Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 513 ggr
Vanja
8/26/16, 8:47 AM

Bilbrännare - samhällstjänst hos polisen?

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/danielswedin/article23392785.ab

Ja, är det en bra idé om bilbrännare ska dömas till samhällstjänst hos antingen polisen eller räddningstjänsten? 

Personligen så tycker jag att det kanske låter bra i teorin, men har våra poliser verkligen tid att vara barnvakt och "räta ut" någon på det sättet?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Nomen Nescio]
8/26/16, 9:08 AM
#1

Bilbrännarna borde fatta vad de åstadkommer utan att behöva placeras hos Polis och räddningstjänst för att begripa det.

Bilbränder har ju av tradition utmålats närmast som ett pojkstreck istället för pyromanidåd - åratal av bagatelliserande kan inte bara suddas ut när bränderna blivit ett ökande problem.

För övrigt skall man nog inte ta för givet att det enbart rör sig om tonåringar, tänkbara objekt för samhällsdalt.  Den senast (?) gripne i Malmö är vad jag förstår 30 år.

[Nomen Nescio]
8/26/16, 10:19 AM
#2

#1 Inte om bilbränder visserligen, men ett tecken på inställningen från vissa-  när ett föreningshus i Örebro brändes ner (nyss ombyggt för åtta miljoner) lät det så här:

_"De boende i Oxhagen fortsätter att trivas och tro på sitt område, trots oroligheterna den gångna helgen.
_

– Det är lugnt och trivsamt och det som förstörts kommer att byggas upp igen, även om det är tråkigt att det brunnit.

_Det säger Nada som bott i Oxhagen i 24 år, och som känner sig fortsatt trygg i området.
_

_– Det är ungdomar som gör sånt här under en period i livet, sen växer de upp och då blir det lugnare igen. Det är inte bra, men det är inte så farligt, säger hon.
_

_Att det nu inte går att flytta in i det blivande föreningshuset, med fritidsgård och annat, är tråkigt tycker hon, men det ordnar sig.
_

– Det kanske går att fixa, säger hon och ler."

SR

" Sen växer de upp och då blir det lugnare igen" - hon har möjligen inte funderat på att det kommer nya generationer efter dem? Och "det är inte så farligt" är lätt att säga för den som lever med inställningen att  "det kanske går att fixa" och "det ordnar sig".  Tyvärr finns nog  samma mentalitet i bilbrännarområdena också. Att utgå från att försäkringsbolagen betalar för bränderna utan att premierna stiger  och rycka på axlarna med ett  det"kommer att byggas upp igen" o.s.v. - nog är det lätt att vara bekymmerslös när man verkar leva i tron att det finns sjöar att ösa ur. Namnet "Nada" verkar synnerligen passande i sammanhanget…

kamera0710
8/26/16, 11:46 AM
#3

Som omväxling kan jag hålla med Annie Lööf: "Det är klart att inte yrkeskriminella ska avtjäna ungdomstjänststraffet hos polis och räddningstjänst utan det handlar om ungdomar på glid som man har möjlighet att få på rätt bana."

[Nomen Nescio]
8/27/16, 8:48 AM
#4

#2 Samma tänk går igen hos en yngling som intervjuas av Aftonbladet idag. Han har dömts (mot sitt nekande) till ungdomstjänst för att ha tänt på en bil. På reporterns fråga om han inte tänker på bilägaren svarar han:

"– Jag har själv inte tänt eld på någon bil, jag har blivit feldömd. Men jag vet hur det funkar. Man tänker inte på det, folk har försäkrat sina bilar."---

Inte en tanke på det obehag det innebär för någon att få sin bil bränd, på personliga tillhörigheter som kan ha funnits i bilen, på resor som måste lösas på annat sätt, problem i form av väntan på annan bil, kostnader för självrisken och kommande högre premier. Nej, bara egoism och hämndlystnad mot ett samhälle som de själva inte givit det minsta utan bara ställer krav på.

Här är några faktiska offer för deras hat och förstörelselusta. Det är dem de borde få gottgöra istället för att sitta av några timmar hos Polis och räddningstjänst.

"Donationer till Röda Korset försvann i bilbrand"

"Funktionshindrade Daniels bil förstördes".

[Nomen Nescio]
8/27/16, 9:00 AM
#5

"Bränn en bil, får ett jobb", SVT-dokumentär från 2014.

Vanja
8/27/16, 9:14 AM
#6

Ja men för mig är de ganska solklart att de behandlas illa när de beter sig illa. De kan inte bränna andras bilar och sen förvänta sig att polisen ska leka snälla farbrorn mot dom.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Nomen Nescio]
8/27/16, 9:24 AM
#7

#6 De verkar inte se det så, och det är väl en del av förklaringen. Om man åtminstone någon gång kunde läsa om självprövning, ånger och dåligt samvete hos dessa våldsverkare, men det är alltid någon annans fel i deras ögon. Även om många av dem växt upp under materiellt knappa förhållanden så verkar de bortskämda, ett slags samhällets curlingbarn som förväntar sig att andra skall lösa allt åt dem, typ "haha, häftigt att bränna ner föreningshuset, när blir det nya klart?"

Cragan
8/27/16, 9:40 AM
#8

#7 föreningshuset dom brände var lite udda då det skulle va ett fritidshus där inne med, o efteråt hade dom mage på att klaga på att det ej finns något att göra.

sätta dem på samhällstjänst kan vara ett bra sätt om dom ej förekommit i straff registret tidigare, men ej hos polis eller brandkår och vid tidigare straff så döm dem som lagboken säger för brottet dom begått.

gruvel
8/28/16, 11:31 AM
#9

#2 #4 Det är så SR, AB et consortes behandlar bränder och annat i samma sfär, man bagatelliserar genom att låta någon lämpligt funnen person yttra sig som Nada ovan, om övergående typ pojkstreck man får ta. Inget vidare reflektioner kring kostnader för det allmänna och för drabbade bilägare och förtretet deras, inga tankar på att nya brännare kan växa upp, inget om att samhällskassan inte är bottenlös,  föga om uppkomna  brister i trygghet för många. ogärna om någons skuld. MSMedia har knappast intresse av att sådant kommer upp.  - Men annars låter man någon myndighetsperson eller politiker gjuta olja på vågorna, vrida fokus, bagatellisera,  typ vi ska titta på detta, osv. Den dagstidning jag bläddrar i funkar på detta standardsätt. Går ofta förutse hur en normaljournalist där lägger upp slutet på en artikel rörande något i dessa sammanhang.  Vrida fokus är vanligt knep  (minns ett bra exempel men det går utanför denna tråd om bränder).

kamera0710
8/28/16, 11:48 AM
#10

#9 Det viktiga är väl vad som i det långa loppet kan minska bilbränderna?

gruvel
8/28/16, 9:50 PM
#11

#10 Ja djupare sett är det viktigast. Vägen dit är inte lätt…?

Men retar mig på vanliga medias ofta snedvinklande attityd eller vad man ska kalla det. Är det bra tassa runt gröten försiktigt och inte kalla en spade en spade. 

Eller bättre fränt  tala om brandvållarnas skuld? Mothypotesen här är nog då att  man inget förstår och anses förstärka deras upplevelse av "strukturellt  förtryck" och utanförskap. Det synsättet tror jag är återvändsgränd ägnat förlänga  det man vill få bort.

[helga21]
8/29/16, 4:05 PM
#12

Och låt pedofiler praktisera på daghem. OBS! Ironi!

Upp till toppen
Annons: