haft bråttom att söka vård i alla fall. 

Jag gissar att om det alls finns en fraktur så är det en sådan här det handlar om : 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stressfraktur

.

Han påstår också att han blir av med telefonen innan videon börjar. Det är inte helt enkelt att avgöra men jag tycker han ser ut att ha den och försöka ta kort med den i videons början. När han rycker i passagerarens jacka och håller på och gapar om att ta kort. Håller du med om det?

http://www.barometern.se/kalmar/misshandlad-av-busschauffor/

JonasDuregard
7/22/16, 7:27 PM
#11

Angående "varför har ingen hört av sig till föraren?" finns det ju flera enkla tänkbara svar. Till exempel att journalister inte kände till förarens identitet eller att de ansåg att det var bättre att tala med dennes chef eftersom han var i tjänst (när någon begår ett brott i sin tjänsteutövning måste man göra en avvägning om vem man utkräver ansvar av). 

Det är inte brukligt att tidningar direkt tar kontakt med förövare till brott. Kolla i vilken annan tråd på den här sidan som helst, intervjuer med förövare är sällan en del av rapporteringen. 

Och media hade blivit utskällda om de försökt ställa den stackars sjukskrivna slagkämpen mot väggen också är jag säker på.

[helga21]
7/22/16, 7:55 PM
#12

# 10 Har du aldrig hört uttrycket kom inte dragandes med fakta det är en alldeles för bra story?

Han är sjukskriven till sista augusti pga av sitt armbrott enligt Östran. Vilken form av armbrott det är fråga om framgår inte och det kan mycket väl vara en okomplicerad fraktur där benet gått av men inte några benbitar har flyttat på sig.

Han letar efter sin telefon i din video - ja!

# 11 Menar du på fullt allvar att massmedia aldrig försöker få en brottsling att uttala sig. Jag hopas du skojar. 😂

Anledningen till att jag startade tråden var att jag var säker på att denne bussförare hade fått nog av någon anledning men detta framkom inte i någon media. Och tråden heter "Bussförarens version".

JonasDuregard
7/22/16, 8:30 PM
#13

#12 "Han är sjukskriven till sista augusti pga av sitt armbrott enligt Östran"

Du menar enligt vad han sagt till Östran. 

"Han letar efter sin telefon i din video - ja!"

I början av videon, har han inte sin telefon då? Hur tänker han att han ska ta kort när han gapar om det? När han börjar rycka av passageraren jackan han täcker sig med?

"Menar du på fullt allvar att massmedia aldrig försöker få en brottsling att uttala sig. Jag hopas du skojar. Gapskrattar"

Öhh, skrev jag det? 🤔 Tokigt i så fall. 

Det jag menade (och skrev) var snarare att det inte är förvånande när man inte gör det. 

"Anledningen till att jag startade tråden var att jag var säker på att denne bussförare hade fått nog av någon anledning men detta framkom inte i någon media"

Precis som alla andra brottslingar då. Alla har fått nog av något. Viktigt så klart att alla snyfthistorier kommer fram, och roligt att de tas emot så godtroget.

Annons:
JonasDuregard
7/22/16, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här ser vi busschauffören 34 sekunder in i videon. I höger hand håller han ett föremål. Vad kan det vara? Ser det inte lite ut som den telefon han påstår att han våldsamt blev berövad innan videon började? Är det kanske en benpipa som sticker ut från hans vid det här brutna arm? 😮 Jag tvivlar. 

Han ljög nog om den lilla detaljen helt enkelt. 

http://www.barometern.se/kalmar/misshandlad-av-busschauffor/

Herveaux
7/22/16, 8:45 PM
#15

#14 Alltså, det angår ju inte mig, men har du personligen något otalt med den här busschauffören? 🤔
I annat fall, du köper inte hans beskrivning av händelsen- vi fattar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JonasDuregard
7/22/16, 8:51 PM
#16

#15 "Alltså, det angår ju inte mig, men har du personligen något otalt med den här busschauffören? Funderar"

Nej verkligen inte. En busschaufför är som alla vet en man med gott humör, och den här personen är säkert hur trevlig som helst. 

Har du själv någon personlig relation till föraren, eftersom du håller honom om ryggen?

"I annat fall, du köper inte hans beskrivning av händelsen- vi fattar."

Är du ointresserad av om det han påstår är sant eller inte? Det är ju liksom trådens ämne så jag har svårt att komma på något viktigare än att han uppenbarligen ljuger. 

I #5 skrev du "Nu var det ju tydligen "offret" som slog först, jag gissar att det var det som fick det att rinna över för föraren". Mot bakgrund att busschauffören uppenbarligen inte riktigt hållit sig till sanningen om hur misshandeln inleddes, är det läge att revidera den gissningen nu?

Herveaux
7/22/16, 8:58 PM
#17

#16 Jag har sagt mitt om vad jag tycker och tänker i det här ämnet i #3 och #5
Spinn vidare på din analys du, det är rätt så underhållande. 😃


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[helga21]
7/22/16, 9:47 PM
#18

Som rubriken lyder "Bussförarens version"

JonasDuregard
7/22/16, 10:46 PM
#19

#18 Håller du med om att hans version är felaktig?

Fillifjonkan60
7/23/16, 12:42 AM
#20

Men allvarligt JonasDuegard - varför kommer du alltid in och försvarar brottslingarna?

Det är ju helt sjukt! I alla fall i mina ögon.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
Fillifjonkan60
7/23/16, 12:42 AM
#21

Men allvarligt JonasDuegard - varför kommer du alltid in och försvarar brottslingarna?

Det är ju helt sjukt! I alla fall i mina ögon.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Herveaux
7/23/16, 7:54 AM
#22

Äsch, vad sjutton, kan väl dela med mig av min teori varför en man kan slåss med en spricka i armen. 
Som han själv skriver: spricka - ingen krossfraktur, inga blottade benpipor.

Enkelt. Adrenalin. Adrenalinpåslag.

Vad gör adrenalin? Bl a så ökar det kroppens prestationsförmåga för en kort stund och man blir mindre känslig för smärta.
Därav är det först när adrenalinnivån sjunker som man känner att man har ont.

Så chauffören behöver varken vara en supermänniska eller lögnare,
han har bara samma biokemi som vi andra dödliga.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Magi-cat
7/23/16, 8:25 AM
#23

Det var en sällsynt otäck video! 😮 Jag förstår inte på något sätt hur en del av er direkt eller indirekt gör den här personen till ett stackars offer. Se till handlingen: att i affekt uttala det han gjorde, puckla på och sparka en försvarslös person som försöker skydda sitt huvud mot slag! Och det under tjänsteutövning….
Busschaufförens "försvar" består tydligen i att de asylsökande (som grupp) bär sig så illa åt att frustration uppstått. Det uppträdande som så till den grad irriterat är tydligen att de har mage att ställa sig vid sidan av busshållplatserna eller vill hoppa av någon gång under färden. I sanning förfärligt. 🤦‍♂️

Om den asylsökande innan den här episoden tillfogat busschauffören ett slag som åsamkade honom en stressfraktur, är svårt att avgöra, eller om den uppstod när han slog besinningslöst slog.
Vad som än hänt borde busschauffören inte gått till handgripligheter alls utan om nödvändigt tillkallat hjälp.

Det måste varit en fruktansvärd upplevelse för den asylsökande, ändå är han i en intervju noga med att tala om att de allra flesta svenskar är snälla…
#22 Så chauffören behöver varken vara en supermänniska eller lögnare, han har bara samma biokemi som vi andra dödliga. 

Jaha? Skulle det vara ett försvar? Han borde inte slagits. Så enkelt är det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
7/23/16, 8:34 AM
#24

#23 Om du läser vad jag har skrivit i just #22 så handlar det där enkom om hur man kan slåss trots en spricka i armen.

Att du tolkar det som ett försvar av hans handlingar får stå för dig, jag förklarade bara att det är fysiskt möjligt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JonasDuregard
7/23/16, 9:36 AM
#25

#20 "Men allvarligt JonasDuegard - varför kommer du alltid in och försvarar brottslingarna?"

Jag tror du fått det om bakfoten. I den här tråden är det ni som försvarar brottslingen. 

#22 "Som han själv skriver: spricka - ingen krossfraktur, inga blottade benpipor."

Var skriver han det? I artikeln i #0 står det fraktur och i inlägget står det att den är bruten. 

"Så chauffören behöver varken vara en supermänniska eller lögnare,"

Lögnare är han ju uppenbarligen oavsett. Hans historia om i vilken ordning saker hände är ju en fabrikation (se #14 till exempel).

Zyperior
7/23/16, 9:48 AM
#26

Noterar hur ni med "rätt" åsikter, har en förmåga att selektera ganska tydligt ämnen ni kommenterar på PiF. I en ganska otydlig situation där den information som hittills framgår framställer asylsökanden som det enda offret är ni löjligt snabba på att ta sida. JonasDuregard analyserar hela situationen som om han satt på platsen brevid den man som blivit slagen av busschauffören. Detsamma gäller Magi-Cat. Vi vet att du försöker sprida lögnen om att alla asylsökande är söta som socker och aldrig skulle göra en fluga förnär. Att de är frälsningen till detta Svenska helvete du bor i med sociala skyddsnät och jämställdhet och annan välfärd. Det är dock svårt att ta någon av er på allvar när ni lyser med er frånvaro i alla andra trådar på PiF där situationen för de inblandade är tvärt om. Jonas, med din banbrytande utredningsförmåga skulle vi säkert kunna sätta dit massvis av dessa ensamkommande som gruppvåldtar på festivaler och andra ställen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

JonasDuregard
7/23/16, 10:01 AM
#27

#26 "Noterar hur ni med "rätt" åsikter, har en förmåga att selektera ganska tydligt ämnen ni kommenterar på PiF."

Till skillnad från er med fel åsikter då? Jag skulle snarare säga att det är ett ännu mer utpräglat mönster där, men jag är så klart partisk (precis som du). Polarisering tror jag man brukar kalla det vi ser här. 

"I en ganska otydlig situation där den information som hittills framgår framställer asylsökanden som det enda offret är ni löjligt snabba på att ta sida."

Jämför med nästan vilken annan tråd som helst om brott på den här sidan så är situationen tydligare (det finns ju en inspelning) och ställningstagandena mer begränsade. 

Och vilka är det som tar sida? Kolla de första inläggen i tråden. Redan i #0 konstateras att han fått armen bruten av ett slag som att det vore fakta. I #5 står att det var offret som slog först. Sådant och olika relativiserande och ursäktande kommentarer har präglat flertalet inlägg i tråden. Selekterar du bort alla de inläggen när du läser?

"JonasDuregard analyserar hela situationen som om han satt på platsen brevid den man som blivit slagen av busschauffören."

Snarare som att jag sett filmen den som satt bredvid spelade in. Eftersom jag har det. 

"Det är dock svårt att ta någon av er på allvar när ni lyser med er frånvaro i alla andra trådar på PiF där situationen för de inblandade är tvärt om."

Ge gärna något exempel. 

En möjlig skillnad kan ju vara att de trådarna oftast från början präglas av fördömmande av gärningsmännen, snarare än ursäktande. Så då finns det ju ingen anledning för mig att gå in som jag gjorde i den här tråden. 

"Jonas, med din banbrytande utredningsförmåga skulle vi säkert kunna sätta dit massvis av dessa ensamkommande som gruppvåldtar på festivaler och andra ställen."

Om någon startar en tråd där de säger att någon av tjejerna kanske slog till killarna först så lovar jag att protestera där. Samma sak om någon säger att de tillhört ett gäng tjejer som provocerat dem genom att uppföra sig på ena eller andra sättet. Men jag kan inte minnas att jag sett det i någon tråd.

Annons:
Herveaux
7/23/16, 10:05 AM
#28

#25 Åh, jag ber så hemskt mycket om ursäkt, det stod fraktur och inte spricka.
Där föll hela mitt resonemang om hur kroppen reagerar på stresshormon… [ironi]

Jag menade att föraren inte behöver ljuga om sin fraktur för att han kunde använda armen efter slaget från den asylsökande.

Edit: Just ja, vart har vilka av de andra försvarat bussföraren?
Jag kan inte se att någon går in och försvarar vad han har gjort.
Det enda jag hittar som kan liknas vid försvar är det jag skrev i mina första inlägg om att det till slut hade brustit för mig också.
Min ökända magkänsla säger mig att du har vissa förbestämda åsikter och uppfattningar om oss som inte stryker dig och dina åsikter medhårs.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JonasDuregard
7/23/16, 10:23 AM
#29

#28 "Där föll hela mitt resonemang om hur kroppen reagerar på stresshormon… [ironi]"

Det föll på att det är irrelevant för om bussföraren ljuger eller inte. 

"Jag menade att föraren inte behöver ljuga om sin fraktur för att han kunde använda armen efter slaget från den asylsökande."

Om det ens fanns något slag.

[helga21]
7/23/16, 10:37 AM
#30

Jonas Duregård och Magi-Cat Jag har inte försvarat bussföraren, enbart lagt in hans version av det hela. Tvärtom har jag påtalat att hans handlande inte var korrekt.

JonasDuregard
7/23/16, 10:46 AM
#31

#30 Du skrev bland annat "Nåja han var inte helt oskyldig själv". Förstår du hur det kan uppfattas som ett faktapåstående snarare än att du återger en partsinlaga?

Du har också konsekvent vägrat svara på om du håller med om att han ljuger om händelsen. Det närmsta du kommit till ett svar är "Han letar efter sin telefon i din video - ja!" vilket kan tolkas som att du inte inser att han ljuger. 

Man kan så klart "bara berätta hans version" så mycket du vill, men man får också räkna med att det uppfattas som ett ställningstagande när man gör det på det här sättet. 

Om vi tar någon av trådarna om sexövergrepp på sidan som exempel. Tänk dig att någon startade en tråd där de skriver att någon av tjejerna visst inte är så oskyldig, och uppger gärningsmannen som källa till att han på ett eller annat sätt provocerats. Hur skulle du bemöta ett sånt inlägg?

Zyperior
7/23/16, 10:47 AM
#32

#27 Jahaa har du sett filmen. Så bra. Case closed. Alla här kan gå hem nu, finns inget mer att tycka till om. Jonas har sett en film så han vet exakt hela händelseförloppet. Kul med en synsk person här på PiF så vi inte behöver diskutera någonting. Fyi, fördömandet av busschauffören har redan skett i den media som vägrar visa hela förloppet och har som agenda att skönmåla mångkulturen till något den inte är. Den media du sväljer med hull och hår och den mångkulur som ni undviker att diskutera i massvis av trådar som visar dess originalfärger. Sen finns det massor av trådar där de ensamkommande sexförbrytarna försvaras med relativiseringar om att svenskar är lika rötna. Var är ni i dem trådarna om inte bland de som just försvarar förövarna. Unket.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Magi-cat
7/23/16, 10:52 AM
#33

#30 Du skrev:

'" Det är i och för sig oursäktligt att slå passagerare men lika oursäktligt att slå till en bussförare så att denne bryter armen."

Som om de vore lika goda kålsupare ungefär? Vad vi vet (från videon) är att busschauffören under tjänsteutövning misshandlar en passagerare och utslungar oförsvarliga uttryck.

Orsaken till "armbrottet" har vi bara chaufförens ord på. (Som om det vore ett försvar för hans handling….)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
7/23/16, 10:59 AM
#34

#32 "Jahaa har du sett filmen. Så bra. Case closed. Alla här kan gå hem nu, finns inget mer att tycka till om. Jonas har sett en film så han vet exakt hela händelseförloppet. Kul med en synsk person här på PiF så vi inte behöver diskutera någonting."

Man skulle kunna raljera på precis det sättet i vilken annan tråd som helst (inte bara de om brott). Men du gör det i den här tråden. Selektiv?

Jag vet bara det jag skriver att jag vet. Till exempel att busschauffören ljuger om händelseförloppet. 

"Fyi, fördömandet av busschauffören har redan skett i den media som vägrar visa hela förloppet […]"

Vilken del av förloppet vägrar de visa? Och hur har du kommit fram till hur det förlöpt? Är du synsk?

"Sen finns det massor av trådar där de ensamkommande sexförbrytarna försvaras med relativiseringar om att svenskar är lika rötna. Var är ni i dem trådarna om inte bland de som just försvarar förövarna. Unket."

Visa mig var jag gjort det. 

Klumpa helst inte ihop mig med andra, det är dålig stil. 

Men skulle vi tillämpa dina extremt höga krav skulle de trådarna inte alls kunna finnas, för där vet vi ännu mindre än vad vi vet i det här fallet. Varför går du inte in och skriver i de trådarna att alla som uttalar sig är synska och så vidare? Unket.

Annons:
[helga21]
7/23/16, 11:01 AM
#35

# 31 Nej jag  tar inte ställning utan konstaterar bara att den som blev misshandlad förmodligen hade gjort något innan detta. Svenska bussförare har inte för vana att misshandla sina passagerare. Hur ska jag kunna veta om han ljuger? Det får rätten ta ställning till om det hamnar i domstol.

Du får uppfatta det hur du vill.

Sexövergrepp är väl ändå en milsvid från detta?

JonasDuregard
7/23/16, 11:21 AM
#36

"Nej jag  tar inte ställning utan konstaterar bara att den som blev misshandlad förmodligen hade gjort något innan detta."

"Svenska bussförare har inte för vana att misshandla sina passagerare."

Och det skulle på något sätt utesluta att det var ett oprovocerat angrepp? 🤦‍♂️ Du tror bokstavligt talat på ramsan om att busschaufförer har glatt humör. Jag tror en mer passande ramsa är att de speglar befolkningssnittet och är lika benägna att begå brott som andra grupper. 

"Hur ska jag kunna veta om han ljuger? Det får rätten ta ställning till om det hamnar i domstol."

Använd dina ögon. Först läser du vad han säger, sedan ser du bildbevis på att det han säger inte är sant. Ett annat ord för det är att han ljuger (ska vi vara snälla finns det så klart en avlägsen chans att han minns fel eller är felciterad).

Menar du att du aldrig kommer ta ställning till någonting som inte konstaterats i domstol? Hur fungerar det med alla konstateranden du gör i den här tråden och i massor av andra trådar? 

"Sexövergrepp är väl ändå en milsvid från detta?"

På vilket avgörande sätt är det annorlunda? 

Säg en man som slagit sin fru då. De är ofta experter på mer eller mindre långsökta förklaringar om hur de provocerats till det. (Att att han "fått nog" som du själv skriver i #12)

Herveaux
7/23/16, 1:57 PM
#37

*redigerat*


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Magi-cat
7/23/16, 7:21 PM
#38

Mohammads egen berättelse:

"– Jag väntade mig inte det, för jag vet att folk inte är sådana här. Det finns ingen diskriminering och rasism i medmänsklighetens och toleransens land. Så det här trodde jag aldrig kunde hända, säger Mohammad Alhairiri."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/mohammad-berattar-om-misshandeln


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[helga21]
7/23/16, 7:24 PM
#39

# 38 Du har inte funderat på att göra en egen tråd om offrets berättelse?

Magi-cat
7/23/16, 7:46 PM
#40

#39 Nej, varför det? Den versionen hör hit, tycker jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
7/23/16, 7:55 PM
#41

#40 Tråden heter "Bussförarens version",
tråden är tänkt att ta upp och diskutera bussförarens version.  
Vad är det som är så svårt att ta in?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Spöket
7/23/16, 9:54 PM
#42

Detta påminner lite om dem" hemska" väktarna som "överföll" de stackars pojkarna på centralen…tur att det framkom att väktarna gjorde rätt. 

Synd att de inte dokumenterat de övriga händelserna med bussföraren och den eventuelle flyktingen

Multi vad?

[helga21]
7/23/16, 11:12 PM
#43

# 41 Så bra att det är någon som har fattat detta 😂

Zyperior
7/23/16, 11:58 PM
#44

Ursäkta OT men citatet i #38 låter som en talskrivare åt Löfven eller Romson har hittat på. Släng in lite "öppna hjärtan" och "människors lika värde" så har han nog samlat hela PK-samfundet bakom sig. Snacka om att göra politik av sin situation.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Magi-cat
7/24/16, 7:26 AM
#45

Era "argument" börjar låta rent cyniska. En person har rått misshandlat en man (bildbevis finns) och offrets talan ska inte få komma fram, som att det inte "hör hit". 🤪 Nej, svenska busschaufförer gör ju inte så här som det ser ut på bilderna (attans, att någon hade mobilen till hands!) och om de ändå verkar göra det så måste det vara offret som gjort fel, egentligen, och hans berättelse hör inte till historien…

#42 Synd att de inte dokumenterat de övriga händelserna med bussföraren och den eventuelle flyktingen

Som vad? Att "de" ställer sig fel på hållplatserna? Om du ifrågasätter offrets, den asylsökandes, status, har det något med misshandeln över huvud taget att skaffa? Har busschaufförens svenskhet något att göra med att du verkar inträda i försvarsställning?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zyperior
7/24/16, 8:49 AM
#46

#45 Och på dig låter det som alla asylsökande är perfekta människor som aldrig skulle göra fel och sedan verkar du, likt vår synska Duregård helt klar över situationen både innan, under och efter. Fantastiskt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Herveaux
7/24/16, 9:33 AM
#47

#45 Har någon här skrivit att misshandeln inte ägt rum?
Om den "duktige" filmaren hade haft förmågan att lägga ifrån sig den där förbannade telefonen och gått emellan istället så hade misshandeln aldrig behövt hända.
Meeen, det är väl mer värdefullt att fånga en "rasist" på bar gärning än att visa lite jäkla civilkurage…

Offrets historia hör inte hit, inte till den här tråden,
för den här tråden handlar om förarens version av det hela.
Starta istället en tråd om händelsen i sin helhet eller om just den asylsökandens version.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JonasDuregard
7/24/16, 12:03 PM
#48

Rent allmänt tänker jag att när man startar en tråd om "bussförarens version" på ett diskussionsforum så är det för att diskutera bussförarens version, inte bara berätta hur hans version är och sedan avsluta tråden. Jag tycker till exempel det är relevant att nämna att han ljuger om delar av historien.

Annons:
Zyperior
7/24/16, 1:14 PM
#49

#48 Vilket har skett och ingen motsagt heller, eller?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[helga21]
7/24/16, 1:23 PM
#50

# 48 Och hur kan du veta detta? Har du en kristallkula? Bussföraren har fått flänga runt i hela mediesverige för en skitsak, som det skulle ha betraktas i en rättssal, men inte själv fått ge sin version av det hela.

gruvel
8/9/16, 10:57 AM
#51

Om rätt uppfattat är det tydligen en assymetrisk  situation som gäller i buss. Passagerare kan fota chauffören som inte kan komma undan detta då han måste köra bussen men den omvända motsvarande handlingen gäller inte.

Upp till toppen
Annons: