Annons:
Etikettförsvarspolitik
Läst 7231 ggr
[Nomen Nescio]
7/27/16, 1:16 PM

Dagliga desinformationsattacker fr. främmande makt

_"Psykologisk krigföring blir ett allt större hot och Sverige utsätts nu dagligen för attacker med så kallad desinformation, enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap."---
_

"Det är framförallt från Ryssland och Islamiska staten som Mikael Tofvesson ser den stora ökningen av så kallad desinformation, avsiktligt förvrängda uppgifter som ska förvilla eller påverka allmänhet och beslutsfattare.

Ofta är det felaktiga detaljer som göms i annan information. Men det är i så känsliga ämnen som invandring, terrorism eller varför inte Nato-medlemskap, att detaljen kan bidra till att ytterligare polarisera debatten, säger Mikael Tofvesson."---

"Det finns vissa mer kända fall av desinformation som det falska brev som spreds i rysk media förra hösten. Det såg ut att komma från en svensk chefsåklagare som antydde att Sverige gick Ukrainas ärenden i konflikten mellan Ryssland och Ukraina. Ett halvår tidigare spreds ett annat falskt brev som såg ut att komma från försvarsminister Peter Hultqvist där han talar sig varm för vapenexport till Ukraina. Det är ganska spektakulära händelser som framförallt påverkar Sveriges rykte internationellt.

Men de allra flesta fall av desinformation är mer subtila och riktar sig direkt mot Sverige. Då det snarare är nättroll som med frenesi pumpar ut felaktiga uppgifter i sociala medier, enligt Mikael Tofvesson."---

SR

Annons:
[Nomen Nescio]
7/27/16, 1:19 PM
#1

#0 "Som Ekot har berättat om tidigare i morse utsätts Sverige dagligen för så kallad desinformation från främmande makter och bland annat förekommer alltså att svenska makthavare används för att sprida falska uppgifter.

Carl Bildt har alltså utsatts flera gånger och nu senast anklagades han för att lägga sig i Storbritanniens folkomröstning om EU. Allt utifrån en falsk DN-artikel."---

"Syftet är helt uppenbart att underminera EU, enligt Carl Bildt. Och att han används i så kallat desinformationskampanjer är inget nytt.

– Det är man utsatt för relativt ofta och det kan ha olika former. Misstänkliggörande attacker eller direkt spridande av falsk information. Det förekommer nästan på daglig basis om man tittar på sociala medier, säger han. Mycket av desinformationen kommer från Ryssland, enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB."---

SR

Huygens
7/27/16, 1:26 PM
#2

Daglig desinformation från USA och från EUs ledare, nämns inte i sammanhanget.

[Nomen Nescio]
7/27/16, 1:27 PM
#3

#2 Nej, men någon ser sig tydligen föranledd att göra det…

Själv funderar över annat - till exempel på ursprunget för vissa påståenden och "nyheter", som okritiskt eller högst medvetet,  sprids på nätet.

Huygens
7/27/16, 1:40 PM
#4

Jag bara säger det.

Om och om igen kopieras och citeras traditionell media till Politik iFokus, med ingen eller mycket liten kritisk egen fundering, till den ström av konforma artiklar vi översköljs med dagligen.

Kopieras.

[Nomen Nescio]
7/27/16, 1:52 PM
#5

Föredrar faktiskt artiklar från vederhäftiga källor istället för fritt fabricerade fantasier från oklara inspirationskällor som solkar ner tråd efter tråd…

Diskutera gärna artiklarnas innehåll på saklig grund istället för att ifrågasätta dem utan påvisande av eventuella sakfel.

[Nomen Nescio]
7/27/16, 2:13 PM
#6

_"Många ryssar är fullt medvetna om att tv ljuger. Efter att ha växt upp i en sensovjetisk kultur där ingen trodde på kommunismen men spelade med i farsen, är de djupt cyniska. ”Allt är pr”, brukade mina kolleger i Moskva säga. Men jag såg också hur användbar denna cynism var för staten: när folk slutade lita på institutionerna kunde de enkelt lockas att tro på en konspiratorisk världsförklaring, aktivt uppmuntrad av Kremls tv-kanaler, som såg CIA:s dolda hand, eller frimurarnas, bakom alla världshändelser.

Konspirationsteorier flödar fritt i rysk tv. När Kreml spottade ur sig dussintals vansinniga historier efter nedskjutningen av det malaysiska flight MH17 över Donetsk, innehållande allt från att skylla på ukrainskt stridsflyg till ett Nato-försök att attackera president Putins privata jetplan, är poängen inte direkt att övertyga tittarna om någon av versionerna, men att göra dem förvirrade, paranoida och passiva, som invånare i en virtuell verklighet kontrollerad av Kreml som inte längre kan jämföras med eller diskuteras utifrån någon ”sanning”.

Nu utvidgar Kreml sin verklighetsomdanande propagandamodell över de ryska gränserna till resten av världen, med hjälp av de hundratals miljoner man lägger på internationella sändningar som nyhetskanalen RT och på nättroll. Till skillnad från Sovjettiden försöker den ryska utrikespropagandan inte sälja in en vision av Ryssland, men helt enkelt ”desorganisera” och ”splittra” västvärlden genom att uppmuntra de antiamerikanska, anti-EU, antisemitiska eller antimigrationsstämningar som redan finns i samhället, samtidigt som dess bombkampanjer i Syrien ser till att mycket verkliga migranter flödar in i Europa."--_-

Peter Pomerantsev i DN, 160314

Annons:
[Nomen Nescio]
7/27/16, 2:34 PM
#7

Det är rätt intressant att se i vilka sammanhang och av vem/vilka källor som RT och Sputnik.news åberopas som källor på Politik iFokus.

"RT, tidigare känd som Russia Today, är en rysk nyhetskanal ägd av den ryska staten, grundad 2005."--- "RT har från många håll kritiserats för att vara Kremlvänlig och ur västlig synvinkel obalanserad i sin utrikesrapportering. Detta gäller inte minst i ämnen där Ryssland, "västmakterna" och USA kommer på tal. 2014 var kanalen inblandad i ett antal kontroverser i samband med sin bevakning av Krimkrisen och konflikten i östra Ukraina."---

Källa Wikipedia.

_"– Sputnik är en del av det statliga mediebolaget. Det är definitivt Rysslands röst och det gör man ingen hemlighet av. Det är en del av en genomtänkt strategi där man har tänkt att man ska förbättra bilden av Ryssland, säger Carolina Vendil Pallin, forskare som leder Rysslandsprogrammet vid Totalförsvarets forskningsinstitut.

Sputnik News har, tillsammans med flera andra statligt kontrollerade ryska medier, vid upprepade tillfällen kritiserats för att sprida hårt vinklade och ibland helt osanna uppgifter.
– Om inte det här är propaganda så vet jag inte vad det är, säger Carolina Vendil Pallin som tror att det finns flera anledningar till att den svenska delen av Sputnik nu stängs ner.
– Jag tror inte att den har fått något genomslag. En anledning till att folk inte har läst den är nog att det ofta har varit väldigt dålig svenska och det som har publicerats är så uppenbart tendentiöst, säger hon."---_

Expressen

Huygens
7/27/16, 4:07 PM
#8

#5 Du citerar påfallande ensidigt, ganska ofta utan någon som helst egen skriven ståndpunkt.

Vi har gott om exempel där myndigheterna ljugit och grovt vilselett allmänheten. Statsminister Tony Blair och hans ministrar hötte med nävarna i talarstolen i Westminster, för Saddam Hussein hade Weapons of MassDestruction med atombomber som kunde nå London inom 45 minuter.

Var inte det lögn?

Men traditionell media svalde allt och Storbritannien gick med i Terrorkriget, vilket dödat 1,5 miljoner iraker.

.

EU har sedan 2011 känt till VolksWagens utsläppsskandal, där bilarna från en dold behållare injicerat en liten smula urea i bränslet som kunde minska utsläppen 40 ggr = 4000 %. EU:s ledare har troligen känt till utsläppsskandalen redan 2006, men hållit tyst.

.

Vi har alternativmedias rapporter om FIFA-bossarna korruption sedan 1981-82, men traditionell media har i årtionden förlöjligat eller tystat kritiken. Men efter en stor intern maktkamp inom Illuminati, vet vi nu att FIFA är genomkorrumperat och miljardrullningen i mutor är absolut förbluffande.

Vice FIFA-bossen hade även ansvar för bidraget på 6,5 miljarder kr som var avsett för det jordbävningsdrabbade Haiti, men kan inte förklara vart pengarna tagit vägen.

Var gjorde DN, Expressen, SVT, SR under alla dessa årtionden?

.

Vi har Operation Northwoods, Operation AJAX, falskflagg 911, Vietnamkriget och hel rad militära operationer som traditionell media ensidigt och förvrängt rapporterat om.

Vi har italiensk säkerhetstjänst som dödat massvis av italienare i terrodåd genom NATOs Operation Gladio. I stort sett nedtystat av traditionell media.

USAs säkerhetsorganisation CIA upprättade Dispatch 1035 för att sprida desinformation.

.

Vi har Storbritanniens delaktighet i tortyren på Guantanamobasen, där Storbritanniens utrikesminister först nekade med kommentaren att brittiskt utförd tortyr var en "konspirationsteori", vilket sedan fick tas tillbaks av Storbritanniens regering när pinsamma dokument och rapporter avslöjade en delar av lögnerna.

Även här har mycket glömts eller tystats ner av traditionell media.

.

Jag kan fortsätta med exempel efter exempel. Det är helt klart att desinformation kommer från Pentagon, USA och från NATO, EU samt säkerhetsorganisationer.

Du kanske borde ifrågasätta dina "vederhäftiga" källor åtminstone 1 millimeter…

[Nomen Nescio]
7/27/16, 4:25 PM
#9

Om du nu tycker att jag "kommenterar påfallande ensidigt" så vill jag ge dig rådet att avstå att läsa mina kommentarer.

Att jag citerar utdrag ur källor utan egna kommentarer så beror det i regel på att jag vill låta andra bilda sig en uppfattning om texten. Dessutom kan det senare finnas skäl att länka tillbaka till någon artikel. Så, nu kanske det är uppklarat?

Sedan läser jag ditt låååånga inlägg - nej, det gör jag inte, jag ögnar igenom det för att se om det finns några källor. Det gör det inte. Nu tror jag inte att du redogör för personligt gjorda iakttagelser, utan att du har dina inspirationskällor. (Man kan ju notera att du hittat hemskt mycket märkligt i Ryssland. Inte…)

Jag har gjort den föga överraskande upptäckten att några som ofta och gärna talar om internationella (västliga) konspirationer är samma personer som i vissa sammanhang använt källor som RT och sputnik news,  inte alltid med angivande av källa. Samma personer instämmer som av en händelse gärna med varandras inlägg. Nu tror jag inte att detta beror på någon form av uppdrag, därtill är Politik iFokus för litet, däremot verkar det finnas inspirationskällor som kanske inte är av det renaste vatten. När jag läste Pomerantsevs artikel (delvis citerad i #6) om frimurarna, konspirationsteorier,  anti-amerikanism och anti-EU bland annat så blev det bara så uppenbart…

Edit.

Huygens
7/27/16, 4:41 PM
#10

Du har gott om källor. Gödslat med källor.

Wikipedia är en sådan.

Tala om för mej vad det är du inte hittar källa till. Operation Northwoods?

Dom skurkaktiga FIFA-bossarna?

Dispatch 1035?

[Nomen Nescio]
7/27/16, 4:45 PM
#11

#10 Jag kan tala om för dig vad den här trådens ämne är om du inte uppfattat det. Tycker du att det är känsligt att diskutera det?

Huygens
7/27/16, 4:47 PM
#12

Desinformation från främmande makt.

Nå, svara på frågan i #10.

[Nomen Nescio]
7/27/16, 4:57 PM
#13

Som jag nyligen svarat i en annan tråd som du också försökte annektera för dina  rövarhistorier: Här blir det inga "operationer",  inga månlandningsdementiteorier, inga flaggor i Ukraina efter passagerarplansnedskjutningen, inget zikavirus som planterats ut av människor i svarta kostymer i svarta bilar o.s.v. No nothing - så håll dig på banan, tack!

Annons:
Huygens
7/27/16, 5:07 PM
#14

#13 Brister du inte i uppriktighet nu?

Ta bladet från mun. Berätta för oss vad du vill ha källa på i #8. Du sa i #9 att du saknade källor. Och du vill väl trots allt prata om "desinformation från främmande makt"?

Vill du inte?

[Nomen Nescio]
7/27/16, 5:16 PM
#15

#14 Vilka är "oss"?

Jag skall återgå till ämnet för att visa hur den här utplanteringen och vidaredistributionen av nyheter fungerar. Det här hittade jag direkt.

Under nyårshelgen var det uppror mot massofredande av kvinnor i Köln. "Någon"  skriver då så här: "Kölnkalabliken var planerad, organisierad, administrerad, instruerad, finansierad, utrustad, transporterad och genomförd av samma EU-säkerhetstjänster som påstår sej skydda oss."

Överst bland källorna: RT. Det är så det fungerar, och det är inga svårigheter att knyta fler konspirationsteorier här till samma nyhetsflöden.

Det komiska (?) är att denne "någon" beretts plats att definiera "konspirationsteori", "konspirationsteoretiker" etc. i det Lexikon som är avsett att företräda den allmänna begreppsuppfattningen bland medlemmarna. Samme "någon" har kunnat skriva  artiklar av subjektiv art på artikelsidan. Det har varit lite av spel mot ett mål, för ingen har höjt sin röst om sådana här metoder efter att Jimmy.L slutade som värd.

Huygens
7/27/16, 5:34 PM
#17

#15 Sprider du inte desinformation själv nu, snedvrider sanningen?

Det fanns länkar från SVT, DN, Aftonbladet, Yle, Wikipedia, Tageschau, DailyMail, whitehouse.gov (USA) och privatpersoner. Men du pekar finger åt en enda länk till intervju med tre tyska kvinnor, som återfanns på RT?

Vad bedriver du?

[Nomen Nescio]
7/27/16, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Din undertext var placerad under fem stycken videoklipp, av vilka RT står överst. Därefter "Tageschau mm" och tre privatvideos. Skärmdump nedan.

Orkade inte läsa hela partsinlagan i övrigt, men fann i förbifarten denna mening:

"På samma sätt som CIA genomförde Operation Ajax med kriminella bråkstakar och som CIA utnyttjade för att störtade den demokratiskt valde president Mosaddeq, ser vi en systematisk planerad attack från EU:s statsapparater, där "muslimer" får utgöra syndabockar.

Följden blir instabilitet och motsättningar.

En perfekt grogrund för krafter som strålar ut ondskefulla vibrationer."---

Är det du som anklagar "EU:s statsapparater" för att ha genomfört en "systematiskt planerad attack", eller är det en läxa som du redogör för?

Skärmdump:

_http://politik.ifokus.se/discussions/5692c10cce12c404940094ce-kolnkalabaliken-var-planerad
_

_----
_

Huygens
7/27/16, 5:53 PM
#19

ja, och?

[Nomen Nescio]
7/27/16, 5:54 PM
#20

#19 Bara att konstatera att du är/fungerar som husbondens röst.

Annons:
Huygens
7/27/16, 5:58 PM
#21

Du säger inget.

[Nomen Nescio]
7/27/16, 5:59 PM
#22

#21, Se #20.

Huygens
7/27/16, 6:20 PM
#23

#22 På den översta nivån styr samma makt, både USAs och Rysslands politiska ledare. Det är en makt som inte bryr sej om landsgränser eller nationaliteter.

Denna makten är en makt i skuggorna, som styr olika frontorganisationer i stil med Bilderbergsgruppen, Federal Reserve, Ryska Duman, Council on Foreign Relations, Kinas Kommunistparti, IMF, Världsbanken osv.

Att vi stirrar på en liten fyrkant och pekar finger är precis vad denna skuggmakt vill att du och jag och alla andra ska göra. Det är så makten manipulerar oss och håller oss i ett fängelse, med ständiga krig, statsterrorism, hungersnöd, flyktingströmmar, förtryck och konflikter.

[Nomen Nescio]
7/27/16, 6:44 PM
#24

#23 Minsann närmar vi oss inte illuminati! (Eller kanske ödlorna?)

Men om nu denna makt styr såväl USA:s som Rysslands politiska ledare, hur kommer det sig då att all din kritik riktas mot västmakterna? Hur ofta har du yppat något kritiskt om Ryssland?

Jag tycker det där illuminatisnacket stämmer in på vad Pomarentsev skriver (#6): "Men jag såg också hur användbar denna cynism var för staten: när folk slutade lita på institutionerna kunde de enkelt lockas att tro på en konspiratorisk världsförklaring, aktivt uppmuntrad av Kremls tv-kanaler, som såg CIA:s dolda hand, eller frimurarnas, bakom alla världshändelser."---

[Hayabusa]
7/27/16, 6:45 PM
#25

#23 Hur kan jag veta att du inte själv tillhör denna "skuggmakt"? Du är kanske en så kallad femtekolonnare?

[helga21]
7/27/16, 6:56 PM
#26

# 25 Så sant!!!!!!!!!!!

Huygens
7/27/16, 8:07 PM
#27

#24 Kritik kan ges mot både Ryssland, Sovjet och Kina, men det känns som att slå in en öppen dörr om man säger att Ryssland har diktatur. Sen är det så att mycket av vår media handlar om västvärlden och är antingen på svenska eller engelska, så tonvikten hamnar där. Situationen för Rysslands befolkning är svår på flera sätt, ekonomiskt, rättsligt, journalistiskt mm. Men jag tycker att manipuleringen av media i vår närhet är mer bekymmersam för oss här och märks också mer.

Om vi inte kan uppmärksamma västerländsk medias manipulering först, hur ska vi kunna komma tillrätta med manipulerad media i andra världsdelar?

Jag har dock skrivit om Ryssland/Sovjet, t ex:

Falskflagga i Ryssland FlyDubai FZ981
Mordet på Kosmonaut Komarov
KGB-agent Yuri Bezmenov - om desinformation (se där!)
Mord på Totals VD i Moskva
Ryskt radioaktivt utsläpp

.

Det går att hitta mer om du letar. Vår media rapporterar dock mest om Europa och USA, för det är svenska och engelska som gäller. Hur ofta följer du t ex franska TV-draman?

För övrigt, om jag hittar 10 länkar med info inom ett ämne och en av länkarna råkar vara RT, så kommer jag att länka till även RT, för jag struntar i hur du planerar att styra vad folk får lov att länka till.

.

Likaledes kan man konstatera att jag inte skrivit så mycket om Kina och Indien, världens två största länder (2,8 miljarder sammanlagt), men återigen, språket och rapporteringen är sparsam i Väst. T ex Indien har en mängd UFO-iakttagelser som redogörs på youtube i någon variant av lokala språk.

Jag har dock skrivit lite om både Kina och Indien, t ex:

Kinas massmord på den egna befolkningen
Indien en skenbar demokrati med våldtäktsdomstolar

Så det finns orsaker till att tonvikten hamnar på Väst, även om jag gjort vissa små försök att få fokus på fler ställen på jorden t ex Saudiarabien och dom svåra bränderna i Indonesien.

.

Jag har heller inte skrivit särskilt mycket om Sydamerika, betyder det att jag inte har någon kritik mot det som händer i Sydamerika?

Du får kanske tänka om, du pekar finger mot person och verkar hysa någon slags hetsjaktagenda där vissa länkar inte får förekomma.

Västs media är manipulerad på liknande sätt som Östs. Högst upp i hierarkipyramiden styr samma makt.

Annons:
[Nomen Nescio]
7/27/16, 8:25 PM
#28

#27 Morgonekots huvudnyhet på första nyhetssändningen jag hörde i morse var att Sverige höjer beredskapen mot rysk desinformation, och detta följdes senare upp med ytterligare bevakning av detta ämne.

Eftersom jag tyckte att det var en intressant nyhet och vad jag kan bedöma seriösa bevakning tyckte jag att det fanns skäl att dela med mig av det jag hört och läst. Hade nyheten gällt USA hade jag gjort det samma.

Din reaktion var inte någon uppenbart intresse för ämnet, kommentaren var "Daglig desinformation från USA och från EUs ledare, nämns inte i sammanhanget." Punkt slut.

Känns lite "kameran" över den avledningsmetoden._..
_

Huygens
7/27/16, 8:43 PM
#29

#28 Nu har du fått svar på din fråga. Och du bör kunna svar på min.

Du sa i #9 att du saknade källor. Vad du vill ha källa på i #8?

[Nomen Nescio]
7/27/16, 8:55 PM
#30

#29 Rubbet!

Huygens
7/27/16, 9:01 PM
#31

#30 Var lite seriös.

Operation Northwoods och Dispatch 1035 har du ju i Lexikon. Vietnamkriget antar jag att du känner du till.

Vad exakt är det du vill ha källa till i #8? Kan du välja en sak du vill ha källa till?

[Nomen Nescio]
7/27/16, 9:14 PM
#32

#3§1 Vad du skrivit i Lexikon tar jag som partsinlagor, inte källor.

Och jag är seriös, men okej, du skriver:  "Men efter en stor intern maktkamp inom Illuminati, vet vi nu att FIFA är genomkorrumperat och miljardrullningen i mutor är absolut förbluffande." Ja, vi visste och vet att FIFA varit och är genomkorrumperat, men vilka var personerna  (eller varelserna?) inom "illuminati" som stred? Du får gärna redogöra lite mer om dem och för hur den maktkampen gick till, samt vilka källor du använt dig av. En snäll uppgift!

[helga21]
7/27/16, 9:54 PM
#33

# 32 Ja det var väl ingen nyhet precis men vilka var det som stred inom Illuminati? Det undrar jag också?

Huygens
7/28/16, 11:51 AM
#34

#32 Om du inte vill titta på länkarna för att du tycker det är partsinlagor, väljer du faktiskt att ignorera vad som erbjuds. Båda länkarna refererar till ursprungsdokument som finns i US National Archive. Man kan leta på nätet också. Det ena dokumentet finns publikt efter domstolsbeslut år 1976 och det andra efter Kongressbeslut år 1997.

Du kan leda någon till vattnet, men inte tvinga denne att dricka. Så jag kanske måste sänka ambitionsnivån.

.

Du frågar om källa till två saker, dels existensen av Illuminati och dels att det alls förekommer maktstrider inom Illuminati som skulle påverkat FIFA.

Jag tror att det kan vara svårt att komma framåt, om en uppfattning är så knuten, att traditionell media blir enda ledtråden. Och SVT, DN, kvällspressen osv, skriver sällan om dessa saker jag nämnt, annat än i nedlåtande eller förlöjligande former.

Om du dessutom kräver att få invänta vad traditionell media bestämmer åt dej att tänka, kommer du knappast att överväga information från något annat håll.

.

Vi kan ta första frågan, existensen av Illuminati.

Skulle du kunna tänka dej att mycket rika människor väljer att samarbeta? "The rich marry the rich." Om du inte tror att rika människor från miltärindustrin, finansvärlden, underhållningsindustrin, politiska organisationer, mediacenter, religiösa organisationer kan samarbeta, då blir det svårt att gå vidare.

Men du får i så fall förklara varför ett företag som Volvo tar en vansinnig risk med kartellbildning om det inte finns anledning till samarbete. Volvo ägs till del av dessa hysteriskt rika människor som samarbetar.

Om samarbete saknas, varför måste i så fall Volvo betala 6 miljarder kr i kartellböter om det inte finns anledning för dessa hysteriskt rika människor att samarbeta med sina tillgångar, myndigheter, företag, media, korrumperade politiker osv?

.

Lite historik.

Samarbetet sträcker sej långt tillbaks i tiden. Vi vet att finansiellt samarbete fanns för att utnyttja Napoleonkrigen och andra europeiska krig. Illuminati organiserade och iverksatte franska och ryska revolutionerna för att driva världen i önskad riktning. Vi har Brittiska och amerikanska banker som finansierade första och andra världskrigen. Detta stycke får du leta källor på annat håll för annars blir texten för lång.

Hitler hade inga pengar i det utblottade, hyperinflations-Tyskland, utan fick lån från brittiska och amerikanska banker som ville ha ett nytt krig. Du kan fråga dej hur det påstådda "undret vid Dunkerque" arrangerades.

Var kom Hitlers pengar från?

.

Dunkerque.

Dom tyska trupperna var extremt uttunnade i en smal korridor upp mot Dunkerque och omgivna av 1,5 miljoner allierade soldater beväpnade till tänderna med mycket bättre kanoner än under första världskriget. En halv miljon trupper (mestadels britter) fanns öster (Dunkerquesidan) om den tyska panasarkolonnen. Och mer än en miljon franska välbeväpnade soldater fanns på tyskarnas västra sida (Parissidan). Rimligen borde alla tyska trupper blivit skjutna sönder vid den avlånga framryckning mot Dunkerque, som tog flera dagar och där det var gödslat med allierade trupper längs hela vägen. Den halva miljonen britter (och fransmän) som fanns runt Dunkerque, var beväpnade till tänderna med kanoner, granatkastare och haubitsar. Till det fanns ytterliggare franska trupper, en miljon man på västra sidan av tyskarnas smala och bräckliga pansarkolon.

Trots detta påstår historikerna att brittiska och franska trupper i panik fick fly från tyskarna, men du får aldrig någon förklaring i historeböckerna till varför den allierade styrkan behövde fly från Dunkerque och tvingades lämna kvar all sin tunga destruktiva utrustning. Orsaken till flykten är att "undret vid Dunkerque" var iscensatt av allierade generaler för att hjälpa Hitler inta Frankrike.

(Som parallell kan du jämföra hur 400 NATO-IS-krigare med handeldvapen intog 2-miljonersstaden Mosul från 25000 tungt beväpnade irakiska soldater.)

Det tog åtskilliga dagar för dom tyska styrkorna att förflytta sej till Dunkerque. Franska och brittiska styrkor hade bara behövt vänta och sedan använda kanoner, granatkastare och haubitsar för att skjuta sönder dom framryckande tyska trupperna, men inget sådant skedde. Istället lär sej alla skolelever idag att dom allierade blev "instängda" i Dunkerque med endast en halv miljon soldater och fick sedan överge all sin tunga utrustningen.

En charad, en falsk fasad som framställs i skolböcker år efter år. Samarbetet mellan rika familjer går mycket längre än vad du fått lära dej i skolan.

.

Du kan också fråga dej varför Nobels Fredspris så ofta getts till personer med militär makt, trots att Alfred Nobel uttryckligen skrev i sitt testamente att Fredspriset aldrig kan ges till en person med militär makt av något slag eller med inflytande på militär makt.

Orsaken var att Nobel insåg att det var alltför stor risk att Fredspriset delades ut till generaler, för att dom "fått slut" på krig och "vunnit freden".
Nobelkommitten har om och om igen brutit mot Nobels riktlinjer. Hur kunde Obama få Nobels Fredspris utan att ha gjort något alls för att förtjäna priset? Förklara Obamas "fredspris" utan existensen av en världsomspännande Illuminati som kontrollerar och spelar ut inblandade grupper i Nobelstftelsen.

.

Sen har vi frågan om maktkamper.

Kan det finnas maktkamper inom Illuminati? Kan rika människor kämpa om makt eller positioner, kämpa om titlar och rikedomar?

Låt oss ta Ericsson VD Hans Vestberg. Tror du naivt att Vestberg bara får sparken från Ericsson för att han är 100 % inkompetent? Om du tror det kan ingen hjälpa dej vidare. Men om du funderar på ifall du ser toppen av en maktstrid utspela sej, där Vestberg bara är ett bondeoffer, en bricka i spelet, är du troligen närmare sanningen.

Swedbanken.

När Socialdemokratin ville ha ny partiledare efter Juholt, var ett av huvudalternativen Swedbankordförande Anders Sundström.

Vi vet att Sundström polisanmält Swedbanks VD Michael Wolf.

Anders Sundström har en lång, solkig och smutsig historia bakom sej. Ändå får han toppjobb efter toppjobb, av den enkla anledning att han är en schackpjäs, en frontfigur som olika mycket rika människor i skuggorna utnyttjar. Sundström är lojal mot dom som för tillfället styr makten i det dolda, för det lönar sej i plånboken och därför går Sundström villigt olika skuggmänniskor till mötes i deras maktambitioner.

Det som utspelade sej på Swedbanks aktiestämma är en charad. Visserligen inte en helt ofarlig charad för Sundström och Wolf, men det är ett spel som mest syftar till att visa allmänheten en falsk fasad och dölja vad som verkligen händer.

Som i ett Shakespeardrama hugger dom olika maskerna, skådespelarna, varandra i ryggen.

Och i den maktkampen sparkades Swedbanks VD Michael Wolf, som ett bondeoffer, där Sundström, även han en "bonde", fick fungera som skarprätten. Sundström polisanmälde dessutom Wolf, men svensk polis är en parodi på rättsövervakare i detta sammanhang, så ärendet las ner.

Wolf sa sej vara visselblåsaren.

.

Om du utökar dessa charader till FIFA, där toppföreträdare för olika länders regimer tar plats i FIFAs organisation, finns utrymme för samma samarbete som i fallt med Volvos kartell. Det finns även utrymme för maktkamper på liknande sätt som i Ericsson och Swedbank.

Jag skrev om några av turerna kring maktspelet inom FIFA i tråden om Qatar-VM. Dom första anklagelserna om mutbrott och korruption kom kanske på det tidiga 1980-talet (och troligen ännu tidigare), men inget lands myndighet gjorde något åt saken. Är inte det konstigt?

Och så plötsligt sker ett stort tillslag mot delar av FIFAs frontfigurer världen över, men frågan är om så mycket händer efteråt. Ser vi en charad likt den kring Swedbank?

Några bondeoffer görs, några huvuden rullar, fallskärmar fälls ut, ingen går lottlös utan belönas rikligt och sedan lugnar maktkampen ner sej.

.

Om du ska bekräfta existensen av Illuminati och dess maktkamper, kan du inte göra det med länkar till traditionell media, om du inte börjat ifrågasätta skådespelet. Du måste använda traditionell media och knyta samman punkterna, för att se bilden. Illuminati har funnits längre än modern historia och du kan leta i alternativa källor och böcker. Det finns påfallande gott om sådant på nätet.

Det är bra, det viktiga är att du alls ställt frågan.

Nu gäller det bara för dej att observera den första ordentliga sprickan, sen kommer resten av sej självt. När du insett att din skola, dina myndigheter, din traditionella media och dina favoritpolitiker ljugit för dej på ett litet område, kommer nästa fråga.

Vad mer har dom ljugit om?

Vilka fler saker ljuger traditionell media och politiker om? När du börjar den resan kan det vara omtumlande, för du kommer upptäcka att det hela tiden finns mer som dolts för dej.

.

President Eisenhower varnade i sitt sluttal för det "militärindustriella komplexet".

1961-04-27 varnade USAs president Kennedy indirekt för den slutna, men idag inte fullständigt hemliga, organisationen Illuminati.

"The very word "secrecy" is repugnant in a free and open society; and we are as a people inherently and historically opposed to secret societies, to secret oaths and to secret proceedings. We decided long ago that the dangers of excessive and unwarranted concealment of pertinent facts far outweighed the dangers which are cited to justify it. […] And there is very grave danger that an announced need for increased security will be seized upon by those anxious to expand its meaning to the very limits of official censorship and concealment. That I do not intend to permit to the extent that it is in my control."

Kennedy mördades därför av företrädare för Illuminati. Varför tror du att Kennedy uttryckte sej så här?

"secret societies"

.

Jag kan inte bli din källa, utan du måste själv börja ifrågasätta. Gör du det får det Allseende Ögat på dollarsedelns pyramid en helt annan innebörd. Och nej, Ögat är inte en kristen symbol, tvärtom. Ej heller är pyramiden en kristen symbol.

Du har tagit ett första viktigt steg och ställt en fråga. Om du utvecklas mer får framtiden utvisa.

Annons:
[Nomen Nescio]
7/28/16, 12:25 PM
#35

#34 Frågan var: "vilka var personerna  (eller varelserna?) inom "illuminati" som stred? Du får gärna redogöra lite mer om dem och för hur den maktkampen gick till, samt vilka källor du använt dig av".

Skall jag vara vänlig så kan jag säga att du tagit dig tid att skriva ditt föredrag, skall jag vara ärlig så blev det, inte oväntat,  bara svammel av det. Jag skiter i kanonerna i Dunkerque i det här sammanhanget - ge mig namnen och berätta om den stora maktstriden!

"Jag kan inte bli din källa" avslutar du, och jag kan lova dig att du inte löper någon som helst risk att bli det.

[helga21]
7/28/16, 1:06 PM
#36

# 34 Anders Sundström var aldrig tänkt som ersättare till Juholt. Sundström har varit kommunalråd i Piteå och så lydig var han inte som minister heller då han avgick då han blev socialminister i Göran Perssons regering efter att ha varit näringsminister. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Sundstr%C3%B6m

Jag vill också ha svar på samma frågor som # 35

Huygens
7/29/16, 8:46 AM
#37

#35 Du fick ju svar på den frågan i #34.

Och du läste väl hela stycket som president John F Kennedy sa?

[Nomen Nescio]
7/29/16, 9:09 AM
#38

#37 Jaha, var i det svaret står namnen på FIFA-pamparna som är illuminati, hur maktkampen skedde, och källorna till det?

Du uppmanade mig i #31 att välja ett enda stycke ur din ordrika föredragning för dig att ange källorna till. Det gjorde jag, och fick ännu en luftpastej tillbaka. Nej, nu är jag trött på den här cirkusen, du får nog fortsätta dina frälsningsförsök med andra offer! Du verkar ju ha kommit en bit med några, för min del har jag nyligen uttryckt min uppfattning i en parallelltråd.

Huygens
7/29/16, 9:59 AM
#39

#38 Men det är ju just det som är poängen, du kan inte veta vem som är medlem i en hemlig (nåja) organisation som Illuminati. Du kanske kan gissa dej till namnen på några av frontfigurerna, men dom verkliga ledarna kommer att och vill agera i skuggorna, i hemlighet, i det tysta.

Varför tror du att USAs president John F Kennecy använde uttrycket "secret societies"?

Skuggregeringen.

Tror du att president Kennedy sa så för att Illuminati offentliggör sin medlemslista varje år i dagstidningar?

.

Det finns författare och forskare som är lite modigare och nämner namnen på en del av dom hysteriskt rika personer som kan utgöra Illuminati. Sådan info är lätt att hitta, du kan botanisera på nätet om du vill. Jag är lite mer försiktig, då vissa av dom "översta" personerna lika gärna kan vara rena frontfigurer utan någon verklig makt.

Men du kommer antagligen nära toppen, även om dessa makthavare inte behöver utgöra Illuminatis beslutsfattare, om du nämner namn som Josef Stalin, Mao Zedong och "drottningmodern" Elizabeth.

.

En av Illuminatis frontfigurer från tidigt 1900-tal, USAs president Woodrow Wilson (citat från Wikiquote) uttryckte en viss ågren när USAs riksbank FED och allt guldet i Fort Knox överlämnades i privat ägo genom "Kongressbeslut" år 1913, som etablerade den nya ordningen.

Ja, så illa är det. USA äger inte sin egen riksbank. Vilket gör att USA inte heller äger sin egen valuta, USA-dollarn. Listan på dom privata ägarna av FED är hemlig. Illuminati lånar ut USA-dollar till USA, mot ränta, vilket gör att USAs myndigheter och banker hela tiden måste låna mer pengar av FED för att kunna betala sina räntorna.

President Woodrow Wilson var kanske ångerfull vid beslutet om FED, när han sa:

"We have restricted credit, we have restricted opportunity, we have controlled development, and we have come to be one of the worst ruled, one of the most completely controlled and dominated, governments in the civilized world — no longer a government by free opinion, no longer a government by conviction and the vote of the majority, but a government by the opinion and the duress of small groups of dominant men."

USAs regering manipuleras av små grupper Illuminatipersoner.

Kan det sägas tydligare?

.

Woodrow Wilson tog också delvis bladet från mun och uttalade sej om Illuminati på samma indirekta sätt som president Kennedy:

"Since I entered politics, I have chiefly had men's views confided to me privately. Some of the biggest men in the United States, in the field of commerce and manufacture, are afraid of somebody, are afraid of something. They know that there is a power somewhere so organized, so subtle, so watchful, so interlocked, so complete, so pervasive, that they had better not speak above their breath when they speak in condemnation of it."

En makt.

Några av USAs "största" män lever i rädsla för denna maktorganisation.

Illuminati.

[Nomen Nescio]
7/29/16, 10:10 AM
#40

#39 Man vet inte namnen, men man vet att de finns; kan Robert Lind vara ett av namnen vi talar om? Om honom vet vi ju att han skall finnas och  ha ett visst inflytande - åtminstone i Kramfors. Kanske även i FIFA, eller åtminstone i Ångermanlands Fotbollsförbund.

Huygens
7/29/16, 10:25 AM
#41

#40 Tja, är det märkligare än att vetenskapen påstår att 70 % av universum består av mörk energi, men ingen har sett denna mörka energi.

.

Du pratar ju om desinformation. Är det tänkbart att den bästa desinformationen från Illuminati, är att hålla "medlemslistan" hemlig?

Det du inte kan se, kan heller inte existera?

Tänker du så?

Annons:
[Nomen Nescio]
7/29/16, 10:34 AM
#42

Du, hur jag tänker om världens mäktiga har jag länkat till i denna tråd för en stund sedan. Vad gäller illuminati så upptar den eventuella förekomsten minimalt av min aktiva tid, liksom lärans anhängare.

Jag skall återknyta till TS, redan långt i fjärran, som handlar om rysk desinformation i Sverige. I #6 skriver en kännare att, citat, _"när folk slutade lita på institutionerna kunde de enkelt lockas att tro på en konspiratorisk världsförklaring, aktivt uppmuntrad av Kremls tv-kanaler, som såg CIA:s dolda hand, eller frimurarnas, bakom alla världshändelser."
_

I den bilden har illuminater sin givna plats, liksom de som predikar tron på  "deras dolda hand bakom alla världshändelser".

Huygens
7/29/16, 10:48 AM
#43

Kreml är precis som Pentagon lika mycket del i desinformationen. Vem styr Reuters nyhetsflöde?

[Nomen Nescio]
7/29/16, 10:52 AM
#44

#43 Se #28.

[helga21]
7/29/16, 11:26 AM
#45

# 43 Huygens är du en dator? För allt det du skriver måste finnas lagrat någonstans!

[Nomen Nescio]
7/29/16, 11:35 AM
#46

#45 Stencilapparat, v. 2.0. Bara veva runt och sprida ut… 🥵

Huygens
7/30/16, 10:45 AM
#47

Du ville ju ha svar på din fråga om Illuminati och det fick du. Varför ignorerade du svaret du fick med president Kennedys uttalande om "secret societies", som förvrider, manipulerar och styr USA?

Du kan ju se att president Woodrow Wilson pratar om Illuminati och att flera av USAs "största" män darrade av skräck inför organisationen som verkar i skuggorna.

Ljuger president Kennedy och ljuger president Wilson? Vad har du att säga om president Wilsons ståndpunkt?

Är det desinformation?

[Nomen Nescio]
7/30/16, 10:59 AM
#48

#47 Du kan fortsätta att älta dina gamla käpphästar från fordomdags. här blir det ingen diskussion om dem! Du vet mycket väl den här trådens ämne, och du klarade inte av att ge länkar i frågan  som du fick möjlighet att utveckla - det blev som väntat bara en massa pladder av det.

Jag har förklarat för dig tidigare (#13) att den dag jag vill diskutera dina konspirationsteorier så gör jag det i trådar som du har startat i ämnet, inte där du vill expandera tokigheterna.

Annons:
[Nomen Nescio]
7/30/16, 11:25 AM
#49

#6 "-Jag tror att syftet är att sända samma budskap tillräckligt många gånger, och se till att tankarna får fäste genom upprepning. Om man upprepar något tillräckligt många gånger, sjunker det in, säger Bill.

_– Varje dag gör de någonting nytt."
_

Författaren Bill Browder om ryska nättroll i SvD 160424

[Nomen Nescio]
7/31/16, 10:21 AM
#50

_"Men alla är inte lika oroade över hotet från Rysslands informationskrigsapparat. Aftonbladet Kulturs Martin Aagård tycker att svenska medier och försvarsdebattörer blåst upp hotet från den ryska informationskrigsapparaten. Ryska medier som RT (tidigare Russia Today) når inte ut till tillräckligt många tittare, skriver han exempelvis.
Jovisst, men det ryska informationskriget förs inte enbart via Putinkontrollerade medier. Det riktiga slagfältet är ute på sociala medier."---

"Det främsta syftet med Rysslands informationskrig är att destabilisera andra länder och skapa intern politisk oenighet och misstänksamhet. Det är en smart strategi. Det blir svårare för våra makthavare att kunna fatta rätt beslut om verklighetsuppfattningarna skiljer sig åt radikalt.

Martin Aagård vill dock inte att vi pratar om informationskrig – för i Ryssland anklagas utländska makter för att bedriva informationskrig mot det ryska samhället och därför kan repressiva lagar användas mot oliktänkande och regimkritiker."---

"Aagård får sluta prata om informationskrig om han vill. Men det är uppenbart att Ryssland bedriver informationskrig mot Sverige. Om det behöver vi prata betydligt mer."_

Bawar Ismail i Expressen

[[eskils_]]
7/31/16, 12:32 PM
#51

#50 Heja Bawar Ismail! 🌺

Det här är riktigt allvarliga saker. Jag skulle aldrig lita på en person som använder RT (Russia Today) som en källa till information, vilket Huygens gör av någon anledning. RT borde väl egentligen inte vara tillåtet som källa på den här sajten, eller vad tycker admins? Om vi litar på RT borde vi väl också lita på "information" från IS?

Citerar från #0:

_"Psykologisk krigföring blir ett allt större hot och Sverige utsätts nu dagligen för attacker med så kallad desinformation, enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap."---
_

"Det är framförallt från Ryssland och Islamiska staten som Mikael Tofvesson ser den stora ökningen av så kallad desinformation, avsiktligt förvrängda uppgifter som ska förvilla eller påverka allmänhet och beslutsfattare."

[Nomen Nescio]
7/31/16, 1:22 PM
#52

#51 Javisst, det är mycket som stinker kring officiella, halvofficiella och inofficiell rysk nyhetsförmedling och opinionsbildning! Själv har jag tillhört de naiva vad gäller uppgifter därifrån och debattörer som använder sig av dem (kanske har jag t.o.m. själv citerat någon sådan byrå vid enstaka tillfälle utan att veta bättre?).

Fortsättningsvis kommer jag att vara betydligt mera kritisk mot debattörer som för uppgifter vidare från dessa och liknande källor, oavsett om de gör det i god tro eller med beräkning.

Huygens
8/2/16, 10:51 AM
#53

RT rapporterar att Clintons liklista ökat med ännu ett namn: medarbetaren Seth Conrad Rich, men traditionell media har i stort sett lagt locket på och rapporterar inget eller litet.

[Nomen Nescio]
8/2/16, 11:04 AM
#54

#53 Goda nyheter för dig Huygens: nu är det fritt fram att sprida dina irrläror uppsnappade  från RT och andra rysstyrda källor, för nu har katten lämnat bordet. Så kör på du - något motstånd lär du inte möta…

Huygens
8/2/16, 11:22 AM
#55

Ojdå, jag som trodde du skulle komma med en rad traditionella mediasajter som enkelt, tydligt och i klartext redogör för exakt vad du menar med "desinformation" i relation till amerikanska säkerhetstjänstens mord på Seth Rich.

Är det inte så eller är det locket på?

Annons:
[Nomen Nescio]
8/2/16, 11:26 AM
#56

.

Huygens
8/2/16, 12:51 PM
#57

#56 Ditt svar lämnar mycket i övrigt att önska.

Nu har du ett klart exempel på något RT America rapporterat, en händelse i USA, så jag antar att du kan bevisa att traditionell media inte använder desinformation och mörkar eller döljer info kring mordet på Seth Rich?

Eller?

Ja, inget svar är också ett svar.

[[eskils_]]
8/2/16, 1:46 PM
#58

Anmäler alla inlägg jag ser som innehåller RT-länk med rysk desinformation, dvs Huygens inlägg. Hoppas fler gör detsamma och hoppas det finns någon sajtvärd/medis på plats.

[helga21]
8/2/16, 1:52 PM
#59

# 58 Så liter folk som är kvar på denna sajt betvivlar jag att det hjälper. 😡

Huygens
8/2/16, 3:55 PM
#60

#58 Du ägnar dej alltså åt anmälan i form av ofog och uppmuntrar andra att göra samma sak?

[[eskils_]]
8/2/16, 7:21 PM
#61

#60 Kalla det ofog eller vad … du vill, jag kallar det ett litet försök att hjälpa till att motarbeta attacker på Sverige i form av desinformation. Läs gärna vad Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap säger i #0:

"Men de allra flesta fall av desinformation är mer subtila och riktar sig direkt mot Sverige. Då det snarare är nättroll som med frenesi pumpar ut felaktiga uppgifter i sociala medier, enligt Mikael Tofvesson."

Jag tror att du är ett sådant nättroll.

[helga21]
8/2/16, 8:30 PM
#62

# 61 Dessvärre är inte så fallet😭

Annons:
[[eskils_]]
8/3/16, 4:14 PM
#63

#62 Hur menar du?

[helga21]
8/3/16, 4:55 PM
#64

# 62 Att det är ett nättroll. Han tillhör Illuminati såsom flera debattörer gör här - dessvärre. Det är därför vi är nere i strax under 1.200 aktiva här på sajten. Själv har jag gått ur då det enbart handlar om Illuminati.

[Nomen Nescio]
8/29/16, 4:22 PM
#65

Mannen som gick upp i rök…

Den 22 augusti publicerade Aftonbladet en debattartikel av en Tobias Lagerfeldt, "juridikstuderande vid Stockholms Universitet och volontär hos organisationen "Refugees Welcome". Lagerfeldt ansåg i sin artikel att "det är vår skyldighet att inkludera  asylsökande och papperslösa i den demokratiska gemenskapen och ge dem rätten att rösta i val."
En Expressenjournalist forskade i saken och fann att någon med det namnet inte finns i Sverige. Han skrev en tweet om detta, och strax efter försvann artikeln från Aftonbladet debatt.

Dagens Media skriver: "Artikeln med rubriken ”Ge asylsökande och papperslösa rösträtt” har nu plockats bort från Aftonbladets hemsida. Debattredaktören Petter Ovander säger till Dagens Media att det uppstått en del frågetecken. – Att han inte är folkbokförd i Sverige är inget konstigt i sig. Det har uppstått en del frågetecken som vi inte lyckats reda ut ännu. Vi har inte lyckats få tag på honom, säger han. Petter Ovander tillägger att artikeln kan komma att publiceras igen när och om man reder ut oklarheterna."---(Därefter har inget hörts från Aftonbladet debatt, och artikeln har inte återpublicerats.)

Bilden på "Lagerfeldt" visade sig föreställa en rysk twittrare vid namn Alexej Semjonov. "Vilka av er där ute älskar inte den fantastiska europeiska journalistiken?" skrev Semjonov och undrade om han kunde dra Aftonbladet inför rätta. Men kan vi vara säkra på att Semjonov själv finns?

https://www.youtube.com/watch?v=xMCXZeHGQ-Y

----------

#64 Personen du skriver om må vara ett "troll", men någon "illuminati" är han knappast. Däremot älskar han dessvärre att skriva om sådana…

[helga21]
8/30/16, 2:28 PM
#66

# 65 Där ser man att Aftonbladet tar in vad skit som helst bara det står rätt saker i det.

[Nomen Nescio]
8/30/16, 2:39 PM
#67

#66 Ja, ett utmärkt exempel på vad den gamle redaktionschefen sa till den unge volontären: "kolla aldrig en bra story - den kan visa sig vara falsk…"

Sedan kan det finnas en aspekt till, som är väl så allvarlig - att någon fått i uppdrag att placera en nyhet och kanske i förlängningen förlöjliga en svensk nyhetsinstitution. Det visar att det inte är bara på sociala medier som trollen placerar ut vilseledande information.

[helga21]
8/30/16, 4:48 PM
#68

# 67 Det är nog så också. Det finns mer  sanning på facebook än i MSM 😂

[Nomen Nescio]
9/3/16, 9:21 PM
#69

””Egor Putilov” har arbetat som journalist för flera av Sveriges största nyhetsredaktioner.

”Tobias Lagerfeldt” skickade in en fejkad debattartikel till Aftonbladet.

Men Aftonbladet kan i dag avslöja att mannen bakom pseudonymerna är Alexander Fridback, 34, som är anställd på SD:s riksdagskansli."---

"Han har tidigare bytt namn och har skyddade personuppgifter. Anledningen till att han använder aliaset Putilov uppger han för Aftonbladet vara att han lever under hot, och att han behövt det för att kunna arbeta som journalist utomlands."---

Aftonbladet

Stämmer det, vilket allt tyder på just nu, så är det otroligt simpelt av SD och en anledning att ifrågasätta om man verkligen skall ge dem sin röst ytterligare ett val. Att låta en centralt placerad Medarbetare skriva fejkade insändare är riktigt ovärdigt ett riksdagsparti! Just nu är det blankröst som gäller för min del- SD har två år på sig att visa att de är ett seriöst parti… 😟

Annons:
[Nomen Nescio]
9/4/16, 8:01 AM
#70

#69 "Det finns ingenting som tyder på att Alexander Fridback har kontakter med Ryssland. Utom hans sätt att agera. Ryssland jobba gärna genom nationalistiska grupper och partier och deras syfte är att destabilisera. EU står högt upp på listan över organisationer som ska störas sedan de ekonomiska sanktionerna började införas i mars 2014. Fridback har, i sina olika skepnader, agerat mycket skickligt. Och media, inklusive Aftonbladet, har varit naiva."

Lena Mellin i Aftonbladet

[[eskils_]]
9/4/16, 11:22 AM
#71

#69 "Att låta en centralt placerad medarbetare skriva fejkade insändare är riktigt ovärdigt ett riksdagsparti!"

Håller med dig, så löjligt och omoget gjort av SD! Svårt att ta dem på allvar när man läser sådana här saker.

[Nomen Nescio]
9/4/16, 11:53 AM
#72

#71 Ja, det finns tillräckligt mycket som är åt skogen ändå som de borde ägna sig åt! Det liknar ingenting med att producera insändare på det här viset, möjligen med rysk stöttning - bedrövligt!

Zyperior
9/4/16, 1:50 PM
#73

#71 & #72 Håller med, dock är det inte tillräckligt för mig för att jag ska riskera en rödgrön regering igen. Det är trots allt politiken jag röstar på, och emot, inte personer.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Bermudas]
9/4/16, 1:54 PM
#74

Hur vet ni att SD "låtit" Putinov skriva denna trollartikel? För att Lena Mellin påstår det?

Zepp
9/4/16, 3:03 PM
#75

Det mest tyder väl ändå att Oleg Putinov är utskickad från kreml för att styra upp det hela?

Dvs det är inte ända personen som Putinregimen skickat ut  för att destabilisera omvärlden och ta kontroll över de partier de finansierar?

Dags med andra ord för en revision av SDs partiekonomi!

Dvs för att utröna huruvida de styrs från Moskva eller ej?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
9/4/16, 6:03 PM
#76

#74 Lena Mellin står inte högt på min citattopp - jag vet inte om jag någonsin har haft anledning att citera henne förut. Men läser man det som publicerats som bevis i andra artiklar så är det inte svårt att lägga ihop 1 och 1. Här är några saker som man kan fundera över ur en Aftonbladetartikel (som ej har Mellin som författare):

"Bakom bloggen står i själva verket en Alexander Fridback som jobbar på Sverigedemokraternas riksdagskansli i Stockholm.   

Han har tidigare bytt namn och har skyddade personuppgifter.

Anledningen till att han använder aliaset Putilov uppger han för Aftonbladet vara att han lever under hot, och att han behövt det för att kunna arbeta som journalist utomlands.

– Egor Putilov är min journalistiska pseudonym, som varit viktig att ha när jag arbetat i krigszoner som Egypten och Syrien, där jag blivit gripen. Då är det lätt att hamna i kläm om de googlar och ser vad man tidigare skrivit, under eget namn.

Men du har inte uppgett att det är en pseudonym när du skickat in debattartiklar?

– Nej, varför ska jag göra det? Som journalist är jag ju Egor Putilov.

Egor Putilov är dock inte den enda påhittade identiteten Fridback har. "----

"Fridback, som invandrat från Ryssland till Sverige 2007, drev tidigare en resebyrå tillsammans med en annan man, som även han har skyddade personuppgifter."---

Fridbacks chef Markus Wiechel (SD), vill inte kommentera att Fridback och Egor Putilov är samma person.

Han känner inte till om SD gjort någon säkerhetskontroll på 34-åringen.

– Han är en tjänsteman åt mig och mina kollegor på socialförsäkringsutskottet, och vi har ingenting med anställningsproceduren att göra.

Wiechel uppger att han inte känner till något om den fejkade debattartikeln.

– Vad han gör på sin fritid får han svara för."

Fridback erkänner att han står bakom signaturen Putilov.

SD-toppen förnekar inte Fridbacks skrivande i olika forum under diverse påhittade namn, man bara konstaterar att vad han gör på sin fritid svarar han själv för. 

Det mesta i avslöjandet är ännu så länge mest indicier, men sammantaget så verkar det väl underbyggt. De flesta som hängt med i den politiska diskussionen på senare åren har säkert då och då hört att SD ofta anses som Putinvänliga. Den här tråden ägnas åt ryskt trollande på nätet och i media, och Aftonbladetinsändaren verkar ha varit ett sådant trolleri. Att SD då dyker upp på ett hörn där känns riktigt illa. 

Min känsla är att de här ryska trollen dyker upp där man minst anar det, inklusive småforum med få läsare - "många bäckar små"… Att de även ger sig på msm-media låter högst troligt, och det här kan ha varit ett lyckat exempel. Kommer det dessutom att kunna kopplas till SD är det riktigt illa…

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23449197.ab

Annons:
[Bermudas]
9/4/16, 7:30 PM
#77

Här är en annan version. Vi kan inte veta om Putinov talar sanning om att han inte skrivit den där trollartikeln. Men det kan ändå vara bra att läsa fler källor. "När jag började skriva mina debattinlägg om migrationen med avslöjanden om Migrationsverket, Sveriges Radio osv. visste jag att det kommer att kosta mig personligen. I en demokratur är det av ytterst vikt att sanningssägare och visselblåsare straffas offentligt – för att skrämma alla andra som kanske tvekar till tystnad. Då var det dags för offentlig avrättning som min före detta kollega Lisa Röstlund på Aftonbladet genomförde. Tidningen gick över alla möjliga pressetiska regler – inte minst därför att Aftonbladet fick för sig att det var jag som skrev en anonym debattartikel som de publicerade i augusti. Var det ett missförstånd eller en avsiktlig provokation från deras sida är svårt att säga. Det som är uppenbart är att jag är en passande syndabock: mitt ursprung från Ryssland gör att Lena Mellin direkt kopplar mig till Putin och Kremls propagandaverksamhet. Kallades det inte ”att dra alla över en kam” när man misstänkliggörs på grund av sitt ursprung? Eller vänta, var det inte SD som anklagades för att göra just detta? I denna tråd på Flashback framgår att Lisa Röstlund är mycket mån om att skydda ursprung på kriminella – om det gäller rätt etnicitet förstås. Aftonbladet kör på med sina anklagelser trots att jag skrev regimkritiska texter om Ryssland och blev tvungen att sluta skriva på ryska just på grund av regimkritiken. För ursprunget väger tydligen tyngre för sådana exemplariska antirasister som Lena Mellin och Lisa Röstlund. Och nej, jag skrev inte debattartikeln i fråga. Men trots detta måste jag säga att jag beundrar ”Tobias Lagerfeldt” och vad han gjorde. Han har lyckats att belysa debattredaktionernas partiskhet som lägger en våt filt över debatten i Sverige. Jag minns när jag i våras kontaktade Aftonbladet med en artikel som publicerades till slut på min blogg och som handlade om Sveriges Radios vänstervinkling och hur jag blivit sparkad från SR – därför att jag skrev flera debattartiklar som fd asylhandläggare före anställningen där. Trots att ämnet var högst relevant och jag hade en inspelning av samtalet med chefer fick jag till svar att ”det är mycket i pipeline just nu” och att jag får vända mig till någon annan. Däremot publicerar man gärna en uppenbart falsk artikel med ett extremt vänsterbudskap. En bättre illustration av Aftonbladets misslyckande med att hålla sig opartiska på debattsidan behöver man knappt ha." http://nyheteridag.se/putilov-talar-ut-efter-att-aftonbladet-rojde-skyddade-identiteten-kan-innebara-en-livsfara-for-mig/

[Bermudas]
9/4/16, 7:38 PM
#78

"Trots att ämnet var högst relevant och jag hade en inspelning av samtalet med chefer fick jag till svar att ”det är mycket i pipeline just nu” och att jag får vända mig till någon annan. " Jag tror personligen att det är Putilov som skrivit trollartikeln. Det var en hämnd för att de så ofta nekar att publicera fullkomligt relevanta artiklar som tex att man tystar kritiska röster på SVT samtidigt som de är snabba med att publicera vänsterextrema artiklar. Vilket de bevisligen gjorde lätt som en plätt. Men jag tror inte SD varit med på ett hörn. Den risken skulle dom knappast ta,

Zepp
9/4/16, 7:44 PM
#79

Beundrar Tobias Lagefeldt och hans artikel skickad från samma adress som han själv brukar skicka ifrån!

Dvs från SDs rikdagskansli!

Om denne Oleg Putilov inte är KGB-agent så vet då inte jag vad han är eller heter i verkligheten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
9/4/16, 8:37 PM
#80

#78 Återstår att se var det landar - gissningsvis kan det hamna på SÄPO:s bord, om det inte ligger där redan…

"Egor Putilov" har f.ö. fått debattartiklar publicerade på Aftonbladet, så helt "stopp i pipeline" har det nog inte varit. (Några av dessa artiklar har citerats på Politik iFokus).

http://www.aftonbladet.se/debatt/article21319209.ab

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22151028.ab

[Bermudas]
9/4/16, 9:10 PM
#81

Ja vi får väl se. Under tiden kan vi läsa om hur diskussione gick förr gången "Putindrevet" gick. Isobel Hadley-Kamptz artikel efter skandalen i Kungsträgården kommit ut. "De högerpopulistiska kampanjer som nu pågår mot etablerade medier i Sverige påminner om ryska metoder för att destabilisera samhället. Vi måste bli bättre på psykologiskt försvar, skriver Isobel Hadley-Kamptz." http://www.svd.se/ryska-propagandametoder-sprider-sig-i-sverige Chang Frick svarar med egen artikel "Enligt Hadley-Kamptz är det ytterst Ryssland och den ryske presidenten Vladimir Putin som ligger bakom kritikstormen mot DN efter att Nyheter Idag i lördags avslöjat att tidningen låtit bli att skriva om sexuella övergrepp mot unga tjejer under festivalen ”We are Sthlm” i somras. http://nyheteridag.se/expressen-profil-att-lita-pa-dagens-nyheter-handlar-om-nationell-sakerhet/ Ivar Arpi twittrade "När folk tror att kritiken mot DN är orkestrerad av Putin… Goda guldchanser i foliehatts-SM. — Ivar Arpi (@Ivarpi) January 12, 2016"

[Nomen Nescio]
9/4/16, 10:04 PM
#82

#81 Förmodar att du känner till att ett av namnen du nämner har någon form av anknytning till såväl SD som till nyhetsbyrån RT, den statliga ryska nyhetsbyrån, här omnämnd bland annat i #7?

Källa. (Bonnierägd kanske jag bör tillägga, eftersom DN omnämns ovan.)

[Nomen Nescio]
9/4/16, 10:27 PM
#83

#81 Läser man de olika källorna i inläggen ovan så framgår det att den desinformation som sprids bland annat spelar på och försöker underblåsa oron och polariseringen i samhället, och där kan det vara av intresse att utnyttja omdebatterade nyheter (som "We are Sthlm").

En annan metod är att sprida konstruerade nyheter eller varför inte skapa falska insändarskribenter som föreslår rösträtt åt asylsökare, för att elda på den sida som tycker att det förslaget är ett bevis på hur snett det här samhället har hamnat…

Annons:
[Bermudas]
9/5/16, 10:45 AM
#84

Dom kanske är utsända av Putin hela högen? Den extrema invandringspolitik som förts vara bara ett sätt att destabilisera landet, att skapa polarisering och göra oss lätta att ta över sen. Vilket Putin funderar på att göra. Han spelar båda sidor pro- extrem massinvandring typ DN och anti -extrem massinvandring typ avpixlat. Här kan vi läsa om hur DN "trollat"…måste vara Putin som ligger bakom….eller rymdödlorna. Vilket som. http://nyatider.nu/dn-bestallde-pahittade-historier-nu-vander-sig-aven-branschen-mot-tidningen/

[Nomen Nescio]
9/5/16, 11:06 AM
#85

#84 Det är klart att det går att ironisera över situationen. Vet inte hur tydlig man behöver vara för att förklara  skillnaden mellan det politiska läget vs utnyttjandet av det för egna intressen?

Själv har jag i en mängd inlägg inte gjort någon hemlighet över att jag är kritiskt inställd till svensk flyktingpolitik (att jag inte är ensam om det framgår av dagsfärska siffror i tidningarna). Likaså är jag kritisk till kriminaliteten i våra krisområden och till de filtigt grasserande gruppövergreppen mot flickor.

Inte på något sätt skulle det falla mig in att tro eller hävda att detta skapats av desinformatörer, det är bara billig retorik att försöka att få det att framstå så. Däremot kanske det ligger i stormaktens intresse att spela på samhällsoron? Det framgår bland annat i rapporter från Myndigheten för skydd och beredskap (#0) och andra betrodda källor att det intresset finns och utvecklas. 

Apropå källan Nya tider så har jag på annan plats hävdat deras självklara rätt att få delta på bokmässan. Utan att ifrågasätta deras artikel så kommer jag inte att åberopa dem som källa, där går det något slags gräns för min del. Samtidigt kommer jag att fortsätta  ha en grundkritisk inställning till msm-media, men har i valda delar förtroende för deras nyhetsrapportering. 

Vad gäller de s.k. "rymdödlorna" så framstår det väl inte minst av den här tråden på vilken sida deras främste företrädare på den här sajten hör hemma? RT är ganska ofta citerat på den kanten! "När folk slutade lita på institutionerna kunde de enkelt lockas att tro på en konspiratorisk världsförklaring", som det sägs längre upp i tråden.

Men det finns fler som, vad det verkar, har en okritisk hållning till RT i trådarna på Politik iFokus. Det förekommer t.ex. citat som "I ett smyginspelat telefonsamtal som sprids på nätet konspirerar USA:s ambassadör i Ukraina och supermaktens särskilda sändebud om hur de ska utforma den nya regeringen i landet, rapporterar RT. "Fuck the EU", konstaterar det amerikanska sändebudet, som redan har gjort en hemlig uppgörelse med ledande personer inom FN".  Vem som eventuellt smyginspelat det påstådda samtalet framgår inte, inte heller någon åsikt om trovärdigheten i att det faktiskt skall ha ägt rum eller vad "dem hemliga överenskommelsen" med ledande personer inom FN" består av.

[Nomen Nescio]
9/5/16, 11:26 AM
#86

#6 Värt att fundera över: "Nu utvidgar Kreml sin verklighetsomdanande propagandamodell över de ryska gränserna till resten av världen, med hjälp av de hundratals miljoner man lägger på internationella sändningar som nyhetskanalen RT och på nättroll. Till skillnad från Sovjettiden försöker den ryska utrikespropagandan inte sälja in en vision av Ryssland, men helt enkelt ”desorganisera” och ”splittra” västvärlden genom att uppmuntra de antiamerikanska, anti-EU, antisemitiska eller antimigrationsstämningar som redan finns i samhället, samtidigt som dess bombkampanjer i Syrien ser till att mycket verkliga migranter flödar in i Europa."---

Peter Pomerantsev, rysk f.d. TV-producent, vars bok ”Ingenting är sant, allting är möjligt. Det nya Rysslands surrealistiska själ” kommer på Ordfronts förlag.

[Nomen Nescio]
9/5/16, 7:10 PM
#87

Verkar som om det rävspelas och hålls på en del kort på hand just nu. Aftonbladet väntar på att SD skall spela ut för att sedan försöka övertrumfa dem, medan SD vill se vad Aftonbladet har på hand innan de själva visar sina kort.

"Ord står mot ord, kommenterar Sverigedemokraterna den förfalskade debattartikel som en partimedarbetare påstås ha skrivit. – Det kan hända att Aftonbladet väljer att publicera bevisning. Och då får vi ta ställning till det, säger SD:s presschef Henrik Vinge."---

"– Han hävdar att det inte är han som har skrivit artikeln i det namnet. Jag har inte sett bevisningen som Aftonbladet hävdar att de har. För min del framstår det som att det står ord mot ord här, säger Henrik Vinge till TT."---

TT

Zepp
9/5/16, 7:31 PM
#88

Hur som helst så förefaller SD vara ett parti där flera är sk invandrare.. som propagerar mot invandrare.. bröderna Ekeroth är bara några sådana.. nu med tillskottet Elog Putilov centralt pacerad i SD rikgsdagskansli!

Varför tar de inte konsekvensen av sitt partis politik och flyttar tillbaka till Ryssland?

De är ju de som deras parti uttalar som problemet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
9/5/16, 7:42 PM
#89

# 8 Nu är du vårdlös igen med orden. Bröderna Ekeroth är födda i Malmö 1981. Länk till Kent, hans bror Ted är tvilling så är födda samma dag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kent_Ekeroth

Zepp
9/5/16, 7:46 PM
#90

De är hur som helst andra generationens invandrare.. sådana som de själva framställer såsom de värsta!

Dvs sådana de själva helst såg alldrig invandrat.. varför flyttar de då inte tebaxs till Kasachstan?

De är lixom inte helt konsekventa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[helga21]
9/5/16, 7:57 PM
#91

# 90 Nej de är inte andra generationens invandrare då deras far är av  svensk börd och deras mor är väldigt välutbildad judinna. Vad har de i Kasachstan att göra? Har de ägnat sig åt något som inte är tillåtet?

Zepp
9/5/16, 8:36 PM
#92

Så du menar att de är judar av börd och vill utvisa sin mor till Kasachstan?

En rätt lustig kombination för att sitta i Riksdagen för SD?

Samma med denna Putilov.. är han utsänd utav KGB eller Mossad?

Varför är de motståndare till att ta emot kristna från mellanöstern?

Menar.. religiöst och kulturellt så vore det ju bättre att ta emot kristna från Syrien än judar från forna Sovjet?

Du får nog ta och lägga ut ert partiprogam/förklara för oss som inte hänger med i alla krumbukter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
9/5/16, 11:00 PM
#93

# 92 Till dig hjälper inga förklaringar.

Zepp
9/6/16, 5:55 PM
#94

Jag tänkte du skulle reda ut alla mystiska trådar?

Iallafall.. varför sitter inte bröderna Ekeroth i kasachstans riksdag.. eller i Israels?

Iallafall om man skall följa SDs partiprogram!

Eller vill de bara utvisa sin mor?

Sen så den här figuren Putilov, var kommer han in?

Bara för att han bytt till ett svenskt namn samt emellanåt skriver artiklar under olika pseudonymer så förklarar det knappast varför han inte själv föjler den politiska agendan han själv framför och flyttar tebaks till Ryssland!

Kan det möjligen bero på att KGB inte tillåter detta?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
9/6/16, 6:58 PM
#95

Från det ena till det andra.. det är tydligen inte bara jag som är f*rbannat trött på vissa Ekerothare som tar sig friheter som de inte vill att andra skall ha!

"Kent Ekeroth, låt mig tala till dig på ditt eget språk, skriver kompositörenPeter Robsahm."

"Vad har du att komma med när det gäller svenska rötter och uppbyggnaden av det här landet? Din far kanske? Han vet jag i princip ingenting om, men om vi går till gener och blod är du ändå en invandrare. Med dina mått mätt så ska du alltså förpassas tillbaka."

"Jag tycker inte det. Men om du vill leka Himmler och bussa de lättköpta på de försvarslösa, då ska vi fan i mig tala klarspråk: Du har inga mandat att tala för någon annan av oss och med tanke på att du är andra generationens invandrare, så ta och ligg lågt med det här om "svenskheten". 

"Mina förfäder var betydande vad gäller uppbyggnaden av Sverige. Det är jag givetvis stolt över. Men jag gjorde det inte. Ja, du hörde rätt; JAG har inte bidragit, hur mycket de än grävde fundamentet till dagens Sverige.

Lika lite har de flesta av oss personligen gjort ett skit för att vi ska få åtnjuta alla dessa förmåner som det innebär att bo i landet Sverige. Vi lever minst sagt på världens gräddhylla och du och dina meningslösa kumpaner har mage att svartmåla oss och få det att se ut som vi levde i världens krisnation."

http://www.expressen.se/debatt/du-har-inget-mandat-att-tala-for-nagon-av-oss/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
9/16/16, 8:01 AM
#96

Med lite perspektiv på desinformation, tveksamma källor med mera: i den här tråden uppmärksammades tidigare den statliga ryska nyhetsbyrån RT och citerandet av denna. Sedan dessa har de tre som ivrigast citerat RT mer eller mindre dragit sig tillbaka (en har tackat för sig, en är tyst sedan en tid medan en syns till sporadiskt). Tillfällighet? Ja, kanske.

[Nomen Nescio]
9/16/16, 8:35 AM
#97

Det pågår ett informationskrig där främmande makt sprider propaganda i media och i sociala medier för att påverka."---

"Det är känt att politiker i försvars- och utrikesutskottet och att media i Sverige är utsatt för påverkansoperationer.

– Man mejlar ett innehåll där man försöker plantera åsikter och propagera för vissa uppfattningar. Därför är det jätteviktigt att man är källkritisk i media och granskar materialet, säger Jan Bohman." (Jan Bohman är informationschef vid Militärregion Syd.)---

VN

Annons:
[Hayabusa]
9/16/16, 8:49 AM
#98

"Europa lever i en förkrigstid. Det konstaterade förvarsexperten Johan Wiktorin i Dagens Industri förra året. Rysslands revanschism i form av kärnvapenhot mot Danmark, ryska kärnvapenövningar mot Sverige, illegala annektering av Krimhalvön, hybridkrigföring med ryska reguljära trupper i östra Ukraina,kidnappningen av en estnisk säkerhetspolis på estniskt territorium, nedskjutningenav det civila passagerarflygplanet MH17, aggressivt agerande på internationellt vatten mot ett finskt forskningsfartyg på svenskt uppdrag, i Öresunds luftrum nära Kastrup, vid Bornholmvansinnesprovokationer mot det amerikanska fartyget USS Donald Cook: allt detta är blott ett axplock av Rysslands vettlösa och aggressiva agerande mot sina grannar."

http://bloggar.expressen.se/kvp-ledarbloggen/2016/09/13/65/

[Nomen Nescio]
9/16/16, 9:03 AM
#99

#98 Ja, vem trodde att det skulle gå så här i det område av världen som så länge betecknats som stabilt? Och utvecklingen har gått snabbt - vem, utom enstaka utrikesexperter och kanske vissa militärer, hade t.ex. trott att vi på fullt allvar och utan omskrivningar skulle få  uppleva att Gotland står under direkt hot?

Och det är i skenet av detta man får se informationskriget. Som jag skrivit tidigare kanske det verkar fånigt att tro att små diskussionsforum skulle kunna vara objekt för propaganda och desinformation. "Men många bäckar små" - skriver man på kanske tio informationsforum så hinner man med en hel del under en arbetsdag, och dessutom kan det ske i utbildningssyfte och för att skaffa poäng för vidare uppgifter. Så om källor som RT eller Sputnik citeras någon enstaka gång kan det vara en tillfällighet, återkommer de ofta hos någon kanske det är mer än så…

[[eskils_]]
9/16/16, 11:24 AM
#100

"Ett förändrat mönster i Östersjöområdet och oro från allmänheten gör att Försvarsmakten nu öppnar en tipslinje. Dit ska invånare vända sig om de ser misstänkt verksamhet.

Det pågår ständigt främmande underrättelseinhämtning mot Sverige och svenska intressen. Det menar både Säkerhetspolisen (SÄPO) och Försvarsmakten. Regionen som Försvarsmakten i första hand vill ha tips om är Skåne-, Blekinge-, Kronobergs-, Kalmar-, Jönköping- och Östergötlands län. Därför upprättar Försvarsmakten nu en tipslinje.

– Jag får en hel del telefonsamtal till min telefon på Försvarsmakten där allmänheten gärna vill berätta saker för oss. Jag uppfattar det som mer än tidigare. Det finns en ökad oro bland allmänheten, det är min personliga uppfattning, säger Jan Bohman, press- och informationschef på militärregion syd."

"Tipsa Försvarsmakten

Händelser på land: SMS/MMS 070903294851.

Händelser till sjöss: Ring 08-7887500 och begär vakthavande befäl Marinen."

SVT

[Nomen Nescio]
9/23/16, 6:40 AM
#101

#80  Putilovaffären blir alltmer besvärande för SD, när nu SR presenterat nya uppgifter om hans märkliga affär med en kriminell rysk affärsman.

[Nomen Nescio]
9/24/16, 11:35 AM
#102

#101 Nu har Fridback/Putilov sagt upp sig, som väntat var.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/egot-putilov-sager-upp-sig-fran-sverigedemokraterna

[[eskils_]]
9/24/16, 12:00 PM
#103

#102 Bra att han försvinner. Håller med försvarsminister Hultqvist och moderaterna i den frågan.

Ett parti kan inte ha så oseriösa personer, med kopplingar till ryska kriminella kretsar, anställda på sitt riksdagskansli! Dåligt omdöme av SD, återigen. Riksdag och regering är ingen lekstuga eller drängstuga.

[[eskils_]]
9/24/16, 12:23 PM
#104

#82 "#81 Förmodar att du känner till att ett av namnen du nämner har någon form av anknytning till såväl SD som till nyhetsbyrån RT, den statliga ryska nyhetsbyrån, här omnämnd bland annat i #7?"

Vilket namn är det? Otrevligt med kopplingar mellan svenska riksdagspartier och rysk desinformationsapparat, även om det bara handlar om en person.

Annons:
[Nomen Nescio]
9/24/16, 12:32 PM
#105

#104 Chang Frick (det skrivs om honom i  i "källan"  i #82).

[[eskils_]]
9/24/16, 12:51 PM
#106

#105 Tack, nu ser jag det. (Läste lite slarvigt förut, fastnade mest för att Frick och hans fru och två barn lyckas försörja sig utan deklarerad inkomst eller förmögenhet.)

[Nomen Nescio]
9/24/16, 12:56 PM
#107

#106 De kanske har haft tur i affärer, precis som Egor? 🙂

[helga21]
9/24/16, 4:52 PM
#108

Och Bildt var väl utrikesminister när han satt i Gasproms styrelse och gjorde sig en rejäl hacka vill jag minnas. Nej då Gasprom är inte kriminella 😃

[helga21]
9/24/16, 7:27 PM
#109

Ursäkta jag glömde länken och så stavas det  visst Gazprom

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gazprom

[helga21]
9/24/16, 7:28 PM
#110

Så här skriver Kent Ekeroth på facebook

"Detta är så förvirrat att denna propaganda borde va uppenbar.

Medias nya "grej" är att utmåla SD som styrda från Ryssland. Ett skämt.

För det första finns det absolut inga belägg för deras påståenden. Alls.

Läser man och funderar inser man det.

Som insatt i sitt eget liv blir texter som detta skrattretande. De får allt att verka så himla planerat och utstuderat och större och ngt annat än vad det är.

Det är inget konstigt: ja jag känner folk runt om i världen. Framförallt de som delar vår syn på invandring, EU med mera. Ska SD:are förbjudas att träffa personer som svensk PK media ogillar? Det är typ den effekten de vill ha.

Angående anställda på kansliet genomgår de som sagt säkerhetsprövning. Den beskrivning som den här blaskan ger är i bästa fall extremt vinklad. Tex när de skriver att Dick "har samröre" (nutid alltså) med fd ledaren för svenskarnas parti när det egentligen var en filmning en gång för 2 år sedan i egenskap av frilansare. Man ska alltså även då yrkesförbud av PK-media.

Inget är så komplicerat eller utstuderat som de får det att verka. Ja, media hatar inte bara SD utan även liknande partier ute i Europa. De kommer försöka köra en massa guilt by association i femtioelva led. Deras tidigare propaganda har ej fungerat nu springer de i flock mot nästa ihopkok.

Media har alltid ljugit. De fortsätter att göra det. Nu är deras nys grej Ryssland-kopplingar. Jag har aldrig någonsin sett några sådana.

Lita inte på medias lögner.

--PS: jag ska exemplifiera vad jag menar:--

"Det går utan att tveka att fastslå att Kent Ekeroth har ett omfattande nätverk i Europa med personer och rörelser i olika länder som på olika sätt finns i miljön som är mottaglig för rysk påverkan. Det är en miljö som nu är så inflätad i Sverigedemokraternas partiidentitet att partiet inte klarar att hålla distansen."

Såhär jobbar med. De skriver att det får "utan att tveka fastslå" att jag har ett "omfattande" nätverk. Hur då?

Jo medias sätt är cirkelreferens: en tidning refererar till en annan som diktade ihop något och lägger sedan till egna fantasier. En tredje tidning refererar till den tidningen och sen refererar Aftonbladet till den tidningen. Så låter det stort och mycket men allt är egentligen cirkelreferens till varandras påhitt.

Sen går det en tid och sen kan media fastslå "utan tvekan" att detta ju varit känt länge. Eftersom de själva cirkelrefererat lika länge.

Det kallas propaganda. Typ precis som den de varnar för från ryskt håll.

PS2: att det endast var SD som varnade för Ryssland när alla andra var upptagna med att montera ner vårt försvar, som SD bl a av den anledningen vill rusta upp, talas det inte om. Det skulle nämligen inte passa in i medias propaganda."

Annons:
[Nomen Nescio]
9/25/16, 1:24 PM
#112

#105  Någon symbios mellan CF/EP skall man kanske inte ta för given - redan den 7 september skrev den förre en ledare i Nyheter i dag med rubriken "Kent Ekeroth styr Egor Purilov i hemlighet"- något som  uppgifterna i #111 verkar styrka.

Zepp
9/25/16, 2:45 PM
#113

Mm.. frågan är väl inte så mycket huruvida Putilov styrs från Moskva.. utan mer om Kent Ekeroth  oxå gör detsamma?

I bästa fall kan det visa sig att han är en sk "nyttig idiot" som är lätt att utnyttja utav Moskva?

Det som talar mot hela scenariot är att det är lite för uppenbart.. dvs att det i allt överensstämmer med hur vi förväntar oss att Moskva brukar agera?

Att bägge har Ryskt påbrå behöver inte betyda att de är styrda utav Putins organisation!

Samtidigt så visar det sig att olika "nationalistiska rörelser" som regel får stöd på olika sätt från Moskva.. gäller både FN i Frankrike, regeringspartiet i Ungern, främlingsfientliga partier i Grekland.. osv, osv!

Och inte minst att deras grupp inom EUs parlament lagt ner sina röster/röstat mot, vad gäller olika åtgärder mot Rysslands agerande!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KimE
9/25/16, 3:05 PM
Zepp
9/25/16, 3:07 PM
#115

För att dra det hela lite extra.. så kommer vi in på personen Chang Frick.. som är redaktör på "nyheter i dag" som mest publicerar artiklar om invandring och brott utförda utav sådana!

Utiallafall.. det var altså Kent Ekeroth som registrerade  just den domänen!

"Nyheter Idags webbdomän registrerades av SD:s riksdagsledamot Kent Ekeroth år 2011. Enligt redaktionen överlät han sedan projektet till före detta partikollegan Chang Frick"

https://kit.se/2016/01/14/30489/sajten-nyheter-idag-star-bakom-drevet-mot-dn-men-vem-star-bakom-nyheter-idag/#!

"S.k. alternativa medier gör en stor sak av att de är oberoende från etablissemanget. Problemet är att de av allt är döma beroende av etablissemanget i ett annat land istället: Ryssland. Det är slående hur beredvilligt man lyssnar till husbondens röst, där husbonden heter Putin."

**http://stefanolsson.nu/2015/10/21/husbonden-heter-putin/
**

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
9/25/16, 3:09 PM
#116

#113 Det framstår väl alltmer att Kent Ekeroth är SD:s ömma tå (Björn Söder är nog bara en stafflifigur numera)? Som eventuell SD-väljare 2018 hoppas jag att Åkesson, Karlsson och Jomshof är de som styr partiet, inte Ekeroth. Fast man börjar ju undra…

Zepp
9/25/16, 3:36 PM
#117

Det framstår väl inte bara som att Ekeroth är SD ömma tå.. utan att han till stora delar står bakom rätt mycket som lett till partiets framgång?

Dvs diverse olika sajter, som är kvicka på att skriva artiklar som gynnar samma syn som SD vilar på!

På det som verkar personer som levererar dessa artiklar leva utav luft.. såvida de inte har inkomster som inte redovisas!

Ioförsej så tjänade Putilov cirka 6 miljoner på en fastighetsaffär, med en rysk kriminell som står Putins organisationer nära.

Chang Frick, lär leva utav sin sambo.. som heller inte redovisar några normala inkomster!

Det är väl bara Kent Ekeroth som kan redovisa en riksdagsmannalön?

Bägge dessa förut nämnda är tätt förknippade med Kent Ekeroth!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
9/25/16, 3:40 PM
#118

#117 Det är knappast någon nyhet du levererar där, om du verkligen läst tidigare inlägg i den här tråden.

Annons:
Zepp
9/25/16, 3:44 PM
#119

Iomed att jag levererat kommentarer tidigare i tråden så har jag läst och begripigt det mesta.. som redan skrivits!

Utan det är en kommentar som är tänkt att lända till eftertanke.. tål att upprepas med andra ord!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
9/25/16, 3:47 PM
#120

#119 Där är vi överens för en gångs skull - det finns saker att fundera över i den här affären. Som vem det är som styr SD,  rent faktiskt.

Zepp
9/25/16, 3:57 PM
#121

Mm.. som Kent Ekeroths inflytande inom partiet och hans hållhakar på de andra ledande personerna!

För övrigt verkar han som en gås.. dvs allt rinner av honom, järnrörsskandaler och litta annat, det är lixom litta märkligt?

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnr%C3%B6rsskandalen

Andra sätts åt sidan.. men inte Kent Ekeroth!

Kan vara att han är en stor publisist.. som står bakom de flesta pro-SD publikationer?

Var får han pengar till för detta?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
9/25/16, 4:23 PM
#122

"Järnröret" är för min del en trist fylleuppgörelse,  det finns betydligt allvarligare saker som SD borde göra klart i god tid före nästa val. Jag vill fortfarande tro att Jimmie Åkesson leder partiet, men tiger han i Putilovaffären så lämnar det olustiga frågeställningar. Törs han inte prata, får han inte, vill han inte, kan han inte?

Zepp
9/25/16, 5:27 PM
#123

Håller med.. en gång är ingen gång.. speciellt under fylla och en rolig stund på stan med fyllekompisar.. från fornstora dagar/litta andra politiska hänvistelser.. man dras med utav grupptrycket!

Jimmie bör definitivt uttala sig i frågan.. inte för att jag personligen lägger särskild vikt vid vad han proklamerar.. utan för att han är partiledare.. dvs om han verkligen styr partiet.. eller om det styrs från annat håll?

Hans uttalade är således av yttersta betydelse för att utröna huruvida SD är ett rent nationellt parti.. eller har kopplingar till andra nationer?

Det är lixom ingen hemlighet att Ryssland i dag styrs av ett parti som ligger SD nära rent ideologiskt!

Vs forna partikompisar i Duman sitter i oposition.. jag är lixom inte helt säker på att dessa vore ett bättre utbyte.. för oss i Sverige!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Calle64
9/27/16, 3:01 AM
#124

Ja barn och ungdomar kan dras med av grupptryck, vuxna som kandiderar till riksdagen? Nä knappast! Det är ju inte en gång Ekeroth hamnat i trubbel på fyllan. Andra har gjort det en gång och fått avgå, inte Ekeroth inte.

[Nomen Nescio]
9/27/16, 9:01 PM
#125

#7 RT, som varit uppmärksammat flera gånger tidigare i denna tråd, börjar nu bli föremål för ökat intresse i den här affären.

"I sin senaste årsrapport pekar Säpo specifikt ut mediebolaget Russia Today, RT, som ingår i en koncern som skapades av president Vladimir Putin och kontrolleras av Kreml.

RT betraktas som ett strategiskt viktigt verktyg.

– Ryssland anser sig officiellt vara i ett informationskrig med västmakterna, och RT har en roll i den kontexten, säger Martin Kragh chef för Rysslands- och Eurasienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet.

Russia Today rapporterar bland annat om att USA är en destabiliserande kraft, att EU är i irreversibel kris på grund av flyktingsituationen, och att Ryssland är missförstått i väst.

– I vissa fall har RT fått mycket stark kritik. Exempelvis har utvecklingen i Ukraina och Syrien beskrivits på ett så vilseledande sätt att RT utretts av brittiska tillståndsmyndigheter, säger Kragh."---

"Kent Ekeroth är en av de SD-politiker som har ställt upp för kanalen vid flest tillfällen.

Ekeroth har vid minst åtta tillfällen låtit sig intervjuas eller deltagit i kanalens paneldiskussionsprogram Crosstalk."---

Aftonbladet

Enligt samma artikel ökar irritationen mot Ekeroth inom SD, men eftersom de "högt uppsatta personerna inom SD" som påstås ha uttryckt detta inte namnges får man ännu så länge bara ta det för ett rykte. Vore i alla fall bra om det stämde…

Annons:
[[eskils_]]
9/27/16, 11:18 PM
#126

#125 Mycket intressant artikel (trots att den är från Aftonbladet)!

Ett par citat till:

"Peter Mattsson, universitetslektor och projektledare för Rysslandsprojektet på Försvarshögskolan, är kritisk mot att Ekeroth som svensk riksdagsledamot upprepade gånger ställt upp för RT.

_– Det är allvarligt. Det är lätt att bli nyttig idiot och inte inse att Ryssland har uttänkta, långsiktiga mål. Jag skulle uppmana politiker till att ta sig en funderare på vem det gynnar. Det här är manipulation, en främmande stat som nyttjar uttalanden för andra syften än vad man ställer upp på." ---
_

"Ekeroths egne politisk sekreterare, Dick Abrahamsson, har även delat länkar från RT och Facebookpostat en mängd rysk propaganda, vilket rapporterades först av Hela Hälsingland."

Frågan är alltså om Ekeroth och Abrahamsson bara agerar som de gör för att de är nyttiga idioter och inte förstår bättre? Då har de väl ingenting i Riksdagen att göra?

Eller är det så att dessa "Sverigevänner" i själva verket är landsförrädare?! Då har de inte heller någonting i Riksdagen att göra…

Redan Ekeroths nära kopplingar till Putilov (och hans 5-6 övriga identiteter) borde räcka som avskedsbiljett.

[[eskils_]]
9/27/16, 11:32 PM
#127

#111 och #114 Mycket tänkvärt!

Obehagligt att SD, V och Putin är så rörande överens om att vilja försvaga EU och att Sverige borde lämna EU.

Att Putin vill försvaga Europa för att utvidga sin egen makt är ju uppenbart. Att V sitter i Putins knä är inte heller så förvånande, så "f.d." kommunister som de är. Drömmer kanske om ett återuppståndet Sovjetunionen. 🤮

Men SD kunde gärna komma med en förklaring - eller kursändring. Det är nog nödvändigt om de aspirerar på ett samarbete med Allianspartierna så småningom.

[Nomen Nescio]
9/28/16, 8:00 AM
#128

Nu har första gången en politiker på högre befattning i SD  uttalat sig offentligt om Putilovfallet. Det var partiets gruppledare Mattias Karlsson som i P1-morgon erkände att han tyckte att det finns detaljer i affären  som även han fann märkliga, men att man inte kommit fram till att man brustit i sitt säkerhetsarbete eller att det framkommit att Putilov begått något brottsligt. 

Eftersom riksdagens gruppledare skall mötas idag för att diskutera Putilovhärvan lär det diskuteras mer i den här affären under dagen.

KimE
9/28/16, 9:26 AM
#129

Tjeckiska underrättelsetjänstens årliga rapport 2015 om påverkan av landets politiska situation.

https://www.bis.cz/vyrocni-zpravaEN890a.html?ArticleID=1104

In 2015, Russian information operations in the Czech Republic focused especially on:

  • weakening the strength of Czech media (covert infiltration of Czech media and the Internet, massive production of Russian propaganda and disinformation controlled by the state);
  • strengthening the information resistance of the Russian audience (prefabricated disinformation from Czech sources for the Russian audience);
  • exerting influence on the perceptions and thoughts of the Czech audience, weakening society’s will for resistance or confrontation (information and disinformation overload of the audience, relativization of truth and objectivity, promoting the motto “everyone is lying”);
  • creating or promoting inter-societal and inter-political tensions in the Czech Republic (foundation of puppet organizations, covert and open support of populist or extremist subjects);
  • disrupting the coherence and readiness of NATO and the EU (attempts to disrupt Czech-Polish relations, disinformation and alarming rumors defaming the US and NATO, disinformation creating a virtual threat of a war with Russia);
  • damaging the reputation of Ukraine and isolating the country internationally (involving Czech citizens and organizations in influence operations covertly led in Ukraine or against it by Russia).
[[eskils_]]
9/28/16, 11:54 AM
#130

#129 Mycket intressant, så skönt med klarspråk som omväxling! Har inte sett att SÄPO har publicerat motsvarande uppgifter om rysk infiltration i svenska media…..

Fann också följande oroande citat, direkt under listan ovan:

"The above-mentioned activities pose a threat to the Czech Republic, EU and NATO not only in relation to the Ukrainian and Syrian conflicts. The infrastructure created for achieving these goals will not disappear with the end of the two conflicts. It can be used to destabilize or manipulate Czech society or political environment at any time, if Russia wishes to do so."

(mina understrykningar)

[Nomen Nescio]
9/28/16, 12:35 PM
#132

#128 "Dick Abrahamsson, politisk sekreterare åt Kent Ekeroth (SD) i justitieutskottet, stängs av, rapporterar Hela Hälsingland. Han har fråntagits sitt passerkort till riksdagen.

Hela Hälsninglands ledarsida har tidigare rapporterat om att Dick Abrahamsson spritt rysk propaganda och konspirationsteorier. Bland annat har han skrivit att den ryska propagandakanalen RT är den enda som rapporterar "verkligheten" och att ukrainska stridsflyg sköt ner MH17.

Abrahamsson har nu stängts av från jobbet, vilket bekräftas av Sverigedemokraternas pressavdelning."---

Aftonbladet

Annons:
[[eskils_]]
9/28/16, 1:04 PM
#133

#131 Tack! Vore dock förträffligt om sådana här saker kunde publiceras mer i massmedia så de kom till folkets kännedom. Ett citat från SÄPO-rapporten om 2015:

"Säkerhetspolisen ser att Ryssland har en avsikt att påverka det politiska beslutsfattandet och den allmänna opinionen – inte bara i Sverige. Sådan påverkan kan ske genom stöd till ytterlighetsrörelser, informationsoperationer och desinformationskampanjer. Vid sidan av de ryska underrättelse- och  säkerhetstjänsterna ser vi också att stora och resursstarka ryska medieföretag och nyhetsbyråer på senare år allt tydligare fungerar som lojala verktyg för den centrala statsledningen. Dessa mediebolag är verksamma såväl i Ryssland som i utlandet. Bland dessa finns mediebolagen RT och Sputnik.

Förvanskade budskap Bristande granskning av etablerade mediekanaler och snabba okritiska delningar i sociala media medför att förvrängda, felaktiga och förvanskade budskap får snabb spridning. Risken är att allmänhetens tilltro till all nyhetsförmedling minskas."

(Min understrykning). Jämför med vad Kent Ekeroth skriver, återgivet i #110:

"Media har alltid ljugit. De fortsätter att göra det. … Lita inte på medias lögner."

#132 Bra! Åsså var det den där andra, själva chefen…

KimE
9/28/16, 1:34 PM
#134

Syftet är att få misstro mot vanliga medier så att folk ska vända sig till icke faktagranskande saiter för information och blir då ännu lättare påverkade av desinformation.

[helga21]
9/28/16, 5:31 PM
#135

Så här skriver Mattias Karlsson i SD-kurinen angående Putilov

"I olika medier kan man för tillfället läsa att Centerpartiets gruppledare Anders W Jonsson kräver svar av Sverigedemokraternas gruppledare Mattias Karlsson angående den uppmärksammade f.d. anställde tjänstemannen Igor Putilov. Mattias Karlsson har skrivit en utförlig förklaring till hur han ser på detta, och SD-Kuriren publicerar den här.

Mot bakgrund av mediernas spekulationer kring att en f.d. anställd på vårt kansli skall ha skrivit debattartiklar under pseudonym och köpt ett hus uppseendeväckande billigt, så meddelade Centerpartiets gruppledare Anders W Jonsson under gårdagen att han vid onsdagens gruppledarmöte med talmannen ämnar ställa mig till svars för vad han insinuerar är passivitet och bristande säkerhetsrutiner hos SD. Min kommentar till detta är följande:

1. Det är på intet sätt klarlagt att vår f.d. anställde har begått något brott eller utgjort ett säkerhetshot mot någon överhuvudtaget. I nuläget är det endast insinuationer och spekulationer som har anförts för att styrka detta.

2. Ingenting pekar i nuläget på att SD skall ha brutit mot gällande lagar och regler gällande bakgrundskontrollen av den f.d. anställde tjänstemannen. Vi bad bland annat Säpo att göra en kontroll av den aktuelle personen innan han anställdes och där uppdagades mig veterligen ingenting som talade för att anställningen borde ha stoppats.

3. Centerpartiets nyväckta vurm för stärkta säkerhetsrutiner i riksdagen är naturligtvis både rörande och glädjande. Jag kan bara beklaga att vi inte sett ett spår av detta engagemang tidigare. SD väckte under många år, vid upprepade tillfällen, frågan om behovet av stärkt säkerhet i Riksdagen, men fick då inte stöd från något annat parti. Inte heller från Centerpartiet. Det var först efter den senaste vågen av terrorattentat i Europa som de övriga partierna gav efter. För inte särskilt länge sedan var vi i SD också ensamma om att anse att riksdagen borde ändra sitt regelverk så att personer som arbetar för tidskrifter som förespråkar våld och som motarbetar demokratin fortsättningsvis inte ska jämställas med andra journalister och därmed inte heller erbjudas möjlighet att ha kontor inne i riksdagshuset. Inget annat parti tyckte att detta var nödvändigt. Inte heller Centerpartiet. Jag utgår dock ifrån att Centerpartiets nyväckta vurm för säkerhetsfrågor innebär att man kommer att stödja liknande förslag ifrån oss i framtiden.

4. Jag vet efter mina år i arbetsmarknadsutskottet att Centerpartiet inte tycker att det här med arbetares rättigheter är särskilt viktigt. Seriösa och laglydiga arbetsgivare måste dock följa den lagstiftning som finns på området och såvitt jag förstår denna lagstiftning är inte mediespekulationer kring att någon köpt ett hus uppseendeväckande billigt en saklig och juridiskt hållbar grund för uppsägning. Det är åtminstone någonting som måste utredas seriöst innan en sådan åtgärd vidtas. SD hade således inte kunnat agera snabbare eller på ett annat sätt än vad vi gjort.

5. En pikant liten detalj i sammanhanget är att det var Sveriges radio som först basunerade ut Centerpartiets kritik mot SD. Det pikanta består i att den aktuelle f.d. tjänstemannen hade varit anställd på just Sveriges radio innan han blev anställd hos oss, så uppenbarligen klarade han Sveriges radios säkerhetskontroller också.

Mattias Karlsson, gruppledare i Riksdagen för Sverigedemokraterna"

[[eskils_]]
9/28/16, 6:05 PM
#136

#135 Bra skrivet av Mattias K, men det handlar ju inte bara om att ha köpt ett hus billigt. "Putilov" fick huset av den kriminelle ryssen med 6 miljoner kronors rabatt -- det är rimligt att fråga sig vad han gav ryssen i utbyte för den maffiga rabatten.

När det gäller punkt 5 var det ingen långvarig anställning. SR skriver:

"Putilov arbetade under en vecka på Sveriges Radios dåvarande ryska redaktion, men blev avstängd när det kom fram att han använde flera identiteter."

Punkt 3 verkar vettig, självklart ska man ha ordentlig säkerhet i riksdagen. Något motarbetande av demokratin ska inte få förekomma där. Bra gjort av SD att ta upp frågan.

[helga21]
9/28/16, 6:21 PM
#137

# 136 Nej men det gjorde ingen kontroll innan och SD har gjort de kontroller de ska göra.

När det gäller Ekeroth så har han medverkat i RT det medger han precis som flera andra svenska politiker bl.a sossar då det är en rysk statlig nyhetskanal. Är de värre än att medverkar al-jazeera?

Att köpa ett hus till ett förmånligt pris och sälja det till ett ännu högre är väl inget konstigt. Lånar man från en bank som värderar det innan man köper det så är väl det OK.

[helga21]
9/28/16, 10:22 PM
#138

Så här skriver Kent Ekeroth på facebook

"Noterar att Anders W Jonsson (C) inte kunde svara på Mattias frågor. Det är för att de inte har några svar eftersom SD i anställningsprocessen inte gjort fel - och det vet etablissemanget.

Det är vidare fel att Putilov jobbat för mig. Han jobbade i Socialförsäkringsutskottet. Så svårt ska det inte vara att kolla upp fakta men media vill inte - de vill bara att det ska handla om mig.

Varken jag eller partiet har begått fel - båda två gick igenom normala procedurer i anställningsprocessen och grundlösa anklagelser om "Putinkopplingar" existerar inte - det var därför Jonsson (C) inte kunde svara på några frågor."

[helga21]
9/28/16, 10:26 PM
#139

Att partiledaren i SD inte uttalar sig beror förmodligen på två saker. Dels att han inte anser att det är han sak att göra detta utan att de andra klarar av det. Det andra är att han förbereder sig för debatten mot Ardalan Shekarabi  på fredag den 30/9 i Bromölla. Den sänds för övrigt på  http://blekinge.sd.se.

Annons:
KimE
9/29/16, 8:40 AM
#140

Då SD bara har tre personer som kan uttala sig på ett rumsrent sätt i media vore det förödande om de alla skulle visa sig vara inblandade i den här frågan.

[helga21]
9/29/16, 4:50 PM
#141

# 140 Det behövs inte fler som uttala sig de har bättre saker för sig.

[helga21]
9/29/16, 4:54 PM
#142

Så här skriver Jörgen Fogelklou, distriktsordförande i SD Göteborg i Debatt i GP.

"SD är djupt kritiskt till Putins Ryssland

DEBATT De senaste dagarna har en rent förtalsliknande kampanj rullats upp, som i korthet går ut på att Sverigedemokraterna skulle gå Moskvas intressen. Inget kunde vara mindre sant, skriver Jörgen Fogelklou (SD).

 

11:00 - 29 sep, 2016

Jörgen Fogelklou (SD) 
distriktsordförande SD Göteborg och sammankallande distriktsordförandegruppen

Låt mig därför klargöra att Sverigedemokraterna förhåller sig djupt kritiskt till Rysslands nuvarande regim, något ledande partiföreträdare varit synnerligen tydliga med. Bland en lång rad Putin-kritiska uttalanden kan följande lyftas fram:

  • "Med samma utgångspunkter är vi naturligtvis ännu mer kritiska till Rysslands stormaktsfasoner som bryter mot internationella lagar och innehar ett ännu större demokratiskt underskott. Någon annan hållning vore ologisk och inkonsekvent", Björn Söder,(säkerhetspolitisk talesperson), Mikael Jansson (försvarspolitisk talesperson) och Julia Kronlid (utrikespolitisk talesperson).
     
  • "Jag har extrema problem med Putin, …", Richard Jomshof, partisekreterare.
     
  • "… de återkommande attackerna och lönnmorden på oppositionella i Ryssland är ett bevis på att Putin, medvetet eller på grund av oförmåga, har misslyckats med de allra mest grundläggande uppgifterna för en demokratisk konservativ ledare det vill säga att garantera och upprätthålla yttrandefrihet och lag och ordning", Mattias Karlsson, gruppledare i riksdagen.

Gör oss inte Putin-vänliga

Sverigedemokraterna framhåller att Ryssland genom sin annektering av Krim har brutit mot Helsingfors-avtalet och har bedrivit angreppskrig i både Georgien och Ukraina. Nu skiljer sig Rysslands historia från vår och kan inte direkt jämföras med västerländska demokratier. När detta är klarlagt kan vem som helst konstatera allvarliga brister i Ryssland gällande synen på yttrandefrihet och mänskliga rättigheter.

Att Sverigedemokraternas säkerhetspolitiska analys inte är lika Nato-vänlig som till exempel Liberalernas gör oss alltså inte Putin-vänliga.

Vi anser i likhet med till exempel Socialdemokraterna att nackdelarna med Nato-medlemskap överväger fördelarna, men att vi bör utveckla försvarssamarbete med övriga nordiska länder. Det finns inget konspiratoriskt eller Moskva-vänligt med detta. Vår politiska kompass utgår från självbestämmande och nationell suveränitet, vilket vi även anser att andra europeiska nationer har rätt till.

Försvarsvänlig linje

Sverige har efter decennier av nedrustning försatt sig i ett utsatt geopolitisk läge. Sverigedemokraterna har konsekvent drivit en försvarsvänlig linje och i vår skuggbudget skapat utrymme för högre försvarsanslag. Det utmanar ju all logik att SD skulle ha förordat mer pengar till försvaret om vi inte (!) varit oroliga just för det auktoritära Rysslands agenda eller framtida agenda i Östersjöregionen. Här är det väl snarare de andra partiernas politik som bör kritiseras.

Sedan kan det finnas en viss bredd i synen på utrikespolitik bland Sverigedemokraternas lokalpolitiker, det kan gälla både Nato, EU, Ryssland och världspolitiken generellt. Som sammankallade distriktsordförande med åtskilliga kontakter bland de olika distrikten märker jag dock inte av någon Rysslandsvänlig slagsida i dessa diskussioner.

Sedan kan det finnas sympatisörer som av någon anledning gillar Putin, men det definierar ju inte partiets linje. Då är det väl för övrigt mer intressant att granska de helt formella kontakterna mellan Socialdemokraterna och Vänsterpartiet och vissa partier på de palestinska territorierna, eller varför inte det ekonomiska bistånd som Vänsterpartiets partianslutna organisation har skickat till just Putin-vänliga separatister i östra Ukraina?

Ny anledning ogilla SD

När nu anklagelserna om rasism och fascism börjar klinga alltmer ihåligt är väl den enkla förklaringen att etablissemanget tror sig ha hittat en ny anledning att ogilla SD. Men som jag visat ovan vilar teorin om SD:s sympatier för Putin på obefintlig grund.

Anledningen till förtalskampanjen ska uppenbart sökas i inrikespolitiken, där vi utmanar de gamla partierna.

Jörgen Fogelklou (SD)

distriktsordförande SD Göteborg och sammankallande distriktsordförandegruppen"

KimE
9/29/16, 5:11 PM
#143
[Nomen Nescio]
9/29/16, 5:13 PM
#144

Jag tycker inte att det är för mycket begärt att Jimmie Åkesson går ut och uttalar sig. Just nu verkar han mest som en illustration till det gamla intrycket "om du trampat i klaveret, stå still – det låter nämligen så förbannat när man hoppar runt och försöker få loss foten".

Det är mycket som verkar panik i partiet just nu, som att man igår plötsligt sparkade ut Ekeroths politiska sekreterare, och på detta den normalt så samlade Mattias Karlssons bleka framträdande i Aktuellt igår, vilket inte bara kan skyllas på en snurrig debattledare. Idag går partiet ut med en debattartikel som avråder från svenskt medlemskap i NATO - dålig tajmning eller medveten markering?

Jag skulle vilja se mindre ordrikedom och mer klara besked från SD nu!

[helga21]
9/29/16, 5:29 PM
#145

# 144 NATO har man varit emot alltid. Mikael Janson sa då han var här och talade att så mycket närmare NATO kan vi inte gå utan att bli medlemmar och det vill vi inte utan vi vill har ett försvar som bygger på Norden,

Jimmie Åkesson ska debattera i morgon kl 11.00 i Bromölla så han har nog tillräckligt med det.

Varför denna klappjakt på Kent Ekeroth? Ekeroth är  en skicklig politiker och meningsmotståndare som många vill bli av med så enkelt är det. Han lade ett förslag i justitieutskottet som M hade skrivit men de röstade emot det trots att det var en kopia av deras eget förlag.

KimE
9/29/16, 7:45 PM
#146

Majoriteten av norden är med i NATO.

Annons:
[helga21]
9/29/16, 10:01 PM
#147

# 146 Finland och Sverige är det inte så det är antal lände du menar.

KimE
9/30/16, 8:29 AM
#148

Ett av länderna som inte är med i nato är Sverige så resten av norden är Finland.

KimE
9/30/16, 9:10 AM
#149

Dagens desinformations gärning!

  1. DanTor2016-09-30 08:45

  2. Intressant klargörande från slavhandlarna, apropå att dagligen under decennier från ett ständigt målande till faktiska handlingar, som åvan redovisat, om det Svenska folkets, ansedda värde.

    Just nuidag 30/9-16 på SR-P1 morgonnyheter, S-inrikes-minister, skall man skapa organisation för att skydda Svenskar från yttre utländsk påverkan, Svensken-vi ska skyddas mot de andra -ehmm-host Massa, kan man betacka sig för Er välvilja, mån-tro?

  3. SvaraRadera

Svar

  • Carl2016-09-30 08:56

    Snälla, be dina överordnade att omplacera dig till en avdelning med ett språk du behärskar.

[[eskils_]]
9/30/16, 10:33 AM
#150

_"Regeringen har tagit det formella beslutet att gå med i Natos center mot propaganda, Stratcom, rapporterar Sveriges Radios Ekot.
_

_Syftet är att stärka Sveriges psykologiska försvar.
_

_– Det finns ett pågående arbete men samtidigt har det blivit så många fler plattformar som den som vill påverka Sverige och svenska intressen har till sitt förfogande. Därför måste vi få en mycket bättre förmåga att avslöja den här typen av påverkan men också möta den med motbudskap, säger inrikesminister Anders Ygeman (S) till Ekot.
Statskontoret ska gå igenom de olika myndigheternas förbättringsmöjligheter.
_

– Vi vill samverka med andra länder i vårt närområde om hur vi kan motverka påverkanskampanjer, säger Ygeman."

TT

[helga21]
9/30/16, 3:52 PM
#151

Så här står det på facebook skrivet av Mattias Karlsson 

"Det här är verkligen minst sagt fascinerande:

2015:
Aftonbladet avslöjar att Vänsterpartiet använt hundratusentals kronor av skattebetalarnas pengar till att stödja en Putinvänlig organisation som är lierad med de militanta pro-ryska separatisterna i Ukraina. Vänsterpartiet bekräftar att man givit stöd till organisationen och ursäktar sig med att organisationen "inte utvecklats som man hoppats".

Reaktionerna på Aftonbladets avslöjande blir väldigt timida. Nyheten rapporteras bara av ett mindre antal medier och försvinner från rampljuset efter någon dag. Den borgerliga oppositionen gör inget större nummer av saken, statsministern uttalar sig inte, frågan diskuteras inte i gruppledarkretsen eller något annat tyngre forum. Nästan ingen anklagar Vänsterpartiet för att vara putinister.

2016:
Aftonbladet avslöjar att Alexander Fridback (med det tidigare namnet Egil Putilov) en f.d journalist och jurist med ryskt påbrå (men med svenskt medborgarskap) som vid denna tidpunkt är anställd på SD:s riksdagskansli (nu har han sagt upp sig) har skrivit debattartiklar under pseudonym. Senare avslöjas det också att tjänstemannen har köpt ett hus uppseendeväckande billigt av en rysk affärsman som påstås ha "direkta kopplingar till Putinregimen". Det sistnämnda framhålls som ett belägg för att tjänstemannen skulle vara rysk spion och att husaffären skulle vara en förtäckt betalning för hans spionage (Det finns dock inga som helst belägg för att mannen skulle ha ägnat sig åt något spionage. Det finns heller ingenting som talar för att hussäljaren skulle vara i Putins tjänst. Det blotta faktum att han dömts för ekonomisk brottslighet i Ryssland talar faktiskt emot det. Putin brukar inte låta sina vänner och agenter dömas av ryska domstolar). Aftonbladet uppger senare för SD:s pressekretariat att den påstådda "direktkopplingen till Putinregimen" egentligen bara består i att hussäljarens fru arbetar på den ryska skattemyndigheten.

Den här gången ger Aftonbladets uppgifter upphov till ett hysteriskt mediadrev som pågår i veckor och toppar nyhetssändningarna. Det politiska etablissemanget går i taket. Partiledare, gruppledare, statsministern, försvarsministern med flera säger sig vara otroligt upprörda. På grund av tjänstemannens skriverier under pseudonym (något som han själv säger sig vara tvungen att göra eftersom han har skyddad identitet och lever under hot från bland annat Putinregimen på grund av sin tidigare journalistiska gärning) och pågrund av den märkliga husaffären döms tjänstemannen ut som Putinist och spion av hela etablissemanget. Man stannar dock inte där utan målar dessutom ut hela det Sverigedemokratiska partiet som putinistiskt och opålitligt och oansvarigt i säkerhetsfrågor (Det sistnämnda trots att SD i Nordiska rådet, Europarådet, EU-parlamentet, Riksdagen och en mängd andra sammanhang riktat extremt hård kritik mot den ryska regimen och trots att inget annat parti har bättre säkerhetsrutiner vid anställningar än SD och trots att inget annat parti slagits lika hårt och lika länge för stärkt säkerhet i riksdagen)

Redan här är historien ganska fascinerande och väldigt talande för makthavarnas faktaresistens, dubbelmoral och inkonsekvens. Det ska dock bli ännu mer fascinerande.

Det visar sig nämligen att det var journalisten Alexander Fridback som 2015 avslöjade Vänsterpartiets stöd till de Putinvänliga, proryska separatisterna i Ukraina. Alexander Fridback är alltså samma person som under de senaste veckorna omskrivits under sitt tidigare namn Egil Putilov, det vill säga just den tjänsteman och f.d journalist som givit upphov till mediedrevet mot SD.

Så för att summera:

Etablissemanget bryr sig knappt alls när det avslöjas att Vänsterpartiet de facto finansierat en putinistiskt organisation med svenska skattemedel, men går i taket över extremt vaga och dåligt underbyggda misstankar mot att en tjänsteman hos SD skulle kunna ha någon form av koppling till den ryska regeringen.

Hela drevet mot SD bygger på utgångspunkten om att Egil Putilov/Alexander Fridback skulle vara Putinist och rysk agent. Vän av ordning måste dock fråga sig varför en putinistiskt rysk agent skulle vilja bidra till att stoppa Vänsterpartiets finansiering av en Putinvänlig, prorysk organisation i Ukraina?

You can't make this shit up…"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20447581.ab

Zepp
9/30/16, 7:09 PM
#152

Eh.. Vs före detta kompisar sitter i opposition i Duman.. de är knappast Putinvänliga!

Såå.. hur man får ihop Putin med V är fortfarande en gåta?

Men det e ju såklart.. Egor Putilov sitter inne med sanningen.. även som det verkar att han verkar direkt på order från kreml?

Altså.. för femtielfte gången.. Vs forna kompisar är förbjudan/illegala.. resterna av det partiet är en bråkdel av vad de en gång var när de styrde Sovjetunionen!

Utan i dag så sitter ett parti med liknade ideologi med SD vid makten i Moskva.. dvs enade Ryssland.. ett center-höger populistiskt parti.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KimE
9/30/16, 8:15 PM
#153

#152

Kommunisterna(2 partier) är inte i opposition i DUMAn de är allierade med Förenade ryssland. Putin har lyckats bra och har skapat ett till kommunistparti så väljarna inte kan hålla reda på vilket som är det rätta utan skänker mer makt till föenade ryssland. Putin är inte medlem av något parti utan låter sig stödjas av Förenade Ryssland med deras stödpartier.

Annons:
[Nomen Nescio]
10/1/16, 9:20 AM
#154

"Försvarsmakten, Säkerhetspolisen och politikerna verkar alla rörande överens om att den ryska hotbilden mot Sverige har ökat markant under de senaste åren: "Ryssland har en avsikt att påverka det politiska beslutsfattandet och den allmänna opinionen /…/ Sådan påverkan kan ske genom stöd till ytterlighetsrörelser, informationsoperationer och desinformationskampanjer", som Säpo skriver i sin senaste årsrapport."---

"Det är mot denna fond som Sverigedemokraterna på nytt gör entré. Under loppet av en vecka har tjänstemännen Egor Putilov och Dick Abrahamsson fått lämna sina tjänster på partiets riksdagskansli. Putilov – eller Alexander Fridback som han egentligen heter – hade bland annat gjort fastighetsaffärer i mångmiljonklassen med en kriminell rysk affärsman med kopplingar till Putin. Abrahamsson, som satt som politisk sekreterare åt partiets rättspolitiska talesperson Kent Ekeroth, har hyllat och spridit material från den statskontrollerade nyhetssajten Russia Today. Nämnda sajt har för vana att göra stora rubriker på den annalkande svenska systemkollapsen – en gren som sajten Avpixlat, med kopplingar till Sverigedemokraterna, annars brukar excellera i. Kent Ekeroth, som har medverkat i nyhetsinslag på den första sajten och upplåtit sitt privata bankkonto för donationer åt den andra, sitter däremot kvar.

Splittring och desinformation, så ser den första lektionen i psykologisk krigföring ut. Att få ett land i gungning genom propaganda och hårt regisserad nyhetsförmedling är enkelt och kostnadseffektivt, åtminstone om man jämför med konventionella metoder. Prånglar man bara ut tillräckligt många halv- och osanningar har man snart flyttat verklighetsbeskrivningen ett litet stycke. I dag underlättar dessutom Facebook och andra sociala medier det arbetet genom sina algoritmstyrda flöden. Med små medel kan man snabbt nå en stor och lojal publik."---

Björn Barr på Expressen kultur
http://www.expressen.se/kultur/sverigevannerna-ar-putins-nyttiga-idioter/

[[eskils_]]
10/1/16, 12:07 PM
#155

#154 Intressant. Söndra-och-härska över andra länder är ju en gammal beprövad metod.

Partiledare Åkesson slingrar sig i frågan på ett oroväckande sätt:

"Är det problematiskt att både Alexander Friback och Dick Abrahamson rekryterades av riksdagsledamoten Kent Ekeroth?

– Nu råder det väl delade meningar om huruvida det var så eller inte. Men jag är som sagt inte inblandad i rekryteringar på riksdagskansliet. Jag kan inte svara på om det var så och om det i så fall var problematiskt.

Om det nu är så då att Kent Ekeroth låg bakom de här båda rekryteringarna, är det problematiskt?

– Fast nu vet vi ju inte om han har gjort det.

Varför har du inte ställt frågan till honom?

– Som sagt, jag sköter inte frågor om rekrytering på vårt riksdagskansli och det tror jag de allra flesta förstår. Vad jag förstår arbetar man med att reda ut vad de här personen tycker, vad det är som verkligen har hänt – inte bara i första hand baserat på mediala uppgifter utan på verkligheten. Jag hoppas att jag blir informerad om vad som har skett och vad man avser att göra åt det, när det finns någonting att berätta för mig."

http://www.expressen.se/nyheter/jimmie-akesson-om-nya-skandalerna-i-sd/

"Jag hoppas att jag blir informerad…." Konstig formulering av en partiledare. Låter som om partiet har splittrats i två eller flera delar.

Zepp
10/1/16, 8:00 PM
#156

#153

Vi kan konstatera att Vs forna kompisar inte finns längre iomed att de förklarardes illegala utav Jeltsin.. iomed statskuppförsöket mot Gorbatjov!

Såå, det partiet finns lixom inte längre, dvs SUKP!

Annars så är det främst RFKP som är arvtagaren till SUKP.. främst iomed att de flesta medlemmar.. iallafall de ledande bildade detta parti sedan SUKP blev förbjudet!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ryska_federationens_kommunistiska_parti

Sen så är det litta hur som helst med vilken opposition som finns i Duman.. och hur den uttrycks?

Det är väl knappast något problem med att V till stora delar står bakom och röstar för hur sverige skall regeras?

De anklagas i tid och otid för att vara ett stödparti till SAP?

Tror det är få svenska politiska bedömare som ser dem som ett rent stödparti till SAP?

Oså har vi frågan om huruvida MP är ett stödparti till SAP?

Och då har vi inte ens tagit upp frågan huruvida KD är ett stödparti för M?

Nu så tror jag ioförsej att KD åker ur riksdagen nästa val.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
10/3/16, 8:07 PM
#157

"Nu visar det sig att SVT:s styrelseordförande, Anna-Karin Celsing, har engagemang som "Non-executive director" för det nystartade bolaget St Petersburg Property Company AB (http://www.sppc.se/board.html). Bolagets affärsidé är att investera i ryska fastigheter."

SVT ordföranden har uppdrag för bolag med intressen i Ryssland.

Förvisso kommer uppgifterna från flashback och jag har inte läst allting.

Sök på det jag skrivit då jag ej kan länka!

[Nomen Nescio]
10/12/16, 10:41 AM
#158

Apropå Putilovhärvan tycks falska identiteter förekomma även bland politiker, vilket väl också får ses som desinformationsverksamhet, om än  på lokal nivå. Intressant är att det nu gäller en representant för Centern  - partiet som kanske var mest på hugget i Putilovaffären. Något uttalande från Lööf om Vallentunafallet har dock ännu inte hörts till…

"Mattias Andersson som har representerat Centerpartiet i Vallentuna sedan 1992 avsade sig alla politiska uppdrag i Vallentuna kommun på onsdagsmorgonen. Detta sedan det framkommit att han agerat under falsk identitet."---

Stockholmdirekt

[Nomen Nescio]
11/16/16, 4:35 PM
#159

"Ryssland bygger nära band med politiska rörelser i EU, skriver experter i en ny rapport. Syftet uppges vara att hitta vänner som gynnar Ryssland och försvagar demokratiska institutioner i väst, men Kreml har förnekat inblandning i västs politik."---

"De beskrivs som Rysslands kompisar i en ny rapport från amerikanska tankesmedjan Atlantic Council som är baserad i Washington och fokuserar på utrikespolitik."---

"Rapporten fokuserar på hur krafter i Frankrike, Storbritannien och Tyskland ger Kreml stöd. Men den målar också upp en bredare bild av hur Ryssland etablerar relationer med politiska grupper, framför allt EU-kritiker på högerkanten men också vänstergrupper.

En del av partierna i rapporten beskrivs som ”nyttiga idioter”, andra som ”trojanska hästar”. Oavsett fyller de samma funktion, enligt rapportförfattarna: att stöda ryska intressen och försvaga väst. I Grekland pekas nynazistiska Gyllene gryning ut, i Ungern högerextrema Jobbik och i Sverige Sverigedemokraterna."---

"Frågan blossade i Sverige nyligen upp under ”Egor Putilov”-affären. Då avslöjades det att en tjänsteman hos Sverigedemokraterna gjorde ett miljonklipp i en bostadsaffär med en rysk affärsman, även om ingen direkt koppling till Ryssland framträdde. Senare uppmärksammades Sverigedemokrater som hyllat den ryska regeringen och president Putin."---

Expressen

[Nomen Nescio]
12/12/16, 11:14 AM
#160

"Chefen för Must, Gunnar Karlson, pekar nu för första gången tydligt ut Ryssland som den främsta aktören när det gäller it-attacker och påverkansoperationer mot Sverige. –

Vi ser dem ofta, säger han i Agenda."---

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/must-chefen-den-aktor-vi-framfor-allt-ser-ar-ryssland

Mer i samma ämne i denna tråd.

Annons:
[Nomen Nescio]
12/13/16, 8:31 AM
#161

"I Tyskland ökar oron bland politiker för ryska dataintrång och manipulationer i förbundsdagsvalet nästa höst. Bakgrunden är uppgifterna om rysk inblandning under den amerikanska presidentvalskampanjen. Sedan en tid tillbaka har det tyska författningsskyddet registrerat en kraftig ökning av ryska propaganda- och desinformationskampanjer. Författningsskyddet, en av Tysklands tre säkerhetstjänster, varnar för målinriktade förtalskampanjer mot förbundsdagsledamöter."---

Mot bakgrund av den ökade polariseringen och utbredningen av populistiska krafter som underblåser oro och misstro bland många väljare, talar Angela Merkel redan nu om förbundsdagsvalet om nio månader som det svåraste på flera decennier. Chefen för underrättelsetjänsten BND bekräftar hennes farhågor och varnar för ryska cyberangrepp vars enda syfte är att sprida osäkerhet och motsättningar i Europa och särskilt Tyskland."---

SR

[Nomen Nescio]
12/13/16, 4:47 PM
#162

Den som är lite extra intresserad av hur ryssarna arbetar kan hitta en del av intresse i  Keir Giles "Russia’s ‘New’ Tools for Confronting the West"  (Chatham House, The Royal Insitute for foreign affairs march 2016).

Bara ett kort stycke här:

"But in fact they and a range of associated accounts repeat Russian disinformation, and their profiles link to RT. Multiply this approach by many different languages, countries and campaigns, and factor in Russian successes in closing down opposing social media accounts as described above, and the cumulative effect cannot be other than highly corrosive."---

https://www.chathamhouse.org/publication/russias-new-tools-confronting-west

[Nomen Nescio]
1/4/17, 4:18 PM
#163

"Idag sprider i stort sett alla högerextrema grupper ogenerat rysk propagandan efter att man anammat den ryska synen på världen."---

"Och de högerextrema ”Putinisterna” rör sig bekvämt och obekymrat över partigränserna vidare in i Sverigedemokraternas hjärta. SD-riksdagsledamoten Kent Ekeroths förre politiske sekreterare Dick Abrahamsson deltog i filmproduktion med nazistledaren Stefan Jacobsson, anser att ryska statspropagandan RT är de enda som berättar sanningen och att Putin är en riktig karl, inte som de "marionetter vi har i väst”.---

"Den tjeckiska Säkerhetspolisen BIS bjuder på en ovanligt rättfram skildring i sin öppna årsrapport. Där beskrivs Rysslands arbete att undergräva förtroendet för medier och samhällsinstitutioner, och att högerextrema grupper som tidigare inte samarbetat på grund av ideologiska skillnader nu börjat göra det i detta arbete."---

_"Sverigedemokraternas partiledning förstår att Ryssland är en ödesfråga för partiet. På ena sidan finns ”Putinisterna” som dragits med i den ryska propagandan och som inte ser något problem att samverka med andra högerextremister.
På andra sidan finns partiets ”Nykaroliner”, som alltjämt ser Karl XII som ett bålverk mot ”arvfienden i öster”. I mitten står en partiledning som vill ha makt genom samarbete med Moderaterna. Därför är det känsligt att öppet ertappas med ogenerad beundran för Vladimir Putin eftersom det skrämmer bort M."---
_

Patrik Oksanen på Expressens ledarsida

[Nomen Nescio]
1/5/17, 10:26 PM
#164

"Högt uppsatta ryska beslutsfattare ligger bakom attackerna mot det amerikanska presidentvalet. Det säger USA:s underrättelsechefer när de under torsdagen frågades ut i senaten. – Vi står ännu stadigare bakom den slutsatsen nu, säger James Clapper, nationell underrättelsechef."---

"Han sa också att ”ryska aktörer” har spritt falsk information på sociala medier för att skapa tvivel och förvirring i syfte att försvaga västliga regeringar."---

"James Clapper fick också frågan om det ryska agerandet under presidentvalet var att klassa som en krigshandling. Något han inte ville kommentera då han inte anser att det är underrättelsetjänsten uppgift. Men han beskriver Ryssland som en cyberaktör som utgör ”ett stort hot” mot den amerikanska regeringen, militären, diplomatin, handeln och viktig infrastruktur."---

Aftonbladet

[Nomen Nescio]
1/6/17, 11:27 PM
#165

"Underrättelsemyndigheterna i USA slår fast att Ryssland bedrivit ett propagandamaskineri på en mängd olika plan. De ska utöver hackerattacker bland annat ha använt sig av sina statsstyrda mediekanaler som RT och Sputnik för att försöka påverka förtroendet för den amerikanska demokratin. Ryssland ska enligt rapporten i stor utsträckning också ha nyttjat olika sociala medier och andra nätkanaler i samma syfte, bland annat betalda nättroll."---*

"CIA, FBI och NSA skriver i rapporten att Ryssland har använt sig av samma metoder som de riktade mot det amerikanska presidentvalet ”för att försöka påverka val i Europa”. De amerikanska underrättelsemyndigheterna bedömer också att Ryssland kommer fortsätta utveckla och nyttja den här typen av propagandaapparat för att uppnå sina syften. Dels för att de bedömer att det är ett relativt lätt sätt att nå målen, dels för att det sker utan ”nämnvärd skada för ryska intressen”, enligt rapporten."---

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B975g/usa-putin-beordrade-paverkanskampanj-mot-presidentvalet

*Min fetstil

[[eskils_]]
1/7/17, 10:59 AM
#166

"– Ryssland har på olika sätt intervenerat för att försöka påverka beslutsfattande, i synnerhet i Natofrågan som är central, säger Martin Kragh, Rysslandsexpert och seniorforskare vid Utrikespolitiska institutet (UI). (…)

Men det vi ser som ett problem är att det förekommer illegitima sätt att försöka påverka opinonsbildning eller beslutsfattande i Sverige, säger Kragh."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-studie-rysk-spridning-av-falska-nyheter-i-sverige-okar/

[Nomen Nescio]
1/7/17, 4:56 PM
#167

#7 "Enligt Sebastian Åsberg var den svenskspråkiga nyhetsbyrån Sputnik, som startade under våren 2015 och lades ner våren 2016, en källa till desinformation. Sputnik, som är en statlig rysk nyhetstjänst, spred både propaganda och missledande artiklar samt ibland rena fabrikationer enligt Åsberg. - Vi kan belägga att det under de två senaste åren har pågått en koordinerad påverkanskampanj mot Sverige med bland annat desinformation, propaganda och förfalskade brev. Det finns flera motiv till detta men Natofrågan är central och Rysslands motiv är att minimera Natos närvaro i Östersjön, säger han."---

"Säpo har tidigare varnat för att Ryssland bedriver ett psykologiskt krig mot Sverige i syfte att manipulera, splittra och påverka demokratiska beslut. I deras årsbok som presenterades i mars 2016 konstaterade Säpo att både beslutsfattare och allmänheten är måltavlor och att påverkan kan ske genom desinformationskampanjer, informationsoperationer och stöd till ytterlighetsrörelser."---

http://www.gp.se/nyheter/sverige/ui-ryssland-f%C3%B6rs%C3%B6ker-desinformera-svenskarna-1.4102658

Annons:
[[eskils_]]
1/7/17, 5:20 PM
#168

#167 Ett citat till som visar vilka som går/gått ryssarnas ärenden, medvetna eller bara lättlurade:

"Extra tydlig var den ryska desinformationen i samband med att Sveriges riksdag skulle rösta om värdlandsavtalet med Nato. Felaktiga påståenden om att avtalet bland annat skulle innebära att Nato skulle tillåtas att placera kärnvapen på svenska militärbaser spreds av både medier och politiker. Ett exempel var en debattartikel signerad fyra miljöpartister, däribland den dåvarande utrikespolitiske talespersonen Valter Mutt. Men falska påståenden om avtalet spreds även av vänsterpartistiska riksdagsledamöter, förde detta S-stämplade diplomater samt Svenska Freds enligt UI:s rapport."

(mina understrykningar)

[Nomen Nescio]
1/9/17, 1:14 PM
#169

#50 Hettar till på nytt mellan Expressen kultur och deras kollegor på Aftonbladet.

http://www.expressen.se/kultur/karin-olsson/vill-aftonbladet-lata-som-putin-press/

[Bermudas]
1/9/17, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#170

"SVERIGE En rapport om rysk påverkan mot Sverige pekar ut tidningarna Aftonbladet och Dagens Nyheter som spridare av rysk desinformation. För Aftonbladets del är det främst kultursidorna som anses stå för den ryska propagandan. Men Åsa Lindeborg på Aftonbladet Kultur slår tillbaka. – Ironiskt nog börjar Sverige bli som Ryssland, avviker man från linjen får man en reprimand, säger hon. Forskare vid Utrikespolitiska Institutet har publicerat en rapport som pekar ut spridare av rysk propaganda i Sverige. Två av de största exemplen på publikationer, som enligt rapporten ägnar sig åt att publicera rysk desinformation, är Aftonbladet och Dagens Nyheter. Hos de så kallade ”alternativa medierna” namnges både Avpixlat och Fria Tider som plattformar där rysk propaganda kan förekomma. För Aftonbladets del är det framför allt kultursidorna som pekas ut och när tidningen själv berättar om rapporten kommenterar Åsa Lindeborg, som ansvarar för kulturdelen, uppgifterna om att hon skulle publicera rysk desinformation. – Den påstår att vi går Putins ärende utan några belägg för det. Vi problematiserar och skriver om Ryssland på ett lite annorlunda sätt, till exempel har vi uppmärksammat fascistiska rörelser i Ukraina, som gör att vi avviker enligt en svensk kontext. – Ironiskt nog börjar Sverige bli som Ryssland, avviker man från linjen får man en reprimand." http://nyheteridag.se/rapport-pekar-ut-aftonbladet-och-dagens-nyheter-som-spridare-av-rysk-desinformation/ Lite kul var att Wolodarski twittrade och pekade finger på Aftonbladet men glömde nämna att sin egen tidning….

Zepp
1/9/17, 8:24 PM
#171

Mm.. världen förstås knappast svartvitt!

I Ukrania så störtades den demokratiska regeringen/presidenten av en kupp.. de som stod bakom honom, dvs en majoritet av befolkningen var prorysska!

Främst iomed att flertalet var etniska Ryssar.. främst i östra Ukraina!

I Libyen störtades Kadaffi främst utav Islamister/Al Quida/USA/EU.. det var nog ett misstag?

I Afghanistan stödde USA Al Quida/Islamister, mot en regering stödd av Sovjetunionen.

I Vietnam stödde USA VietminhHo Chi Minh, mot Japanerna!

I Panama stödde/tillsatte USA Noriega!

I Irak stödde USA Saddam Husein, mot Iran!

Grejen är. ge fan i att följa USAs olika politik.. det har en tendens att leda till ett ännu värre helvete!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
1/10/17, 4:58 PM
#172

"Ryssland försöker med olika påverkansoperationer skapa osäkerhet och tvivel i Sverige. Det säger chefen för den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, Gunnar Karlson, i en intervju för Expressen."---

"– Jag tycker att vi måste ta det på mycket stort allvar. Det är ju uppenbart att det pågår påverkansoperationer som dirigeras av Ryssland, och det säger jag därför att många av dem ju äger rum i mediekanaler som har en mycket tydlig och uppenbar koppling till den ryska staten. Självklart måste vi ta det på allvar precis på samma sätt som man tagit det på allvar i USA."---

"– Riktigt bra påverkansoperationer är oftast långsiktiga och handlar om att bygga upp en känsla av osäkerhet och tvivel. Man ska inte vara riktigt säker på vad som är sant. Man kan inte lita på någon. Ett samhälle som kännetecknas av de uppfattningarna får också svårt att fatta beslut i kritiska situationer."---

"När statsminister Stefan Löfven häromdagen besökte Folk och försvars rikskonferens varnade han för att Ryssland kan komma att försöka påverka den svenska valrörelsen. Enligt Gunnar Karlson ligger det på en rad olika myndigheter att arbeta för att säkra valrörelsen. – Det vi kan göra är att skaffa så mycket kunskap som möjligt om hur de yttre hoten ser ut, varifrån de kommer och vilka metoder de använder. Och se till att de som behöver informationen också får den."

http://www.expressen.se/nyheter/must-chefen-uppenbart-att-ryssland-ligger-bakom/

[Nomen Nescio]
1/15/17, 8:18 AM
#173

"Tro kan försätta berg, sägs det, och jag har just börjat inse hur otäckt sant det är. För hur övertygar man en person som inte vill veta, som är helt nöjd med att tro?"---

"Då har vi börjat tappa kontrollen. Då finns inga sanningar längre, för mot tron hjälper inga argument. Plötsligt är allt ett gungfly och konspirationsteorier får fäste, allt börjar snurra, alla anklagar varandra för att ljuga och där i mitten av cyklonen står du och försöker förgäves fästa blicken på något varaktigt och sant. Du vet ingenting längre och kanske ger du till slut upp och bestämmer dig för att tro i stället. På vad som helst."---

"Faktaresistens är ett modeord som beskriver ett urgammalt fenomen. Det är inget nytt att människan söker förklaringar som passar deras syften hellre än att ta till sig fakta som riskerar att rubba deras cirklar. Men fram till alldeles nyss kändes det faktiskt som att vi rörde oss åt rätt håll. Nu vet jag inte längre vad jag ska tro."----

Eric Hilmersson i GP

Carmarino
1/16/17, 2:59 PM
#174

En intressant artikel om källkritik.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Carpinus]1
2/6/17, 9:37 AM
#175

Norska underrättelsetjänsten skriver i sin senaste trusselrapport som publiceras idag att det pågår kontinuerliga cyberattacker mot norska intressen och att det är statliga aktörer, huvudsakligen Ryssland och Kina, som ligger bakom attackerna.

Man uppmärksammar i rapporten även att terrororganisationer i ökad omfattning använder det digitala rummet för att leda sin verksamhet i Europa.

Källa.

[Carpinus]1
2/11/17, 7:46 AM
#176

En desinformationskampanj har utlösts i samband med Margot Wallströms Rysslandsbesök för samtal med utrikesminister Lavrov.

[Carpinus]1
3/19/17, 11:08 PM
#177

Statsministern kallar partiledarna för samtliga riksdagspartier till information och utbildning från SÄPO angående de främmande påverkansoperationer som man tror kommer att ske inför valet 2018. Dessutom skall Myndigheten för samhällsskydd och beredskap kalla till dialogmöte om cybersäkerhet med representanter från massmedier och sociala medier.

Källa.

[Carpinus]1
4/20/17, 11:56 AM
#178

Enligt uppgifter som nyhetsbyrån Reuters förmedlar bestod den ryska inblandningen i USA-valet att genom en statlig rysk propagandafabrik dels stötta Trump på sociala medier, dels att innan valet sprida uppgifter om planerat valbedrägeri för att underminera tilltron till valsystemet. (Även här startades ju en och annan tråd som välvilligt spred sådana uppgifter.)

Källa.

[Carpinus]1
5/21/17, 9:41 AM
#179

#177 Samtidigt som informationen till de svenska partiledarna om risken för utländsk hackerinfiltration inför det svenska valet nu tar fastare form blir den ryska inblandningen i USA-valet en allt hetare politisk potatis.

"Enligt västerländska säkerhetstjänster pekar spåren entydigt åt ett håll – Ryssland. Vid senatsförhör med FBI-chefen James Comey, som nyligen fick sparken av president Trump, svarade Comey ett kort och koncist ”ja” på frågan om den ryska regeringen fortfarande blandar sig i amerikansk politik.

Den ryska regimen förnekar bestämt alla anklagelser om hackerattacker. Men även experterna på svenska Försvarshögskolan är övertygade om att Kreml ligger bakom.

– Den ryska övergripande säkerhetspolitiska trenden med det här är ju att slå sönder EU, den transatlantiska länken, öka sin påverkan på de här länderna, få ökad säkerhetspolitisk handlingsfrihet, säger Lars Nicander, avdelningschef på Försvarshögskolan.

Hur kan du vara så säker på att de är just de, att det inte är andra grupperingar?

– Det finns inga andra grupperingar som har de resurserna."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/infor-valet-partierna-varnas-for-hackerattacker

[memoirsofaclone]
5/22/17, 12:58 AM
#180

Tror detta med att valet i sverige nästa år skulle påverkas är till stor del trams. Man kanske skulle kunna försöka börja med något som kallas Kommunikation. Den enda anledningen till att Ryssland framstår som något fruktansvärt är att det är okänt. Jag hör själv ofta hur otroligt okunniga folk omkring mig är, det är skrämmande.  Känns som att det är försvaret som kommit på ett sätt att få mer pengar samt något de traditionellt stora partierna kan skylla på ifall de förlorar. 

 När det gäller valet 2018 så kan man ju tänka på att Ryssland också har valår då, de borde väl i sånna fall vara rätt upptagna med det? Ingen vet ju ens om Putin kommer ställa upp.

[Carpinus]1
5/22/17, 1:42 AM
#181

#180 Det står dig förstås fritt att tycka precis vad du vill, men när även de mest sansade bedömare känner ovisshet inför vad som skett i samband med det amerikanska valet så finns det nog skäl att ha förståelse för det .

Vad gäller informationen och utbildningen så är det regeringen som begärt den. "Vi ska vara vaksamma men inte nojiga" sade Löfven vid presskonferensen i mars, och det tycker jag låter vettigt. Oavsett vad som kommer att ske och inte ske i samband med valet så vore det dumdristigt att inte förbereda sig för alla eventualiteters skull.

De okunniga personer som du upplever att du har i din omgivning kommer förhoppningsvis inte att ha något inflytande på de svenska förberedelserna.

Annons:
[memoirsofaclone]
5/22/17, 2:38 AM
#182

#181 Det är helt rätt, man ska inte vara naiv. Men man ska vara vaksam åt alla håll, inte bara ett. Jag tror inte att jag är den enda som märkt att det råder en väldigt uppblåst stämning om detta, förhoppningsvis. Och det är bara en del i allt annat. Det är inte rätt att demonisera ett land sådär. Det är lätt att folk blir vilseledda, det har jag själv blivit förut.

[Carpinus]1
5/22/17, 8:21 AM
#183

#182 Jag tror att de som analyserar angreppen försöker att komma fram till de faktiska angriparna utan förutfattade meningar. Det är ju inte bara ryssarna som har pekats ut, Nordkorea och Kina är andra länder som figurerat i samband med hackerangrepp.

I artikeln i #179 sägs det:  "Men även experterna på svenska Försvarshögskolan är övertygade om att Kreml ligger bakom.

– Den ryska övergripande säkerhetspolitiska trenden med det här är ju att slå sönder EU, den transatlantiska länken, öka sin påverkan på de här länderna, få ökad säkerhetspolitisk handlingsfrihet, säger Lars Nicander, avdelningschef på Försvarshögskolan.

Hur kan du vara så säker på att de är just de, att det inte är andra grupperingar?

– Det finns inga andra grupperingar som har de resurserna."---

Hävdar man då att detta är "trams" så kanske man behöver styrka det med någon form av fakta, speciellt när man som du hävdar att din omgivning är okunnig - då utgår jag från att du själv besitter en viss grad av specialkompetens på området. Sedan är jag nyfiken på hur du blivit vilseledd förut, och vad som fick dig att inse att du varit vilseledd.

[Carpinus]1
6/16/17, 11:18 AM
#184

#170 Debatten om Aftonbladets kulturs faktiska eller påstådda Putinkopplingar har blossat upp igen. Ur debattartikel på Expressen kultur idag: 

"Sachnin har verkligen funnit en fristad i Aftonbladet. Han har där – i par med sin vän Per Leander – skrivit flitigt om Ryssland och Ukraina."---

"Sachnins dragning till Putinryssland har efterhand bara blivit starkare. Det har lett fram till att den stackars arbetslöse plötsligt har lyckats få anställning som producent på Kremls påkostade tv-kanal RT (tidigare Russia Today). Han ser det (enligt vad SVT meddelar i ett sällsynt okritiskt nyhetsutskick) som sin uppgift att belysa ”den svenska klasskampen”, inte minst manifesterad i motståndet mot sjukhusnedläggning i Sollefteå. Vi lär få höra mer av honom.

RT kan behöva förstärkning – tidigare har man uteslutande använt sig av svenska högerextremister som Sverigekommentatorer. 

Nog är det kostligt med denna nära koppling mellan Aftonbladet Kultur, ”frihetsbastionen”, och Putinpropagandans spjutspets i väst. 

Vad har Åsa Linderborg att säga i saken?"

Magnus Ljunggren,  professor emeritus i rysk litteratur på Expressen kultur.

 http://www.expressen.se/kultur/jobbar-for-russia-today-och-aftonbladet-kultur/

[Carpinus]1
7/28/17, 4:43 PM
#185

Ingen vet. åtminstone inte officiellt,  om uppgifter ur Transportstyrelsens outsourcade dataservrar har läckt ut. Däremot vet vi att det finns krafter som är i ständig rörelse på nätet, på jakt efter stort som smått. Fienden lägger pussel…

"I år har svenska myndigheter rapporterat cirka 150 allvarliga IT-incidenter. Det kan handla om angrepp i form av utpressningsvirus, överbelastningsattacker och vd-bedrägerier. Samtidigt misstänker Myndigheten för samhällsskydd och beredskap att det finns ett mörkertal."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/msb-1

[Carpinus]1
9/6/17, 11:53 PM
#186

#16, #86, #178 m.fl. Soppan klarnar allt mer…

"– Facebook och Twitter är anledningen till att vi vann det här. Det sa Brad Parscale till tidningen Wired strax efter att Donald Trump chockartat gått segrande ur det amerikanska valet."---

"Aftonbladet har med hjälp av Rikard Lindholm, expert på data-driven marknadsföring och optimerad annonsering på Facebook, kartlagt ”Project Alamo”. Vi kan nu berätta hur ”Project Alamo” jobbat med ett nätverk av fejksajter och utnyttjat Facebooks annonssystem för att manipulera valrörelsen."---

Aftonbladet 27 aug. 2017

"Under onsdagen berättade företrädare från Facebook för kongressundersökare att de sålde annonser under den amerikanska valrörelsen till ett ryskt företag som ville rikta sig till väljare i USA. Det aktuella företaget ska ha varit en "trollfarm" känd för att få ut politisk propaganda för Kreml, uppger Washington Post."---

GP 6 september 2017

[Carpinus]1
9/24/17, 8:54 AM
#187

#161 Verkar som om tyskarna varit förberedda…

"Men de ryska försöken att påverka valkampanjen är synliga på andra sätt. De ryska nyhetsbolagen RT (tidigare Russia Today) och Sputnik har tyskspråkiga redaktioner på plats i Berlin. 

De ger stort utrymme åt det högernationalistiska partiet Alternativ för Tyskland, AfD, som vill häva sanktionerna mot Ryssland och erkänna annekteringen av Krim. Samtidigt misstänkliggörs förbundskansler Angela Merkel.

Det florerar falska nyheter om Merkel i sociala medier, såsom att hon skulle vara galen eller ha sagt att tyskar måste acceptera utlänningars våld. Hela sju av tio av de mest spridda "nyheterna" om Merkel på Facebook är falska, visar en granskning som BuzzFeed News har gjort.

Den tyska säkerhetstjänsten har in i det sista varnat för att dagens val kan komma att manipuleras genom hackerattacker, trollkampanjer i sociala medier och desinformation. Men mycket talar för att Tyskland har stått pall. Det har inte gått att rucka på Merkels starka ställning."---

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/lat-inte-hogerpopulism-hacka-valet-nasta-host/

[memoirsofaclone]
9/24/17, 4:22 PM
#188

Folk ser desinformationen från fel håll. Grejen med så kallade ''fake news'' är att personerna som blir utsatta på ett eller annat sätt gjort skäl till att folk faktiskt ska tro på dem och sprida dem vidare. När det gäller t ex Merkel har hon varit rätt extrem när det gäller just invandring vilket gör många skeptiska, inte så konstigt att folk tror på vissa saker som egentligen inte är sant då. Har man gjort en tveksam sak så kan man ju vara kapabel till flera. Om en person agerar intelligent och logiskt och då vinner folkets förtroende så är den mer motståndskraftig för dessa fejknyheter. Det borde politiker tänka på och lära sig av, att fejknyheterna ofta speglar deras ageranden.

Annons:
[Carpinus]1
10/31/17, 10:08 AM
#189

Sökandet efter trollfabrikens olika vägar till påverkansförsök pågår kontinuerligt, samtidigt som Trumpmedarbetare med rysskontakter ställs inför rätta.

"Omkring 126 miljoner amerikaner – halva väljarkåren – kan ha nåtts av inlägg på Facebook från ryska aktörer som försökt påverka det amerikanska valet. Även spridningen på Twitter är betydligt mer omfattande än vad som tidigare rapporterats."---

"Chefer från Facebook, Twitter och Google ska frågas ut av tre kongressutskott i veckan om påstådda ryska försök att sprida felaktiga uppgifter via sociala medier månaderna före och efter förra årets presidentval."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/el08Q/ryska-trollkonton-kan-ha-natt-126-miljoner

[Carpinus]1
11/1/17, 8:01 AM
#190

De svenska myndigheterna förbereder sig för försöka att avstyra trollbesök inför valkampanjen. Hoppas att de blir lika lyckosamma som tyskarna!

"Flera svenska myndigheter förbereder sig för att skydda valet nästa år från utländsk påverkan. Om de ryska trollfabrikerna satsar lika hårt på Sverige som på amerikanska presidentvalet förra året, så kommer fyra miljoner svenskar att drabbas av desinformation. "---

TT

[Carpinus]1
11/9/17, 5:56 PM
#191

#154 #163 Ännu en…

 "Sverigedemokraterna kan snart komma att sparka ut ännu en riksdagsledamot. Det efter uppgifter som under onsdagen framkommit i Aftonbladet om Pavel Gamovs uppmärksammade Rysslands-resa."---

"Enligt en källa med god insyn i partitoppen ska Gamov bland annat erbjudit sig att ta emot mutor av ryska myndigheter, och hotat med att svartmåla landet i svensk press. – På något vis är det ju synd om honom. Men det kan inte fortsätta så här. Han har tappat det helt, säger en högt uppsatt källa inom partiet till Nyheter24."---

[Carpinus]1
11/10/17, 12:15 PM
#192

Rekryteringslåt för IS spelades under en halvtimme på Mix Megapol.  

"Det skall inte kunna gå", säger Gry Forssell, men hon är ju programledare och inte tekniker.

Några av frågorna man ställer sig är

A/ Vem är det som står bakom?

B/ Går det att på samma vis kapa Public Service?

Källa.

Carmarino
11/10/17, 2:25 PM
#193

#192 Tydligen går det bra att störa ut en frekvens med piratsändare. Åtminstone enligt tidigare uppgifter i den här artikeln. Uppgiften är borttagen nu, men det fungerade ju i Malmö åtminstone.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/10/17, 4:31 PM
#194

#192 Lite mer information om IS-propagandan på Mix Megapol.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Carpinus]1
2/26/18, 10:08 AM
#196

Även utanför Sverige jobbar trollfabrikerna med att påverka Sverigebilden.

"– Varje gång jag rapporterar om Sverige kommer reaktioner. Oavsett vilket ämne jag skriver om så handlar den vanligaste reaktionen om migranter. Även när vi rapporterar om den nya elbussen i Kista eller en svensk kulturnyhet, berättar Monica Perosino utrikeschef på la Stampa, vid ett besök i Sverige."--- "Hon är en av de journalister i Italien som rapporterar mest om Sverige. De ilskna meddelandena är på italienska. Det är bara små skillnader och med olika namnunderskrifter.

Omfattningen är så stor att tidningen spårade meddelanden. De hittade spår till servrar i Litauen och Ukraina, men det betyder inte att det är från just de länderna attackerna kommer.

Tidningen La Stampa betraktar det som organiserade trollattacker för att skapa polarisering, som en form av hot och ett sätt att störa journalister. Både i Italien och Sverige finns en vaksamhet nu med val i år och risken för propaganda, falska nyheter och cyberattacker från bland annat ryskt håll. – Sverige uppfattas som ett föregångsland och intresserar italienska läsare. De som går till attack vill punktera den bilden, säger tidningens utrikeschef. För en och samma artikel om Sverige kan hon beskrivas som Putin-vän, Nato-vän, vänsterextrem och högerextrem."---

SR

[Carpinus]1
2/26/18, 10:14 AM
#197

FN:s generalsekreterare vill se att FN blir en plattform för att "behålla Internet i det godas tjänst". Misstänker att han kan räkna med ett ryskt veto på ett eventuellt förslag…

Källa.

Även denna tråd.

[Carpinus]1
3/1/18, 6:16 PM
#198

Ryssar eller ej - en hackerattack pågår i alla fall mot den tyska regeringen:

"En hackerattack pågår mot den tyska regeringens nätverk, rapporterar AFP. Ryska hackare rapporteras ligga bakom attacken, men det bekräftas inte av den tyska regeringen. – Det är en riktig hackerattack mot delar av regeringens system, säger Armin Schuster som är en del av parlamentets utskott för underrättelsetjänster i ett uttalande."---

"Thomas Maiziere, Tysklands inrikesminister, har även han uttalat sig om attacken. Maiziere sade att det är "en tekniskt sofistikerad attack som har planerats under en lång tid".

https://www.expressen.se/nyheter/hackerattack-pagar-mot-tyska-regeringen/

[Göstage]
8/10/18, 7:53 PM
#199

Dags då?

"Socialdemokraternas hemsida har utsatts för två riktade överlastningsattacker under veckan. Ryssland, Nordkorea, Japan, Spanien och Sydafrika kopplas till attacken, enligt partiets driftleverantör, skriver Dagens Nyheter."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/socialdemokraterna-utsatta-for-natattacker-/

[Göstage]
3/13/20, 7:12 AM
#200

Coronapandemin är förstås ett gyllene tillfälle för de sedvanliga desinformationskällorna att sprida falska uppgifter, men även oansvariga privata aktörer på nätet bidrar till ryktesfloran.

"70 fall av desinformation har spridits internationellt från olika ryska källor, enligt ett EU-projekt. – Vi ser mycket både desinformation och felaktig information kring det nya coronaviruset, den sprider sig brett och är mycket allvarlig, säger Johannes Bahrke, talesperson för EU-kommissionen. Samtidigt påpekar han att majoriteten handlar om falsk information som sprids av allmänheten."---

"Återkommande i de undersökta fallen är just påståendet om att USA på olika sätt ligger bakom det nya coronaviruset. Desinformationen sprids bland annat genom kända ryska statsägda medier, enligt EUvsDisinfo, och har spridits på flertalet olika språk. Bland annat på arabiska, engelska och spanska, utöver ryska. I Sverige florerar främst falska rykten och spekulationer kring viruset. Myndigheterna här ser inga tecken på påverkan från främmande makt."---

SR

[Göstage]
2/24/22, 10:21 PM
#201

Mycket (des)information som cirkulerar på sociala medier i samband med Ukrainainvasionen misstänks vara utplanterad av ryska trollcentraler.

"Det är möjligt att Ryssland till stor del själva kan ligga bakom spridning av desinformation, enligt Niklas Nilsson, som är forskare vid Försvarshögskolan.

– Ryssland arbetar med att skapa osäkerhet kring vad man faktiskt gör på marken i Ukraina. Det är något som vi har sett ända sedan 2014 när de inledde sina angrepp på Ukraina."---

"– Man ska vara medveten om att det kommer att finnas en hel del information där ute som cirkulerar omkring som inte stämmer. Om man är osäker ska man gärna försöka få det bekräftat från flera olika källor innan man skapar sig en entydig uppfattning. Man ska också vara försiktig med att sprida informationen vidare om man inte känner sig säker på att den är sann, säger Niklas Nilsson."---

Krisinformation.se: "Om sociala medier i kriser"

Det sprids stora mängder bilder och klipp i sociala medier som påstås visa Rysslands pågående invasion av Ukraina. Men mycket av det som sprids är också desinformation.
[Göstage]
2/25/22, 8:18 AM
#202

Johan Westerholm på Ledarsidorna konstaterar att Sverige inte står utanför desinformationsattacker från omvärlden, om nu någon till äventyrs trott det.

"Myndigheten för psykologiskt försvar har till uppdrag att granska desinformation och påverkan mot Sverige från andra länder, och Ryssland är högst aktivt just nu, även mot Sverige, enligt MPF.

– Man kan använda amla videos eller bilder som inte stämmer för att hävda något, det tar tid för någon att kontrollera det. Och man kan gå in och störa i olika diskussioner.

Vissa försök till desinformation är subtila, andra mer öppna. För de flesta är kanalerna Russia Today och Sputnik News väl kända som varandes mindre trovärdiga källor att hänvisa till. Men likväl ”chokar”, eller belastar denna form av nyhetsförmedling systemet och redaktionerna. Källkontroller måste genomföras vilket belastar personalen som kan duperas i andra sammanhang."---

Det svenska samhället är det under attack. En attack mot mediers och myndigheters trovärdighet som även om den är uppenbar skapar osäkerhet. En attack från inte bara Ryssland utan även såväl Turkie...
  • Redigerat 2/25/22, 8:19 AM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
3/1/22, 9:12 PM
#203

Från statsminister Magdalena Anderssons tal till nationen 220301 med anledning av kriget i Ukraina:

"Svenska folket är en måltavla för ryska påverkanskampanjer och desinformation. Syftet är att skrämma oss, tysta oss och öka motsättningarna – inom EU, inom Sverige och mellan människor. Svenska intressen utsätts också för cyberspionage och cyberattacker.

Regeringen samverkar med alla berörda aktörer för att vidmakthålla och stärka vår förmåga att stå emot den sortens angrepp."---

"Först och främst. Håll dig informerad. Sök information från trovärdiga källor. Använd ditt omdöme.

Varje person som sprider desinformation riskerar att undergräva vår gemensamma säkerhet."---

Cojimar
4/22/22, 9:35 AM
#204

YLE-journalist granskade ryska troll - hotades till livet.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Jessikka Aro, anställd vid finska public service-bolaget YLE, började granska spridningen av rysk propaganda 2014 – samma år som Ryssland annekterade Krim-halvön. Nu är hon aktuell med boken ”Putins troll”.
Cojimar
5/3/22, 3:08 PM
#205

Brittiska experter har spårat upp ännu en rysk "trollfabrik".


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

En brittiska experter har avslöjat en organisation vars syfte är att sprida ryska lögner på sociala medier. ”Trollfabriken” tros vara Cyber Front Z.
Cojimar
5/24/22, 4:17 PM
#206

Myndighetssida om desinformation i olika former.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Falsk och vilseledande information kan användas för att försöka störa och styra det offentliga samtalet i Sverige. Målet är att påverka politiska beslut och vad människor tycker. Myndigheten för psykologiskt försvar skyddar Sveriges öppna och demokratiska samhälle. På den här sajten har vi samlat knep för att känna igen falsk och vilseledande information.  
CFIT
5/28/22, 1:14 AM
#207

Seriöst! Ni kan inte mena allvar!? Vi som just lärt oss att hantera vår egna inhämska desinformation. Ska vi nu dessutom behöva lära oss hantera desinformation från främmande makt också!?!? Jag orkar inte längre……😂

Pyttelite
2/5/23, 12:37 PM
#208

Ukrainsk polis uppger att de sprängt flera ryska trollfabriker och beslagtagit över 100 000 sim-kort som ska ha använts för att skapa mer än 1,5 miljoner falska konton i syfte att sprida desinformation på nätet. Många av kontantkorten ser ut att komma från svenska Comviq och Lycamobile. – Vi tycker naturligtvis att det är beklagligt, säger Fredrik Hallstan, kommunikationschef på Tele2, till SVT Nyheter.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rysk-trollfabrik-sprangd-i-ukraina-mangder-av-comviq-kort-hittade


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Ukrainsk polis uppger att de sprängt flera ryska trollfabriker och beslagtagit över 100 000 sim-kort som ska ha använts för att skapa mer än 1,5 miljoner falska konton i syfte att sprida desinformation på nätet. Många av kontantkorten ser ut att komma från svenska Comviq och Lycamobile. – Vi tycker naturligtvis att det är beklagligt, säger Fredrik Hallstan, kommunikationschef på Tele2, till SVT Nyheter.
Fornöga
2/16/23, 10:32 AM
#209

"En israelisk hackergrupp som säger sig ha påverkat över 30 val i olika länder har avslöjats av ett journalistnätverk.

Gruppen uppges kontrollera en internationell "armé" med fler än 30 000 fejkprofiler på sociala medier", skriver TT.


Re:tired.

En israelisk hackergrupp som säger sig ha påverkat över 30 val i olika länder har avslöjats av ett journalistnätverk. Gruppen uppges kontrollera en internationell ”armé” med fler än 30 000 fejkprofiler på sociala medier.
Annons:
Fornöga
2/16/23, 10:54 AM
#210

Är gruppen "Anonymous Sudan" som utför cyberattacker mot svenska intressen på grund av koranbränningarna i själva verket ryska hackare under falsk flagg? IT-expert ser tecken på det.


Re:tired.

CFIT
2/17/23, 11:26 PM
#211

#210: Så kan det absolut vara. Varsom våra fiender finner gemensam grund.

Fornöga
2/19/23, 10:23 AM
#212

MSB bekräftar att det pågår omfattande hackerattacker idag, något som Anonymous Sudan säger sig ligga bakom.


Re:tired.

Anonymous Sudan fortsätter rikta it-attacker mot Sverige. Under söndagen ligger flera webbplatser och tjänster nere.
Fornöga
2/25/23, 9:45 AM
#213

Ryssarnas cyberattacker mot Sverige ökar, säger Daniel Stenling, Säpos chef för kontraspionage till Aftonbladet.


Re:tired.

Kriget i Ukraina har tvingat Ryssland att prioritera om. Men attackerna mot Sverige ökar. Ryssarna rekryterar fler agen
CFIT
2/26/23, 1:10 AM
#214

Den Senaste dessinformationsattacken kommer från Sveriges egna totalt okunniga media om att vi "kanske skulle kunna komma att skicka JAS39 till Ukraina".

My god! Hur fort tror den svenska befolkningen att man kan skola in stridspiloter på en ny plattform?!?!!?
Eller hade vi tänkt skicka våra egna redan strejkande stridspiloter för att för en pensionsförmån strida för ett annat lands intresse?

Daniel Stenling vet förhoppningsvis hur man staavar till Staaf.

Fornöga
2/26/23, 9:14 AM
#215

#214 Stenling vet åtminstone hur man stavar till desinformation…😉


Re:tired.

Fornöga
2/26/23, 4:26 PM
#216

"Den som vill förstå hur absurda och samtidigt förstörande de ständiga ryska lögnerna är bör läsa Per Eneruds utmärkta bok ”Det här är inte ett krig”, skriver Peter Kadhammar i Aftonbladet.

"Desinformationen, eller hybridkrigföringen, har aldrig varit så omfattande som nu. Knappast någonsin har lögnen utnyttjats hårdare som vapen, spridits mer aggressivt och finansierats så grundligt av en stat som dagens Ryssland, skriver Enerud.

Vi kan skratta åt lögnerna och förvrängningarna om Sverige. Men de syftar inte till att förändra vår bild av oss själva. De syftar till att skapa förvirring internationellt och att övertyga ryssarna själva om att de trots allt lever i den bästa av världar.

Desinformation är inte detsamma som propaganda.

Propaganda syftar till att vinna någon för mina idéer, att få honom att tro på det jag tror på. Desinformation syftar till att bryta ner motståndaren, att få honom att sluta att tro på något alls."---

"Desinformation behöver inte fästa för att nå sitt mål. Alla dessa påståenden, alla dessa lögner och förvrängningar, skapar en matthet som försvårar vettiga samtal och konstruktiv debatt."---


Re:tired.

Den som vill förstå hur absurda och samtidigt förstörande de ständiga ryska lögnerna är bör läsa Per Eneruds utmärkta bo
Annons:
Pyttelite
2/26/23, 7:53 PM
#217

#216: Låter mycket intressant!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


CFIT
3/3/23, 11:48 PM
#218

#216: Sedan internet blivit vår främsta infokanal så har propaganda heller aldrig tidigare varit så lätt att genomskåda som nu! Och det som verkligen skrämmer mig är att majoriteten av dagens nätanvändare fortfarande inte verkar nyttja/fatta detta!?!? Eftersom internet gör smarta människor smartare samtidigt som det gör dumma människor dummare. Man behöver inte ha en doktorerat i kommunikationsvetenskap för att lista ut att Ryssland just nu eldar på allt de kan på alla de saker som kan slå dubier i vårt västerländska sammhälle…. eller?
Lika lite som att Svensk mediacirkus alltid eldat på för att tjäna just dina pengar och din rikstadsröst….eller?

Fornöga
12/7/23, 10:56 PM
#219

Ukrainsk myndighet varnar Sverige för ryska påverkanskampanjer som inriktar sig på ungdomar, skriver SVT Nyheter.

"– En trend vi ser är privatisering av krigföring på informationsområdet. Ryssland hyr in tjänster från privata informationsbyråer och så kallade internetbyråer för att utföra informationskampanjer och operationer.

– Vi ser trollfabriker, hur de administrerat nätverk av Telegram-kanaler, hur konstnärer och musiker producerar underhållande innehåll, vi ser att de är väldigt aktiva på Tiktok och skapar hashtaggar och trendande videos där målet är att influera den yngsta publiken, säger Yana Bazhan.

Hon varnar den svenska befolkningen:

– Ni är redan under attack, och står under Rysslands informationsinflytande, precis som Ukraina. Även om ni inte ser soldater utanför era fönster så betyder det inte att ni lever i fred eller att ni är säkra när det kommer till informationspåverkan."---


Re:tired.

Ryssland utökar sina insatser i informationskriget – och lejer numera ut krigspropagandan till privata bolag. Det säger forskningschefen Yana Bazhan på Ukrainas antidesinformationsmyndighet. – Ni är redan under attack, varnar hon i intervju med SVT.
CFIT
12/9/23, 3:13 AM
#220

#219: Ja!?!?
Såklart att vi är under "attack", men inget nytt precis.
Det har vi ju varit sedan man uppfann boktryckarkonsten.
Att så många fortfarande inte förstått att det är viktigare vem som skrivit brevet än vad som står i det!

Upp till toppen
Annons: