Annons:
Etikettom-ifokus-och-sajten
Läst 1369 ggr
Tjeja
2016-10-03 21:07

Debattklimat på Politik i fokus?

Hej alla politiskt intresserade, engagerade eller bara tyckande ifokusmedlemmar. Här på Politik i fokus har aktiviteten sjunkit ganska mycket under våren och sommaren. En anledning till det tror jag bland annat beror på att jag som Medarbetare och Vanja som sitevärd inte har haft tid, ork (för min del) och möjlighet att engagera oss så mycket som egentligen skulle behövas för att behålla balans och ett gott debattklimat på sidan. Vanja har tyvärr så mycket just nu att hon frågat mig om jag kan tänka mig att överta sidan som sitevärd. Men det orkar jag tyvärr inte med. Har också för mycket i irl för att göra det bra. Därför har vi kommit överrens om att söka nya Medarbetare på ett nytt sätt nu. Tanken är att få igång engagemanget hos fler igen och få tillbaka mer balans på sidan igen. Därför är vår önskan är att få in fler Medarbetare från olika politiska ståndpunkter och perspektiv! De senaste åren har ju mycket fokus i debatter både här och i media handlat om invandringen och saker runt det. För och emot flyktingmottagande mm. Två läger som gärna råkat i luven på varandra kanske ännu mer än höger/vänster bråkat om saker tidigare. Vi behöver Medarbetare från båda sidor av både invandrardebatten så väl som från vänster-högerblocken. Det är ju så att det är vi alla som skriver här inne som utgör forumet och dess inriktning. Ska våra privata åsikter spegla den politiska debatten i media behöver ju alla åsiktsinriktniningar bli hörda. Samtidigt kräver förstås en aktiv sida även aktiva Medarbetare som är kapabla till att moderera rättvist även när det presenteras åsikter de själva nte gillar. Det är inte alltid någon lätt uppgift kan jag säga! Därför önskar vi, Tjeja och Vanja att ni som själva är ifokusmedlemmar o h är eller har varit aktiva eller önskar att vara aktiva och bli mer hörda på Politik i fokus kommer med egna önskemål, nomineringar och förslag på personer ni skulle vilja se som Medarbetare här på Politik i fokus! Kanske är du själv intresserad av att bli Medarbetare här på sidan rent ut av? Skriv förslag här i tråden eller skicka ett pm till mig Tjeja med ditt eller den medlems namn du önskar se som medis här. När vi fått in förslag och tillfrågat om intresse finns hos de nominerade kommer vi lägga upp en omröstning där alla får rösta på vem man helst v ill se som Medarbetare på sidan. De 2-3 personer med mest röster kommer få en prövotid som Medarbetare här. Fungerar det bra så fortsätter vi på den linjen! Vad tänker och tycker ni om det förslaget? Mvh Tjeja (medis)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[helga21]
2016-10-03 22:22
#1

Hur vore det med att börja med att ta bort den som är avliden som Medarbetare och de två som jag aldrig sett något av inne på sajten? 

Nej jag är inte intresserad  om någon undrar.

Vanja
2016-10-03 22:38
#2

#1 Hur hjälper det oss i sökandet efter en ny Medarbetare att ta bort de som existerar just nu? 
Helt ologiskt svar. Prioriteringen ligger annorlunda för tillfället.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[helga21]
2016-10-03 22:42
#3

# 2 En är död och två har jag inte sett till här. 🤔

Vanja
2016-10-03 22:43
#4

#3 Okej?  Hur hjälper det oss i sökandet efter en ny Medarbetare?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[helga21]
2016-10-03 22:55
#5

# 4 Det kanske känns något bättre när man tittar in och ser att de två som finns kvar lever och t.o.m syns här ibland.

[Nomen Nescio]
2016-10-04 08:47
#6

Tror dessvärre att en "motviktsjury" kommer att medföra  ökad censur av sajten. Man drar sig till minnes en period då det hörde till vanligheten att provocerande inlägg konsekvent röstades bort, och jag är nog inte orättvis om jag säger att de som svarade för majoriteten av anmälningarna var den politiskt korrekta sida som sedan dragit vidare och startat en strängt styrd sajt som inte tillåtit någon opposition. Den sajten har väl för övrigt mer eller mindre dött sotdöden i brist på debattstimulans?

Att ge ett finger till den kategorin debattörer är inte bara att ge bort hela handen,  utan att döma Politik iFokus till undergång.  Även om det kommer att finnas representanter från den mindre rumsrena sidan i "juryn" så kommer det att inbjuda till ett ställningskrig som kan bli förödande. Det är väl inte otänkbart att det blir fler som väljer att diskutera på Aktuellt iFokus (vilket inte är något fel - många gör det redan nu), alternativt att det bildas nya alternativa diskussionssajter.

Annons:
Tjeja
2016-10-04 08:49
#7

#5 Vi två som är här har väldigt ont om tid att vara här så mycket som skulle behövas. Det är ju den största anledningen till att vi söker fler Medarbetare. Att klaga på oss som är här och gör vårt bästa hjälper oss inte att få in fler Medarbetare som kan hjälpa oss.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[sanna70]
2016-10-04 09:09
#8

#0 Det är tråkigt att höra att ni inte kan fortsätta som sajt värd dock har jag full förståelse för detta.  Jag förstår er tanke med den förnyelse ni eftersträvar dock är jag rädd att slutresultatet kommer att få negativa följder. Redan nu finns möjlighet (som nyttjas väl) att föra fram sina åsikter och argumentera om saker och ting. Det är bra! Det är så det ska vara i ett demokratisk land! En Sajtvärd har en svår uppgift, den måste försöka hålla sig objektiv, vilket kan vara svårt i många lägen men om vi då föreställer oss hur inläggen blir bortplockade stup i kvarten och vi blir "Uppläxade" att tänka "Rätt" och läsa "Rätt" och tvingas på munkavle så tror jag inte att Politik i Fokus kommer att klara sig särskilt länge. En annan sak som är bra med just detta forum är att den återberättar  vad som händer i Sverige och runt om i världen.  Det finns mängder med viktig information som har kommit fram genom åren, det är saker som alla har rätt att känna till men som PK media undanhåller, det är också en orsak varför många vänder sig till Forum  för där finns det möjlighet att offentliggöra det som sker runt om i landet bakom kulisserna.

Tjeja
2016-10-04 09:10
#9

#6 Poängen med att ta in Medarbetare ifrån alla sidor är ju just för att få en balans i debatterna så alla röster blir hörda. Just för att få igång en frisk diskussion och undvika en ensidig debatt precis som du beskriver NN. Som det är just nu känns det lite som att vi är på väg att stagnera på just det sätt du beskriver. För att skapa ett öppet debatt klimat behövs antingen en rättvis och opartisk alt. balanserad aktiv moderering för långsiktigt fungerande debattforum. Alternativt näst intill frånvaro av moderering där de som skriker högst, mest och mest uthålligt är de som skrämer bort övriga debattörer och debatten falnar så småningom. Lite så känns det just nu. Vill vi ha ett omodererat forum där starkast är de enda som hörs eller vill vi ha ett forum där alla åsikter får utrymme att höras och diskuteras? Min och Vanjas intention är i första hand att skapa ett hälsosamt debattklimat med stor bredd snarare än att driva någon personlig politisk agenda i ena eller andra riktningen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2016-10-04 09:24
#10

#8 Det är ju just detta med styrning åt ena eller andra hållet vi vill undvika. Just därför det vore bra med en balans i medarbetarlaget där medarbetarna får samarbeta om en rättvis moderering samt stimulera till nya diskussioner. Eller menar du att du föredrar mer medarbetarfritt där de som "skriker högst" får ta över helt? Givetvis behöver även röster från de annars nedtystade höras också. Just därför en balans behövs för att säkra bredd tänker jag. Tror det har blivit lite missförstånd angående vad som ingår i rollen som Medarbetare. Att moderera bort olagligheter, rena personpåhopp och hålla se till att alla röster får höras osv är ju bara ena sidan av medarbetarskapet. Den andra delen är ju att ta upp ämnen och stimulera till diskussioner runt dessa ämnen. Det innebär att en Medarbetare själv behöver hänga med lite i den mediala debatten och därifrån plocka upp aktuella ämnen på forumet. Något både jag och Vanja inte haft utrymme för. Vilket medför att det blivit ett fåtal personer som tar upp ett fåtal ämnen de som intresserar dem själva mest förstås. Medans andra ämnen som många har åsikter om nästan aldrig tas upp för vi inte har tid att engagera oss så mycket som vi önskar vi han med.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
2016-10-04 09:27
#11

#9 Har full förståelse för om ni tröttnat att vara värd och Medarbetare, det händer ju på de flesta sajter under tidens gång. Finns det ingen som är intresserad av att överta sidan kanske det är att gå över ån efter vatten att tillsätta en åsiktsbalanserad redaktion när Aktuellt iFokus finns att tillgå, med en närvarande värd som vet vilka regler som gäller på iFokus? I nuläget känns det för mig, som ivrig debattör, mer intressant att helt söka mig över dit istället för att få inläggen vägda för eller emot av divergerande åsiktsläger.

Just nu befinner vi oss ju mitt emellan två val, och ju närmare nästa val vi kommer, desto fler kommer förhoppningsvis att vilja diskutera politik. Om det sker här eller någon annanstans har kanske egentligen inte så stor betydelse?

Tjeja
2016-10-04 09:35
#12

#11 Du förespråkar mindre medarbetarnärvaro alltså? Varför måste fler engagerade Medarbetare innebära mer begränsningar än stimulering? Känns för mig som du totalt missförstått poängen med medarbetarskapet vi eftersträvar och jag syftar på i #0. Det är inte mer begränsningar och tystnad vi behöver här utan mer stimulans att få fler sidor engagerade att framföra ämnen och diskussioner som intresserar dem. :-) Speciellt nu inför valet behövs det ju fler som engagerar sig och tar upp ämnen som intresserar fler. Just nu är och har mycket fokus legat på enstaka ämnen. Medans andra glöms bort en del. Meningen är att få fler diskussioner inte strängare hållna eller smalare korridor.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
2016-10-04 09:53
#13

#11 Det kan jag inte påstå att jag gör? Jag tolkade bara det du skriver i TS som att ni av olika skäl själva känner att ni  inte riktigt orkar med sajten, citat: "Vanja har tyvärr så mycket just nu att hon frågat mig om jag kan tänka mig att överta sidan som sitevärd. Men det orkar jag tyvärr inte med. Har också för mycket i irl för att göra det bra."

I det läget förstår jag att ni hoppas på att fler engagerade Medarbetare skall infinna sig, men hur realistiskt är det? Det är ju bara att se sig om på iFokus just nu så ser man att det ropas efter nya värdar och Medarbetare på en mängd sidor medan, som helga21 påpekar, olika Medarbetare som fallit ifrån av olika skäl men ändå kvarstår som Medarbetare. På en sajt som jag känner till väl är det 13 Medarbetare, varav fyra är aktiva, och av dessa fyra är tre nytillkomna, de andra nio är lame ducks. Nu är just den sajten inte ert problem, men jag tar det som exempel på att förnyelseprocessen kanske inte är den bästa någonstans just nu.

Annons:
Tjeja
2016-10-04 16:10
#14

#13 Nu är ju denna siten fortfarande en av de mest aktiva på iFokus än. Men även om så inte vore undrar jag lite vad du vill ha sagt i alla fall? Menar du att vi ska låta bli att söka fler Medarbetare eftersom andra sidor också behöver fler eller vad vill du ha sagt och hur tänker du att det skall hjälpa oss?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
2016-10-04 17:25
#15

Nej, det var mer en allmän reflektion över hur situationen är på iFokus överhuvudtaget. Jag lägger mig som medlem inte i hur nu vill lägga upp verksamheten, men eftersom det finns en tråd i ämnet förmodar jag att det kan vara bra om frågan diskuteras av så många som möjligt?

Tjeja
2016-10-04 19:32
#16

Ja det är klart vi önskar att fler ville engagera sig. 

Å andra sidan, även om det är lite stiltje nu lär intresset antagligen öka ju närmare valet vi kommer. Då kommer ju behovet av fler aktiva medisar öka ännu mer.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JonasDuregard
2016-10-04 22:04
#17

#0 Att man både ska vinna en popularitetstävling och och genomgå "provanställning" låter ganska hårt, det är inte säkert att ni får några vettiga kandidater. Om ni får 2-3 intresserade som är någorlunda lämpliga tycker jag ni ska rekrytera dem och sedan kan ni samla in åsikter från aktiva användare och diskutera personfrågorna internt i gruppen. 

Jag tror sidan skulle må bra av att ha många Medarbetare.

Tjeja
2016-10-04 23:10
#18

Tack för din respons och dina åsikter Jonas jag tycker du resonerar klokt där! Men popularitetstävling? Tanken är att vi önskar se personer som de övriga känner sig trygga med och känner representerar deras åsikter i mediskåren. Om inte jag missförstått det så är du en av dem som anmält sitt intresse till Vanja Jonas? Så du är den första att välja på! Så vida du fortfarande är intresserad förstås?! Får vi inga fler som anmäler sig är det klart att det inte finns fler att välja på. Då får vi kanske själva försöka komma överens om de som vill som vi känner är någorlunda lämpliga som du skriver. Men tidigare har vi haft många som anmält intresse och fler än vad som behövs. Då är det ju fördel att rösta fram några än att vi som sitter nu bara väljer själva enbart utifrån våra egna privata åsikter. Känns mer rättvist och demokratiskt liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JonasDuregard
2016-10-05 07:33
#19

#18 "Om inte jag missförstått det så är du en av dem som anmält sitt intresse till Vanja Jonas? Så du är den första att välja på!"

Jag är inte intresserad av att delta i någon omröstning. 

"Då är det ju fördel att rösta fram några än att vi som sitter nu bara väljer själva enbart utifrån våra egna privata åsikter."

Oavsett hur det görs så tror jag att det i slutändan krävs en Sajtvärd som fattar de här besluten med gott omdöme (ingen kritik mot Vanja).

"Känns mer rättvist och demokratiskt liksom."

Demokrati är toppen för att styra ett land. Även på ett nätforum är det bra om användare känner att deras åsikter hörs av ledningen, men demokratiska omröstningar är inte alltid bra. Till exempel att ha omröstningar om vem som ska få skrivförbud vore mer demokratiskt, men fruktansvärt för forumet. 

Att rösta om vem  som ska vara Medarbetare är inte lika illa så klart, men att ha den sortens öppna persongranskning man har av politiska kandidater tror jag ändå mest riskerar att göra folk ledsna/arga.

[[eskils_]]
2016-10-05 13:20
#20

Tråkigt att ni inte hinner/orkar med sajten, Vanja och Tjeja! Hoppas problemet kan lösas på något sätt.

#0 "vår önskan är att få in fler medarbetare från olika politiska ståndpunkter och perspektiv!"

Men det som behövs är väl egentligen Medarbetare som har tid och ork? Och viktigast av allt - att de kan moderera utifrån de sajtregler som gäller för att upprätthålla en god saklig debatt, och inte utifrån sina egna politiska åsikter. Därför tycker jag det låter lite märkligt att i efterlysningen betona de nya ev medarbetarnas "ståndpunkter och perspektiv".

Idén med att låta alla medlemmar "rösta" tror jag kan vara bra som vägledande. Men till slut är det ju värden som avgör. För att inte göra någon ledsen/arg, som Jonas skriver ovan, kan man t ex bestämma antingen att omröstningen sker via PM till värden eller i en vanlig öppen omröstningstråd, där man bara får säga vem eller vilka man röstat för (inte mot), utan några argument av något slag.

Annons:
JonasDuregard
2016-10-05 15:23
#21

#20 "Och viktigast av allt - att de kan moderera utifrån de sajtregler som gäller för att upprätthålla en god saklig debatt, och inte utifrån sina egna politiska åsikter. Därför tycker jag det låter lite märkligt att i efterlysningen betona de nya ev medarbetarnas "ståndpunkter och perspektiv"."

Tanken är väl att man därigenom kan minska problemen med att modereringen färgas av medarbetarnas åsikter. Jag tror det kan finnas en poäng i det. 

Även om man har Medarbetare som modererar sakligt så kommer de då och då anklagas för att moderera utifrån sina åsikter, då är det bra att ha någon i medarbetargruppen som står närmare den anklagande i sak som kan förklara att det faktiskt var en välmotiverad modereringsåtgärd. 

Om man själv är osäker på om man låter meningsskiljaktigheter gå ut över modereringen kan det också vara bra att ha någon från "motståndarlägret" att bolla frågan med. 

Båda de sakerna förutsätter dock att medarbetarna är intresserade av jobba med sina egna brister, och att de kommer överens med (eller åtminstone inte är dödsfiender med) de andra medarbetarna. 

.

Jag har tidigare erfarenheter av att ingå i ett medarbetarlag på en extremt polariserad diskussionssida där båda poler var representerade. Det var till väldigt stor hjälp där och ställde inte till några problem, men jag kan inte säga säkert att det alltid blir lika lyckat.

JonasDuregard
2016-10-05 15:31
#22

Angående omröstningen, man skulle kanske kunna göra så här istället: Ni samlar in kandidater och föreslår ett nytt medarbetarlag, presenterar förslaget i sin helhet och så får medlemmar sätta betyg på förslaget till exempel på en femgradig skala utifrån hur nöjda de är med hela sammansättningen ("Toppen", "Fungerar nog bra", "Fungerar kanske bra", "Fungerar nog inte bra". "Total katastrof" eller något i den stilen) 

Blir resultatet uruselt kan ni kanske tänka om förslaget, höra efter vad folk är missnöjda med och komma med ett nytt förslag. 

(Till dem som klagar mest på förslagat kan man alltid fråga: ställer du upp som Medarbetare då så det blir rätt gjort? 🙂)

[[eskils_]]
2016-10-05 17:18
#23

#21 Jag ser mycket gärna en Medarbetare med åsikter helt motsatta mina egna, bara det är en sansad och seriös person som tar medarbetarrollen på allvar. (Obs ingen kritik mot Vanja eller Tjeja! 🙂)

#0 När vi fått in förslag och tillfrågat om intresse finns hos de nominerade kommer vi lägga upp en omröstning där alla får rösta på vem man helst v ill se som medarbetare på sidan. 

Hur lång tid har man på sig att fundera över sina nomineringar? Kan vara bra att veta för dem som har synpunkter men som tänker "har inte tid just nu, gör det senare…"

Tjeja
2016-10-05 18:00
#24

Ja än så länge är det med omröstning bara ett förslag och hur det skulle utföras i så fall är ju förstås också öppet för diskussion i så fall.

En omröstning behöver ju nödvändigtvis inte vara helt öppen utan det vi behöver är ju egentligen lite vägledning i vad de som idag upplever sina ståndpunkter underreperesenterade i teamet. Precis som Jonas så bra beskriver i #21 är det ju vi tänker. Att oavsett vilken ståndpunkt man själv har, skall kunna känna sig trygg i att ha någon Medarbetare man känner sig bekväm med. Både för att kunna motivera modereringar, men också för att själv ta upp saker man kanske undrar över eller känner sig upprörd över.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[[eskils_]]
2016-10-05 18:50
#25

#24  Att oavsett vilken ståndpunkt man själv har, skall kunna känna sig trygg i att ha någon medarbetare man känner sig bekväm med.

Förstår hur du menar och sympatiserar med tanken. Tycker dock att det låter rätt ambitiöst, om du menar att medarbetarstaben ska kunna täcka in alla tänkbara ståndpunkter i alla (större) politiska frågor. För jag antar att ni menar inte bara invandringspolitik utan även skatter, vård, skola, omsorg, försvar, rättsfrågor, miljö osv.

För att det ska fungera förutsätts väl att de nyvalda medarbetarna presenterar sig och talar om vilka ståndpunkter de har i de olika politiska frågorna? Så man som medlem sedan vet vem man kan känna sig trygg i att vända sig till när det gäller en viss fråga?

Upp till toppen
Annons: