Annons:
Etikettförsvarspolitik
Läst 1954 ggr
[Bermudas]
7/27/16, 10:47 AM

"Vänj er vid terror"

Docenten vid försvarshögskolam Robert Egnell säger i Aktuellt att Europa måste vänja sig vid terrordåd. Var det inte någon fransk minister som sa samma sak efter Nice lastbilsmorden? Han som blev utbuad av fransmännen vid minnesstunden efter attacken. Förökar sig dessa idéer bland maktmänniskorna som ett smittsamt virus - eller vad är det frågan om? Samma Egnell förespråkar också öppna gränser. Kanske ser dessa herrar en tillvänjningen av terrordåd som psykologisk mognad? Att vilja ha slutna gränser betyder att man inte är beredd att ta det onda med det goda i denna nya öppenhet och mångfald och DET är inte bra. Vi har fostrats till att omfamnar gränslöshet till varje pris. Citat Egnell "Vi måste öppna gränserna – också för vår egen skull” "Bryt handlingsförlamningen. Vi lever i en tid av global migration och varken Sverige eller världen kommer att se likadan ut när denna period är över. Självklart skrämmer det, men att med våld försvara den gamla ordningen är meningslöst – och moraliskt och ekonomiskt ohållbart, skriver Robert Egnell, docent vid Försvarshögskolan." Docent vid Försvarshögskolan hmmm jag trodde försvaret gick ut på att försvara gränser och inte tvärtom ta bort gränserna och vänja folk vid terrorattackerna som medföljer. Men jag är väl inte så god och tolerant som man skulle kunna önska. Att med våld försvara den "gamla ordningen" är "ekonomiskt och moraliskt ohållbart." Okeeej…öppna era hjärtan… vi måste omfamna den NYA ordningen till varje pris alltså. Den nya ordningen har ett självändamål och priset kan aldrig bli för högt får vi veta . Så som sagt VÄNJ ER. (Länkar kommer i nästa ruta)

Annons:
[Bermudas]
7/27/16, 10:59 AM
#1

Video där man kan höra hur folk buar ut den franske ministern lägger jag in. Citat av den samme: Worse was the extraordinary choice of words by Prime Minister Manuel Valls, who said that France must “learn to live with terrorism”. http://heatst.com/uk/nice-attack-french-prime-minister-says-learn-to-live-with-terrorism-after-84-die/ "Vi MÅSTE öppna våra gränser" http://www.dn.se/debatt/vi-maste-oppna-granserna-ocksa-for-var-egen-skull/ http://www.svt.se/nyheter/utrikes/professor-terrordad-ar-det-nya-normala Länk till FB som visade mig om detta uttlande från början. https://www.flashback.org/t2745823

Huygens
7/27/16, 11:17 AM
#2

Jag tror att det är en planerade agendea som utspelar sej. Bilderberggruppen genom EU:s ledare, kastar allt dom har mot oss, för att styra världsutvecklingen i den riktning makten önskar.

[Bermudas]
7/27/16, 11:23 AM
#3

#2 Jag håller med dig. Citerar ett träffande inlägg fån FB "Det känns ju tryggt att det svenska folket har Försvarshögskolan i ryggen, vad är det som de avser att försvara? Sina jobb? Men vi står i vägvalet mellan en polisstat och ett Europa fritt från islam så som utvecklingen ser ut. Man kan inte ha kakan och äta den." Även om skribenten inte menar att det är medvetet orkestrerat så är det summa summarum av den politik som först. Först öppnar man slussarna totalt och omöjliggör varje försök till besinning, likställer det med rasism och bakåtsträvande etc. Sen när vi står inför faktum, så blir man TVUNGEN att styra upp det hela. Islamism och terror är inte roten utan symtomen..

[Nomen Nescio]
7/27/16, 11:24 AM
#4

Egnell verkar vara rätt vårdslös med sina uttalanden. Så här sa han i februari i år:

"Många tror att muslimsk terrorism står bakom majoriteten av terroristdåd i Europa, men det är en försvinnande liten del, säger Robert Egnell som är docent på Försvarshögskolan.

Det gör att det blir ett orättvist fokus på Islam och muslimer som roten till terrorism och muslimer.  I själva verket är det självständighetsrörelser och inhemsk terrorism som utgör majoriteten av terroristdåd i Europa. Asylbränderna i Sverige* är ett exempel på det. Det finns inte en definition av terrorism, men det finns några aspekter som gör att det är terrorism säger Robert Egnell."---

"Robert Egnell säger just det att en vanlig uppfattning är att majoriteten av terrorism utförs av muslimska terrorister, när det i själva verket är så att statistiken visar att det är 2 procent av attackerna som är muslimsk terrorism."---

_SR
_

98% av terrorattackerna i Europa begås alltså av icke muslimska terrorister, enligt Egnell. Mörkertalet tycks vara förödande, i så fall…

*Bränderna på de svenska asylboendena har till 90% uppstått inne på förläggningarna genom slarv, okunskap eller medvetet anlagts av boende. Skall dessa orsaker också definieras som "inhemsk terrorism"? Egnells svepande formulering om "asylbränderna i Sverige"får det att framstå så. Tio procent eller totalt arton bränder har orsakats "utifrån" på påtänkta boenden, vilket gör totalt 18 fall 2012-2016. Ingen har gripits i dessa fall, men Egnell tycks vara övertygad att det är svenska terrorister som ligger bakom.

[Nomen Nescio]
7/27/16, 11:28 AM
#5

#3 Måste säga att jag är förvånad över att du ansluter dig till att det är "Bildergruppen" genom EU:s ledare som ligger bakom terrordåden i Europa. Att vi har en debattör som ihärdigt hävdar detta och liknande halsbrytande åsikter är en sak, men jag trodde inte att i övrigt seriösa debattörer skulle ansluta sig till falskflaggepropagandan…

[Bermudas]
7/27/16, 11:28 AM
#6

#4 Det är klart att det är svenskar som är de värsta terroristerna…som bränner asylboende och ropar allah akubar…eller hur var det nu med det?

Annons:
[Bermudas]
7/27/16, 11:45 AM
#7

#5 Alltid tråkigt att göra en man gillar besviken. ;-) Anser inte att det är oseriöst att försöka hålla koll på vad som planeras när de inom eliten möts och samtalar om de stora penseldragen. Jag har svårt att tro att denna ologiska galna politiks som först inte har en bakomliggande internationell kraft. Däremot tror jag inte att det bara handlar om bilderberger. Inget är enkelt

[Bermudas]
7/27/16, 11:48 AM
#8

Sen vet jag inte om jag precis tror att EU ligger bakom terrordåden. Däremot att man fört en politik som lett fram till den situation vi har idag. Man skapar monster och monster-situationer, som man sedan ska komma med en lösning på. Hur medvetet av de enskilda politikerna det är håller jag osagt. Tror de flesta vill väl men värnar framför altt om sin karriär. Men visst finns det "strävanden" här i världen.

[Nomen Nescio]
7/27/16, 11:55 AM
#9

#7 Ser att du med all rätt lyfter upp Kullbergs tråd "Islamism - hot eller olycka".

K. skriver där bland annat: "Jag tror att den går att koppla ihop med kulturyttringar från bl a mellanöstern och Nordafrika. Jag tror också att det finns utbredda planer på att islamisera och destabilisera Europa och att det faktiskt redan har gått ganska långt med det."---

Om du ansluter dig till den skrivningen (jag gör det!) och sammanför det med vad du håller med om i #3 innebär det att du tror att Europas ledare ligger bakom islamiseringsförsöken av Europa.  Det är i alla fall min tolkning, så nu är jag nyfiken på vilka av Europas ledare det är som agerar femtekolonnare.

#8 Du hann skriva ett svar innan mitt inlägg var klart. Du skriver "Sen vet jag inte om jag precis tror att EU ligger bakom terrordåden", men det är precis det du håller med om i #3. Att du nu ändrat dig om EU:s inblandning är bra, men din skrivning att du "tror inte att det bara handlar om bilderberger" är gåtfull. Det kanske du kan utveckla mer?)

Huygens
7/27/16, 11:57 AM
#10

Hur kommer det sej att denne Robert Egnell inte nämner falskflaggor med ett ord? Han om någon borde känna till den statsterrorism som EU:s säkerhetstjänster genomför.

Varför nämner Egnell inte MKULTRA-programmering av terrorister med ett ord?

Vi har t ex attacken i Frankrike på kyrkan i Saint-Etienne-du-Rouvray nära Rouen, där säkerhetstjänsten behändigt deaktiverade den påstådda "terroristens" elektroniska fotboja i några timmar, och på så sätt kunde säkerhetstjänsten förklara varför terrordådet alls kunde utföras.

Han bar alltså fotbojan, men den elektronisk bojan kopplades aldrig på under terrodådet, hur i hela friden det är möjligt. Polisen hade ju fått en ypperlig möjlighet att följa hans förflyttningar i byggnaden.

Terroristens fotboja deaktiverades mellan kl 8:30 till 12:30 för att "förklara" polisens tafatthet. Sedan sköts båda dom knivbeväpnade "terroristerna" ihjäl så att dom inte kan vittna eller berätta något kring omständigheterna.

.

Och varför attackerar dessa terrorister mål som sällan drabbar politiska ledare eller högre befattningshavare?

Nattklubben Bataclan, Inköpscentrat Olympia, Promenaden i Nice, Redaktionen Charlie Hebdo, Baren i Ansbach osv. Men inte en enda politisk beslutshavare av betydelse har drabbats, och ändå påstår säkerhetstjänsterna saker i stil med att "terroristerna hade planerat terrordådet i ett år" eller att terroristerna hade "en lista med mål". Ibland varierar sej säkerhetstjänsten genom att säga att dom redan visste att personen planerat terrordåd och därför haft personen inne för förhör, flera gånger, men inte vidtagit åtgärder.

Är det troligt?

Nä, MKULTRA-programmerade satar som lurats bli syndabockar i falskflaggor, är mycket troligare.

[Bermudas]
7/27/16, 12:31 PM
#11

#9 Vad jag håller med om är att jag tror det finns bakomliggande internationella krafter som styr och ställer i bakgrunden. Något jag uttryckt flera gånger här. Bilderberger är EN grupp bland flera som säkerligen är mer eller mindre sammanknutna. (Tror faktiskt de inte ens är OK enligt grundlagen att som politiker gå på såna möten det finns bestämmelser om hemliga möten med främmande makt) Jag är rätt övertygad om att man gör ett stort misstag om man bara skyller på islamister om man samtidigt glömmer bort "internationalisterna". Jag ser vad jag ser och jag ser Europas politiker och media bäddat för ett gemensamt självmord, först när det som börjar hända som alla vetat kommer hända ändrar dom tonen. Men då är det försent. Varför drev man utvecklingen hit, och varför sa man att vi inte hade något val? Klart vi kunde valt en annan väg! (Politiker, militär, finanseliten och medias toppar går på dessa hemliga möten by the way. Känner mig inte helt bekväm med det, till skillnad mot de flesta som inte verkar bry sig ett dugg, av någon för mig outgrundlig anledning.) Det får bli mitt sista ord i detta spår.

Tjeja
7/27/16, 10:40 PM
#12

Jag är benägen att hålla med Bermudas här i #11

Kolla bara på Erdogan och Putin.. för att inte tala om Kim Jong  Un i Nordkorea.  Och ingen av dem lär ensam vara smart nog att styra till sig all sin makt ensamma heller utan är antagligen bara frontfigurerna som representerar sin egen elitgrupp.

Det är ganska uppenbart att det ligger mer bakom utvecklingen i Europa än bara naiv övergodhet hos Europas politiker och ondska hos islamisterna. Sedan har jag ingen aning om vem eller vilka "grupper" (tex bilderbergsgruppen etc) det handlar om som har de ekonomiska resurserna och incitamenten. (För den sakens skull tror jag varken på rymdödlor eller någon magi från "illuminati". )

Att media influeras från högre styrande vad och hur de skall rapportera och informera samhällets medborgare är heller ingen nyhet. Varför skulle denna "strid" om sanningen enbart ligga hos småfolkets tjaffsande? Och varför skulle bara en part försöka styra världen och media efter sin agenda? Det gör givetvis alla som kan.

Vem som sedan gör vad med vilken intention och i vilket syfte har jag personligen inte mycket koll på, men jag är för den sakens skull inte naiv nog att tro att större ekonomiska och politiska makteliter inte försöker styra länder och politik till sin egen fördel. Detta med allt ifrån naiva välmenande människor som luras tro att de gör något rätt och bra, till medvetna dessinformatörer och "krigare" som vill tjäna något högre syfte dem tror på eller tjänar för att måna om sig själva och sin egen status. (tänker på fler trådar där dessa saker diskuteras på sistone.)

Tyvärr har det alltid funnits både människor ser tecken på att "vargen kommer" vid minsta händelse, så väl som folk som inte bara blundar utan envist försöker sova som skogshuggare medans de blir uppätna av vargflocken. .. och allt där emellan förstås. Världen är inte bara svart/vit.. det finns så mycket fler färger, nyanser, material och konsistenser som världen består av. 

(Förlåt! nu drog jag med vidare OT! )

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
7/28/16, 7:15 AM
#13

Jo, men självklart spelar stormaktsintressen och hur politiker handlar, enskilt och i grupp, sin roll i  världsututvecklingen, det tror jag inte att någon vettig människa kan säga emot. Att det därutöver finns band mellan industriledare, "pampar" och politiker både på officiell och inofficiella vägar är väl ingen hemlighet. Och att länder arbetar för sitt eget bästa även inom gemensamma ramar som EU har vi sett och förstått, liksom att det uppstår pakter i olika former.

Men när man drar de där teorierna ett snäpp för långt och t.ex. kommer fram till att det var EU som låg bakom övergreppen mot kvinnor i Köln på nyårshelgen, att enskilda säkerhetstjänster i Europa arrangerar massmord på sina egna medborgare för att skylla på jihadisterna eller att "män i svart" planterat ut zikaviruset, då tycker jag att vanlig normal anständighet kräver mycket god dokumentation, istället för att låta fantasin få fritt spelrum. Som jag ser det är det en oförskämdhet mot meddebattörer att komma med lösa påståenden, inte sällan där ämnet i tråden varit något helt annat.

Att media och samhällsintressen i olika former tycks gå i hand även i öppna samhällen skriver jag gärna under på, om nu någon råkat läsa mina inlägg så framgår det nog rätt tydligt att jag är kritisk till det förhållandet. Men trots allt tycker jag att det börjar ljusna lite, i takt med att tidningsupplagorna sjunker verkar ödmjukheten öka - kanske ser man i de stora tidningshusen att folk inte går på vad som helst.

Men det senare gäller även "alternativmedia". Som SR avslöjade igår finns det makter som har egna disinformationsbyråer som pumpar ut såväl förfalskade nyheter som är svåra att skilja från verkligheten som rena rötmånadshistorier som skall få oss att känna osäkerhet inför verkligheten. Det ställer krav på oss som nyhetskonsumenter, och även om "ansvar" är ett högtravande ord så måste vi nog ändå ta just ansvar för vad vi sprider vidare även på vår gräsrotsnivå.

Apropå intrigmakeri förresten, såg i rubrikerna på Aftonbladet att, citat, "Erdogan skall träffa sin gamle vän Putin" i Moskva den 9 augusti. Vilka konspirationstankar skulle inte en sådan nyhet kunna starta? Fast kanske inte här.

Annons:
Tjeja
7/28/16, 12:47 PM
#14

Jag tror vi är ganska överrens egentligen. ;-) Och ja vi har alla ett ansvar att se kritiskt på all information vi matas med hela tiden. Även de konstigaste ihopkok kan innehålla viktiga bitar av sanning och uppenbara "sanningar" kan innehålla (innehåller ofta) förvriden och vinklad information som kan vilseleda också. Därför ser jag det som en förlust att bara förkasta allt någon/några säger bara för att den eller de tror saker man själv inte tror på i stort. För en sak vill jag i alla fall tro och utgå ifrån (med risk att bli djupt bedragen) är ändå att majoriteten av oss som skriver här på pif, vill veta vad som är sant och strävar mot att sprida sanna uppgifter. Även om vi har väldigt olika uppfattningar om många saker. Jag som mod försöker i alla fall hålla en balans här inne, men utan att bli varken för enkelspårig eller gränslös. Det är ingen lätt match alla ggr, tro mig. 😥

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
7/28/16, 1:03 PM
#15

Jag kommer att fortsätta slå bakut varje gång någon suger tag i någon världshändelse och försöker få det att stämma in i en skruvad världsbild utan att kunna ge relevanta besked om sina källor. I exemplen jag dragit här ovan om Kölnhändelserna, terroristbrotten i Europa och Zikautbrottets uppkomst (det finns ytterligare exempel) så får man nog söka väldigt länge för att hitta "viktiga bitar av sanning"…

Jag säger inte att min världsbild på något sätt är den rätta, men jag är så innerligt trött på den här quick fixen om "illuminatis". Jag tycker inte det hör hemma på en diskussionssida om politik, utan mer på sidor om skepticism och liknande (men där tror jag diskussionerna är stängda för den ivrigaste förespråkaren). Fast nu är jag bara en vanlig medlem, det är givetvis ni som modererar som har att ta ställning till vederhäftigheten. Och om det är så att ni delar förklaringsmodellen om illuminatis så är det ju egentligen inte mycket att diskutera - bollen är er!

[Carpinus]1
5/3/17, 2:22 PM
#16

Polischefen Erik Widstrand säger väl också underförstått att "vi får vänja oss". Det han föreslår är utbildning och krislistor på hur man skall agera när det sker ett attentat.

"Det kommer att ske fler terrordåd i Stockholm. Det är nya normalläget, enligt polischefen Erik Widstrand."---

"– Ja, det är min bedömning, och det är våra analytikers bedömning, säger han. Tittar man på omvärlden, på Frankrike, Belgien och andra länder, så är det ju så.

– Men när, var och hur vet vi ju inte så klart. Men att det kommer att hända, det håller jag för sannolikt."---

Aftonbladet

[Carpinus]1
5/29/17, 2:13 PM
#17

#16 Även vissa journalister vill att vi vänjer oss och ser terrorn som en del av vardagen, påpekar Paula Neuding på Dagens Samhälle. hon skriver: 

"Det tycks fortfarande vara en dominerande uppfattning bland journalister att vi ”står upp” mot terrorn genom att fortgå som vanligt och vänja oss vid tanken att mördandet är en del av vardagen. Eller som Londons borgmästare Sadiq Khan uttryckte sig i en intervju förra hösten: ”Terror är en del av att leva i en storstad.”

Jag har svårt att föreställa mig ett klarare uttryck för dekadens: att försöka etablera tanken att attentat mot barn skulle vara en del av livet, att be människor fortsätta som vanligt när småtjejer mördas."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/omojligt-leva-pa-som-vanligt-nar-smatjejer-mordas-17356

[Carpinus]1
6/7/17, 9:00 AM
#18

Erik Magnusson, politikreporter på HD, är en av flera bedömare som befarar att Islamska Statens väntande  fall innebär att attackerna kommer att bli intensivare mot mål i bland annat större städer i Europa och Mellanöstern. Magnusson skriver: 

"Risken är att Raqqas förestående fall innebär att IS en gång för alla flyttar sin terrorkamp för det muslimska kalifatet från de militära slagfälten till tätbefolkade huvudstäder.

Bland de platser som kan komma i blickpunkten för terroristdåd från en allt mer pressad och hemlös terrorrörelse finns europeiska städer som London, Paris, Berlin, Bryssel, Köpenhamn och Stockholm, men även metropoler i Mellanöstern som Bagdad, Riyadh, Abu Dhabi och Amman."---

https://www.hd.se/2017-06-06/slutstriden-om-raqqa-skapar-nya-krigsfronter

[Carpinus]1
6/16/17, 12:20 PM
#19

Terroristernas nya taktik innebär att vad som planerats under lång tid och krävt en viss logistik förut idag kan iscensättas utan en omfattande uppstartstid.  Det ställer stora krav på säkerhetspolisens förmåga att handla snabbt. TT skriver:

"Säpos "nya normalläge" innebär också att man måste tänka nytt i arbetet med att förhindra terrorattentat. Tidigare planerade terroristerna sina dåd under lång tid. Det kunde ta månader att skaffa sig kunskap, utbildning och rätt kontakter, vilket ökade säkerhetstjänsternas möjligheter att hitta dem i tid.

– I dag har man en idé, sen kanske man köper två knivar eller hyr en lastbil och kör in i en folkmassa, säger Thornberg."--- (Thornberg är Säkerhetspolischefen Anders T.)

http://www.expressen.se/nyheter/skracksiffran-tusentals-radikala-islamister-i-sverige/

Upp till toppen
Annons: