Annons:
Etikettmiljö-klimat
Läst 1357 ggr
Vanja
2016-08-04 09:34

Klimathotet värre än terrorism?

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/mariaehlinkolk/article23276604.ab

Terrorism skrämmer mig mer än vad klimathotet gör. Helt klart. 
Men borde jag tänka annorlunda? 

Sen skriver författaren att det är färre människor som dör i krig nu än vad det var för flera år sedan. Och det kanske är sant, för att de som blev utsatta i Frankrike för terrorism krigade inte. De var helt vänliga människor.

Men vad tycker ni?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
kamera0710
2016-08-04 11:51
#1

Personligen oroar jag mig mer för klimatet än för terrorismen. (Utan att påstå att jag är något miljöhelgon.)

En person hade för övrigt den dåliga smaken att jämföra klimataktivister med terrorister. Vad jag vet har han dock ingen naturvetenskaplig kompetens.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/mariaehlinkolk/article23276604.ab

http://uppsalainitiativet.blogspot.se/2015/11/osmakligt-om-paris-av-hakelius.html

kamera0710
2016-08-04 14:40
#2

Fel länk till aftonbladet i #1, här är den rätta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article21813671.ab

[Hayabusa]
2016-08-04 14:48
#3

Tycker att Hakelius har en poäng.

kamera0710
2016-08-04 14:51
#4

#3 Har du sett någon klimataktivist som begått terrordåd?

[Hayabusa]
2016-08-04 15:01
#5

#4 Poängen handlade inte om det.

lordgortor
2017-04-16 18:24
#6

Klimatfrågan är den absolut viktigaste frågan eftersom den berör hela planetens/människans överlevnad. Det som slår varje sunt tänkande person är att det med all önskvärd tydlighet framgår att det är de generationer som är födda på 1900-talet  som har orsakat eländet.

Annons:
[Roe Deer]
2017-06-12 11:04
#7

Jag tror att sunda människor gör sunda val. En terrorist har inte en sund livssyn, inte heller en miljöförstörare. För att gå till roten med problemen bör vi se inåt. Vad tror vi på? Vad lever vi för? Hur påverkar mina tankar mitt handlande? 

Osunda människor skrämmer skiten ur mig. En person med obalanserad mentalitet kan göra vad som helst. Satsa på mindfulness i skolorna, lär ut Eckhart Tolles visdom. Ett stort ego gör egoistiska val, bort med egot! Fram med fakta och mer fokus på inre hälsa, och hur vårt agerande påverkar andra och jorden.

landsbygdsbo
2017-06-12 11:12
#8

Ser man realistiskt på det hot som extrema grupper utgör så, under förutsättning att de inte får tag på A, B eller C vapen, endast ett marginellt hot mot vårt samhälle.

Klimatförändringar och de folkvandringar som dessa förmodligen kommer att skapa utgör ett betydligt allvarligare hot.

Detta skapar grundförutsättningar för stora nationella konflikter.

Jag tror att exempelvis vattenbrist kommer att orsaka mångdubbelt större krig än olje bristen någonsin gjort.

[memoirsofaclone]
2017-06-12 12:55
#9

Det är synd att man ska behöva fokusera helt på terrorism när man egentligen hade behövt fokusera på klimatet. Men vet att jag också har läst någonstans att ett förändrat klimat är en grogrund för terrorism då resurserna sinar. Det händer ju först i de fattigare, och oftast varmare, länderna. Och som ovanstående skriver, flyktingkrisen idag är nog ingenting mot vad som kommer i framtiden, då både pga konflikter och klimatförändringar.

landsbygdsbo
2017-06-12 13:22
#10

Om vi fortsätter så lär det inte att gå att odla i södra Grekland, Italien, Spanien o Portugal.  Bara det utgör en konfliktskapande risk för Europa. Sedan tillkommer hela regionen söder om Sahara + Nordafrika och delar av Mellanöstern o Turkiet.

Rent energimässigt skulle nog de södra delarna av Europa kunna producera stora mängder solenergi, för avsaltning av havsvatten. Men stora mängder av människor skulle flytta på sig för att få drägligare livsmöjligheter.

Men i Afrika skulle dagstemperaturer på över 50 grader tvinga folk på flykt…

fatcat
2017-06-12 21:22
#11

Alltid så roande när man läser rubriker som "klimathot". På vilket sätt är klimatet ett hot? Det har alltid funnits och kommer alltid finnas klimatförändringar. Människan har alltid överlevt eftersom vi kan anpassa oss efter rådande miljö. För flera tusen år sedan täckte inlandsisen hela norden och för bara tusen år sedan fanns många fler sjöar runtom i landet än idag. Men det är först nu som vi kan sätta ord på fenomenet och vi människor är rädda eftersom vi inte kan kontrollera det. Någon forskare kanske tror att vi kan stoppa global uppvärmning eller minska effekten men faktum är att förändringen kommer ske oavsett. Lika lite vet vi om så kallade "istider" som skett med jämna mellanrum under så lång tid man se tillbaka med arkeologisk data. 

En sak som är säker: varje värmeperiod i historien har alltid kantats av en köldperiod (istid). Frågan är väl egentligen hur köldperioderna kan komma när jorden är uppvärmd och tvärtom. Att tjata om domedagen på grund av något som alltid funnits och alltid kommer finnas är ganska bortkastat. Jorden har t.o.m varit kall och karg med massa vulkaner en gång i tiden. Utsatt för asteroidnedslag som täckt jordytan med aska vilket tog död på arter och växter. Men inget av det har stoppat oss, människan..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

landsbygdsbo
2017-06-12 21:56
#12

#11  Klimatet är i sig inget hot. Men de konsekvenser som en klimatförändring utgör.

Världen har tidigare haft stora förändringar, där folk har försvunnit eller flyttat på sig. Men idag skulle detta innebära enorma påfrestningar och risker för öppna konflikter. Detta då med vapen som kan omöjliggöra fortsatt liv på jorden…

fatcat
2017-06-12 22:41
#13

#12 Självklart! Vatten som vi länge tagit för givet kan i en osäker framtiden vara en bristvara. Ändå har människan det bättre just nu än någonsin. Kommer ihåg när jag var på en föreläsning av Hans Rosling där han berättade att fattigare länder idag är mer energieffektivare än tidigare och att utvecklingen går starkt framåt. Om vi människor fortsätter effektiviserar och exempelvis utvinner vatten på nya sätt så kanske våra barnbarn går säkra. Framtiden är inte ristad i sten.. 🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
landsbygdsbo
2017-06-12 23:14
#14

# 13

Visst har vi det bra.

Men.

Allt större arealer konstbevattnas med allt salt-haltigare vatten, vilket på sikt kommer att slå ut stora arealer.

Vattenbrist i allt befolkningstätare regioner.

Den som har kapital kan använda sig av modern teknik för framställning av både energi och avsaltat vatten.

Men de som inte har resurser då?

lordgortor
2017-06-12 23:35
#15

Brist på sötvatten och en stigande havsnivå är reella faror. Kanske inte just idag men utvecklingen är det inte någon tvekan om. Att vi sedan inte är benägna att ändra vår livsstil är ett tecken på att vi gärna förtränger hoten, "det kan inte vara så illa för vi vill inte att det skall vara så"! Om man betänker att det i framtiden kommer att finnas mindre odlingsbar mark samtidigt som befolkningen överbefolkningen ökar så inser man att det kan gå mycket illa. Hur man skall lösa det problemet kan ingen svara på.

Carmarino
2017-06-13 06:42
#16

Naturen kommer förmodligen att lösa problemet med överbefolkning som den brukar; en större naturkatastrof, en ny pandemi utan känt botemedel eller liknande.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2017-06-13 11:50
#17

#11 Så människan kan alltid anpassa sig? Vi har genomgått flaskhalsar där vi varit väldigt få.

Men visst, klimatet har alltid förändrats. Det stora bekymret nu är hastigheten.

landsbygdsbo
2017-06-13 12:52
#18

#17 Mardrömsscenariot är väl att den metangas som är bunden i permafrosten släpps fri..då lär vi få rätt kraftiga höjningar av genomsnittstemperaturen.

fatcat
2017-06-14 00:07
#19

Om tillgången till sötvatten är begränsad så bygger man bara reningsverk för saltvatten. Det är ganska vanligt i världen och snart finns också ett på Gotland då vattenbristen där ökar. Utvecklingsländer har försvar och beredskap som ska kunna handskas med eventuella naturkatastrofer. Om större katastrofer sker som tex jordbävningar eller större skogsbränder så brukar internationella koalitioner men också mindre länder erbjuda hjälpsändningar. #17 Är ju precis hastigheten som man borde vara bekymrad över. De gånger i historien som värmen legat på sin absoluta topp har också resulterat i köldperioder som lika hastigt skenat nedåt..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

landsbygdsbo
2017-06-14 06:35
#20

#19

Ja dessa är ganska vanliga i världen……där det finns kapital för detta. Men stora delar av den befolkning som drabbas med det ovan beskrivna scenariot har ju inte dessa pengar. + att man bor långt ifrån vattenkällor salta eller icke salta.

Omfattningen av en dylik temperaturhöjning skulle vara så stor att resurserna för hjälp inte skulle räcka. För ex Europas del skulle ju resurserna gå till kontinentens södra del och inte till Afrika till exempel.

Annons:
Upp till toppen
Annons: