Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 1444 ggr
Vanja
2016-08-26 10:59

Våldtäkt eller inte?

http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/hovrattens-beslut-ar-obegripligt-och-ackligt/

Det här gör mig djupt upprörd. 
Tycker du att detta borde klassas som våldtäkt och att han borde få ett hårdare straff än vad han fick baserat på det fakta man kan läsa i länken?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
thenameless
2016-08-26 11:05
#1

Lås in killen x antal år. Ta hans DNA och fingeravtryck kanske även ögonbotten foto arkivera sen utvisa fanskapet på livstid.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

kamera0710
2016-08-26 11:40
#2

Satte osäker/annat, eftersom jag inte läst själva domen.

Cragan
2016-08-26 13:02
#3

på vad som gick att läsa så ge objektet betong skor och en sim kurs från mitten av atlanten.

landsbygdsbo
2016-08-26 14:01
#4

Kan inte annat än hålla med #2

Sannolikheten att hovrätten begått ett juridiskt fel vid den aktuella domen är nog liten. Man har med all säkerhet dömt utifrån de förutsättningar man bedömt.

Däremot så anser någ de flesta efter en ytlig bedömning (fråm mediainfo) att rätten skulle gjort en annan bedömning

landsbygdsbo
2016-08-26 14:13
#5

Nu kan den som vill själv bedöma

https://minfil.org/64u1o4bcbf/G_ta_HR_B_1813-16_Dom_2016-08-24.pdf

Domen från hovrätten

Vanja
2016-08-26 19:37
#6

"Det har inte framkommit att Maher Al Qalisi vid tillfället välte omkull målsäganden, som åklagaren har påstått. Målsäganden har däremot uppgett att hon höll emot i mjukisbyxorna när Maher Al Qalisi försökte dra av dem och att Maher Al Qalisi i ett senare skede höll i hennes handleder. Målsäganden har också förklarat att hon flera  gånger bad Maher Al Qalisi att sluta och åka hem."

Tagit ur länken i #5
Klar våldtäkt. Om man frågar mig.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Hayabusa]
2016-08-26 20:32
#7

#6 Instämmer

Em_
2016-08-26 21:13
#8

Så här kan man ju också klippa om man vill. Tycker det stycket visar att det inte är riktigt så svartvitt som media vill få det till.

"Målsäganden har vidare berättat att hon kanske var med lite på kyssarna i början och att hon kanske var med på samlaget i början under någon minut, men att hon sedan ångrade sig samt att samlaget avbröts när hon rullade åt sidan."

Sen tycker jag man ska vända på hela resonemanget att när killen inte förstår att tjejen inte ville så blir det lindrigare straff. Om lagen tolkades striktare och det blev allmänt känt så skulle det finnas starkare incitament för att försäkra sig om att personen man försöker ligga med verkligen vill det.


[helga21]
2016-08-26 22:23
#9

Nej om ni läser hela domen så framgår att hon inte vet om han förstått det hon säger. Ingen våldtäkt men sexuellt utnyttjande skull jag vilja påstå.

JonasDuregard
2016-08-26 22:48
#10

Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man vittnar verkar det som. Uttrycker man minsta osäkerhet så bortser rätten från det man säger. Kan man någonsin vara säker på att någon förstår något som man säger? 

#8, #9 Ifall det fanns samtycker under delar eller ens under hela samlaget borde inte spela någon roll här. Lagstiftarens mening är att man ska kunna dömas till våldtäkt mot barn även om det funnits samtycke.

thenameless
2016-08-26 23:49
#11

#10 Precis han har legat med en  13-åring  och är själv 19(enligt nåt papper) om jag minns rätt??  Det är automatiskt våldtäkt har jag för mig enligt de senaste ändringarna i brottsbalken.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Magi-cat
2016-08-27 08:18
#12

Fruktansvärt! Sjukt! Tjejen var bara 13 år!! 😢 Ett barn!

Barn under 15 år ska ha ett absolut skydd mot sexuella handlingar! Det finns en sådan lag och den har rätten att följa!😡 Hur vet rätten att barnet förstod vad som skulle hända? Hon sade till killen att ge sig av, ändå sägs där finnas "samtycke"🤪. Sjukt!

Det finns inget som heter att ett barn "ger samtycke"! Av uppenbara skäl. Det är barn, barn måste skyddas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vanja
2016-08-27 08:47
#13

Håller med senaste talare. Tjejen var bara ett barn. Det spelar då längre ingen roll om hon var med på kissarna i början.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
landsbygdsbo
2016-08-27 09:08
#14

Men han betraktades ju som skyldig. Felet enligt mig, är ju den åldersbedömning rätten gjorde. Han skulle ha betraktats som vuxen och då säger ju rätten att han skulle dömts till fängelse. Nu satt han häktad (i praktiken i isoleringscell ) i 1,5 månader.

Man betraktade honom som ett barn och ansåg straffvärdet låg vid 3 månader. Häktningstiden kvittade ut den tiden och kvar återstår ett skadestånd han aldrig lär betala.

Vanja
2016-08-27 09:10
#15

#14  Ja han skulle ha betraktats som vuxen, och hon är ju ett barn. 

Han borde ha fått högre straff oavsett om hon sa nej eller ja.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Denna kommentar har tagits bort.
[Nomen Nescio]
2016-08-27 09:39
#17

#16 Omfattar inte "15-årsregeln" även icke vuxna, oavsett påföljd?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Vanja
2016-08-27 10:03
#20

Nog med provocerande i den här tråden, tillbaka till ämnet.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
landsbygdsbo
2016-08-27 10:37
#21

#17 då kommer du in i en gråzon. Om 2 ungdomar, båda 14 roar sig vuxet, begår ju båda ett brott oavsett samtycke.

Så rättspraxis tittar väl på hur det ser ut.

Sedan har ju en som inte fyllt 15 straffansvar, utan där går väl kommun in.

[Nomen Nescio]
2016-08-27 11:57
#22

#21 Jo, men gärningsmannen i det här fallet var ju ingen 14-åring. Inte heller roade de sig gemensamt, så det känns rätt ovidkommande.

(Ditt inlägg #16 finns inte kvar, så det går inte att referera till längre.)

landsbygdsbo
2016-08-27 12:00
#23

Ja 16 ansågs tydligen för provocerande

Men det det är väl en av grundorsakerna till att rätten dömde som den gjorde, det att rätten….ansåg att killen var ung och inte skulle dömas som vuxen.

" Delar av 16  rätten bedömde ju straffvärdet till 10 månader.

sedan drog man av för den ålder man bedömde honom till + att man drog av den tid han suttit häktad.

Hade man bedömt honom som vuxen hade han ju klart brutit mot 15 års regeln.

Oavsett omständigheterna"

Linn Is The New
2016-08-28 18:54
#24

"tog tag i hennes handleder och drog av hennes byxor samtidigt som hon skrek att hon inte ville". Han är nitton, och hon är tretton! Hon är ett barn, han är vuxen. Om hon skriker sluta och vill att han ska åka hem, tycker jag det är ganska tydligt för denne unga man att sluta. Att han inte fattade, tycker jag låter skit speciellt om tjejen markerade som det skrevs i artikeln. Förlåt för min hårda kommentar, blir äckligt förbannad på såna här fall där inte brottet tas på allvar.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[helga21]
2016-08-29 15:56
#25

# 24 Han är inte 19 enligt ett färskt pass som Nationellt forensiskt centrum klassat som varande äkta.

Linn Is The New
2016-08-29 15:58
#26

#24 Struntar i åldern, inte rätt på långa vägar ändå. Hur gammal var han egentligen då?

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[helga21]
2016-08-29 16:02
#27

# 26 Läs gärna domen i inlägg # 5 innan du uttalar dig så tvärsäkert.

Annons:
Linn Is The New
2016-08-29 16:10
#28

#27 Det var mina åsikter, och jag tycker inte det var rätt. Slutdiskuterat, läste precis klart domen ☝️

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

JonasDuregard
2016-08-29 16:11
#29

#26 Jag tror anledningen till att helga påpekade det är att du skrev "Hon är ett barn, han är vuxen" och så vidare, så det lät inte som att du struntade i åldern. 

Enligt gärningsmannens pass är han född i Maj 99 så om uppgiften stämmer var han 16 år när brottet begicks om jag förstår saken rätt.

Linn Is The New
2016-08-29 16:14
#30

#29 då måste vi ha missförstått allt (eller jag). Tack så mycket dock :)!

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

JonasDuregard
2016-08-29 16:34
#31

#25 "Han är inte 19 enligt ett färskt pass som Nationellt forensiskt centrum klassat som varande äkta."

Färskt är ordet. Utfärdat precis i tid till domstolsförhandlingarna verkar det som. 

Jag är kanske cynisk, men jag hade litat mer på ett pass utfärdat innan brottet begicks. 

Jag vet inte hur svårt det är att få ett äkta Jemenitiskt pass som visar fel ålder, men med tanke på att landet enligt oberoende experter är ett av världens mest korrumperade (154 av 168 på korruptionsindex) så tror jag inte det är omöjligt. 

Praxis är att om man har två likvärdiga bedömningar av åldern så ska den yngre räknas, inte särskilt underligt. Men frågan är om de två bedömningarna verkligen är likvärdiga här?

[helga21]
2016-08-30 13:38
#32

Alla ni som tycker att domstolarna dömer fel har själv numera möjlighet att bli nämndemän och påverka detta då du inte behöver var politiskt aktiv utan enbart en hedervärd människa med något så när fläckfritt förflutet.

http://www.blinamndeman.se/Bli-namndeman/Sa-blir-du-vald/

[helga21]
2016-08-30 13:43
#33

# 32 Nej praxis är att man litar på NFC bedömning. Det är vad som avgjorde åldern. Om rätten är oenig så att det står lika så är det mest förmånliga utslaget för den tilltalade som gäller.

JonasDuregard
2016-08-30 15:54
#34

#33 Jag tror vi båda har fel, så här står det i domen "När oklarheter råder om när en tilltalad är född har domstolen vid påföljdsbestämningen att bedöma vilken ålder som är mest sannolik. Skulle utredningen i detta avseende tillåta olika slutsatser får den bedömning som är förmånligast för den tilltalade väljas". 

Den yngre (för den åtalade mest fördelaktiga) åldern måste alltså väljas så länge den "tillåts som slutsats". Mot den formuleringen kan jag förstå att de godtar den mindre trovärdiga (men inte helt verklighetsfrämmande) bedömningen.

Annons:
[helga21]
2016-08-30 16:39
#35

# 34 Det grundar sig på NFC

"I denna del har Maher Al Qalisi i hovrätten som ny utredning presenterat en kopia på ett pass från Yemen med nummer 06104160, utfärdat den 11 maj 2016. Enligt passet är Maher Al Qalisi född den 22 maj 1999. NFC har undersökt passet och i sakkunnigutlåtande den 25 juli 2016 uttalat att resultaten av undersökningen talar starkt för att passet, i teknisk mening, är äkta (+3). "

JonasDuregard
2016-08-30 16:48
#36

#35 Ja?

Jag skrev ju redan från början att det handlar om ett äkta pass. NFC säger dock inte något om hur tillförlitligt ett äkta pass från Jemen är, i fråga om att åldersbestämma någon. Jag antar att det är därför de skriver "i teknisk mening", alltså att de inte uttalar sig om ifall informationen i det stämmer, bara om vem som utfärdat det. 

Orelaterat: Det vore intressant att veta vad NFC säger om hans andra pass, det han nu påstår är förfalskat. 

Det står också i domen att han försökt få sin folkbokföringsålder korrigerad. Undrar om de kontrollerat att han verkligen har det (och om det var innan brottet). I så fall talar det ju för att hans historia är sann.

[helga21]
2016-08-30 16:50
#37

# 36 Domstolen utreder aldrig något de dömer enbart. Utreda får andra göra ex åklagaren. Och som du säger i teknisk mening.

Upp till toppen
Annons: