Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Politiska partier

Vilka tycker du ska bilda regering vid valet 2018?

2016-08-28 18:39 #0 av: Vanja

Om du fick välja själv, helt oberoende av vad som kan ske eller vad som inte kan ske. Oftast så röstar man ju på det parti som man vill ska styra ensam, men så går det ju inte till. 

Så vilka partier skulle du vilja se samarbeta? 

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Anmäl
2016-08-28 18:46 #1 av: Linn Is The New

Sverigedemokraterna tillsammans med kristdemokraterna. 

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Anmäl
2016-08-29 00:09 #2 av: Tjeja

V+SD hade varit en intressant kombination tycker jag! Två extremerna som kanske balanserar ut varandra? 🤔😁 Liksom istället för en bred röra av verklighetsfrånvända politiker som fostrats och utbildats till just politiker och aldrig haft någon riktig erfarenhet av vanligt folks vardag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-08-29 01:46 #3 av: Vanja

#2 Intressant! Tror dock inte att det skulle fungera i praktiken men i teorin blir de riktigt intressant.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Anmäl
2016-08-29 06:25 #4 av: kamera0710

#2 Tror att svetsaren Löfven har ganska bra erfarenhet av vanligt folks vardag. Hans företrädare på statsministerposten är väl mer av broiler.

Anmäl
2016-08-29 06:30 #5 av: kamera0710

Efter omständigheterna föredrar jag en S+V+MP-regering.

Anmäl
2016-08-29 06:38 #6 av: kamera0710

#1 Kanske kunde bli intressant med en sådan regering i ett av världens mest sekulariserade länder. Tänk bara, ett parti som går hand i hand med islamisterna och vill ge en religion en särställning (SD). Och ett parti som bildades för att kristendomen allt mer fått stryka på foten och som nätt och jämnt klarar sig över riksdagsspärren. KD förespråkar ju dock en religiöst neutral stat numera.

Det skulle vara mest intressant att se vad som händer med exempelvis skolan om dessa partier regerade. Från båda partier poppar det ju emellanåt upp flumtankar om att bibelns skapelseberättelse ska ges samma tyngd som Darwins lära i svenska skolor och att eleverna själva ska få välja vad de vill tro. Låter lika vettigt som att påstå att jorden kan vara platt lika väl som rund.

Anmäl
2016-08-29 06:41 #7 av: Tjeja

#3 Eller hur? Har ju ingen förhoppning oöm att något sådant skulle ske i verkligheten egentligen och gjorde det det ändå skulle det nog bli svårt för dem och kaos på vissa plan. Men fokuserade dem på att skapa ett fungerande sammarbete tror jag att de skulle kunna skapa bra förändringar på områden som inte handlar om just invandringen i sig.

För det är ju mycket så det ser ut här ute i verkligheten. Att även vanligt folk som inte tillhör den välbärgade eliten lever också i skilda världar men har gemensamma nämnare i vård, omsorg, skola, säkerhet och samhällsstruktur. Där lever vanligt folk i vanlig vardag med hopplösa situationer att lösa hela tiden.

Tror även att ett sådant sammarbete (t o m om det var påtvingat) skulle kunna minska polariseringen bland svenskar invandrare. Eftersom de skulle bli tvungna att fokusera på de verkliga problemen i samhället och göra gemensam sak där istället för att skylla på varandra.

Tja men jag är nog en drömmande romantiker. Men det är i a f vad jag skulle vilja se hellre än något S eller M styre eller ens sammarbete. De skulle bara fortsätta bedriva sin verklighets från vända politik. För ingen av deras riksdagsfolk har någon verklighetsuppfattning som stämmer med vanligt folks upplevelser av vardagen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-08-29 08:40 #8 av: Nomen Nescio

Förmodar att en mittenkoalition över blockgränserna kan vara ett möjligt alternativ, d.v.s. S+L+C. Visserligen verkar Centerns partiledare ha ärvt sin företrädares nedlåtande attityd mot sossarna, men när det kommer till kritan kanske det låter annorlunda? Fast det är inte en regering jag själv drömmer om. Helst hade jag sett en stark socialdemokratisk regering av "den gamla sorten", men tiderna och omvärlden har förändrats sedan dess, och så även socialdemokratiska politiker.

Anmäl
2016-08-29 08:54 #9 av: landsbygdsbo

Det är väl ganska enkelt att svara på.

Antingen det parti som får egen majoritet eller en konstellation av partier som tillsammans har majoritet i riksdagen.

Anmäl
2016-08-29 11:31 #10 av: gruvel

Oavsett vad man tycker kommer nog DÖ (Decemberöverenskommelsen) - om än på papperet utrangerad - att i praktiken gälla fram till åtm. 2022. En rödgrön regering med riksdagsminoritet bakom sig fortsätter som vanligt med sin politik och budget med ibland små korrigeringar från resterna av Alliansen. Det nya partiet Borgerlig Framtid kan komma in i riksdagen med knapp marginal. 

Vanja kryddar sajten bra med hennes olika frågeställningar! Här gäller det ju eget önsketänkande/förhoppningar. Men jag slirade visst  snett och över på vad som syns realism.

Anmäl
2016-08-29 20:01 #11 av: Zepp

Tycker att V+FI+KD+SD+MP vore en ny och annorlunda regeringskonstelation!

Inte för att jag tror de skulle kunna komma överens om något regeringsprogram.. utan mer för att de fick förhandla med olika inriktningar.. bli tvugna att lära sig göra kompromisser!

Jisses hur svårt kan det vara.. det finns ett land att sköta/styra.. i detta land finns det en hel massa olika åsikter, behov att tillfredställa, och förhoppningsvis en framtid att utforma.

Och då har vi inte ens nämt att alla blir tvungna att ta hänsyn till att omvärlden förändras hela tid!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-08-29 20:12 #12 av: Hayabusa

Originalet låter bra mycket bättre.

Anmäl
2016-08-29 21:26 #13 av: Zepp

Pratar vi politik och val så tycker jag denna är bra mycket bättre.. dels så är det svensk kultur!

https://www.youtube.com/watch?v=fBQN_jTkH-8

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-08-30 05:55 #14 av: kamera0710

#12 Där har vi uppenbarligen olika smak. 

Anmäl
2016-08-30 06:24 #15 av: hankans91

Om de nu hade kunnat samsas med varandra hade Socialdemokraterna och moderaterna varit det mest idealiska. Två olikheter som möts på halvavägen men det kommer givetvis inte att ske.

Anmäl
2016-08-30 13:59 #16 av: [helga21]

zepp Varför tycker du att M och S ska slippa kompromissa? De är de största partierna och kör över alla andra så lite ödmjukhet från deras sisa skulle kanske inte skada.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.