Annons:
Etikettsexualpolitik
Läst 1207 ggr
Vanja
8/16/16, 6:50 PM

Ska de finnas åldersgräns för sex?

Med anledning av att Turkiet slopar sin åldersgräns för sex. 

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/turkiet-slopar-aldersgrans-for-sex

Så undrar jag nu, vad tycker ni? Ska de finnas en gräns och varför ska den finnas?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Vanja
8/16/16, 6:58 PM
#1

Hur tänker ni? :) Jag är idel öra.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

IaMiaMaria
8/16/16, 7:03 PM
#2

Jag tycker absolut att det ska finnas en åldersgräns för sex. Barn ska inte ha sex!! Sen ska den gränsen och lagen finns för att barn inte ska utnyttjas av äldre.

Jag personligen tycker egentligen att gränsen skulle kunna höjas åtminstone till 16 år, det händer ganska mycket mellan 15 och 16.

Men att ta bort gränsen anser jag är helt vansinnig, fritt fram för personer att utnyttja barn som inte vet vad det hela handlar om.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Vanja
8/16/16, 7:05 PM
#3

#2 Jag delar mycket av dina åsikter och kan faktiskt inte för mitt liv begripa hur samtalen runt bordet gick i Turkiet när man beslöt att man skulle ta bort gränsen? 

Nej självklart ska det finnas en gräns. Jag tyckte när jag var sexton att jag hade full koll på livet och att jag praktiskt taget var vuxen, vilket jag vet helt klart att jag inte var, nu.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Mirinda
8/16/16, 9:56 PM
#4

Jag tycker att det är bra med en åldersgräns. Jag vet inte hur det ska gå till rent juridiskt; men jag skulle önska att det också fanns en åldersskillnadsgräns. Det finns så många äldre killar som sätter press på yngre tjejer och utnyttjar dem. 

En tjugofemåring borde inte få ha sex med en femtonåring. Kanske finns det äldre tjejer som utnyttjar tonårskillar också. Jag tror det. Men det är tjejerna som blir manipulerade och det är tyvärr väldigt ofta efteråt. Det är tjejerna som får dåligt rykte och det är många gånger andra tjejer som beter sig värst mot dem som råkat illa ut. Tyvärr är det ofta alkohol med i bilden när det går för långt.

Mobilkameror som kommer fram, utan att tjejen ifråga märker det och bilder som hamnar på fel ställen, har drivit unga tjejer in i desperation och utanförskap. För att nu inte tala om yngre pedofiler, som kan lura både tjejer och killar till sexmöten de inte ens anade att de var på väg till.

Däremot kan två fjortonåringar vara kära i varandra och ha varit ihop länge. Då tycker jag att det är OK att de provar sig fram tillsammans om de litar på varandra. Det behöver inte innebära att det går så långt som till ett samlag. Därför tycker jag att femtonårsgränsen är bra att ha. Det är en markering från vuxenvärlden som underlättar för föräldrar att skydda sina barn. För en femtonåring är bara ett stort barn, inte en liten vuxen.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Zepp
8/16/16, 10:06 PM
#5

Gränsen är som redan nämnt till för att inte äldre skall utnyttja yngre personer sexuellt!

Att ungdomar som ligger på eller strax under gränsen har sex leder sällan till åtal!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
8/16/16, 10:54 PM
#6

Turkiet har inte sänkt gränsen!

"Straffet är 16 års fängelse

Den svensk-turkiske advokaten Sadik Kutlu är också av uppfattningen att beslutet har missförståtts.

Enligt Kutlu – som har läst författningsdomstolens dom – är sexuella handlingar med barn under 15 år alltjämt straffbara i Turkiet. Straffet för våldtäkt mot barn är 16 års fängelse.

– Det kan jämföras med Sverige där straffskalan för samma brott är minst 4 och högst 10 års fängelse, säger han.

Tar inte hänsyn till ålder

Skälet till att den turkiska författningsdomstolen ogillat den gamla lagen är att den inte tillåter domstolarna att ta hänsyn till offrets ålder när man bestämmer påföljd för gärningsmannen.

Med andra ord: domstolen kan inte ta hänsyn till om det rör sig om ett fall där en vuxen man haft sex med en fyraåring, eller ett fall där en 16-årig pojke haft samtyckessex med sin 14-åriga flickvän.

– Det är det som författningsdomstolen har kritiserat. Det handlar inte alls om att man ska legalisera sex med barn, säger Kutlu."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23353378.ab

Annons:
Vanja
8/16/16, 11:24 PM
#7

#6 Det var snabba vändningar, men det är klart att allt kan tolkas hur som helst innan nyheten når Sverige.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[helga21]
8/17/16, 7:36 AM
#8

# 7 Detta är en domstol inte en lagstiftande församling.

Zepp
8/17/16, 8:08 PM
#9

Hoppas.. hoppas på att den nya tolkningen är den som stämmer?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vanja
8/17/16, 8:24 PM
#10

#9 Ja de får vi verkligen hoppas.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Upp till toppen
Annons: