Annons:
Etikettövrigt
Läst 1541 ggr
kamera0710
7/30/16, 2:20 PM

"Vanliga män som våldtar kvinnor"

"Jag som man kommer aldrig förstå vilken skräck Hagamannen spridit. Jag bodde inte heller i Umeå när han härjade. Våldtäktsmän som vid upprepade tillfällen överfaller kvinnor på offentliga platser har funnits i flera städer, men jag tror inte det satt så djupa spår i någon annan svensk stad som i Umeå.

Än i dag, trots att det är länge sedan Hagamannen sista våldtäkt, påverkar han kvinnors upplevda trygghet och hur de rör sig i staden. Därmed begränsar han fortfarande kvinnors frihet.

Enligt Brottsförebyggande rådet sker cirka 100 våldtäkter per dag

Samtidigt är det något som skaver när Hagamannen beskrivs som Våldtäcktsmannen (singular). Alla enas kring att Hagamannen är en sjuk galning som borde låsas in för alla framtid.

Det är jobbigare att ta in att Hagamannen (precis som Emma Lindqvist skriver på sidan 4) på många sätt var en vanlig man med ett vanligt arbete, en familj och barn som han kanske läste godnattsagor för om kvällarna."

http://www.folkbladet.nu/1659511/vanliga-man-som-valdtar-kvinnor

Annons:
Maria
7/30/16, 2:30 PM
#1

Fast man får ju absolut inte förglömma att dessa män INTE är vanliga män även om de levt ett tillsynes vanligt liv vid sidan om sina fruktansvärda brott.

INGA vanliga män våldtar kvinnor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kamera0710
7/30/16, 2:36 PM
#2

Men utåt levde han ett "vanligt" liv. 

Ur samma tidning:

"Det faktum att vi i media gör Lindgren, och alla andra grova förövare, till något som vi andra inte är, är också anledningen till att han kunde begå så många våldtäkter utan att bli upptäckt.

Till och med polisen gjorde honom till något som han inte var, de letade en socialt inkompetent person som inte levde bland oss andra. För vi andra gör inte så här. Vi springer inte runt på stan om nätterna och våldtar folk.

Jag pratade med en polis som sa att stämningen i polishuset när Lindgren greps var förvåning och lite chockartad. Kunde det verkligen vara han?"

http://www.folkbladet.nu/1659431/emma-lindqvist-vi-maste-sluta-gora-manniskor-till-monster

[Hayabusa]
7/30/16, 4:52 PM
#3

Skulle nog vilja påstå att det är väldigt vanligt bland alla typer av förövare eller våldsverkare. Psykopater har i regel en, till synes, charmig & social personlighet.

Thaeri
7/30/16, 6:33 PM
#4

Det är en hel del sexuella övergrepp som begås för att folk helt enkelt inte har koll på var gränserna går, och det gäller helt vanliga personer som aldrig skulle begå en överfallsvåldtäkt.

Till exempel informationskampanjen Don't Be That Guy från Vancouver i Kanada som lyckats få ner övergreppsstatistiken med rätt många procent bara genom posters med enkla budskap - ett per poster - om vad samtycke faktiskt är och inte är, med bilder för att accentuera.

De allra flesta våldtäkter begås inte heller av någon som Hagamannen eller ett gäng yngre invandrarkillar som släpar in sitt offer i ett buskage, utan inomhus av någon närstående eller bekant, och de allra flesta våldtäktsmän och -kvinnor ser sig inte som det utan tycker inte att de gjort något fel alls, oavsett om de är typen en sådan kampanj skulle bita på eller inte. Dessa får ofta också omgivningens stöd medan offret behandlas med rejäl skepsis, något som ytterligare stärker dem och deras likar i sin övertygelse😕

Med tanke på hur många som utsätts för sexuella övergrepp av något slag varje år är chansen extremt stor att vi alla känner minst en förövare, förmodligen flera, och att den också är rätt stor att om man fick veta om det skulle avfärda det som ett illasinnat rykte eller att offret överdriver.

Så jo, visst våldtar även så kallade vanliga män.

[Hayabusa]
7/30/16, 7:07 PM
#5

#4 Så är det säkert. En sexuell handling mellan två (eller flera) personer där samtycke ej är bekräftat = våldtäkt. Även ett "ja" kan vara ett "nej".

landsbygdsbo
7/30/16, 7:26 PM
#6

#4

Det kan ju bero på kombinationen av alkohol och dubbla signaler.

2 fulla ungdomar

Båda signalerar ok fram till en viss punkt.

När den punkten är nådd kan det vara så långt gånget att signalen inte går fram

Detta är inget försvar, bara en förklaring.

För ärligt talat, hur många ungdomar inser inte att en kopp The på tu man hand i den ene eller andres lägenhet kl 0300 efter puben signalerar, inte bara The…..

Annons:
[Hayabusa]
7/30/16, 7:31 PM
#7

#6 "För ärligt talat, hur många ungdomar inser inte att en kopp The på tu man hand i den ene eller andres lägenhet kl 0300 efter puben signalerar, inte bara The.."

Bra fråga - det är det, enligt min mening, som är den stora gråzonen. Där ett "ja" egentligen betyder "nej" och/eller precis allt däremellan.

landsbygdsbo
7/30/16, 7:36 PM
#8

#7 en femma är om det handlar om vuxna individer som har varit med om spelet tidigare eller om det är nybörjare som fulla av förväntningar och spänning går det hela till mötes. Tragiska är ju att en riktigt ful avslutning kan förstöra glädjen med sex ett helt liv framåt.

[Hayabusa]
7/30/16, 7:43 PM
#9

#8 Så är det. Egentligen kan ingen vara 100% säker på vad någon annan vill eller inte. Signaler kan vara svåra att tolka rätt, oavsett situation. Ska jag hårdra det så våldtog min förra sambo (kvinna) mig vid ett flertal tillfälle.

landsbygdsbo
7/30/16, 8:18 PM
#10

#9

Sedan tillkommer väl Hr Ågren.

Det finns många grejor som görs,  vilka bittert ångra i söndagsförmiddagens avslöjande ljus

[Hayabusa]
7/30/16, 8:22 PM
#11

#10 Precis

Thaeri
7/30/16, 10:24 PM
#12

Det är just därför det är så viktigt att vad samtycke faktiskt innebär verkligen ingår i sex- och samlevnadsundervisningen i skolan, och att vi vågar prata om det öppet även i andra situationer så vi får med även de som varit med ett tag. För folk som har koll på riktigt gör oftast inte de misstagen på fyllan heller, tonåringar eller inte.

Och framförallt måste vi få in i huvudet på folk vikten av rak kommunikation när det kommer till sex, speciellt när man är mitt uppe i det, och att få alla på det klara med att de som har det bästa sexet har vett både att fråga och att säga rakt ut att något funkar eller inte för dem. Helt enkelt sluta stå ut med dåligt eller halvdant sex av rädsla för att bli stämplad som en moodkiller, utan få den här raka kommunikationen till något alla förväntar sig istället för att behöva försöka tolka dubbla signaler.

Sen blir väl signalerna dubbla just för att folk inte fått lära sig om samtycke ordentligt, den som ger sitt på riktigt och inte bara säger ja för att den känner något slags tvång - yttre eller inre - är rätt svår att misstolka.

[Hayabusa]
7/30/16, 10:33 PM
#13

#12 Det finns alltid en risk missförstånd och felaktiga tolkningar. Spelar ingen roll hur erfaren eller kommunikativ man/kvinna är, signaler & tecken kan missförstås eller tolkas fel och kommer så att göras.  Den enda riktigt 100% säkra metoden, enligt min mening, är total avhållsamhet. 

Sedan får man ju inte heller glömma att det ska vara samtycke för alla inblandade, kors & tvärs.

Annons:
landsbygdsbo
7/30/16, 10:39 PM
#14

#13 Är man riktigt cynisk så kan man konstatera

att det är få av oss som lärt sig att cykla utan att minst en gång fått blåmärken

All vår början brukar vara svår.

Sedan är det klart att grupptrycket ställer till med en massa problem, både när det gäller dåligt sex, dåligt beteende och missbruk

[Hayabusa]
7/30/16, 10:41 PM
#15

#14 Kan man nog lugnt säga, det är ju inte som att det finns någon ABF-kurs i ämnet :)

[helga21]
7/30/16, 10:56 PM
#16

# 4 Du har fel då över 60 % av våldtäkterna faktisk är överfallsvåldtäkter där förövaren är okänd.

Sen har  vi ett väldigt vitt våldtäktsbegrepp i Sverige då det är våldtäkt om man har samlag med någon som är under 15 år även om det inte är emot dennes vilja som exempel.

landsbygdsbo
7/30/16, 11:33 PM
#17

#16

nja riktigt så enkelt är det inte.

Jag tror, dvs det är min uppfattning att fler våldtäkter sker där förövaren är känd av offret.

Detta av 2 orsaker

1 De flesta av dessa övergrepp anmäls inte.

2 övergreppen pågår ofta under lång tid, med den följden att varje offer utsätts för övergrepp många gånger.

Därför är antalet övergreppstillfällen fler än överfallsvåldtäkter då dessa oftast bara sker en gång per offer.

Detta gäller även om vi skulle tillämpa äldre metoder att fastställa om det handlar om våldtäkt.

[helga21]
7/31/16, 9:55 AM
#18

# 17 Du själv statistik på att så är fallet och hänvisade till BRÅ!

landsbygdsbo
7/31/16, 10:44 AM
#19

#18  BRÅ spekulerar och drar ungefär samma slutsats som jag gör

"I 63 procent av fallen har gärningspersonen varit helt okänd för den som utsattes, i 25 procent av fallen en bekant och i 11 procent av fallen en närstående. Fördelningen när det gäller relation till gärningspersonen vid sexualbrott har varierat något under årens lopp sedan undersökningen inleddes, och det går inte att urskilja någon tydlig trend i resultaten. Man bör vara medveten om att det, precis som för hot- och misshandelsbrott, finns anledning att tro att händelser där personer har blivit utsatta för sexualbrott av en närstående, ofta i hemmet, är underrepresenterade i undersökningen. Den typen av utsatthet kan upplevas som särskilt känslig och är därmed svår att fånga upp i en frågeundersökning.."

Från

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html

[helga21]
7/31/16, 4:17 PM
#20

# 19 Att 63 % av våldtäkterna begås av okända gärningsmän! Just det!

Annons:
landsbygdsbo
7/31/16, 4:30 PM
#21

#20

Nej det är ingen spekulation. 63 % av de registrerade övergreppen. är val vad som framkommer i undersökningen

Men läs nu vad BRÅ spekulerar:-". Man bör vara medveten om att det, precis som för hot- och misshandelsbrott, finns anledning att tro att händelser där personer har blivit utsatta för sexualbrott av en närstående, ofta i hemmet, är underrepresenterade i undersökningen. Den typen av utsatthet kan upplevas som särskilt känslig och är därmed svår att fånga upp i en frågeundersökning"

landsbygdsbo
8/2/16, 9:56 PM
#23

#22 Tror någ BRÅ är en väl så god källa som författaren till artikeln du länkade till

Daniel Braw är fil dr i historia vid University College of London och leder för tillfället för Swedish Christian Study Center i Jerusalem.

Upp till toppen
Annons: